Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Krakelingen 300 bij 120 cm

Gestart door Roelie001 donderdag 10 januari 2013, 22:12:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krakelingen 300 bij 120 cm
Hoi allemaal,
Ik ben Marco en ben een baan aan het bouwen voor mijn (3!!) jarige zoontje.
Het is een simpel baantje met een oud analoog lockje op m-rails.

Mijn zoontje rijd nu al aardig , maar mijn/ons probleem is de snelheid/vermogen ( met name het uit de bocht vliegen , tegen eindstukken rammen , etc.

Ik heb bij baantje bijgevoegd  (schets in wintrack ... niet 100% accuraat , maar het gaat om het idee ..

Als snelheid gebruikt ik schaal 1 tot 5

De kleuren op de baan zou ik graag een bepaalde snelheid willen hebben , bijvoorbeeld:
Geel : snelheid minimaal 2 maximaal 3 ( berg op )
Groen : snelheid minimaal 3 maximaal 5 ( brug /rechte stuk )
Blauw : snelheid minimaal 1 maximaal 3 ( berg af )
2Grijs : snelheid minimaal 1 maximaal 1 ( berg op )
Mooiste zou auto stop bij de eindstukken zijn ( zelf dacht ik 1 rechtstuk zonder spanning , maar dan moet je het treintje weer terug duwen , ook niet handig :-)  )

Eventuele digitale oplossingen zijn ook welkom ( dat vindt pappa wel mooi)

Alvast bedankt voor de moeite , Marco & Joey

Index :
Baan plan : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43949
Re: Maximum en minimum snelheid
Tenzij je voortdurend met de transfo in de hand wil staan, is er volgens mij maar één oplossing: overschakelen naar digitaal én met de computer gaan rijden. Louter digitaal lost eigenlijk niks op omdat dan de trein continu zijn ingestelde snelheid aanhoud.

Guy
Re: Maximum en minimum snelheid
Guy,

Het leukste ( voor mijn zoontje) blijft natuurlijk wel iets "doen"" , dus een hand bediening , ala MS2 , wat ik hier zo''n beetje kwa mogelijkheden/budget wel de volgende upgrade zal zijn, maar mijn vraag is hoe je dus per baanvlak een (vooral) maximum snelheid kunt aangeven
Re: Maximum en minimum snelheid
Beste Marco,

Leuk dat je samen met je zoontje in die mooie treinhobby stort.

Dus welkom op ons forum.

Voor zon leuke knul is zon gashendel prachtig draaien maar aan de knoppen, maar dat gaat vaak een kant op dus GAS EROP.

Wat jij wil is natuurlijk prachtig alles kunnen regelen met veiligheid ingebouwt.

Kies je voor annaloog zal je steeds met de trafo in de hand moeten blijven staan, en optijd stoppen om ontsporingen of met hoge snelheid teen een stootblok aan gieren te voorkomen.

Dan zou je er toch aan moeten denken digitaal te gaan rijden.
De baan voorzien van detectie en met een software systeem kan je dan alles regelen.
Hier op dit forum kan je alles hierover vinden, en je kan natuurlijk ook alles vragen.

En natuurlijk kan je alles stapje voor stapje uitbreiden, en ik weet zeker dat je zoon het steeds geweldiger gaat vinden.

Maar hellaas wat jij wilt in annaloog is ( bijna ) niet te doen, of misschien iemand ander idee.

suc6 met je keuze.

Gr. Arno
Re: Maximum en minimum snelheid
Beste Marco,

Ik denk dat er wel een oplossing is, althans deels.

Je kunt de stukken waar langzamer gereden moet worden (bochten e.d.) isoleren (de midden rail) en dan apart aansluiten op de voeding maar dan tussen de voeding (trafo) en aansuiting op de langzamer te berijden delen, een voldoende zware weerstand plaatsten. Theoretisch moet dit mogelijk zijn, geen idee wat voor een weerstand je odig hebt maar ik denk dat een electronica zaak je daarin wel kan adviseren.

