Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Ruwbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Ruwbouw
2 platen hout/multiplex of mdf van voor naar achter
daar de trajecten uitzagen en er doorheen
dan met balkjes tussen de platen dragers maken
daar op de steunen
Re: Gotthard - Ruwbouw
indruk wekkend railplan heb je.
:thumbup:
blijkbaar met veel bochten kun je ook iets heel moois maken.

groet Winno
Re: Gotthard - Ruwbouw
AC rocks DC
gast

Re: Gotthard - Ruwbouw
volgens mij wil je teveel op te weinig ruimte
een baan die vol sporen ligt vind ik persoonlijk niet mooi
ook die draaischijf pas persoonlijk totaal niet in het plaatje

wim
Re: Gotthard - Ruwbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Ruwbouw
@Wim: Het klopt dat ik heel veel wil op weinig ruimte. En inderdaad is een baan die vol met sporen ligt niet mooi. Daarom verdwijnt zo'n 80% van de sporen in de berg met een ingewikkeld verloop om de zichtbare delen op de juiste plaats te krijgen. Verder valt over smaak natuurlijk niet te twisten :)
Re: Gotthard - Ruwbouw
Henk.

Waarom zet je niet gewoon een draadstang er onder met een stukje lat aan de bovenkant?De moer en ring verdiept aanbrengen en je kan stellen zoveel je wil.Het is stevig genoeg en je hoeft niet iedere keer staanders precies op maat te zagen.

Over het sporenverloop kunnen we nog niet zoveel zeggen omdat je daar een totaalbeeld van moet zien als alles er in ligt en op hoogte is.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Ruwbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Ruwbouw
Dag Henk.

Daar hebben Harald en Alex m.i. een goed punt!  :thumbup:
Ik heb mijn gehele baan in open constructie middels MDF en m10 draadstangen opgebouwd.
De draadstangen rusten in Flamcorails tussen muur en in totaal twee staanders zodat ik vrij
onder de baan door kan bewegen en er verder geen belemmeringen zijn.
Daarna m.b.v. de waterpaswagon en een malletje voor de minimale doorrijhoogte het geheel
vanaf het laagste niveau gecontroleerd en bijgesteld. Dat was heel wat draaien aan stelmoeren!
Dit vergt het nodige puzzelwerk vooraf om de staanders en de liggers op juiste plek te hebben.
Maar daarmee heeft deze bouwwijze zich wel bewezen achteraf zeer flexibel te zijn.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
De tip om draadstangen te gebruiken heb ik overwogen maar ik was al een eind op weg met de houtconstructie dus daar ben ik toch maar mee verder gegaan.

Het was nog een heel gepuzzel om een beetje acceptabele hellingen te krijgen en toch voldoende doorrijhoogte te houden. Die doorrijhoogte is nu overal 8,5 cm en soms iets meer. (De panto's wil ik vastbinden om niet overal pantovangers te hoeven maken.) Ook zoveel mogelijk de mangaten vrijgehouden.

Sommige delen toch weer een half railsje opgeschoven ten behoeve van de scenery. Het kwam gelukkig aardig uit met de rails.



Nu nog alles nameten want het bovenste niveau heeft nog een klein knikje zie ik nu. Boven dit niveau komt achterin station Göschenen.
Boven het schaduwstation gewerkt met een paar latten als een soort tafelconstructie om daar het bovenste deel op te kunnen bouwen. Het schaduwstation is nu mooi overdekt met een vlakke plaat. Ik weet nog niet wat voor kleur dat plafond nu moet krijgen. Iets van een wolkenlucht bij nacht of zo.



De grap met de verschillende niveaus is dat een trein die linksonder begint boven het schaduwstation op het tweede niveau ook van links naar rechts gaat maar op het derde niveau van rechts naar links gaat omdat de keerlus daar de andere kant op draait.



