Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Ziet er goed uit Marcel!  :thumbup:
Doe eens gek en groei het looppad naast t spoor op.
En wat kruimels tussen t spoor.
Dat schone moet eraf om t parkgevoel te verlaten.

De onderhand van het tunnelportaal mag ook nog wel wat groener.
In de hoek waar je wel al bent geweest komt t meteen tot leven.

En hoe meer kleine plekjes ,hoe gevarieerder en natuurlijker het overkomt.

Mvg Robin.

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Dat geeft alweer een fraaier beeld :thumbup:. En die cleane look is ook gelijk de identiteit van jouw baan, dat moet je niet per sé willen veranderen. Misschien niet ieders smaak, maar het gaat er om dat het er voor jou goed uit ziet!

Wat mij op de foto's dan weer opvalt hoe mooi die openliggende stukken rotswand zijn (o.a. achter de dubbele bruggen). Daarmee kun je het landschap ook wat meer laten variëren. Hier en daar de groene ondergrond onderbreken met wat kale rotswand of gewoon wat grote losse stukken rots/steen inbedden in het groen. Dat zou ik doen ;). Maar zoals gezegd, jouw baan jouw creatie!

Groeten,
Wico     

doe maar een treintje

@citaat helemaal mee eens, als ik de foto's bekijk is het inderdaad clean maar ook heel mooi en rustgevend en dit past gewoon goed bij het plaatje  :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende foto's van een prachtige baan Marcel. :favorite:
Het schone en netheid van de baan is ondertussen jouw handelsmerk geworden en zo moet je het ook houden althans dat is mijn persoonlijke mening.
Want het schone en netheid maakt het kijken zeer aangenaam zodat je goed naar de vele details kan kijken en kan bewonderen.

Groet Michel

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Op de eerste foto komt het allemaal beter tot zijn recht. 
Onkruid en struikjes maken het beeld veel afwisselender en haalt het brave er een beetje uit en dat mag (wat mij betreft) best wel.
Langs de randen van het looppad mag best nog wel hier en daar wat meer onkruid of hoger gras.
Onkruid zelf maken kan of koop een matje van Lars op't Hof of Martin Welberg.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Ik denk dat je zeker op de goede weg bent.
Die bloemetjes en de struik met witte besjes,
vlakbij het sein, doen het erg goed  :thumbup:
Dat geeft wat fleurigheid en zou best meer mogen,
net als hier en daar wat kreupelhout toevoegen,
niet alles overleeft de winter  :wink:

Groeten,

Erik.

Fantasietjes op de baan

Ik vind het clean maar tochmooi geschakeerd hoor, er zit leven in.
De tip en foto van iTom heeft natuurlijk ook wat.
Zal zelf eens wat gaan "grasduinen"  bij Welberg

Misschien geeft dit wat inspiratie, ik kwam dit plaatje tegen en zag wel een gelijkenis met de scenery op jouw baan.
Heb je er wat aan prima, heb je er niks aan ook geen probleem.
Het is jouw baan zoals Wico al eerder opmerkte en daar is ook niks mis mee.

The meaning of life is to give life meaning!

Goedemiddag iedereen,

Ten eerste iedereen bedankt voor de waardering en voor de tips en trucs om er van te leren. Ik weet van mezelf dat ik (te) netjes werk, en ja dat is soms een handicap. Toch probeer ik het groene deel wat losser in te gaan maar dat is best moeilijk als dat niet in je systeem zit! Er wordt vaak gezegd: kijk naar de natuur. Nou daar zit ik dagelijks in, ik zie het wel maar hoe pas je dat dan toe, wat heb je daarvoor nodig, enz.

Wat ik graag in mijn baan terug wil zien is inderdaad een rustige uitstraling met veel groen. Aangezien de scenery producten voor groen, bomen, struiken, grassen en de genoemde matten in diverse uitvoeringen behoorlijk aan de prijs zijn wil ik daarin veel zelf maken. Dan moet je ook veel proberen om dan hopelijk een acceptabel resultaat te krijgen, en dat valt nog niet mee....want hoe en waarmee maak je dat dan? Stukje bij beetje heb ik het gevoel dat het steeds beter gaat maar dan zijn er natuurlijk ook tegenvallers en dat gooi ik dan weg! Uiteindelijk zien mijn bomen er niet zo mooi uit als de dure kant en klaar oplossingen maar ik probeer dan wel iets acceptabels (voor mijzelf) te produceren.

Tom: jij gaf twee mooie plaatjes mee. De eerste met verschillende struiken ziet er geweldig uit! (maar dan is de vraag die bij mij opkomt: welk materiaal is dat dan?)  De tweede van een landschap wat betreft structuur inderdaad veel gelijkenis heeft met mijn baan met de handicap van in verhouding grote stukken land zonder rails, gebouwen of iets anders wat dan logisch moet worden ingericht. Daar worstel ik nu mee maar ik heb er zeker vertrouwen in dat dat goed komt!

