Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal

150 jaar station Roosendaal

Hoi Leo,

Achtergrond ziet er prima uit. Die bocht om de koof is niet echt storend en nu is alles nog kaal. Zeker als je baan er straks weer staat geeft het weer een totaal ander beeld.

Hele klus die klimspiraal maken, maar daar krijg je zeker geen spijt van. Vooral een goed plan om de spiraal dubbelspoor uit te voeren dit geeft veel meer mogelijkheden in de treinenloop.

Succes en groet,

Ronald

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Hoi Ronald,
Bocht is helaas niet anders. Toen ik de nieuwe keuken plaatste was er nog geen sprake van een modelbaan....  :D
Probleem is dat de achtergrond strak en los staat van de achterplaat (is bijna niet te zien). Moet bij werkzaamheden dus wel uitkijken dat ik er niet doorheen prik...
Klimspiraal is inderdaad heeeeeel veel werk, zeker als je het op de Rainer Lussi manier doet. Ik heb idd bewust gekozen voor een dubbele spiraal. Had eigenlijk liever een R2 / R3 spiraal gehad, maar die kon ik niet kwijt zonder heel veel in te leveren op mijn schaduwstation. Vanavond de resterende balken van mijn frame op maat zagen en het geheel in de grondverf zetten, dan kunnen we binnenkort het frame en de spiraal op gaan bouwen.
Marinushoven Update - Frame Schaduwstation, rail & iTrain

Marinushoven Update - Frame Schaduwstation, rail & iTrain
Eindelijke weer tijd voor een update.... :D
Er is de afgelopen weken wel wat gebeurt.

Het frame voor de Klimspiraal en het schaduwstation is gereed.

Ook is een begin gemaakt met het plaatsen van de 18 stuks draadeinden.
Wel moet ik nu een start maken met het afbreken van mijn testbaan. Deze staat nog op zolder, ik heb echter maar 30cm doorloop tussen mijn bureau en mijn Tafel. Het bureau en accesoires gaan naar boven, dit wordt de klushoek.

In de avonduren ook al een start gemaakt met het knippen van alle rails.
Allereerst de noodzakelijke aanschaffen van vorige week. Deze zijn reeds geknipt.

Dit stapeltje heb ik ook al aangepast

En dit moet nog gebeuren  :P

In de zak zit nog rails voor een grote ovaal met R1 bochten (nieuw). Deze probeer ik heel te houden, misschien heb ik ze niet nodig...

Afgelopen weekend weg geweest (gezellig!) naar een huisje. Gelukkig waren het allemaal langslapers (en ik niet)
Heb dus in de ochtenduren aan het knutselen geweest in iTrain. Schaduwstation en klimspiraal (met een tijdelijke keerlus) zijn nu een feit.

Eea heb ik doorgetest (virtueel :P) en 2 kleine foutjes eruit gehaald. Het functioneerd nu OK (zover ik droog kan testen)
Bijgevoegd voor de geïnteresseerden de tcd file. Tips, trucks & op en aanmerkingen zijn uiteraard welkom!

Volgende stap is het monteren van de 1e ring van de klimspiraal, het leggen van de platen op het schaduwstation en het uitleggen van de rails, zodat de platen gezaagd kunnen worden.....
Re: Marinushoven Update - Frame Schaduwstation, rail & iTrain
Goed bezig Leo! Ik zie dat je met drie melders per blok werkt en soms met 1 melder per blok? Dan knip je het hele blok? Zijn dat de blokken waar niet gestopt wordt? De keerlus ligt in het echie zeker boven op de spiraal?

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Hey Leo,

Jij hebt niet stil gezeten zie ik. Onderbouw ziet er zeer degelijk uit, ben benieuwd naar het vervolg.

De blokken met 1 melder is waarschijnlijk vrijspoor als ik het goed begrijp?

