Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Hoi Rob,

Bedankt voor je verduidelijking  :thumbup: enkele mooie voorbeelden die ik zowiezo nog moest uitzoeken. (zoals gezegd, ik moet de C-rail geometrie terug "leren")
Ik ben me bewust van het 24315 verhaal, maar van de 24071 die ik getekend heb, kan je ook de zij-bermen wegnemen (deze worden namelijk gebruikt tussen de slanke wissels), volgens mij moet dat ook passen. (het is hier immers een recht stuk i.p.v. de gebogen 24315, dus ontstaat er sneller plaats tussen de binnen en buitenkant)
Misschien is er iemand die dit even kan uitproberen ? (ik heb nog geen 24771 of 24315 in mijn collectie, mijn vorige baan "dateert" nog van toen die stukken er nog niet waren ...)

groeten,
Kris
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Ik heb het eens geprobeerd en zowaar, het past moeiteloos. Tot mijn verrassing hoef je alleen maar het baanbermdeel van de 315 aan de binnenbocht er af te halen, dan past er op het andere van alles en nog wat, niet alleen een 071 maar ook alle andere rechten en bijna alle bochten. Als het niet in het zicht ligt, kun je helemaal los gaan. Als het wel in het zicht ligt, wel, het speciale baanbermdeel dat past tussen twee 315's en de wissel past niet in combinatie met een 071 zonder baanbermdeel. Als je alleen voor de binnenbocht een 315 zonder baanbermdeel gebruikt en voor de buitenbocht iets anders, moet je zelf het gaatje maar balasten.

Nu ik toch bezig was, heb ik ook nog wat anders neergelegd: na eerst een paar 315's heb ik het binnenste spoor doorgetrokken met een 330 en een wissel aan het buitenste spoor gelegd, net zoals ik hierboven in het tweede ontwerp had getekend. Zoals je ziet, past dat net. Dat wil zeggen, de wisselbocht past ruim maar het plastic uitsteeksel met de wisselhendel komt vlak naast de binnenbocht. Maakt verder niet uit, dat het past is voldoende.
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Hoi Rob,

Hartelijk dank voor het uitproberen hiervan !
Dit is een zeer duidelijk verhaal voor mij waar ik absoluut wat aan heb, en opent nog iets meer mogelijkheden op deze manier :-)
Al die boogwissels liggen bij mij zowieso alleen in mijn verdekte railspiraal, dus van gaatjes tussen de rails hoef ik me niks aan te trekken.

Vandaag nog een dagje werken se, maar vanavond gaan we er terug tegenaan !


Bedankt & groeten,
Kris
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Tip voor als je de r3 meegebogen wissels gaat gebruiken: koop van die speciale inlegstukjes om kortsluiting en ontsporen te voorkomen.

Zie: deze post en dat hele topic

Koen
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Re: Sn00zerman-05-11-2020: niet-conventioneel schaduwstation :-)
Hoi Koen,


Interessant weetje ! Ook jij wederom bedankt uiteraard !
Met al die hulp van jullie, ben ik in no-time terug "ingewerkt"
Nu toch eens kijken of ik geen duidelijk bovenaanzicht van die stukjes ergens kan vinden,
dan weet mijn 3D printer ook terug wat te doen ... (ligt hier ook even stil uiteraard)
John, heb jij eventueel al een STL of 3D bestand van die dingen ? :-)


groeten,
Kris
Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
Beste allen,

Mijn nieuw baanplan ligt "ter rivisie" klaar.
U kan het hier vinden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0
Re: Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Sn00zerman -14-11-2020: Nieuw baanplan
Hallo Kris,

Ik vind het spoorplan een heel mooi doordacht plan! Weer eens een iets andere invulling, al is dat wel helemaal jouw ding! Ik wacht met spanning af wat je ons weer allemaal voor moois gaat voorschotelen! :thumbup:

Sn00zerman - 21-11-2020: Nieuw baanplan UPDATE !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 21-11-2020: Nieuw baanplan UPDATE !
@Marcel, bedankt voor de complimenten :-) Op de opbouw zelf is het nog even wachten jammergenoeg :-(
Eerst is de studio aan de beurt, en de herinrichting van de 2 garage (niet afgebeeld op de plannen)

Ondertussen is er terug een update, met wat aanpassingen, maar aanleiding van was constructieve commentaar van andere forum-leden.
Voor mij is dit toch stilaan de definitieve versie te noemen :-)
U kan het hier vinden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0
Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Dag beste modelspoor-collega's,


Even verder in mijn eigen topic, in plaats van diverse discussies met deze info te "vervuilen" :-)
Aangezien door ziekte bij mij alles enige jaren heeft stil gelegen, en er ondertussen zowel in de modelspoorwereld alsook hier thuis, het één en ander is "ge-evolueerd", toch maar de beslissing genomen om een "andere centrale" aan te schaffen. (mede doordat ik op een "koopje" gestoten was ...)
Ik heb reeds een hele evolutie meegemaakt qua centrales:
1. Een delta controller (wat meteen ook aangeeft hoe lang ik al met modelspoor bezig ben)
2. MrDirect (na enkele dagen de Deltra controller gebruikt te hebben, hem meteen wat "omgebouwd" om hem met MrDirect te kunnen gebruiken)
3. Een zelfbouw centrale (die alleen DCC, M-I en M-II aan kon)
4. Een Tams MasterControl

Om dan nu te komen tot een Ecos II van Esu ...
Ik rij wel met Rocrail, maar vind het "omslachtig" om telkens een (nieuwe) MFX loc in gebruik te nemen.
Met de Ecos II is het zowieso kinderlijk eenvoudig :-)
- Loc op de rails plaatsen
- Loc wordt herkent door de Ecos II, met al zijn functies en pracht en praal
- Info stroomt lekker door naar Rocrail
- Klaar, rijden maar ! (eenvoudiger kan haast niet)

Tegelijkertijd was ik ook op zoek naar een "handregelaar".
Al gauw kwam ik bij een Mobile Control II uit. Niet echt mijn ding, want meteen bij aankoop, heb je een stuk "antiek" in de hand. (beetje grof uitgedrukt, maar het is wel zo !)
Immers, de Android-versie op dat toestel is gewoonweg verouderd, niet één, twee of 3 versies, nee, het ding loopt al 6 versies achter, en we zitten nu met de laatste versie van Android aan 10 ofzo denk ik. (maar misschien is deze info ook al verouderd, lol)
Volgende stap was een WlanMaus van Roco, deze kan je ZONDER z21 gebruiken in combinatie met Rocrail. (En volgens mij ook met de DR5000 van DigiKeijs, en waarschijnlijk nog anderen ook)
Een andere optie was een smartphone, maar daar mis ik zowieso het "tactile" gedeelte op, ik wil kunnen "voelen" aan mijn knoppen, zonder naar het scherm te hoeven kijken, de baan is belangrijker dan het scherm natuurlijk !

Toen maar even gaan zitten, en de tijd genomen om eens na te denken, en om dit (al veel te) lange verhaal korter te maken: De beslissing genomen om iets zelf te gaan bouwen.
(Een mooie uitdaging, voor iemand die 3 jaar serieuze gezondheidsproblemen heeft gehad, vooral met de hersens, en zelfs niet meer kon lezen/schrijven, bijna geen motoriek meer had, en amper kon praten ...)

Eisen voor dit zelf te bouwen systeempje:
- (verlicht) kleurenschermpje. (zoals een smartphone)
- Effectieve draaiknop voor snelheid te regelen
- Echte drukknopjes om F-toetsen te bedienen (tot F32 !)
- Klaar zijn voor de toekomst, bijkomende functionaliteit moet in no-time in de software kunnen zitten
- draadloos (uiteraard)
- zo goed als niks te configureren, alle dat moet "vanzelf" uit de centrale vloeien naar de handregelaar
- kinderlijk eenvoudig qua bediening
- zowel voor de doorwinterde "toetsendrukker" alsook voor de "touchscreen verslaafde" bruikbaar zijn.

Waar staan we momenteel in dit project ?
Om eerlijk te zijn, nog niet zo ver als ik zelf zou willen, maarja, er moet tussendoor nog gewerkt worden,
onderdelen moeten uit het "verre Oosten" geleverd worden, en af en toe moeten er toch nog keuzes gemaakt worden.

Wat hebben we al qua onderdelen ?
- een ILI9488 touch-scherm, een aanraak-schermpje met een resolutie van 320x480 pixels met een effectieve scherm-oppervlakte van 49mm x 74 mm
- een Lilygo TTGO T8 module, het "hart" van de schakeling, 4 MB PSRAM en een ESP32 dualcore die op 240Mhz draait, en wifi "onboard" heeft uiteraard.
- een lipo batterij, 2500 mAH uiteindelijk, waarmee het "ding" het meer dan 30 uur volhoudt ! (reeds getest, batterij was nog niet leeg, raak makkelijk aan 40u, later meer testen)
- een AnyCubic Photon S 3D resin printer
- enkele liters resin
- een dosis doorzettingsvermogen en een immense honger op het project tot een goed einde te brengen

Wat moet er nog geleverd worden ?