Aanvankelijk was het plan om een heel lange kijksleuf aan de voorzijde te maken als ware het de Gotthard basistunnel.  Het schaduwstation vind ik echter wel de moeite waard om dat wat prominenter te tonen. Dus een groter kijkgat is leuker. Maar het idee van die tunnel (op de foto dat grijze stuk) laat me nog niet los. Ik ben er nog niet uit. Misschien heeft iemand suggesties voor de kijkgaten?





En van die hele berg sporen komt er uiteindelijk maar heel weinig in het zicht. Even in MS Paint wat zitten schetsen om een idee te geven.


Re: Gotthard - De zuidhelling staat
In dat paint plaatje lijkt het net of er links een flinke knik in je trace zit.
Bij controle op je eerste foto lijkt dat ook zo.
Is ook nog een aandachtspuntje voor je.

Ik zou het bij een kijkgat houden.Anders wordt het te druk.Kijk maar eens in Tilly zijn draadje.Die had ook veel kijkgaten.
Dat trok ontzettend de aandacht weg.

Mvg Robin
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
Wij zien die knik ook inderdaad.Als je de zaak gesteld hebt dan kunnen we aanraden met al je materieel eens proef te gaan rijden.Wij hadden de verkanting aangebracht en hadden direct met 1 trein een ontsporingsprobleem........Als je alles vol hebt gebouwd en dicht gemaakt wordt het allemaal lastiger om het te corrigeren.

Veel succes verder met de bouw.Je bent nog wel even bezig voordat je zover bent dat er gereden kan worden?

Harald & Alex
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
Hallo Harald, Alex en Robin,

Als ik naar de foto kijk lijkt het inderdaad een knik te zijn. Dus maar even het sporenplan erbij gehaald.
Het sporenplan op pagina 3 onderaan (post #141), laat zien dat daar een klein bochtstukje 07 in verwerkt zit.
Daardoor lijkt er een knik in te zitten in de constructie, maar in werkelijkheid zit die in de baan. Een kwestie van gezichtsbedrog.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
Niets laat zich sneller verhelpen als gezichtsbedrog.  >:-D

Of ik dat tegenbochtje achterin mooi vind doet niet terzake.
Maar ik had hem afgesneden. Dit oogt wat onnatuurlijk na dat rechte stuk.

Mvg Robin
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De zuidhelling staat
@Robin: Tja dat  klein bochtje geeft inderdaad gezichtsbedrog waardoor het een knik lijkt. Het is een slechte poging om het daarmee wat op het originele traject te laten lijken maar vooral ook om rechts van het spoor ruimte te creëren voor een brugpijler.

Wat betreft die kijkgaten denk ik dat je gelijk hebt. Teveel is te druk.

@Harald en Alex: Het duurt zeker nog even voor er weer gereden kan worden. Kurkisolatie en vangrail aanbrengen en dan kan ik hopelijk al handmatig rijden. En dan nog heel wat rails voorzien van terugmelders en stroomaansluiting voor de Koploper-besturing.

Gotthard - De laatste spiraal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De laatste spiraal
Nu ook de rechterkant van de baan in de steigers gezet. Dit is de Noordkant van de Gotthard met als centraal thema de keertunnels rondom Wassen. Het bewerken met hout beviel me eigenlijk wel dus heb ik zelfs de klimspiralen op hoogte gebracht met houten latten. Voor de spiraal eigenlijk best makkelijk. Je zaagt allemaal stukjes van dezelfde lengte. Als de onderste cirkel goed ligt is het verder een kwestie van "stapelen en schroeven". Er moeten nog wat meer steunen worden aangebracht voor de stevigheid maar het staat nu al zeer stabiel.



