Hoi allemaal,
Zoals beloofd, enkele foto's van m'n "experimenten" met m'n nieuw "speelgoed"

't is misschien niet allemaal modelspoor gerelateerd, maar het geeft wel een goeie indruk van de mogelijkheden van deze nieuwe machine,
wat natuurlijk de aanloop vormt tot menig modelspoorknutselwerk in de toekomst

Als eerste misschien een waarschuwing voor de mensen die eventueel ook overwegen om zo'n machine aan te schaffen.
Buiten het feit dat de prijs zowieso al "afschrikwekkend" is, is zo'n laser uiteraard geen speelgoed.
Bij verkeerd gebruik kan er brand uitbreken ! (ik heb hier al menig stuk hout aan't branden gekregen met m'n laser, door hem te krachtig in te stellen, of door met een te lage snelheid te laseren, 50W CO2 laser is echt wel "straf spul")
En je kan er je ogen door verliezen ! Open nooit de machine terwijl de laser-straal aan staat, en gebruik steevast een CE-gecertifiëerde laser-bril die speciaal voor CO2 lasers is ontworpen.
(per type laser heb je een andere bril nodig)
Ook de vlammen en lichtpunten die vrijkomen tijdens het "laseren" vormen een (indirect) gevaar tijdens het laseren. Blijf daar dus niet te lang naar kijken, dit heeft dezelfde bijwerkingen als kijken naar het licht dat vrijkomt
tijdens het lassen.
Zo'n CO2 laserstraal is niet zichtbaar (in tegenstelling tot een gewone rode of groene laser), en is daarom des te gevaarlijker.
Ook heb je een goede luchtafzuiging naar buiten nodig, en zit er waterkoeling op. (electronica & water samen, oppassen dus !)
Zo, na dit gezegd zijnde, "I did fire up the laser"

(wat je ziet op de foto is een vlam, geen laserstraal)

Tandwielen vind ik altijd een goeie test om een nieuwe machine uit te proberen. Bij ronde (of ellipse) en vierkante (of meervoudige hoeken) vormen, kan namelijk de warmte vrij goed weg. Ook is zo'n object meestal "sterk" op zich.
Bij een tandwiel zit je met de uitstekende tanden, die allemaal gelijkmatig moeten zijn, door laseren van dergelijke tanden, breng je ook genoeg warmte voor "langere tijd" op één punt. (brandgevaar)
Ik ben erin geslaagd om in "dun karton" (bijna tekenpapier), "dik karton" (3 mm), 4,75 mm kunststof en 6 mm MDF, zo'n tandwielen te laseren.
Elk materiaal heeft z'n eigen instellingen qua laser-sterkte en "snelheid", deze heb ik proefondervindelijk vastgesteld (had gelukkig al wat ervaring op een gewone CNC), en in een lijstje aangelegd voor later gebruik.
Uiteindelijk gaat dit allemaal véél sneller gemiddelde tijd per tandwiel lag onder de minuut)

Aangezien de machine niet alleen kan "cutten" maar ook "engraven", heb ik maar eens een fotootje genomen van m'n vrouw, met wat natuur en abstracte objecten enzo, een mengeling van "vanalles" dus.

Deze heb ik vervolgens op de achterkant van een spiegel gegraveerd, en op een MDF plaat van 18 MM.
Het resultaat op de spiegel is "verbluffend". Resultaat van de MDF viel ook beter mee dan gedacht, maar is uiteraard minder scherp (hou op een stuk MDF maar eens zo'n "laser-kanon" onder bedwang).
Met een resolutie van 1000 dpi en spiegel afmeting van 20 x 20 cm, heeft dit graveren toch wel een 20 minuten erover gedaan.
Dit graveren is vergelijkbaar met de werkwijze van een inkjetprinter, de laserkop gaat constant "heen en weer" in X-richting, terwijl die langzaam opschuift in Y-richting.

Vervolgens een probeerseltje voor m'n vrouw

(om haar te bedanken voor het mooie kado)
Een staander voor haar IPAD. gemaakt uit 3mm kunststof. De DXF file had ik gevonden op thingiverse, dus tekenwerk kwam er niet aan te pas.
Totale verwerkingstijd: 1 minuut en 8 seconden.

Het resultaat:

En dan EINDELIJK een test, die betrekking heeft tot het modelspoorgebeuren.
Ik ben namelijk van plan om op termijn wat eigen gebouwen te tekenen en te laseren.
De "dunste" delen, zijn meestal raamstijlen, dus maar even "gedaan alsof" in coreldraw,
en wat vierkanten van 1 cm x 1 cm naast mekaar getekend, met 0,6 mm tussen de delen.
Het resultaat nadien nagemeten met een schuifmaat, de delen tussen de open vakken, was maar 0,54 mm.
Toen ik de vierkanten zelf opgemeten had, merkte ik dat die 1,02 cm waren. De focale lens die op m'n laser zit, heeft dus een straalbreedte van 0,01 mm,
wat helemaal niet zo slecht is, maar wel iets is om rekening mee te houden

Nu alleen nog uitzoeken als ik vanuit CorelDraw een PLT file aanmaak, die laserstraat niet links of rechts naast de lijn gaat zitten, maar op de lijn, zodat de afwijking aan beide kanten 0,005 mm is

Even een 2-euro stuk erbij gelegd, ter vergelijking

Merk op dat de eerste vakken niet "doorgelaserd" zijn, dit komt doordat ik in't begin wat met de "sterkte" van de laser aan't spelen was.
(laag beginnen en langzaam opdrijven, want als je "hoog" begint, schiet het karton zowieso in de fik, haha)
Deze vakken laser ik met een snelheid van 30 mm/sec, dus heb ik per vierkantje iets meer dan een seconde nodig om te laseren.
En de "randjes" worden mooi net even "zwart" als de laser-card bouwsets van noch & Auhagen

Deze machine is dus vrijdag toegekomen. (en was pas op dinsdag besteld, lol, in de verwachting dat deze "overzeese" levering toch wel enige weken zou duren (ben jarig begin april, is m'n verjaardagsgeschenk), maar de machine is met een courier verzonden i.p.v. "de post",
ook al waren de verzendkosten van de verkoper bij in de prijs inbegrepen)
Veel ervaring heb ik er dus nog niet mee, en ik heb zeker nog een hoop te leren, maar de eerste indrukken zijn méér dan positief, en overstijgen zelfs m'n verwachtingen.
(al bij al heb ik nogsteeds een budget-machine, met een prijs onder de 5000 dollar, want een "echte" epilog laser betaal je ruim 20.000 euro en meer)
Jullie mogen in de toekomst dus zeker diverse modelbouwkunstwerkjes van m'n eigen hand verwachten

(is eens wat anders dan al die bouwdozen die ik nog staan heb, haha, misschien gaan er wel wat in het "te koop" topic hiervan)
groeten,
Kris