Succes!

Groeten,
Marc

Re: Maximum en minimum snelheid
Marco,

Je zou eens kunnen kijken wat het effect van een diode is.
Je hakt dan de helft van de spanning weg. Of de motor dit fijn vind betwijfel ik .
Wat zeker werkt is het volgende.
Als je 2 diodes gebruikt (waarvan een andersom aangesloten) verlaag je de baanspanning met 0,6 volt.
Een paar van deze setjes achter elkaar doen dus wat je wil.
Dit werd vroeger veel gebruikt bij afdalingen om de snelheid gelijk te trekken met de vlakke stukken van de baan.

Bij de stootblokken kun je een moment schakelaar monteren. Als je de knop indrukt komt er stroom op de baan.
Je kunt dan keren en wegrijden. Eenmaal vertrokken is de boel stroomloos en kun je weer binnen vliegen. ;)

Groeten Robin
Re: Maximum en minimum snelheid
Hoi Marco,

Het idee van Marc is uitstekend maar met digitaal en PC kun je in de besturingssoftware per baanvak en zelfs per treintype het ook inregelen maar ik geloof dat je daar nog niet aan toe bent.

groet,
Michiel
Re: Maximum en minimum snelheid
Als je per se analoog wil rijden bestaan er bij Viessmann langzaamrijdenweerstanden, instelbaar op 10-15-20 Ohm.
Maar om de max. snelheid in te stellen zul je zoals golfer aangeeft, best met de pc moeten werken.

Guy
Re: Maximum en minimum snelheid
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Maximum en minimum snelheid
pc, dat is voor een kind toch niks aan??? Moeten toch meer praktiese oplossingen voor zijn?

Je zou bijvoorbeeld gewoon je trafo kunnen begrensen, door ervoor te zorgen, dat je "gasknop" niet verder kan als een bepaalde stand. Ik denk eraan om bijvoorbeeld op een bepaalde stand een pinnetje in de behuizing van de trafo te maken, zodat ie nooit verder kan als dat. Je hebt dan iig te hoge snelheden uitgesloten. (evt kun je dit ook in de trafo zelf begrenzen, zodat het niet zichtbaar is van buitenaf)

Misschien dat dit ook kan, door in het snoer van de trafo, een dimmer te plaatsen??? Om zo de maximale uitgangsspanning van de trafo terug te brengen?

Misschien dat je dan de nog afwijkende snelheden kunt regelen met weerstanden of potentiemeters ertussen? Maar daar heb ik helaas te weinig kennis van. Wellicht dat iemand hierop kan reageren met meer kennis van electro.

Roy

Re: Maximum en minimum snelheid
Makkelijkste oplossing is denk ik een extra trafo voor de baanvakken waar je niet zo hard wilt rijden. Uitslag van de draaiknop begrenzen met een klodder kit (kun je er makkelijk weer afhalen). Niet erg subtiel, wel praktisch. >:-D
Re: Maximum en minimum snelheid
Dat idee had ik ook al :-) een 2e trafo op het "berg af" gedeelte , met een constante spanning er op, voor de eindblocken ga ik ook iets verzinnen samen met de technische dienst op mijn werk , daar zitten nog wel wat electro freaks ..

Zaterdag ook maar eens naar Houten om te snuffelen ..

Zal ook een apart draadje gaan maken met de voortgang / bouw van de baan ...  ik denk dat er wel meer papa's rondhangen met kleine kinderen  ..

Het idee is om een industrie achtige omgeving zodat ie ook met z'n autotjes kan laden lossen , etc ..  het hoeft niet allemaal waarheidsgetrouw , maar speelproof ..
Op het achterste gedeelte van de baan komen nog wel de bouwpakket huisjes ,etc die ik nog had ( daar kan ie toch niet bij )
Op voorste deelte zijn deel om te spelen ..

