@Harald & Alex: Mijn Göschenenplan gaat het zeker niet halen bij die van jullie. Mijn doel is ook niet een exacte modelbouw, de indruk weergeven van het station vind ik goed genoeg. Voor mij was het hier de kunst van het weglaten. Uiteindelijk leidt dat tot 5 opstelsporen die wat betreft ligging met tussenruimte een beetje lijken op het grote voorbeeld. Op de foto komt links de tunnelingang en liggen een aantal wissels dus uit het zicht. Helaas ligt het bochtenwerk precies de verkeerde kant op maar anders kon ik het niet inpassen in mijn totaalplan.

Aan de achterkant is er voldoende ruimte omdat ik nog 2,5 cm heb tussen de muur en de tafel door de land poten die achterlangs gaan. En als die in de weg zitten zaag ik ze gewoon af

@Cees: De slinger die je noemt komt in het zicht en is ongeveer conform de realiteit maar dan wel sterk ingekort met de lengte. Op de foto oogt het trouwens nogal als een forse slinger. Ik moet straks nog eens naar boven om te kijken of dat niet wat minder moet.
@Peter: Het punt van de zichtbare raillengte heeft mij enorm bezig gehouden. Het is ook een beetje mijn angst dat dit gaat irriteren. Het doel was het hele Gotthard bergtraject vangen in model en daar horen enorme concessies bij. Dat heb ik nu vertaald in de eis dat er minimaal 3 raillengtes in het zicht moeten zitten tussen de tunnels. Mijn langste trein is 7 á 8 raillengtes. Ik rijd meestal met korter spul. Aan de andere kant zijn de korte tunnels wel redelijk natuurgetrouw (hoewel ook hier in model eigenlijk te kort).
Ik wil het plan nog wel een keer in Wintrack zetten omdat ik wat kleine aanpassingen heb gedaan. Ik zal nog reageren op je PB.
@Tony: Jouw suggestie van een paradespoor heb ik ook overwogen. Maar de tafel neemt al heel wat van de zolder in beslag dus nog groter maken is geen optie. Mijn ervaring is dat te weinig leefruimte ontzettend gaat irriteren. Het idee is dat het voorste spoor wat in feite de nieuwe Alptransit Gotthardtunnel is, wel zichtbaar wordt door middel van kijkgaten.