Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

The meaning of life is to give life meaning!

Goedemorgen allemaal,

Wat een positieve reacties! Dat is altijd erg fijn om te horen, jullie vinden het dus gelukkig mooi. En ja, ik denk overal lang over na en werk zo netjes mogelijk want ik heb een hekel om in rotzooi alles op te moeten zoeken. Ook een motivatie is om de baan zo schoon mogelijk te houden is om in ieder geval storingen door troep proberen te voorkomen. Ik hoef het opslaan van middelen gelukkig niet onder de baan te doen want daarvoor heb ik op zolder nog een paar andere plekjes. Niet dat er nooit wat onder de baan staat maar het liefst zo weinig mogelijk want dan kan ik daar ook fatsoenlijk bij voor het geval dat er storingen zijn waar ik vanaf onderen bij moet.

Blauw (zo hebben jouw ouders je vast niet genoemd...): Mijn hele baan is van k-rails, ook in de onzichtbare delen. Ik heb een aantal afneembare delen om er vanaf boven bij te kunnen komen en ja, ik hoop dat straks nog beter te kunnen wegwerken zodat het minder opvalt.

DJ: Een Profi baan? Geef mij niet teveel eer, ik klungel mezelf ook maar naar beste geweten door het bouwproces! En ja, ik heb tijdelijk eens een pakket van 40 dennen over de baan verspreid en je ziet ze bijna niet eens... Ach, wat zeeschuim bomen, struiken en natuurlijk grassen lost ook al veel op. Hoop ik...

Bert en Tom: Ik probeer de basis strak te maken maar in het verdere proces van poten, zaaien en laten groeien moet het wel wat losser worden. Zo ook met kolen en andere troep wat achteloos in een hoekje wordt gegooid om "later" nog eens een keertje op te ruimen.

Ondanks de warmte op zolder toch nog even een hegje gemaakt voor bij de parkeerplaats bij Bhf Friedrichshöhe, dus toch nog een mini foto update-je!

2024-07-21(1).jpg

Als het maar Zwitsers is.

Marcel, Bedankt voor deze kleine maar fijne update. :thumbup:
Vraagje is de parkeerplaats van beide kanten te bereiken ?
Zo niet dan zou ik persoonlijk de heg laten doorlopen tot aan het spoorwegovergangslicht om het parkeerterrein goed af te sluiten en het duidelijk te laten zien dat het van 1 kant te bereiken is.

Groet Michel

Hallo Mies,

Scherp gezien! ;)

De parkeerplaats is straks alleen te bereiken via het station. Aan de overwegzijde komen nog struiken e.d. zodat er dan vanaf die kant niemand op- of af kan rijden. >:-D

En nog hekwerk oid langs het spoor Marcel?  ;)

Hallo Bert,

Jawel: langs het spoor bij de parkeerplaats komt als het goed is ooit nog een wat wildere rij struiken, wel of niet in combinatie met een hek!

Pfoe.. jullie lopen met vragen wel ruim voor op mijn bouwtempo! >:-D Ik kan het gewoon niet bijhouden....... :D

Swiss rail .. what else?

@citaat

Dat herken ik :). Voordat je het weet vragen ze of je een beetje op wilt schieten met de volgende update ...

Groeten,
Wico
Top Marcel.
Je schiet in ieder geval veel meer op dan wij......

Hallo Bert,

Jullie schieten niet op? Foei toch, jullie zijn met z'n tweeën dan zou het twee maal zo snel kunnen gaan als in BDS!  >:-D
Ik dacht even dat ik als pensionado veel tijd zou hebben maar met een tuin van 5000M2 lukt dat niet helemaal  :?
Rutger is druk met de brug en draaischijf en heeft na komende week 4 weken  vakantie, eens komt het goed

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Bert1955 op zondag 21 juli 2024, 17:52:58met een tuin van 5000M2 lukt dat niet helemaal
Dat is geen tuin meer maar een park, Dan heb je een parkwachter annex tuinman nodig.  :-)

