Nieuws:

Hou 26 oktober 2025 vrij in je agenda voor de Stichting 3rail Gastendag in Leeuwarden!

Michelstadt } vrachtwagen uitbreiding.

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

Re: Michelstadt } nieuwe Liliput Holcim wagons.

Als het maar Zwitsers is.

Ik had meer plezier van mijn aanwinsten dan rijden met de Z4 Wim. ;)
Veelst te laag voor mij uitlaten die "herrie" maken ik wordt al "oud" he vanavond krijg ik mijn oude vertrouwde 5 serie weer terug heerlijk. :P

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Je weet in ieder geval nu dat een volgende auto geen Z4 zal worden.  :)

Henk

Inderdaad Henk dat weet ik zeer zeker nu deze uitleenbeurt. :D
Gisteravond weer heerlijk met het cruise control aan in de ruime 5 serie gezeten naar huis toe. :thumbup:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Comfort before speed... :-)

@citaat

Jij snapt het Wim. ;)

Groet Michel

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: h0_miessie op maandag 28 april 2025, 16:12:10zou een groene sleep(je) zelflossers van de firma Makies ook niet misstaan
Bij mij zijn er 6 Makiesers (Ik had destijds juist meer Weiachers aangeschaft), ik aas ook nog op wat Makies aanvulling. Babette en Elisi trekken samen 15 wagons (die in het echt uitgevoerd zijn met stroomvoerende koppelingen, opdat de eerste en de laatste wagon, de beide "locs", samen kunnen werken).

Eigen foto's: Makies AG, Babette, BDe 4/4 94-85 7 576-049-1
(als je op het nummer achter BDe zoekt, dan vind je alle info)

Die Holcims mag jij houden.

Wist je trouwens dat de verkoper er nog meer setjes van had?

@citaat

JW, bedankt voor je uitvoerige berichtje over de Makies Babette en Elisi. :thumbup:
Één van de 2 "dames" heb ik zien langsrijden bij het hotel in Olten maar ik was te laat met de camera om er een foto/filmpje van te maken. :-(

De Holcim wagons hou ik zeker die gaan niet meer weg uit Michelstadt. ;)

Ja ik weet dat de verkoper er meer had maar langer kan de sleep niet worden anders waren er zeker meer meegegaan naar huis toe en om 2 slepen te maken hoeft voor mij nu ook niet niet.

Groet Michel

RMW - Sinds 1963

Beste Michel,

Gefeliciteerd met je fraaie nieuwe Holcim-wagons.

M.v.g.

Maikel (RMW)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 03 mei 2025, 08:44:35Makies Babette en Elisi. :thumbup:
Één van de 2 "dames"

Er waren 4 "dames", de 4 dochters van de oprichter/eigenaar van Makies AG.

Erik H. tipte me, over Jeanette en Gutemine,
anders had ik dat ook niet geweten. Alle vier de BDe's van Makies AG zijn gekocht bij de SOB.

Ze zagen er verschillend uit, net als zijn dochters, schijnt het.
Maar Babette en Elisi lijken als tweeling zussen op elkaar (als BDe, dan).

@citaat  @citaat

Dank je Maikel voor je felicitatie groet voor ja inderdaad fraaie Holcim wagons. :thumbup:
Liliput materiaal doet en rijd en staat altijd goed in Michelstadt. :P

@citaat

Wederom heel erg bedankt JW voor deze informatie van de BDe's van Makies AG. :thumbup:
Ik ga straks op hun website kijken of ik wat meer kan ontdekken van deze Zwitserse firma.
Wel een leuke manier om de dochters te eren door BDe's naar hun te noemen. :favorite:
Ook zal ik na mijn verplichtingen de link doornemen die je hebt geplaatst.

Groet Michel
Michelstadt } aanwinsten uit Zug Zwitserland.

Michelstadt } aanwinsten uit Zug Zwitserland.
Met Hemelvaart en de dagen daarna waren Wico en ik gezellig naar het mijn ons geliefde Zwitserland toe voor een paar dagen treinen spotten en om de Gotthard Panorama Express te doen lees hier meer hierover in de topic van Wico .