Links de keertunnel bij Wattingen met een extra loop om op hoogte te komen. Rechts de Leggistein keertunnel met een dubbele loop. De bedoeling is dat het landschap achteraan bij de muur ook flink hoger is zodat je echt in een berglandschap kijkt. Voor de Leggistein keertunnel loopt de Mittlere Meienreussbrücke. Ik twijfel nog of er nu wel genoeg "lucht" achter zit of dat de klimspiraal er toch te dicht op zit. Ik heb hier alleen weinig speelruimte meer, hooguit kan ik de brug meer naar voren halen maar dat gaat dan weer ten koste van het landschap wat ervoor zit en dan is er te weinig ruimte om de Kirche von Wassen goed uit te laten komen.



Hier de blik naar de Zuidkant vanaf het Noorden. De enorme slangenkuil van sporen die eerst op de platte tafel lag is nu op hoogte.



Nu alleen nog het spoor aan de achterzijde bouwen. Dit ligt op een hoogte van 140 centimeter. De achterwand wordt circa 2 meter hoog. Dit achterste spoor moet de beide delen van Noord en Zuid aan elkaar gaan knopen. Als ik het allemaal goed heb gedaan moet dat straks passen...

Re: Gotthard - De laatste spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Bijzonder indrukwekkend Henk!

Heb je al proefgereden?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Hoi Henk,

Dat ziet er indrukwekkend uit ik ben benieuwd hoe de treinen er overheen rijden :thumbup:

groeten Martin.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - De laatste spiraal
Hoi Henk,

Ziet er bijzonder indrukwekkend uit.  Maar zoals Erik zich ook afvraagt.  Heb je al proefgereden?
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal

Een feest om naar te kijken , Henk !

Dit vraagt om hele mooie bergen , dat wordt nog een hele klus.
Dat zal nog wel een poosje duren, voordat je daar aan kan beginnen.

Grtz Tony
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Henk.

Je gaat als een trein  :D Er is nu inderdaad meer overzicht  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Hoi Henk.
Prachtig en indrukwekkend plan en mooi uitgevoerd in houtbouw! :thumbup:
Heb je al wat gereden of moet alles nog getest worden?

Veel plezier en succes met deze prachtige bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Allen dank voor de complimenten. Of het mooi is moet eigenlijk nog bewezen worden. Ik verwacht dat de hellingen niet het probleem zijn maar ik ben wel een beetje benauwd voor wagons die spontaan loskoppelen en voor ontsporingen.

Voor het testrijden kan beginnen wil ik eerst de baan helemaal sluitend hebben. En dan ga ik eerst nog isolatie en vangrails aanbrengen. Anders storten de locs bij een ontsporing de afgrond in. Ook wil ik hier en daar al de verkanting aanbrengen want begreep van Harald&Alex dat die ook voor problemen kan zorgen. Voor die klussen moet alle rails toch weer beetgepakt dus het lijkt mij handig om dan ook meteen de aansluitrails en terugmelders aan te brengen. Het verder aansluiten doe ik in een later stadium. Toch kan ik bijna niet wachten om te testrijden dus wie weet wijk ik vrolijk van deze plannen af.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Henk.

Zolang dat alles netjes ligt zonder knikken in de overgangen van de hellingen op vlakke stukken en je hebt geen R1 er tussen zitten die ook nog in een slinger lopen zal dat ontsporen en afkoppelen wel meevallen.Je moet ook wat vertrouwen hebben in wat je gebouwd hebt  ;)

Maar de test zal het uitwijzen dus even doorzetten met wat er nog moet gebeuren en dan zien we graag een film  :P

Harald & Alex
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Hoi Henk,

De eerste testrondjes kun je het beste doen met de lok waar je het minst om geef (en goedkoop is).
Als die dan door ontsporing eraf valt, is de schade niet zo erg.
Ik heb zelf ook eerst proefgereden met een oud lokje en een paar oude wagons erachter.
Pas toen dat goed ging, is het duurdere materiaal gaan rijden.
Eerst langzaam en daarna op normale snelheid.

Groeten,
Ton.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Hoi Henk,

Als je bezetmelders gaat maken, zet dan met potlood een streepje op het hout waar de scheiding zit.
Ook kan je gelijk het nummer van de melder op schijven dat is erg handig.