Hoi Kees,
Ik knip idd alles, en ik wil ook alles detecteren, ook de kleinere stukken met 1 melder.
Normale blokken waar gestopt wordt, ook bij 1 richtingsverkeer toch 3 melders, stel je voor dat ik me bedenk...
Hier zal een trein idd niet stoppen. Ik wil echter wel kunnen zien dat er een trein overheen rijdt.
De spiraal is in werkelijkheid 3,5 cirkel, 45cm hoog. Dit is lastig tekenen in iTrain :D
De keerlus ligt achter de in/uitrit op dit niveau. Later wordt dit mijn frontstation & paradespoor.
De spiraal wordt afgedekt met het achterstation en brug... (Frontstation is niveau 950, Achterstation is niveau 1100, Brug is nog hoger)
Zal morgen de tra file plaatsen, dan krijg je een idee

Hoi Barry, wat bedoel je met vrijspoor? Stukjes zijn te klein om een trein op te laten stoppen, meestal minder dan 50 cm maar wel noodzakelijk.
Op de tafel kan een olifant de polka dansen :D hardhout frame met balken van 9x4, kruiswerk 7x1,8.
De uitkepingen in de bovenzijde zijn voor de draaddoorvoer..
Duidelijk Leo. Ik heb in mijn schaduwstationnetje alle (3) sporen met één melder gemaakt en het hele spoor gedetecteerd, werkt prima en je kunt (met geijkte locs) zeer nauwkeurig remmen en stoppen. Op de normale blokken 2 melders en de detectie blokken (korter dan de treinen) ook één melder met de lengte van het hele blok. De blokken met twee melders hebben melders van twee raillengtes lang. Ook daar remt en stopt het keurig... ik zal wel te eigenwijs zijn.....

Hoi

Ik bedoel de eigenschap van het blok in itrain moet je dan toch op vrijbaan zetten?

@Kees,
Jij eigenwijs? Eerder realist :D
Ik heb al wel gemerkt dat er heel veel verschillende methodes zijn voor bezetmelding.
Met het opzetten van mijn testbaan ben ik tegen de mijne (volledige detectie) aangelopen.
Als jij overal 2 melders heb hoe vang je dit dan af bij sporen die in 2 richtingen bereden worden?
(Ik ga er dan vanuit dat je je melders als inrij en stopmelders configureert, en dat de afremmelder een copie is van de inrijmelder)
Ik moet nog ff kijken hoe ik dat remmen op ga pakken. Bij mijn testbaan begint de lok gelijk te remmen als hij de afremmelder activeert. Bij een afremmelder van 5 meter is dit niet handig :P
Heb jij ervaring met het verleggen van het afrempunt in iTrain?
Afremmen van de (ge-ijkte) loks gaat goed zeg je? Heb je de remvertraging in je loc op 0 staan en rem je volledig op iTrain?
@Barry, ik heb deze in het schaduwstation staan, dus ook aangemerkt als stationsblokken (heeft te maken met Max snelheid) het 1e blok na het SS, de spiraal en keerlus zij wel vrij baan (Max snelheid 120km). In iTrain versie 3 gaat hier weer een deel van op de schop  :P (Maar wel in de positieve zin)

Heb met mijn testbaan gemerkt dat 1 bezetmelders ook werkt,
maar dan moeten de loks geijkt zijn. In de blok eigenschappen moet je dan
bij inrij, rem en stopmelder dezelfde terugmeldcontact invullen.  Vind wel dat 3 melders
per blok mooier werkt.

Hoi Barry,
Bedankt voor de reactie!
Jij hebt nog niet ge-expirimenteerd met remvertraging/detectieuitstel opgeven in een blok?
Ga vandaag mijn testbaan afbreken om plaats te maken voor mijn bureau....
Moet nodig bezelmelderrailzen gaan solderen.....
Leo, ik heb in alle blokken de afrem en stop posities aangepast, ik heb er dus ervaring mee. Ik vind dat één van de voordelen van automatisch rijden, gekoppeld aan het veel mooiere optrekken en afremmen.
Op mijn testbaan heb ik dat allemaal uitgeprobeerd en toen ik het daar goed voor elkaar kreeg, heb ik de baan ook zo aangesloten. Scheelt me een fors aantal melders en navenant kosten. Maar het werkt ook gewoon nog heel erg goed.

