Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

Re: Marinushoven update : Nieuwe monitoren : update 03-12-2015

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Wat het rechtse scherm betreft gaat dat prima. Baan is nog niet erg netjes opgezet en toch al 121%
Met het linkse scherm hadden mijn ogen iets meer moeite. Echter met de resolutie 2 stappen omlaag gaat dit prima. 27" of nog groter was wel heel groot, maar ook veeeeel duurder. Dit is voor mij prima.... Nu ff wachten op m'n kabels, dan kan de pc onder tafel.....

ben blij dat ik M rij

Leo

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op deze 3e kerstdag

John

Dank je wel!

150 jaar station Roosendaal

Gefeliciteerd Leo en ik zag net dat je een leuk cadeau hebt gekregen van je vrouw en dochters.
Maak er een top dag van.

Groet,

Ronald

Gaat goed komen Ronald, vandaag keuken en visite ivm mijn en Julia's verjaardag (morgen) en morgen een dagje weg met de kids naar Nemo..... Rest van de week hebben Femke en ik 's morgens een workshop Robotica....

Jullie week is in ieder geval goed gevuld.

Vermaak je en ook vast een goede jaarwisseling toegewenst.

Groetjes

Ronald
Marinushoven update : Ijken en afregelen locs

Marinushoven update : Ijken en afregelen locs
Hoi allemaal,
Dankzij de drukte en voorbereidingen van Carnaval en andere huiselijke verplichtingen weinig tijd voor de baan en nog minder voor het forum  :-(
Toch nog wel wat gedaan.
Vorige week is Niels (Nilles) geweest en hebben we een blauwe pijl voorzien van een Lopi 4
Ik was zelf gestart met ijken van m'n locs en inregelen, maar dat wilde niet zo vlotten.
Ook zaten er wat problemen in m'n baanplan.
De iTrain problemen had Barry afgelopen week al opgelost.
Vandaag Barry op de koffie gehad en behoorlijk wat tips gehad over hoe je dit het beste kan doen.
Geen wonder dat het niet lukte, ik zat totaal op het verkeerde spoor....
Nu zijn de meeste locs geijkt, maar ook stoppen ze allemaal op dezelfde locatie....
Bedankt voor de hulp! :thumbup: het was zeer leerzaam :D
Re: Marinushoven update : Ijken en afregelen locs

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Graag gedaan! Twee weten meer dan één. :thumbup:

Nu kun je weer lekker verder met het fine tunen en daarna je routes instellen.

Nou moet ik nog tijd zien te krijgen voor het bouwen van het laatste niveau. Kan ik ook eindelijk
fatsoenlijk rondjes rijden :D
Ja die Blauwe Pijl rijdt als een zonnetje ;) :thumbup: het inbouwen was erg leerzaam voor mij.
Na de vastenavend kunnen we misschien weer afspreken en dan bouw ik een andere loc om onder jou toeziend oog.
Maar ik ben ook erg benieuwd hoe de loc's nu rijden op je baan na het ijken.
Marinushoven update : Nieuwe aanwinsten & Update 28-2

Marinushoven update : Nieuwe aanwinsten & Update 28-2
Hoi allemaal!
Eindelijk tussen de bedrijven door weer tijd voor een update.
Afgelopen tijd heel erg druk gehad met Carnaval en met de nieuwbouw en verhuis van de winkel van mijn broertje (Electra & Netwerk). De spaarzame vrije tijd die ik nog had heb ik voornamelijk besteed aan de baan.

De 20e februari (gelukkig ruim van te voren) naar Houten geweest. Weer mooie banen gezien maar ook nog de (sommige) noodzakelijkheden aangeschaft.
- Een nieuwe Gleissbox, een van de oude was om onverklaarbare rede gesneuveld. Dit gebeurt echter wel eens meer, Niels had er ook een.... Opstarten en blijven hangen in het M* scherm.
- Een Esu Lopi V4, NEM652 verloop, relaistje en decoderdraad in kleuren die nog ontbraken
- Wat gereedschapkleinigheden
- En een bijna nieuwe 4318, Umbau (Donderbus?) 2e klas voor m'n stammetje.

In dezelfde week (buiten de reeds eerder ontvangen verlichtingsprintjes van Wijbe) ook de via E-bay bestelde massaveren (100 stuks) en stroomvoerende RTS koppelingen (20stuks) ontvangen. Ledstrips heb ik nog volop liggen, dus we kunnen aan de gang met de rijtuigen....

