Hoi Allemaal,
Na 2 jaar compleet niks meer aan m'n H0 baan gedaan te hebben, heb ik dit topic teruggevonden onder een héél dikke laag stof.
Aangezien ook m'n website in tussentijd helemaal vernieuwd is, werkt zo goed als geen enkele foto-link meer in dit topic.
Daarom maar even een 25-tal (nu ja, 24 om exact te zijn) afbeeldingen opgevist, om toch even een indruk te geven van hoe ver m'n baan stond.
En om de ondertussen bijgekomen forum-leden niet helemaal alles te moeten laten lezen, ook maar even een korte situatie-schets bijgeschreven van de huidige toestand ...
1. Aan onze huidige woning, hebben we 2 garages van elk bijna 20 vierkante meter (ongeveer 5 x 4 meter per garage).
Tussen die garages, hebben we de muur weggehaald. Verder heb ik die ook voorzien van het nodige comfort:
- overal degelijke isolatie/verwarming/airco/warm- & koud water/internet/telefoon/satelliet-TV/2 surround systemen en de nodige home-automation en "machinerie" om zelf het één en ander te kunnen maken.
(kleine CNC portaal-frees / 50W CO2 laser CNC / draaibank / grote CNC freesmachine / draaibank / 2x 3D printer / plotter / diverse electronica apparatuur (logic analyzer/oscilloscoop/PIC-AVR-FPGA programmers/debuggers enz ...))
Zie onder-andere
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25488.msg913858#msg913858voor mijn "werkruimte"
2. Even wat "sfeerbeelden" van de "laatste toestand" hoe de baan was.
Ook nog een filmpje gemaakt toen (nog voor de achtergronden gehangen waren):
Over achtergronden gesproken, daarvoor heb ik destijds speciaal een plotter gekocht. De eerste "versie" van m'n achtergronden was geprint op papier. Dit is vervangen door Canvas.
Een goeie tip: als je ook achtergronden gaat printen, doe het dan ineens op canvas
De achtergronden zijn samengesteld met diverse Busch & Jowi CD's, op bepaalde plaatsen, bestaat de photoshop PSD file, wel uit 72 lagen !
Door dit zelf samen te stellen, kan je uiteraard de gehele achtergrond perfect "naadloos" afstemmen op je baan. (neem als voorbeeld m'n haven-gebied, waar de "rivier" doorloopt op de muur ...
3. Aangezien electronica een andere hobby van mij is, rij ik uiteraard volledig digitaal
Mijn baan wordt aangestuurd door RocRail (temeer ik werkzaam ben in "IT", en ik hele dagen op m'n werk met Microsoft producten geconfronteerd wordt (lees: windows o.a.), wil ik na m'n uren wel wat anders, Apple & linux is al wat de klok hier nog slaat, vandaar de keuze voor RocRail)
Qua digitale componenten, probeer ik uiteraard zoveel mogelijk zelf te maken. gaande van schema, tot print en geprogrammeerde IC's/MCU's (PIC / AVR / FPGA enz ... eigenlijk al wat los en vast zit, programmeer ik)
Zo heb ik buiten de gewone digitale componenten, ook nog een complete dag/nacht sturing, video-bewaking, video&audio switching naar diverse schermen, m'n eigen verkeerslichten (niet alleen electronica, maar t/m de messing verkeerslichten zelf, is alles zelfbouw)
Alles is bij mij aanstuurbaar met iPad (en android tablets ...)
4. Nu stilaan tot de essentie van de zaak ...
Aangezien m'n gezondheid nog verre van OK is, zit "onder de baan kruipen" voor verder automatisering & bedrading, er voorlopig niet in. (ook de ideeën voor "echte mist" en "echt onweer/bliksem" boven de baan, liggen dus nog een tijdje in de koelkast)
Anderzijds wil een mens ook wel eens stilaan wat zien rijden. Daarom is het idee geopperd om eerst de lange module (meer dan 4 meter lang - helemaal onderaan op het baanplan - module zelf kan je zien op de foto onder het baanplan, alles is ondertussen wel
netjes geschilderd trouwens), te bouwen.
Qua automatisering stelt dit niet veel voor, de bedrading ligt al tot in de module voor bezetmelders/digitale signalen/seinen/verlichting enz ... enz ...
Eigenlijk gaat dit maar over een 10-tal bezetmelders en 2 seinen, wat de baan zelf betreft.
Daarna kan hier al volop aan de scenery gewerkt worden ...
Aangezien deze module maar 55 cm breed is, zullen de gebouwen op de achtergrond, dichtbij genoeg zitten, om goed te kunnen bekijken.
Daarom wil ik in alle gebouwen, zoveel mogelijk interieur. Een mooi voorbeeld is de Märklin fabriek. (destijds nog gekocht voor ik een 50W C02 CNC Laser had, anders had ik zelf wel zoiets getekend en gelaserd)
Verder, uiteraard enkele zelfbouw half-relïef huisjes, en in m'n kast staan ook nog bouwdozen van faller, genoeg voor 10 half-reliëf huisjes.
Op de hoek van de module, komt de "Fortuna" Grube van Faller, inclusief een complete ondergrondse mijn met de grubebahn van Busch ...
(overbrugging tussen de module en de rest van de baan, is met 2 geautomatiseerde/gemotoriseerde ophaalbruggen (die ik nog moet gaan ontwerpen en 3D printen)
Qua "interieur" heb ik misschien zelfs wat overdreven, ik heb voor m'n speelgoedwinkeltje, zelfs een heus werkend minibaantje gebouwd
Ziehier het filmpje:
Hoe moet het nu verder ?
- momenteel ben ik al bezig met wat van die Faller half-reliëf huisjes te bouwen.
- morgen gaan we naar Houten, nog wat spulletjes kopen voor die grote module.
- Eerst moet er nog wat verder "opgeruimd" worden in de hobby-ruimte, alvorens we daar echt verder kunnen bouwen.
Hopelijk kan ik dus terug regelmatig wat updates met foto's en filmpjes plaatsen in dit topic !
P.S.
Voor diegenen die meer info willen / meer foto's willen zien / hogere-resolutie foto's willen zien, is er nog altijd m'n website http://www.digitalplayground.be
(Website is vorig jaar ook vernieuwd, nu is die tenminste leesbaar op zowel PC, alsook op tablet enz ...)groeten,
Kris