Bedankt Kees,
Ik ga het zeker ook proberen! :thumbup:
Citaat van: Leeeke op dinsdag 15 oktober 2013, 07:52:53

Ik moet nog ff kijken hoe ik dat remmen op ga pakken. Bij mijn testbaan begint de lok gelijk te remmen als hij de afremmelder activeert. Bij een afremmelder van 5 meter is dit niet handig :P

Het nadeel dus van 2 melders. Drie is veel handiger of soms zelf vier als je twee richtingen uit rijdt. Meldertje massadetectie meer of minder kan de kosten niet zijn.

Een blok van 5 mtr is overigens wel lang, zou er lekker 2 van maken. Te lange treinen houden immers toch het vorige blok bezet.

Citaat van: Leeeke op dinsdag 15 oktober 2013, 07:52:53

Heb je de remvertraging in je loc op 0 staan en rem je volledig op iTrain?

Op 0 zetten is niet handig, beetje rem en optrek vertraging is nodig. Van belang is dat de lokdecoder niet overheerst t.o.v. het iTrain remproces.

Gr, Ben.

Hoi Ben,
Bedankt voor de reactie. In iTrain kun je ook een remvertraging (later remmen dan het activeren van de remmelder) instellen.

Omdat op  mijn testbaan de sporen erg kort waren was het instellen van een remvertraging niet de moeite (of gewoon vergeten te testen).

Blok van 5 meter kan ik idd in 2 delen splitsen, dan is zowel de opgaande als neergaande baan van de spiraal beter gevuld.
Bezetmelders kosten als het goed is straks alleen onderdelen, ik ben nl. bezig om zelf een print hiervoor te ontwerpen.
Sommige zullen zeggen zonde van de tijd, maar ik vind het erg leuk om te doen, en het bespaart toch weer de helft van een S88 module wat kosten betreft. Gezien de plannen loopt dat van lieverlee toch in de grote hoeveelheden.
Ik hanteer nu 3 melders per blok, waarbij elke rail deel uit maakt van een sectie.

Afrem en optrek vertraging op 0 werkt bij mij wel bij de DCC en MFX locs, bij de 14 staps decoders (de hele goedkope) gaat het niet. Ik heb dit geprobeerd, en die locjes rijden dan voor geen meter meer. Ik heb nu een minimale vertraging erin staan en dat gaat goed.

Ook nog wat gedaan aan de Helix.

Het 1e deel is dubbel geplaatst en gelijmd. Wat een "leuk" werk... Al die moertjes erop draaien  :P
2e deel is al wel de onderzijde geplaatst, maar nog niet gelijmd.
Had alles in huis, behalve voldoende carroserieringen  :(

Morgen dus maar ff langs de bouwmarkt... Kan ik ook gelijk een nieuwe voorraad isolatie meebrengen. Die heb ik vast niet genoegd.
Citaat van: Leeeke op woensdag 16 oktober 2013, 20:14:34

Wat een "leuk" werk... Al die moertjes erop draaien  :P

Voor alles is een oplossing. :D

Gr, Ben.

Kijk Leo gaan. Gaat er goed uitzien
Die draadeinden zijn rijp Leo, die kan je oogsten!!  :D

Bedankt voor de positieve reactie's...
Ik heb weer voldoende energie om morgen weer 1/2 lusje te leggen en moertjes te draaien  :D
@Ben: bedankt voor het filmpje... Zal eens kijken of ik zelf zoiets in elkaar kan knutselen... Scheelt een hoop tijd  :thumbup: :thumbup:
@Kees: Nog ff wachten, ik heb ze liever overrijp. Nu liggen ze nogal zwaar op de maag  :P
Hallo Leo,

Het begin van je klimspiraal is er. :thumbup:
Ik blijf het volgen.

vr.gr. Gunther.

@ Günter : Bedankt!

Mocht iemand je zelf ambities hebben om het op deze manier te doen, dan kan ik iedereen adviseren om nog preciezer dan precies te werken.
Heb papieren mallen gemaakt 1 op 1 (zeker voor de specials (extra in en uitrij stukken)
Plaatjes waren hierdoor allemaal identiek, en ook het leggen in spiegelbeeld paste perfect....
Tot het moment van de gaatjes boren  8o Toen paste het ineens niet meer....
Het is verschrikkelijk veel werk om op deze manier een spiraal in elkaar te draaien, maar het scheelt wel een hoop plaatmateriaal.
En we zijn van straat....
Vanavond het volgende deel, dan kunnen we isolatie en rails gaan leggen.
Re: Marinushoven Update - Klimspiraal update
Hallo Leo,

Bedankt voor de tip.
Maar ik heb al een klimspiraal met een passeerspoor er in.
Het werkt prima.

vr.gr. Gunther.

