Wat een enthousiasme

Bijgevoegd de laatste foto's, voor enige weken zelfs !
Ik ga de laatste fase in van m'n chemo voor m'n HHC, en heb daarom daarnet de laser machine "opgeborgen".
Nu, 't is te zeggen, die stond hier gewoon in de living, lol ...
Begin april heb ik een weekje vakantie, en tegen dan zou ik terug "op de been" moeten zijn.
Dan krijgt de machine z'n definitieve plaats, en kan de lol pas echt beginnen

Maar mezelf kennende, als ik me ergens "tussendoor" een dagje beter voel, zal ik zeker de laser nog eens ontsteken, 't werkt namelijk aanstekelijk en verslavend

Snel wat tekenen, en enige minuutjes later het resultaat al in handen hebben !
De Belgische seinen naderen stilaan hun "definitieve" vorm:
Het sein zelf, heeft nu LEDs van 1.8 mm, ziet er ineens véél realistischer uit.
Ook zit de "houvast" voor de technieker er ook op nu. (een nietje)
Aangezien ik van die 1.8 mm alleen nog gele en rode in voorraad had, is het dus nog wachten op een ebay-levering voor de witte en groene LEDs.

En verder nog dit:
Door Tilly z'n topic te zien over z'n bruggen, en de vraag of ik nou ook bruggen ging laseren, kreeg ik ineens zin om een brugje te laseren

het wordt een vrij "filigrane" brug, ik heb al één linker en rechterdeel klaar. (nu ja, ik laser alleen rechter delen, en draai die gewoon om, om als linker deel te kunnen gebruiken)
Een lekker ouderwetse ijzeren boogbrug moet het resultaat worden, met lekker veel details

Dit is het voorbeeld:

En dit zijn dan één linker en rechterdeel van het "onderstel": (op de originele foto is te zien dat ik 5 linker en 5 rechterdelen nodig heb)

En nog een detail-opname: (omdat ik het toch zoooooo mooi vind, lol)

Wat dat "hobby => beroep" betreft, dat heb ik destijds al gedaan, ik zit in "de IT"

met "voor een prijsje" bedoel ik dat ik gewoon uit de kosten wil geraken met materialen en onderhoud en vervanging van onderdelen enzo,
en een paar symbolische euro voor m'n tijd ...
En verder, die ideeën van die messing of koper af te dekken met papier of karton, dat lukt echt niet
Er zijn genoeg topics op internet te vinden daarover.
Immers: je lasert door het papier (of eender welke stof), en vervolgens stuit je weer op die messing of koper ofzo, en reflecteert het vooralsnog

Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je "afdekmateriaal" langs beide kanten zwart blakert, lol ...
Die spray van meer dan 100 euro per 50 ml moet wel iets héél speciaal zijn, maar ook daar moet er wel een alternatief voor bestaan ...
P.S. 1:
Laurent, ik kan wel snijden en graveren tegelijk, maar hiervoor moet ik meerdere files inlezen in de laser-software.
Ik kan op die manier zelfs op verschillende "dieptes" graveren of snijden. (max. 128 verschillende files inlezen, en voor elke file kan ik de "power" van de laser instellen en de snelheid van het laseren)
Werkt best goed op die manier, voor m'n NMBS seinen heb ik zodoende 3 files:
- eentje waar de plooi-lijnen en de "omkadering" van het sein mee gegraveerd worden
- vervolgens een file die alle gaten (zoals in dat rooster, de palen, de gaten voor de LEDs en de gaatjes voor de beugel) bevatten
- daarna een file voor het eigenlijke uitsnijden van de delen
Verklaar me niet gek, maar ik leg m'n materialen (hout,karton,papier,kunststof) momenteel zelfs niet vast in de machine,
zodoende blijven alle "onderdelen" in het "grote materiaalstuk" zitten, totdat alle details klaar zijn, en ze nadien pas uitgesneden worden.
P.S. 2:
Robin, ik heb gelukkig die files van dat IPAD statiefje bijgehouden
Maar voor mezelf moet ik een 6-tal andere staanders maken, voor al m'n verschillende android devices, lol)
M'n geheugen is wat aangetast door al de medicatie trouwens, die zin "Die al regelmatig van een ander projectje van Kris geniet" kan ik niet echt begrijpen vrees ik ...
groeten,
Kris