Bij de 4318 horen er eigenlijk aparte massaveren besteld te worden.... Daar had ik dus geen zin in  :D
Met een beetje prutsen met de eerder ontvangen massaveren en een plaatje van internet toch een goed resultaat.

Ook ben ik begonnen met het aanbrengen van Valbeveiliging. Eerst bij de spiraal.... later komen er aan de onderzijde nog ledstrips zodat de spiraal goed verlicht is :D. Ook de rest van de baan moet er aan gaan geloven.... Gaat erg goed met de hekwerkafscherming....

En op een ander gedeelte van de baan.

Een ander (eindelijk) afgerond project (lag al stil sinds december 2014) is mijn 6505 die nu eindelijk goed functioneerd met een Lopi. Tevens voorzien van Telexkoppeling voor en achter. De laatste problemen zijn gisteren bij HIP mede dankzij Aliebengalie (Bedankt Alex!) opgelost. De Lopi gaf problemen en ik had hem al willen vervangen.... Gelukkig wist Alex er gisteren toch weer beweging in te krijgen. Ook afkoppelen van wagons gaat mooi met de Lopi.... dit is een programmeerbare functie zodat de loc een paar centimeter heen en weer rijdt om los te koppelen. Voordeel is tevens dat de telex niet te lang bediend wordt.

Ook Rick bij mijn bezoek aan HIP gisteren weer gelukkig gemaakt.... Zijn RPI functioneerd nu prima met iTrain in het nederlands nu, inclusief koppeling met PC, router en de tcd bestanden. Jammer dat 2 beeldschermen nog steeds geen optie is.....

Even een vraagje tussendoor.... heeft er iemand ervaring met Synergy? Dit is een programma waarmee je 1 toetsenbord en muis op meerdere PC's kan gebruiken. Werkt goed schijnbaar, maar op de RPI alleen als slave (PC is dan Master). Ik wil het eigenlijk draaien als master op 1 RPI, slave op een 2e RPI....

Ook kreeg ik vrijdag nog een China levering binnen..... Een Lais DCC decoder welke wil ik gaan testen op mijn Dapol (voor locs blijf ik toch bij ESU, makkelijker te programmeren met de Lokprogrammer). Maar ook een functiedecoder voor ?11,50  :D Past mooi bij het verlichtingsprojectje....

Tot zover mijn update (toch wel de moeite  :D) op 1 klein dingetje na..... Oh nee, 2....

Sommige zullen denken  8o wat doettie nou.... Anderen zullen zeggen.... Eindelijk ziet hij het licht
Ik kwam gisteren op MP een Eco's 50200 tegen voor een schappelijke prijs.....
Wil toch ook eens met andere systemen aan de gang, kijken of dit wat is. Zat eerst te denken aan de Digikeys DR5000, dat is voor 3rail echter geen verstandige keus als je ook M* wilt blijven rijden.
Pakket is onderweg en wordt dinsdag geleverd.... Wij moeten echter allebei werken, zal dus wel woensdag worden  :D
CC-Schitte rijders niet bevreesd, de CC-schnitte blijft operationeel  :D
Ben benieuwd of hij gaat bevallen.

Heb afgelopen maand trouwens ook de 3rail forumlok en 2 wagons besteld.... Ben benieuwd.... Samen met de tankwagon een leuk setje op de baan....

Tot de volgende update.... Hopelijk nu ietsje sneller. Ik doe mijn best  >:-D
Re: Marinushoven update : Nieuwe aanwinsten & Update 28-2
-Leo:
Dank voor de uitgebreidde update, stevige valbeveiliging, zeer noodzakelijk, ben uiterst benieuwd hoe het met de RPI gaat evolueren,
Blijf het uiteraard volgen dat projectje met die Raspberry.

Hoi Jorg,
Werkt prima hoor die valbeveiliging van hekwerk vlechtspul.
Flexibel en toch stevig.... En scheelt veel zaagwerk. Ook niet duur, ?18,- per 50 mtr...
-Leo:
Dat spul heb ook eens te koop gesteld op het forum, had toen een aantal rollen op overschot nadat het hekwerk van de zoon zijn tuin helemaal was gevlochten, was toen op rollen van 100 m.

