Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal)
Hoi Wim,
Dat klopt, nu is het nog een gecombineerde studeer/hobbykamer van mijn vrouw en mijzelf.
We gaan een nieuw dak leggen op de speelkamer, en omdat de kids al wat ouder worden
wordt deze omgedoopt naar hobby en knutselkamer.
Mijn vrouw is bereid om daar naartoe te verhuizen  :D
Zal binnenkort wat foto's plaatsen om een idee te geven van de ruimte.
Al met al een geweldige vooruitgang...
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Hoi Wim,

Ruimte is op dit moment inderdaad gevuld. Is gecombineerde Studeer/Hobbykamer voor zowel mij als mijn vrouw.
Beneden staan 2 bureau's en op de 1/2 open zolderverdieping staat mijn huidige baan.
We hebben op de begane grond een speelkamer voor de kids, die gaan we verbouwen (nieuw dak) en dan verhuisd mijn vrouw met haar hobbyspullen naar beneden. De speelkamer wordt dan hobby/knutselkamer.
Ik ga met mijn bureau naar zolder en met de baan naar beneden....

Zie hieronder de beloofde foto's (let niet op de rommel)


Die schoonheid op de foto zwart/wit is mijn vrouw in haar jonge jaren


Trap naar de huidige treinenzolder (zie allereerste foto van dit topic)


En van de andere kant.....

Het grote voordeel zal in het begin niet zozeer de ruimte zijn, maar vooral de hoogte.
Mijn baan ligt nu noodgedwongen op 40cm, met maximale hoogte 60.... Dit in verband met de schuine kant....
Extra ruimte is ook lekker, maar ik heb op dit moment maar 11 wissels... meer ruimte betekend dus ook veel meer kosten...
Toch misschien maar die krantenwijk  :P
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Hoi Leeeke mooie groote ruimte komt daar vrij voor de baan ;)
Een voor krantenwijk weet ik nog wel een adresje :-)

Mvg
Frank
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Hoi Leo,

Wat een leuke ruimte is dat. Wat een luxe, een werkruimte en een aparte modelspoor kamer!.
Tevens een hogere tafel,is ook wel beter voor het lijf :D

Nog wel geduld met bouwen, maar plannen maken is ook heel leuk.

Gr.Wim
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Ziet er goed uit Leo! Wissels, het blijft een probleem..... hier ook! Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat worden.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
@Kees
Ik zag ze in Dortmund voor 21,- inclusief aandrijving.
Voorlopig even geen tijd en geld oppotten  :D, ben ondertussen wel Marktplaats in de gaten aan het houden.
Voor hetzelfde geld kom ik iets tegen....

@Wim
Ja, heel apart.... De kamer aan de andere zijde van de hal heeft dit ook....
Deze is van mijn oudste dochter. Beneden studeren, boven slapen
Dit is de zolder van het oorspronkelijke huis, alleen is de doorgang dichtgemetseld en hebben we een deel van de zolderbalken bij het vervangen niet teruggeplaatst en een balustrade hiervoor in de plaats met elke kamer een eigen vaste trap.
Bij mijn kamer zit er op zolder de overloop nog bij. Zo heeft ons huis meer verrassingen als je voor het eerst komt....
Het lijkt klein aan de voorkant, maar het halletje is hetzelfde, de keuken is nu de grote hal, de woonkamer is nu keuken en de nieuwe woonkamer ligt aan de achterkant  :D Aan ruimte geen gebrek, behalve opslagruimte....
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Haha, als je nu hetzelfde gaat doen als Dani, heb je een hoop kamers waar de baan doorheen kan!!  :D
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Hee Kees,
Ik denk als ik dat voorstel dat ik naar meer op zoek kan dan een krantenwijk  :P :P :P
Mijn vrouw verkast al om mij een aparte ruimte te geven.....
Nee, laten we dit eerst maar eens volbouwen.... Heb nog 0 ervaring in scenery en ik wil ondanks de ruimte toch nog klein beginnen, echter wel met een klimspiraal zodat ik makkelijker bij mijn schaduwstation kan komen.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe locatie Modelbaan (Treinenkamer)
Goed plan Leo, heb ik ook voordeel van en het is toch al veel werk, maar wel leuk. Scenery ben ik ook gewoon aan begonnen en aan het ontdekken, ik denk dat ik alles (behalve de bovenleiding spullen) zelf ga maken, dus ook de huisjes, baan aankleding etc..
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Nog steeds tussendoor bezig met het ontwerp van mijn eigen DCC wisseldecoder.
Heb de afmetingen aangepast zodat er nu 4 uit een europrint kunnen.
Ook de stekker verwijderd. Deze wordt toch niet meer gebruikt als ze gemonteerd zijn.
Wel de massa aan elkaar gekoppeld met een draadbrug ertussen als ze toch niet nodig is...
Eea afgedrukt op een overhead sheet zodat we de testprinten kunnen belichten, ontwikkelen en etsen.

