Hoi,
Zoals beloofd een uitgebreid verslag van het ombouwen van de 3075 van mijn broer van analoog naar digitaal.
Loc was voorzien van een LFCM (Grote schijfcollectormotor) met een 3 punt anker.
Voor de ombouw heb ik gebruik gemaakt van
Ombouwset 60944
2x Marklin 604180, Steekfitting
2x Marklin 610080, Steeklampje
Esu 51950, NEM652 stekker
Esu 54610, Locpilot V4.0"
Helaas was ik met foto's maken te laat voor het slopen, was iets te fanatiek... Slopen kan echter iedereen, doe het echter wel met beleidt en ondhoudt hoe het gezeten heeft
De status van het begin, lampfitting is al geplaats. ik gebruik voor de motorkant altijd 0,14mm omdat de draden van de decocer erg dun zijn. Zitten ze een keer klem dan zijn ze mogelijk stuk. kort strippen en beide zijden vertinnen. Dan vastsolderen en een stukje krimkous eromheen.
Het gat heb ik iets opgeruimd met een rattestaart. daarna voorzichtig de fitting plaatsen. Zorg dat de voorkant redelijk vlak zit, anders past straks de kap niet meer
De gestripte onderdelen, klaar voor een schoonmaakbeurt
Even in de ultrasoon doet wonderen!
Geen vuil en oud vet meer
Het onderstel kan weer in elkaar, inclusief de sleper met een nieuwe draad (ook wat dikker voor de zekerheid)
Voor de andere kant moeten we eerst het anker en het motorschild uitzoeken
Tel bij het anker de tanden en vergelijk het oude motorschild met de 2 nieuwe. Er past er maar 1
Plaats nu als eerste het anker, in mijn geval moest het anker zelfs uit elkaar omdat ik het er anders niet in kreeg.
In andere bekende gevallen moet je eea zelfs iets van het huis halen mbv een dremel (gelukkig was dat hier niet nodig)
Doe vervolgens een paar drupjes olie op de zichtbare tandwielen voordat je het anker plaatst.
Plaats vervolgens het motorschild en schroef dit vast (vergeet het massabeugeltje niet)
Plaats de koolborstels, let hierbij goed op het sleufje en de gebogen kant (deze moet correct geplaatst worden)
Schuif een stukje krimpkous om de smoorspoel, fohn deze en buig hem zodat de smoorspoel niet in de weg zit.
Soldeer beide vervolgens vast
Plaats vervolgens het geheel in de loc en zet de onderkant weer vast met het koppelingsdeel
Deze Esu koppeling gebruik ik zelf standaard. Let op de erg dunne bedrading. Deze dient zorgvuldig
Gestript en vertint te worden. Als er koperen draden afbreken heb je kans dat hij op de overgang afbreekt.
De decoder blijft zo in tact en kan indien noodzakelijk zo verwijderd worden.
Vergeet ook geen krimpkous om de bedrading te doen voor het vastsolderen.
Fohn na het solderen de krimpkous goed af.
vergeet niet na het afmonteren van alle bedrading de stekker van de decoder te isoleren.
Als deze tegen het huis komt bestaat de kans op beschadiging van de decoder.
Voor de verlichting leg ik beide lampjes aan de blauwe "massa" en niet aan de massa van de loc.
Dit scheelt knipperen van de verlichting (vandaar ook de nieuwe lampfitting)
Helaas is een lampfitting in het vorige ombouwproject gesneuveld en kom ik er nu dus een tekort....
Vergeet niet de loc op alle gebruikelijke punten, en op het motorschild en het huis te voorzien van een drupje olie.
Mag iets meer zijn als bij normaal onderhoud. Dan op de programmertrack voor de eerst testen.
Standaard staat de locpilot (bij mij althans) op DCC adres 3.
De decoder zelf tape ik vast met dubbelzijdige tape (van de Action).
Bekabeling zet ik vast met wat ty-wraps
Als hij na de diverse tests op het programmeertrack, ook na het vastzetten en monteren van de kap
goed functioneerd mag hij de baan op om een beetje in te rijden.... Sommige zeggen dat dat niet nodig is,
voor de zekerheid hou ik toch 30 minuten vooruit en 30 minuten achteruit aan...