Gegroet collega-modelspoorders, gegroet vrienden,
Voor sommigen onder jullie zal ik een totale vreemdeling zijn, voor anderen onder julllie een bekende ...
Reeds meer dan 12 jaar ben ik al lid van dit geweldige forum.
Vroeger zeer actief, de laatste jaren echter steeds meer en meer getroffen door gezondheidsproblemen.
Het was zelfs zo erg met me gesteld, dat op een bepaald moment hier het idee ontstond om al mijn spoor-gerelateerd materiaal te verkopen
Meer dan 600 meter spoor, meer dan 200 locs, meer dan 600 rijtuigen ... Gelukkig heb ik het destijds niet over mijn hart gekregen om afscheid te nemen van mijn favoriete hobby, en gelukkig maar !
Sinds enkele maanden heb ik EINDELIJK een neuroloog die me WEL kon verder helpen met mijn problemen. (na er 11 versleten te hebben die gewoon de kennis of het lef niet hadden ...)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik ben dan ook (tot ieders grote verbazing) de voorbije tijd uit mijn diep dal geklommen, en ik kan terug "normaal" functioneren. (nuja, normaal, in hoeverre je bij mij over normaal kan spreken, ik ben van mijn hele leven nog niet normaal geweest ... Een (ondertussen overleden) vriend, zei me altijd "heeft je moeder je nooit verteld dat je niet was zoals de andere kindjes ?", persoonlijk heb ik dat altijd opgevat als één van de grootste complimenten die ik ooit van iemand heb gekregen)
Ik heb een grote epileptische aanval (met alles erop en eraan, bloed en schuim in de mond !), 3 re-animaties en 2 weken coma overleefd, en ben sterker terug dan ooit tevoren !
Tot overmaat van ramp is mijn vrouwtje vorige zomer ook nog eens getroffen geweest door darmkanker ! (gelukkig is haar operatie en laatste chemo ondertussen ook al even achter de rug)
De wereld valt stilaan stil, maar bij huize Wauters-Pauwels gaat het leven gelukkig terug bergop ! 2020 wordt dan ook "ons" jaar !
Nuja, diegene die mij kennen, weten dat ik een vrij grote baan "had" (meer dan 600 meter spoor, met meer dan 100 wissels en een dikke 600 bezetmelders, compleet computer-gestuurd).
Voor diegene die me niet kennen, neem gerust een kijkje op mijn persoonlijke blog.
https://www.digitalplayground.be (en neem dan vooral een kijkje in de "railroading" sectie)
Daar ik ondertussen ook een andere hobby heb, namelijk muziek maken. (echt van scratch, noot voor noot) ik zal dus mijn 45 vierkante meter ruimte, moeten delen met mijn muziekhobby. Daarom ben ik momenteel bezig met het uittekenen van een vernieuwd baanplan.
Ondertussen heb ik qua aankopen niet stil gezeten, mijn trein-collectie is ondertussen voorzichtig nog een beetje gegroeid.
getuige hiervan zijn volgende posting:
https://www.digitalplayground.be/?p=4404 en
https://www.digitalplayground.be/?p=4059 en
https://www.digitalplayground.be/?p=3957Ik ben ondertussen ook terug voltijds aan het werk, (nogsteeds bij dezelfde baas, al 20 jaar, met open armen ontvangen, dat wil toch wat zeggen na bijna 3 jaar thuis te hebben gezeten hé)
tenslotte ben ik nog maar 46, en ik vind het zelf uiteraard ook te vroeg om al te stoppen met werken ...
Buiten plannen te tekenen, probeer ik mezelf ook terug wat "bij te benen" in allerhande technische zaken. (diegene die me kennen, weten dat ik een grote "nerd" was, en terug probeer te zijn ...)
Dus allerhande programmeertalen terug onder de knie krijgen, wat kennis opdoen qua nieuwe processors (ik maak o.a. mijn eigen centrale enz ...), en uiteraard ook eens "rondneuzen" wat de wereld ondertussen voor andere leuke "nieuwigheden" voor me in petto heeft ...
Ik ben al bezig met 3D printen sinds 2012, grotendeels voor de modelspoorhobby (zoek maar eens op "3D" op mijn website).
Dit deed ik steevast met een "klassieke" 3D printer, volgens het FDM principe, en met rollen van 1 kg PLA.
Welnu, sinds enige tijd, zijn ook DLP en SLA printers zéér betaalbaar geworden voor de hobby. De prijs ligt momenteel zo laag, dat ik geen seconde getwijfeld heb, en met meteen een Anycubic Photon S heb aangeschaft. Dit ding werkt met UV resin. Deze techniek is echt zo verbazend qua kwaliteit en details, dat ik er sterk zit aan te denken om wat scenery in 3D te gaan tekenen in Solidworks. Ik zit er zelfs sterk aan te denken om mijn eigen preisertjes te gaan printen. Ik ben ervan overtuigd dat die kwalitatief beter gaan zijn dan de echte preisertjes
(en via "Poser", kan je zelf figuurtjes samenstellen qua uiterlijk enzo, en ook voorzien van attributen, alsook zo'n figuur de juiste "poses" laten aannemen)
Zoals je ziet, ik zit weer boordevol ideeën, waar ik uiteraard al het nodige denkwerk heb rond verricht qua uitvoerbaarheid ...
Omdat een posting van mij, niet compleet is zonder foto's, ziehier de eerste resultaten van mijn resin printer. (de kwaliteit is zo goed, dat ik dit zelfs ga gebruiken voor het Z-baantje van mijn baan)
Eerste resultaat, de verplichte "test-print":
Enkele theelicht houdertjes voor mijn vrouw, een mens moet toch ergens mee beginnen testen hé:
Iets moeilijker al, een kasteeltje, moeilijk om de details op foto vast te leggen. (het ding is amper een paar centimeters groot !)
Volgende stappen:
1. momenteel bezig met de kathedraal van Reims te printen.
2. Een uiltje in "voronoi" stijl printen (voronoi is een object "vol gaten", zoals die theelicht-houders
3. Het hoofd van mijn vrouwtje printen (Had ik in't verleden al 3D gescand en geprint, ik wil dezelfde file in resin printen, om kwaliteit en details te vergelijken)
4. Mijn eerste H0 gerelateerde print(s) - niks te moeilijk, moet nog wat leren om te gaan met die resin. (is toch een andere manier van "werken" t.o.v. klassiek 3D printen)
5. Mijn eerste "Poser" figuurtje(s)
Zoals je ziet, heb zelfs al een stappenplan uitgewerkt, mooi dat ik terug mijn toekomst kan "plannen" ...
#ItsGoodToBeBack#2020_TheYearIRisedAgain#TheFutureLooksBright