Tussen de railstaven zit weinig ruimte, uit ervaring weet ik dat de railstaven in de loop van de tijd een beetje uitzetten/verschuiven.
Daarom is het aan te raden met de dremel een iets grotere kier tussen beiden railstaven te maken.
Anders is de kans groot dat een of meerdere melders aan elkaar hangen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De laatste spiraal
Dg Henk.

Ik deel de mening en de ervaring hierin met Ton. :thumbup:
Zo'n ouwe 3000 is onverwoestbaar en heeft mij prima geholpen tijdens de ruwbouw.
Maar ook het blok ijzer van de V200 (3021) heeft hiermee z'n dienst bewezen.
Met de vangrails heb ik gewacht tot alles bereden was: tijdens test-rijden zou blijken
dat ik nog bij de rails moest en hiermee heb ik mijzelf een hoop ergernis bespaart.
Pas toen overal de rijspanning, wisselaansturing en terugmeldingen gecontroleerd
waren, heb ik de vangrails aan gelegd en met volledige treinen gaan test-rijden.

Groeten,

Erik.
Gotthard - De sluitsteen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De sluitsteen
Als ware het de Da Vinci Code heb ik de sluitsteen aangebracht :) Het laatste stuk van de baan op zijn plaats gebracht!



Het bleek nog niet eenvoudig. De bovenste bocht die door de Gotthardtunnel naar het station gaat lag veel te dicht op de boogbrug die daaronder moet komen. Dan zou ik achter de brug een bijna loodrechte wand hebben van zo'n 60 centimeter hoog. De bocht daarom meer naar binnen gelegd waardoor het hele station ook iets opschuift naar rechts. Dat betekende verderop de rails inkorten met een halve rail. Het spoor wat er nu direct onder loopt heb ik juist meer naar buiten gelegd zodat ik nog een mangat kon overhouden. Op de tekening had ik die niet bedacht maar dat komt mij er erg goed uit want anders kun je er niet bij om scenery te maken. Gelukkig paste alles uiteindelijk wel.



En een station in model moet wat mij betreft waterpas liggen. Je geparkeerde wagons moeten wel blijven staan nietwaar.



En hier nog een blik van bovenaf op Göschenen. Het is hier de kunst van het weglaten omdat ik niet genoeg ruimte heb voor alle sporen en ook niet genoeg lengte. Maar mijn doel was niet alleen dit station maar juist een totaalbeeld van het hele Gotthardtraject dus ik neem dit voor lief.



En dus nog niet proefgereden want deze klus koste mij aardig wat tijd.
Re: Gotthard - De sluitsteen
even je draadje doorgekeken en moet zeggen knap hoor gaat zeker heel mooi worden, heel veel rails en die hoogte verschillen knap.

Groeten en succes verder;

Peter
Re: Gotthard - De sluitsteen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De sluitsteen
Dag Henk.

Ik blijf erbij: heel indrukwekkend! :thumbup:
En volgens mij ben je ook nog aardig lenig :mrgreen: :wink:
Ik heb zelf de complete baan na het sluiten nog eens
nagelopen met de waterpaswagon. Het toepassen van
draadeinden had hier het voordeel dat ik relatief eenvoudig
kon stellen. Heb jij de houten ondersteuning in eenmaal
goed gekregen en zit dit al vast?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De sluitsteen
Hallo Henk,

gefeliciteerd met het sluiten van de baan :) . Natuurlijk bedoel ik het plaatsen van het laatste stuk spoor. Een mijlpaal bereikt. Het is een indrukwekkend geheel geworden. Ik hoop dat het allemaal past en werkt. Ik blijf het volgen.

groeten,
Roel
Re: Gotthard - De sluitsteen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De sluitsteen

De vlag kan uit, Henk !

