Hoi Dylan,
Ik voel je interesse voor 3D printen
Nee hoor, geen DLP, gewoon FDM
(DLP staat nog op m'n "te bouwen" lijstje, heb hier alvast nog een FullHD beamer op reserve, die daarvoor voorzien is)
Hier een foto van de printer waar de verkeerslichten mee geprint zijn (toen nog niet helemaal af):
En hier zie je diezelfde printer, een 3D beeldje van m'n vrouw printen (ja hoor, ook 3D scannen doe ik gewoon zelf, met wat "gehack" en een Kinect sensor van Xbox):
Ik ben ooit begonnen met de K8200 3D printer van Velleman (is een bouwpakket).
Meteen de nodige verbeteringen aangebracht, want zo'n OpenSource ding is daar ideaal geschikt voor. (en die verbeteringen waren ook broodnodig)
Daarna op zoek gegaan naar plannen van een andere deftige 3D printer. De EcksBot van Eckertech (
www.eckertech.com )
De 2014 editie, kost 1119,95 dollar (volledig geassembleerd), maar aangezien die ook volledig opensource is, kan je zowel de Solidworks alsook de STL files, gewoon gratis downloaden.
Vervolgens ben ik alle onderdelen die moesten "geprint" worden, gaan printen op die K8200 printer (wel heb ik zelf de nodige aanpassingen gedaan eerst).
De rest van de onderdeeltjes kan je voordelig vinden op Ebay (een volledige RAMPS 1.4 set, en je bent al aardig op weg).
De draadstangen enzo, die koop je gewoon in de bouwmarkt. Zorg wel dat je Z-geleiders geen gewone draadstang is, maar koop daarvoor trapezium draadstangen met bijhorende moeren.`
Zo bouw je een volledige perfecte printer voor minder dan 300 euro ! En uiteindelijk was de printkwaliteit beter dan die K8200.
Daarna heb ik m'n K8200 voorzien van een zelf ontworpen extruder en nog een boel zelf-ontworpen modificaties, man man, je weet niet wat je ziet ! de snelheid en printkwaliteit is enkele factoren hoger,
dan wat standaard geleverd wordt ! Die printer is toen voor meer dan de nieuwprijs, de deur uitgegaan. (nuja, was ie ook wel waard) Maar nadien spijt van gekregen, en terug een K8200 van iemand héél goedkoop op de kop kunnen tikken,
en wederom die verbouwingen terug gedaan aan die printer. Er staat hier altijd wel minstens één printer, 24u/24u te printen, ik gebruik die dingen letterlijk voor alles.
Wat is er simpeler dan wat tekenen in Solidworks, en datzelfde ontwerp, enige uren later al in je handen te kunnen houden ? (en stukken die complexer zijn, dan ik op m'n CNC zou kunnen frezen, met binnenholtes enzo, eigenlijk onmogelijk om dat "conventioneel" uit één stuk te creëren anders)
Al snel werd duidelijk dat die "standaard" 20x20x20 cm bouwvolume, niet voldoende is voor bepaalde projecten. Vervolgens ben ik helemaal van scratch, een 3D printer gaan tekenen en bouwen, die 55x55x55 cm kan printen !
Bij zo'n groot bouwvolume, spreek je ook over héél andere voorwaardes. De hele printer MOET omsloten zijn, er zitten bij mij 9x 12cm ventilators in, elk hoekpunt heeft z'n eigen stappenmotor enz ... enz ...
Let maar op ! 3D printen is zéér verslavend
Elke 3D printer hangt hier aan een Raspberry Pi, zodat niet elke printer een dedicated PC nodig heeft. Ook hebben ze elk hun eigen webcam. Zodoende kan ik vanop m'n werk, printjobs in't oog houden, en zelfs bijsturen enzo.
Als m'n vrouwtje thuis is, en ik op't werk, laat ik haar werkstukken van de printer nemen, en start ik vanop afstand gewoon nieuwe printjobs ...
Kijk ook even in volgende 3 topics op m'n site:
http://www.digitalplayground.be/?p=1356 (hiermee begon het allemaal)
http://www.digitalplayground.be/?p=1368 (wat voorbeeldjes, en de EcksBot - staat ook youtube filmpje bij van het allereerste print-stukje van die Ecksbot, toen nog niet gecalibreerd, trok dus op niks, maar geeft wel een kick als je zo'n printer tot leven ziet komen de eerste keer)
http://www.digitalplayground.be/?p=1395 (hier staat wat info over m'n 3de printer "DigiCube" (hij is helemaal "vierkant"), volledig zelf ontworpen !)
groeten,
Kris