Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Staf de Vlaming
gast

Tom, dat de vissertjes tot aan hun knieën in het water staan, is dat de procedure van Martin of gebruik je realistic water van Woodland of iets dergelijks? In ieder geval weeral schitterend.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Nee Staf, ik gebruik al dat soort spullen niet, veel te duur.
Het water maak ik met ModPodge, prima spul, kost ? 9,- en kan je het hele Gardameer mee maken in h0.
Ik ben altijd op zoek naar alternatieven die en goedkoper zijn en een beter resultaat geven.

Voorbeeld is het diorama wat mijn kleinzoon en ik samen hebben gemaakt, water is een ondergrond epoxy, bovenlaag Modpodge en opspattend water heldere goedkope silicone van de Action.

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi gepensioneerde knutselaar  :)

Mooi tafereeltje met die waterpartij Tom, het water is nu op de juiste hoogte.
Leuk om te lezen hoe alles tot stand gekomen is  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Phew Tom, wat jij allemaal creëert, verbluffend knap  :thumbup:
Heel mooi gemaakt Tom die visser in het water net echt  :thumbup:
Groetjes Frank
Staf de Vlaming
gast

Tom, bedankt voor de uitleg en wederom mooie dingen dat je ons laat zien.
Citaat van: iTom op zondag 07 januari 2018, 01:46:41
Ik ben altijd op zoek naar alternatieven die en goedkoper zijn en een beter resultaat geven.

In dat geval was Tante Ali een goede tip van je...
Mooie spullen en zeker niet duur. Al is het even wachten voordat je je pakketje krijgt, maarja dan voelt het wel wat meer als een (vergeten) cadeautje  :P

Soms noemen ze het verbinden ik noem het maar gewoon de boel op elkaar aanpassen.
Vandaag na een fikse spuit in de linker schouder beetje rustig aan gedaan, meeste werk was van de week al gedaan, nu was het gips helemaal droog en kan er mooi een beker verdunde zwarte verf overheen. Later zal er nog wel wat meer aan gedaan worden erosie mag ook gezien worden.
Later wordt de rivier nog eens opnieuw voorzien van een waterkleurtje en ModPodge als waterlaag.

Om de druk van het hemelwater op te lossen zijn er hier en daar afwateringsbuizen geslagen. Later zal de weg ook nog voorzien worden van putten welke weer via een rioolsysteem worden aangesloten op de afwateringsbuizen. Je voelt het gelijk al aankomen, daar zit zeker en vast weer een leuk idee in voor een scene met gresbuizen en putdeksels.

Voor de steenfabriek ligt nu een nieuwe veldbaan rails is van Peko.
In delen geballast, vandaag laatste stuk gedaan, kleurverschil zal over zijn als de lijm is opgedroogd, is 1:3 boekbinderslijm

Morgen in de broodfabriek rond kijken of er nog wat leuks ligt. H0e locje bijvoorbeeld.
Goed bezig, Tom.
Is altijd leuk om eens in de zoveel tijd even lekker door je topic te gaan op zoek naar nieuw gedaan werk.
Nu ook weer een genot om te zien wat en hoe je het gedaan hebt.

Gr.Wim

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Ziet er weer mooi uit Tom.

Railbusfan

Bedankt weer voor de update.  :arrow: :thumbup:
Dag Tom,

Mooie up-date.  Dat zijn weer prachtige tafereeltjes
.
Citaat van: iTom op zaterdag 06 januari 2018, 23:49:17
Bas en Stijn, soms ben ik met dit soort scenery bezig en vergeet gewoon dat het een treinbaan is
Je hebt Alzheimer-light?  8o

Maar als dit het resultaat is, is het lekker om dat soort dingen te vergeten.

Eens kijken of de oeverranden er beter uit gaan zien met wat algranden.
Het water stroomt er langs en door de invloed van zonlicht  ;) ontstaat er hier en daar wel wat groenig spul.
Ook op de rotsblokken tekent zich wat alg af, daardoor zijn ze ook vaak glad en glibberig en kan je lelijk vallen.

Foto's verbergen niets, de randjes om de buis moeten nog een beetje opgevuld worden  8o

Sommige maken er een basis voor een landschap van, ik bouw er gewoon een ingang voor de mijn mee.
Vraag me alleen af of het niet te Amerikaans is. :help:

Vandaag lekker kalme dienst met een beetje verf en een kwassie, wat roerhoutjes en andere latjes me best geamuseerd.
Tom

Ziet er allemaal weer erg netjes uit, en of het Amerikaans is denk het niet hoor volgens mij kwam dit soort ingangen ook in Duitsland en nu in Europa

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tom.

De algvorming komt zeker natuurlijk over: echt een detail wat gauw vergeten wordt :thumbup:
Ook het portaal van vuurpijl- en roerstokjes is treffend gemaakt, waarbij de tweede versie
het mooist over komt, al had ik het portaal zelf wat lager verwacht als ingang van een mijn.
Het slijtspoor van het water uit de buis is een detail wat nauwelijks opvalt maar echt :thumbup: is!
Komt daar later nog een waterstraaltje uit, wanneer je de ruimte om de buis gaat dicht maken?

Groeten,

Erik.

Peterke, ik ga me nog eens verdiepen in de materie Mijn-ingang. ;)

Erik, het gaat om de details hè  :), inderdaad wordt een algrandje vaak vergeten terwijl het zo makkelijk is te maken, moet je wel de goeie kleur hebben maar die vind je wel in het Vallejo assortiment.

De tweede versie die jij noemt van het tunnelportaal is het eindproduct van de eerste, die was nog niet helemaal klaar.

Er komt geen waterstraaltje uit de buis, wel hangt er een druppel aan maar dat is niet helemaal goed te zien.

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Hey Tom ,

Je mijn ingang ziet er mooi uit , ik heb destijds met gewone bruine verf besmeurd en dat leek me ok ...

Volledige bouw kan je hieronder zien .

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg897805#msg897805

Groeten Freddy
Tom

Die algen randjes geven net een iets mooier effect aan het geheel  :thumbup:
De mijn ingang komt op de foto volgens mijn wat te hoog/groot over.

Gr Alex 0850

Citaat van: Fredje op dinsdag 16 januari 2018, 07:53:01
:) Hey Tom ,

Je mijn ingang ziet er mooi uit , ik heb destijds met gewone bruine verf besmeurd en dat leek me ok ...

Groeten Freddy

Hey Freddy, mooi voorbeeld. Ik heb het nu bewerkt met 2 houtkleuren van Vallejo en daar ben ik wel tevreden over, zal later nog eens een plaatje schieten. Binnenkant heb ik met bruin en zwart bewerkt.

Citaat van: Alex 0850 op dinsdag 16 januari 2018, 08:56:12
Tom

Die algen randjes geven net een iets mooier effect aan het geheel  :thumbup:
De mijn ingang komt op de foto volgens mijn wat te hoog/groot over.

Gr Alex 0850

Ja Alex, ben zelf ook wel tevreden over die randjes, het is altijd even afwachten hoe het e.e.a. uitpakt als het droog is.
De Mijn-ingang lijkt zeker door die 2 wagonnetjes aan de hoge kant maar het voordeel hiervan is dat ik hem altijd weer lager kan maken. Gisteravond is er al een onderlaag afgegaan. Moet nu eerst eens opzoek naar een geschikte loc en dan kan ik de hoogte bepalen. Lager maken gaat makkelijker dan hoger maken  ;) De vraag is er echter nog steeds, moet het wel een ingang van een Mijn zijn of zijn er ook nog andere opties zoals een ondergrondse locloods.
De algen randen zien er netjes uit! De houten poort past zo te zien goed bij het thema van de steenfabriek  :thumbup:
 @citaat
Is het dan nog een steenfabriek of omgetoverd tot steenkoolfabriek  :D. Ziet er weer prima uit, Tom  :thumbup:

@citaat Gerrit het maakt mij niet uit wat er uit die mijn komt als het maar niet gaat ruiken, je weet het.
Ik zeg tegen moeders, ruik je de mijne, nou zegt ze het kan ook ....................... wezen  :)

Portaal 1 roerhoutje lager gemaakt en eerste laagjes verf er op, oud en nieuw hout van Vallejo.

Hallo Tom,
ziet er weer geweldig uit. Blijft leuk om mensen die het goed te kunnen, te volgen en je daaraan op te trekken.
Ik blijf lezen en maak gewoon dankbaar gebruik van je voorbeelden en tips en truuks.

Ps. Ik rij inmiddels met iTrain Std in de proefversie. ALs het gaat zoals nu dan zalik zeker de Std versie aanschaffen.

mvg
Eric

Na een dag met Co de Rood vandaag maar eens begonnen aan Co de Groen.

Combinatie van diverse soorten groen met lijmen als Modpodge (mat) verdunde boekbinderslijm en voorstrijk beetje aan het rommelen geweest. Later komen er nog diverse struiken bij.

Fijne turf in oude kruidenpotjes werkt ook wel lekker.

Tom

Dat ziet erg mooi uit, ga me ook eens wat van die vlokken moeten kopen.
Ga bijna aan mijn nieuwe tunnel(berg) beginnen  :)

Afgelopen zaterdag had Freddy (Zwarte Woudbaan) wat voor mij meegebracht.
Uit zijn 3D printer was een kleine dieseltank en gashouder gerold.
Vandaag eerst een laagje verf er op gezet en eens kijken hoe het staat bij de veldbaan.

Wil nog wel de bodemplaat iets aanpassen.

Herinnerde me dat ik nog een doosje had liggen met een grotere tank en dus die ook maar gelijk aangepakt.
Het mag op mijn baantje allemaal wel een beetje roestig worden, de flessen staan al klaar.

Morgen eens kijken hoe het e.e.a. verder gaat.

doe maar een treintje

hoi Tom,

tijdje de bouw van je nieuwe baan niet gevolgd, maar ik heb mezelf nu redelijk ingelezen.(soms een paar zinnen overgeslagen  O:-D)
maar het is in feite puur een iTom baan....juiste insteek qua opzet, landschapsbouw, finese, detaillering , kostenbewaking en bovenal dat gevoel van modelbouw......
goed nu genoeg veren in de spreekwoordelijke ***** >:-D.........chapeau man ...tis een dijk van een baan.... petje af  :)

gr Ruud

13 januari was ik samen met mijn kleinzoon Wessel naar de Modelspoordagen in Rijswijk.
Buiten dat we ons bijzonder goed hebben geamuseerd vond Wessel het Pizzabaantje wel erg leuk en zou zoiets graag op zijn kamer willen.

We hebben wat rails gekocht en vonden voor ? 10 een rijdend locje.
Verder nog voor weinig een rij-regelaar en onderstel van een wagonnetje gevonden. 

Straks tijdens de schoolvakantie's kan hij er lekker aan gaan knutselen.

Eerst maar eens een plaatje populierentriplex halen en een plaatje styroduur van 3cm.
Hij wil er zeker een stukje rivier met houtenbrug in hebben en een mijn en het geheel moet er wel Amerikaans uit gaan zien want daar is hij 2 keer op vakantie geweest en nu helemaal Amerikanofiel  :)

Dit was wel iets wat hij heel erg mooi vond.

Hij was al in diep gesprek met één van de bouwers.

Tuurlijk doen we dat maar eerst de rails leggen, dan mag hij 2 draadjes er aan solderen en test rijden.

Eens kijken hoelang hij het leuk gaat vinden en er tijd aan gaat besteden.
Wil hem zo een beetje van zijn tablet/telefoon afhouden en lekker creatief bezig zijn.

Simpel baantje want er is niet genoeg ruimte op zijn kamer. (mijn dochter en schoonzoon keken al bedenkelijk want de kamer is maar 3x6 meter en ze houden niet van rommel) Dit gaat wel lukken en ach, wie weet wat de toekomst ons nog gaat brengen.  ;)

Zal zo af en toe wel de vooruitgang posten en als het echt wat wordt dan maak ik er wel een nieuw draadje over.

doe maar een treintje

:thumbup: en deze duim staat echt omhoog.
duurt nog ff dat ik opa wordt, maar wat ik zie/lees is heel fijn  :)

@citaat  Dankje Ruud.
Ja ik kijk er al naar uit, hij vind het nog steeds erg leuk allemaal.
In 2017 ben ik met hen naar MiWuLa geweest in Hamburg, waren 3 geweldige dagen.
Ik hoop dat als je later een kleinzoon krijgt dat jullie ook samen kunnen genieten.
We hebben ook nog 2 kleindochters en daar genieten we ook heel veel van maar dan weer op een andere manier want die moeten niet zo heel veel van treintjes hebben, wel jammer natuurlijk  :)
Prachtig plan Tom.
De mijnbaan van de jeugd van tegenwoordig  :)

:) Komt goed met de dieseltank ... je kan het ook op een verhoog zetten zoals op de foto die jij me doorstuurde ...

mvg Freddy

Vanmiddag pakketje van Tante Ali binnen, ja hoor mijn eerste Arduino pakketje.
Gelijk de boel aangesloten maar ja ........... en toen.

Moest eerst een programmaatje downloaden en installeren maar ja hoe weet je nu of het goed is.
Verder lezen, kijken in Aparaatbeheer en zoeken naar de Com poort met Arduino maar die heb ik niet gevonden.
Wel een Com poort met een hele andere naam, USB verbinding verbroken en de naam van en de Com poort waren weg, dat was hem dus.

Vervolgens op het www een bestand gevonden en via het programma van Arduino geupload voor de stappenmotor en een voorbeeld hoe de boel aan te sluiten.
Nou met een één twee drie in godsnaam de voeding er aangesloten en jawel hoor, niks.

Zag dat ik 2 voedingskabeljes verkeerd had aangesloten, ben ook zo technisch als een draaideur en hoppa, de stappenmotor begon te draaien.

www.youtube.com/watch?v=Mfqe5nboqRs

Nu me maar eens wat verder in zien te verdiepen en kijken wat er nog meer mogelijk is, verder staan er genoeg bestanden op het Interpret.

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Awel Tom,

jij bent ook in alle werelden thuis zie ik hier :O, ik heb al veel gehoord over het Arduino gebeuren,
maar als ik dat allemaal zie, daar snap ik de ballen van....
ik dacht dat dat enkel voor verlichtingstechnieken was, maar wat ik hier weer zie, het verbaasd me alweer,

dat  zal voor mij iets worden voor over een jaartje of 10 denk ik zo alvorens ik hier ook maar iets van begrijp >:-D

grts Freddy

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Lekker bezig Tom. De Chinese Arduino's hebben een andere driver nodig voor de com poorten. :D

:) Komt helemaal goed zie ik .... Experimenteren is de boodschap .  :thumbup:

Groeten Freddy

Geweldig ik heb je verslagen weer even terug gekeken, wat een mooie details zitten er in jouw baan. Mooie kleurstellingen en perfectie tot in detail.
Top.

Gr henk

Het ene stoplicht staat op rood, het ander staat op groen.
Met Arduino is er altijd wat te doen.  :)

www.youtube.com/watch?v=4xuoyMdz0C8

Railbusfan

idd op tijd beginnen met rijmelarijtjes.
maar
leuk hoor het experimenteren met Arduino. :arrow: :thumbup:

Mooie quote,
van mijn stadsgenoot!  ;)

Maar eh ... volgens mij mist er nog een stap met het oranje licht :roll:
Het blijkt in ieder geval dat je jezelf flink op het programmeren hebt gestort!

Groeten,

Erik.
Hoi Tom,

je bent weer goed te keer gegaan  :-)
Super mooi geworden met dat groen. Die potten turf van welk merk zijn die? Ook je fabriek en tunnel ingang zijn prachtig geworden. Leuk spul die elektronica, moet toch eens in de leer gaan bij je..... :D

Succes ermee.

Groet Ronald  :)

@citaat Erik,

ben er nog maar net mee bezig, 2 dagen geleden nog nooit zoiets in mijn handen gehad, nu zoeken naar de voorbeelden en dan verder uitwerken.
Moet wel oppassen want er hangen nu ook een rode, gele en groene draad aan de bortskas die naar een kastje gaan. Effe het hart opmeten want die moet nog langer mee. Maar ja met al die draadjes naar de Arduino moet ik natuurlijk niet in de war raken anders gaat er heel iets anders tot stand komen.

