Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het lijkt er nog niet op dat het koeler gaat worden dan maar vooraf wat bestellen.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Het lijkt er nog niet veel op maar momenteel wordt er best wel wat gewerkt.
Ik wil de opmerking van Luc toch wel even nuanceren.

Ons geduld is omgekeerd evenredig aan het weer.
Zolang het zomer is en we last hebben van hittegolven en zo hebben we geduld.
Als de temperaturen richting het najaar weer gaan dalen neemt het ongeduld toe.
Tom kennende komt het wel goed.

Henk
Iemand met 2 gouden rechter handjes is snel bekend in het huis Tom. :P
Altijd leuk toch als je mensen blij kan maken met een schroef in de muur draaien voor een fotolijstje of schilderijtje. :favorite:
Ja ook de kinderen en kleinkinderen hebben het druk tegenwoordig en dan worden de ouders of pa of ma gauw vergeten treurig maar is wel helaas de realiteit.
Maar een belletje kan natuurlijk altijd en maakt een hoop goed gewoon wat interesse tonen als ze er niet meer zijn kan je de aandacht niet meer geven aan ze.

Succes met de verdere klusjes Tom en maak de mensen maar blij.

Groet Michel
Wat fijn voor je dat je weer begonnen bent Tom.
Niets doen is ook maar niets.
Ik ga je weer met veel plezier volgen en je kunsten als voorbeeld nemen.
Gaatjes boren bij de buren is ook een soort van vrijwilligerswerk, goed dat je dat doet.
En de kwaliteit van bouwen is na je verhuizing niet minder geworden 👍🏻👍🏻

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Het is nu i.i.g. een aangenamere temperatuur.
Vandaag wat spullen opriumen die inmiddels zijn binnen gekomen en dan het werkbladtdeel schuren en laatste laag epoxy aanbrengen.
Nu maar hopen dat de thermometer niet te ver gaat oplopen en het aangenaam hobby weer wordt en blijft. B)
Mooi dat er vorderingen zijn! Van een modelspoor / modelbouw vriend geleerd: Maak eerst de gebouwen. Dan kan je de boel goed indelen met het sporenplan. Het sporenplan kan je dan nog aanpassen. Wintrack en andere programma's zijn leuk maar je merkt toch dat je als je bezig bent toch iets weer aanpast.

Citaat van: iTom op zondag 05 juli 2026, 11:24:20Inmiddels wel en heb ik een andere merk epoxy resin in huis en dat moet dan weer nauwkeurig afgewogen worden dus een digitaal huishoudweegschaaltje besteld waar ik nu op wacht.

Bij de Action zijn ze goed te krijgen. We hebben er meerdere voor verschillende doelen in huis  :)

:reactie: Was ook wel de bedoeling om eerst wat gebouwen in elkaar te prutsen en a.d.h.v. ga ik dan het baanplan aanpassen.
Inmiddels heb ik 2 weegschaaltjes binnen, 1 was zoek geraakt bij PostNL en kwam uiteindelijk samen met de tweede.
De leverancier had de tweede opnieuw verstuurd en deelde mee dat ik ze allebei mocht gebruiken.

Na het opruimen het blad nog een keer geschuurd, stof afgenomen met aceton (voor geschreven bij de epoxy levering)
Daarna beetje op adem komen  :-) en met wat happen naar lucht de finish van de Tour gekeken.
Vervolgens 500ml epoxy met 250ml harder gemengd en na een lamme pols van het roeren over het blad uit gegoten en gerold met een nylon roller.
Nu 24 uur laten drogen (hopen dat het gaat uitharden) en daarna nog 3 dagen verder laten uitdrogen en als het dan niet te warm is eerst maar eens aan een lasser-cut pakketje beginnen.

Nog even geduld dus.  :-)  :-)  :-)

:reactie: Tijd zat, geduld genoeg en de tour moet inderdaad ook nog gevolgd worden  :P
Dus doe maar lekker rustig aan, Tom !

Grtz Tony
Tom,

Lekker bezig! Een goede basis levert later alleen maar meer plezier op, dus inderdaad rustig aan. Ben alvast benieuwd wel laser-cut pakketje je onder handen gaat nemen.