Heb ik inderdaad zojuist gezien... Mooie baan! :thumbup:
Zover ben ik voorlopig nog niet....
Hallo Leo,

Maar dat hoeft toch ook niet.
Het nu het middenstuk platen besteld en ga dan verder bouwen.
Ik schuif dat de keerlus door naar de andere kant en kan dan boven weer een stuk verder rijden.

vr.gr. Gunther.
PS Alle treinen die op mijn baan staat rijden naar boven behalven de twee BR. 96 die trekken het niet?

Hoi Günter,
Nee, ik ben al veel verder dan ik had gehoopt, mede namens een financiële injectie vanuit de huishoudpot 😘
Die BR96, zit daar al een hoog vermogen motor in? Ik vervang van lieverlee alle motoren en de decoders allemaal door ESU.
Ik heb in mijn spiraal 3% omhoog, dus dat zou goed moeten gaan, ook bij de kleintjes.
Ben erg benieuwd. Succes met het vervolg. Slim trouwens met de verplaatsbare keerlus... Zal de mijne ook zo opbouwen, en later ombouwen naar testtrack😃. Goeie tip :thumbup:
Hallo Leo,

Een BR 096 zit een MFX motor in dus dat vind ik nog wat zonde.
Deze staat voor een lange kolen trein 15 wagons daar wil ik op den duur na om en verbouw een ESU met ESU decoder inzetten.
Bij een DB BR. 041 en de DB BR. 043 die is al omgebouwd en wil ze dan in voorspan laten rijden, net als dat in Duistland gebeurde bij de Emlandbahn.

Ik kijk ook altijd bij andere daar leer je altijd van, zonder het direct na te bouwen.

vr.gr. Gunther. 
Marinushoven Update - Klimspiraal update deel 2

Marinushoven Update - Klimspiraal update deel 2
Hoi allemaal,
Alles gaat nu in sneltreinvaart  :D
Vandaag idd het 2e deel van de klimspiraal opgebouwd.
Nu eerst de oude baan verder afbreken, rails knippen, bezetmelders maken, schaduwstation leggen en 1e deel van de spiraal voorzien van rails, voordat we verder kunnen met de klimspiraal  :P (Oh jaaa, ook nog 50 plaatjes zagen als het een beetje redelijk weer is  :?

Na een beetje meten en stellen is de hellingshoek overal zo'n 2,5% (in de buitenbocht, het steigende deel)

Ik weet het, is niet super nauwkeurig, maar heb het nagemeten en het klopt  :P

Zie hieronder de vorderingen aan de spiraal

Ook de doorrijhoogte is prima

Maar we hebben nog meer gedaan:

Ook de platen van het schaduwstation zijn op maat  :)
Alleen jammer dat de muren niet recht zijn (het is een oud huis)... Gelukkig zie je dat niet als het later klaar is.

@ Gunter
Zover ik weet past M* bij MFX motoren altijd een 5* Anker toe en heeft de motor ombouwen geen zin.
Het kan echter geen kwaad om het eens na te kijken. In het boekje (als je dat hebt) staat het typenummer van het anker.
MFX of ESU maakt niet zoveel verschil volgens mij.
15 kolenwagons is een behoorlijke hoeveelheid  :O

Ik heb ook een BR41 staan, nog niet omgebouwd. De mijne is een delta... Die gaat er ook aan geloven, maar eerst de ruwbouw van de baan af....

Leo flinke klis die klimspiraal. De 2.5% moet wel haalbaar zijn voor je treinen. Anders eerst proefrijden en eventueel het stijgingspercentage iets verlagen. Dat is het voordeel met de draadeinden dan kunje altijd nog wat nastellen.

Groet, Ronald

Hoi Ronald,
Om die rede (en ook vanwege financiën 😀) maak ik eerst het schaduwstation en de klimspiraal met een keerlus aan het eind.... Kan nog iets zakken, dan kom ik echter met de hoogte in de knoop....
We gaan het zien...