Mijn tuin is lang niet zo groot en ik doe er bijna niets aan. Dat laat ik doen, door vrouwlief. Veel handiger.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Bert,

Dat wordt toch nog hard werken met al die op- en aanmerkingen hier.

groet
Harald

doe maar een treintje

schapen d'r op, dat scheelt al een boel  :D
Dank voor de tips  :?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Gewoon volgooien met tegels, krijg je zo'n "Rob Verlinden-tuintje". Scheelt heel wat tuinonderhoud.... 😏

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Even klein beetje tegen de wind in fietsen  ;)
Het is een brave heg. Ik zie alleen nog wel wat P.V.A.'s (Punten Van Aandacht)
Die kan je mooi nu al met dat basis gras weg werken en dan later wat hoger gras, onkruid en straatvuil er tegen aan.
Nu staat alles op de grond terwijl een fundering beetje in de grond staat als er omheen van alles groeit.

p.v.a..jpg

XXX (maar dan onder elkaar...)

Hoi Harald,
Toen ik je laatste updates zag - en een pagina terug je kamer, ben ik meteen gaan opruimen in mijn treinkamer.
En ik zal ook eens nettere randen langs mijn baan maken...
 :thumbup:  Wouter

Goedemiddag iedereen,

Ik ben lang niet meer op het forum geweest. Wel ben ik aan de gang gegaan met andere klussen, waarvan er één stiekem eigenlijk toch voor mijn modelspoorbaan is. Op zolder heb ik, toen ik ergens in 2009 begon met bouwen, twee TL bakken opgehangen. De lichtopbrengst is ondertussen enorm afgenomen dus nu heb ik twee LED "TL bakken" opgehangen van het zelfde type als ik ook al boven mijn werktafel had hangen alleen een groter formaat.

Man, wat een verschil........dat had ik veel eerder moeten doen! >:-D

Daarnaast heb ik ook boven mijn werkbank achter mijn garage twee van die LED bakken gehangen zodat ik daar 's avonds ook goed kan werken met geweldig veel licht. Ook aan de werkbank moest nog het een en ander gebeuren maar ook dat is nu eindelijk helemaal klaar. (o.a. wandcontactdozen, een bankschroef en wat handiger inrichting van de laden en kastjes)

Daarna had ik een hele tijd absoluut geen zin om fysiek wat aan de baan te doen al ben ik wel aan het puzzelen geweest voor het groene werk wat nu eindelijk toch een keer moet gaan gebeuren. Natuurlijk ook gereden om alles een beetje gangbaar te houden, maar dat was het dan wel.

Dit weekend toch maar eens begonnen met het maken van struiken van IJslands mos. Dit volgens Sebb's 1zu87 video op YouTube.

In het begin even wennen aan de grassmaster want daar had ik nog nooit iets mee gedaan maar het went. Het kabeltje zit wel eens in de weg maar daar wordt ik hopelijk wel handiger mee, zeker als ik óp de baan moet werken. Gelukkig kon ik voor dit klusje lekker op mijn werkbank aan de slag dat werkt veel prettiger. Dat statische apparaat maakt er wel een bende van, de grasvezels komen overal terecht maar het is natuurlijk wel relatief schoon werk.

Mijn keuze voor bladsoorten voor de struiken is gevallen op twee Woodland fine turf kleuren en twee soorten blad van Noch.

WLS T1346 Fine Turf Weeds. (donkerder groen)
WLS T1345 Fine Turf Green Grass. (licht groen)
Noch 07144 Loof Middel Groen.
Noch 07146 Loof Donker Groen.

Uiteraard is het resultaat is hieronder te zien.

2024-10-06 (1).jpg

2024-10-06 (2) WLS T1346 Weeds.jpg

2024-10-06 (3) WLS T1345 Green Gras.jpg

2024-10-06 (4) Noch 07146 Donker Groen.jpg

2024-10-06 (5) Noch 07144 Middel Groen.jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Marcel, in onze fietsenberging hebben wij de TL-armatuur met daarin 2 'klassieke TL-balken' laten vervangen door een spatwaterdichte LED-balk-armatuur met daarin 1 LED-balk. Dat ding licht de berging goed uit, meer nog dan de 2 oudjes. Inderdaad,hadden we eerder moeten doen maar soms hebben andere keuzes meer voorrang...