Via jou ben ik toen ook erop gewezen....
Ik was toen net te laat  :D
Maar ik ben het niet vergeten.... Werkt  :thumbup:
Was zondermeer een goeie tip
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Leuk voorraadje heb je binnen Leo. Hoef je, je voorlopig niet te vervelen.

Ben benieuwd naar je project binnenverlichting in je rijtuigen.

Groet,

Ronald

Inderdaad een mooi voorraadje, bedankt :thumbup:. Kan ik ook weer aan de slag :D
Citaat van: Leeeke op zondag 28 februari 2016, 20:23:58

CC-Schitte rijders niet bevreesd, de CC-schnitte blijft operationeel  :D

Weddenschappen lopen reeds....... ;)

Met groet,
Ben.
Marinushoven update : Aan de gang met Eco's 2

Marinushoven update : Aan de gang met Eco's 2
Hoi Allemaal!
Afgelopen dinsdag eindelijk mijn "nieuwe" Eco's binnen gehad. Helaas ontbraken er een paar stekkertjes (zeker de boosterstekker is lastig te vinden ivm maatvoering). Gelukkig had de vorige eigenaar deze nog liggen.

Deze zat er in 1e instantie niet bij, heb deze wel nodig voor m'n DB-4 boosters

Er zat ook een S88N verloopje bij van Digirails, die paste echter niet.
Gelukkig had ik ook nog een setje liggen van Rosoft, die paste alletwee (de ene op z'n kop  :D) De andere past echter beter.
Deze wordt met dubbelzijdige tape vastgezet aan de behuizing zodat de print van de Eco's niet zo op z'n donder krijgt door trekontlasting....

Gisteren eea getest met een spare S88 module en het werkt op de testbank (Keukentafel  :D)
Ook de bestelde LDT boosterkabel is gemodificeerd zodat dit past op de Eco's.
Straks boven eea eens aan gaan sluiten.

Via de LDT website ook de schema's gevonden hoe eea aangesloten moet worden. (Aansluitschema van Boosterkabel op S88 dankzij Dennis  :thumbup:)
Ik heb 2 LDT DB-4 boosters welke ik samen met de Booster-Link van Tams wil gaan gebruiken. Vergt enig puzzelen, maar dat gaat goed komen.

Onderstaand de links naar aansluitvoorbeelden komen van LDT
http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1050.pdf
http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1670.pdf

Omdat ik toch mobiel wil blijven voor eventuele demo's met de Demobaan en omdat ik niet zeker wist of de vorige eigenaar de stekkertjes nog had ben ik op zoek gegaan naar de juiste stekkertjes voor zowel de voeding/programmeerrail als voor de 7 polige boosteraansluiting.
Dit is nog niet zo eenvoudig..... Dankzij ons forum toch de juiste bij Conrad te pakken gekregen (voor de 7 polige), bedankt Freak!
Ondertussen had ik ook de website www.treinelekgronica.com van Kees Bleeker gevonden. Die had de stekkers voor de voeding standaard liggen, maar de 7 polige niet.... Na wat gezamelijk uitzoekwerk gaat hij ze bestellen en kun je dus voor niet veel geld (goedkoper als Conrad) deze daar aan gaan schaffen. Bedankt voor de moeite Kees!  :thumbup:

Boosters ga ik zodanig aansluiten (en de Eco's ook) dat ik alles zo los kan halen en mee kan nemen voor de demobaan. We krijgen dan iets meer demomogelijkheden..... CC-Schnitte zonder boosters, CC-Schnitte met boosters, Eco's zonder boosters en Eco's met boosters  :D Uiteraard ook weer met de RPI 2 (later misschien wel de RPI3 )aan te sturen.

Re: Marinushoven update : Aan de gang met Eco's 2 05-03

Mooie update Leo!! Bij mij zijn de stekkers/connector gratis hoor 😝. Zoals je al weet heb ik deze apart liggen voor je.

De producten van mijn werk (Dorma) gebruiken deze connectoren altijd. 2 t/m 8 pins.

Dat weet ik :thumbup:
Ik kan me voorstellen dat er meer liefhebbers zijn voor een extra connector.
Ga jij die ook allemaal voorzien :help: Zal je baas leuk vinden :P
Op het forum vond ik meer vragen dan antwoorden :D over de stekkers.
Had al contact met Kees voordat ik wist dat jij ze ook gebruikte voor je werk....