Wordt vervolgd
Re: Maximum en minimum snelheid
Stukje spanningsloos? 1 rail voor het stootblok isoleren en met behulp van een schakelaartje overbruggen (kun je ook weer wegrijden na het terugdraaien van de spanning).
Re: Maximum en minimum snelheid
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 11 januari 2013, 09:36:46
Als je per se analoog wil rijden bestaan er bij Viessmann langzaamrijdenweerstanden, instelbaar op 10-15-20 Ohm.
Maar om de max. snelheid in te stellen zul je zoals golfer aangeeft, best met de pc moeten werken.

Guy

Gaat het om deze http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c57_Elektronik%20Analog.html  ?
Re: Maximum en minimum snelheid
Roeli,

De 5216 bij Viessmann

Guy
Re: Maximum en minimum snelheid
Ajj het gaat nu echt beginnen ....
Net een start setje gekocht en een berg c-rails ..
Nu sparen voor de ms2 ...
Ga de hoofdbaan met c-rails maken en het rangeer gedeelte met m- rails

Zal vanavond/vanacht de eerste vorderingen plaatsen

Re: Maximum en minimum snelheid
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Maximum en minimum snelheid
dus je wilt wel digitaal gaan rijden? Waarom stel je de vraag dan over het analoog rijden? :-?

Roy
Re: Maximum en minimum snelheid
Omdat ik analoog had ...
Maar vandaag de knoop doorgehakt en gegaan voor digitaal
Re: Maximum en minimum snelheid
Voor een jochie van 3/4 is het dan wat moeilijker te begrijpen. Je kleine man kan lekker met een analoge baan rijden, spelen en zelf bedienen. Geen problemen met "adres" kiezen, enzovoort. Ook met digitaal is jouw "probleem" van verschillende snelheden voor een aantal baanvakken niet op te lossen. Tenminste niet als je met de hand blijft rijden. Ze geven hier allemaal mooie voorbeelden van "met de computer gaan rijden e.d." maar men vergeet dat je daar een behoorlijke investering (naast alles digitaal moet je een centrale hebben die op de computer kan, bezetmelders en wisseldecoders, enzovoort) moet doen. En ik denk dat 80% van de mensen zelf ook nog niet met de computer rijden.

Wil je langzamer rijden op vaste delen van je traject: Neem gewoon een paar weerstanden en plaats die er tussen. De weerstanden moeten wel wat zwaarder uitgevoerd zijn dan de standaard kleintjes. Hoeveel snelheid je mindert is afhankelijk van de grootte van de weerstand.

Voor digitaal rijden: Naast een MSII moet je ook alle (analoge) loks digitaal maken. Die rijden namelijk dan alleen met een decoder ingebouwd. Dus je kan je bestaande locomotieven gaan ombouwen. Of die het geld nog waard zijn is de vraag. Overweeg de aanschaf van een nieuwe startset. Dan heb je alles bij elkaar in een keer, de digitale centrale (de MSII), een locomotief, wat wagens en wat C-rails.

Groeten Ronald.
Re: Maximum en minimum snelheid
Misschien gewoon een leuk 2e hands lokje kopen, voor weinig op een beurs en daarmee lekker analoog laten draaien aan de knoppen.
je komt soms leuke lokjes tegen vanaf 5 euro.
moeten soms een nieuw slepertje en koolborstels hebben maar rijden dan weer perfect.
en als daar iets mee gebeurd is het jammer dan.
ik zou persoonlijk ook niet digitaal gaan rijden met een knaapje van 3 jaar oud.
op marktplaats staan ook voldoende advertenties met de 3029 lokomotief.



Wie is daar nu niet mee begonnen.

groet Winno
Re: Maximum en minimum snelheid
Zo ... updatetje voor het slapen gaan
Start setje 29162 bij een kennis kunnen kopen ( voor 50 euro ) dat vond ik geen geld en dus gelijk maar gedaan
Bij de model winkel wat extra c rails gehaald ( uiteraard te weinig  :(  )

onderstaande baan (bijna) gemaakt , test ritje gemaakt , werkt fantastich !
( gele spoor morgen even bij kopen , misschien even naar Houten )

Hoogte brug is 8 cm en de steiging / daling is rond de 3% , dus het gaat niet als een gek naar beneden.
Ben beniewd wat mijn kleine conducteur ervan gaat zeggen ...