Mooie struiken die je daar laat zien, ik noteer de gegevens want die komen t.z.t. ook voor goed van pas!  ;-)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja dat zal wel. Hoe lang zaten die TL-buizen al in die bakken? Vele jaren waarschijnlijk. Een TL-buis moet om de twee jaar vervangen worden omdat de lichtopbrengst dan snel achteruit holt.
Citaat van: Narwal op zondag 06 oktober 2024, 13:18:00Dit volgens Sebb's 1zu87 video op YouTube.
Ik dacht dat hij zijn inspiratie hiervoor haalde bij Modellbahn Gleiswueste. Neemt niet weg dat het een prima video is om zelf als inspiratie te gebruiken :)

Leuk om weer een mooie update van je te zien Marcel. :thumbup:
De struiken zien er in mijn ogen goed en realistisch uit en zullen je baan alleen maar sfeervoller en mooier maken.
De video van Sebb heb ik met veel plezier uitgekeken al ga ik er zelf niks mee doen natuurlijk. ;)

Succes met de verdere scenery klusjes.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat was even geleden Marcel, leuk weer iets van jou te lezen.
De stuikjes zien er prima uit, voor de aankleding van de baan is groen een must, hier moet ik er ook nog mee gaan beginnen maar ik heb eerst nog een andere klus.
Ledverlichting geeft niet alleen meer licht het scheelt je ook nog eens in de portemonnee ( even niet naar de aanschaf kijken  :) ).

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Struikjes zijn goed gelukt (persoonlijk heb ik de voorkeur voor de fijne variant) en de video is erg instructief. Eens kijken of ik me daar ook aan ga wagen :).

Groeten,
Wico
Hoi Marcel,
Dacht afgelopen week nog aan je, long time no post B)

Maar mooie stappen maak je!
Witmoosdorf staat helaas wat stil, huis in de verkoop, Na de verhuizing verder of Witmoos versie 2   :-(

Leuk werk met dat groen, maar als je de grasmaster gaat gebruiken adviseer ik wel om een mondkapje te gebruiken, die fijne vezels zweven overal in het rond en zo adem je zonder te merken wel wat in waar je longen ook niet vrolijk van worden want die willen niet groen worden.

Zelf maak ik geen gebruik van ijslandsmos maar uitgeplozen sisaltouw, gaat ook prima.
Verder goed bezig met mooie foliage en diverse kleuren en soorten groen.

Hallo allen,

Frans en: Tja, eerder vervangen, ik heb ook vaak nog zoiets als "het doet nog wat het moet doen" waarom zou ik dan iets anders kopen. Nu werd het echt wel tijd. Succes in de toekomst met de struiken!

Henk: na twee jaar TL buizen vervangen, dat doet echt niemand! Bovendien branden die buizen bij mij alleen in de weekenden en dan ook geen 12 uur. In bedrijven branden die dingen hele dagen dus daar is het net wat anders. (maar eerder vervangen was wel handiger geweest....)

Bas: klopt! Sebb geeft ook aan dat hij het ook weer heeft van Gleiswueste, maar ik zag dit bij hem het eerst. Hij post ook interessante en mooie filmpjes met humor maar wel mooie kwalitatief geweldige resultaten. Daar ben ik wel eens jaloers op.

Mies: Ach, je kunt toch wel een paar struikjes kwijt op jouw baan?

Peter: Nou, mijn vrouw betaald de rekeningen dus mij kost het verbruik van de TL verlichting niets....

Wico: De fijne varianten met turf zijn inderdaad goed gelukt. Toch, met het loof zijn ze ook heel erg goed gelukt, op de foto's zit je er boven op, op enige afstand is het heel erg realistisch. Gewoon eens proberen!