:offtopic: En weer een super lead-out van Matthieu van der Poel, en dit keer ook mooi afgemaakt door Jasper Philipsen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Huh, je hebt het hele blad ondergegoten met epoxy? Er is toch geen overstroming of iets als een team bij de Great Model Railway Challenge had gedaan? Maar Tom zal het wel weten dus heb ik er alle vertrouwen in  :thumbup:
Wat is de reden om over het hele blad epoxy te doen?

Citaat van: flyerman op woensdag 22 juli 2026, 22:15:58Wat is de reden om over het hele blad epoxy te doen?

De reden is dat ik dat blad als werktafel ga gebruiken omdat er niet meer ruimte is.
Het treinbaantje komt er later weer bovenop.

Ah ok, duidelijk.
Is dit dan puur bescherming?
 @citaat  @Adriaan_Berg  Zie ook even eerder in het draadje van Tom:

Citaat van: iTom op dinsdag 16 juni 2026, 17:53:02De knutsel-prutseltafel moet nog in de epoxy worden gezet zodat straks met het knutsel- en prutserspul het geheel een beetje beschermd is.

Je kan inderdaad Epoxy gebruiken als bescherming van het werkblad. Dan kan je de boel netjes houden en makkelijker schoonmaken.
Citaat van: iTom op woensdag 22 juli 2026, 18:02:04Vervolgens 500ml epoxy met 250ml harder gemengd en na een lamme pols van het roeren over het blad uit gegoten en gerold met een nylon roller.
Nu 24 uur laten drogen (hopen dat het gaat uitharden) en daarna nog 3 dagen verder laten uitdrogen

Je zou toch denken 3/4 liter is best wel veel maar je ziet het bijna niet terug.

Henk

Een week alweer verder en nog geen fluit gedaan.
Het blijft gewoon veel te warm in de hobbykamer.
Vandaag dan maar weer een keer naar het Winkeltje, zag dat ik geen isolatie railverbinders meer had dus gelijk maar even halen want stel je voor dat het weer ineens gaat omslaan dan wil ik er wel op voorbereid zijn om aan de slag te kunnen.

Het was best druk, nou ja als daar 3 klanten binnen staan is het druk.  :-)
Maar het was wel gezellig en beetje rondkijken gaat ook lekker snel en zo vielen mijn ogen nog op enkele wagons die ik wel erg leuk vond.
Geeft in de leeg verkoop gelijk ook weer wat meer ruimte op de plank.

Toevallig zijn ze alle 3 van Piko.

Op deze moeten nog wat losse deeltjes worden toegevoegd.

En zo'n wagon mag straks natuurlijk best een beetje geweatherd worden.

Deze zal ook wel onderhanden genomen worden.

Ik denk de wisselaandrijvingen van MTB  DP4 aan te schaffen, iedere MTB DP4 heeft zelf een wisseldecoder, die krijgt zijn adres via DCC en het makkelijkst in te stellen d.m.v. de Multimaus.
Die ook gelijk aangeschaf en straks ook wel leuk om handmatig met die Multimaus in de hand te gaan rangeren.

Hoop morgen weer wat te kunnen doen want begin me toch aardig te vervelen met TV kijken en dan halverweg in slaap sukkelen.
Ik vroeg me vanmorgen nog af zou ik nog de fut hebben om straKs als het koeler is verder te gaan bouwen.
Tom,

Mooie nieuwe aanwinsten :thumbup:. Voor dat je het weet is het september en hebben we weer aangename hobby temperaturen. Nog even volhouden dus, maar ik herken het gevoel.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jij hebt ook wat onderdeeltjes te monteren Tom  :) 
Leuke aanwinsten uit het winkeltje  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Mooie karretjes Tom.

Een beetje weatheren is jou we toevertrouwd.

Citaat van: iTom op vrijdag 31 juli 2026, 19:30:41Hoop morgen weer wat te kunnen doen want begin me toch aardig te vervelen met TV kijken en dan halverweg in slaap sukkelen.

Dat is de leeftijd >:-D  >:-D  en niet alleen de warmte.

Citaat van: iTom op vrijdag 31 juli 2026, 19:30:41Ik vroeg me vanmorgen nog af zou ik nog de fut hebben om straKs als het koeler is verder te gaan bouwen.

