Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman- Het eerste perron staat in de steigers.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Rudibeer, Koeltrein, FransW, Dirk-Jan en 13 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.

@citaat @citaat
Met de nieuwe bochtwissels heb ik geen ervaring Chris, die zou ik eens moeten opzoeken en printen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Ik ga eens even kijken wat ik aan korte stukken heb liggen, wordt wel wat zaagwerk in het midden want er hoort een 24071 aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Met wat mazzel passen die er op een paar plaatsen nog tussen.
Dit is echt ter plaatse passen.
Succes.

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Ik heb een hoop passtukjes liggen Robin, 24064 - 24206 - 24207 - 24071 - 24077 en diverse bochtstukjes.

Morgen probeer ik op tijd bij de winkel te zijn om een slanke linker en rechter wissel te kopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Ik dacht aan zoiets als het onderstaande fragment. Behalve wat bochtjes van 5,7 en 15 graden zijn hiervoor geen passtukjes nodig. Aan de rechterkant past het vrijwel perfect bij de standaard parallelafstand van 77,5 mm, maar als je iets anders wilt, laat het dan maar weten. Met de gele sporen zijn er nog allerlei andere mogelijkheden.

Voor het geval de sporen aan de rechterkant met dit fragment te ver van de muur liggen, zou je bij de zwarte pijlen een paar rechte rails kunnen invoegen. Of je schuift het complete fragment iets naar rechts zodat de sporen wél op de gewenste afstand van de muur liggen en maakt gewoon de stationssporen wat langer.
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Hoi Peter,

Even langdurig bijgelezen en veel gescrold  ;)
Bij die sporen ( met de VAM- en trafowagen ) op de laatste foto's denk ik; wat voegen ze toe aan het geheel ?
Ze zullen waarschijnlijk amper echt gebruikt worden en maken deze hoek wel erg druk/vol met rails.
En als daar nog een loods komt; hoe komt men zonder trein bij de loods ?
Ik zou ze weghalen ( of hooguit een spoor laten liggen ) en er rijkelijk groen poten.
Gewoon voor de mooi en je rijdende treinen komen beter tot hun recht O:-D

Maar als jij van zoveel rails blij wordt; lekker laten liggen !
Ik denk maar wat mee  :P

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Hallo allemaal,

Robin en Rob, bedankt voor de wintrack tekeningen, daar ga ik mee aan de slag hoop vandaag de missende rails te kunnen kopen.


Tony, Ik vind een paar geparkeerde wagons met een loods erbij altijd een fraai gezicht  :)
De trafowagen kan alleen op het maaiveld rijden, vandaag dat hij hier zijn eigen plekje heeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
En anders gewoon de zaag erin Peter. Daar heb je ook ervaring mee.😉
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Helemaal duidelijk, Peter  :thumbup:

Voor jou is het al scenery  ;)

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Gewoon de zaag in de wissels. Rail connectoren heb je nog van het wisselkruis, soldeer vloeistof ook, gaan met die banaan.
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Hallo allemaal,

Gisteren naar de treinen winkel geweest, ik heb een slanke linker en rechter wissel gekocht, helaas hadden ze geen 24315 op voorraad.
Die probeert een Maatje van mij in een andere winkel op te halen.
De rest van de rails had ik liggen.


Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 februari 2022, 18:45:03
Citaat van: Laurent op dinsdag 08 februari 2022, 08:31:26

En anders gewoon de zaag erin Peter. Daar heb je ook ervaring mee.😉


Lijkt mij ook. Marklin wisseltjes 1:1 printen vanuit het gratis Anyrail en de rest vul je op met gezaagd spul uit de rail voorraad. Het is geen kwestie van doen maar van kunnen.

Gr, Ben.
Hoi Ben,
Ik heb nu het een en ander aan rails in huis om te gaan passen en meten.



Citaat van: Laurent op dinsdag 08 februari 2022, 19:00:00
Gewoon de zaag in de wissels. Rail connectoren heb je nog van het wisselkruis, soldeer vloeistof ook, gaan met die banaan.
Hoi Laurent,
Ja ik heb nog van alles in huis om eventueel de zaag erin te zetten, ik wil eerst met de standaard rails passen en meten, uiteraard zal ik hier foto's van maken hoe het er dan bij ligt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Gezellig dat je met iemand zat te wachten Ben  ;) ik zat lekker op de bank met de voetjes voorruit  :D
Had even geen puf / zin op naar zolder te gaan na een zware dag op mijn werk.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Hallo allemaal,

Het is gelukt om aan een 24315 rails te komen, een maatje van mij had in zijn pauze de lokale treinen winkel bezocht en heeft hem voor mij meegenomen.

Als het goed is heb ik nu alle rails in huis om aan de hand van de twee tekeningen te gaan experimenteren, morgenochtend eerst nog een vergadering en daarna ga ik aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 10 februari 2022, 20:59:30morgenochtend eerst nog een vergadering en daarna ga ik aan de slag.

Een directievergadering van de Duurstede groep zeker?
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
 @citaat
Was het maar waar Rob, nee zo om 7:30 via teams zit onze afdeling online.
Als het goed is duurt dat een uurtje, maar het kan ook zo maar 9 uur worden.

Een uurtje later heb ik hier een forum lid over de vloer die ik even zou helpen, daarna heb ik zoals het er nu uit ziet de rest van de dag voor de hobby  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Vergadering van 9 uur? 8o
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
 @citaat @citaat
De eindtijd Laurens  :)


@citaat
Die afdeling heeft niets met treinen Ben  ;)


Nu eerst een forumlid op weg helpen om zijn WDD in te stellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
 @citaat Doe het forumlid (Roeland) de groeten en hoop dat het lukt.
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - hulp gevraagd om C rails passend te krijgen.
 @citaat

Ik lees net pas dat ik hem de groeten moet doet Tom  :)
De WDD instellen was in een paar seconden gebeurd, ik heb hem het een en ander uitgelegd wat de oorzaak op zijn eigen baan kon zijn, hiermee gaat hij aan de slag en zou laten weten wat hij ontdekt heeft.

Nu even eten en daarna aan de slag met de wisselstraat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen om te kijken of het mogelijk is om in de bestaande baan een aanpassing te maken.
Rechts van het station zitten twee gewone wissels die vanuit de middelste sporen van het station een overloop verzorgen om op het rechter spoor te komen.

Door de krappe bogen van deze gewone wissels maakt de trein een slingerende beweging wat niet echt mooi is.

Nu hebben Robin en Rob, beiden een tekening gemaakt welke stukken rails in nodig zou hebben om ditzelfde spoorverloop te maken maar dan met slanke wissels.
De benodigde rails is in huis gehaald en het testen kan beginnen.

Als eerste heb ik de slanke wissels neergelegd en ben ( eigenwijs als ik ben  :D ) eerst met een aantal kant en klare passtukjes aan de gang gegaan om te zien hoe ik uitkwam.

We werken voor het gemak vanaf de linkerkant, hier ben ik begonnen met een 24064 daarna de 24712 ( slanke wissel ) daarna een 24206 ( korte bocht ) hier aan vast de 24071 ( recht stukje ) en deze wordt gekoppeld aan de 24711 ( slanke wissel ) maar dan aan het rechte stuk van de wissel.

Als ik dit over de bestaande rails leg past het op het oog.

Ik heb een aantal foto's gemaakt hoe dit eruit ziet.

We beginnen dus links.








Vanaf boven ziet het er dan zo uit.




Het baanstuk nog even los op de foto gezet.



Met het bovenstaande kom ik dus redelijk goed uit, er moet wel iets gezaagd worden maar dat stelt niet zo veel voor.
Dit is de eerste opzet zo uit de losse pols en ik ben benieuwd naar jullie reacties / comentaar.

De opzet van Robin ga ik nu uitleggen, natuurlijk komen daar ook foto's van en daarna de opzet van Rob.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
Beste Peter,

Dit oogt al een stuk vloeiender (en dus mooier) als wat er ligt.
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Eerste opzet slanke overloop wissel.
 @citaat
Dat vind ik ook Marco  :)

Net de opzet van Robin neergelegd, die ga ik nu online zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
Ik vind dit ook veel beter..

Wat duurt het lang voor de volgende foto's ?
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
netjes en veel soepeler.Kan je er makkelijk met lange wagons doorheen nu
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
Wim en Johnny, bedankt voor jullie reactie.

Ik had even onverwacht bezoek maar ga de foto's van de tweede opzet nu uploaden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Tweede opzet slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Hierbij de tweede opzet, dit is de uitvoering die Robin getekend heeft.

Ook nu van links naar rechts ( he daar zouden ze een liedje over moeten maken  :) ).


We beginnen nu met een 24077 daarna de wissel 24712, Afbuigend de 24206 met daar aan vast de 24066 en de 24711 wissel.












Deze opzet is nagenoeg gelijk aan de eerste opzet, alleen is deze versie een paar minimeter langer, en aan de linkerkant van deze wissel een paar minimeter korter..




Nu ga ik aan de slag met de opzet van Rob, wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Derde opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Derde opzet slanke overloop wissel.
Dan is het de beurt aan de derde opzet getekend door Rob.

Hier zitten wat meer bochten in aan de linkerkant.
We beginnen met een 24215 daarna de 24315, de 24172 en de wissel 24712.
Tussen de wissels zitten de 24071, dit is de rails waar je de zijkanten vanaf kunt halen zodat het strak past.



















Bij deze opzet kom ik niet lekker uit, aan de linkerkant loopt de bocht iets te ver door, en aan de rechterkant eindigt de wissel halverwege een stuk rails.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Dus dir wordt niks... :D
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Hierboven staan 3 verschillende manieren op de gewone overloop wissels te veranderen in een slanke versie.

De vraag is welke versie zou volgens jullie de voorkeur hebben?
Morgen wil ik aan de slag en ben benieuwd naar de keuze en als het kan graag met een onderbouwing.

Misschien is er nog wel een vierde optie?

Ik hoor het graag van jullie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Peter,

Zoals ik de oplossingen in praktijk zie. Oplossing 3 Gaat teveel wringen zou ik niet doen. Tussen oplossing 1 en 2 zit weinig verschil wellicht kun je dan kijken hoe je beste uitkomt zonder te veel passtukjes te moeten gebruiken.
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Optie 2, maar beginnen met 24071 ipv 24077 lijkt precies uit te komen.

M.vr.gr. Paul
Re: De baan van een geluidsman - Derde opzet slanke overloop wissel.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 11 februari 2022, 17:10:16Bij deze opzet kom ik niet lekker uit, aan de linkerkant loopt de bocht iets te ver door
Dat het niet past komt omdat je een 206 tussen de gewone linkerwissel 24611 en de slanke rechterwissel 24712 bent vergeten. In het onderstaande plaatje is 'ie omcirkeld.

Overigens zie ik nu pas dat je links van de linkerwissel 24611 bij het afbuigende spoor een kort pastukje hebt liggen. Dat wist ik niet, ik dacht dat hij direct tegen de volgende wissel lag dus daar had ik geen rekening mee gehouden. Dat betekent in principe dat er eenzelfde passtukje in het parallelspoor moet komen. Als ik het goed zie, is het een 064, wat betekent dat je in het parallelspoor in plaats van 064+172 eventueel ook een 236 kunt gebruiken, da's even lang.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 11 februari 2022, 17:10:16en aan de rechterkant eindigt de wissel halverwege een stuk rails.
Daar had ik naast de wissel 24712 een 912 gelegd, dan eindigt het spoor precies naast de andere slanke wissel, met de slanke parallelafstand van 64,3 mm. Daarna is het een kwestie van de bocht zodanig door te trekken dat de sporen aan de rechterkant in het verlengde komen van de bestaande sporen. Dat kan met een combinatie van een 206, een 912 en een bocht van 30 graden. Eventueel met in beide sporen een recht stukje ertussen als ze anders niet ver genoeg naar rechts komen te liggen.

Tenslotte kijk je even in de wiki welke combinatie van rechte rails je nodig hebt om de rechte trajecten sluitend te krijgen. Of je meet gewoon hoe lang de rechte trajecten precies moeten worden en vraagt hier om de oplossing.

Wiki artikel: C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Hallo peter,

Ik zou voor optie 2 gaan, omdat hierbij zeg maar de bovenste wissels niet meteen aan elkaar zitten.
Deze is vloeiender als optie 1.
En optie 3 hou je nog aardig wat slingers.

Hoop dat het een beetje begrijpbaar is.  :neutral:

Succes.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Hoi Peter ik heb effe foto erbij gedaan waar ik het over heb. Ik vind deze keuze niet echt realistisch met een onnodige wisselstrook erin. Denk dat ik ook voor 2 zou gaan.

Gr henk
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Hallo Peter

Je wilt met de slanke wissels een vloeiende bocht creëren,  maar gaat dit weer te niet doen met optie 1 en 2 door een 206 tussen de wissels te leggen en hierdoor de hoek proberen te corrigeren, die naar mijn bescheiden mening niet nodig is en totaal niet mooi want nu maak je zelf weer een rare kink tussen de wissel met een 206 ertussen. Het gaat hier immers om een hoek van 24 graad maar met die 206 ontstaat er een hoek van 30 graad.

Als je optie 3  gebruikt zoals jij hem op jouw foto's heb uitgelegd , dus de slanke wissel recht streeks aan de kleine wissel ontstaat dus die hoek van 24 graden ipv 30 graden , in het onderste spoor tussen de engelse wissel en de slanke wissel gebruik je ook een bocht van 24 graden , het kan door middels 2 bochten 24912 of een 24224.
Voor de duidelijkheid, gezien van beide kanten krijg je eerst een stukje recht en maak je passend met de bocht.

Nu moet het spoor aan de rechter zijde van de slanke wissels aangepast worden aan het bestaande spoor , maar omdat je de slanke wissels gebruikt wordt het onderste spoor ook flauwer , het kan een optie zijn om tussen de kleine wissels van spoor 2 de 064 weg te halen waar door het beter en mooier uitkomt , met andere woorden komt de onderste slanke wissel dan passend op de eerste 912( wellicht zul je richting de wasmachine de sporen iets moeten veranderen om het mooi passend te krijgen) maar hierdoor vermijd je wel al die rare knikken die ontstaan met al die 206 die er nu liggen en uiteraard haal je ook bij spoor 3 een 064 weg.

Het is wellicht een idee om te kijken of je het op deze manier passend kunt krijgen , ik kan het helaas zelf niet tekenen wat ik bedoel, want een plaatje zeg vaak meer als woorden , maar ik hoop dat het duidelijk over komt en misschien is er iemand die het wil tekenen om het passend te maken.

Succes met je keuze , Gr Richard
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Richard,
In de bestaande situatie zit die 206 erin. Deze is helaas nodig. Was mooier geweest als ie aan de andere kant onder de fly over had gezeten.
Misschien is dit stukje te vervangen met een halve 912. Zou t wel afmaken.

Peter,

Als ik de foto's zo bekijk komt je eerste test versie net wat te kort in het overstekende spoor.
Je foto was duidelijker geweest als je een zijstukje van de rail had geschoven. Moest inzoomen om het verschil met mijn versie te zien.   :D
Dat was ook de reden dat ik een 077 i.p.v. de 071 tussen die wissels heb getekend.
Dat sloot in wintrack mooier aan.
Wat ik jammer vind van de 3e optie is dat je mooie ruime R9 boog verdwijnt.

Ik ben bang dat je de zaag in wat railstukken moet gaan zetten.
Kies wat je zelf t mooiste vind.

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Peter, een 912 kan je ook gewoon halveren tot een 906. Of wat je ook nodig hebt. Alhoewel de correctie van een 206 minimaal is, is ie wel aanwezig en zichtbaar. Als je dat echt nodig hebt en met 912 niet uit komt, zou ik nog eerder zoeken naar een mogelijkheid met R3/4/5 ten einde het zo groot mogelijk te maken.