Bert: het was ook al zo stil op de bouw op jouw pagina! Succes met de verkoop, het verhuizen en hopelijk snel beginnen met Witmoos versie 2!

Tom: Het is inderdaad leuk werk al heb ik het nog niet helemaal in de vingers. De sisaltouw versies heb ik ook nog. Inderdaad wel handig, een mondkapje, zeker bij de nog kleinere vezels, bedankt voor de tip!

Dit weekend ben ik eens met de laatst gemaakte struiken en met de sisalstruiken en zeeschuimbomen en struiken die ik lang geleden al eens heb gemaakt aan het stoeien geweest. Dit alleen om voor mezelf een beter beeld te krijgen hoe iets er uit kan gaan zien en of het mij wel een beetje aanstaat. Alles staat ook nog gewoon los op de baan. Ik heb al wel een aantal valkuilen gezien. Dat gaat dan om bijvoorbeeld kleurcombinaties maar ook verschillende materialen door elkaar. Vaak past het goed en is het mooi en realistisch maar soms vloekt het in mijn ogen bij elkaar. Doordat er nog geen gras groeit is de overgang soms wat abrupt maar dat wordt straks hopelijk beter.

Dit is allemaal voorlopig maar tijdelijk dus ik kan alles nog verschuiven of weg laten. Toch lijkt het al heel anders.

Ik moet nog heel veel bomen en struiken maken dus als ik er zin aan heb hoef ik me niet te vervelen.

2024-10-13 (1).jpg

2024-10-13 (2).jpg

2024-10-13 (3).jpg

2024-10-13 (4).jpg

2024-10-13 (5).jpg

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooie update Marcel!  :thumbup:

en mooi detail: de beveiliging voor de bovenleiding vanaf het viaduct!  :thumbup:
fraaie update Marcel, de houten stammen wil ik wel van je overnemen om gebinten van te maken :D

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dat wordt nog flink wat struiken maken, Marcel!
Maar het begin is er en ziet er al prima uit :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ziet er goed uit nu je baan groener wordt :)

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Marcel,

Ziet er al erg realistisch uit.

groet
Harald

doe maar een treintje

@citaat inderdaad, het oogt misschien nog een beetje open c.q. steriel, maar het ziet er potverdorie goed en professioneel uit en bovendien ruim in opzet.
Daar wordt je vrolijk van.
toppie!  :thumbup:

gr. Ruud
Speciale Gast

B) Die valbeveiliging bij het viaduct is inderdaad erg leuk, mooi gemaakt. :thumbup:
De vele tinten groen zien er ook top uit, in de natuur zie je dat ook, dus erg realistisch.
En als het vloekt in jou ogen niet doen of anders doen, jij kijkt er tenslotte het meeste naar.

Marcel,

Zoals altijd weer heerlijk genoten van je update.
Het groen ziet er zeer goed uit net als de boomstammen zeer mooi gedaan. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Je bent goed bezig met het groen  :thumbup:. Lekker schuiven en kijken wat je bevalt. Ik heb zelf ook al gemerkt dat ik vanzelf een soort voorkeur voor combinaties van groen heb ontwikkeld. En soms moet je dat dan weer bewust doorbreken want anders wordt het eentonig :idea:. Maar gaat vast goed komen, je hebt nog heel wat meters te vullen ;).

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Wat is dit mooi geworden Marcel.
Een ware metamorfose en een lust voor het oog. Ik bewonder je betreffende je discipline in alles.  :)

Helaas is bij mij het enthousiasme voor Engental getemperd wegens teveel problemen en probeer ik moed te vatten opnieuw te beginnen. Het plan is al klaar.  ;)

Ja, ja, dat zijn de struiken die het allemaal nog mooier gaat maken.
Gelukkig hou je niet aan 1 kleur vast en breng je de boel tot leven met verschillende kleuren.
Ga je ook nog wat doen met struiken als braam, vuurdoorn enz. beetje kleur er op mag ook best wel.
Voorlopig ziet het er weer heel veel belovend uit en is het weer een genot om te zien hoe de baan steeds mooier en mooier wordt.
Beetje sprokkelhout tussen de struiken en bij de bomen kan ook geen kwaad.  ;)

Goedemorgen iedereen,

Ernst: Dank! Zeker, de beveiliging van de bovenleiding is inderdaad goed gelukt.