- Enkele PCF8575 modules, dit zijn 16-bit I/O I2C expanders.
  Dit wil zeggen, IC's die je doormiddel van 2 IO lijnen op een microcontroller aansluit, en waar je 16 ingangen of uitgangen mee kan inlezen/aansturen.
  Deze IC kan over 8 adressen beschikken, je kan dus 8 van die IC's op dezelfde 2 draden van je microcontroller aansluiten, waardoor je door deze 2 draadjes,
  in totaal 128 ingangen of uitgangen (eender welke combinatie, totaal aantal mag 128 zijn) kan inlezen/aansturen.
  Immers, zo'n microcontroller heeft maar een beperkt aantal ingangen/uitgangen, en zonder deze I2C expanders, had ik niet genoeg poorten.
  Deze praktijk wordt meer toegepast dan je zou denken !
- Een mini-joystick controller. (wel zo handig voor manuele navigatie) (gekocht per 10, waren goedkoper per 10 dan per stuk, LOL)
  Dit model werkt met potentiometers in X en Y richting. Je kan dus niet alleen uitlezen of er naar links/rechts/boven/onder bewogen wordt, maar ook hoeveel kracht je uitoefent.
  (of je dus hard of zacht drukt, met andere woorden) Deze bevat ook een "drukknop functie".
- WS2812 5MM RGB LEDs. Dit zijn LEDs die er op het eerste zicht gewoon uitzien, doch zonder microcontroller kan je ze niet laten oplichten.
  de LEDs werken op 5V, hebben 5 pootjes, en verwachten op één pin, een digitaal signaal om de LED te vertellen hoeveel rood, groen en blauw (RGB dus) ze moeten oplichten,
  8-bits per kleur, dus in weze kan je 16,7 miljoen kleuren creëren met deze LEDs. de 4de pin stuurt het signaal gewoon verder naar een volgende LED.
  Zodoende kan je de LEDs gewoon "achter mekaar" hangen, en ze via je microcontroller gewoon elk individueel aansturen.
- tactile switches (gekocht per 200), dit zijn gewoon kleine drukknopjes, waar je een "klik" geluid/gevoel terug krijg, bij het indrukken/loslaten.
- Een rotary encoder. Een draaischakelaar die elk stapje dje je draait, een "puls" teruggeeft. Zo kan je mooi in je microcontroller de "draaipositie" uitlezen.
  Tevens bevat deze een "drukknop".

De rest van de onderdeeltjes zoals condensators en weerstanden, noem ik hier bewust niet. (die dingen heb ik her en der genoeg op stock, LOL)

Buiten het allemaal "aan mekaar" knopen van de onderdeeltjes, komt er natuurlijk ook nog software bij kijken, véél software. (vooral als je met microcontrollers werkt, dat vraag veel meer eigen code dan zomaar PC software schrijven ...)

Waar staan we op gebied van software al ?
Wel, we zijn momenteel bezig met het schrijven van het framework, code die het makkelijker maakt om minder code te moeten schrijven. (klinkt gek, maar dit is "common practice")
Dit werkt er dus al:
- Wifi en IP communicatie, zowel de TCP/IP stack alsook de wifi communicatie werkt.
  de controller maakt verbinding met mijn ecnrypted Wifi accesspoint, krijgt een IP-adres via DHCP, en reageert op ping-commandos.
  zelfs de Wifi signaalsterkte (RSSI) kan al opgevraagd worden. (zodat we het aantal "streepjes" van de verbindingskwaliteit kunnen tonen)
- Uitlezen van batterij-status. (hoeveel procent is de batterij nog geladen)
- Laden van de batterij zelf. (batterij blijft in het toestel zitten, en wordt via USB opgeladen, zoals een smartphone eigenlijk)
- Aansturing van het display. (basis-elementen zoals tekst en lijnen en cirkels tonen zijn klaar, op basis hiervan kunnen we dan weer verder functies bouwen)
- Uitlezen van het aanraak-gedeelte van het display. (ik kan netjes de X- en Y-coördinaten uitlezen van aanrakingen, hier kunnen we dus ook weer verder op borduren)
- data lezen en schrijven van/naar SPIFFs. (dit is een intern file-gedeelte van de microcontroller zelf, 1 MB maar, maar genoeg om iconen en symbolen enzo permanent op te slaan, en van daaruit te gebruiken)
- lezen van afbeeldingen (JPG en BMP) uit deze SPIFFs, en deze afbeeldingen tonen op het scherm, op X,Y positie die meegegeven wordt in de software
- Alle functie-symbolen zoals bedacht door Esu, zijn al uit de Ecos II uitgelezen, en zijn ondertussen al omgezet met Gimps en opgeslagen in de SPIFFs.
- Communicatie met de Ecos II zelf (via telnet, volgens de specificaties die vrijgegeven zijn door ESU)
  Het gehele protocol is nog niet geïmplementeerd, maar de communicatie zelf werkt al (request & response), we krijgen al protocolversie/applicatieversie & hardwareversie binnen van de Ecos II

Stappen voor de komende dagen/weken (in volgorde):
- uitlezen/schrijven van SD-kaart.
  Aangezien de SPIFFs maar 1 MB is, en de ingebouwde Loc-afbeeldingen van de Ecos II hier niet in passen, moeten we dus extra opslagruimte voorzien.
  Op de achterkant van het scherm, zit een SD-kaart aansluiting. Deze heeft 4 pinnen nodig (SPI, dus: Miso / Mosi / Clk / CS) Ik ga proberen deze pinnen grotendeels te delen met de display zelf. (scheelt weer een aantal aansluitpinnen)
- uitlezen van de loc-afbeeldingen uit de Ecos (zowel de system afbeeldingen als de user afbeeldingen)
  Hier schuilt nog een uitdaging :-) Tot nu toe, doet niemand dit (nog) niet in zijn software. (tenzij de mobile control II van Esu zelf, maarja ...)
  Aan deze afbeeldingen kan je niet zomaar aan, maar ik heb hier al een proof-of-concept voor gemaakt, maar dit moet natuurlijk nog in software-logica omgevormd worden.
  (en omvat het onderscheppen van http-data, en het uitlezen van tmp-files op de Ecos II zelf, te doen, maar toch niet zo eenvoudig ...)
- Wat structuur in het framewerk brengen, want momenteel zitten er nogal veel debug-lijnen in :-)
- Uitzoeken hoe ik van inkomende telnet data, triggerbare events kan maken
- Ecos II protocol verder uitwerken, en in aanroepbare functies gieten

Als dit allemaal achter de rug is, zijn ongetwijfeld de resterende onderdelen uit het verre Oosten toegekomen,
en kan ik weer even verder met hardware aansturing ...
Als alle hardware is aangesloten, kunnen we weer verder met programmatie, en in tussentijd bedenken hoe we de behuizing er gaan laten uitzien.
(Solidworks & 3D resin printen to the rescue, LOL)

Ik kan hier geen tijdslijn op plakken, aangezien mijn dagelijkse job tegenwoordig vrij veel aandacht nodig heeft.
(soms doe ik meer overuren dan reguliere uren !)
Maar het zou fijn zijn als dit project tegen midden dit jaar afgerond kan worden, en als er dan "animo" is, kan ik misschien zo'n handregelaar voor wat geïnteresseerden beginnen bouwen.
En als dit project "aanslaat" bij vrienden en kennissen, zit de kans er wel in dat ik firmware ga schrijven om de controller ook met andere centrales te kunnen gebruiken ...
(zaken zoals wifi/netwerk/communicatie/batterij/display aansturen/touch uitlezen enz ... blijven in grote lijnen toch hetzelfde, het is dan gewoon een kwestie om de software aan te passen om ook protocollen van andere centrales "te begrijpen")


Proof-of-concept:
- wifi klaar, IP-adres voorhanden, wifi signaalsterkte (RSSI)
- communicatie met de Ecos II OK (uitlezen van Ecos info)
- aansturing van scherm klaar
- batterij logica klaar
- zomaar willekeurig 6 functie-icoontjes uitgelezen uit SPIFFs en op scherm tonen



Groeten,
Kris
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Gaaaf Kris!
Ik ga dit zeker blijven volgen B)
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Supertof Kris! Ook een volg van mij. Ik mis toch eigenlijk iets intuïfiefs als een Daisy II wanneer ik met de CS3 rijd. Veel doe ik met de telefoon, maar ideaal is het nog niet. Wordt het alleen een rijregelaar of ook nog een module wissels erin?

PS: Had je mijn PBtje over de slanke Engelsman nog gezien?
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
De technische uitleg volg ik maar voor een paar procenten. De rest gaat mij echt boven de pet. Ik vind het echt bewonderenswaardig dat je dit kunt.
Ik blijf deze dappere poging, die zo zien succesvol gaat zijn, met belangstelling volgen.

