Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Wil ik net verder gaan met het wintersport gedeelte is de dooi ingevallen.
Heb besloten om er toch maar geen winterlandschapje van te maken, loop tegen te veel dingen aan die ik dan nog moet aanschaffen en als het tegenvalt daar later niet veel meer mee kan doen dan op MP te plaatsen.
Nu even wachten tot alle sneeuw is gesmolten en dan weer aan de slag.
Ben den Hollander
gast

Citaat van: iTom op donderdag 05 oktober 2017, 14:02:27

Heb besloten om er toch maar geen winterlandschapje van te maken,

Goed besluit. Ik vond het al niks maar had niet de behoefte dat ook nog eens te roepen. Ga lekker verder met wat je aan het doen bent, leuk zat.  :)

@citaat  :thumbup:
Gezien de snelheid waar jij alles mee aanpakt zal het zo gedaan zijn met de sneeuw  :D. Pas maar op dat je dan geen natte voeten krijgt van het smeltwater  :-)
Gewoon de verwarming wat hoger zetten ;)
Citaat van: iTom op donderdag 05 oktober 2017, 14:02:27
Wil ik net verder gaan met het wintersport gedeelte is de dooi ingevallen.
Nu even wachten tot alle sneeuw is gesmolten en dan weer aan de slag.

Hoi Tom,

Heb jij nog even mazzel dat er geen vorst op komst is. Is het bij jouw nog niet van je baan afgewaaid of gespoeld van de regen? Hier in de kop van Noord Holland ging het weer tekeer  :? :O

Je baan in één jaargetijde houden is net zo gemakkelijk.

Succes in Houten.

Groet Ronald  :)

Vandaag ook maar weer eens naar Houten.
Gelukkig was de rij niet zo lang bij binnenkomst en om 10 uur kon ik met alle anderen gelijk door de hal in.
In hal 1 stonden wat leuke wagonntjes waarschijnlijk op mij te wachten voor een heel leuk prijsje.

Nu is er ook goederentransport van levensmiddelen, wijn en water naar Bad Ahrbach mogelijk.
Meer is het niet geworden, kreeg na een uur binnen te zijn last van giga hoestaanvallen en ben om 11 uur richting Werkendam gegaan waar o.a. Alex al op me zat te wachten vanwege een omruiling bij Rosoft.
Even later kwam Ben ook nog even buurten, Kloppie (Maarten) kwam ook nog even om de hoek kijken en zo werd het in de middag weer gezellig druk bij HIP met weer enkele nieuwe gezichten.

Mijn score is niet veel maar wel uit een goed hart zullen we maar zeggen.

Leuke karren, Tom.
De vensters in het remmershuis van de Frauengunst wél even van "Crystal clear" ramen voorzien.  ;)
Ben den Hollander
gast

Citaat van: iTom op zaterdag 07 oktober 2017, 17:15:47

Nu is er ook goederentransport van levensmiddelen, wijn en water naar Bad Ahrbach mogelijk.

Water? Ga je de wijn aanlengen dan?  :D

Maar het was weer gezellig ouwehoeren op HIP. Jammer dat Alex zo stil was. ;)

Gr, Ben.

Als het maar Zwitsers is.

Dacht al dat er een bewakingshond stond te blaffen in één van de hallen maar dat was jij met je hoestbui. :D
Jammer dat je daarom vroeg weg moest hopelijk was het snel weer verdwenen de hoestbui.
Veel rijplezier met je prachtige aanwinsten Tom. :thumbup:
Hoi Tom,

Wat jammer voor je dat je hoestaanvallen kreeg en hierdoor wegging. Wel leuk dat je toch nog een paar wagons hebt kunnen kopen.

Fijn dat je weer met je buddy's heb kunnen vermaken bij HIP.

Wellicht dat je de volgende keer in Houten langer kan rondlopen.

Mooie aanwinsten Tom :thumbup:
Last van water Tom nu de sneeuw aan het smelten is  :D
Leuke aanwinsten.  :thumbup:

Vandaag maar eens rustig aan, eerst maar eens een testje doen met zo'n geluidsmodule van Tante Ali.
Ome Alex (volgens mij inmiddels Familie van Tante Alie) had gisteren wat modules en spanningregelaars mee gebracht.
Inmiddels wat draadjes er aan gesoldeerd, betere speaker er bij gepakt met een klankkastje.
Oude haargelpot, vierkant stukje multiplex en een toeter er op van PVC buis vormen de provisorische klankkast.
Geluid valt me niet tegen, misschien kan er ook nog een betere microfoon aan waardoor het geluid nog beter wordt.

www.youtube.com/watch?v=H_raiMUiYN0

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Hey Tom,

mooie aanwinsten gedaan in Houten ondanks de hoestbuien,
veel plezier ermee,

grts Freddy

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tom.

Citaat van: iTom op zondag 08 oktober 2017, 19:54:36
Geluid valt me niet tegen, misschien kan er ook nog een betere microfoon aan waardoor het geluid nog beter wordt.