Wie heeft er ervaring in het maken van een Gerber file in Eagle???

Bijgevoegd het resultaat:
Allereerst het overbekende schema


En de onderdelen


Tot slot de layout

Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Hallo Leo,

Ik heb geen verstand van dit soort dingen maar vind het ongelofelijk knap dat je zoiets zelf weet te ontwerpen.

Er zijn tegenwoordig veel goedkope decoders te koop, wat is de reden dat jij zelf het wiel uitvind?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Hoi Leeeke,

Je print ziet er goed uit, 2 dingetjes wat ik zelf zou veranderen, de weerstand van 1K tussen de pc817 en de uC zou ik aan de andere kant van de pc817 dan kom je met je printsporen beter uit. Ook zou ik proberen om de eilandjes van de gelijkrichter wat groter te maken.

Voor de rest ziet het er goed uit, maak je de software ook zelf?
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Hoi allen,
Bouw ligt ff stil ivm noodzakelijke vakantie :D
@ Peter:  diverse redenen, maar vooral leuk om te doen.
En ondanks het feit dat er goedkope decoders zijn
Kan het nog veel goedkoper....
@ Janvis: Bedankt voor de tips. Zal ze aanpassen in een volgende versie.
Voorlopig gebruik ik de software van opendcc en/of van Dave. Eerst mijn
Proefprinten eens etsen :D
Dat wordt echter na de vakantie.
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw design DCC wisseldecoder
Hallo Leo,

Leuk om zelf die printplaten en decoders te maken. Lijkt mij niet zo belangrijk of je het kant en klaar kunt kopen, vaak is het vooral leuk en geeft het een uitdaging om dingen zelf te maken. Dit maakt onder andere deze hobby leuk en afwisselend.

Succes en ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Ronald

Ps plezierige akantie.
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Hoi,

Zoals beloofd een uitgebreid verslag van het ombouwen van de 3075 van mijn broer van analoog naar digitaal.
Loc was voorzien van een LFCM (Grote schijfcollectormotor) met een 3 punt anker.
Voor de ombouw heb ik gebruik gemaakt van
Ombouwset 60944
2x Marklin 604180, Steekfitting
2x Marklin 610080, Steeklampje
Esu 51950, NEM652 stekker
Esu 54610, Locpilot V4.0"

Helaas was ik met foto's maken te laat voor het slopen, was iets te fanatiek... Slopen kan echter iedereen, doe het echter wel met beleidt en ondhoudt hoe het gezeten heeft  :P

De status van het begin, lampfitting is al geplaats. ik gebruik voor de motorkant altijd 0,14mm omdat de draden van de decocer erg dun zijn. Zitten ze een keer klem dan zijn ze mogelijk stuk. kort strippen en beide zijden vertinnen. Dan vastsolderen en een stukje krimkous eromheen.

Het gat heb ik iets opgeruimd met een rattestaart. daarna voorzichtig de fitting plaatsen. Zorg dat de voorkant redelijk vlak zit, anders past straks de kap niet meer

De gestripte onderdelen, klaar voor een schoonmaakbeurt

Even in de ultrasoon doet wonderen!