@citaat  @citaat Ronald,

Leuk om weer wat groen op de baan te zien, vandaag nog wat gras er op gegooid, nu wachten tot de lijm droog is en dan het overschot met een pantykousje (voor de kenners dat heet een Hipover) op de stofzuigerslang wegzuigen.
Daarna turf en vlokken er op.
Turf komt bij jouw uit de buurt, J&J. Vriend is de leverancier.

Vandaag ook nog een pakketje binnen gekregen, komt goed uit nu ik paar dagen even niet te veel mag inspannen vanwege het ECG kastje.
Eerst natuurlijk de plastiek glans er af jassen. Het smalspoortreintje zal er naar toe gaan en ook naar binnen rijden om beton op te halen voor de steenfabriek. Heb geen idee of dat logisch is en in de werkelijkheid ook voor kan komen maar vond het van mijzelf een briljant idee  :) :)

Tom

Op de bekende stamtafel hier in Ekeren zijn ze ook bezig geweest met die arduino, echt niets voor mij hoor veel te veel gedoe pff
Geef mij ook maar zo een mooie bouwdoos, daar kan ik me ook op uitleven en mooie keuze voor je baantje
Staf de Vlaming
gast

Tom, 2018 begint precies ook al niet schitterend. Hopelijk niks serieus aan het tikkertje. In ieder geval succes en dito met uw nieuwe bouwdoos.
Tom

Logisch of niet ik vind het een sterk plan kan niet wachten op een filmpje   :thumbup:  :D

Gr Alex 0850

Das Altes Betonmischwerk vandaag maar eens onder handen genomen met de kwast.
De eerste delen voorzien van een paar laagjes verf om o.a. de plastiek glans er af te halen maar ook eventuele oneffenheden.

Het onderste gedeelte de stenenmuren beetje op kleur gemaakt.

Eerst de boel even afgewassen om van eventuele vette vingers te ontdoen.
Die wil je later niet terug zien.

Als het droog is de eerste laag grijs er op voor de basis.

Daarna met wat mod donker Vallejo hier en daar wat plekken bewerkt.

Vervolgens de delen bewerkt die op hout moeten gaan lijken, geverfd met Vallejo New en Old wood.

Dan het baksteengedeelte nog eens bewerkt met verdund zwart.
Ramen waren wit geverfd maar door de verwering komt hier en daar het hout weer tevoorschijn.

Vervolgens het onderste gedeelte met MEK verlijmd en gelijk even passen, zo te zien komt dat goed.
Heb wel een stuk uit de achterste muur gesneden anders kan er geen smalspoor treintje in.
Houd wel in dat de binnenkant ook nog een beetje afgewerkt moet worden want de deuren aan de voorkant blijven open staan.

Gaat denk ik wel aardig in het geheel passen.

Morgen weer een dag, nu zo meteen naar de Stamtafel in Breda, ben uitgenodigd voor een info over en een demo met iTrain.
-Tom:
Ziet er weer subliem uit, mooi bouwwerkje,  :thumbup:

Dag Tom.

Das Altes Betonmischwerk past toch zeker prima op het terrein van de steenfabriek!
Doordat jij de houten invulling van de toog achterwege laat om het smalspoorlijntje
naar binnen te loodsen, valt het goed op dat het maar dunne plastic wandjes zijn.
De steenstructuur van de muren doet echter anders vermoeden en wellicht het iets
om de toog wat te verdikken aan de binnenzijde, opdat het toch ferme muren worden?

Groeten,

Erik.

@citaat  @citaat Jørg bedankt. Nog veel werk te doen.

@citaat Erik, daar heb ik ook aan zitten denken, morgen eens kijken of er iets met foamboard is te realiseren.
Denk dat daar dan ook nog wel iets is te doen voor het interieur alleen wordt het wel weer een zoektocht naar de plaatjes van zo'n ingang.
Uitdaging dus.