Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De temperatuur daalt, de werklust stijgt en zin er in heb ik zeker.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: De temperatuur daalt, de werklust stijgt en zin er in heb ik zeker.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Ondertussen beetje bij beetje komt er een einde aan de gevel.
Met nog wat strips geprobeerd meer 3D te krijgen en straks met het weatheren ook leuk om wat schaduw accenten aan te brengen.

De delen waarmee de achterwand wordt vast gezet en ik hoop ook wat deurtjes en misschien een laadperron zou onderweg zijn.
Daar kan ik dan weer verder mee.

Vandaag de gevel in de primer spuiten en de ramen en muurdelen met de Airbrush kleurtje geven, daar is het prima weer voor.

Foto gemaakt van de gevel tot nu zie ik toch een betonkolom niet haaks/waterpas zitten.
Die vanmiddag eerst maar eens vervangen anders stort later misschien het hele gebouw in elkaar  8o 

Verder wat naadjes opgevuld, gaat goed met Plastik Putty van Vallejo.

p.s.
Dacht vanmiddag het geheel in de primer te spuiten maar de kleindochters komen op visite.
Ook gezellig dan morgen maar.

Inmiddels hersteld, nog een beetje schuren en dan zit het als beton gegoten.
Het lijkt misschien nog niet waterpaas maar dat is gezichtsbedrog  :-)
Had niet meer genoeg van dezelfde maat dus dan oplossen met 1/3e en 2/3 deel breedte.

Morgen gaat de Airbrush er overheen, vandaag te druk geweest net visite en straks finale Vuelta.

:reactie:
geen enkel (oud) gebouw is precies te lood of staat waterpas of heeft precies 90 gr hoeken. :D
Nou Tom, ik ben er een weekje tussenuit geweest en dan heb jij weer van alles bij elkaar geknutseld. Veel precisie-werk zo te zien. Goed dat je de kleine foutjes er nu uitgehaald hebt want anders stort het gebouw bij de eerste aardbeving in elkaar.
En taartjes en chocolaatjes horen bij het op pensioen zijn. :-)

Luc

Vandaag verder met de bouw van het havengebouw.
De hele dag bakken regen en met wat aanvulling materiaal maar verder om het gebouw er steeds beter uit te laten zien.

De steunen waar o.a. de achterwand tegenaan gaat komen geplaatst, dan voel je ook weer gelijk dat het geheel een stuk steviger gaat worden.
Geweldig zoals @ronaldk deze weer netjes heeft gesneden en verstuurd. :thumbup:
Het past allemaal weer perfect, even puzzelen en dan zit het geheel weer netjes en goed in elkaar.

Dan het geheel even overeind zetten en de reeds vooraf gesneden achterwand er los achter gezet.

Hierna het dak maken en voorzien van dakbedekking.
Volgende klus, vloeren per verdieping aan brengen, daarna ramen en muurdelen passend maken en in kleur brengen.
Verder nog een laadvloer maken met schuifdeuren en dat gaat er vast nog bij komen  :-)
Er is dus nog genoeg te doen en ik heb nog tijd genoeg.
Mooi de voortgang te zien. Ik kijk er naar uit als je het kleur gaat geven.

Om het dak te plaatsen heb ik de extra mee geleverde strips gebruikt.
Deze aan de binnenkant van de dakrand gelijmd zo dat er een gleuf van 1mm overbleef voor het dak.
De ingelijmde strips zie je later niets meer van.

In de hoeken ook een strip pas gemaakt zo dat daar ook het dak goed in valt.

En na het drogen van de lijm het dak er netjes ingelijmd.

Kijken of vandaag de boel in de primer gezet kan worden.

Valt er zojuist een pakketje in de bus.
Verdere uitbreiding voor het havengebouw.
Teksten op de foto spreken voor zich, ben er weer blij mee.

Zijn leuke aanvullingen om toe te passen op het havengebouw.
Dit gaat mooi vooruit. Ook de nieuwe aanwinsten zijn de kleine dingen die het helemaal gaan af maken!
Mooi dat het overgekomen is! Even voor de luchtschachten: 2 delen van 2mm op elkaar plakken. Dan kan je de steun er door heen steken. Maak eerst een tracé en dan de steunen. Het kan beste zijn dat je het een en ander moet bij vijlen e.d.
Goed bezig, Tom. Hier alles - behalve forum - even in rust. Technisch versleten heup vervangen door nieuwe, oftewel bovenste draagarm vervangen. :D
Dus ik ga maximaal genieten van je voortgang.

