Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Torenkraan

Gestart door Jongslog zondag 19 mei 2013, 21:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Torenkraan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Torenkraan
Al een tijdje op zoek naar een mooie bouwkraan. Op een Zwitserse baan hoort die er bij naar mijn idee want altijd zie je bij de steden wel een bouwplaats waar zo'n bouwkraan bovenuit steekt. Maar ik heb geen model kunnen vinden. Het model van Siku in H0 vond ik veel te grof. Dus ben ik zelf aan het prutsen gegaan. De kraan wordt ongeveer 30 cemtimer hoog en lang. Bewust niet groter want dan lijken de bergen weer zo klein op de treintafel :)

Hier het eerste resultaat van mijn soldeerwerk. De kraan moet straks kunnen zwenken en natuurlijk hijsen maar zover ben ik nog niet. Eerst zorgen dat het op een torenkraan gaat lijken.

Re: Torenkraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Torenkraan
Mooi stukje modelbouw Henk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Torenkraan
De bouwkraan krijgt steeds meer aanzien. De staande mast verder gesoldeerd en de boel een verfje gegeven. Er komt nog een cabine op maar ik moet eerst nog kraandrijver 'Lee Towers' zien te vinden tussen de preisertjes.



Het draaimechanisme heeft een holle buis. Hier gaat het hijstouw doorheen en een ijzerdraad die is verbonden met de zwenkarm van de kraan. De aandrijving kan ik dan onder de tafel monteren. Het hijsen zal niet zo moeilijk zijn met een motor. Het draaien van de kraanis een ander verhaal. Slechts een kwartslag draaien en dan nog langzaam ook. Dat wil ik op de volgende manier doen. Een langzaam aangedreven wiel drijft een stang aan die de kraan draait. Als het wiel verder draait, draait de kraan ook weer terug. Nu nog hele langzame motortjes zien te vinden.



Het spul staan nu te drogen. De kraan vastgezet met houtlijm op een stukje MDF. Straks makkelijk te monteren op de treintafel hoop ik.

Re: Torenkraan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Torenkraan
Mooi gemaakt.
:thumbup:

groet Winno
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Torenkraan
Zeer knap gemaakt Henk.

Tony :thumbup:
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Torenkraan
Mooi!

Citaat van: Jongslog op maandag 20 mei 2013, 17:55:32
Een langzaam aangedreven wiel drijft een stang aan die de kraan draait. Als het wiel verder draait, draait de kraan ook weer terug. Nu nog hele langzame motortjes zien te vinden.

Gebruik een servo :) Langzaam precies in te stellen. Daarmee kan je hem dat heel langzaam laten draaien. Zelf gebruik ik hem voor het aandrijven van een segmentdraaischijf. Zie ook Ronald?s nieuwe project: Endstation der Linie: ?Bahnhof Poggendam: Aandrijving Segmentdraaischijf. Een paar armen en een trekstang en je bent klaar ;) Bij Conrad, Reichelt of via het internet zijn genoeg bouwpakketjes te vinden waarbij je servo's ook analoog kan aansturen.

Groeten Ronald.
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Torenkraan
Inmiddels is Lee Towers ook aan het werk in zijn nieuwe kraan cabine :)

Re: Torenkraan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Torenkraan
Mooi :)

Je kan alles precies laten draaien met een goedkope servo of stappenmotoren. Met de servo kan je normaal enkel 180° draaien en een stappenmotor kan je 360° draaien en terwijl natuurlijk de stappen/graden 'tellen'. Met simpele DC motoren kan het natuurlijk ook maar dit is veel preciezer.



groeten Dylan
Re: Torenkraan
Piwie
gast

Re: Torenkraan
Hallo Henk,

Dat is een prachtige kraan die je aan het bouwen bent.

Voor het draaien zou ik kijken voor servo motertjes.

Gr.
Piwie.
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Torenkraan
Collega bouwers,
Ik heb even gezocht naar servo's. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt. Ik neem aan dat het een kwestie is van enkele seconden spanning geven om de servomotor een slag te laten draaien. Aansturing op gelijkspanning.

Zijn deze geschikt?
Deze?
Of deze?
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Torenkraan
Dag Henk.

Prachtige scratch build torenkraan! :thumbup:
De servo's zijn beide geschikt, voor aansturing kun je dit gebruiken.
Servo's hebben een stuursignaal nodig, dus niet zomaar op gelijkspanning!

Groeten,

Erik.
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Torenkraan
Citaat van: Jongslog op dinsdag 21 mei 2013, 22:17:36
Collega bouwers,
Ik heb even gezocht naar servo's. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt. Ik neem aan dat het een kwestie is van enkele seconden spanning geven om de servomotor een slag te laten draaien. Aansturing op gelijkspanning.

Nee, je moet een puls kunnen geven. Ze worden op een puls gestuurd. Je kan beter een servo-tester gebruiken of een ander printje er tussen zetten die dat doet. Meestal zijn servo's 5V.

Groet Ronald.
Re: Torenkraan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Torenkraan
wauw, wat een kraan.
hij ziet er zeer goed uit en de kleuren komen mooie over.
ben benieuwd als je hem werkend krijgt.

gr john