Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Pagina's: 1 ... 19 20 [21]   Omlaag

Auteur Topic: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit  (gelezen 127598 keer)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
« Reactie #1000 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 13:27:55 »

Hoi Roel,

Mooi, dat je vrede hebt met het verlies van je vader. Het missen blijft altijd.

Over die hondekop heb ik ook nagedacht, toen die nog in het verkoophoekje stond; voor mij ook een van de weinige begerenswaardige Nederlandse treinen.
Die had hier anders lekker zonder rijdraad ( maar met sleper ) rondgereden  :P Wat mooi is , mag op de baan van mij. Mag bij jou ook, als je wil hoor.
Het hoeft niet altijd de werkelijkheid te zijn. Gewoon doen en genieten  O:-D

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1001 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 14:09:39 »

:? Hoi Roel, gecondoleerd met je vader. Zoals als je al schrijft mag je dankbaar zijn, het is een gezegende leeftijd.

Je hebt er een mooi treinstel bij, een echt Nederlands icoon. B) :thumbup:
Ik zou me niet te druk maken over die bovenleiding, gewoon lekker niet doen.
Als je een deel wel voorziet van bovenleiding kan je bijvoorbeeld weer niet naar je schaduwstation, dan moet je steeds de pantografen inklappen.
Dat is één keer leuk, twee keer leuk en de derde keer denk je waarom doe ik dit eigenlijk? :roll:
En om deels met de woorden van Tony te spreken; gewoon lekker rondtuffen en genieten. O:-D

Dirk-Jan

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #1002 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 17:43:15 »

Schroef de pantografen eraf en maak er een dieseltreinstel van!
Oeps, sorry, heiligschennes, misplaatst idee...

Dusss, gewoon lekker rijden met onderleiding ipv bovenleiding. Tenzij je t natuurlijk gewoon stiekum leuk vind om één trajectje te electrificeren in het kader der vooruitgang.

Die kleine wissellantaarns zijn natuurlijk leuk en aardig, maar leveren geen ene punt op voor het WOSA-klassement. Maar ja, je kan wel gewoon je hondekop laten rijden zonder gevaar op beschadiging daarvan; én zonder het gevaar dat er ongewenst wissels omgezet worden zoals mijn MotorPost dus deed tijdens het voorbijrijden. Dát is pas verwarrend als je t niet door hebt!
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

RoelMarklin

• Stamgast
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
« Reactie #1003 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 17:50:50 »

Beste forumvrienden,

Het is de laatste tijd nogal druk geweest met een logeerpartij van 2 van de 3 kleinkinderen (feest  :P :P) en een spoedklus, waardoor ik weer even mijn eigen bedrijf wat leven moest inblazen.

Als dank voor jullie meedenken met het rijden van de mooie Hondekop voeg ik een plaatje bij van een rit door de bergen. Best leuk toch? En voor Hans: de Bk van het treinstel heeft geen pantograaf. Dus lijkt het ook wel een diesel.  :D

Maar goed, tussendoor nog wel steeds even naar de baan zelf gekeken en wat zitten puzzelen over hoe ga ik dit doen en hoe ga ik dat doen.

Het schakelpaneel is weer teruggeplaatst maar nog niet aangesloten. Ik moet nog wat draden trekken van de trafo's naar dit bedieningspaneel, er moeten nog een paar losse draden worden aangesloten en ik moet een paar draadjes op andere kroonsteeltjes zetten. Maar goed, daar hoop ik in de komende tijd mee bezig te gaan.

Verder heb ik nog wat "old steam period" Preissers van ModelPower (5716) toegevoegd op de perrons, die ik in die stijl wil inrichten. Er was ook een leuke conducteur bij met een grote lantaarn in zijn hand. Die heeft een soort ereplaatsje gekregen op het achterbalkon van het pendeltreintje. Dan heeft hij een functie als dit treintje achteruit het kopspoor oprijdt. De wagon is er eentje van Fleischmann, maar goed te combineren met Märklin. De koppeling tussen beide wagons heb ik vervangen door een kortkoppeling van Fleischmann. Aan de andere kant bij de loc heb ik een beugelkoppeling geplaatst, die eenvoudig aan de haak van de loc vastzit.
De koppeling aan de kant van Den Conducteur heb ik verwijderd. Dan steekt zo'n lelijk ding ook niet uit.

Ook heb ik met wat rotspapier (in de opruiming na de kerstdagen een paar rollen gekocht) een rotsblok gemaakt om het gat achter de brug en bij het werkperron van het kopstation wat op te vullen. Zo kan ik een beetje kijken hoe ik het uiteindelijk wil gaan maken. In de komende tijd wil ik toch wat gaan knutselen met gips en dan is het werken met rotspapier best handig voor de beeldvorming. De foto's geven een indruk.

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1004 Gepost op: zondag 07 april 2019, 00:55:47 »

Goed, dat je met het grotpapier aan de gang bent gegaan, Roel  :thumbup:
De vorm van je landschap kan iets maken of breken.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • 99% Märklin
« Reactie #1005 Gepost op: zondag 07 april 2019, 05:47:47 »

Roel,

Leuke vorderingen zo met het papier. :) :thumbup:
Ik wordt trouwens altijd vrolijk van je volle gezellige station zijn altijd veel activiteiten en er is altijd wat leuks te zien. :thumbup:

Groet Michel

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #1006 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 17:50:24 »

@Tony,
Grotpapier is erg eenvoudig te verfrommelen en daardoor goed te gebruiken voor een beeld. Door het kleurtje leeft het ook meer dan wanneer je gewoon wit papier of oude kranten neemt.
Je kunt natuurlijk ook zoals jij een foto maken en in paint gaan tekenen, maar dat lukt mij minder goed.

@Michel,
Dank je wel. Ik probeer het een beetje levendig te maken met als het kan hier en daar een grapje er bij.

Beste Forumvrienden,
Tony heeft pas in zijn topic een foto geplaatst van een poppetje dat zijn dochter met hondje moet voorstellen.
Ik heb daarop gereageerd en aangegeven dat ik ook zoiets op mijn baan heb staan.

Afgelopen zomer heb ik met mijn kleinzoon een heleboel wachtende reizigers geplaatst op bankjes en die op de perrons zijnaangebracht. Ook zijn een aantal wagons voorzien van reizigers. De werkwijze was als volgt: kleinzoon van (toen nog) 5 zocht in een stapeltje poppetjes uit wat hij vond dat bij elkaar hoorde. Die gaf hij aan opa. Opa deed er een druppeltje lijm op en zette het op het bankje. Bij de poppetjes in de wagons ging het vergelijkbaar, alleen heeft kleinzoon die poppetjes in de wagon gezet.

Bij het sorteren van de poppetjes zag hij ineens ook "kinderen", dus had hij snel al een bankje klaar: mama met de baby, zijn jongere zus en hijzelf. En wat later kwam hij aanzetten met oma met zijn zusje en hemzelf.

Het plaatsen van de perrons met bankjes op de baan hebben we uiteraard samen gedaan. Elke keer als hij op bezoek komt moet hij even kijken "of wij nog steeds bij de trein zitten te kijken". Kortom, de evenbeelden moeten wel blijven staan, hoor, opa  :D :D

groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1007 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 13:33:30 »

Mooier en beter kun je perron niet opvrolijken, Roel  :thumbup:

Daar wordt een mens vrolijk van  :P

Grtz Tony