Groeten,

Peter
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Bedankt allemaal voor de steun, komt heus goed :-)

@Laurent, geen PB gezien :-( er loopt regelmatig wat mis met PB's bij mijn account. (is al jaaaaren zo)
Beter kan je me mailen ...
kris, dan een at-tekentje, dan digitalplayground (mijn eigen domain), dan een puntje, en uiteindelijk nog be

Wissels en wisselstraten staat in een latere "update" zeker op de planning, maar eerst maar eens kijken of we een loc kunnen laten rijden, anders hebben wisselstraten niet veel zin :-)
En een firmware voor CS3 zie ik ook wel zitten. (meteen een excuus om nog een centrale bij te kopen, en een "vergelijkende studie" te maken)

Kleine update trouwens: Ik ben er gisteren nog in geslaagd om een loc-afbeeldings-locatie in te lezen ! (die eigenlijk "verstopt" zitten achter een web-interface met cgi-script)
Vandaag maar even draden "solderen" tussen de LilyGo (microcontroller) en ILI9488 (scherm), want die dupont-draden raken soms los ...
En dan verder met de SD-kaart ... (maar dat moet goedkomen, want ik heb de SD-library al zover gekregen dat hij mee embedded compileert, zonder foutmeldingen of compatibiliteitsproblemen met andere libraries !)
En dan (als er nog tijd is vandaag), de loc-afbeelding van de locatie inlezen en opslaan op de SD-kaart ! (en dan is voorlopig de cirkel rond (tot de overige componenten er zijn), en kan het echte programmatie-werk beginnen, jieppieee !!!)

Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Hallo Kris,

Wel een lap tekst om door heen te worstelen, maar zeer interessant.
Ik vind het prachtig dat je deze uitdaging aan gaat en zal het met veel plezier volgen.
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Hoi Kris,

Klinkt goed! Voordeel, bij een CS3 tenminste, is dat er vanuit Märklin al een bestaande webinterface is. Of dat bij ESU ook zo is weet ik niet, maar het biedt in ieder geval mogelijkheden. Naar de Mobile Control van ESU heb ik ook gekeken, met de Remote CS3 app heb je dan de mogelijkheid (als je de payware versie neemt ten minste) om die aan de CS3 te hangen. Alleen die verouderde versie van Android staat mij niet aan.

Je hebt overigens e-mail. Ik had mijn verzonden email toevallig opgeslagen, dus dat is even copy-paste geweest.

Groet,
Laurent
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Hoi Laurent,


Mailtje gekregen ondertussen, morgen even rustig op antwoorden. (ben te moe nu, moet eigenlijk wat gaan uitrusten op de zetel, zodadelijk dus ...)
Het systeem van ESU is eigenlijk "hopeloos verouderd", uit technisch standpunt althans.
Gehele communicatie gebeurt via een beperkte telnet sessie.
En aan de loc-images kan je "in theorie" helemaal niet aan, heb nogal wat toeren moeten uithalen om ze in te lezen, en de interface van ESU is hier eigenlijk véél te traag voor.
Dat wordt dus iets verzinnen om op regelmatige basis gewoon de loc-images te syncroniseren in mijn eigen toestelletje, anders is het gewoon niet werkbaar.
Als je images upload in RGB formaat, en ze vervolgens terug opvraagt, zijn ze plots in 256 kleuren ! (en het ding kan ook alleen met BMP overweg in plaats van JPG ... En zo kan ik nog wel even doorgaan)
Ik hoop dat dit met een CS3+ toch een pak "moderner" is :-)


groeten & slaapwel,
Kris
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
De Ecos 2 is in de basis dan ook nog steeds een ecos 1/CS1, maar dan met kleurenscherm en wat versterkte vermogenselectronica.
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Foto van de dag ...

Dit weekend goed opgeschoten eigenlijk ... (jammergenoeg morgen terug naar mijn gewone dagtaak ...)
Loc-afbeeldingen "ingelezen" uit de Ecos II, en getoond op het schermpje.
Zomaar op een willekeurige locatie, het gaat meer om het principe dat ik ze uitgelezen krijg, en getoond krijg op het schermpje.
Bovenste 2 afbeeldingen zijn systeem-afbeeldingen, de laatste afbeelding is een user-afbeelding. (afkomstig van de loc-bazaar sectie van ESU, en zo op mijn Ecos II gezet)
Op zo'n grote afbeelding valt het meteen op dat de afbeelding maar 256 kleuren hebben, maar op het schermpje zelf is hier (gelukkig) zo goed als niks van te merken ...
Targets gehaald dit weekend, ook al waren ze nogal optimistisch en ambitieus :-)

De cirkel is voorlopig rond, nu op naar echte logica en layouten van het scherm ...
(héél misschien 's avonds toch af en toe hier en daar een uurtje tijd, desondanks mijn druk teleconference-schema met Manila & Madrid te komende week)

Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Beste Kris,

Het hele "digitale" modelspoorgebeuren is natuurlijk sterk verouderd, de reden is erg logisch, software is pas een goed "verdienmodel" als je er heel veel (meer dan de modelspoormarkt groot is) van kan verkopen.

Vandaar de vele hobbyisten in onze hobby, jij bent er ook één van......

Groet, Anne W
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Dit ding was al verouderd toen ie uit kwam Anne.
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Dag Kris,

Ik was al een volger van je maar ik volg je nu met nog meer interesse!

Henk
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Hoi Kris,
Qua techniek gaat me dit ver boven mijn pet maar ik vind het wel heel interessant om het te blijven volgen, in hoofdlijnen dan.
En ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat (no pressure  :D)
Succes met het verder ontwikkelen.
Re: Sn00zerman - 16-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - het begin
Hi Kris,

Superleuk!

Ik stuur je even een pb'tje of ik je kan helpen met de software.

Groet,
Leendert
Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
ondertussen zondag een beetje programmatie kunnen doen. (Weinig tijd door te drukke bezigheden op mijn werk)

De "hoofd-componenten" eerst wat aan mekaar gesoldeerd, want verbinden met test-pinheaders is nogal "prone to errors".
- Rechtsboven, de "hoofd-controller", een LilyGo TTGO T8, 240 Mhz, 4 MB PSRam (in mijn configuratie, 3 MB voor programma-geheugen, 1 MB SPIFFs)
  Buiten het feit dat dit printje eigenlijk het hart vormt van het hele project, heeft dit buiten een microprocessor, geheugen, en I/O-poorten, ook nog een ESP32 on-board,
  dus Wifi zit op het printje ingebouwd. Verder zit er een USB-aansluiting op. De code die ik schrijf op PC in een IDE, compileer ik, en kan ik via USB in de microcontroller schieten :-)
- Midden of scherm, ILI9488, 320x480 kleuren touchscherm, SPI
  De SD-kaart steekt wel een stuk uit de display (zwarte rechthoek aan de rechterkant van de display)
  Deze gaat in de weg zitten, om de drukknoppen vlak naast de display kunnen aan te brengen.
  Ik heb een zogenaamde "short SC-Card adapter" besteld (wordt ook wel gebruikt om SD-kaarten niet zover uit een laptop laten uit te steken, en bevat een MicroSD slot)
  Zodra deze adapter toekomt (ook uit China), is het "plaatsprobleem" opgelost :-)
- Linksboven, PCF8575, 16 I/O-poorten, die over 2 draadjes (I2C) kunnen aangestuurd/uitgelezen worden via de TTGO T8.
- links-onder, 8 drukknoppen, voorzien van 8 pulldown-weerstanden (10K), aangesloten op 8 I/O-poorten.
  Dit is uiteraard maar een test-printje dat ik snel on mekaar heb gesoldeerd. Nadien wordt dit een eigen ontworpen print, met 2x 8 drukknoppen naast mekaar, en de nodige LEDs er nog bij.
  (en gebruik ik om plaats te winnen een resistor-array in plaats van allemaal losse weerstanden. "Plaats" is namelijk heel cruciaal in het hele project)



De pin-indeling ligt ondertussen ook vast, je kan immers niet alle pins zomaar gebruiken voor het doel dat je voor ogen hebt.
Zoals je ziet heeft de TTGO T8, 24 I/O pinnen.