Geen vuil en oud vet meer

Het onderstel kan weer in elkaar, inclusief de sleper met een nieuwe draad (ook wat dikker voor de zekerheid)




Voor de andere kant moeten we eerst het anker en het motorschild uitzoeken
Tel bij het anker de tanden en vergelijk het oude motorschild met de 2 nieuwe. Er past er maar 1  :D


Plaats nu als eerste het anker, in mijn geval moest het anker zelfs uit elkaar omdat ik het er anders niet in kreeg.
In andere  bekende gevallen moet je eea zelfs iets van het huis halen mbv een dremel (gelukkig was dat hier niet nodig)

Doe vervolgens een paar drupjes olie op de zichtbare tandwielen voordat je het anker plaatst.

Plaats vervolgens het motorschild en schroef dit vast (vergeet het massabeugeltje niet)

Plaats de koolborstels, let hierbij goed op het sleufje en de gebogen kant (deze moet correct geplaatst worden)

Schuif een stukje krimpkous om de smoorspoel, fohn deze en buig hem zodat de smoorspoel niet in de weg zit.
Soldeer beide vervolgens vast

Plaats vervolgens het geheel in de loc en zet de onderkant weer vast met het koppelingsdeel


Deze Esu koppeling gebruik ik zelf standaard. Let op de erg dunne bedrading. Deze dient zorgvuldig
Gestript en vertint te worden. Als er koperen draden afbreken heb je kans dat hij op de overgang afbreekt.
De decoder blijft zo in tact en kan indien noodzakelijk zo verwijderd worden.


Vergeet ook geen krimpkous om de bedrading te doen voor het vastsolderen.

Fohn na het solderen de krimpkous goed af.

vergeet niet na het afmonteren van alle bedrading de stekker van de decoder te isoleren.
Als deze tegen het huis komt bestaat de kans op beschadiging van de decoder.
Voor de verlichting leg ik beide lampjes aan de blauwe "massa" en niet aan de massa van de loc.
Dit scheelt knipperen van de verlichting (vandaar ook de nieuwe lampfitting)
Helaas is een lampfitting in het vorige ombouwproject gesneuveld en kom ik er nu dus een tekort....


Vergeet niet de loc op alle gebruikelijke punten, en op het motorschild en het huis te voorzien van een drupje olie.
Mag iets meer zijn als bij normaal onderhoud. Dan  op de programmertrack voor de eerst testen.
Standaard staat de locpilot (bij mij althans) op DCC adres 3.

De decoder zelf tape ik vast met dubbelzijdige tape (van de Action).
Bekabeling zet ik vast met wat ty-wraps

Als hij na de diverse tests op het programmeertrack, ook na het vastzetten en monteren van de kap
goed functioneerd mag hij de baan op om een beetje in te rijden.... Sommige zeggen dat dat niet nodig is,
voor de zekerheid hou ik toch 30 minuten vooruit en 30 minuten achteruit aan...

Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Nog meer te vertellen....

Vanavond nog eea besteld  :D, eea is bekostigd met de verkoop van niet gebruikte overwegen en mijn oude piccolo spoor.

- Dapol met accesoires en ombouw benodigdheden (wieltjes, slepertje en decoder)
- 2 stuks M* poetswagentjes
- Viessmann slagboom
- en een Faller motortje voor een waterrad van een bouwpakket wat ik nog heb liggen....
Kan niet wachten tot het binnenkomt....