Eerst mijn aanwinsten die ik gekocht heb in de treinenwinkel in het prachtige Zug de eigenaar was een zeer vriendelijke heerschap die ons allerlei informatie gaf over diverse treinen en zijn legertijd in het Zwitserse leger dit naar aanleiding van mijn aankoop van Arwico een Zwitserse Leopard tank voor bij mijn militaire sleep waar ik trouwens meteen een Piko (96699) zware-last-wagon gereserveerd heb bij mijn favoriete Duitse dealer en ja ik zou geen Piko troep meer kopen maar dat ging over de Piko loc(s) die er nooit maar dan ook nooit gekocht gaan worden om te komen te rijden in Michelstadt.
De militaire sleep zal dus straks uit 13 wagons bestaan 10 met tanks en panserwagens en 3 met ander militair materiaal de bedoeling dat daar in de toekomst mijn Märklin Vectron in de bekende Cargo uitvoering voor gaat rijden.

Verder zijn er 2 Herpa exclusiv serie Swiss Post bakwagens gekocht leuk voor mijn nog te bouwen La post distributieterrein in de toekomst.
En uiteraard een schitterende Märklin Eaos wagon met lading en sluitverlichting de lading gaat eruit komt in een andere Eaos wagon want deze komt in een sleep die gevuld is met kolen dus deze wagon is straks ook beladen met kolen ipv met schroot zoals nu het geval is.

En omdat ik natuurlijk ook wat foto's heb genomen zal ik er een aantal laten zien helaas deed mijn nieuwe fotocamera erg vreemd dus alles met de telefoon moeten nemen al zijn de foto's er zeker niet minder mooi door.

Net als Wico heerlijk op zolder gekeken bij de verzameling van de heer Alfred Lang die heerlijk gepassioneerd over de hobby sprak met glinsters in zijn ogen als hij net een treinbaan had gekregen wat een mooi gezicht en om te horen we mochten zelf met de lift naar beneden gaan want hij moest nog de baan afsluiten maar volgens mij bleef hij gewoon nog lekker een uurtje rijden op zolder. :P  :favorite:
En Alfred was net als ikzelf weinig tot zeer niks aan scenery en alleen maar rijden en ik moet zeggen het reed heel erg mooi en rustig want zoals Alfred zei de treinen rijden op de snelheid zodat ik met de trein mee kan lopen om ze te bewonderen.
De ruimte die hij tot zijn beschikking had deed me heerlijk slapen na onze laatste heerlijke avondmaaltijd op Zwitserse bodum.

En ik moet eerlijk bekennen ik mijn geliefde Zwitserland nu alweer maar helaas eerst weer even sparen zodat ik de volgende keer mijn vrouw de prachtige plaatsten kan laten die deze keer met Wico heb mogen bewonderen.

Groet Michel
Re: Michelstadt } aanwinsten uit Zug Zwitserland.

Swiss rail .. what else?

Michel,

Ik lees en zie natuurlijk niets nieuws, want ik was erbij :D. Maar de foto's en je verhaal zijn net even anders, dus hier in Zeeland weer extra nagenieten.

Vooral meneer Alfred Lang van hotel Terminus en zijn verzameling treinen zullen we niet gauw vergeten :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Zo, die bakwagen met schroot én sluitlicht is echt wel een hele mooie, Mies  :thumbup:  Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst  :cool:

En tja, en die tank is ook heel fraai gedetailleerd, maar niet mijn kopje thee. Al zijn zware last wagons prachtig in een sleep, maar dan wel met een andere belading ... :wink:

Mocht je bij Alfred geen foto's maken?  :roll:

Groeten,

Erik.
 :) Michel, je hebt een mooi Zwitserse treintjes koekeloeren uitstapje gehad met Wico en ook nog een paar leuke aanwinsten erbij. :thumbup:

:o) En omdat jullie de website van Alfred blijkbaar niet konden vinden zet ik het hier maar neer;

https://terminus-brugg.ch/blog/hotel-terminus-modelleisenbahn/

https://terminus-brugg.ch/blog/hundert-jahre-spur-1/

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Hé Michel (en Wico),

Het was weer een reis die de moeite waard was, dat getuigen de mooie foto's wel weer die jullie weer onbaatzuchtig met ons gedeeld hebben  :)  :)  :) .

