@Tony: ik ga zeker de takjes wegknippen. Het idee om het geheel de bestrooien lijkt mij een prima plan. Ben een beetje door mijn assortiment heen dus eens kijken wat ik nog heb aan strooimateriaal. De fijngemalen turf van Woodland leent zicht er wel voor. Ik breng meestal spuitlijm aan voor dit soort acties, nooit aan haarlak gedacht maar die gebruik ik ook niet dagelijks.
Een nieuw project: de torenkraan. Die heb ik jaren geleden al eens gemaakt, dat zie je
hier. En die torenkraan gaat nu een plaatsje krijgen.

De kraan voorzien van een motor zodat deze kan draaien.

Ik wilde ook nog kunnen hijsen maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Het hijstouwtje zit klem of draait om de as die de kraan beweegt. Ik laat het zitten, ik vind het al heel geslaagd zo. En zo ziet dat er werkend uit.
De Funicolare Orselina ook onder handen genomen. De vorige constructie met motor en kabel gaf telkens problemen. Nu een kleine motor van een paar euro die ook in bijvoorbeeld magnetrons wordt toegepast. De motor draait lekker langzaam. Een gaatje in de as geboord en daar de trekdraad aan bevestigd. Die rolt nu keurig op en af door de geleider die er voor zit zodat de kabel gecentreerd blijft. De verlichting maakte kortsluiting dus die heb ik losgehaald. Nog een keertje naar kijken.
Met behulp van een magneetcontact stopt de wagon aan het einde van de lijn, het contact activeert het stoprelais (eentje onder, eentje boven). Een tweede relais zorgt voor de omkering van de rijrichting. Vanuit koploper kan via K84 relaiskaart rijspanning worden gegeven zodat de wagen weer gaat rijden. Hieronder in een schemaatje getekend. (Nee ik ben geen elektrotechnicus...)

En zo ziet het er uit:
De Funicolare Cardada werkt ook nog. Nog steeds geen gebouwen er bij gemaakt maar dat komt nog wel.
De Heli is er ook nog. Het principe van starten/stoppen/omkeren bij de Funicolare Orselina heb ik ook toegepast bij de Heli. De configuratie in Koploper wat gereorganiseerd om alle besturingen een beetje overzichtelijk te houden. De tijdsaansturing van de Heli moet ik opnieuw instellen.
De combinatie van Ecos en Koploper met de K84 kaarten (klonen) reageert onvoorspelbaar bij het opstarten. Welke volgorde ik ook toepas. Onbedoeld starten dan motors en lopen mijn systemen voor de aansturing in de soep. Om dit te ondervangen schakel ik de verdeelstekker met de voeding van alle objecten op de baan later in. Er kan niets bewegen voordat alles goed is geïnitialiseerd. Dit zou toch slimmer moeten kunnen want bij de wisseldecoders doet dit probleem zich niet voor.
Dit soort dingen kost heel veel tijd voordat het uiteindelijk een beetje naar behoren werkt. De leek ziet dat er niet van af denk ik. Maar de voldoening is erg groot als het lukt.
De torenkraan kan worden geplaatst. Koploper nog onder handen nemen om de aansturing van de modellen met bijbehorende geluidsfragmenten in orde te maken. Genoeg te doen...