Haha, nee dat niet. Het is niet zo dat ik een hele voorraad heb, maar hou deze soms bij vervanging van overdelen over.

Nou we hebben vooruitgang geboekt met de ECoS.... Bezetmelders werken, locs rijden, maar....
Pffff, als het zo doorgaat heb ik er binnenkort een in de aanbieding.
Stand alone werkt het prima. iTrain met CC-Schnitte ook geen probleem.
iTrain met ECoS..... Morgen nog een dag.... 8o  :thumbdown: :?
Vooral de ellende met Mfx..... Automatisch aanmelden en dan vervolgens 2 dezelfde locs in iTrain....
M'n oude loc, met alle settings en een nieuwe kale loc met nix, zelfs geen adres..... Maar alleen de 2e rijdt  :-(

Dat is balen!! Heb er ook geen ervaring mee, weet alleen dat je mfx de deur moet wijzen.
Had vandaag een lopi m4 gereset en mfx was dus weer actief en deze gooide gelijk root in het eten. Mfx gelijk uit geprogrammeerd en lekker weer op het vertrouwde dcc gezet.

Succes morgen
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Leo,

MFX blijft een lastig ding bij grotere banen, op dit moment heb ik het nog aan staan maar overweeg bij mijn nieuwe baan om het uit te schakelen en de loc,s handmatig in te voeren.

Ik moet wel zeggen dat ik op dit moment geen problemen heb met MFX .

Het is wel zo dat een loc die al aangemeld is maar een tijd in de doos gezeten heeft zich weer opnieuw gaat aanmelden.
Wat je dan niet moet doen is op het M4 symbool klikken maar even naar je loc lijst gaan en daar die loc oproepen anders wordt er een nieuw ID aangemaakt en dan is nu net wat je niet wilt.
Nadat hoe de loc via de loc lijst hebt opgeroepen werk het weer.

Veel plezier met je ECoS.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt voor de tip Peter :thumbup:
Mfx is idd het problemenkindje, of je nu met koploper rijdt of met iTrain. De rest gaat allemaal goed.
Het is vooral wennen (lees vervelend/jammer) dat de ECoS niet met loc adressen werkt om te communiceren met de PC.
Heb altijd als standpunt gehad dat als je met de pc rijdt de centrale niet te slim moet zijn. Helaas is dat nu toch weer bevestigd. De ECoS heeft ook z'n voordelen, maar of iedereen die gebruikt....
Ik wilde een 2e Centrale en mijn voorkeur ging uit naar de ECoS en liep hier toevallig tegenaan.
Vandaag eerst ff laatste firmware erin schieten (Bedankt Henk!!!) en dan maar weer eens opnieuw beginnen....
Waarom allemaal zo negatief over MFX?

Is het wellicht te ingewikkeld voor julie? ;) >:-D

Groeten,
Ton.
Niet voor ons, maar voor de ontwikkelaars >:-D.
Die krijgen het niet goed werkend :D.

Maar wat je gewoon niet wilt is dat dingen automatisch gebeuren tijdens PC gestuurd rijden.
Er mag er maar een de baas zijn.

MFX is wel makkelijk als je met de hand rijdt en je het lastig vind om je loks in de ECOS/CS2 te zetten.

Mooie aanwinst Leo.
Met een Ecos is een boel mogelijk :thumbup:

Groeten Sander

Ik heb idd geen problemen met Mfx hoor, maar het geeft problemen in de koppeling tussen iTrain en de ECoS.
Veel mensen schakelen Mfx daarom uit bij automatisch rijden met de PC.
Ik probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen....
ECoS is een mooie centrale met heel veel (te veel?) mogelijkheden. Straks nog ff spelen....
Citaat van: Leeeke op zondag 06 maart 2016, 08:20:28
Mfx is idd het problemenkindje, of je nu met koploper rijdt of met iTrain. De rest gaat allemaal goed.
Het is vooral wennen (lees vervelend/jammer) dat de ECoS niet met loc adressen werkt om te communiceren met de PC.
Alle locomotieven, ongeacht hun protocol  of adres, worden op dezelfde manier aangestuurd.