Op naar het volgende uitstapje.

@Michel, ligt het nu aan mij? Of zie ik wel heel veel materiaal op de foto's die ook mij jou (in het klein) de revue passeren?

Groeten,

Jan

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 02 juni 2025, 19:56:23:) Michel, je hebt een mooi Zwitserse treintjes koekeloeren uitstapje gehad met Wico en ook nog een paar leuke aanwinsten erbij. :thumbup:

:o) En omdat jullie de website van Alfred blijkbaar niet konden vinden zet ik het hier maar neer;

Er is ook een aparte website voor de modelspoorbaan!

Groeten,
Wico
Het was zichtbaar genieten in Zwitserland.
Extra leuk als er dan ook nog wat gevonden wordt om de collectie uit te breiden.

Big Boy 4014

Dag Michel.

Heb zo even je nieuwe aanwinsten gezien dat zijn echt hele mooie zeg met opvallende kleuren er tussen :thumbup:  :smile:
En ook nog eens mooie foto's van Zwitsers grootspoor kan je wel merken dat dit toch echt jou ding is.
Erg leuk allemaal en geniet van je aanwinsten veel rijplezier ermee.
Groet,

Theo.
Mooie aanwinsten Michel en dat na een leuke reis maakt het nog meer een mooie herinnering aan die dagen.

Luc

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Mooie aanwinsten.
Maar die eaons met schroot => met kolen is veel realistischer. Want die wagens rijden echt niet met boorkrullen rond.
In NL wordt schroot (wij noemen het schrot) nooit per spoor vervoerd. Altijd per schip en vanuit Duitsland per vrachtwagen. Dit type "koopschrot" heeft een lage soortelijke massa, ofwel veel volume. Dus per spoor is ook relatief duur. Zwaar schrot gaat wel per trein. Iets wat Marklin nog niet zo goed begrijpt als ze een zg lading aanbrengen.
Gr. Marcel
Mooie aanwinsten. Zal vast een goed gezicht zijn, die tank op de Piko wagen. Als vergelijk uit de tank in mijn topic: die wagen die jij besteld hebt heeft volgens mij een meer realistische lengte. Roco levert helaas veel tanks op te korte wagens uit...

Koen

Citaat van: Wico op maandag 02 juni 2025, 18:27:53Michel,

Ik lees en zie natuurlijk niets nieuws, want ik was erbij :D. Maar de foto's en je verhaal zijn net even anders, dus hier in Zeeland weer extra nagenieten.

Vooral meneer Alfred Lang van hotel Terminus en zijn verzameling treinen zullen we niet gauw vergeten :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Na een lange werkdag heb ik nu alweer heimwee naar het wonderschone Zwitserland Wico. :-(
Ik ben weer vele mooie herinneringen rijker en kijk nu alweer uit naar onze volgende Zwitserland reis/avontuur. :)

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 02 juni 2025, 19:23:36Zo, die bakwagen met schroot én sluitlicht is echt wel een hele mooie, Mies  :thumbup:  Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst  :cool:

En tja, en die tank is ook heel fraai gedetailleerd, maar niet mijn kopje thee. Al zijn zware last wagons prachtig in een sleep, maar dan wel met een andere belading ... :wink:

Mocht je bij Alfred geen foto's maken?  :roll:

Groeten,

Erik.

Ik zag deze prachtige bakwagen met schroot staan en zei tegen Wico deze gaat mee naar huis wat er ook gebeurt gelukkig was de prijs het zelfde als hier in Nederland dus hup aan de verkoper gegeven en leg maar alvast bij de kassa neer.
Ja die tank de één houd ervan de andere wat minder zelf vindt ik het wel leuk om een militaire sleep te laten rond rijden zelf bij Alfred stond een sleep met militaire wagons volgens mij zij hij uit de jaren '60 dat de tanks waren.
En ja die zware last wagons zijn zeker prachtig klein en robuust die tegen een gewichtje kunnen. :P
Nadat we netjes gevraagd hadden aan Alfred of we foto's mochten maken was zijn antwoord natuurlijk geen enkel probleem en hier onder het verhaaltje 10 foto's van de banen van Alfred. :favorite:

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 02 juni 2025, 19:56:23:) Michel, je hebt een mooi Zwitserse treintjes koekeloeren uitstapje gehad met Wico en ook nog een paar leuke aanwinsten erbij. :thumbup:

We hebben zeker treintjes gekoekeloerd Dirk-Jan en ja het smaakt naar meer veel meer. ;)
De Roco dubbeldekker die eind van het jaar hopelijk wordt afgeleverd is aardig aan de prijs maar nu ik hem meerdere malen heb zien rijden en op stations gezien besteld ik hem toch maar niet af en verheug mij op zijn komt hier in Michelstadt.
Ik ben zeer tevreden met de aanwinsten uit Zug weer een mooie herinnering als ze langskomen rijden op de bovenbaan.
En bedankt voor de link ik kon er maar 1 van het hotel nu meerdere nogmaals bedankt hiervoor. :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: i_m_johny op maandag 02 juni 2025, 19:59:15Hé Michel (en Wico),

Het was weer een reis die de moeite waard was, dat getuigen de mooie foto's wel weer die jullie weer onbaatzuchtig met ons gedeeld hebben  :)  :)  :) .

Op naar het volgende uitstapje.

@Michel, ligt het nu aan mij? Of zie ik wel heel veel materiaal op de foto's die ook mij jou (in het klein) de revue passeren?

Groeten,

Jan

Graag gedaan Jan wij hebben live genoten jij en de anderen ietsjes later maar even mooi om van te genieten. :)  :P
Nee klopt veel materiaal die ik en jij ook op de baan hebben staan/rijden komt in het echt ook voorbij denderen zeker in Prattlen is het een komen en gaan van goederentreinen met herkenbaar materiaal. :favorite:
En ja Jan er zal zeker weer een uitstapje komen alleen is de vraag wanneer ivm drukke agenda's.

Citaat van: Wico op maandag 02 juni 2025, 20:14:07Er is ook een aparte website voor de modelspoorbaan!

Groeten,
Wico

Even de links van Dirk-Jan eruit geknipt Wico maar die link van jouw is nieuw dus die gaan we met ze allen bekijken inclusief ikzelf bedankt voor het delen. :thumbup:

Citaat van: erik01 op maandag 02 juni 2025, 21:06:54Het was zichtbaar genieten in Zwitserland.
Extra leuk als er dan ook nog wat gevonden wordt om de collectie uit te breiden.

Wederom mede door het mooie weer werd er zeker genoten in het wonderschone Zwitserland Erik. :)
Ja een souveniertje hoort er gewoon bij zodat ik vaak aan daze prachtige dagen met treinen Gotthard bier heerlijk eten en de mooi weer wat wil een treinenspotter nog meer ? ;)

Citaat van: th op maandag 02 juni 2025, 21:32:35Dag Michel.

Heb zo even je nieuwe aanwinsten gezien dat zijn echt hele mooie zeg met opvallende kleuren er tussen :thumbup:  :smile:
En ook nog eens mooie foto's van Zwitsers grootspoor kan je wel merken dat dit toch echt jou ding is.
Erg leuk allemaal en geniet van je aanwinsten veel rijplezier ermee.
Groet,

Theo.

Dank je wel Theo. :thumbup:
Ja souveniertjes kopen en treinenspotten is zeker mijn ding maar vooral het spotten wachten totdat de seinen op groen gaan het gezweep van de bovenleiding als de trein eraan komt prachtige tijden die ik helaas veel te weinig doe maar we kijken weer vooruit en sparen rustig verder voor de volgende Zwitserland reis. :)

Citaat van: lucdiels op dinsdag 03 juni 2025, 10:01:48Mooie aanwinsten Michel en dat na een leuke reis maakt het nog meer een mooie herinnering aan die dagen.

Luc

Dank je wel Luc. :thumbup:
Ik kan het niet beter verwoorden zoals jij het doet Luc wat betreft de herinneringen. :thumbup:  :thumbup: 

Citaat van: loc1200 op dinsdag 03 juni 2025, 12:20:48Mooie aanwinsten.
Maar die eaons met schroot => met kolen is veel realistischer. Want drie wagens rijden echt niet met boorkrullen rond.
In NL wordt schroot (wij noemen het schrot) nooit per spoor vervoerd. Altijd per schip en vanuit Duitsland per vrachtwagen. Dit type "koopschrot" heeft een lage soortelijke massa, ofwel veel volume. Dus per spoor is ook relatief duur. Zwaar schrot gaat wel per trein. Iets wat Marklin nog niet zo goed begrijpt als ze een zg lading aanbrengen.
Gr. Marcel

Dank je wel Marcel. :thumbup:
Wat betreft het schroot het is een Zwitserse wagon en die Zwitsers blijven rare jongens volgens Obelisk. :D
Märklin zal er wel een draai aangegeven hebben maar hoe dan ook ik vindt de lading best geinig en een mooi gezicht geven aan de wagon.

Citaat van: KNed op dinsdag 03 juni 2025, 13:23:53Mooie aanwinsten. Zal vast een goed gezicht zijn, die tank op de Piko wagen. Als vergelijk uit de tank in mijn topic: die wagen die jij besteld hebt heeft volgens mij een meer realistische lengte. Roco levert helaas veel tanks op te korte wagens uit...

Koen

Dank je wel Koen. :thumbup:
Deze week gaat de tank op een wagon en mag een ander zolang de Piko zware last wagon er nog niet binnen is langs de baan staan.
Als hij erop staat zal ik even een foto plaatsen Koen en ja de Roco wagons lijken wat kleiner zodat de tank of ander militair voertuig iets groter lijkt dan de wagon waardoor het lijkt of de verhoudingen niet kloppen.

Groet Michel

Hoi Michel,

Mooie aanwinsten weer en weer mooie foto's.
Net als Erik (Nieuwenhuis) is oorlogsmaterieel niet mijn ding.

Maar goed, niet getreurd, ik heb van de update genoten.

Henk

@citaat

Blij dat ondanks het oorlogsmateriaal toch genoten hebt van de update Henk. :thumbup:
Gelukkig houden we niet allemaal van het zelfde anders zou het forum heel eentonig zijn met al dat Zwitserse materiaal. ;)  :D

Groet Michel
Leuk verslag Michel, het was zo te zien een heel verantwoorde reis naar Zwitserland!

Je Piko SBB lok is te mooi om in de vitrinekast te belanden, ik vermoed dat het toch aan de instellingen van de decoder ligt (optrek en afremvertraging en lastregeling) dat deze lok niet goed onder koploper wil rijden.

@citaat
Leuk dat je het verslagje leuk vond Frank. :thumbup:

Neef Erik was er lang mee bezig om de Piko loc goed rijdend te krijgen MFX uitgezet enz enz en hij remde mooi af thuis in Michelstadt op de Ecos centrale aangemeld en ja weer op MFX aanmelden toen was ik er klaar mee.
Loc is naar mijn favoriete Nederlandse dealer gegaan waar hij nu al 2 maanden verblijft omdat men het erg druk hebben en daar wordt een nieuwe decoder ingezet die alleen MFX spreekt hopelijk is hij snel terug en kan hij eindelijk meerijden in de dienstregeling.

Het is een harde leerschool geweest nooit meer hoe mooi ze ook zijn een Piko loc kopen.

Groet Michel
Duurt wel erg lang, even een ander decodertje erin prikken....

Je hebt weer mooie spulletjes gescoord trouwens (en waar beter dan in Zug  :-) ). Ik spaar ook Leopard 2's, ik heb in dienst ook met zo'n ding mogen rondknorren....

Tot snel!

"Neef" Erik
'k zou toch zelf proberen een decoder te wisselen  ;);

mvg,
Michel

Michel,

Citaat van: h0_miessie op donderdag 05 juni 2025, 16:48:37Neef Erik was er lang mee bezig om de Piko loc goed rijdend te krijgen MFX uitgezet enz enz en hij remde mooi af thuis in Michelstadt op de Ecos centrale aangemeld en ja weer op MFX aanmelden toen was ik er klaar mee.
Loc is naar mijn favoriete Nederlandse dealer gegaan waar hij nu al 2 maanden verblijft omdat men het erg druk hebben en daar wordt een nieuwe decoder ingezet die alleen MFX spreekt hopelijk is hij snel terug en kan hij eindelijk meerijden in de dienstregeling.

Wat voor een merk decoder zat er dan in?

En als je tijdelijk MFX op de Ecos uitzet?
Heb je dat geprobeerd?

Henk

Citaat van: ErikW op vrijdag 06 juni 2025, 14:06:01Duurt wel erg lang, even een ander decodertje erin prikken....

Je hebt weer mooie spulletjes gescoord trouwens (en waar beter dan in Zug  :-) ). Ik spaar ook Leopard 2's, ik heb in dienst ook met zo'n ding mogen rondknorren....

Tot snel!

"Neef" Erik

Helaas heeft de winkel het erg druk met reparaties weinig personeel enz enz das het nadeel als je afhankelijk bent in dit soort gevallen.
Ja Erik de aangeschafte aanwinsten zijn weer erg mooi en Zwitsers wat mijn hartje weer goed doet uit het prachtige plaatsje Zug. :favorite:
Op een Leopard tank heb ik in mijn dienstjaren niet gereden maar wel zat ik in een YPR-765 waar ik mij kostelijk heb vermaakt op mijn 17/18de ('83-'84) levensjaar. :)  :thumbup:

Citaat van: ramdani op vrijdag 06 juni 2025, 17:10:16'k zou toch zelf proberen een decoder te wisselen  ;);
mvg,
Michel

Bij Märklin wel Michel bij een Piko niet het ding was al moeilijk open te krijgen.

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 06 juni 2025, 23:51:13Michel,

Wat voor een merk decoder zat er dan in?

En als je tijdelijk MFX op de Ecos uitzet?
Heb je dat geprobeerd?

Henk

Volgens de gegevens een Plux22 decoder Henk en ja ik had dat kunnen proberen op mijn 2de Ecos om de M4 uit te zetten maar niet met de Ecos waar de baan op staat aangesloten als het fout gaat kan ik alle 78 MFX locs opnieuw aanmelden en ijken enz enz.
Maar als het ombouw en decoder goeroe Erik het al niet lukt lukt hij mij zeker niet.
Loc wordt nu veranderd met een ESU decoder dus proberen heeft nu geen nu meer.
Ook bij mijn eerste Piko had ik al problemen vriend Laurent was er al dik 1.5 uur mee bezig om toen de decoder van analoog naar digitaal te krijgen. :?
Deze loc rijd maar dan houd het ook bij op decoder reageert nergens op dus rijd hij als solo loc door Michelstadt heen.

Groet Michel

Gisteren was het weer tijd om met wat anders te gaan rijden afgelopen week mochten de losse locs hun asjes strekken en vanaf gisteren mogen er weer diverse slepen rijden door Michelstadt heen.
Ook de militaire sleep was aan de beurt dus een mooie gelegenheid om de aangeschafte Leopard 2 in de sleep te zetten daarvoor moest een SPZ 2000 Hägglunds van een zware-last-wagon af maar deze fraaie SPZ 2000 Hägglunds komt weer terig als de gereserveerde zware-last-wagon van Piko binnen is gekomen.

Er staan nu 3 verschillende tank(s) en/of pantserwagen(s) in de sleep de Leopard 2 en de M113 en de SPZ 200 Hägglunds en verder 3 wagons waarvan 2 met VW bestelbusjes in diverse uitvoeringen en met 3 M113 op 1 wagon.

Hierbij wat foto's van de diverse zware-last-wagons met de 3 tank(s) en pantserwagen(s)

Verder wens ik de kijkers fijne Pinsterdagen toe met dit prachtige hobby weer.

Groet Michel   

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Zo dan, Michelstad wordt goed bewapend.
Dat zien we niet op het Rodeplein als Poetintje naar zijn hobby staat te kijken.

De wagons en lading zien er weer mooi uit Mies, tot de pukoos tanden bewapend.

Jij en je vrouw ook fijne Pinksterdagen en laten we hopen dat er nog een Pinksterzonnetje komt. B)

Indrukwekkend hoor, Michel  B)

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Michel,

Zie er erg fraai uit. Mensen die het kunnen weten (ben zelf niet in dienst geweest) hebben mij verzekerd dat bij transport de antennes worden verwijderd. Of jij je daar druk om maakt, denk ik niet ;).

Groeten,
Wico

Ik vind de wagons wel mooi.  >:-D

@citaat
Zolang het niet hoger is dan 4 meter kunnen ze nog de tunnels, etc. door.
Oh nee, dat is voor auto's en vrachtwagens.  :mrgreen:

Op afbeeldingen zag ik ook wel eens dat ze naar beneden gebogen werden en aan de loop vast gemaakt.

Henk
Hoi Michel dat zijn mooie aanwinsten en ook leuk dat jij en Wico mooie trip hebt gemaakt naar Zwitserland.

Gr henk
Enne die antennes kunnen ook ruzie maken met de bovenleiding vandaar dat ze er afgeschroefd werden.
Mooie aanwinsten Michel.

Citaat van: iTom op zondag 08 juni 2025, 11:00:39Zo dan, Michelstad wordt goed bewapend.
Dat zien we niet op het Rodeplein als Poetintje naar zijn hobby staat te kijken.

De wagons en lading zien er weer mooi uit Mies, tot de pukoos tanden bewapend.

Jij en je vrouw ook fijne Pinksterdagen en laten we hopen dat er nog een Pinksterzonnetje komt. B)

Net als mijn geliefde Zwitserland Tom ben ik neutraal en heeft de militaire sleep (hopelijk) een preventieve werking.
Het nieuws volg ik al jaren niet meer eerlijk gezegd zit liever op zolder dan dat ik die ellende moet aanhoren/aankijken dus die parade van Poetin heb ik helaas gemist. :D
Leuk dat je de wagons en lading er mooi uit vind zien. :thumbup:
Vandaag (2de Pinksterdag) heb ik al meer zon gezien dan gisteren dus geniet er lekker van met je vrouw Tom misschien een terrasje in het pittoreske Dordrecht ?

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 08 juni 2025, 11:54:36Indrukwekkend hoor, Michel  B)

Groeten,

Erik.

Dank je Erik. :thumbup:
Ja dat zijn ze zeker indrukwekkend. :)

Citaat van: Wico op zondag 08 juni 2025, 12:35:01Michel,

Zie er erg fraai uit. Mensen die het kunnen weten (ben zelf niet in dienst geweest) hebben mij verzekerd dat bij transport de antennes worden verwijderd. Of jij je daar druk om maakt, denk ik niet ;).

Groeten,
Wico

De sleep ziet er zeker fraai uit met deze prachtige grote Leopard 2 tank Wico. :favorite:
Ik ben wel opgeroepen voor mijn diensttijd maar was geen pantserchauffeur ik zat in het midden in de YPR-765 als plaatsvervangend groepscommandant dus heb ik nooit de YPR-765 op de trein gezet of gezien en ja de antennes horen omlaag getrokken te worden tijdens het vervoer maar deze antennes zijn erg kwetsbaar om te buigen dus laat ik ze maar lekker rechtop staan.

Citaat van: Trainhenk op zondag 08 juni 2025, 15:53:23Ik vind de wagons wel mooi.  >:-D

@citaat
Zolang het niet hoger is dan 4 meter kunnen ze nog de tunnels, etc. door.
Oh nee, dat is voor auto's en vrachtwagens.  :mrgreen:

Op afbeeldingen zag ik ook wel eens dat ze naar beneden gebogen werden en aan de loop vast gemaakt.

Henk

De wagons zijn zeker mooi Henk zo mooi zelfs dat ik er nog 1 gereserveerd heb. :P
Best verwarrend he al die regels voor tunnel. :D
Klopt maar deze antennes zijn zeer kwetsbaar en om nu een een antenne af te breken van een duur voertuig om de realiteit na te boosten gaat mij net te ver. ;)

Citaat van: ÖBB op zondag 08 juni 2025, 17:01:36Hoi Michel dat zijn mooie aanwinsten en ook leuk dat jij en Wico mooie trip hebt gemaakt naar Zwitserland.

Gr henk

Dank je wel Henk. :thumbup:
We hebben zeker weer een mooie trip gemaakt en eerlijk gezegd mis ik Zwitserland nu alweer en zou zo weer terug willen om meer foto's en filmpjes te maken van al het prachtige materiaal wat daar rond rijd. :favorite:

Citaat van: Freek op zondag 08 juni 2025, 17:12:11Enne die antennes kunnen ook ruzie maken met de bovenleiding vandaar dat ze er afgeschroefd werden.
Mooie aanwinsten Michel.

Gelukkig staat er hier geen stroom op de bovenleiding Freek. ;)
Dank je wel Freek ik ben er weer zeer maar dan ook zeer blij mee. :)

Groet Michel
Wat een leuke militaire wagens Michel, die vormen een mooie afwisseling op de baan.

Luc
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Die M113 is voor mij relatief bekend. In mijn diensttijd was ik opgeleid voor commandant op een M106. Het zusje van de M113.
De M106 was ingericht om een 4.2 inch mortier mee te nemen en uiteraard te gebruiken. Bij het rijden op de openbare weg werden de antennes naar beneden gebogen en zo vastgezet. Geen idee hoe dat op de trein ging, dat heb ik nooit meegemaakt.
Ik heb voor mijn trein ook veel foto's over transport van militaire voertuigen op treinen opgezocht.
Veel zaken die "uitsteken" worden en dan inderdaad afgehaald of ingeklapt.
Dus zaken als antennes monteer ik niet, spiegels monteer ik ingeklapt, losse wapens zoals mitrailleurs ook niet. Een bekende is ook de camera op een Fennek voertuig. Die steekt ook nogal uit dus die moet er ook af.

Maar als je het juist mooi vind om alle toeters en bellen erop te hebben dan houdt gelukkig niemand je tegen op je eigen modelbaan  :)

Koen

@citaat  @citaat  @citaat

Dank je wel Luc. :thumbup:
Het is zeker een hele leuke afwisseling tussen het goederen en passagierstreinen in. :)

@citaat  @citaat

Ik had de M106 even opgezocht op het wijde web Frank fraaie tank en de voorloper van de YPR waar ik 14 maanden op zat.
De stukjes op de weg in de buurt van Ermelo bleven volgens mij bij ons de antennes gewoon recht staan misschien omdat het maar een paar km was naar de Ermelose-heide en niet echt op transport zoals naar Duitsland voor een 2 weken durende oefening.

@citaat

Koen, de mitrailleur van de Leopard 2 monteer ik ook niet die blijft lekker in het zakje zitten.
Het heeft niet echt met mooi te maken maar de antennes zijn zo fragiel en om ze dan om te buigen met de kans op breken gaat mij net te ver voor de prijs wat een gemiddelde tank/pantervoertuig kost.
En als ik ze wel zou kunnen ombuigen dan moet het draadje nog dunner zijn als de antenne(s) en die antenne(s) is al vrij dun dus dat wordt niks met mijn worstenvingers dan ombuigen. :D

Groet Michel
Over die antennes: ik heb weleens ergens gelezen dat iemand een snorhaar van een kat gebruikte. Die zal in ieder geval wel flexibel zijn...

Koen
Citaat van: KNed op woensdag 11 juni 2025, 00:40:40ik heb weleens ergens gelezen dat iemand een snorhaar van een kat gebruikte.
Mijn katjes stemmen tegen!
20250609 Pippi en Berend bij voerbak.jpg
Ja, schijnt ook niet echt diervriendelijk te zijn om snorharen af te knippen.

Volgens mij heb ik het een keer in de Railhobby gelezen.
Hier staat er ook iets over: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=1760&sid=7a0bea2a86e6807c36d58dd61e9e4763#p1760
Citaat van: KNed op woensdag 11 juni 2025, 12:07:24Ja, schijnt ook niet echt diervriendelijk te zijn om snorharen af te knippen
Je kunt het met dode katten proberen. Op het asiel waar ik aan verbonden ben worden regelmatig dode katten binnen gebracht door de dierenambulance. