Hallo allemaal,
Het blijft lastig om een mooi verloop te maken, ik was niet tevreden over twee gewone overloop wissels en wilde dat aanpakken.
Nu heeft Ben net een baanoverzicht geplaatst wat niet overeenkomt met de huidige werkelijkheid.
Het station heeft geen 8 maar zeven sporen liggen en vanaf de bovenste twee sporen loopt er nog maar een spoor naar de middelste sporen van het station.
Ik zal morgen ( sorry drukke dag gehad ) een serie foto's maken en plaatsen van de huidige situatie.
Toch ga ik alvast reageren op jullie reacties.
Citaat van: robert39 op dinsdag 15 februari 2022, 21:09:51
Ziet er goed uit Peter nou alle andere "gewone" wissels er ook nog uit .......
Hoi Robert,
Tijdens het ontwerpen lang geleden hebben we naar allemaal slanke wissels gekeken maar bleek dat onhaalbaar en is er gekozen voor deze opzet
Citaat van: 44er op dinsdag 15 februari 2022, 21:15:11
Bij Prorail halen ze nagenoeg alle wissels weg in en bij het stationsgebied, geen (ver)storingen meer.....
Dus minimaliseren is het motto Peter,
Gr. Jan
Hoi Jan,
Dit ontwerp stampt nog van voor dei tijd
Wat er nu ligt is volledig gebouwd, dus dat haal je niet 1 2 3 meer weg.
Toch kijk ik met belangstelling naar de ideeën die aangeboden worden, daarbij moet ik wel opletten dat de R9 bochten zo'n beetje op deze plek blijven liggen want ook die constructie is volledig gebouwd.
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 februari 2022, 08:43:11
Mooi slank Peter maar kijk eens goed: optisch klopt het niet. De hartafstanden zwabberen en da's niet zo fraai.
Je bent als het ware op het verkeerde spoor gezet.
Gr, Ben.
Hoi Ben,
Ik ben het wel met je eens, dit zou mooier moeten kunnen, ik zag net het idee met 3 stuks R9 bochten en dat maakt het wel een stuk vloeiender.
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 februari 2022, 11:09:38
Wat ik zou doen (als die slanke wissels er in moeten blijven): de afstand zo veel als mogelijk gelijk zien te maken. Ik heb Peter eerder geattendeerd op het 1:1 printen van wissels en railstukken en daar mee gaat "leggen".
Als dat halve stukje boog waar dat witte briefje bij ligt naar links schuift wordt de afstand al groter op het punt waar ik het middelste groene balkje heb getekend. Dan past weliswaar het stukje spoor niet meer dat verzaagd is tussen de twee slanke wissels maar da's opnieuw te maken toch. Zo kun je langzaam toewerken naar een tenminste ongeveer gelijke hart op hart afstand van links naar rechts.
Gr, Ben.
Ja die slanke wissels wil ik behouden daar was het allemaal om te doen.
Ik heb best een hoop rails op voorraad maar R9 bochten helaas niet, het toewerken van een zo goed mogelijke gelijke hart afstand ga ik wel proberen.
Citaat van: LeenVdab op woensdag 16 februari 2022, 11:12:32
Ik wil ook niet zeuren maar ik vind die mix van korte en slanke wissels op zich al niet echt OK, maar als 'overgangsboog' naar R9 stukken R2 gebruiken is toch wel de omgekeerde wereld, dat zal toch nooit mooi zijn een trein die uit een R9 bocht komt via zo een knik het station binnen duwen?
Maar over schoonheid valt niet te twisten, je moet doen wat je zelf het beste vindt, maar ik zou het in ieder geval zeker niet op deze manier doen.
Ik hoop dat we dat hier mogen zeggen.
Hoi Leen,
Natuurlijk mag jij ( net als iedereen ) je mening zeggen, als dit op een nette manier gebeurd zoals o.a. jij doet is het toch alleen maar een goede manier om mee te denken / praten.
Helaas is mijn ruimte niet onbeperkt en is er jaren geleden besloten om een combinatie van korte en slanke wissels te maken, zelf had ik ook graag alles met slanke wissels gedaan maar dat zat er niet in.
Citaat van: PetervO op woensdag 16 februari 2022, 11:23:52
Ben,
Ik ben het niet vaak met je eens, maar
deze keer ben ik het helemaal met je eens!
Sorry Peter, ik vind dat het er ook niet uitziet.
Deze schitterende baan verdiend veel meer.
Dit ziet er erg slordig uit! Maar het belangrijkste
is dat jij het mooi en goed vind. Maar ik zou hier
zeker nog maar eens heel goed naar gaan kijken,
want ik weet zeker dat jij je hier later ook aan gaat
storen.
Mvg Peter van Oosterom.
Hoi Peter,
Leuk van jou weer iets te lezen
Ook ik ben het eens met de meeste kritiek eens en wil binnen de mogelijkheden van de huidige constructie kijken wat er allemaal mogelijk is.
Ik ga een doosje 24912 halen om verder te passen en te meten, dat onderste gedeelte moet zeker strakker kunnen.
Citaat van: bellejt op woensdag 16 februari 2022, 11:36:07
valt mee maar is het niet mogelijk de onderste baan ook wat vlotter te laten verlopen ipv die korte knik nu ? Zou stukken beter ogen.Mss ook de rechterkant die niet is aangesloten minder knikken
Hoi Johnny,
Ik wil een eerste poging gaan doen met het idee van Dirk, dus met de 3 R9 bochten, die rechterkant die nu nog niet aangesloten is zou de stap daarna zijn maar daar ben ik ook zeker niet tevreden over maar ben er nog niet mee bezig geweest.
Citaat van: flyerman op woensdag 16 februari 2022, 12:25:14
Is het niet zo dat de hartafstand verschilt omdat de stationsporen in het station verder uit elkaar liggen?
Hoi Martin,
Die sporen in het midden liggen nagenoeg gelijk van elkaar hart op ongeveer 8 cm.
Citaat van: Dirk59 op woensdag 16 februari 2022, 17:20:25
Hoi Peter, ik lees nu pas je verhaal over de aanpassing bij het station met de slanke wissels. Maar heb je de binnenbocht ook al eens uitgelegd geprobeerd met R9 bochten. zoals Ben eerder al opmerkte met geprinten 1:1 rails. Dan krijg je een vloeiend verlopende bocht.
Even uitgeprobeerd in wintrack:
is maar een idee
Hoi Dirk,
Ik vind dit gedeelte met de 3 R9 bochten er erg mooi uitzien, helaas hebben wij geen printer meer in huis maar ik ga een doosje 24912 bochten halen zodat ik kan passen en meten.
Citaat van: LeenVdab op woensdag 16 februari 2022, 18:47:56
Wat jij vloeiend noemt lijkt mij nog altijd de omgekeerde wereld, op de binnenbaan overgaan van recht naar R9 en op de buitenbaan van recht naar R2, ik noem dat eerder een knik.
De buitenbaan zou ook met R9 gemaakt moeten worden Leen.
Citaat van: rzande op woensdag 16 februari 2022, 19:13:52
Hallo Dirk / Peter
Naar mijns inziens klopt de tekening niet tov de werkelijke situatie, het aantal graden van de binnen bocht komt niet overeen met het aantal graden van de buiten bocht , binnenbocht is 4x 912?? = 48,4 graad en de buitenbocht is 24,3+ 12,1 +6 van de opmaat gemaakte bocht = 42,4 graad .
Tenzij er graden van de bochten in de tekening zijn aangepast , maar dat kan ik niet uit de tekening opmaken.
Maar anders moeten Peter de graden van de R9 bochten aanpassen om het passend te krijgen.
Niet om te zeuren , maar met een kritische blik, als je naar de foto kijk met de aanpassing die gemaakt is, ligt de rails onder spanning wat aangeeft dat het niet helemaal klopt, als ik kijk naar het 2de spoor vanaf de kleine wissel en daarop volgend de slanke wissel sluit het bedding aan de binnen kant niet mooi aan tov de buitenkant.
Peter jij geef aan dat je de h.o.h afstand van de ruime bocht , rechts van de slanke wissels, wil verkleinen, maar met die halve 912 tussen de wissels ga je juist de afstand verruimen of zie ik dit verkeerd?
Mvg, Richard
Hoi Richard,
De tekening die Ben liet zien klopt inderdaad niet meer, ik zal morgen proberen een aantal overzicht foto's te maken hoe het er nu bij ligt.
Dan moet ik wel eerst puin ruimen maar dat komt goed
De binnenbocht heeft 3 R9 bochten.
Het klopt dat de rails ligt iets onder spanning ligt, met het gezaagde overloop stuk kom ik nu goed uit op de binnenste R9 bocht.
De buitenbocht zou ik graag op een kleinere hart afstand willen leggen, dan kom ik bij mijn fly-over ook iets beter uit.
Conclusie:
Ik ga ermee aan de slag, probeer morgen rails te halen en ga foto's maken van de huidige situatie.
Normaal ben ik in het weekend druk met mijn baantje alleen aankomend weekend staan er andere activiteiten in de planning maar probeer in de avonden wat te doen.
Iedereen bedankt voor de inbreng
Mvg,
Peter Degeluidsman