Hier een stukje (Koploper) logging van drie locomotieven:
Z: set(1046,dir[0],func[0,0],speedstep[117],func[16,0],func[15,0],func[14,0],func[13,0],func[12,0],func[11,0],func[10,0])
Z: set(1048,dir[0],func[0,0],speedstep[0],func[4,0],func[3,0],func[2,0],func[1,0])
Z: set(1054,dir[0],func[0,0],speedstep[0],func[20,0],func[19,0],func[18,0],func[17,0],func[16,0],func[15,0],func[14,0])

Kun je van deze drie aangeven met welk adres en protocol ze aangestuurd worden ?.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,
Bij iTrain staan voor alle locomotieven, uitgezonderd Mfx, na synchronisatie met de ECoS de decoderadressen in iTrain. Bij de CC-schnitte kwam er bij aanmelden van een Mfx loc ook een adres te staan. Nu met de ECoS is dat niet meer. De Mfx locs die ik al had met alle instellingen kan ik niet meer gebruiken op een of andere manier.
Hoe eea onder water afgehandeld wordt weet ik niet, vind ik op dit moment ook niet zo belangrijk....

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Leo,

Volgens mij heeft Xander er iets over geschreven op iTrain, iets in de geest van in iTrain niets invullen, zoek maar eens op iTrain.

Groet, Anne W

Hoi Anne,
Klopt, topic heb ik gelezen.
Voor mij is dat vervelend. Ik stap over met een werkend iTrain systeem naar een andere centrale (lees doorgeefluik. Mijn locs waren allemaal geijkt en ingesteld, geen leuk werk, maar ook tijdrovend.
Al m'n mfx locs moeten nu helaas over....
Bedankt voor de tip  :thumbup:
Citaat van: Leeeke op zondag 06 maart 2016, 11:58:14

Al m'n mfx locs moeten nu helaas over....

Wat moet over, heb je het wel goed gelezen?

Met groet,
Ben.

Volgens mij wel Ben. Als ik de boel connect met een lege ECoS (fabrieksinstellingen) dan komen al m'n locs in de ECoS te staan, behalve de Mfx. Die worden ingelezen zodra ik de baan aansluit, waarna ze dan ook als nieuwe loc in iTrain komen te staan. Dat is ook wat het topic zegt. Eerst de Mfx locs in de ECoS, dan synchroniseren en vervolgens in iTrain aanpassen....(oa ijken). In iTrain zit geen import/export functie per loc.
Het vreemde is: Een Mfx loc doet het wel goed (een M* lopi 3). Zo heb ik er nog een, met dezelfde decoder en die doet het weer niet.....
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

allereerst in iTrain de communicatie met de Centrale uitzetten, de decoders in iTrain corrigeren naar Mfx en weer opnieuw verbinding maken, als de decoder verschilt zal iTrain ze naast de bestaande loc met decoder synchroniseren, via Legacy modus in de centrale aanzetten kan je ze overigens wel zien in iTrain. (niet noodzakelijk voor iTrain) omdat ze via een loc-id worden aangestuurd en niet op het decoderadres,

met vriendelijke groet,

Walter

Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Citaat van: Leeeke op zondag 06 maart 2016, 12:24:05
In iTrain zit geen import/export functie per loc.

Hallo Leeeke,

in iTrain zit wel degelijk een import functie zodat je locs uit een andere database kan inlezen, heb ik oa. voor de Blauwe Briesser van het forum beschikbaar als hij ergens op een iTrain gestuurde baan moet rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,
Die importfunctie ken ik, maar ik bedoelde eigenlijk dat je de settings van een loc kan importeren in een bestaande configuratie.
Van je eerste opmerking begrijp ik helemaal nix....
Ik heb mijn locs in iTrain staan, mfx, DCC en Motorola. Met mijn CC-Schnitte functioneert dat allemaal prima.
Wat moet ik nu wel en niet doen om ervoor te zorgen dat zowel mijn DCC locs (m'n lokpilots krijg ik nu ook niet meer aan de praat :-(), als m'n Mfx locs gewoon functioneren zonder dat ik de boel moet ijken.
Bij de interface instellingen In iTrain zit een vinkje bij specifiek(reset locomotieven) aan dan gebeurt er niets, uit dan wordt eea gesynchroniseerd, maar krijg ik voor de Mfx locs een nieuwe loc in iTrain. Heb alle mogelijke combinaties (die ik ken!) al geprobeerd, maar het blijft hopeloos.... Let wel, van de ECoS heb ik geen verstand!!!
Leo,

