Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Wil je ervan kunnen leven dan moet je de laser nonstop laten draaien tegen een beste prijs. Apparaten zijn aardig aan de prijs!

Citaat van: sn00zerman op zondag 04 maart 2012, 23:07:51
Voor het graveren en snijden, moet ik 2 verschillende files aanmaken.
(tja, niet elke laser werkt hetzelfde hé)
Maar met een plugin, kan ik m'n machine rechtstreeks vanuit Corel Draw aansturen :-)
Dus graveren en snijden kan je niet in 1 handeling laten uitvoeren? Dat is zonde!
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Kris

Zou je geen papier of kunststof op messing kunnen leggen en dan laseren, ik heb er geen verstand van daarom deze vraag?

Ruud

Eh bij nader inzien denk ik dat papaier geen optie is (brandgevaar).
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Maar misschien wel een ander materiaal. Overigens is karton ook een vorm van papier.

Trouwens Kris, ik vind het niet meer dan logisch dat je er wat voor zou vragen. Zeker als je delen hebt die af en toe vervangen moeten worden.

Ik haak niet af.  :D
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Ik hap ook bijna toe.

Zo een Ipad statiefje is toch wel handig.
Als je nog een keer met je nieuwe speeltje aan de slag wil.... :D

Ik wacht even tot je weer helemaal fit bent en dan val ik je wel een keer lastig met een PB'tje.

Groeten,
Robin

( Die al regelmatig van een ander projectje van Kris geniet)
Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Wat een enthousiasme :-)

Bijgevoegd de laatste foto's, voor enige weken zelfs !
Ik ga de laatste fase in van m'n chemo voor m'n HHC, en heb daarom daarnet de laser machine "opgeborgen".
Nu, 't is te zeggen, die stond hier gewoon in de living, lol ...
Begin april heb ik een weekje vakantie, en tegen dan zou ik terug "op de been" moeten zijn.
Dan krijgt de machine z'n definitieve plaats, en kan de lol pas echt beginnen :-)
Maar mezelf kennende, als ik me ergens "tussendoor" een dagje beter voel, zal ik zeker de laser nog eens ontsteken, 't werkt namelijk aanstekelijk en verslavend :-)
Snel wat tekenen, en enige minuutjes later het resultaat al in handen hebben !

De Belgische seinen naderen stilaan hun "definitieve" vorm:
Het sein zelf, heeft nu LEDs van 1.8 mm, ziet er ineens véél realistischer uit.
Ook zit de "houvast" voor de technieker er ook op nu. (een nietje)
Aangezien ik van die 1.8 mm alleen nog gele en rode in voorraad had, is het dus nog wachten op een ebay-levering voor de witte en groene LEDs.


En verder nog dit:
Door Tilly z'n topic te zien over z'n bruggen, en de vraag of ik nou ook bruggen ging laseren, kreeg ik ineens zin om een brugje te laseren :-)
het wordt een vrij "filigrane" brug, ik heb al één linker en rechterdeel klaar. (nu ja, ik laser alleen rechter delen, en draai die gewoon om, om als linker deel te kunnen gebruiken)
Een lekker ouderwetse ijzeren boogbrug moet het resultaat worden, met lekker veel details :-)

Dit is het voorbeeld:


En dit zijn dan één linker en rechterdeel van het "onderstel": (op de originele foto is te zien dat ik 5 linker en 5 rechterdelen nodig heb)


En nog een detail-opname: (omdat ik het toch zoooooo mooi vind, lol)


Wat dat "hobby => beroep" betreft, dat heb ik destijds al gedaan, ik zit in "de IT" :-)
met "voor een prijsje" bedoel ik dat ik gewoon uit de kosten wil geraken met materialen en onderhoud en vervanging van onderdelen enzo,
en een paar symbolische euro voor m'n tijd ...

En verder, die ideeën van die messing of koper af te dekken met papier of karton, dat lukt echt niet :-)
Er zijn genoeg topics op internet te vinden daarover.
Immers: je lasert door het papier (of eender welke stof), en vervolgens stuit je weer op die messing of koper ofzo, en reflecteert het vooralsnog :-)
Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je "afdekmateriaal" langs beide kanten zwart blakert, lol ...
Die spray van meer dan 100 euro per 50 ml moet wel iets héél speciaal zijn, maar ook daar moet er wel een alternatief voor bestaan ...