Morgen gaan we de printjes etsen voor de wissel en seindecoders.... Heb nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd (Bedankt voor de tips Janvis!!)
Dan kunnen we weer verder knutselen... Ook al de Gerber files gereed om de printen te bestellen....
Kosten voor een decoder (bij 20 stuks) komen dan op zo'n ?11,50.... Ontwikkelingskosten komen op ongeveer ?75,- (inclusief aanschaf programmer van ?50,-) Gelukkig kunnen we deze kosten delen door 3  :D

Meer volgt dus!!
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Dat is een mooi verslag Leo :thumbup:.
Als aanvullende tip: de 'dunne draden' aan de NEM 652 (contra)stekker kan je prima strippen met je nagel. Gewoon even je nagels erin zetten alsof je iets knijpt en je schuift het omhulsel er zo af. De kans dat je nu een van de aders doorknipt is nihil.
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Hoi Leo,

Ik zie dat je de massa van decoder alleen op het motordraaistel hebt aangesloten.
Voor een goede chassismassa kun je het beste ook een massadraad aan het relaispaaltje leggen.
Met een klein M2 schroefje maak je eerst een soldeeroog aan het paaltje vast, waaraan je de massadraad soldeert.
Alleen massa via het motordraaistel is vaak niet voldoende, omdat deze op vier asb'tjes staat.
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
@Brian, bedankt voor de tip! Heb zelf een speciale stripper
(voor flatcable) hiervoor liggen, maar dit gaat ook... :D
@Kappa, je hebt helemaal gelijk, ff niet aan gedacht, bij de
Vorige loc wel zoiets dergelijks gedaan. Thanks voor de tip! :D
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Ombouw 3075 Analoog - Digitaal
Leuk verslag Leo. Goed overzichtelijk door al de foto's.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten
Hoi allemaal,
Heb mijn nieuwe aanwinsten binnen!

Als eerste een aantal onderdelen voor mijn DCC decoder project


En een nieuwe soldeerbout. De oude was ruim 25 jaar oud en dringend toe aan vervanging


En de belangrijkste nieuwe aanwinsten:
- Dapol met aanvullingsset
- 2 stuks poetswagentjes
- Lokpilot, Roco Fluistersleper en Roco wieltjes voor de Dapol
- Faller motortje voor een van de nog te bouwen boerderijen

Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Hoi allemaal,

Afgelopen week nog volop bezig geweest aan mijn DCC decoder project, eea niet geheel zonder problemen.
Voor de problemen heb ik een apart topic aangemaakt, en dankzij de hulp van diverse personen zijn de problemen opgelost.
Klikkie : DCC decoder Probleem
Het bleek dat de gebruikte optocoupler niet goed genoegd was. Na deze vervangen te hebben functioneerde het geheel correct.

Foto's vanaf het begin van de printen fabrikage
Allereerst de etsbak en de ontwikkelbak


Ook de lichtbak met daarop de overheadsheet van de te fabriceren printen


Na belichten kan de print in de etsbak


En het resultaat


Na het solderen van de componenten is dit het resultaat


En het nieuwe schema (nieuwe optocoupler en nog wat andere componenten)


En de aanpassing op een breadboard


En de testopstelling van de seinen....


Alle modules (Wissel decoder, 2 lichts sein en compeet sein) functioneren naar behoren...

Volgende stap heb ik ook al uitgevoerd: Op een testboard een uitbreidingsmodule maken... Deze is reeds operationeel.
Nu nog wat kleine zaken aanpassen (andere brug en 78L05), een nieuwe print ontwerpen en een prototype maken....
Wat ook nog moet gebeuren is eea testen op de testbaan in combinatie met iTrain en officiele seinen...
Ben benieuwd.... Wordt vervolgt dus.
Daarna kan de print in productie in China. Dit zal nog wel een paar weken gaan duren eer het zover is.
Marinushoven Update - Dapol ombouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Dapol ombouw
Hoi,

Heb afgelopen weekend ook mijn nieuwe Dapol omgebouwd naar 3 rail digitaal.
Hierbij een verslag inclusief uitgebreide fotoreportage (eea met dank aan andere forumleden die mij voor waren). Een leuke, niet te moeilijke ombouw, maar het resultaat (stof zuigen) mag er wezen.