Citaat van: Cor op zaterdag 19 september 2026, 10:35:57Goed bezig, Tom. Hier alles - behalve forum - even in rust. Technisch versleten heup vervangen door nieuwe, oftewel bovenste draagarm vervangen. :D
Dus ik ga maximaal genieten van je voortgang.

Beterschap met de nieuwe bovenste draagarm.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 19 september 2026, 09:19:55Mooi dat het overgekomen is! Even voor de luchtschachten: 2 delen van 2mm op elkaar plakken. Dan kan je de steun er door heen steken. Maak eerst een tracé en dan de steunen. Het kan beste zijn dat je het een en ander moet bij vijlen e.d.

Dat dus, ik had 4 delen op elkaar gelijmd en toen zag ik die steunen en begreep dat het met 4 op elkaar niets gaat lukken.
Het is erg leuk en lekker prutsen op de mm².

De bouw tot nu gaat wel lekker, niet snel maar dat was ook niet mijn bedoeling  O:-D

De eerste laag primer zit er op, nu rustig laten drogen en morgen de tweede laag.
Dat moet volgens mij dan wel voldoende zijn, zag nog wel een stukje wat geschuurd moet worden.

Vanaf Rechts. (niet heel veel ander dan frontaal)

en vanaf Links. (wel wat meer zicht maar voegt later niet veel meer toe als het op mijn baantje komt te staan)

De ramen ook maar gelijk in de primer gespoten, was toch lekker bezig en de primer was nog niet op en de Airbrush ging prima.
Moet de Airbrush wel weer aan de lader maar verder nog steeds tevreden over.
Fijn dat de airbrush het goed doet! Het pand wordt vast een blikvanger op je baantje; ik zie het al helemaal(nou ja, of aarig) voor me :thumbup:
Citaat van: iTom op zaterdag 19 september 2026, 14:12:16Dat dus, ik had 4 delen op elkaar gelijmd en toen zag ik die steunen en begreep dat het met 4 op elkaar niets gaat lukken. Het is erg leuk en lekker prutsen op de mm².

Het is een beetje op de Amerikaanse manier van craftman kits. Wat daar mee bedoeld wordt: Je krijgt een berg hout en onderdelen. Soms een geschreven omschrijving of een foto van hoe het mag worden. Sommige hebben een 1 op 1 tekening en je mag je gang gaan  :D  Handleiding heb ik er nog niet bij. Dat is behoorlijk wat werk om klaar te maken. Daarna kan het echt pas verder verspreid worden. Je weet dat sommige mensen het juist ook zonder handleiding kunnen. Dat zijn er niet veel  :)
 @citaat  @citaat  @citaat
mooi mooi mooi  :thumbup:
@iTom Kijk even goed of je toch niet wat spijlen er tussenuit moet halen omdat je bijvoorbeeld een dichte muur wilt hebben en/of je niet genoeg kleine ramen hebt gekregen. Je kan dan een goede combinatie maken tussen de verschillende ramen en muurdelen. Anders heb je als nog bruine plekken bij je gevel.
Gaat lekker Tom. Als er een eerste laagje verf over gaat ziet een pand er vaak al heel anders uit dan Zo 'naakt' uit de lasersnijder vind ik.
Ik heb het al geschreven vroeger, maar waar jij het geduld en de finesse haalt om zo'n gebouw in elkaar te steken is mij een vraagteken. Ik zie het mij niet doen. Ben benieuwd naar de kleuren die je gaat gebruiken.

Luc
Weer lekker bezig, Tom :)

Citaat van: iTom op zaterdag 19 september 2026, 17:05:53De bouw tot nu gaat wel lekker, niet snel maar dat was ook niet mijn bedoeling  O:-D
Het gaat ook om kwaliteit niet om kwantiteit ;)

Märklin fahren-ärger sparen

Zo met die kranten erachter, krijg je een goede indruk van het formaat van je b(r)ouwsel, Tom.
Ben steeds benieuwder naar het eindresultaat met een treintje ervoor  :P
Maar haast je vooral niet, het vooraf dromen is zeker zo mooi  :)

Grtz Tony
Ziet er strak uit Tom zo met het primer erop. :thumbup:

Groet Michel

Iedereen weer bedankt voor de positieve reacties.
Geeft mij weer een volmaakt gevoel.