Das een mooi moment, de rails eindelijk aan elkaar koppelen.
Wat betreft loslatende koppelingen, Fleischmann profi-koppelingen werken uitstekend.

Grtz Tony
Re: Gotthard - De sluitsteen
Henk.

Mooi dat het zover klaar is!We zien toch nog wel een potentieël probleem op de tweede foto links die overloopwissels.We vragen ons af of je die nodig hebt en of als dat zo is niet anders kan doen met twee bochtwissels of zo.Dit lijkt ons met lange rijtuigen een ontsporings-afkoppelpunt.

De testen zullen het uitwijzen  ;)

Harald & Alex
Re: Gotthard - De sluitsteen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De sluitsteen
@Erik: Ik had nog nooit een spiraal gemaakt en ik moet zeggen dat ik dat niet heel ingewikkeld vond. Ik maak me dan overigens niet zo druk om wat snijverlies want dat hout wordt altijd wel weer gebruikt. Doordat je alle steunen vooraf op maat zaagt is het monteren vrij gemakkelijk en ook meteen op de juiste hoogte. Bij de andere steunen onder de baan vaak met de meetlat er langs en soms iets hoger of lager schroeven. Alles zit nu stevig genoeg. Al met al vind ik dit hele bouwwerk erg vlot gegaan en is het mij meegevallen.

@Tony: Goede tip van die koppelingen. Daar kom ik nog eens op terug want ik ben er enkele kwijt geraakt en ik heb ook nog een set wagons met vrachtwagens waar nog geen koppeling aan zit. Dat vind ik overigens nogal slordig van Märklin. Ik had ze gekocht in Göppingen dus even terug naar de winkel is niet zo eenvoudig.

@Harald en Alex: Die overloopwissels herken ik nog niet direct als probleempunt maar zoals jullie zeggen: de testen zullen het uitwijzen. De plaats van de overloopwissels komt overeen met de werkelijkheid alleen zijn de tussenliggende trajecten wel heel erg ingekort. Eigenlijk moet je heen en terug kunnen wisselen maar ruimte (lengte) had ik niet. Misschien maak ik er zelf nog eens een Hosenträger van.


Vandaag nog een uurtje besteedt aan het op maat zagen van de delen waar bruggen moeten komen. Ik monteer daarvoor een uitneembare plank die ik dan straks makkelijk er uit kan lichten om te bewerken tot bijvoorbeeld een stenen boogbrug.

En tot slot even de stofzuiger erdoor want ondanks dat ik al het zaagwerk in de schuur doe komt er toch een hoop stof mee.
Gotthard - Meters kurk en draadjes
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Meters kurk en draadjes
Na de eerste paar meter proefrijden met horten en stoten was ik er snel klaar mee. Slecht contact door vuil op de rails en locs die al een tijdje hebben stil gestaan. Eerst de rails maar eens goed leggen dan kan ik me daarna toeleggen op de rijtesten.

Dat betekent dus kurkisolatie aanbrengen, de aansluitpunten maken, de terugmelders inbouwen en waar nodig een kleine vangrail maken. Een hele klus met en hoopje restmateriaal. Ja dat kan zuiniger maar tijd is ook kostbaar. Soms kies ik dan maar voor de makkelijke en snellere oplossingen zodat er ook nog wat resultaat wordt geboekt ook al verbruik je dan wat meer materiaal.



Redelijk wat terugmelders gesoldeerd. De railstaaf ook wat afgekort met de dremel zodat de spoorstaven elkaar niet kunnen raken en er "spookmeldingen" ontstaan. Bij elke rail ook gelijk weer een aansluitpunt gemaakt. Bij deze baan zitten de terugmelders soms enige meters uit elkaar. In die gevallen ook binnen de baanvakken railsjes voorzien van aansluitpunten.

De hele baan heb ik in 7 stroomkringen verdeeld die compleet gescheiden van elkaar zijn met de bekende rode isolatieschoentjes. Elk stroomdeel heeft een eigen S88 met 16 terugmelders. Mocht er ergens sluiting ontstaan dan kan ik makkelijk een deel afkoppelen om de storing te zoeken.



Met het leggen van de rails meteen de gaatjes boren om de bekabeling onder te tafel te brengen. Hier en daar de stroomkabels aansluiten en de rest komt later wel.



En voor het gemak leg ik de rails hier en daar vast met dubbelzijdig tape. Dat vind een makkelijke oplossing om de boel te fixeren tijdens het leggen en aansluiten van de rails. Daarmee borg ik dat de rails voorlopig goed blijft liggen totdat deze definitief is vastgezet met ballasten.



En zo ben ik nog wel even bezig om meters te maken. Had ik ook maar niet zo'n grote treinbaan moeten willen maken >:-D
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Henk.

Alle stroomdraden aansluiten en dan zal je zien dat het rijden na een schoonmaakbeurt van de rails al een stuk beter gaat.We zien graag wat beelden als het rijdt  ;)

Harald & Alex
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Hallo Henk,

In dit soort zaken gaat veel tijd zitten maar als straks alles aangesloten is en goed werkt heb je hier veel plezier van.

Ik weet niet welke centrale je gebruikt maar bij sommige centrales dien je de eerste s88 print in de keten te voorzien van baan massa.

De bubbelzijdige tape is een slimme oplossing   :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes

Tijd voor een Bavaria, Henk !

Das een flinke bult werk, die je verzet hebt.
De resten kurk komen altijd weer van pas.

Grtz Tony

Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
Dag Henk.

Je gaat als een speer! Jammer dat je nog niet naar tevredenheid kan proefrijden.
Heb je de vangrails getest? Deze zijn laag, maar het zou best kunnen werken ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Meters kurk en draadjes
" De bubbelzijdige tape "  8o
Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De eerste proefrit
De eerste proefrit over het gehele traject is gemaakt! Het leverde hier en daar wat problemen op met defecte rails maar dat was vlot verholpen. De boel rijdt nog niet helemaal vlot maar daarvoor zal een poetsbeurt nodig zijn denk ik.

De baan nog maar minimaal voorzien van stroom. De totale lengte is 175 meter en die is nu aangesloten op maar 14 draadjes. Dat is gemiddeld om de 12,5 meter terwijl het ongeveer om de anderhalve meter moet zijn. De aansluitpunten zitten er al dus dat komt wel.

Er zijn twee hellingen die toch te steil zijn. De keertunnel bij Pfaffensprung (1.00min) kan ik misschien oplossen met een spiraal. Het andere punt bij de Broscerinatunnel (4:15min) weet ik nog niet hoe dat handig is te verhelpen.

De opname van de testrit. De haperingen heb ik er uitgeknipt :)
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Gefeliciteerd met je eerste geslaagde proefrit.Het ziet er toch al wel spectaculair uit  :thumbup: Al volgen de diverse bruggen en tunnels zich wel heel snel op.We hopen dat je draden fase snel klaar is zodat je aan het berg bouw deel kan beginnen.

Dan kun je zien of het geheel natuurlijk lijkt en dus geloofwaardig over komt  ;)

Veel succes!

Harald & Alex
Re: Gotthard - De eerste proefrit
gefeliciteerd met deze mijlpaal. Het echte begin is er!

groeten,
Roel
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Dag Henk.

Proficiat met de eerste testritten! :thumbup:
Het ziet er bijzonder indrukwekkend uit, zoals de loc
met sleep zich door al het bochtwerk heen sleurt.
De klim in de spiraal na de Leggistein Kehrtunnel:
lijkt of hier de loc er echt moeite mee heeft (2:10).

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
@Harald en Alex: Enkele tunnels combineer ik zodat het er al wat minder zijn. Als ik het in model niet mooi vind laat ik tunnels gewoon weg. Bij het bouwen ga ik eerst de mooiste en belangrijkste kunstwerken doen. Als er dan nog ruimte is bouw ik door. 

