Aangezien we nu de "snelheid" van het ontwerpen te pakken hebben, wil ik jullie toch al af en toe laten "meegenieten" van mijn "gedachten".
Schaduwstation en de laag die er tussenzit om verbinding tussen de eigenlijke baan en dit schaduwstation te voorzien, is al getekend.
Dit zal met 99% zekerheid niet meer veranderen. (maar zeg bij mij "nooit nooit", vandaar die 1%, LOL)

Wat je hierboven ziet, wordt 7x boven mekaar gebouwd, met 15cm tussen elke laag, het bovenste spoor van dit schaduwstation ligt dus op 90 cm hoogte. (dit is geen misrekening, onderste laag zit volledig op de vloer, dus 0-15-30-45-60-75-90)
In de opening achteraan, komt een dubbelsporige loc-lift, die maar uit één niveau bestaat.
Dit heeft tal van voordelen:
- Je verliest geen "beweeghoogte", een loclift met meerdere verdiepingen in het beweegbare deel, zorgt dat je bovenaan en onderaan extra ruimte nodig hebt, bij dit systeem niet dus.
- Ook al parkeer je al je treinen na mekaar, je kan er makkelijk een trein "tussenuit" halen om te laten rijden. Door de loclift op de juiste verdieping te laten stoppen, kan je je treine "doorschuiven", tot de juiste trein op de loclift staat, je hebt immers per verdieping een lus om rondjes te rijden.
- De 2 "blauwere" delen, zijn uitneembare stukken (over de hele hoogte), zo komt je in noodgevallen nog binnenin beide cirkels.
Ik heb bewust gekozen om de lift tegen de muur te bouwen, en niet "vooraan", anders had ik nooit 3m lengte in de loclift kunnen creëren (dit bepaald ook meteen de lengte van de langste trein)
Tegen de muur bouwen heeft ook tal van voordelen, je hebt "steunpunten" genoeg om de loclift aan te bevestigen

elke verdieping heeft ietsje meer dan 27 meter spoor (loclift niet meegeteld uiteraard)
7x 27m, dat geeft zo'n 189 meter spoor, niet genoeg voor mijn hele trein-collectie, maar we hebben "naast" de baan, nog een muur van 1m95 lengte en meer dan 2m hoogte, die helemaal kan benut worden om nog een vitrine tegen te bouwen. (dit keer, maar één spoor breed)
Zodoende is de afstand tussen vitrine en treinbaan "miniem" (in tegenstelling tot nu: ik heb een vitrine van 5m in de living, met 15 "schappen", net genoeg om de helft van mijn collectie op kwijt te kunnen, de rest staat nog in de originele dozen)
Als ik om de 10 cm hoogte een schap maak op de nieuwe vitrine-locatie, kan ik toch makkelijk 22 treinstellen van bijna 2 meter lengte kwijt ...

Aan de bovenkant van het schaduwstation, zit een "tussenverdieping" om het schaduwstation met de baan te verbinden.
Hier is de eigenlijke loclift brug dus wel getekend.
De sporen die hierin liggen, zullen als "wachtsporen" gebruikt worden, om de treinen terug naar hun juiste verdieping te escorteren met de loclift.
We komen uit de rechtse railspiraal op het binnenspoor met de wijzers van de klok mee, naar beneden. Op dit tussenverdiep splitst dit direct naar dubbelspoor (zoals de rest van het schaduwstation).
Uit de loclift (ook dubbelspoor) gaat het via de buitenbocht omhoog, tegen de wijzers van de klok in ...

Ondertussen ook een "manier" gevonden om de R1 bochtwissels te vermijden. (want op elk zichtbaar niveau, moet ik uiteraard in/uit de railspiraal kunnen. (uit vanaf het buitenspoor, in naar het binnenspoor)
De railspiraal wordt niet groter dan in mijn eerste plan, en ik kan rustig verder mijn R2 & R3 bochten blijven gebruiken (waarvan ik er honderden heb), zonder dus te moeten overschakelen naar R4 voor het buitenspoor.
een R3 cirkel met 24188 in, is trouwens in rijlengte langer dan een cirkel met alleen R4 bochten, terwijl die met R4 in alle richtingen wel meer plaats inneemt.
Ik begin dus stilaan de C-rail geometrie terug in mijn "vingers" te krijgen

de 24771 kan ik per 15 graden nog wat opschuiven, als de in/uit-rij van de spiraal wat hoger of lager moet

Van mijn station hebben jullie al een voorsmaakje gekregen in mijn vorige posting, maar we zijn er nog niet.
Aangezien dit een dubbeldek baan is, en elk "dek" uit 3 "rij-lagen" bestaat, hebben we nog wel wat te tekenen.
In grote lijnen is alles uiteraard al getekend, maar door wat wijzigingen in de rail-spiralen en het vermijden van R1-bochtwissels, is het nog even naarstig verder tekenen.
Maar, zoals in mijn vorige post al aangehaald: "Komt helemaal goed" ...

Ik "herleef" helemaal, nu ik terug wat bezig kan zijn met "de hobby", ook al is het maar met de voorbereidingen, en weet ik dat het eerst half jaar er nog geen treinen zullen rijden,
toch voelt dit "goed" aan

groeten,
Kris