P.S. 1:
Laurent, ik kan wel snijden en graveren tegelijk, maar hiervoor moet ik meerdere files inlezen in de laser-software.
Ik kan op die manier zelfs op verschillende "dieptes" graveren of snijden. (max. 128 verschillende files inlezen, en voor elke file kan ik de "power" van de laser instellen en de snelheid van het laseren)
Werkt best goed op die manier, voor m'n NMBS seinen heb ik zodoende 3 files:
- eentje waar de plooi-lijnen en de "omkadering" van het sein mee gegraveerd worden
- vervolgens een file die alle gaten (zoals in dat rooster, de palen, de gaten voor de LEDs en de gaatjes voor de beugel)  bevatten
- daarna een file voor het eigenlijke uitsnijden van de delen
Verklaar me niet gek, maar ik leg m'n materialen (hout,karton,papier,kunststof) momenteel zelfs niet vast in de machine,
zodoende blijven alle "onderdelen" in het "grote materiaalstuk" zitten, totdat alle details klaar zijn, en ze nadien pas uitgesneden worden.

P.S. 2:
Robin, ik heb gelukkig die files van dat IPAD statiefje bijgehouden :-) Maar voor mezelf moet ik een 6-tal andere staanders maken, voor al m'n verschillende android devices, lol)
M'n geheugen is wat aangetast door al de medicatie trouwens, die zin "Die al regelmatig van een ander projectje van Kris geniet" kan ik niet echt begrijpen vrees ik ...


groeten,
Kris



Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Om je geheugen wat op te frissen.
Ik heb ooit wat overtallige servodecoders van je overgenomen.
Een draait als proef mee met een wissel eraan.

Robin
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
juist :-) inderdaad :-)

man man, dat het maar snel een maandje verder is ofzo, ik wil m'n geheugen terug :-)
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Mooi voorbeeld heb je genomen, de allereerste ijzeren brug ooit, van gietijzer, en zo bros als het maar zijn kan! Is uit 1779 geloof ik, bij Coalbrookdale in Engeland.

Walter
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Dat ziet er echt supper uit :D
Groeten Tim
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Citaat van: Wasmi op dinsdag 06 maart 2012, 18:22:45
Mooi voorbeeld heb je genomen, de allereerste ijzeren brug ooit, van gietijzer, en zo bros als het maar zijn kan! Is uit 1779 geloof ik, bij Coalbrookdale in Engeland.

Walter

een ware kenner ! :-)
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Hoi Kris,

wow man, dat is gaaf B)

Ik hoop dat het niet bij dit proefstukje blijft en dat je die brug ook echt gaat maken?

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
tuuuuuuuuuuuuuuuurlijk moet die brug er komen, we hebben zelfs al een plaats voorzien op een module om die in te bouwen.
Die brug zal als toegangsbrug dienen voor m'n vrouw haar boerderij, de treinen en een waterloopje zullen eronderdoor lopen.
Alleen gaat het nu dus nog effe duren (april) ... (voel me zat zelfs momenteel, lol, wat medicatie met een mens kan doen hé)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Over 's werelds eerste gietijzeren brug ===> klik
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
knap gemaakt hoor.

tony
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
ik kan geen foto,s zien, wat is dat nu????????????
ik ken bij iedereen de foto,s bekijken maar bij jou niet

gr. ruud
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
heu ? zijn er nog die geen foto's zien ?
Kan je m'n site wel bereiken ? (foto's zijn gewoon gelinkt naar m'n webspace)
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Ik zie ze wel :)


groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Belgisch sein + "begin" van een brug (met foto's)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 07 maart 2012, 16:59:04
heu ? zijn er nog die geen foto's zien ?
Kan je m'n site wel bereiken ? (foto's zijn gewoon gelinkt naar m'n webspace)

Ik zie je mooie foto's ook gewoon.

Ziet er trouwens allemaal goed uit.

Groeten Sander
Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
Hoi allemaal,

Desondanks m'n laatste sessie voor m'n HHC, kan ik toch niet stilzitten.
Zoals gezegd, als het eens ergens een dagje beter gaat, dan profiteer ik ervan, vandaag is zo'n dagje, het gevolg is dat m'n brug al voor 80% klaar is !
Aangezien foto's meer zeggen dan woorden, hier gaan we:

Ik moet dus 10x aan de voor- en achterkant van die bogen (5 linkse en 5 rechtse bogen), zo'n extra beugel kleven. Bij de originele brug zitten hier ook dubbele dragers op.


Dat ziet er dan zo uit:


Vervolgens de linker- en rechterbogen samen kleven, daarna hebben we 5 gehele bogen.


Het wapenschildje in't midden van de brug, tegen de leuningen, is een eigen ontwerp. Die K staat voor Kris (mijn naam dus), die C staat voor Christel (m'n vrouw haar naam)
Er ligt een meetlat naast, zodoende kan je zien dat dit toch allemaal best klein is :-)


Work in progress:


En zo ziet de brug er momenteel uit:




De ruwbouw is "bijna" compleet, momenteel ben ik druk bezig met de "krullen" te tekenen die nog bovenaan tegen de leuningen moeten komen, en de dwarsbalken.
(rode delen in de volgende foto dus)


Ik mag dus wel stellen dat de brug momenteel voor 80% klaar is. Na die "krullen" en die dwarsbalken, komt er uiteraard nog een kleurtje op de brug (airbrush) en een wegdek,
volgende stap zal dan zijn om bruggehoofden te maken met de gips-mallen van Spoerle die ik heb.
Daar is nog een experiment mee gemoeid :-) Ik ga namelijk proberen om zo'n gedroogd afgietsen te "laseren" naar de vorm die ik nodig heb.
Geen idee of dit gaat werken, maar al die vraagtekens en experimenten, blijven deze hobby boeiend houden voor mij :-)


Zo, tot binnenkort maar weer,
groeten,
Kris (nu toch echt was slapen, zit hier "zat" van de medicatie achter m'n PC)
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
Kris,

Wat een mooi stukje techniek heb je, om zo iets moois als deze brug te maken.

Het is echt fanatisch om te zien, hoe jij in die paar dagen al zoiets moois in elkaar zet.

Sterkte met je HHC kuur, hopelijk heb je nog veel goede dagen, zodat wij kunnen genieten van al die geweldige dingen.

Groeten Martin
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
Knap stukje werk wordt dit.

Hoe en waarmee lijm je de delen aan elkaar en hoe stevig is het geheel uiteindelijk?

Gr, Ben.
Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Ik lijm dit gewoon met houtlijm. (die brug is gewoon karton van 1 mm dik)
Uiteindelijk is de brug heel sterk geworden, ik kan er makkelijk 2 grote potten houtlijm om kwijt, zonder dat de brug inzakt.
Die echte brug is uiteindelijk ook sterk door de manier waarop die balken geplaatst zijn, eigenlijk neem je de sterkte-eigenschappen van die brug over op schaal hé.
Noch maakt ook laser-cut bruggen waar treinen overheen rijden. (dat is bij mijn brug zelfs niet de bedoeling, wel treinen (en water) er onderdoor.

Eigenlijk vind ik het onwijs leuk, dat je gewoon van een gebouw/brug op deze wereld, waar je al van gehoord hebt maar nog nooit in't echt gezien hebt,
aan de hand van x aantal foto's, clipart en wiki-pagina's, vervolgens met zoiets simpel als Corel Draw aan de slag kunt (en wat gezond verstand en technisch inzicht),
om uiteindelijk zoiets op schaal te kunnen "vasthouden" na de nodige uren noeste arbeid :-)

Ondertussen nog wat foto's bestudeerd dus, en de dwarsbalken getekend en gelaserd:


Ook de "krullen" zijn ondertussen getekend en gelaserd:


Wat er toe heeft bijgedragen dat de "ruwbouw" van de brug compleet voltooid is :-)
(nu nog laagje verf en "inbouwen" in een landschap)

Enkele sfeerbeelden, waar je goed de dwarsbalken kan zien zitten die pas zijn aangebracht, alsook de "krullen" :-)











Wat begon als een "probeersel" onder het mom van "we zien wel waar we uitkomen" en "we hebben nog een heleboel te leren en niks te verliezen, behalve een enorme voorraad karton",
is uiteindelijk uitgedraaid tot een mooi stukje noeste arbeid :-)
(En zeggen dat die machine hier nog maar een weekje staat)

Op naar het volgende project, hopende dat ik van een echt typisch oude Duitse stadswoning met veel "tierlanteintjes" de nodige duidelijke foto's kan vinden :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug bijna voltooid (met foto's)
zoooooooooooooooooooooooooooo dat is al heeeeel snel een fantastisch resultaat Kris,

Wat een dubbele aanwinst is dat.....

Maar ja niet iedereen is zo bedreven in die techniek als jij natuurlijk, pas maar op straks komt de baan op de 2e plaats huhu

Heeeeeel veel plezier met het ontdekken van alles wat nog mogelijk is, en laat ons zeker eens weer meegenieten...

Gr Ruud
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Wat een fantastisch resultaat. Niet van het grote voorbeeld te onderscheiden. PRACHTIG  :thumbup:
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi kris,

Wat een enorm gave brug. 8o :thumbup:

Gr.
René
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi Kris, Dit is wel een heel waanzinnig resultaat in zo'n korte tijd, stop de delen in een bouwdoos en Faller heeft het nakijken  :D :D :D, vr gr Arie
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi Kris,

Ik heb de laatste 2 pagina`s van je draadje nog eens goed bekeken, wat een prachtmachine en resultaat heb je bereikt in een korte tijd, ongeloflijk wat is die brug fraai. :thumbup:

Blijf je met veel plezier volgen, dit is weer eens wat anders dan die Faller bouwdozen. :D

Groet,
Erik
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Nou Kris,

die machine gaat z'n geld wel opbrengen bij jou . . .
Prachtig! Wat een resultaat weet je neer te zetten
in zo'n korte tijd. Je kan je met zo'n machine echt
he-le-maal uitleven. Hup: direct resultaat en ook
zo mooi strak allemaal. Een droom van iedere
techneut, die jij verwezenlijkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Is deze brug vooralsnog een test, of wordt die
ook 'ingezet' op de baan?

Groeten,

Erik.
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Wauw  8o, dit is echt gaaf. Je kunt volgen mij nu echt alles maken wat je maar wil (op scenery gebied) En het resultaat is gewoon professioneel.

groeten jw
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hallo Kris,

Dat is een prachtige machine, de resultaten zijn verbluffend, ik moet morgen maar een nieuwe laptop kopen want mijn heel toestenbord ligt onder de kweil van al die prachtige bouwsels die je met de machine maakt.

Gr.
Piwie.
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hallo Kris,

Deze machine is echt het hoogst denkbare op scenery niveau volgens mij. Top, wat kan je daar leuke dingen mee doen! Veel plezier ermee en laat ons vooral meegenieten.

Groet,

Tom
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi Kris,

dit is werkelijk fantastisch en dat op zo korte tijd :thumbup:

Ik ben benieuwd wat je ons nog meer gaat laten zien.

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi Kris

Echt een hele mooie brug geworden.
Erg knap werk.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tony
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hallo Kris,

Mooie brug geworden,
Als ik er een nodig heb dan krijg je een pb van mij  :P

Ga zo door.

Straks veel sterkte met de kuur.

Gr Einte
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hallo Kris,

Het is fantastisch wat je in zo'n korte tijd bereikt hebt met je nieuwe aanwinst.

Kijk nu alweer uit naar het vervolg.

Groeten,

Hans
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Chris eveneens met open mond dit bouwwerk van jouw gevolgt. Hieruit blijkt wat voor vakman jij bent in 1 woord geweldig
Sterkte komende tijd met je laatste kuur en ik zit met smart weer op je volgende project te wachten!!!!
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 10-03-2012 - brug klaar - alleen nog schilderen (met foto's)
Hoi Kris,

Ik heb met open mond weer zitten lezen, wat ben jij een alles kunner  :thumbup: :thumbup:

Je brug ziet er te gek uit en dat na een paar dagen oefenen.