Bert: Het zijn echte eiken houten stammen; zelf geroofd in de bossen op mijn werk! Ik houd ze liever zelf, maar jij hebt jouw eigen landgoed, daar kun je vast passende gebinten vinden.

Erik: Zeker, er moeten nog veel struiken en bomen worden gefabriekt! Zal vast goedkomen.

Bas: Dat groene is zeker een vooruitgang, de baan ziet er nu al bijna klaar uit, al is dat de snelle blik. Uiteindelijk moet er nog heel veel gebeuren.

Harald: Dank! Vanuit sommige posities bekeken is het inderdaad bijna echt, maar vanuit andere posities nog niet. Wordt hopelijk helemaal opgelost.

Ruud: Dat steriele komt volgens mij grotendeels door het nog niet geplante gras. Dat zou volgens mij al heel veel schelen. Maar ook ik wordt hier al heel blij van na heel veel jaren tegen een lattenbouwwerk, een wit landschap en daarna een bruine baan aan te kijken.

DJ: Meerdere kleuren groen door elkaar maakt het inderdaad realistischer maar dan moet het wel echt bij elkaar passen zodat het ook echt over komt.

Mies: Ik ben altijd blij als jij er weer van geniet! Dank.

Wico: Dat schuiven met groen is inderdaad leuk en uiteindelijk zal er wel een soort groene "Marcel" handtekening uit komen omdat ik dan mijn eigen stijl heb gevonden. Toch moet er wel af en toe iets spannends gebeuren...

Martin: Ik ben er ook heel blij mee! Soms denk ik per ongeluk dat het al bijna af is. Er moet echter nog heel veel gebeuren van mijn "lijstje" voordat dat echt zo is. Jammer dat Engental veel problemen geeft, dat haalt het werk- en speelplezier helaas behoorlijk onderuit. Succes met de nieuwe plannen! Ik begrijp jou volkomen.

Ik ben weer bezig geweest met het voorbereiden van de volgende serie struiken. Het IJslands mos haal ik bij een tuincentrum. Dat hebben ze in meerdere kleuren en ik heb gekozen voor "abrikoos" kleur. (dat klinkt slechter dan het is) Na bewerking met turf of loof zie je er maar weinig van weer. Deze mos bevalt prima en is goedkoper dan van "onze" gebruikelijke leveranciers. De bakjes met mos lijken klein maar er komt veel uit. (op de eerste foto is het bord met mos de oogst van één bakje)

De mos heb ik schoongemaakt door de vervuilingen eruit te halen zoals dennennaalden en blaadjes en daarna de mos kort in de oven gebakken om het wat steviger te maken. De "vervuilingen" heb ik in de magnetron gedroogd en daarmee hopelijk eventuele achtergebleven levende dingen vermoord. Daarna de naalden en blaadjes een kopje kleiner gemaakt en toegevoegd aan mijn bosbodem sprokkelhoutvoorraad.

Nu nog zin maken om met de nieuwe struiken te beginnen!

20-10-2024 (1).jpg

20-10-2024 (2).jpg

Je bent weer lekker bezig Marcel, georganiseerd zoals altijd, hoewel, het val met wat van je tegen dat het flesje wash niet in lijn staat met het Vallejo flesje, foei :D
En euh: Waar heb je de flesjes met pigment poeder vandaan.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Slim bedacht van dat mos Marcel. Dat gaat een mooi resultaat geven. Omdat ik nu zelf geen bouwactiviteiten kan ontplooien, kijk ik nu alles maar van je af.  :P
Is dit IJslands mos net zo flexibel?  Ik had ooit een bak die werd keihard en viel na een half jaar uit elkaar.