EDIT: Ik zit te puzzelen, maar kom niet uit hoe het baanplan er nu bij ligt, zodat ik een startpunt kan maken. Met de toepassing van 906 stukken kom ik op dit moment een heel eind. Ik heb ze zelf ook gemaakt, dus heb ze in mijn Wintrack wel zitten.
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Robin / Peter

Ik begrijp dat je die 6 graden van de 206 nodig heb om het passend te maken , maar nu moet je op een korte lengte iets passend maken waar je het voor je zelf moeilijk maak , naar mijn mening  . Er wordt hier gezocht naar een idee om een flauwe bocht te creëren( optie 4),  ga je bij de wissels die 206 gebruiken wordt,  naar mijn mening, de bocht niet flauwer van, terwijl er richting de wasmachine je meer lengte heb en een deel hiervan niet in het zicht ligt, gezien van de tekening van het spoorplan.

Wat ik dus met mijn idee wilde aangeven is dat je een flauwe bocht maak bij het station dmv 24 graden en vooral met 2x 912 en het voor je zelf makkelijker is om aan de rechter kant van de slanke wissels die 6 graden te verwerken ,  als er een deel niet in het zicht ligt wat maak het dan uit welke rails daar ligt ,  met de 206 bij de wissels zoals het er nu bij ligt dus scherpere bocht in het zicht deel  en in de tunnel wordt er gebruikt gemaakt van een flauw gedeelte,  ik denk dat hier de rollen worden omgedraaid tov van wat er wordt gezocht.

Maar goed het is een optie om te bekijken , het is aan Peter of hij er wat mee doet het is immers zijn baan , hij vroeg zelf om optie 4 vandaar dit idee.

Gr Richard


Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Richard,

Ik heb alleen een idee gegeven hoe de twee normale wissels te vervangen door slanke exemplaren.
Dat daar die 206 stukje zitten was een gegeven.Zal vast een reden hebben dat ze niet aan de andere kant zitten.
Ik denk ruimte gebrek. Draai je die boog om kom je waarschijnlijk in de knoei met de fly over.

Natuurlijk kan het mooier maar dat is niet aan mij. Ik heb namelijk de gegevens niet om de hele boel te stroomlijnen.
Ik zie wel wat het wordt.
Maar ik begrijp je idee wel. Als je dan toch gaat verbouwen pak dan alles aan.
Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken.
Succes met de knoop doorhakken  Peter   >:-D

Mvg Robin

Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Denk dat Het "grootste" probleem, is dat de wisselstraat niet is afgerond of al wordt ingezet in de ruime bocht en/of voor deze is beëindigd.
(In combinatie met de ruime boogstraal die hier mogelijk is, en daarvoor eventueel geen gepaste meegebogen wissel in die straal beschikbaar is.)

Met zoveel ruimte wordt het nu een probleem wat er eigenlijk niet is  :P :D
Zo zie ik het zelf, misschien sla ik de rail finaal mis hahaha
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik heb gisterenavond vanaf de bank mee zitten lezen en op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.

Ik had zelf het idee dat optie 1 en 2 het meest dicht in de buurt kwamen van de oplossing maar ga zometeen met de aangegeven ideeën  nog eens kijken.
Dat 24206 bochtje in de overloop zelf is het gene waar de meeste mensen het over hebben volgens mij?
Dat lijkt misschien een behoorlijke knik maar in het echt valt hij volgens mij wel mee.

Na het ontbijt en een bakkie koffie naar zolder en aan de slag.

Het idee is wel om vanmorgen een beslissing te nemen en te beginnen met de verbouwing.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Ik de grabbelbak vond ik nog een 24912 rail en ben aan de slag gegaan met het idee van Robin en Laurent om dit eens te proberen.

Op naar de foto's






Aan de rechterkant kom ik dan halverwege de 24912 bocht uit, dus daar zou de zaag in moeten maar dat is geen probleem.



We hebben dus nu eigenlijk de volgende opties nog over.
Optie 1 - 2 - 4 met deze 24912 bocht.

Optie 3 vervalt omdat ik het zonde vind de mooie flauwe bocht scherper te maken.

Ik kijk uit naar jullie reacties.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Ik zou links van het onderste slanke wissel een 224 neerleggen met daaraan twee rechte stukken, al dan niet op maat gemaakt.

Je hebt nu meerdere knikken in het spoor gecreëerd in dit overloop gebeuren.

MvG,

Timaximus
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
 @citaat
Hoi Tim,

Als de slanke wissels erin liggen moet ik dat gedeelte ook opnieuw gaan aanpakken, de 224 hou ik in gedachten  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Doordat de buitenbocht al begint met de wisselboog van de 24611, zul je op z'n minst één bochtje 206 nodig hebben om zonder te zagen weer in de buurt van 90 graden uit te komen, maar bij de meeste oplossingen twee. Een variant met één 206 en verder allemaal flauwe bochten 912 zie je in het eerste plaatje. In totaal is dit 90,5 graden, maar een halve graad smokkelen gaat makkelijk op zo'n grote baan als die van jou.

Voor een mooiere flauwe buitenbocht, moet je in plaats van de bestaande 24611 plus de naastliggende 064 ook al een slanke wissel gebruiken, zie het tweede plaatje. Je kunt de buitenbocht dan zelfs vervolgen met allemaal flauwe 912's plus één bochtje 206. Je moet dan alleen nog kiezen waar de overloopwissels moeten komen en waar je de 206 legt. Vervolgens is het wat puzzelen om er netjes een binnenbocht naast te leggen. Totaal 90,4 graden. Hetzelfde idee kan zelfs helemáál zonder 206, dan moet je ergens een bocht van 30 graden gebruiken. Totaal 90,5 graden. Het tweede plaatje toont beide opties.

Wel vraag ik me af of hiervoor aan de rechterkant van het station voldoende ruimte is, maar als het niet al te veel scheelt, valt er nog wel iets aan te doen.
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
De bovenste tekening geeft het beste resultaat. Want het rijden vanaf de bovenste rail naar onder linker rail verloopt dan zonder recht stuk in de rechter boog van de wisselstraat. Het er niet om wat de sporenlegger het beste uitkomt, maar hoe de Preisertjes een treinrit ervaren.
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wie van de drie, opzet slanke overloop wissel.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 12 februari 2022, 09:31:45

Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik heb gisterenavond vanaf de bank mee zitten lezen en op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.

Het idee is wel om vanmorgen een beslissing te nemen en te beginnen met de verbouwing.


Peter,
Leuk dat je om advies vraagt maar je weet toch "zoveel mensen, zoveel meningen". En dat maakt het er niet eenvoudiger op. Er is niet één weg naar Rome, er zijn er duizenden.

Vanmorgen is inmiddels lang voorbij. Maak er maar morgen van. Slaap er nog een nachtje rustig over en doe dan wat jezelf het mooist, of het makkelijkst, vindt.

Suc6.
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nog een 24912 opzet met de slanke overloop wissel.
Hallo allemaal,

Vanmorgen de beslissing genomen om het overloop stuk uit een 24912 te halen, ik ben 12:30 uur begonnen met de ombouw.
En ik moet zeggen dat het gezegde met passen en meten wordt de meeste tijd versleten klopt  :)
Het eerste gedeelte ligt op zijn plaats en ik ben best trots op het resultaat tot nu toe.

Dit is geen klusje wat je in een paar uurtjes klaar hebt, maar ach het is hobby  :D
Ik moet wel iedere keer bukken om aan die kant van de baan te komen en begin mijn rug wat te voelen, dus tijd voor een welverdiende pauze, misschien ga ik na het eten nog even naar boven.



Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 12 februari 2022, 14:01:31
Doordat de buitenbocht al begint met de wisselboog van de 24611, zul je op z'n minst één bochtje 206 nodig hebben om zonder te zagen weer in de buurt van 90 graden uit te komen, maar bij de meeste oplossingen twee. Een variant met één 206 en verder allemaal flauwe bochten 912 zie je in het eerste plaatje. In totaal is dit 90,5 graden, maar een halve graad smokkelen gaat makkelijk op zo'n grote baan als die van jou.

Voor een mooiere flauwe buitenbocht, moet je in plaats van de bestaande 24611 plus de naastliggende 064 ook al een slanke wissel gebruiken, zie het tweede plaatje. Je kunt de buitenbocht dan zelfs vervolgen met allemaal flauwe 912's plus één bochtje 206. Je moet dan alleen nog kiezen waar de overloopwissels moeten komen en waar je de 206 legt. Vervolgens is het wat puzzelen om er netjes een binnenbocht naast te leggen. Totaal 90,4 graden. Hetzelfde idee kan zelfs helemáál zonder 206, dan moet je ergens een bocht van 30 graden gebruiken. Totaal 90,5 graden. Het tweede plaatje toont beide opties.

Wel vraag ik me af of hiervoor aan de rechterkant van het station voldoende ruimte is, maar als het niet al te veel scheelt, valt er nog wel iets aan te doen.
Hoi Rob,
Bedankt voor je voorbeelden, voor dat dit geplaatst was lag hier de boel al overhoop en was ik begonnen met de 24912 variant.
Tot nu toe gaat het naar mijn zin en ziet het er in mijn ogen goed uit.
In de slanke wissels heb ik niets aangepast, met name het tussenstuk en de aansluitende passtukjes is veel maar leuk werk.



Citaat van: mphoi op zaterdag 12 februari 2022, 14:12:42
De bovenste tekening geeft het beste resultaat. Want het rijden vanaf de bovenste rail naar onder linker rail verloopt dan zonder recht stuk in de rechter boog van de wisselstraat. Het er niet om wat de sporenlegger het beste uitkomt, maar hoe de Preisertjes een treinrit ervaren.
Ik heb nog nooit een preisertje horen klagen dus dat zal nu ook wel het geval zijn Martin  :)



Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 12 februari 2022, 16:22:15
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 12 februari 2022, 09:31:45

Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik heb gisterenavond vanaf de bank mee zitten lezen en op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.

Het idee is wel om vanmorgen een beslissing te nemen en te beginnen met de verbouwing.


Peter,
Leuk dat je om advies vraagt maar je weet toch "zoveel mensen, zoveel meningen". En dat maakt het er niet eenvoudiger op. Er is niet één weg naar Rome, er zijn er duizenden.

Vanmorgen is inmiddels lang voorbij. Maak er maar morgen van. Slaap er nog een nachtje rustig over en doe dan wat jezelf het mooist, of het makkelijkst, vindt.

Suc6.
Hoi Henk,
Het ombouwen is vanmiddag van start gegaan, ik zal er vannacht vast over dromen  ;)
Het is fijn als er mee gedacht wordt, soms vallen dingen op zijn plek, zoals de 24912 aanpassen als overloop stuk daar was ik nooit opgekomen.

Ik wilde vandaag ook starten want morgen heb ik misschien 2 uurtjes tijd voor de hobby, daarna andere bezigheden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Gisteren een start gemaakt om de overloop wissels aan te passen van gewone naar slanke wissels.
Er is gekozen om het overkoop stukje uit te voeren met een 24912 stuk rail wat op maat gezaagd moet worden, in de rommelbak had ik nog een 3/4 stuk van deze rail liggen en nog een hele.

Na wat passen en meten de zaag erin gezet.




De gewone wissels worden van de baan gehaald.



Het makkelijkste is de eerste wissel neerleggen  :)




Nu komt het op maat gezaagde stukje uit de 24912 rail gekoppeld aan de linker wissel, de afgezaagde kant sluit aan op de rechter wissel .




In het op maat gemaakte stukje rails al een inkeping gemaakt om ruimte te maken voor de rails die op de andere aansluiting van de wissel komt.
Dit is echt stukje bij beetje passen en meten.




Er zit een 24071 rail op het wissel en de ballast komt goed bij elkaar, het ballast passtukje wordt later op maat gemaakt.




Hierna aan de linker wissel een 24077 gemaakt, het ballastbed vind ik er strak in leggen.




Het gat om bij de wisselaandrijving te komen van de weggehaalde wissel ga ik weer vullen zodat de rails goed ondersteund wordt.
Vandaag zit de hobbytijd erop, ik hoop morgen op tijd uit mijn werk te zijn zodat ik weer verder kan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hoi Peter, ik vind het wel een dappere actie, met een uitstekend resultaat! Ik blijf je volgen. Gr. Peter