De geschetste problemen ervaar ik niet.
Alleen heb ik eerst een Ecos aangeschaft en pas enkele jaren later i-Train .
Mijn werkwijze is als volgt:
Elke loc wordt via het programmeerspoor ingelezen in de Ecos, ook mfx locs (5 stuks).
Vervolgens wordt elke loc één voor één handmatig toegevoegd aan de lijst Locomotieven van i-Train.
De gegevens uit de Ecos worden onverkort overgenomen.
Na het invoeren van de gegevens zowel de Ecos als i-Train op de voorgeschreven wijze afsluiten.
In i-Train geen vinkje bij Synchronisatie.
Hierna bij elke nieuwstart van Ecos (die eerst) en i-Train geen problemen en geen ongewenste (dubbele) toevoeging van locs
Vervolgens kan met i-Train de loc worden geijkt.
Voor het wijzigen van de decoderinstellingen (adres, snelheid, optrek/remvertraging) heb je de Ecos nodig. Daarin kan i-Train namelijk niks veranderen.

Cees

Hoi Cees,
Bedankt voor de reactie!
Het probleem bij mij is dat ik andersom moet werken...
Ik heb al iTrain met alle locs geijkt erin en daar komt nu de ECoS tussen.
Ik heb de boel nu aan de praat (ben net zo ver als gisterenmiddag) en ga m'n Mfx locs opnieuw ijken.

@Walter, ook met Legacy aangevinkt, gestart met een schone ECoS en een schone iTrain geen verbetering.
Hij staat nu standaard aan.
Gelukkig zijn het er maar 6.... Je zou er toch maar 60 hebben....

@Cees
Jij zet je locs handmatig in iTrain? Ook je Mfx? Zover ik weet gaat dat automatisch, tenzij je dat bewust uitvinkt. Ik heb het Mfx Adres van een loc uit de ECoS overgenomen in iTrain maar geen resultaat.
Welke firmware heb jij voor je ECoS?
Leo,

In volgorde van opkomst:
1. eerst uitlezen met ecos en dan zijn/worden alle locs handmatig in i-train gezet, ook die 5 mfx
2. geen vinkje bij synchronisatie in de ecos
3. ecos-adres van mfx loc overnemen in i-train
4. firm-ware ecos: 4.1.2 (i-train 3.3.2)

Cees

Bedankt Cees, gaan we proberen!

Ondertussen gestart met het demonteren van de DB-4 boosters van m'n Centrale Plaat. Eea moet heringedeeld worden omdat de boosters ook mee moeten met de demobaan. De CC-Schnitte met accessoires (zonder boosters)wil ik boven gaan gebruiken voor testwerkzaamheden, inrijden, programmeren etc. En voor een toekomstig kerstbaantje wat nog steeds op m'n lijstje staat....
Eea blijft gekoppeld (ook de ECoS) met de 8polige plug. Hier ga ik ook m'n boosters mee koppelen....
Wordt vervolgt!
Marinushoven update : ECoS 2, Boosters & CC-Schnitte 06-04-2014

Marinushoven update : ECoS 2, Boosters & CC-Schnitte 06-04-2014
Hoi Allemaal,

Weinig tijd voor de modelbaan op dit moment. Druk op het werk, druk met klussen in het nieuwe appartement van mijn moeder, binnenkort verhuizen, druk met de hobby van de vrouw waar ik ook in mee moet doen (de tuin). Toch tussendoor nog wat ruimte kunnen vinden om eea te doen....

Met dank aan Dennis heb ik de aansluitingen voor ECo's in combinatie met DB-4 Boosters en de Tams Boosterlink te pakken kunnen krijgen, tevens ook de aanpassing boven water gekregen hoe je de 7 polige ECoS2 boosterstekker aansluit op de 5 polige boosterkabel.

ECoS2 7 Polige boosteraansluiting
ECoS2 met Boosterlink en DB-4

De boosterlink in combinatie met de DB4 booster had ik al liggen. De boosterlink functioneerde voor de CC-Schnitte met Gleissbox niet zoals het hoorde, met de ECoS2 werkt het echter prima. Mfx locs worden nu gewoon aangemeld op het gewone spoor. De ECoS2 uitgang wordt gebruikt voor de decoders.