Even een snelle update zonder foto's.
Vanmiddag onverwacht een middagje vrij.
Deze benut om mijn testbaan incl modules te demonteren.
Wat een klus!!! Zeker voor een testbaan.
Morgen kan het bureau naar boven, dan kunnen we weer solderen😃

Alweer goed bezig geweest. Blijft je ondergrond van het schaduwstation dicht of ga je de sporen nog uitzagen? Als je spiraal klaar is dan wil ik die wel eens van dichtbij bekijken. Kan ik hoogst waarschijnlijk nog wel iets van leren  :D

Ik ga nog eea uitzagen. Aan de voorkant komt een mangat tot bovenin,
En links voor de spiraal komt ook nog een klein gaatje.
Platen liggen ook nog niet vast...
Marinushoven Update - Workshop Scenery bij HIP

Marinushoven Update - Workshop Scenery bij HIP
Hoi,
Zoals sommigen misschien al in het topic van de workshop hebben gelezen was ik daar ook aanwezig.
Hierbij een wat uitgebreider verslag...
Tom, nogmaals hartelijk dank voor de super uitleg en geweldige workshop!  :thumbup:

Allereerst de basis van piepschuim bekleden met papierpulp vermengd met houtlijm.

Het voorbeeld van Tom in stapjes....

De zwarte basiskleur voorzien van wat lichtere kleuren, diverse soorten grijs, beige etc. afhankelijk van het soort berg.... Vooral niet te dik opzetten... Doe meer met minder is Tom zijn motto...

De 1e laag met grijs

Diverse kleuren opgezet

Dit begint al ergens op te lijken

En het hollandse landschap

Hier met een Duits tintje

Deze hoort hier thuis toch?

Ook de zelfbouw grasmaster getest.... Deze werkt aardig.
Ga hem echter wel aanpassen met cacao strooibus. Theezeefje is het niet helemaal.
Ook eens kijken of een oude nokia telefoonlader de baterijen kan vervangen, met misschien een iets hogere spanning....
Een platte onderkant en heel dicht bij je oppervlak houden voor het beste resultaat....

Was met recht een TOP dag...
Tom en de overige medewerkers van HIP.... Thanks  :thumbup: :thumbup:
Re: Marinushoven Update - Workshop Scenery bij HIP
Zo te zien is het een leerzame workshop geweest. Ziet er goed uit. :thumbup:

Dat was het inderdaad  :D
Wat scenery betreft had ik 0 ervaring... Mijn laatste berg was ruim 30 jaar geleden gemaakt door mijn vader... kippegaas en daaroverheen een laken gedoopt in cementwater....
Het resultaat na een dagje prutsen is verbluffend.... Net wat Tom zegt.... Scenery is geen kwestie van kunnen maar van doen.
De papierpulpmethode kan ik iedereen aanbevelen... Veel schoner als gips  :thumbup:

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 26 oktober 2013, 22:09:03
Zo te zien is het een leerzame workshop geweest. Ziet er goed uit. :thumbup:

Kan het je aanraden!!!!!

Hoi Leo,

Ik zie dat de workshop goed bevallen is.

Ik denk dat ik tegen die tijd ook naar een workshop ga. Vooral de manier van bergen maken met papierpulp zie er super goed uit.  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Leo,

Ik heb net een aantal pagina,s gelezen man wat een werk heb jij verzet  :thumbup:  :thumbup:

Het onderstel mag gezien worden, ik zou willen dat ik al zover was.

Succes met de verdere bouw, dit gaat heel mooi morden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Hey Leo ,

Het was in ieder geval een leerrijke dag voor ons allemaal  en ondertussen andere mensen leren kennen ... toch een fijne hobby dat wij hebben , niet ?

Voor ik nu aan de scenery toe ben heb ik nog veel werk zoals je allicht al hebt kunnen zien in mijn topic .

Vraagje : ik ben gisteren na de workshop nog even naar de Karwei geweest voor de blauwe isolatieplaten maar jammer genoeg was het daar uitverkoop en niet meer aanwezig ... waar heb jij deze gekocht ? Deze zijn in Belgie niet meer bij Gamma te koop ...