Modelspoor mos is altijd bewerkt zodat t niet uitdroogt.
Mocht het niet zo zijn. In een glycerinebad 24 uur laten weken net zoals met eigen gekweekte bomen wordt aangeraden.( zeegras)

Mvg Robin.
Ziet er heel goed uit!!
Ik heb wat geëxperimenteerd met IJslands mos.  Het ziet er zeer natuurgetrouw uit maar wordt inderdaad hard en bros.
Dopen in verdunde houtlijm maakt het een stuk sterker en tast de structuur nauwelijks aan

Hallo allen,

Ja, ijslands- of rendiermos wordt inderdaad uiteindelijk bros. Als je het koopt is het soepel, té soepel om te bewerken daarvoor moet het weer wat droger zijn. Als de struiken zijn voorzien van houtlijm en statisch gras en daarna met loof of fijne turf (met spuitlijm of haarlak) doet het er niet meer toe dat ze ooit bros worden. Na een paar jaar op de baan te hebben staan gebruik je dat waarschijnlijk toch niet weer. (oud en stoffig..)

Bert: ik denk dat je de flesjes bedoeld op de onderstaande foto? Te koop bij o.a.: http://www.bertusworkel.nl/

In deze flesjes zit overigens fine turf, dat kan ik dan uit het flesje spuiten om bijvoorbeeld turf op struiken of grondbedekking aan te brengen.

Fles Bertus Workel.JPG

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

De meeste knutselhobbywinkel verkoopt deze flesjes.
Mijn vrouw heeft ze ook.
Ze is nu al met de kerstkaarten begonnen.  8o

Henk

Goedemiddag allemaal,

Het was weer knutselstemming in het Oosten dus ben ik weer lekker rustig op zolder begonnen aan het sorteren van zeeschuim. Ik heb een doos van Heki en een van Noch. Er zit wel duidelijk verschil in de kwaliteit. Van de eerste is de hoeveelheid groter maar daar zat in verhouding ook veel in wat niet is te gebruiken. Bij de tweede is de zeeschuim beter ingepakt en is bijna alles bruikbaar. Dat verschil kan natuurlijk de volgende keer andersom zijn maar daar ga ik, als ik nog meer nodig zou hebben, dan wel achterkomen.

Het is wel teer spul, je moet het echt voorzichtig uit de verpakking halen anders scheur je heel snel potentieel mooie bomen kapot. Daarna heb ik alle achtergebleven blaadjes voorzichtig verwijderd. Met geweldig mooie Metal  >:-D  op de koptelefoon een ontspannend klusje. Daarna (bijna) alles maar weer voorzichtig in de dozen gepakt zodat het klaar ligt voor de volgende stap: laten weken en daarna de gebogen bomen recht op laten drogen.

Ik heb voor het idee een aantal "bomen" op de baan gezet, gewoon ergens om te zien wat het zou kunnen worden: weer een heel ander aanzicht. Wel wennen. Ik denk dat een groot deel van de potentiele bomen uiteindelijk toch grote struiken gaan worden maar dat ga ik wel zien als ik daar mee bezig ben.

2024-10-26 (1).jpg

2024-10-26 (2).jpg

2024-10-26 (3).jpg

2024-10-26 (4).jpg

2024-10-26 (5).jpg

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Ga weer met veel plezier volgen hoe jij deze kale takken om gaat toveren in fraaie bomen :thumbup:.

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Marcel,

Je hebt weer wat om over te bomen.
Wel een bomenklus.

Veel pezier ermee en we zien het resultaat graag gauw tegemoete.

Henk
Mooi gefröbel Marcel.
Wellicht kun je van de reststukjes zeeschuim nog struiken maken

Swiss rail .. what else?

De laatste restjes zeeschuim verkruimelen en mengen met theeblaadjes geeft een prima bosgrond bodembedekking :idea:.

Groeten,
Wico