Noodzakelijke onderdelen :
- Dapol (gekocht bij ehattons.com)
- Decoder (in mijn geval een Lokpilot V4.0 met NEM652 aansluiting, gekocht bij Lippe)
- 1 Roco Fluitstersleper (40500, gekocht bij Lippe)
- 2 sets Wisselstroomwielen 11mm (40183, gekocht bij Lippe)
- Koppelingen, die had ik echter niet voorhanden, en dit zal ik later moeten doen.


Haal aan beide kanten de wieletjes eraf en haal aan de stofzuigerzijde het schoefje los.


Haal de 2 schroefjes aan de lange zijde los na verwijderen van het draaistel. (de andere 2 kun je laten zitten)


Haal het dekseltje los van het reservoir, je kunt nu de kap verwijderen.


Haal nu eerst het 8 polige pluggetje los, schroef daarna het printje met de aan/uit schakelaar los.


Boor een gaatje van Ā± 2 mm (in mijn geval rechtsboven). Aan de rechterkant is aan te bevelen ivm draaistel, schroefje van het draaistel etc.


Het is een vrij dikke plaat waar je doorheen moet. In mijn geval niet helemaal recht, maar nog wel ok.
Let goed op dat je niet in de bevestiging van het draaistel boord!  :P


Monteer de fluistersleper op het draaistel, ik heb daarvoor een parker gebruikt. Aansluitdraad moet aan andere zijde komen van de foto!



Het draadje van de sleper kun je door het geboorde gaatje steken.
Door de sleper iets schuin te laten staan kun je het schroefje van het draaistel vastzetten. Later kun je de sleper in elkaar zetten en richten.



Soldeer de rode draad aan de linkerzijde van de print los en soldeer hem bij de blauwe. Soldeer vervolgens de draad van de sleper op de locatie waar de rode draad eerst zat



Monteer het printje terug op zijn plaats, zorg ervoor dat er gee ndraden klem komen te zitten!
Prik vervolgens de NEM652 connector van de decoder op zijn plaats.


Plaats de nieuwe wielen en de stofzuiger is gereed voor zijn eerste test. (de lokpilot staat standaard op DCC adres 3). Let op dat je het motortje niet volle bak laat draaien, dan gaat hij kapot!!
CV's die je kan/moet veranderen:
CV1 : Adres, staat standaard op 3
CV5 : Voor het maximale toerental van de motor op 95
CV 6 : Voor het gereduceerde toerental op 49
Hoger kan ook (resp. 148 - 130) maar dan zuigt hij erg hard en maakt een behoorlijk kabaal....


En daarna kan de kap er weer op....


Zie hieronder het resultaat van 1,5 rondje over mijn kleine testbaan. Had er ook 2 stuks poetswagentjes achterhangen, met op de 1e een weinig wasbenzine, die waren ook al behoorlijk zwart....


Tot zover.....















Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Bovenstaand bericht (en ook eerdere bijdragen) mogen van mij onder een eigen titel zo in de Wiki. Goed uitgelegd, en prachtig begeleidt door de mooie foto's. Petje af  :thumbup:
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Hoi Gerrit,
Was al mijn insteek voor diverse items, nu alleen nog tijd zien te vinden.
Bedankt voor het compliment!
Wordt zeerzeker vervolgd....
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten, DCC decoder update & Dapol ombouw
Hallo Leeke,

Dank voor duidelijke uitlag.
Zullen andere vast lol van hebben.

Met dank aan Alex is mijn eerder poging nog goed gekomen. Sindsdien rijdt de dapol hier naar volle tevredenheid zijn rondjes

Groet

Erik
Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Hoi allemaal,
Het is weer even geleden, maar heb niet stil gezeten....
Heb afgelopen week de 1e serie printjes besteld in China en ben gelijk maar gestart met project 2 : De S88N bezetmelder
Update hiervan volgt binnenkort.
Heb vandaag een geslaagd bod op een MP advertentie opgehaalt... Bijgevoegd de stapel nieuwe aanwinsten  :D

Een BR41 loc met delta decoder (gaat omgebouwd worden naar Lokpilot 4 later dit jaar). Staat is als nieuw...
8 stuks wagonnetjes