Groeten Freddy

Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties!

@Barry: Dan moet je toch opschieten... Er waren gisteren nog 2 plaatsen vrij voor januari, dan zal het weer even duren voor er weer een workshop komt als ik het goed begrepen heb van Tom. Diorama's bouwen is echter ook erg leuk... (of een kerstdorp voor rond de kerstboom... Als dat nog mag rond die tijd >:-D)
Ik ga de kinderen nu ook eerst een diorama laten maken zodat ze ervaring op kunnen doen.
Daarna mogen ze op karton een stukje scenery gaan maken wat we op de baan kunnen zetten.

@Peter:
Ik had eigenlijk al veel verder willen zijn.... rails knippen, aandrijvingen aanpassen, bezetmelders met diode's maken van rails is erg veel werk....
Ook heb ik een goed excuus om elke avond bezig te zijn... Er moeten kilo's af, en als ik voor de buis ga hangen dan ga ik lopen snaaien  :P
Ben met mijn werkhoek en bureau nu naar boven verhuist en heb daar een plekje.
Als het mee zit vandaag proefleggen, dan kunnen we weer zagen en isoleren.
Mijn klimspiraal bouw ik volgens Rainer Lussi.... Wat een hoop zaagwerk..... Ik hoef nog maar 50 stukken te zagen, allemaal identiek  :P

@Freddy:
Die van mij komt van de Karwei. Bij ons verkopen ze ze nog bij Gamma (rotwinkel >:-D) en Karwei.

Hoi Leo,

Leuke dag zo met een groepje aan de hobby. Resultaat mag er ook wezen. :thumbup:

Heb je ook foto's van de bus-begrasser? Ik heb zelf een omgebouwde zeef maar die nog nooit gebruikt. Ben benieuwd naar je resultaat met de telfoonlader, want die dingen hebben we allemaal nog wel ergens in de kast liggen.

Ik zie dat je met papierpulp gewerkt hebt en ja natuurlijk is het schoner, maar toch vind ik dat je met gips iets meer details in de rotsen aan kunt brengen (of heb ik het mis?). De papierpulp is verder wel een idee voor de bergdelen die je gaat begrassen.

Is leuk dat je meteen weer wat mensen van het forum hebt leren kennen is toch altijd wat persoonlijker. :thumbup:

Groet, Ronald

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Ronald,

Met een setje paletmesjes (van de ACTION, V&D) kun je in de papiermaché prachtige rotsstructuren of dergelijke aanbrengen. Geen gekruimel, geen gestuif enz. En .............. licht van gewicht en scheurt ook niet, in tegenstelling tot gips.

Hoi Ronald,
Ik heb nog geen foto. Werkt op zich wel goed. Als de batterij vol is.
Vandaar de lader.
Het verschil in gips en pulp ken ik niet, maar de resultaten met pulp vind ik erg mooi
Ik moet ff zoeken naar een oude lader, dan zal ik het eens uitproberen.
Zeefje werkt niet... Het zeefje moet plat zijn. Cacaobusje kost 3,- bij blokker.
Was erg leuk om nieuwe bekenden te zien...
Hoi Ronald,

Ben bezig met de eerste keer werken met gips, maar het grootste nadeel vind ik de zeer snelle tijd, dat het hard word. Hierdoor heb je maar heel kort de tijd om het aan te brengen en eventueel te verwerken.
Mijn volgende probeersel zal daarom met papierpulp worden gemaakt. Mede door de uitleg van Tom en Leo in mijn topic, alsmede elders op het forum.