Performantie-gewijs en logica-gewijs, dit is mijn "ideale" indeling" (de gele aansluitingen zijn nog vrij, 12 I/O poorten dus, maar ik heb er nog 7 nodig voor onderdelen die nog moeten toekomen)
- SCL/SDA voor I2C kon ik niet vrij kiezen (tenminste niet, als ik de 400 Khz snelheid wil halen)
- De display heeft ook touch ingebouwd, alsook een SD-card slot. Miso/Mosi/Clk zijn pinnen die zowel door het scherm, de touch-interface alsook de SD-Card gedeeld worden.
  Dit is "common practice" voor apparaten die SPI gebruiken. de CS (chip select) pinnen, zorgen dat er met maar één apparaat tegenlijk gecommuniceerd wordt.
- Pin 35 is "onveranderlijk", hier zit hardware-matig de ADC van de batterij op.
- Pin 32 is om de backlight van het scherm aan/uit te sturen (of via PWM ook nog de helderheid te regelen)


Wat werkt er al ? (sorry voor de slechte kwaliteit van de foto)
- De opstart-procedure is helemaal klaar (deze wordt telkens doorlopen bij het aanzetten van het apparaat, en duur maar enkele seconden)
   * batterij-controleren (en status ophalen), dit gebeurt zowieso 1x per 30 seconden tijdens het gebruik van het apparaat. Het icoon rechtsboven toont steeds de huidige batterijstatus,
     zoals we die kennen vanop onze smartphone. (bij het verminderen van de streepjes, wordt ook de kleur "anders" => van groen over oranje naar rood dus.
     Bij het opladen van de batterij, zie je een "laad"-icoontje !
   * Verbinding maken met wifi, oftewel via een vast IP, oftewel via DHCP (instelbaar), zodra het signaalsterkte icoontje verschijnt, is er een werkende wifi verbinding !
     Uiteraard toont dit icoontje ten allen tijde ook de sterkte van het signaal, met "streepjes".
   * Verbinding met ESU EcoS II, zodra/zolang het gele sterretje linksboven verschijnt, is er verbinding met de EcoS II.
   * Info van de EcoS II (zoals hw-versie/app-versie/protocol-versie wordt opgehaald, dit kan nog nuttig zijn om een "update"-melding te tonen, omdat in bepaalde gevallen gebruikt zal
     gemaakt worden van de laatste firmware, om bepaalde functies van de EcoS II te kunnen gebruiken.
   * "power" op de baan. Zowel met de handcontroller alsook met de EcoS II kan je de power op de baan aan/uit zetten. Zodra het rode bliksem-icoontje bovenaan verschijnt, heeft de baan "power".
   * Drukknoppen (momenteel 8) kunnen ingelezen worden via I2C. Als het voor 8 knoppen lukt, lukt het voor meer ook.
     Die PCF8575 kan tot 16 knoppen inlezen, en er kunnen 8 van die PCF8575 modules achter mekaar aangesloten worden op diezelfde 2 draadjes van de microcontroller.
     Je kan dus in principe tot 128 knoppen inlezen :-) Geen extra code-aanpassingen zijn hiervoor nodig.

- alle iconen (47 functie-iconen + 6 actie-iconen (power / loc / wissel / S88 / sync loc-iconen / info) zijn in 4 versie gemaakt:
   * niet-geselecteerd / niet-actief
   * niet-geselecteerd / actief
   * geselecteerd / niet-actief
   * geselecteerd / actief
(meer uitleg hierover in een volgende posting, als ik beelden kan tonen van de eigenlijke "interface")
- Alle afbeeldingen voor splash-screens,info-screens enz ... zijn ook al klaar om gebruikt te worden.
- Alle afbeeldingen zijn ondertussen in JPEG formaat (non-progressive) in plaats van BMP.
  De controller heeft immers power genoeg om JPEGs te decoderen. JPEGs zijn véél kleiner dan hun BMP-versie, wat de inleestijd van de SD-Card enorm verkort.
  (zonder kwaliteitsverlies)

Op naar het volgende weekend dus :-)
Misschien is de rotary-encoder (draaiknop dus) of joystick-module daartegen ook toegekomen.
We gaan dan hopelijk wel al verder met de interface zelf ...

TO BE CONTINUED ...

Groeten,
Kris






Re: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
Hoi Kris,

Jij zet je tanden er wel in  :thumbup: :thumbup:

Knap wat jij allemaal aan het doen bent, als snap ik de helft er zeker niet van het is leuk om te lezen dat je steeds een stap verder komt.

Op naar het weekend  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
Hoi Kris,

Simpel verhaal........als je het snapt.

Ik begrijp wat je aan het doen bent, maar ik heb totaal geen verstand van de componenten die je gebruikt.
En programmeren kan ik al helemaal niet.

Ik vindt het wel leuk voor je dat je goede vorderingen maakt.

Re: Sn00zerman - 26-01-2021 - mijn eigen handregelaar (voor Ecos II) - UPDATE !
Hallo Kris,
Geloof het, maar voor meer dan de helft van ons is het chinees wat je uitlegt.
Ik heb wel zeer veel interesse in een werkend exemplaar.
Ik gebruik nu het (gratis) frans programma RTDrive Ecos op een tablet.
Het werkt maar is niet altijd even stabiel.
Dus laat maar komen.
Mvg
Olivier 77
Sn00zerman - 28-01-2021 - LocoMotion (WiFi handregelaar voor Ecos II)
Tussen al het werken door, probeer ik toch nog af en toe wat tijd vrij te maken om aan mijn handheld controller te werken :-)
Zoals al eerder gezegd, is de complete opstart-procedure klaar. Zodra er iets fout gaat met een verbinding, ga ik er vanuit dat er iets niet juist is in de gebruikers-instellingen.
Om het leven gemakkelijker te maken voor gebruikers om instellingen te wijzigen, werk ik momenteel aan een "captive portal".

Zodra er iets fout gaat, zet de handcontroller zijn eigen AccessPoint op. Dit kan je merken door met een smartphone/tablet/laptop, te kijken naar de beschikbare draadloze netwerken.
Je dient dan gewoon even verbinding te maken met het draadloos netwerk met naam "LocoMotion" en vervolgens een browser te openen. (niks nodig van password of instellen van IP-adressen ofzo, niks van dat, alles automatisch !)
Zodra je een browser opent (ook geschikt voor Smartphone), komt er automatisch een pagina te voorschijn, waar je instellingen kan wijzigen,
Zoals het Wifi netwerk waarmee je verbinding wil maken (je hoeft dit niet te typen, de beschikbare wifi netwerken verschijnen in een dropdown), daarna aangeven of je DHCP of fixed IP wil gebruiken, het IP-adres van de Ecos(II), en op "opslaan" klikken in je browser.
De instellingen worden dan opgeslagen in de handcontroller, deze herstart zichzelf, en meldt zich vervolgens volledig automatisch aan met de nieuwe instellingen :-)
(hier komen eerstdaags nog screenshots van)

Dit gezegd zijnde, ik ben volop bezig met schermen :-)
Het eerste scherm dat klaar is, is het info-scherm dat getoond wordt na opstart (en nadien uiteraard ook nogsteeds kan opgeroepen worden).
Alle nuttige informatie, wordt hier dus getoond.
Onderaan zie je 6 iconen, dit is het "hoofdmenu" dat ten allen tijden getoond wordt, op elk scherm.
Hiermee kan je navigeren tussen de verschillende delen van de software.


Deze 6 knoppen zijn, van links naar rechts, dan de volgende rij:
- Power: aan/uitzetten van de power-functie van de centrale (baan onder/zonder stroom zetten dus)
- Trein: hiermee kom je in het gedeelte om treinen aan te sturen
- Wissels: hiermee kom je in het gedeelte om wissels (en andere magneet-artikelen) aan te sturen
- S88: hiermee kan je de status van S88 poorten/modules uitlezen (handig tijdens het bouwen van je baan, zonder steeds naar een vast scherm toe te moeten lopen)
- Loco-afbeeldingen syncronizeren: hiermee kan je de systeem- en gebruikers-afbeeldingen uit de ecos(II) uitlezen en opslaan in de handcontroller.
  Dit proces verloopt vervolgens helemaal automatisch
- Algemeen info-scherm: hiermee roep je het info-scherm op, zoals in bovenstaande afbeelding

Het S88-deel van de software is ook reeds klaar.
Op het schermpje kan je 5 S88 modules tegelijk bekijken. Als een vakje oranje kleurt, heeft de desbetreffende S88 poort, een "bezetmelding".
De kleuren van elk vakje zijn opzettelijk "alternerend" gedaan, zodat je makkelijke het verschil zit tussen de vakjes.
(oneven vakjes zijn wit, even vakjes zijn grijs)
Met de pijlen onderaan het scherm, kan je per 5 modules vooruit/achteruit bladeren (door alle beschikbare S88 modules, het totaal aantal wordt in het rechts, boven de "next"-knop getoond. Boven de "previous"-knop zie je van/tot welke modules op het scherm getoond worden.


Uiteindelijk ben ik aan het trein besturing-scherm begonnen.
Je ziet links/rechts, de iconen voor de 32 functies, met hun "betekenis", functies die actief zijn, lichten lichter op.
De witte tekst in't midden dient nog verder uitgewerkt te worden, met de nodige loc-info die uit de EcoS(II) kan gelezen worden.
Bovenaan in de oranje balk, wordt de afbeelding van de loc getoond, overeenkomstig met wat er in de EcoS(II) zou getoond worden.
in het zwarte deel, moet nog de snelheidsmeter en vooruit/achteruit rijden getoond worden.
Alles kan zowel met echte knoppen en draairegelaars enz ... aangestuurd worden, maar ook het touch-scherm biedt dezelfde functionaliteit ...