Naast de c rail , komt ook nog wat m rail met wat rangeer werk ( analoog)  er is nog zat lege plekken op de tafel ..

Weltrusten allemaal  8o
Re: Maximum en minimum snelheid
Op naar Houten !
Re: Maximum en minimum snelheid
Als het erop aan komt om de snelheid te beperken bij analoog rijden, overweeg dan eens om gewoon achter de transfo een spanningsdeler op te nemen  (of een elekrtonische begrenzing van de spanning naar de sporen).  dan moet je niets wijzigen aan de trefo zelf en je kleine knul kan nog steeds de kno "vol open" draaien, maar je beperkt de spanning die op de sporen komt en dus de snelheid van de trein.   Het nadeel is dat ik niet weet of daardoor het moschakelen nog gaat werken, want ook die puls wordt gehalveerd en waarschijnlijk gaat dan het relais niet meer omklikken.  dat zou je kunnen opvangen door een drukknopje in je schema op te nemen waardoor je de puls toh in bypass op de sporen zet door gelijktijdig op het knopje te drukken en een schakelpuls te geven.   Maar....  als ukkemans door heeft dar dat knopje  de beperking opheft, gaat hij gewoon z'n vinger daar op zetten voor het rijden en gaat hij weer volle vaart.
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Zo tpoic en baan maar eens omgedoopt naar "Krakelingen" ( de vorm lijkt wel op een krakeling) en het m-rail dat parallel loopt wordt het meervoud, dus "Krakelingen"" ( niet verwarren met Kralingen).

Daar het mij te koud is op zelder deze week maar een hoop kabelschoentje gemonteerd op 1 meterse kabels die op de ringleiding komt.

Ook nog een leuk locje gescoord de M* 3000 , rijd ook leuk. Ook de MS2 is inmiddels aangesloten een mijn kleine conducteur kan lekker rond crossen . ( met de maximale snelheid op 50% )

Dit weekeinde maar eens beginnen met een tunnel en de aankleding ervan ... foto''s komen denk ik zondag

Mzzl DeRoelies ( Marco & Joey )
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Vorig weekeinde het geraamte van de tunnel gemaakt, vanavond de mixer in een berg oude kranten ...
Morgen maar eens proberen wat scenery te maken ..

Helaas gisteren door de Duitse polizei aangehouden toen ik bij een paar afgezaagde bomen het schors aan het "plukken" was , gelukkig zonder boete weggekomen omdat ik zei dat ik een piepie machen musste  :-)

Zal morgen wat foto's maken ..

Mzzl Marco & Joey
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
een ideetje om niet tegen de stootblokken te knallen.

märklin 74371 Licht-Gleissperrsignal Spur H0 ... zijn analoog aan te sturen met "Schaltpult 72750" ... heeft de jongste van de spelers extra knopjes om mee te spelen, en kan hij zien of er stroom staat op het stukje voor de stootblok ...
Moet natuurlijk wel zelf het sein terug op rood zetten ...

Als ik het goed heb, is er nog genoeg stroom op het stuk spoor, om de lichten te laten branden, maar niet genoeg om te rijden ... (Ik dacht dat zo was op de rangeersporen van mijn zoon ...)