Een overweg en een 32VA trafo


Een behoorlijke berg rails en wissels (ebay marktwaarde zo'n ?200,-


Een aantal zaken om wegen te bouwen, inclusief een pakketje poppetjes en accessoires, nieuw in verpakking


Strooigoed en boompjes, het meeste nog ongebruikt


Steentjes en strooigoed, ongebruikt


Iets om bergen mee te bouwen (2 varianten)... Weet echter niet wat ik er mee moet..... Iemand die het herkent en tips???  :help: :help: :help:


Nieuwe bouwpakketen, nog ongeopend, meestal Duits


Nieuwe bouwpakketten, Hollands


Verlichting, ongeopend in verpakking


Aankleding, poppetjes en andere kleine zaken


Water, hekketjes, rookmodule


Gebouwde huisjes, helaas slecht gelijmd, molen echter wel met motortje.


Een leuk detail, zat in de rommelzak.... Een houten speeltuin.


En een aanwinst van eerder deze week, een fors ombouwproject voor in de donkere dagen... Een NS 1200 Loc van Fleischmann.
Tevens wat personenwagons (geen foto)


Het struinen op marktplaats (en vooral geduld hebben) heeft wat mij betreft resultaat gehad....  :D
We blijven snuffelen....


Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Leo, wat is dat nu allemaal?  :D Je moet het hele huis nog verbouwen voordat je aan de baan kunt beginnen! Maar wel leuk zo'n gevarieerde aankoop!
Dat bergbouw spul ziet er uit als een chinese maaltijd!  8o
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Klopt Kees, maar ik heb al eea in mijn hoofd zitten...
En daar heb ik nog heel veel voor nodig :D
In de zomer ligt bij de meeste mensen, behalve bij die hards
Zoals wij de modelbouw stil. Ook aanschaffen staan dan op een laag pitje
Uit ervaring weet ik dat dit het moment is om goedkoop iets in de wacht te slepen.
Zaken die ik niet kan gebruiken gaan in oktober de verkoop weer in :D
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Mooie aanwinsten Leo en lekker veel maar vooral die houten kinderspeelplaats in heel leuk. :thumbup:
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Hoi Leo

Zo te zien kan je voorlopig wel voor uit.
Je hebt leuke mega aankopen gedaan.
Ziet er allemaal goed uit.
Veel plezier er mee.

Tony
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Hoi Leo.
Heerlijk om zo'n gevarieerde berg aankopen eens lekker door te spitten! :P
Natuurlijk moet je dan later het overtollige wel weer zien te verkopen maar meestal is dit alles niet voor niets bij elkaar verzameld en gekocht en bruikbaarder dan je in eerste instantie zou zeggen!
Voor de berg stokjes kun je eens bij Hans (Krokodil) zijn bergbouw kijken, hij heeft op deze manier vele prachtige bergen gebouwd.

Veel plezier en succes met de baanbouw en verzamelen! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Bedankt voor de leuke reacties en Albert Jan ook voor de tip,
Zal zeker eens kijken
, al gaat voor bergen mijn voorkeur uit naar de Tomhas methode.
Mij baan gaat voornamelijk Duits georienteerd zijn,
Maar voor het Hollandse spul heb ik (inderdaad Albert Jan :D)
Er komt een stadje op mijn nieuwe baan, en deze krijgt een Hollandse wijk :D. Een soort Chinatown maar dan anders.... Marinushoven ligt in het grensgebied, dus ook Nederlandse treinen piepen wel eens de grens over..... De vorige eigenaar is lid geweest van een soort ECI voor modelbaanliefhebbers...
Elke maand een pakketje...
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Hoi Leo,

Je hebt een aardige slag geslagen. Mooie spullen en leuke ombouwprojecten in het vooruitzicht.