Gr.Wim

Hallo Wim,

Misschien is het een idee om elke keer kleine beetjes gips aan te maken.
Ben metselaar geweest en dan deden we het zelfde, kleine hoeveel heden.

vr.gr. Gunther.
Minder snel uitharden van gips ===> klik
Marinushoven Update - Werkzaamheden schaduwstation en Helix

Marinushoven Update - Werkzaamheden schaduwstation en Helix
Eindelijk de beloofde update....
De tafel van het schaduwstation is gezaagd en geschilderd.
Ook de isolatie uitgesneden en geschilderd (schaduwstation komt op 50cm hoogte, volgende niveau op 90cm, dus je blijft alles zien, vandaar alles geschilderd, is ook het eventueel aanwezige stof beter te herkennen  :D

Ondertussen een start gemaakt met het doorvoeren van de bedrading van de wissels, voedingen en bezetmelders.
Tevens melderlengte's controleren en indien nodig aanpassen in iTrain. Bezetmelderrails (voorzien van diodetruck) krijgt een wit stipje aan de juiste kant. Bij elke isolator een rode streep. Bezetmeldernaam met een Dymotje erbij en klaar is Kees....
Bij het aansluiten van alles komt het adres er ook nog bij te staan....

Vandaag ook verder met de spiraal.
Bezetmelders en isolatoren aanbrengen, en alvast voorbreiden voor het volgende rondje. Draadeinden vul ik op met 5/8 electriciteitspijp in de kleur grijs. Komt mijn pijpeknipper toch nog van pas  :D

Delen pas maken (helaas met extra ruime gaten). Daarna weer loshalen, lijmen, schilderen en terugplaatsen

Ook een begin gemaakt met een proef voor de nieuwe ringleiding. Ik heb een lat genomen, daarop om de 50cm een kroonsteen geschroefd. Niet meer de VD draad ongestript er doorheen, maar gestript, om en om

De gestripte bescherming bewaar ik en knip ik in stukjes en die schuif ik er terug om ter herkenning (om de 10 cm)
Voor het schaduwstation heb ik de voeding voor de baan, de 16V~ voeding (geel) en de voeding voor de decoders, deze houd ik apart van de voeding voor de baan. Deze is ook rood, maar voorzien van een W en een zwart streepje

Ik had ook nog willen gaan expirimenteren met mijn voorraad bindruggen, maar helaas moesten er ook nog andere klusjes gedaan worden.... Dit wordt dus in een volgende ronde... Is echter wel zaak dat er iets aan gebeurt  :D

Oh ja... tussendoor ook nog sfeerverlichting onder tafel aangebracht..... Ooit eens mee laten brengen van Cranen* ....
Voorlopig nix mis mee....

Eerst nog maar eens verzinnen hoe ik mijn bezetmelders en andere zooi ga bevestigen.... Wissel en seindecoders komen onder de baan, dichtbij de bron.... Bezetmelders hebben max 2 meter draad, langer wil ik ze ook niet maken.
Aan de voorkant tegen de balk wil ik ze niet monteren, omdat de doorloop later een stuk smaller wordt  en de kans op problemen/stukken dan groter wordt. Mijn PC en andere zooi komen net voor de spiraal te staan. Ook moet ik nog rekening houden dat ik onder tafel en onder spiraal kan komen.....  Iemand tips???

Tot de volgende update
Re: Marinushoven Update - Werkzaamheden schaduwstation en Helix

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Leo, ik weet niet of ik al eerder op je topic heb gereageerd, zo niet bij voorbaat sorry. Wat een mooie doordachte bouw. Ga het zeker volgen, vr gr Arie
Hoi Leo,

Wat een baan! Kan wel zien, dat je ervaring hebt.
Succes met de verdere bouw. Blijf het zeker volgen.

Gr.Wim

Hoi,
Bedankt voor de positieve reacties. Ik ben er al maanden mee bezig en probeer alles zo doordacht mogelijk te doen  :D
Ondanks dat het misschien niet zo lijkt is dit toch echt mijn eerste baan (afgezien van mijn testbaantje).
Alle tips en ideeen die ik gevonden heb heb ik proberen mee te nemen.... Tot op heden lukt dat aardig  :D
Toch zijn er nog zaken waar ik geen grip op heb.... Bv Wintrack...
Maten blijken niet helemaal te kloppen (of mijn rails wijkt af)... Krijg mijn aangepaste plan dus niet meer aangepast in wintrack, want dan past het niet  :( Nu moet ik de bezetmelderlengtes weer op de ouderwetse manier uitrekenen ....
Maar als dat alles is  :D
Nu maar eens naar mijn mandje, anders ben ik niet fit voor morgen.... de 3rail gastendag... Heb er zin in!!!