Veel plezier met de hobby .... zowel voor zoonlief als de papa    :D
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Onze kleine conducteur maar aan het werk gezet ... piepschuim snijden/zagen
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Ook zelf maar wat aan het knaaien gegaan ... de ingang van de tunnel bebouwd met papierpulp .. 
Ook de buitenring aan gelegd ( dubbel spoor tunnel in en uit )
Morgen weer een dag
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Hoi Marco & Joey,
Nice Topic voor de kleine conducteur (en z'n papa natuurlijk)
Liggen beide sporen niet te dicht op elkaar?? Kunnen 2 locs elkaar inhalen??
Persoonlijk vind ik de MS2 een uitstekende keus... Je kunt er nog steeds alle kanten mee op (ook de goeie) ook al beweren sommige mensen van niet.... :D Mijn topic ken je al....
Itrain en de MS2  gaan goed samen. Als alles aangesloten is (inclusief bezetmelders) kan itrain de max. snelheid begrenzen op bepaalde baanvakken (en ook stoppen)...
Succes, en blijven posten...
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Mijn poging tot bezet melders maken .... wat een drama die rooie isolatoren .. :? :-( :thumbdown:

Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Andere oplossing is de verbinding aan de kant van de bezetmelder weg te knippen.
Is een kleine moeite als je toch bezig bent de verbinding tussen de linker en de rechter spoorstaaf door te knippen.

Robin
Re: Maximum en minimum snelheid
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Maximum en minimum snelheid
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 11 januari 2013, 09:36:46
Als je per se analoog wil rijden bestaan er bij Viessmann langzaamrijdenweerstanden, instelbaar op 10-15-20 Ohm.
Grappig dat die nog bestaan. Ik heb 40 jaar geleden bij Amroh een (schuif-)weerstand gekocht van 20 Ohm.
Die had ik op hellingen staan die dalend werden bereden. Dat ging nooit fout.
Maar zoals Roy zegt een schroefje in de trafo opdat hij nooit vol open kan, schiet ook op. En een diode in locs die dan nog steeds te hard rijden zie ik als een sluitoplossing.

Analoog is zo veel mogelijk. Mensen die roepen dat je digitaal moet gaan, gewoon laten toeteren. Met of zonder MS2. Doe wat je leuk vindt.

Veel rijplezier. Niets leukers dan met kind of kat.
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Citaat van: Roelie001 op zaterdag 02 februari 2013, 21:25:45
Ook zelf maar wat aan het knaaien gegaan ... de ingang van de tunnel bebouwd met papierpulp .. 
Ook de buitenring aan gelegd ( dubbel spoor tunnel in en uit )
Morgen weer een dag

Liggen de rails in de bocht echt zo dicht bij elkaar? Mogelijk krijg je dan problemen in de bochten als je twee treinen daar elkaar zou willen laten passeren. Zal vooral mis gaan bij langere rijtuigen en treinstellen.
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Tijd voor een updatetje
Ben nu bezig met idee , omdat het vorige nogal saai vondt ..

Zit met 1 vraag , wat te doen met de hoeken op nivo 9 ?  ( bij de pijlen)
Ook ander commentaat is welkom !
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Citaat van: Roelie001 op woensdag 13 februari 2013, 23:02:34
Mijn poging tot bezet melders maken .... wat een drama die rooie isolatoren .. :? :-( :thumbdown:



Waarom gebruik je geen krimpkous ipv rode isolatieschoenen?

Groeten,
Spoorbrug^^
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Daar ben ik nu mee aan het stoeien ... Ze doen wen hoop maar krimpen ho maar :-)
Maar gaat makkelijker dan met die rode krengen
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Hoi Roelof,
Die krimpkousjes schuif ik op de te isoleren stukjes en houd ze dan even boven een brandend gasstel. Niet te dicht er boven want dan smelten ze. Ik verhit dan een tangetje in dezelfde vlam en daarmee plak ik het uiteinde dicht. Werkt perfect. Op beide uiteinden van de rails een beetje nagellak voorkomt spookmeldingen.

Ik gebruik Rocrail voor het besturen van mijn baan. Rocrail heeft een mogelijkheid treinen met een joystick te besturen. Misschien is dat iets voor je zoon? Als hij iets ouder is (of misschien nu al) kun je ook heel eenvoudig een tablet of smartphone gebruiken voor het laten rijden van de treinen.