@Roel: Thanks!

@Erik: Door de trein langzamer te laten rijden lijkt het allemaal veel spannender :) De hellingen zijn allemaal "net over het randje" van de norm. Het meeste lukt prima, behalve de 2 hellingen die ik noemde. Door het verstellen van de pijlers denk ik het al aardig op te kunnen lossen.

Het is nu echt de praktijk die moet uitwijzen wat er kan en ook te bepalen hoe het oogt. Dit baanplan had ik nooit kunnen bouwen zonder vooraf het ontwerp te tekenen en te berekenen maar het lukt mij echt niet van papier of in 3D weergave om het daadwerkelijke effect te zien. Voorlopig is het een indrukwekkend geheel al zeg ik het zelf  :o)
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Hallo Henk,

Leuk dat de eerste trein een proefrit gereden heeft, was dit een volledige ronde  8o
175 meter spoor is nogal wat daar kunnen de meeste ( waaronder ik ) alleen maar van dromen.

Succes met het aansluiten van meer stroom punten, het even even werk maar dan heb je ook wat  :)


Mvg,

peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
@Peter: de 175 meter is de complete lengte. Het is dubbelspoor dus de hele baan rond is in feite de helft van het aantal meters.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Hallo Henk,

ik heb genoten van het filmpje, ik ben benieuwd naar de afwerking van bruggen en bergen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit

Wauw Henk !!!

Samen met de muziek was het een feest om naar te kijken  :thumbup:
Dat moet een mooi moment geweest zijn voor je.

Grtz Tony
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - De eerste proefrit
Inderdaad Henk,  Wauw.  Heb nu pas je filmpje kunnen zien.  Schitterend man.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Dank voor de leuke reacties!

Inmiddels rijdt het spul ook zonder haperingen. De rails kritisch nagelopen en de 7 segmenten in de baan draaien nu elk op een eigen aansluiting. Ook de hellingen zijn nu goedgekeurd. De twee iets te steile opritten wat aangepast door de steunen aan het begin van de oprit wat te verhogen. In feite wordt de helling langer maar wel minder steil. Als test laat ik diverse locs met een sleep van zo'n anderhalve meter met beperkte snelheid omhoog rijden. Als dat zonder slippen gaat vind ik het goed.

Maar Murphy was ook op zolder want uitgerekend ontspoort de boel op een plaats waar nog geen vangrail zit: de Mittlere Meienreussbrücke. De trein stortte vanaf 1.10 meter naar beneden! De schade viel gelukkig wel erg mee. Op dat stuk had ik geen vangrail zitten omdat ik toch die brug moet bouwen met een mooi hekje er langs. Dan nu toch maar tijdelijk maatregelen treffen...

Ik kan nu aan de slag met het verbinden van alle aansluitpunten voor een betere stroomvoorziening. Je vraagt je af waarom want het spul rijdt nu toch? Maar goed, digitale stroom heeft dat blijkbaar nodig.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Henk.

Gewoon lekker elke meter een aansluiting maken voor de stroom en verschillende stroomkringen maken dan weet je zeker dat je overal goede toevoer hebt.Een dikke ringleiding er onder door en dan kan je straks zonder zorgen met tig treinen tegelijk rijden  ;) Wij hebben ook op de melders overal een stroompunt gezet.Wij hebben geen last van een stuk rails waar locs blijven staan door stroomgebrek.

Harald & Alex
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Hey Henk,

Mooi dat alles nu werkt en rijd zoals jij wilt, ik ben echt benieuwd wanneer je de bergen en tunnels gaat maken, ik hoop dat je genoeg rails in het zicht houd en dat niet alles aan het zicht wordt onttrokken door dat er weer een trein in de tunnel verdwijnt want dat zou toch zonde zijn. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groet Herman.