Veel plezier ermee.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Leo,

Je hebt aardig in geslagen zie ik wel, veel succes ermee.
Maar een vraagje: heb je wel tijd genoeg om al je projecten uit te voerenĀæĀæĀæ  ;) :D

Rob
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Leo,

een link

Hier een demo-filmpje voor het noch bergbouwsysteem.
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Grote partij nieuwe aanwinsten 22-6-'13
@Alphons, bedankt voor het filmpje! Maakt heel veel duidelijk :thumbup:
Ik denk dat ik de stokjes maar voor iets anders ga gebruiken :D
@ Iedereen, bedankt voor de leuke reacties! Ik heb voorlopig werk zat....
Volop leuke projecten in het vooruitzicht en ook hopelijk vanaf oktober de nieuwe ruimte.


Gisteren ook weer een pakketje uit Duitsland binnengekregen met onderdelen voor de DCC decoder en voor de S88N (Printproject 2)
Mocht het in de vakantie slecht weer blijven dan heb ik in ieder geval wat te doen...

Ook de nieuwe loc zal onderhanden genomen moeten worden.... Ik vermoed dat de delta decoder om zeep is.
Hiervoor al een apart berichtje gepost.... Wel een leuk karweitje. Zit drijfwerkverlichting in en de mogelijkheid ( :D) voor een rookmodule.
Wordt naar alle waarschijnlijkheid een Lokpilot V4.0....
Helaas as zaterdag geen Houten... Misschien nog iets leuks binnenkort, maar verder is de schatkist leeg en de things to do lijst erg groot....
Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Hoi allemaal,
De aankoop van afgelopen weekend is nog niet opgeruimd of mijn 2e bod op een baan op MP is geaccepteerd....
Een complete baan met 4 locs, waarvan 2 met geluid (mfx of iets anders?), ruim 20 meter rails, 13 wissels, wagonnetjes, mooie gebouwen, een hoop preisnertjes, boompjes, mobile station 1 etc.... Zaterdag ophalen....
Natuurlijk ook dank aan mijn vrouwtje die hier uiteraard haar goedkeuring voor heeft moeten geven  :D
De verkoper zou me nog een filmpje toesturen, zodra ik dat binnen heb zal ik het posten.
Ben erg benieuwd....
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Nou nou, dat gaat maar door, dat gaat maar door! Leuk al die nieuwe spullen. Ik zou maar heel erg aardig zijn tegen je vrouw!
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Je printjes zien er goed uit!


groeten Dylan
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Ben ik al geweest ;) ze heeft sinds 2 weken een nieuwe bloedsnelle laptop
Morgen om onderdelen voor haar hobby (nieuwe loopschoenen en misschien een horloge)
Kost alles bij elkaar net zoveel als mijn treintjes :P
Er gaat ook nog een deel terug de verkoop in, maar niet nu :D
September/oktober is vroeg genoegd...
Een tent en wen parasol zijn in september weer in de aanbieding.
De schatkist is nu echter (na zaterdag) helemaal leeg...
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Bedankt Dylan,
Binnenkort hoop ik de 1e chinese zending fabrieksprintjes binnen te krijgen uit Hong Kong.
Het pakketje heeft Hongkong al verlaten.... Updates volgen.
Mocht je interesse hebben in schema oid stuur dan ff een PB...
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Hoi Leo,

Benieuwd naar je aankoop op MP. Altijd een verrassing als je een complete verzameling (baan) over kunt nemen.
Haha die lege schatkist. Wat een bekend iets zal dat voor meerdere zijn, maar ja je hoort natuurlijk ook overal dat we moeten bezuinigen dus met een lege schatkist is dat een makkie ;)