Sterkte met je volgende behandeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Bedankt allemaal voor de lovende woorden en steun, dat doet een mens deugd, en zorgt ervoor dat ik nog meer gemotiveerd ben om meer te laten zien van m'n "laser-kunsten" :-)

Ondertussen nog wat uitzieken van m'n laatste behandeling, maar stilaan zien we terug licht aan het einde van de tunnel  :idea:

Ik ben reeds begonnen met een nieuw project, een rij-woning, waarvan de onderste verdieping dienst zal doen als speelgoedwinkel.
(dan heb ik eindelijk een excuus om ook zo'n mini-treintje na te bouwen van enkele millimeters groot, om z'n rondjes te laten rijden in de vitrine van de winkel)
We beginnen in Coreldraw al wat meer te kunnen dan de standaard dingen, en krijgen zelfs al wat "truukjes" in de vingers :-)

Echter zit ik momenteel met een dilemma.
Eerst wat foto's om het één en ander te verduidelijken:




Het linker prototype is ondertussen al 2 dagen oud, en bestaat uit 5 layers. Persoonlijk vond ik dat teveel. Ik had van de details op de deur en poort enzo, telkens een layer gemaakt.
Ook de hoekstenen van de omlijsting die naar buiten steekt, had ik nog eens als extra layer gemaakt.
Persoonlijk vond ik dat al die layers ervoor zorgen dat ik teveel "diepte" kreeg, het oogde niet natuurlijk.

Vervolgens, bij het verder tekenen van de verdieping erboven, heb ik alles terug herleid naar 3 layers, en laat ik de details gewoon graveren op de layers.
De rechter-versie is dus de huidige stand van zaken van vandaag.
Echter, als ik beide prototypes zo naast mekaar leg, hebben ze allebei hun voor- en nadelen, en vind ik plots die versie van eergisteren niet meer zo "lelijk".

Uiteraard zal ik het definitieve model van kleur voorzien hé. Ik heb de onderdelen zo opgesplitst, dat ik ze dan kan schilderen alvorens ze samen te kleven.
In principe bestaat een onderdeel telkens uit één kleur, dus dat valt dan reuze mee om te schilderen. (alleen de bakstenen, die moeten na het schilderen nog nabehandeld worden met grijs pigmentpoeder,
om de "voegen" een grijze uitstraling te geven.

Ik weet het dus even niet meer, en hoop dat jullie me wat wijze raad kunnen geven :-)
3 of 5 layers ?

EDIT: Nog 2 foto's toegevoegd






groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
3 Lagen is genoeg vind ik,

groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
ik zou voorstander zijn van 3 layers , ofwel gewoon toch de 5 layers maar dan een iets dunner kartonsoort gebruiken voor sommige lagen als dat (nog) kan.

Prachtig werk, Kris !  Met open mond bekijk ik je kunstwerkjes.  

Ik wens je nog veel succes bij je herstel en hopelijk snel weer de oude, zodat we nog veel van je laseren kunne genieten
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Ik zou ook voor 3 layers gaan. Word dat een forum aanbieding?
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Op de (2D) foto's is zoiets lastig te zien, maar ik denk dat ik ook voor de 3 lagen zou gaan.
Die extra lagen maken de details op bv. de deur en de raamomlijstingen onnatuurlijk dik.

Heb je al eens nagemeten hoeveel die dikte 87x zo groot (op ware grootte) zou zijn?

Of... 5 lagen maar dan verschillende diktes materiaal gebruiken :)
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Kris,

Kun je ons vertellen wat in welke layer zit. (grofweg)

Het aantal benodigd is afhankelijk van je materiaal.

Het grootste verschil wat ik kan ontdekken is de dikte van de kozijnen.
En daar is een extra laag wel mooi ;)

Robin
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
(layer -3 = plastic folie ramen en deuren)
layer -2 = eigenlijke ramen en deuren
layer -1 = omlijsting ramen/deuren + extra laag op deuren/ramen
middelste layer = muur
layer +1 = stenen omkadering rond ramen/deuren/poorten
layer +2 = hoekstenen van omkadering

karton dat ik momenteel gebruik is exact 1 mm.
(als ik dunner ga, ben ik zo goed als aangewezen op dik tekenpapier)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Over de hoeveelheid lagen kan ik weinig zeggen, wel weet ik dat ik erg onder de indruk ben van de foto's die hebt laten zien. Ik zou er allang tevreden mee zijn, er zijn maar weinig die de mogelijkheid hebben om zoiets thuis te maken. En als ik zo lees hoe de diverse lagen zijn opgebouwd is er volgens ij niet zo veel mis toch?? Volggens mij ziet het er gewoon super goed uit. Ik denk dat als je alles een kleurtje geeft het er gewoon goed uit ziet.