En zo ziiet het er nu uit

De centrale is middels de eerder geplaatste 8 polige stekker inclusief voeding en Boosterlinks los te koppelen (midden boven).
Dit heeft als voordeel dat ik de CC-Schnitte nog steeds aan kan sluiten. De boostersectie (rechts onder) is ook verbonden middels een 8 polige stekker met dezelfde penbezetting als de bovenliggende stekker, dit voorkomt vergissingen in de toekomst. Dit heeft als voordeel dat ik de stekker los kan halen en de boosters mee kan nemen als ik op stap moet met de demobaan.
Hiervoor heb ik de plaat van de CC-schnitte ook moeten verbouwen....

Om de CC-schnitte te kunnen gebruiken zonder boosters heb ik ook een dummy gemaakt die de booster uitgangen met de Gleisbox doorlust, maar ook de beide Failure meldingen van de boosters aan massa legt, zodat iTrain denkt dat beide boosters OK zijn.

Heb nog vollop zaken op de planning staan.... Mijn E94 begon ineens te roken terwijl hij geen rookmodule heeft..... Daarna reed hij helemaal niet meer.
Heb volop onderdelen liggen om wagons van verlichting te voorzien, moet nog 3 decoders inbouwen, heb dimmers liggen voor de ledverlichting van mijn spiraal, moet de rest van de valbeveiliging nog afmaken en nog veel meer zaken, iTrain moet ik nog verder inrichting met routes, treinen, wagons etc, heb ook een plaat en rails voor een testbaantje in m'n werkplaats, ovaaltje met 2 wissels en bezetmelding, de fly over moet nog verlaagd worden met een aftakking naar een kopspoortje........
Helaas gaat dat nog wel ff duren, kom een hoop vrije tijd te kort  :D

Nog iets heel anders..... Ik had nogal wat moeite om de juiste 7 polige stekker te vinden voor de ECoS (die zat er in eerste instantie niet bij, na wat mailen met de vorige eigenaar kwamen ze gelukkig achterop met de post). Dankzij Peter (Freak) de juiste maat weten te vinden.
Conrad had ze wel, maar heel erg duur..... Na een beetje googelen kwam ik terecht op de website van Kees Bleeker. www.treinelektronika.com Die had wel de juiste (5.08mm) voedingsstekkers, echter niet de 7 polige. Omdat ik ondertussen een 7 polige stekker en de informatie van Peter had kon Kees hiermee een goedkoper conradalternatief aan bieden..... Sinds kort staan ze ook op zijn website. Top Kees  :thumbup:
Voor de geinteresseerden :
http://treinelektronika.com/apparaatstekkers&contrastekkers(laagspanning).html
Kees staat ook elke maand in Houten....
Niet alleen voor de ECoS, maar voor vrijwel alle centrales heeft Kees de juiste stekkers liggen.

Tot zover.....
Ik hoop tot binnenkort en dat ik weer eea kan laten zien  :D De tijd zal het leren
Re: Marinushoven update : ECoS 2, Boosters & CC-Schnitte 06-04-2014
Leo,

Als ik dat allemaal zie en lees, dan krijg ik het koud al die draden trafo's boosters.
Maar jij kan het volgen en je weet waar wat moet komen.

Groeten

Peter

Hoi Peter,

Het valt wel mee hoor.... Het lijkt veel, maar het is een kwestie van draad voor draad op zijn plek leggen.
Normaliter werk je niet met stekkers, omdat het toch niet uit elkaar hoeft, alhoewel dat toch wel handig is.....
Het is echt gewoon een kwestie van het schema erbij pakken en draad voor draad aansluiten en afvinken op het schema. Dan kan het niet fout gaan  :D
Mocht je er problemen mee hebben kom ik je wel helpen hoor, geen probleem
-Leo:
Ziet er allemaal heel strak uit, hopelijk vind je wat meer tijd binnenkort voor de hobby,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi dat ik je heb kunnen helpen.
Hier heb ik nog steeds niks aan de baan gedaan.
Vrouw, werk en kids maken de tijd steeds schaarser.

Gr Dennis

Ik weet het, heb hetzelfde probleem....
Hoe ouder hoe meer tijd die kids gaan kosten.... En geld trouwens  :D
Geld is te overzien, maar die tijd......
Hallo Leo,

Ik ben benieuwd of je voorkeur nu nog steeds uitgaat naar cc schnitte?
Zijn er met de raspberry nog ontwikkelingen?

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.