Toch weer een "fijne" update (al zeg ik het zelf), en het is nog geen weekend :-)

Het onderscheid tussen actieve/non-actieve/geselecteerde iconen, is in werkelijkheid veel beter te zien. Foto's van zo'n schermpje lukken niet goed :-(


Groeten,
Kris
Re: Sn00zerman - 28-01-2021 - LocoMotion (WiFi handregelaar voor Ecos II)
Ziet er allemaal erg gaaf uit Kris! Krijg haast al de neiging om de hardware onderdelen al te bestellen  O:-D
1 vraagje wel, is die bliksem als icoon dat er power is op de baan niet verwarrend met het icoon voor kortsluiting op de ecos?
Re: Sn00zerman - 28-01-2021 - LocoMotion (WiFi handregelaar voor Ecos II)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 28-01-2021 - LocoMotion (WiFi handregelaar voor Ecos II)
Märklin gebruikt daar een "STOP" voor die rood wordt als er geen baanstroom is en wit als er wel baanstroom is.

Ziet er goed uit Kris!
Re: Sn00zerman - 28-01-2021 - LocoMotion (WiFi handregelaar voor Ecos II)
Goed bezig hiermee, je gaat ook best wel snel met ontwikkelen.
Sn00zerman - 03-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - captive portal
Even een korte update.

Van't weekend jammergenoeg geen tijd gehad, er was ondertussen een "wachtrij" ontstaan van vrienden die hulp nodig hadden met hun PC.
Gelukkig kan dit in Corona-tijden via TeamViewer, zodat een fysieke verplaatsing niet nodig was.

Toch deze week "hier en daar" een dood uurtje gevonden, om een klein beetje verder te werken aan LocoMotion, mijn zelfbouw Wifi handheld regelaar voor EcoS (II) (en in de toekomst ook voor andere centrales)
De "Captive Portal" is volledig up-and-running, de foutjes zijn eruit :-)
Wat is nu een "Captive Portal" ? Wel, dit is een logica, die ervoor zorgt dat als je met een bepaald wifi netwerk connecteert, je een bepaalde pagina te zien krijgt, zonder dat je verder wat moet doen.
Eenvoudig dus in gebruik. Meestal gebruikt voor ziekenhuizen en hotels enz ..., om toegang te verkrijgen tot hun netwerk, zonder al te veel configuratie te moeten verrichten.

Waarom gebruik ik een captive portal ? héél simpel, zodra de configuratie van de handheld controller niet werkt (als de wifi niet bestaat, of het IP-adres van de EcoS (II) is gewijzigd, enz ..., dan start de handcontroller zijn eigen Wifi toegangspunt op, ter configuratie. (lijkt me simpeler om de config aan te passen, in plaats van zomaar wat op dat kleine schermpje te moeten typen enz ...)
Zodra de captive portal draait, kan je op je smartphone/tablet/laptop/PC enz ... een wifi-netwerk vinden met de naam "AP-LocoMotion", zodra je hiermee een verbinding opzet, opent vervolgens automatisch
een browser, met een configuratie-pagina. (je hoeft geen IP-adres toe te voegen, of URL, of code in te voeren ofzo, alles gaat automatisch)
Je kan dan rustig in je browser, instellingen wijzigen, en ze opslaan. Zodra je vervolgens de handheld controller herstart, zijn de nieuwe instellingen meteen actief ! Simpeler kan niet volgens mij.
(en je PC/laptop/smartphone/tablet enz ... schakelt nadien terug automatisch over met het wifi netwerk waarmee het tevoren verbonden was.

Bijgevoegd 2 screenshots van op mijn iPad, maar het principe is dus hetzelfde op elk soort toestel of operation system.

Eerste screenshot - we zien AP_LocoMotion tussen de lijst van wifi-netwerken, en maken er verbinding mee.



Tweede screenshot - na verbinding met dit wifi-netwerk, opent de web-pagina voor de configuratie, automatisch.
(Checks op geldigheid van een IP-adres zitten in de pagina ingebouwd), na klikken op "save", herstart het toestel met nieuwe instellingen,
en zal je laptop/tablet enz ... waarmee je verbinding hebt gemaakt, automatisch terugschakelen naar z'n vorig wifi-netwerk-verbinding.

Op het scherm zien we buiten de parameters die men dient in te vullen, bovenaan een overzicht van alle beschikbare wifi netwerken. (gesorteerd van goede naar slechte ontvangst)
Gewoon klikken op zo'n netwerk, vult die naam al in het veld SSID in. (dit is het netwerk dat de handcontroller straks gaat gebruiken om draadloos te communiceren met je EcoS II)


Ook zelf nog wat bijgeleerd se :-) De HTML pagina die je te zien krijgt, wordt dynamisch opgebouwd. Er is geen file-storage die files en afbeeldingen enzo kan serveren.
Hoe zet je dan een afbeelding en Logo op je scherm ? Door de afbeelding om te zetten naar een base64, en te "embedden" in de dynamisch gegenereerde HTML :-)
Voor sommigen onder jullie misschien al gekende "materie", maar ik vond het in elk geval een "leuke uitdaging" :-)

Zo, dit was even een korte update. Ondertussen zijn ook alle afbeeldingen uit de Ecos II voor wissels, seinen, verlichting enz ... via een zelfgeschreven grabber "uitgelezen".
Aansturing van wissels enz ... zal dus met identiek dezelfde iconen gebeuren op de handcontroller alsook op de Ecos.
Vrijdag een dagje "recup", misschien programmeer ik wel nog wat verder, in plaats van te gaan wandelen :-)
Pakjes uit China blijven lang weg, laatste status was dat ze in Kazakstan zaten, in één of ander gebergte, volgens mij brengen ze dit met de fiets, LOL !
Ik zit nogsteeds te wachten op de joystick modules en de rotary encoders !

groeten,
Kris
Sn00zerman - 12-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - EINDELIJK !
Hoi allemaal,

Jullie zullen wel denken dat dit project langzaam "uitdooft", doordat de updates minder frequent komen,
maar niks is minder waar :-)
Ik ben een héél eind opgeschoten de voorbije 9 dagen, en heb uiteindelijk een manier gevonden om rechtstreeks screenshots te "trekken" uit de TFT display zelf !
Ook is er een vertaalmodule toegevoegd, en is er een update mechanisme voorzien. (zowel manueel alsook automatisch, via een automatische check van mijn eigen website)
En de captive portal dient ondertussen voor al voor véél meer dan alleen maar IP & wifi configuratie :-)

Maar nu ben ik moe, doodmoe ... Prentjes en teksten volgen morgen ... (ik ga hier morgen eens rustig de tijd voor nemen !)


slaapwel,
Kris
Re: Sn00zerman - 12-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - EINDELIJK !
Hi Kris,

Mooi bericht! Ik hang aan je lippen eh... berichten..

Groet,
Leendert
Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Aangezien er de voorbije tijd, toch wat ontwikkeling gedaan is, en ik eindelijk een manier gevonden heb om "echte" screenshots te nemen van mijn TFT schermpje, even een stand van zaken :-)

(Some side-info voor de techneuten onder ons:
De ILI9488 (scherm dat ik gebruik), heeft blijkbaar een mogelijkheid op de MoSi pin, bi-directioneel te maken !
Daardoor is het mogelijk om elke pixel van het scherm ook terug uit te lezen. Ik heb een functie geschreven die ik gewoon in mijn code moet aanroepen op het moment dat ik een screenshot wil.
Deze begint vervolgens pixel per pixel uit te lezen, en de info via WiFi (want seriëel is echt not done voor 320x480 pixels, 24 bit per pixel) door te sturen naar zelfgeschreven software die op PC draait.
Deze zelfgeschreven PC software, fietst de bytes terug bij mekaar, om er zodoende een JPG van te kunnen maken)


Zo ziet het opstart-scherm eruit, zodra je het toestel aanzet worden er een deel checks uitgevoerd, alvorens het toestel "gebruiksklaar" is ...

- Batterij wordt gecontroleerd
- Er wordt gekeken of het gedefiniëerde WiFi-netwerk bereikbaar is
- Er wordt een connectie gemaakt met dat WiFi-netwerk, en er wordt een DHCP IP-configuratie opgehaald, of de ingesteld IP-configuratie wordt uitgevoerd.
- Er wordt online gekeken of er een nieuwe firmware beschikbaar is
- Er wordt een verbinding met de EcoS (II) gemaakt, en de lomocotieven en schakel-artikels worden opgehaald, net als de app/firmware/hardware versie
Deze checks en ophalen van data, duren slechts een paar seconden (tenzij er een automatische firmware mee gemoeid is, dan kan het iets meer dan een minuut duren, maar meer hierover later.

De betekenis van de icoontjes in de bovenste zwarte balk, van links naar rechts:
- sterretje = er is een verbinding met de EcoS
- power-icoontje = rood als EcoS in de "Stop" mode staat, en groen als de EcoS in de "Go" mode staat. (is bij de EcoS ook groen en rood, dus we volgen deze "standaard")
- blauwe icoontje geeft de sterkte van het WiFi signaal weer
- helemaal rechts, uiteindelijk het status-icoontje voor de batterij. Dit wordt niet alleen in streepjes weergegeven, maar wijzigt ook nog van kleur van groen/geel/orange/rood (er verschijnt een stekker icoontje tijdens het opladen)

Onder deze icoontjes, zie je doorheen de gehele opstartprocedure, de firmware-versie (links) en de firmware-datum (rechts)
Na (al dan niet automatische) updates, zal je merken dat deze informatie verschillend is ...