groeten jw
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Het lijkt wel messing zo mooi strak, blijkt het gewoon een stukje karton te zijn, ongelofelijk, vr gr Arie
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Hallo Kris,

Allereerst mijn complimenten voor je prachtige werk. Het is verbazend hoe vlug je dit allemaal al voor elkaar krijgt.
Ik zou de verschillende onderdelen eerst eens kleuren en dan kiezen voor het aantal lagen.

Maar het ziet er schitterend uit!

Groeten,

Hans
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Hoi Kris,

Het ziet er super strak uit, en man wat kun jij nu veel mooie scenery maken van karton.

Maar, het is iets, wat zo interessant is, dat het prachtig zou zijn als je er eens een filmpje van zou kunnen maken.

Beelden zeggen nog veel meer, en weet zeker dat er veel kijkers zullen zijn  ;)

Veel plezier verder

Gr Ruud
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Ondertussen is het prototype voor 90% klaar. (inclusief schuin dak en 2 volledige dakkappellen (man man, wat was m'n wiskunde "roestig" om die berekeningen te maken waar 2 schuine delen samenkomen, lol)
Echter zitten er een paar kleine fouten in, die ik liever niet laat zien.
(ondertussen zijn de originele tekeningen aangepast, en zijn ze eigenlijk nu "foutloos".

Ik moet alleen nog de achterwand (maar da's gewoon een stuk karton met inkepingen om alles te laten passen) en het langwerpige ornament voor op het dak, tekenen.
De zin is er wel, maar ik ben nu zo moe, dat ik maar in m'n bedje kruip.
Dat tekenen zal dus iets voor zaterdag worden. Ik hoop komend weekend het volledige model, gekleurd en al, te kunnen laten zien :-)
Toen ik aan dit gebouw begon (op basis van foto's) dacht ik dat het een helse klus zou zijn, en ik de nodige weken nodig zou hebben om het helemaal te tekenen, en nu blijkt dat ik het op een paar avondjes klaar heb gekregen.
Het lijkt wel of ik nooit wat anders gedaan heb.
Maar geen nood, er staan nog 3 gebouwen op de planning (foto's en info liggen al klaar), dus nog genoeg te leren en te doen de komende weken/maanden.
(dit tempo hou ik nooit vol, dus ik spreek al voorzichtig over maanden i.p.v. weken, maar dan nog ...)

Van't weekend mogen jullie dus zeker foto's verwachten, en ik maak inderdaad wel een filmpje, zowel van het tekenen als het laseren als het in mekaar steken van zo'n gebouw :-)
(maar dat filmpje laat heus nog wel een weekje op zich wachten)

EDIT: mezelf toch maar overtuigd om een foto te nemen van het prototype :-)


De fouten:
1. Om één of andere reden heb ik iets mispeuterd, waardoor het model zowel in de breedte als in de hoogte, 4 mm te klein is :-(
(ach, is ondertussen op de tekeningen al aangepast)
2. Ook heb ik de dakbedekking van de dakkappellen aan beide kanten 1 mm breder gemaakt.
3. De dakkappel zelf is in de hoogte 1 mm hoger gemaakt, zodoende is er onderaan iets meer "hout" tussen het dak en de onderkant van het raam.
4. De opening in het dak, waar de dakkappel doorzit, is onderaan een halve millimeter ingekort, er was namelijk onderaan een héél klein spleetje.
5. Desondanks ik de maten van de dak-shingels omgerekend heb van echte maten, lijken deze mij te groot, die zijn dus verkleind
De gleuven die je bovenin het dak ziet, daar komt nog een ornament in, over de gehele lengte van het dak.
(jaja, zelfs zoiets filigraal kan ik gewoonweg laseren)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Sn00zerman - 14-03-2012 - prototype gelaserde voorgevel (met foto's)
Dan hebben we iets om naar uit te kijken Kris

wat in het vat zit verzuurd niet

Veel plezier

Gr Ruud