Ik gaf al aan dat de dunne strook een test was om te zien hoe het zou worden. Ik heb deze vandaag opnieuw aangepakt en het onrustige kleuren pallet terug gebracht naar slechts drie of vier kleuren groen in ongeveer hetzelfde kleurenspectrum. Ook bij de tunnel en het seinhuis meteen groen aangebracht. (dat staat al jaren op de lijst dus dat is voor mij niets nieuws behalve dat het nu is gedaan. Misschien komen daar nog aanpassingen zoals bijvoorbeeld nog wat spelen met grassen tussen de struiken, dat moet ik nog zien.

Ik ga er gewoon mee verder en het zal vast aan mijn eisen gaan voldoen anders moet ik doorgaan tot het wél zo is! :P

Uiteraard plaatjes van de wijzigingen.

2025-08-16 (1).jpg

2025-08-16 (2).jpg

2025-08-16 (3).jpg

2025-08-16 (4).jpg

2025-08-16 (5).jpg

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat te netjes willen werken herken ik wel Marcel, daar is niets mis mee hoor  :)
Bij het aanzien van de eerste foto's dacht ik wauw  :thumbup: :thumbup: ik hoop later op mijn eigen baan een beetje bij jou kwaliteit in de buurt te komen.
De echte scenery kunstenaars hebben wellicht nog meer opbouwende tips, die ik graag mee lees.
Op dit resultaat mag je best trots zijn  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Marcel, je kan alleen maar eer van je werk hebben als je de groenvoorziening voor je modelbaan zelf fabriceert. Maar ik vind het top wat ik nu op deze foto's zie. Zelf ben ik nog lang niet zover maar hoop toch hetzelfde resultaat mettertijd te bereiken als wat ik langs jouw sporen aangelegd zie.  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Van de eerste twee foto's werd ik al heel vrolijk. Nu weet ik wel dat het daar niet om gaat (dat ik vrolijk word), maar die foto's hebben een hoog smulgehalte. Rust in de opbouw en veel mooie details, zorgvuldig geroeste rails samen met zeer smaakvol aangebracht groen. Bij de eerste foto fantaseer ik nog wat koeien in de nu nog lege achtergrond en dan is het plaatje af.

Kortom lekker met je eigen stijl doorgaan :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Bij de Nachbarn vind je best wel wat voorbeelden die met eigen middelen zijn te gebruiken.
De materialen die te koop zijn kosten geen vermogen hoor, een Loc is vele malen duurder.
Koop gewoon eens een keer zo'n matje en pluk er vanaf wat je kan gebruiken, je ziet dan ook gelijk hoe dat in elkaar steekt en geeft wellicht een idee om het na te maken.
Met wat fijne turf en een theezeefje kan je de boel ook al wat ophalen, met wit en geel tover je zo de madeliefjes en boterblommetjes in het gras.
Kijk eens naar de volgende Tutorial's en je zal zien dat met wat middelen het allemaal best te doen is.

Verder kan je met de middelen waar je al mee was begonnen ook onkruid maken, gewoon met stukjes sisaltouw of breiwol is genoeg te prutsen maar ook met kleine takjes zoals ik op mijn vorige baantje een stukje moeras had gemaakt.

Met wat kleurtjes fijne turf paars, blauw, geel en wit, wat gras van 12mm en fijn snoeiafval kleine takjes uit de tuin kom je ook wel een heel eind.
Natuurlijk is alles zelf maken iets wat veel voldoening geeft maar ook met wat leuke matjes van Martin en Lars is heel veel te doen. Hoeft geen kapitaal te kosten.
Succes, gaat vast allemaal goed komen.

@citaat
Inderdaad, wat meer kleur behalve groen,
zal het nog levendiger maken  :thumbup: :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 16 augustus 2025, 16:35:48@citaat
Inderdaad, wat meer kleur behalve groen,
zal het nog levendiger maken  :thumbup: :wink:

Groeten,

Erik.

Zeker weten Erik, dat heeft Jaap Vriend ons wel bijgebracht.
Maar met bijvoorbeeld mosgroene fijne turf zijn ook nog wel verrassende effecten te bereiken heb ik in het verleden ervaren.
En zoals ik altijd schrijf, 't is geen kwestie van kunnen maar van doen.  :-)

Ik sluit mij aan bij Bert1955.

Luc

Nou, stiekem nog een keer,

Het gaat vandaag lekker, ik krijg er lol in! >:-D

Bij het ravijn de twee zijkanten voorzien van struikgewas en ik vind het een hele verbetering dus dat wil ik dan ook even laten zien. Dit moet ik uiteraard nog wel verder afwerken, iets meer erbij, mar dat zal vast wel lukken.

Morgen weer aan het werk en dan kan ik niet verder met de leukere dingen! >:-D

2025-08-17 (1).jpg

2025-08-17 (2).jpg

2025-08-17 (3).jpg

Als het maar Zwitsers is.

Prachtig Marcel. :favorite:
En ja jammer dat er zoveel (mooie) hobbytijd in het werken gaat zitten. :P

Groet Michel

Dat belooft weer wat voor het komend weekend.
Men noemt dit ook wel een wollige scenery. :-)

Ga zo door zou ik zeggen en het komt goed.  :thumbup:

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Hoi Marcel, het ziet er steeds beter uit.
Misschien ook wat groene plukjes tussen de bielsen plaatsen en wat aan de muurtjes doen.
Voorzie ze van wat mos groei door sterk verdunde groene en bruine tinten door elkaar te gebruiken.

Dag Marcel.

Citaat van: Narwal op zondag 17 augustus 2025, 19:40:44Het gaat vandaag lekker, ik krijg er lol in! >:-D

Kijk, dan ben je dus op de goede weg:
wanneer de werkzaamheden een bevredigend resultaat laten zien! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

het leukste vrijwilligerswerk

Het wordt steeds mooier, persoonlijke mening  :)

Je kunt zoals eerder aangegeven ook met de wildgras matten of de plukmatten werken, je kunt deze ook later nog toevoegen tussen/over  je al bestaande stukken voor afwisseling en dan overgang maken met brown earth fine  turf strooisel van woodland bijvoorbeeld.

Er zijn zoals aangegeven veel inspirerende filmpjes en materialen te vinden over/bij prutsvlog, Marcel op het hof, Martin welberg..
De matten zijn niet duurder dan het gebruik van verschillende vezels.
Maar goed bezig, ik hoop dat je iets hebt aan de gegeven tips.
Hoi Marcel,
Het gedeelte helemaal aan de rand doet niet onder voor Joseph Brandl! Prachtig! Complimenten. Lekker doorgaan zo en dan krijg je steeds meer je eigen 'handschrift'.

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooi hoor!!

Goedemiddag iedereen,

Mies: ooit komt er hopelijk de tijd dat alles hobbytijd is... >:-D

Tom: Wollige scenery, nooit van gehoord! Ik begrijp het wel en er komt er nog meer van. :P

Martin: Dank, ik ben het met jou eens, het ziet er inderdaad steeds beter uit. En ja, er zijn nog heel veel andere aandachtspunten. Mij zijn ze ook bekend en ooit komen ze aan de beurt! ;)

Erik: Ja het gaat steeds beter. Meestal niet in eerste instantie maar dan haal ik het weer weg en begin opnieuw en dan gaat het steeds beter. :o)

Barry: Jij hebt een goede mening, ik ben het er mee eens... Ik ken de meeste genoemde filmpjes ook, kijk ze graag maar voordat het ergens op gaat lijken ben je wel een stukje verder. Ik heb ook een aantal "pluk" matjes liggen en gebruikt. Meestal denk ik dan: dat moet je zelf kunnen maken, maar hoe dan? (al vindt ik ze persoonlijk wel aan de dure kant)

Peter Alex: Nou nou, Joseph Brandl.. dat is wel heel erg hoog gegrepen! Bedankt, nu ga ik naast mijn schoenen lopen.... B)

Ernst: Dank, vind ik ook.. :favorite:

Toch weer aan het aanpassen geweest om het beeld aan mijn smaak aan te passen. Ik hou van een groene rustige uitstraling en ik denk dat ik nu ondertussen ben waar ik wil zijn. Uiteraard niet met alles maar de toon is volgens mij gezet.

Ik experimenteer wel verder om alles bij elkaar te trekken maar daar heb ik dan wel het hele nieuwe modelspoorseizoen voor! :thumbup:

2025-08-24 (1).jpg

2025-08-24 (2).jpg

2025-08-24 (3).jpg

2025-08-24 (4).jpg

2025-08-24 (5).jpg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ziet er goed uit Marcel.
Nu maar eerst lekker op vakantie gaan en wellicht kreeg je ineens de geest.
Maar volgens mijn heb je die al. :-)
Goede reis en fijne dagen met elkaar.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat dit is gewoon een hele mooie foto met die rijtuigen zo en die V200

het leukste vrijwilligerswerk

Zo met die rijtuigen erbij is het inderdaad een heel mooi plaatje, komt alles beter tot zijn recht 👍🏻

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.