Met dit weer tel je de dagen natuurlijk af tot je, je intrek kunt nemen in je nieuwe hobbyruimte.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Hartstikke leuk.... Heb geld verdiend door 2 oude hobbies met pijn in het hart te verkopen (duikuitrusting ivm gezondheid, en boot omdat we geen seizoenplek op de camping meer hebben...)
De vrouw een nieuwe laptop en ik deze 2 aankopen...
In ieder geval 2 mfx locs, een V160 en een BR50, beide met geluid.
Nog een stoomloc, klein rangeerlocje, wagons, rails en 12 wissels....
Na wat prullen rijdt nu toch de BR41 met delta....
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Dat is altijd wel fijn als je met het stoppen van de ene hobby en verkoop van die materialen geld vrij kunt maken voor een andere hobby.  Wel jammer dat het toch een soort gedwongen is vanwege gezondheidsproblemen, iets wat je liever niet wilt hebben.
Zelf ook eens spullen van een andere hobby opgeruimd. Paar jaar terug mijn windsurfspullen verkocht en mijn verzameling bonsai bomen. De opbrengst daarvan in de treinenspullen gestoken. Is een mooie boost als je net begonnen bent.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Klopt Ronald,
Zo rampzalig zijn die gezondheidsproblemen niet hoor, ik slik medicijnen voor hoge bloeddruk. Ze hebben me onlangs afgeraden om nog te duiken ivm problemen die op zouden kunnen treden.
Maar mijn berghok loopt aardig vol op deze manier.... Misschien na de vakantie eens afspreken...
Ik kan scenery van jou leren, jij misschien een beetje iTrain van mij  :D
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lijkt me leuk Leo.

Kunnen we medicijnen uitwisselen, heb namelijk zelfde probleem :D

Ik mag niet duiken en geen parachute springen verder geen problemen. Dus kom niet echt iets tekort. :thumbup: 

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Blij te horen dat ik niet de enige ben  :D
We hebben nu een veel veiligere hobby 8)
Re: Marinushoven Update - Er komen nog veel meer nieuwe aanwinsten 27-6-'13
Haha jazeker. Als het weer dit weekend zo blijft wordt het dus weer veilig aan mijn pendelbaan module werken. De huisjes staan inmiddels geplaatst langs de achterzijde. De verlichtingsdraden zijn aangesloten en nu bezig met ballasten.

Groet, Ronald
Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Hoi,
Bijgevoegd de beloofde update met mijn nieuwe aanwinsten van afgelopen zaterdag.
Het leek wel feest (voor het 2e weekend op rij) :D

Allereerst 4 locs:
- De BR50 met MFX, geluid en telex. Rookmodule zat er ook bij, maar deze doet helaas niets meer.
- V216 met MFX en geluid.
- Een 81001, een copie van mijn 81005
- Een 6505 met delta decoder.... Weer een leuk projectje voor de toekomst.


Een 5tal personenrijtuigen, de 3 stuks zilveren met verlichting, van 1 rijtuig ontbreekt echter de sleper.
Tzt wil ik deze vervangen door LED verlichting met een functiedecoder


Een aantal standaard goederenwagonnetjes... Die hebben we nu wel voldoende geloof ik  :D


Nog wat oude wagonnetjes, misschien iets leuks mee te doen als scenery, ook nog 2 oude analoge locjes (oa een 3029)


13 stuks wissels, 3 met aandrijving


Een partijtje rails, 24130 heb ik nu wel voldoende geloof ik  :D


Het station van Bonn en nog veel meer huisjes (allemaal wel erg netjes gelijmd).




Heel veel echte en namaakpreisnertjes, inclusief de wintersport en strandvakanties  :D





Een grote plastic tas vol met boompjes in alle soorten en maten


Voor de verkoop een MS1 met 60VA trafo en 2 bedieningskastjes



Autotjes en ander klein spul


Wrijfletters voor de wegenbouw en nog wat andere accesoires


Verlichting (horen die masten zo hoog te zijn???)


Een paar antieke trafo's 12V=


Een opbergrek met bakjes, koppelingetjes, stekkertjes, olie etc... en gebruiksaanwijzingen van oa alle locs.


Mijn berghok staat nu een beetje erg vol, zodanig dat ik een partij huisjes op mijn testbaan moet zetten omdat ik anders mijn berghok niet meer in kan  :D
Alle wagons voorlopig maar opgeborgen, met 11 locs is het toch al lastig rijden....
Voorlopig voldoende voorraad om te starten in mijn nieuwe ruimte.