Succes,
Albert.
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Wat ook helpt is de krimpkous warm te maken met een kaarsenaansteker.
Heb dit vanmiddag zelf nog gedaan. Een kind kan de was doen.

Mvg
Arie
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Citaat van: Mr. Marklin op vrijdag 15 februari 2013, 20:56:15
Wat ook helpt is de krimpkous warm te maken met een kaarsenaansteker.
Heb dit vanmiddag zelf nog gedaan. Een kind kan de was doen.

Mvg
Arie
Arie smelt jouw bedding dan niet ?
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Dit is maar een paar seconden nodig, dat zit de krimpkous muurvast.
Je hebt dan totaal geen last van een gesmolten railbedding.

Mvg
Arie
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Wat voor krimpkous gebruiken jullie dan???
Ik heb het ook geprobeerd, maar kreeg daarna met geen mogelijkheid de rails meer in elkaar zonder dat eea uit elkaar ging staan. Die rode krengen zijn een ellende, maar met een beetje handigheid en een klein tangetje gaat het wel....
Punt 2 is waar koop je ze.... bij Conrad zijn ze 2,80, In Utrecht had ik ze voor 1,10.....
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
De krimpkous van 0.3 ( van de obi in Duitsland )
2 euro voor 5 meter.
Ik verhit ze met de föhn van mijn vrouw en maak ze spits met een tangetje die ik tegen de soldeerbout heb verhit. Gaat prima

Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
De krimpkous koop ik gewoon in de modelbouwwinkel.
Zwart en rood tezamen kosten dan 3,90.

Mvg
Arie
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Het is heel eenvoudig hoor, kijk maar eens hier.

Mvg, Jos
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Lid sinds: 2011

offline
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Die rode dingen zijn best makkelijk, je moet ze alleen beetpakken met een punttang.

Vincent
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Ik heb dezelfde methode gebruikt, bij mij was de gekrompen kous echter zo dik dat de rail niet goed aansloot, of om zeep ging..... Ben toen maar weer over gestapt op de rode ellendelingen.... Met een punttangetjes echter wel om te doen...
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Mezelf vandaag eens verwent en naar de dichtstbijzijnde dealer geweest:
Miste nog 4 stukjes rail ... Niet echt spannend
De 36653 Itl loc genomen , leuke prijs voor een locje met sound

.
.
Na (zeker voor mijn doen) lang dubben
.
.
Ook nog een Ecos2 meegenomen .... 1 keer raden waar papa dit weekend zit !

Morgen vast nog wel meer updates !
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
" leuke prijs voor een locje met sound" hoe leuk was die prijs of is dat geheim?  8o "1 keer raden waar papa dit weekend zit " het strand van scheveningen of is het daar nog te koud voor?  >:-D

Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Geen geheim hoor locje is/was 109 ?  ( bij wentink arnhem)
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Hoi Marco en zoon,

Dit wordt een leuke baan. Hoever ben je inmiddels met het leggen van de rail?. Om nog even terug te komen op de rode isolatieschoentjes, je moet ze aan elkaar laten zitten en dan erop schuiven, vervolgens afdraaien van het setje van 4.
Indien dit moeilijk gaat met een klein schroevendraaiertje het stalen gedeelte waarover het schoentje moet even bij elkaar buigen. Is zo gepiept.
Als er inmiddels een stukje rail ligt: graag foto's.

Mvg
Arie
Re: Krakelingen 300 bij 120 cm
Hoi allen,
Rail ligt/hangt er al op (ongeveer) de plek waar ik het wil hebben.
Ben nog volop bezig met de detectie/bekabeling .. En dan is het niet handig de kleine conducteur erbij te hebben (wordt iets te druk onder de tafel :-) ), dus rest me de dinsdag en vrijdag als de vrouw niet thuis is en de kleine man op bed ligt ... Niet veel dus een uurtje of vier per week.
Morgen hoop ik een dagje te kunnen prutsen ... Zal wat fotootjes maken..

Mvg Marco