Vandaag plek gekozen waar de schuifdeuren komen en waar de toegangsdeur naar het kantoor komt.
Achter het dichte gedeelte een grote goederen lift zodat de goederen naar de desbetreffende etage kunnen.
Moet nog wel iets bedenken om op het dak een huisje te maken waar de grote wielen van de lift in zitten.
Of er hangt gewoon een grote elektrische takel in wat met een haak en een strop de spullen naar boven takelt.
Het e.e.a. hangt af van wat er aan budget nog beschikbaar is  ;)

Ik twijfel nog een beetje over de ramen, welke gaan het worden.
Lastig, zelf vind ik de kleinere ramen wel meer passend maar er zitten ook ramen bij waarvan een deel klapbaar is en dat is ook weer zo'n ding waar van je denkt gaat dat lukken of niet. Het zijn wel grotere ramen dus in mij idee wat moderner.

In het lage gedeelte is inmiddels ook het dak geplaatst, nu nog verder zoeken naar de afvoer van het hemelwater van het hoge en lage gedeelte.
Als het mee zit gaat er vanavond de tweede laag primer over dan kan dat ook lekker drogen vannacht.

Jullie zullen wel begrijpen dat na de laag primer de bedoeling is dat het geheel een beetje op wat verweerd beton moet gaan lijken, ook weer een uitdaging of niet.
We gaan het zien  :-)

Tom,

Mooie vorderingen laat je weer zien, en benieuwd naar het vervolg. Ik heb ook een set van die weathering pencils gekocht, dus ik kijk graag de kunst bij je af ;).

Groeten,
Wico

Even maar laten zien wat het verschil is tussen grote en kleine ramen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de kleine ramen.
Als ik de grote ramen ga plaatsen moet er nog wel een stijl uit het kozijn gezaagd worden wat het naar mijn idee weer wat kwetsbaarder maakt.
Kun je ze niet allebei plaatsen? Dat breekt de "eentonigheid".
Ik ga voor de kleinere ramen. Past meer bij de periode die je bouwt denk ik.
Citaat van: iTom op zondag 20 september 2026, 18:28:12Als ik de grote ramen ga plaatsen moet er nog wel een stijl uit het kozijn gezaagd worden wat het naar mijn idee weer wat kwetsbaarder maakt.

Die stijl eruit kan goed. Dat geeft geen problemen. De stevigheid blijft er wel in zitten. Dat moet geen probleem zijn.  :)
Citaat van: iTom op zondag 20 september 2026, 18:11:06Lastig, zelf vind ik de kleinere ramen wel meer passend maar er zitten ook ramen bij waarvan een deel klapbaar is en dat is ook weer zo'n ding waar van je denkt gaat dat lukken of niet. Het zijn wel grotere ramen dus in mij idee wat moderner.

De grotere ramen zijn niet gelijk moderner :) Bij veel oudere fabrieken werden hele grote ramen (opgedeeld in kleine raampjes) gebruikt om veel licht naar binnen te laten. Later werden die ramen vaak ook wel weer wit geschilderd om juist de warmte en het licht buiten te houden. In de jaren 60 - 70 zijn de echt grote ramen uit één stuk in zwang gekomen. Zie ook de doorzonwoningen, flats en schoolgebouwen. Dat principe werd ook bij kantoorgebouwen gedaan. Het is maar wat je eigen voorkeur heeft. Dat maakt dan wel een gebouw uniek. Als je nog een paar delen en ramen over hebt zou ik eens een deel met groter ramen en kleinere ramen "in elkaar" zetten. Je kan dat simpel doen door aan de achterzijde met schilderstape even de inlegstukken en ramen op de plek te houden. Dan krijg je een beeld.

Zal binnenkort eens kijken welke ramen ik ga gebruiken of een combinatie van klein en groot.
Ik heb nog wat muurdelen over en met mijn markeertape even wat vast zetten en dan keuzes maken.

Vandaag de tweede laag primer er overheen gezet en gelijk ook het dak van het lage gedeelte meegenomen.

Komende dagen weer verder, alhoewel er wel wat andere zaken op de agenda staan. 8o