Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Je bent weer lekker bezig aan je baan, ik moet even mijn baantje opzij zetten want mijn pa zeurt of ik bij hem verder kom doen wissels aansluiten nog 15 te gaan daar.  :|
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 21 oktober 2017, 19:48:13
Dag Tom,

Een decoder inbouwen is niet zo moeilijk.
Belangrijk is dat je de handleiding goed leest en nog eens leest en nog eens leest.
Zelf ben ik ooit met mijn eerste NS1200 begonnen want daar zit lekker veel ruimte in.

Henk, voor de één is een decoder inbouwen wel moeilijk en voor de ander niet, ik heb er nooit aandacht aan geschonken, in Dordt is het Winkeltje en die bouwt voor en redelijke prijs decoders in, mijn idee was altijd dat ik daar zelf dan niet voor ga tobben.

Maar nu de eerste decoder over de dam is volgen er vast wel meer, of was dat nu iets met schapen.
Nou ja, maakt niet uit, het is gelukt en achteraf een fluitje van een eurocent.

Volgende zal een locje zijn waar ook licht in moet, misschien waag ik me dan wel aan een lopi4.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

heb je draadje weer eens bij gelezen, man is dat weer een mooie wijngaard, fijn dat je het weer zo mooi hebt uitgelegd en met de foto's erbij wordt het weer allemaal heel duidelijk.

maar decoders inbouwen,neen daar houd ik voorlopig nog mijn handen vanaf.

grts Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Ik zie dat je afgestapt bent van de papiermaché bergen. Is er een speciale reden voor om naar gips te switchen?

Groet,

John
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Zou er maar bij uitkijken bij het verwisselen van de schapen en de decoders, als je slapen gaat ben je decoders aan het tellen.  :D :D

Maar zonder gekheid de lok rijd mooi, en de bergen gaan er goed uitzien, alsmede je druiven.

M.vr.gr. Erwin
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat John ik was wel begonnen met papier maché, maar kreeg van Ben in post 3216 het advies om eens over te stappen op gips.
Dat was geen slecht advies, tot op dat moment altijd alleen maar gewerkt met ouwe fijn gemalen kranten wat op zich geen slechte ervaring is geweest.
Het gebruik van papier maché was ooit ontstaan in de tijd dat mijn zakgeld niet voldoende was om met gips te werken en ik van een leraar meubelmaken het advies kreeg om met papier maché te werken, 55 jaar later tot de ontdekking gekomen dat het werken met gips ook prima gaat en zelfs wat sneller werkt want het droogtijd verschil tussen gips en papier maché kan wel een week schelen.
Tevens vind ik nu het werken erg leuk en ook de resultaten bevallen me prima. Komt bij dat ik tegenwoordig iets meer zakgeld heb dan op mijn 15e.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Papiermaché is wel lekker old-school. Je ziet het altijd in de oude boekjes uit de jaren '50 en '60.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zag er anders in St- Barbara im Algäu erg mooi uit.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Leuke wijnranken Tom  je bent lekker bezig. Ik terug van mijn reis, maar nog griep. Dus weinig actief.
Lekker nadenken hoe ik verder ga met meer blokken en melders, zal het goed doen hoor.
Mijn loc denk ik zelf te kunnen maken en baan ligt daar nu vast. Ha ha
Leuk filmpje
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
dag Tom, dat ziet er mooi uit, die terrassen met wijnranken.  :thumbup:

Als alternatief tussen papier-mache en gips in gebruik ik ook wel
Plastiform modelleermassa. Droge stof te vermengen met water geeft een
klei-achtige massa welke in een paar dagen uithardt, is dus nog lang te vervormen.


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hans, ik ken het product, is ook prima om mee te werken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Zo, na een paar dagen hard werken om de slaapkamer op te knappen vanmiddag een paar uurtjes aan de baan gekliederd.
Na een uurtje werken was de koek even op, tijdens het opknappen van de slaapkamer hielspoor opgelopen, nou ja, vroeger had ik last van remspoor en dat is ook over gegaan. Het is vanzelf gekomen en zal dan ook wel vanzelf overgaan.

De berg is weer een stukje gegroeid, met spanten, rondhout en gaas komt ruwweg de vorm er in.
De terrassen voor de wijngaard liggen tegen de bergwand en her en der ontstaan de rotsblokken welke van schuim zijn gemaakt en afgestreken gaan worden met gips.
Ook een pad naar het kapelletje mag niet ontbreken, er zullen nog wel wat wandelpaden bij gaan komen maar dat is voor later.





Ook even de tunnelbinnenwanden uitproberen wat de kleur betreft, deze zijn afgekeurd, luchtbelletjes geven gaatjes in de wand, je ziet er niet veel van maar je weet het wel.
Kan er wel lekker de kleur op uitproberen.



Nu even voetjes omhoog en straks lekker slapen in onze nieuwe boxspring.  O:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Top Tom volg je altijd nog met veel plezier. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,

Remspoor, hielspoor.........zie toch liever modelspoor😉.
Ziet er goed uit. Dat gips werkt ook lekker.

Gr.Wim

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Mooi zo.  Stap voor stap kom je er wel.
Wat betreft de tunnelwanden: de linkse vind ik persoonlijk te licht.  Per slot van rekening blijft er heel wat vuil hengen in een tunnel, dus ik zou opteren tussen de middelste en de rechts (al zie ik niet veel verschil).
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wederom wat bakjes gips verwerkt, lekker op de hoge kruk zittend smeren en kledderen.
Tevens de eerste muurtjes geplaatst, gaat nog een dingetje worden moet hier en daar de hoek om dus kanten slijpen op 45 grdn en dan in verstek sluitend maken.
Inmiddels ook een klein moodboard er bij gehangen want een beetje leidraad kan best wel handig zijn.

Kwam nog een klein plekje tegen waar een kapelletje kan staan, geheel alvast wat voorbereid.



De eerste muurtjes van de terrassen zijn geplaatst.



Ook de grindfabriek beetje met gips in het landschap aangepast.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dat gaat er mooi uitzien, ben benieuwd naar verdere afwerking van je bouwsels  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Flinke vorderingen Tom, waarbij goed te zien is dat gips sneller droogt dan papierprut :wink:
Een leuk hoekje gecreëerd, maar het kapelletje stond toch eerst op logischer plekje :roll:
Gaat het weggetje tot aan het spoor of ligt het in de bedoeling om een overweg te maken?

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Je hebt het tempo er weer inzitten, gaat er er al goed uitzien. Leuk dat kapelletje.  :thumbup:

Ik was de laatste dagen niet erg aktief, had een paar slechte dagen. Maar nu ik je vorderingen weer zie, krijg ik gelijk weer kriebels.  :D

Groet Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: peterke33 op vrijdag 27 oktober 2017, 19:34:41
Tom

Dat gaat er mooi uitzien, ben benieuwd naar verdere afwerking van je bouwsels  :)

Peter, ik ben zelf ook wel benieuwd want echte plannen zijn er (nog) niet, werk nu gewoon een beetje voor het vaderland weg.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 27 oktober 2017, 20:03:00
Flinke vorderingen Tom, waarbij goed te zien is dat gips sneller droogt dan papierprut :wink:
Een leuk hoekje gecreëerd, maar het kapelletje stond toch eerst op logischer plekje :roll:
Gaat het weggetje tot aan het spoor of ligt het in de bedoeling om een overweg te maken?

Groeten,

Erik.

Erik, met dat sneller drogen moest ik in het begin nog wel wennen, wilde de boel nog wat modelleren maar het was al hard. Kappeltje vond ik zelf daar wel aardig staan, op de andere plek ben ik zoekende naar het onderkomen voor de wijnboer. Weggetje wil ik schuin over het spoor laten lopen, soort overweg van houten balken. Waar het dan naar toe gaat zie ik wel in een later stadium.

Citaat van: Varekamp op vrijdag 27 oktober 2017, 20:03:26
Hoi Tom,

Je hebt het tempo er weer inzitten, gaat er er al goed uitzien. Leuk dat kapelletje.  :thumbup:

Ik was de laatste dagen niet erg aktief, had een paar slechte dagen. Maar nu ik je vorderingen weer zie, krijg ik gelijk weer kriebels.  :D

Groet Ronald  :)

Ronald, nu dat tempo valt wel mee, vandaag ongeveer 90 minuten bezig geweest, toen was de accu weer leeg. Tussendoor ook nog de kleindochters van school halen en wat huishoudelijk achterstallig onderhoud. Die kriebels heb ik gelukkig nog steeds en als ik iedere dag één of twee uurtjes bezig kan zijn dan gaat het wel goed komen. Jammer van die paar slechte dagen, maar des te meer genieten als het een dag mee zit.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Mooi zo.  Dat ziet er allemaalpiekfijn uit. :thumbup: :thumbup:

Dat kapelletje staat daar ideaal.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag maar weer eens een poging doen om de eerste tunnel te bouwen.
Portaal besteld bij Spörle, de 6312, deze is voor stoomlocomotieven en daarom voor mij ook geschikt voor de diesel-treinstellen.

Omdat dit portaal in een flauwe bocht ligt heb ik het portaal iets breder gemaakt.
Gewoon rechts naast de sluitsteen doorzagen en van een tweede portaal links naast het sluitsteen doorzagen. Dan de twee delen tegen elkaar verlijmen en de beschadigde 2 sluitstenen één van maken met wat gips.
Naadjes worden dan later netjes weg geretoucheerd met wat dun gips en verf.



De binnenwanden moeten natuurlijk ook goed opgesteld worden zodat het treinstel er netjes doorheen loopt zonder beschadigd te worden of nog erger de binnenwanden gaat beschadigen.  ;)



Omdat de bovenkanten van de binnenwanden niet dicht zijn heb ik van mijn schuimplaten een paar stukjes gesneden en iets uitgehold met de Proxxon piepschuimsnijder. Zo krijg je mooie donkere tunnels.





Ook de ballast in de tunnel is gestrooid, vraag me eigenlijk af of dat de ballast ook de hele tunnelbodem bedekt.



Nu alles een tijdje goed laten drogen en dan weer verder met de kleurendoos.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Netjes. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
iTom

Die mallen heb ik ook liggen hier, maar je hebt ze gekocht.

En ziet er inderdaad netjes uit, mooi voorbeeld voor mij als ik aan mijn tunnel begin.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Peter, ik heb alleen de mal gekocht voor het portaal, dacht dat jij die had welke geschikt is voor bovenleiding, deze mal is dat niet, allen voor stoom- diesel loc's. De rest van  de mallen had ik al een paar jaar in huis. Die zijn veel gebuikt voor mijn vorige baantje.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom,

Dat ziet er goed uit. Handig van je om met de isolatieplaten de bovenkant af te dekken. Ideaal ook dat je schuimsnijder hebt  :thumbup:

Groet Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Ik heb net de zelfde mal als jij liggen hier, maar een mal is nooit verloren geld vind ik.  ;)
Die kan je altijd gebruiken, en of voor iemand iets gieten.  :help:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die eerste tunnelingang is alvast goed geukt. :arrow: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie vorderingen Tom.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat wordt / is een mooi tunneltje Tom  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Mooie Tunnel.
Goed gevonden om de tunnel zelf wat breder te maken.  Het verschil zie je niet, tenzij je het weet en dan in detail gaat kijken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen bij de KNO-arts mijn nasustunnels eens van binnen bekeken met de endoscoop en dacht gelijk, hé, vandaag moet er maar weer eens verder gewekt worden aan tunnel 1.

Beide kanten een steunmuurtje geplaatst en er omheen met platen schuim de boel dicht bouwen.
Kijken of ik morgen na het boodschappen doen eerst nog een afwerkplaatje er voor kan zetten en dan de boel aansmeren met gips.

Het tunnelportaal en de steunmuurtjes eerst met hele dunne zwarte verf bewerkt, vervolgens met bruin, groen en grijs het geheel bewerkt.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hi Tom,


Ziet er goed uit. Muurtje is mooi in verhouding. Beetje gips en wat groen.
Ik zeg doen!

Gr.Wim
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heb weer flink wat vorderingen gemaakt Tom, Zie dat de eerste terrassen voor weinig wei un gezang ook al vorm beginnen te krijgen.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En, gaan ze ook nog wat aan je "persoonlijke" tunnels doen?

Groet, Anne W
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ziet er veelbelovend uit!

mvg Frans
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi Tom  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat tunnelportaal ziet er zeer puik uit, de kleuren zijn ook erg mooi  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Anne W op maandag 06 november 2017, 22:42:43
En, gaan ze ook nog wat aan je "persoonlijke" tunnels doen?

Groet, Anne W

Ze niet ik wel, 2 x per dag spoelen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

De tunnel ziet er zeer goed uit. Werkt mooi met isolatieplaat  :thumbup:

Hopelijk heb je baat bij het spoelen van je nasustunnels in je neus. Beterschap hiermee.

Groet Ronald  :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag een enerverende dag bij iemand die professionele video's en geluid-commercials maakt.
Het hele huis is voorzien van allerlei digitale technische snufjes en overal muziek.
Ik raakte niet uitgekeken, alles was zo perfect aangelegd, nergens geen snoeren, kabels of leidingen te zien terwijl er 2 meterkasten vol met allerlei aansluitingen zaten waar ik totaal geen verstand van bleek te hebben.

Er lag voor mij al een tijdje een geluidenkaart klaar, die heb ik dan ook maar vandaag gelijk een beetje uitgeprobeerd.
Moeten nog wel geluiden op welke ik bij mijn baan wil gebruiken er kunnen 6 verschillende geluiden op welke ieder door een relais wordt aangestuurd. (test eerst wel ff  met de hand  :-))



www.youtube.com/watch?v=BbagOF32llE

Verder nog een beetje met gips en schuimplaat gekliederd.





Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Leuk om te zien hoe de omgeving om de mooie tunnelingang groeit en groeit. :)
Helaas is de video niet beschikbaar was wel benieuwd hoe het klonk.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 08 november 2017, 23:50:40
nergens geen snoeren, kabels of leidingen te zien
Kon je nog wel lopen vanwege de snoeren en kabels? :-)

Je tunnel ziet er mooi uit :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @citaat Mies, vreemd dat de video het niet doet, heb het nog een keer geplaatst, misschien nu wel.

@citaat Bas, ja hoor kwam nergens snoeren en kabels tegen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Hij doet het nu wel. :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Gaaf die geluiden de buren zullen blij zijn met die kerkklokken :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat we hebben een hoekhuis, dus maar 1 buur.
En er is altijd nog de rijdende rechter. :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie tunnel ben je aan het creëren Tom :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
HOy Tom,

Dat is een mooi systeem die geluidskaart.  Kan je dat ergens kopen of is dat zelf gemaakt ?

Groetjes
Bart
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Bart, nee die kaart is niet te koop. De man waar ik gisteren was heeft dit samengesteld voor mij.
Voor zover ik weet komen er delen uit omroepinstallaties die op Ferry's worden gebruikt maar aan vervanging toe waren.
Ik ben er wel happy mee, nu opzoek naar WAV bestanden waarvan ik iets kan gebruiken.