Indien de microfoon niet te kritisch is, zou deze te vervangen zijn door een lijningang (RCA-connector)?
Wellicht dat Peter de Geluidsman hier antwoord op weet ... :roll:

Groeten,

Erik.
hoi Tom

die voltmeter van Ali is dat
DIY Rood Blauw Digitale LED Mini Display Module DC2.5V-32V DC0-100V Voltmeter Voltage Tester Panel Meter Gauge voor Motorfiets Autometer ?

zo niet welke dan?

Maarten, dit is hem KLIKKIE DOEN de rode is het goedkoopst.
 :thumbup:
Hoi Tom,

Erg leuk de geluidsmodule. Is nog eens een leuk item voor onder je baan, bij diverse gebouwen. Je kan naar de boer toe om koeiengeluiden op te nemen en dan onder je baan met koeien afspelen  :D

In jouw geval nu ontkurken van wijnflessen en watergeluiden (de wagons heb je al)  >:-D

Succes ermee Tom, als ik er aan toe ben meld ik mij wel.

Speciale Gast Events Team

Klinkt ook een beetje als tante Alie :)

GR Dennis

Ach Dennis, voor 2 euro kan je ook geen Sonos geluid verwachten natuurlijk.  :) :)

Het wordt tijd om weer eens verder te gaan met de bergwand van het bergdorp.
Eerst wat spanten gezaagd vandaag en met wat rondhout een basis gebouwd waarover heen volieregaas wat eigenlijk wel een beetje stug is maar daardoor ook weer stevig al bewapening voor de lagen gips.
Met wat flinke klodders gips ontstaat er zo een rotswand.
Als het gips (bijna) droog is nog een beetje hakken en steken waardoor er wat meer rotsstructuur in gaat komen.

De planning was vandaag verder gaan met de bergwand, eerst maar even de ochtend in het ziekenhuis doorgebracht.

Vervolgens handenarbeid hulp op school van kleinzoon en uiteindelijk wat tijd voor mijzelf.

Dus maar weer verder met de bergwand, de rest van de wand krijgt een minder dikke laag gips, eerst komt er een laag keukenpapier welke ingesmeerd wordt met verdunde houtlijm. Later moeten er wijnstokken komen en het is de bedoeling dat er een terrasvormig gebied gaat komen.
Ik denk een hele uitdaging maar we hebben de tijd.

Nu het keukenpapier laten uitharden en eens kijken of Dickie vanavond met zijn mannen er 7 in kunnen krijgen tegen de Zweden,  gaat toch zeker wel lukken met deze topvoetballers.

En de binnenkant

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Tom,

weer een mooie vooruitgang, zie er weer goed uit, :thumbup:

groetjes Freddy
Topvoetballer of tobvoetballers?
Hoi Tom,

Je bent weer lekker bezig  :thumbup:

Ik dacht eerlijk gezegd dat je ook een stuk rails overkapte met een stuk berg, om daar de wijnranken op te zetten. Maar nu zie ik dat dus niet het geval is, heb ik het verkeerd begrepen. :?

Perfect om zo via het luik in je muur om in je schaduwstation te komen. Succes met de verdere afbouw.

Ronald, het pendelspoor zal achterin verdwijnen in de berg.

Inmiddels nog een paar bakken gips er op gekleddert.

Tom

Dat word een flinke berg, en eens dat daar een kleurtje opzit word het nog mooier.  :P

Vandaag Maarten (Kloppie) geholpen met zijn testbaan, nou ja, testbaan een hele grote testbaan.
Na meten is weten, isoleren en solderen was het dan zover dat we de treinen rijdend hadden in iTrain.
Maarten kan nu lekker verder oefenen en niet vergeten de rails vast te schroeven. ;)

Kort filmpje gemaakt met de telefoon.

www.youtube.com/watch?v=boSPHylWroU
Hoi Tom,

Dat ziet er strak uit zeg  :thumbup: (ik weet nog wel een adres waar je kan testrijden.. >:-D)

Het staat ook mooi in iTrain zo te zien.

Railbusfan

Leuke demo Tom, bedankt voor inspirerende het filmpje.

En Maarten sucsez verder  :arrow: :thumbup:

Tussen van alles door een oefenwerkstuk gemaakt met wijnranken.
De wijnranken moeten straks op de bergen komen en daarom eerst maar eens oefenen en kijken hoe het er uit kan gaan zien.
De wijnranken zijn van bloemistendraad gemaakt, 3 of 4 draden in elkaar draaien en stukjes van 3cm knippen, bovenkant beetje uitdraaien.
Vervolgens bruin spuiten, grasvezels er overheen, nog een keer bruin spuiten.
Na het drogen met spuitlijm en niet te grove vlokken het blad aan brengen.

Vervolgens op een oud plankje een stukje berg gemaakt met isolatieschuim en gips, paar muurtjes doen het ook altijd wel leuk.

Eens kijken hoe het als bergwand er uit ziet.

Dan de wijnranken plaatsen, met prikkers de steunen gemaakt, 2 draden (wat een wijntakkewerk) gespannen om de wijnrank te leiden.

Later nog even de stofzuiger er over om alle losse vezels weg te zuigen.

Met het Preisertje er bij voor de maat.

Zie al wat verbeterpunten, de komende dagen af en toe wat verder prutsen.

Railbusfan

Pruts jij maar lekker verder Tom, dat gaat helemaal goed komen zo. :arrow: :thumbup:
Hoi Tom,

Ik vind het er prima uitzien man  :thumbup:
Dit zal zeker een mooi gezicht zijn op je berg. Bedankt voor de uitleg en dito foto's hoe het gemaakt is.

Mooi bezig met die wijnranken. Zult na al dat (wijn)takelwerk best wel dorst van gekregen hebben  :D
Hoi Tom

Mooi gepruts die wijnranken  :thumbup:

Gr Alex 0850

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Heel mooi gemaakt , ben zelf ook van plan dit te plaatsen alleen is dit gedeelte redelijk steil . Zelf ga ik jaarlijks naar de moezelstreek en zie toch dat het behoorlijk steil kan zijn . Zal een project worden om bij de afwerking van de baan te plannen .

Mvg Freddy

Prachtig, Tom. Mooie handleiding  :) en inspiratiebron.

Succes verder.
Roel
Hoi Tom,

Wijnranken zien er goed uit.
Ik vind met name de trap erg geslaagd.
We blijven meelezen :thumbup:

Gr.Wim
Ziet allemaal weer prima uit. dat gefröbel op de vierkante centimeter  :thumbup:

Gisteren de stoute schoenen gevonden en aangetrokken, eindelijk ga ik ook eens een (eenvoudig) decoder aansluiten.
Eindelijk de guts om eens te beginnen de inmiddels ontvangen Laisdcc decoder aan te sluiten op het Kato treinonderstel.

Voor velen onder jullie een appeltje eitje maar ik ben er eigenlijk altijd vanaf gebleven.
De kosten van dit geheel is het waard om er dan maar eens mee te experimenteren, gaat het fout dan is het jammer maar van de kosten lig ik dan niet wakker.

Eerst eens gekeken hoe het aan te sluiten, dat leek redelijk simpel, enkele stripjes van latoenkoper denk ik liepen vanaf de wielen door naar de motor.
Dit liet zich simpel van elkaar scheiden en dan de handleiding lezen waar welk draadje naar toe moet. Uiteindelijk begreep ik dat het grijze draadje en het oranje draadje naar de motor gingen en het rode en zwarte draadje naar de wielen.

Op het programmeerspoor de CV's uitlezen ging prima, het adres wijzigen met de IB was mij niet onbekend.
Na een snelheidsmeting ging het onderstel redelijk rijden, vloeiend optrekken en afremmen hoeft dit locje niet  voor mij, in de echte wereld rijden deze ook hortend en stotend.

Klein filmpje laat het resultaat zien, natuurlijk komt er nog een kap overheen maar eerst moet onze slaapkamer verder worden opgeknapt, plinten verven, hele zooi er uit, nieuwe vloer er in.

www.youtube.com/watch?v=OIuQjgHVsc0
Hoi Tom,

Dit is toch harstikke leuk man, super gemaakt. Even puzzelen met de draden en dan heb je toch een leuk iets.  :thumbup:
Succes met de slaapkamer opknappen.

Tom

Vind dat het mooi rijdt goed gelukt  :thumbup:
Ben hier ook met slaapkamer bezig gisteren de timmerman geweest voor de maat opnemen
van het kozijn komt die dinsdagmiddag pas terug om het af te maken .

Gr Alex 0850
Goed zo, Tom. :thumbup:

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

Lekker bezig Tom :thumbup: ziet er leuk uit jouw bergwand en scenery top !!
groet Robert
Dag Tom,

Mooi gedaan.
Zo zie je maar nooit te oud om iets nieuws te proberen.

Trouwens je wijnranken komen als geroepen.  Daar straks hoorde ik op de radio dat de wijnoogst zowel in België als in Frankrijk dit jaar zal tegenvallen omwille van het late vriesweer dit voorjaar.  Hopelijk kunnen jou wijnranken hun steentje bijdragen  :wink:
Heel mooi om te zien rijden Tom  :thumbup:
Prachtig Tom hoe jij dat allemaal zelf in elkaar knutselt. Ik heb nog veel te leren tegen de tijd dat ik terug uit Qatar kom en eindelijk kan beginnen bouwen. Jouw draadje wordt een heuse inspiratiebron.
Bedankt voor het delen.

Luc

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Tom,

Weer een tijd geen tijd gehad om je topic bij te houden.
Je maakt goed vorderingen en je helpt mij ook weer.
Je wijnranken zijn een goed idee en je opmerking dat ze op steile hellingen staan helpt mij weer uit een probleem.

Een decoder inbouwen is niet zo moeilijk.
Belangrijk is dat je de handleiding goed leest en nog eens leest en nog eens leest.
Zelf ben ik ooit met mijn eerste NS1200 begonnen want daar zit lekker veel ruimte in.