Als de automatische update aan staat (meer hierover in "captive portal" beschrijving), dan wordt er tijdens de opstart-procedure, naar mijn HTTPS-site gekeken, of de firmware versie en datum van het
toestel, overeen komen met de laatste versie op mijn site. Is dit niet het geval, dan wordt automatisch de nieuwste firmware gedownload en geïnstalleerd, waarna het toestel herstart. Dit duurt iets meer dan een minuutje.

Als de automatische update uit staat, of de LocoMotion controller, kan geen verbinding maken met het internet, wordt deze stap uiteraard overgeslagen.

Er is tevens dus een manier voorzien, om handmatig een update te doen. (voor diegene die geen automatische update willen, of geen internet hebben via de gebruikte WiFi.
Hiervoor dient een (verborgen, zodat je niet zomaar erop drukt)) kopje achteraan het toestel ingedrukt gehouden te worden, tijdens het opstarten.
Alle firmware versies zijn ten allen tijde te downloaden via https://www.digitalplayground.be/locomotion.html

Bij het opstarten in manuele update mode, meldt het toestel zich gewoon aan op het WiFi netwerk, hetzij via DHCP, hetzij via een ingestelde IP configuratie.
Er verschijnt dan ook op het TFT schermpje de uitleg hoe je kan verbinden met het toestel, om een manuele update uit te voeren.

Als je een browser opent, krijg je een scherm te zien om een bin-file te selecteren (die je gedownload hebt van mijn website)

Linksboven dus het selectie-scherm in de browser, rechtsonder het eigenlijke selectie-scherm. (in windows zit dit er gewoon uit zoals een "file-open" dialoog, maar aangezien ik Linux Deepin 2.0 gebruik, ziet dit er dus anders uit.
Na selectie van het bin-bestand, en het drukken op de knop "update", start de update procedure.

Je kan de vooruitgang volgen (dit duurt veel minder dan een minuut), en na de update, wordt het toestel automatisch herstart, waarna je de laatste firmware op het toestel hebt.

Even een opmerking tussendoor:
Je ziet in de (meeste) screenshots, Nederlandstalige tekst. Je kan de taal van de handheld instellen ! (er zit een dictionary achter: Engels/Nederlands/Duits/Frans)
De schermen in een browser, zijn allemaal Engels uiteraard. Dit instellen heeft weinig zin.


Terug naar het beginscherm dus, Als er tijdens de opstartprocedure wat misloopt (verkeerde wifi / verkeerde IP configuratie / geen connectie met EcoS), dan gaat het toestel meteen in "Captive Portal" mode.
Dit is een speciale modus, die een configuratie-scherm naar boven brengt op een laptop/PC/tablet/smartphone. Die is vrij eenvoudig te benaderen. (je krijgt een melding op het TFT scherm.

Het enige wat je moet doen, is zoeken naar een WiFi-netwerk met de naam "AP_LocoMotion", en er een verbinding mee maken. (geen wachtwoord nodig !)

Vervolgens krijg je op een tablet of dergelijke, automatisch de captive portal te zien. Als dit niet zo is, is het voldoende om een browser te openen, waarna de captive portal tevoorschijn komt.
Mocht dit nog niet het geval zijn, is het voldoende om http://192.168.4.1 in de browser te typen als URL. (zoals weergegeven op het TFT scherm)

Ondertussen is deze "captive portal", veel meer dan een schermpje om de "netwerk configuratie" aan te passen.
Men dient deze portal dus ten allen tijden te kunnen oproepen, ook bij geen problemen. Hiervoor is een 2de (verborgen) knop voorzien, net zoals de manuele update knop.
Deze brengt deze captive portal ook naar boven bij het opstarten van het toestel dus.

Bovenaan zie je alle beschikbare WiFi-netwerken (in't geel), het is voldoende op er op eentje te klikken, om de naam over te nemen in het SSID veld.
Daarna moet je uiteraard nog het WiFi password invoeren.
Daar onder, zie je de IP configuratie (IP / Subnet / Gateway / DNS 1 / DNS 2), voor diegene die hier niet vertrouwd mee zijn, vullen overal 0.0.0.0 in, het systeem zal dan voor een DHCP oplossing zorgen.
Het enige dat wel van belang is, is het EcoS IP adres. (ik verwijs je hiervoor door naar de EcoS handleiding) - anders kan de LocoMotion controller uiteraard niet communiceren met de EcoS (II)
(Op mijn todolist staat nog om gebruik te kunnen maken van een hostname i.p.v. IP adres van de EcoS trouwens)

Daar onder, kan je "steps for filter - multiples of 6) invoeren. Dit is voor mensen met véél locomotieven in het EcoS, zodoende kan je in grote sprongen door de lijst gaan.
Aangezien ik in het locscherm telkens 6 locomotieven kan tonen, dient dit een veelvoud van 6 te zijn)
Alle velden bevatten trouwens "checks", zodat je niet kan opslaan bij verkeerde waardes (geldige ip-addressen, steps=veelvoud van 6, paneelnamen max. 12 karakters enz ...)

Hieronder kan je opgeven of "orphan" locs in favoriet-lijst 1, 2 en/of 3 moeten getoond worden.
Ecos bevat namelijk in mijn ogen een fout (meer dan één, maarja):
Als je een loc bij aanmaken, niet toewijst aan minstens één van je 3 favoriete lijsten, krijg je die loc nergens meer te zien. Je kan die dan alleen oproepen door het adres in te voeren !
(en laat nu dat net iets zijn, waar ik vanaf wil)
Door één of meer van die vinkjes aan te zetten, verschijnen "orphan" locomotieven, toch op de LocoMotion in de gewenste favoriete lijst, ook al staat die op de EcoS niet zo ingesteld.

Hetzelfde geld voor de "miscellaneous" locomotieven. Je hebt op de EcoS alleen lijsten voor Stoom/Diesel/Electric, GEEN voor de miscellaneous. Hier kan je kiezen in welke lijst(en) deze miscellaneous locomotieven toch wil zien.

Daaronder plaats voor de omschrijving van 12 panelen (aantal wordt mogelijk nog uitgebreid), deze panelen dienen voor schakel-artikels op te plaatsen, meer hierover bij "schakel artikels".

Hieronder kan je dan de taal instellen van de LocoMotion controller. De gehele interface zal dus in de gekozen taal draaien !

Uiteindelijk nog een vinkje op de automatiesche update, al dan niet aan/uit te zetten.
En tenslotte nog de "Save" button. (Refresh, haalt de beschikbare draadloze netwerken opnieuw op)
Bij het opnieuw oproepen van de Captive Portal, staan alle waardes terug ingevuld met hun laatst opgeslagen waarden, zodat je niet alles opnieuw hoeft in te voeren :-)

Na het klikken op "Save", krijg je dan uiteindelijk nog een summary op de TFT te zien, die blijft staan, totdat je het toestel herstart.


Uiteindelijk zijn we alle checks en update/configuratie schermen gepasseerd ! (OEF !)
Tijd voor het echte werk dus :-)

We beginnen even met het "laatste" scherm (van de 6 interface-onderdelen)
Het info-scherm ...

Dit scherm toont gewoon een overzicht van alle instellingen. (altijd handig als je support nodig hebt)

Onderaan in het midden, zie je steeds de zelfde 6 iconen, dit vormt het hoofdmenu (tijdens reguliere werken met LocoMotion)
- eerste rij, links: power knop, dit brengt de EcoS in de Stop/Go modus.
- eerste rij, midden: locomotief knop, dit brengt de interface voor keuze/aansturing van locomotieven naar voren.
- eerste rijn, rechts: schakelartikels knops, dit brengt de interface voor keuze/aansturing van schakelartikels naar voren. (+beheer van panelen)
- onderste rij, links: S88, dit brengt het live-overzicht van S88 modules naar voren.
- onderste rij, midden: Syncroniseer loco-afbeeldingen wordt naar voren gebracht.
- onderse rij, rechts: Algemene informatie, het scherm wat we hier als laatste hebben besproken.
Een actief icoon, is lichter dan de rest van de iconen.



Dit is het locomotief-filter.
Aan de linkerkant kan je instellen "wat" je wil terugzien in de resultaat lijst.
- De eerste 3 iconen geven weer welk soort locomotief je wil zien. (Stoom/Diesel/Electrisch) + de miscellaneous locs (zoals ingesteld in de captive portal)
- Daaronder kan je aangeven welke favorieten-lijst dient aangeroepen te worden om locomotieven op te halen. (1,2 of 3)
- En linksonder geef je de sortering weer. ABC=alfabetisch / 123=op adres.

Op de screenshot zie je dus dat alleen stoomlocs "actief" is, uit de favorieten-lijst 1 & 2.
Wat ik zelf een pluspunt vind, is dat je met mijn systeem, combinaties kan maken.
(Je kan dus stoom EN diesel tegelijk tonen, uit de favorietenlijst 2 EN 3 bevoorbeeld, terwijl dit bij EcoS beperkt is tot één type en één favorieten-lijst)
Ook vind ik het belangrijk om "aantallen" weer te geven, terwijl dit bij EcoS niet het geval is.
Zo zie je linksonder in het geel, dat je "filter", 12 resultaten geeft, en dan je in totaal 16 locomotieven hebt gedefiniëerd in je EcoS.
Daaronder in het groen, zie je dat je de locs 1 t/m 6 (van de 12 resultaten) ziet.
Helemaal rechts tenslotte, kan je onderaan,"achteruit" en "vooruit" in de lijst "bewegen".
En de knoppen boven dit "vooruit" en "achteruit" (per 6 dus) zijn "step achteruit" en "step vooruit". (zoals ingesteld in de Captive Portal, om grote stappen te maken)

Je ziet van een loc:
- De afbeelding
- daaronder de naam, en rechts het type locomotief (stoom/diesel/elec/misc)
- Links van de afbeelding zie je in't wit, het adres, met daaronder het protocol
- Tenslotte, de oranje data er tussenin duidt aan op welke favoriete lijsten de loc staat.
  (Momenteel staan ze allemaal alleen op favoriet-lijst 1, behalve de 2de loc, die staat op lijst 1 & 3)

Op mijn todolist staat nog een brainstorm sessie, om makkelijker een loc te kunnen terugvinden in een enorme lijst.
De EcoS kan namelijk 16384 locomotieven aan ! (Mijn LocoMotion ook, alle locs worden bij opstart in een buffer geladen in 4 MB PSRam, om snel te kunnen "verwerken")

Door vervolgens op de loc te klikken, wordt hij als actieve loc overgenomen, en kan je hem besturen.

- Links en rechts komen alle functies te staan van de actieve loc (deze in de afbeelding, heeft er maar 16, maar we hebben dus ondersteuning voor 32 functies)
- De lichtere functies, zijn geactiveerde functies.
- de iconen stemmen overeen met de definities van de functies in de EcoS. (en bij MFX of LocPilot/LocSound, worden die automatisch doorgegeven, zoals op een CS, MS enz ...)
- bovenaan uiteraard de afbeelding van de locomotief, met daaronder de naam, protocol en adres ...

Het enige wat hieraan nog ontbreekt, is de snelheidsregeling, hiervoor is in het midden nog ruimte genoeg. Ik zit jammergenoeg nogsteeds te wachten op mijn rotary encoders (uit het verre oosten) ...

Het volgende scherm, de schakelartikels, is nog volop in ontwikkeling.

De opbouw bestaat eruit dat je panelen kan "bouwen", en op elk paneel, 12 schakelartikels (6 langs elke kant van het scherm) kan toevoegen. (daarvoor dient het icoontje uiterst rechts beneden)
Voor de rest ga je kunnen "bewegen" door deze panelen (vooruit/achteruit), en kan je zodoende de 12 artikelen aansturen die zich op een paneel bevinden.
(de naam van het paneel, komt te staan, linksonder, waar het woord "PANEL" nu staat)
De iconen komen wel al 1-op1- overeen met wat er in de EcoS gedefiniëerd is. Ook artikels met 2/3/4 "mogelijkheden", zijn gewoon voorzien zoals in de EcoS.

Volgende in het rijtje, is de S88 live preview.
Uiteraard komt deze data ook uit de EcoS, deze haalt het totaal aantal modules op, en of een module een 8-poort of 16-poort is.
Rechts onderaan zie je bevoorbeeld dat ik 8 S88-modules heb gedefiniëerd in de EcoS. (en de 3de is een 8-poorts)

Zodra er één of meerdere melders bezet zijn, kleurt het overeenkomende vakje, oranje.
Dit is volledig live. Voorts kan je natuurlijk per 5 vooruit/achteruit scrollen, door de hele lijst met gedefiniëerde bezet-modules.
Boven een module zie je de module-nummer, en links-onderaan zie je de huidige selectie van modules die op het scherm staan.

Uiteindelijk, de voor-laatste in het rijtje (want de "laatste" hebben we eerst besproken)
Het ophalen van loco-afbeeldingen.
Deze leek eerst niet "haalbaar", althans, Esu is het niet gelukt met hun Mobile Controller II.
Daar moet je afzonderlijk van je EcoS, de loco-afbeeldingen opnieuw invoeren ...
(over dubbel werk gesproken, en de kans dat je ergens een fout begaat, wordt evenredig groter met het aantal locomotieven dat je hebt)

De afbeeldingen dien je in de EcoS in de voeren, via een web-browser, en je kan ze ook niet zelf zomaar terug "opvissen" uit de EcoS, de functionaliteit ontbreekt gewoon :-(
Komt nog bij dat telkens je de lijst met loco-afbeeldingen in je browser opvraagt, deze elke keer een andere naam hebben ! (intern dan toch, om ze kunnen "op te vissen").
Deze tijdelijke afbeeldingen zijn effectief "tijdelijk", want na een tijdje zijn ze niet meer op te roepen onder de naam dat ze op je scherm staan !
Maar, met een beetje "slim programmeerwerk", slaag ik er toch in, om alle loco-afbeeldingen mooi binnen te halen, zowel de systeem-afbeeldingen alsook de gebruikers-afbeeldingen.
Dit is wel een process dat een 2 minuten in beslag neemt, maar het moet alleen maar uitgevoerd te worden als je wijzigingen hebt aangebracht aan je afbeeldingen, via de browser-functie van de EcoS.

Deze functionaliteit, zorgt ervoor dat je loco-afbeeldingen getoond kunnen worden op LocoMotion, zonder verdere manuele interventie. (zoals wel het geval is bij de eigen Mobile Controller II van Esu :-) 1-0 voor mij !

Zo, dit was het even voor nu.
Wat staat er nog op mijn todo-lijst, voor een eerste officiële release ? (zonder planning uiteraard)
- trein-aansturing afwerken (snelheid & vooruit/achteruit) - zit nog te wachten op rotary-encoder
- afwerken schakelartikels: panelen aanmaken / panelen bedienen / aantal panelen uitbreiden (?)
- locomotief filter (?)
- Franse vertalingen in dictionary duwen (deze zitten er nog niet in, maar vormte geen probleem momenteel, alleen voor mijn Franse vrienden, haha)
- website uitbreiden/aanpassen (stilaan mag het grote publiek kennis maken met LocoMotion, hun honger wat aanwakkeren)
- eindelijk beginnen in SolidWorks aan de behuizing in 3D te tekenen (ik krijg in april voor mijn verjaardag een "grotere" 3D Resin printer)
  Maar zoals gezegd, ik wacht nog op de rotary encoder, en ook op de "joystick module", dus dit moet nog even uitgesteld worden ...

- doordat ik nu OTA updates (Over-The-Air) gebruik, ik plots het beschikbare programma geheugen, maar de helft meer !
  (immers, je hebt geheugen nodig om je programma te draaien, en geheugen om de update binnen te halen in tussentijd (en te controleren alvorens effectief te installeren)
  Met 4 MB Flash, had ik maar 30% in gebruik, na overschakelen op OTA, is dat gebruik dus 60%
  Ik weet niet of ik dat haal. Daarom heb ik bij tinytronics, de WEmos Lolin D32 Pro V2 besteld, deze heeft 16 MB i.p.v. 4MB.
  Deze komen vandaag toe, iets zegt me dat dit niet zomaar gaat werken, dus dat wordt weer een boel uitzoekwerk.
- 2 draadjes solderen op de nieuwe module (klinkt belachelijk, maar deze zijn nodig om te zien om het toestel aan de oplader hangt of niet, bij de LilyGo module was dit niet nodig)


TO BE CONTINUED ...

groeten,
Kris

Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Dag Kris,

Ik ben serieus onder de indruk!  :thumbup:

Henk
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Kris,

Ook ik ben onder de indruk en omdat ik er geen pepernoot van snap wordt het bewondering .

Cees
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Hallo Kris,

Interessante update? Ik heb geen flauw idee waar je het allemaal over hebt! 8o Dit ligt allemaal heel erg ver boven mijn digitale niveau. (voor zover ik dat heb)

Heel waarschijnlijk heb ik wel een geweldig Oooooh.... :favorite: moment als je de praktische resultaten laat zien. O:-D

Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Bedankt allemaal voor de complimenten :-)

Misschien is het wel ingewikkelder uitgelegd dat het in werkelijkheid is !
Ik ben gewoon teleurgesteld in de mogelijkheden van een Roco Wlan maus en van de Esu Mobile Controller II.
Daarom heb ik besloten om zelf een draadloze handregelaar te gaan ontwikkelen met alles erop en eraan.
(het ding doet bevoorbeeld automatische updates, zodra ik een nieuwe versie klaar hé)
Ook zitten er allerlei zaken ingebouwd, om het gebruik zo simpel mogelijk te maken, zonder dat je daarvoor enige technische kennis nodig hebt.
Kortom, een simpele veilige draadloze controller,  om treinen en schakel-artikels mee aan te sturen :-)

Binnenkort volgen er wel filmpjes, dan zal wel het één en ander duidelijker worden ...

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Hoi Kris,

Het gaat ook gedeeltelijk boven mijn pet maar jij bouwt nu iets waarmee je Esu voorbij gaat.

Ik ben wel benieuwd of dit soort projecten bij Esu in beeld komen en je hen op ideeën brengt?
Of ze jou een voorstel doen om naar Duitsland te verhuizen in de buurt van Ulm  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
Ulm is dichter bij Göppingen dan Ekeren :-)
Ik reken er echter niet op, ik zit eigenlijk veel te goed bij mijn huidige werkgever, en weet ook niet goed wat de lonen in Duitsland doen ...

Alle gekheid op een stokje, ik zou al blij zijn als ik dit als hobby-project aan de man zou kunnen brengen.
Is Wim Ros ook zo niet begonnen, en Kees met z'n decals voor locs enzo ?

Allée, alvast enkele zaken die ik ondertussen van mijn todolist kan halen, ook al heb ik geen letter geprogrammeerd vandaag.
- website is weer up-to-date

- de Lolin D32 Pro modules zijn getest. het verdict:
* Ik kan ze maar op halve snelheid flashen t.o.v. de LilyGo modules (maar is dat erg ? nee !)
* Ik moet D0 naar GND brengen, anders kan ik niks flashen (heeft me even geduurd alvorens ik dit doorhad) moet nog OTA proberen en partitie schema uitschrijven en boards.txt aanpassen, maar ze worden in elk geval al herkend met hun 16 MB Flash. Het geeft weer nieuwe perspectieven. De SD-Card kan er binnenkort tussenuit, die 16 MB is groot
genoeg om een SPIFFs partitie aan te maken. (veel sneller, en geen SD-kaart meer nodig, want het gaat maar over 4 à 5 MB aan data)

Zo, nu genoeg "gecomputerd" voor vandaag, morgen Valentijn (en maandag ook nog, LOL)
En volgend weekend maar even de 2K5 monitor van mijn schoenbroer opengooien, en een BR08 van Trix, ombouwen naar 3-rail (voor mezelf, lol)
Zal dus weer makkelijk 2 weken tussen zitten, voor de volgende update, maar ik heb even nood aan rust. (alhoewel ik dat niet krijg natuurlijk, met de drukte op mijn werk)

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
hoi,

Het blijft een interessant project.  :) Interessant om het een en ander te lezen. Zeker hoe het een en ander opgelost wordt. Ik leer hier veel van.  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 februari 2021, 15:04:46
Ik ben wel benieuwd of dit soort projecten bij Esu in beeld komen en je hen op ideeën brengt?

Sommige fabrikanten kunnen wel eens door dit soort projecten op ideeën gebracht worden. Die voorbeelden zijn er wel.

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 13 februari 2021, 18:56:58
Alle gekheid op een stokje, ik zou al blij zijn als ik dit als hobby-project aan de man zou kunnen brengen.

Zekers kan je dat. Het aan de man brengen is meestal niet het probleem. De rest er om heen is vaker een uitdaging. De ondersteuning bieden is dan meer het probleem  :) Vaak ligt het namelijk niet aan jouw product maar aan de mensen zelf (zoals niet lezen van de handleiding, niet kunnen begrijpen van de handleiding en/of niet goed aansluiten.  Sommige mensen hebben daar een hobby, tijd en plezier aan om het dan goed op te lossen. Anderen hebben daar een broertje dood aan  :)

Groet Ronald.
Re: Sn00zerman - 13-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grote update !
:-)

Tja, inderdaad, de support. Ik ben me hier maar al te bewust van.
In een vorige leven was ik programmeur (maar op PC, niet op microcontrollers, wat toch een andere wereld is), en ondertussen IT business analyst & project manager.
Ik word dagelijks met support geconfronteerd, en dan nog wel op een niveau tussen IT'ers onderling. Als ik zie wat een sfeertje er daar soms heerst ... (negatief bedoeld dus)

Ik wil niet terecht komen in een leven van support van "mijn project". Uiteraard heb ik nog mijn gewone job, en wil ik nog plezier hebben aan mijn vrouw en mijn hobbies.
Niet dat ik niet wil, maar ik heb gewoon tijd tekort. Misschien als ik er een opensource project van mij, en er een community kan rond bouwen.
Maar kennis stoppen in zo'n community, kost ook tijd, alvorens dit "zelf-onderhoudend" kan zijn.
De zin is er wel, maar we hebben allemaal zo weinig tijd hé, zelfs in deze corona-tijden ...

P.S.
vanochtend het 2K5 scherm van mijn schoonbroer al hersteld se, weer goeie punten gehaald :-)
Ondertusssen begonnen om het loco-scherm verder af te werken (snelheidsregeling). Ik kan het nog niet testen (wegens ontbreken van de rotary encoder), maar ik kan wel al de layout bepalen,
en logica schrijven voor omrekening tussen km/u en steps enzo ...
Zit hier te wachten tot mijn vrouwtje om 13u (ongeveer) thuis komt, beetje later dan de rest Valentijn vieren :-)
Kaarsjes branden al, en tafel is ook al gedekt (inclusief fondue set)
En morgen dagje vrij om de rest van onze Valentijn te vieren ...



groeten,
Kris
Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Buiten het feit dat het Valentijn is, en ik vandaag al het 2K5 scherm van mijn schoonbroer hersteld heb,
toch nog héél even tijd gehald om te coderen aan LocoMotion :-)



De snelheidsregelaar is niet alleen in het grafisch ontwerp opgenomen, maar ook de logica is al geïmplementeerd.
Het is wel wachten op de rotary encoder, om het effectief uit te testen, maar als ik op de EcoS aan de rijregelaar draai, zie ik op het scherm, netjes de waardes volgen :-)

- indien max. km/u van de loc is gedefiniëerd, wordt de snelheid in km/u weergegeven.(interface draait hier even in het Engels, anders zou je km/u te zien moeten krijgen i.p.v. km/h
- indien max. km/u niet gedefiniëerd, wordt de snelheid in % weergegeven (100% is max snelheid uiteraard)
- de blauwe balk vult zich ook procentueel t.o.v. de huidige snelheid
- de pijlen links/rechts van deze balk, geven aan of de lok voorwaarts (naar rechts, witte pijl dan) rijdt of achterwaarts (pijl naar links, rode pijl dan)

Zo, en nu snel afsluiten, mijn vrouwtje komt zodadelijk uit haar bad  :-*
Quality time nu, met fonduetje en gezelligheid  :favorite: :favorite: :favorite:
Re: Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Ziet er erg goed uit Kris. Ben erg onder de indruk.

Over het starten als hobbyproject: Leosoundlab is ook zo begonnen. En ohja, ik moet je mailtje nog beantwoorden.
Re: Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Laurent, take your time :-)
Ik heb je ondertussen als "mensen die je misschien kent" op Facebook zien passeren,
ik kon het natuurlijk niet laten om op de vriendschapsverzoek knop te klikken :-)µ
Re: Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Sn00zerman - 14-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - Valentijns update
Dat had ik in de gaten ja.
Sn00zerman - 15-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grafische update
Hoi allemaal,

Tijdens een verloren uurtje, iets aangepakt wat me al een tijdje stoort !
Ik heb alle icoontjes voorzien van een nieuwe layout.
Het verschil tussen actieve / non-actieve icoontjes is veel duidelijker zo. (en dit zowel voor actie/menu-items alsook voor de functie-icoontjes)

Die TFT schermpjes hebben namelijk de gewoonte om een vertekend beeld te geven, als je ze "onder een hoek" bekijkt.
Met het aangepaste kleurenpatroon, zie je dit bijna niet meer. Ook de "randen" van de iconen zelf, zijn veel scherper nu. (anti-aliasing)
Het moet niet altijd coding zijn, om tevreden te zijn over het resultaat ,en meteen weer iets wat van de todo-list kan ...

   

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman - 15-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grafische update
Indrukwekkend project!  Ik ga dit ook even volgen...

Kun je niet iets van een touch-screen gebruiken?
Re: Sn00zerman - 15-02-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - grafische update
Hoi Erik,

Het is een touch-screen hoor :-)
alle icoontjes zijn dus "aanklikbaar".
Maar aangezien ik zelf niet constant op een scherm wil liggen kijken (de baan is belangrijker), wil ik ook "tactile" druktoetsen gebruiken.
Aan de linker en rechterkant van het scherm, komen 2x8 druktoetsen (32 in totaal dus, evenredig met het aantal functie-iconen die je kan zien).
Zoiets heb je meteen onder de knie, op het gevoel. (een beetje zoals "blind typen")
Beide functionaliteiten zijn dus geïmplementeerd. (de "schuiver" voor de snelheid, kan je op/neer schuiven op het scherm, maar ook met een draaiknop moet dat te bedienen zijn)
Er komt zelfs nog een kleine joy-stick module bij !

het "niet naar het scherm hoeven te kijken", is trouwens niet de enige reden waarom ikzelf toetsen wil.
Tijdens de bouw van de baan (de eerstkomende 10 jaar dus, lol), zit ik regelmatig met vuile handen aan die controller.
Dan is het wel zo handig om het scherm "leesbaar" te houden :-)

groeten,
Kris