En anders zorgen we hier op het forum daar wel voor.  :D  :D

Maar, bij mij gebeurt er ook niet veel Tom.
Rond de 29-29 graden op zolder is ook voor mij te warm.

Henk
We gaan toch niet voor die treurbuis in zitten kakken hè? Rust roest, aan de slag en rap een beetje!
Tom, kijk wel even goed naar de slag die de MTB DP4 maakt. Misschien ben je beter af met de MTB DP10.

:reactie: Ik heb er even naar gekeken, de slag van de DP4 is 3; 6; 9 en 12mm.
Van de DP10 3,5; 6; 9,5 en 12mm. Ik weet niet of daar zoveel verschil in zit maar laat me verrassen.

Zag dat ik bij mijn nieuwe aankopen toch nog iets had om in elkaar te prutsen en daar dan meer een type kolenkraan van zien te maken zonder rupsbanden.
Het oude bekende kolenkraantje wordt (voorlopig) niet meer door Artitec op de markt gebracht.

Je hebt weer mooie aanwinsten Tom voor op jouw baantje. Maar je gaat me toch niet vertellen dat je dit allemaal aankoopt terwijl je geen fut meer zou hebben voor de bouw van je baantje. Diep inside is er nog steeds die drang om iets moois neer te zetten hoor, dat spoorvirus is niet kapot te krijgen. Met het weer komt het vanzelf goed en dan, ja dan, is er tijd voor koffie (Douwe Egberts-koffie) en modelbouw...

Luc
 :reactie:

En zo is het Luc!

Henk
Citaat van: iTom op zaterdag 01 augustus 2026, 15:38:31Ik weet niet of daar zoveel verschil in zit maar laat me verassen.

Aangezien ze bij de buren van BNLS eens de boel hebben bekeken: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 van binnen Dan zie je het verschil tussen de twee.
Citaat van: iTom op zaterdag 01 augustus 2026, 15:38:31maar laat me verassen.
:offtopic: Ik hoop van niet! Ik denk dat je een "r" vergeten bent: verrassen.
Ik gebruik de DP4 motoren naar volle tevredenheid met Tillig Elite wissels.
Re: Het lijkt er nog niet op dat het koeler gaat worden dan maar vooraf wat bestellen.

Re: Het lijkt er nog niet op dat het koeler gaat worden dan maar vooraf wat bestellen.
Schiet niet op zo met deze hoge temperatuur.
Ondertussen problemen gehad met mijn telefoon en de laptop.
Telefoon was een kwestie van een nieuw simkaartje en de boel weer herstellen.
De laptop was ook al aan vervanging toe en die is inmiddels ook al een vertrouwd beeld op de eetkamertafel.

Een doosje van Alcacast met resin delen voor de haven kade.

Verder maar voorlopig wat spullen besteld waar ik als het koeler verder de boel mee aan de slag kan.
Klemmen voor 2 trafo's, de eerste MTB DP wisselmotoren met montageplaten en een LocoConnect kit die aan de voorkant van de baan gaat komen en waar dan de Rocomause aangesloten gaat worden.

Deze week blijft het nog tropisch en zal er niet veel gebeuren.
Die montage platen en die busjes voor de wisselmotoren, kreeg je die er bij of moest je die apart bestellen? 

:reactie: Die bestel je er apart bij.
Nooit gezien, waar heb jij ze besteld? Ga ik daar even kijken.

Wist ook niet dat ze bestaan.

:reactie: Huib Maaskant heeft ze en ik dacht ook bij Martin Domburg.

KLIK
Dank je. 

:reactie: Zie de afbeelding.

Je bent sneller dan ik het bericht kon aanpassen.

Ik had de vraag gesteld en toen pas het idee gekregen om even bij de specs te kijken.

Maar bedankt 
Ook verkrijgbaar bij modelbouwled en Fennelektronica.
Beide staan regelmatig op beurzen.

:reactie: Cor, zullen best nog wel meer leveranciers zijn maar hier was het onderdeel de montageplaat en volgens mij is dat een eigen productie met de 3D printer.
 :reactie:

Ah, niet goed gelezen. Bedankt voor de aanvullende info.  :thumbup:  :thumbup: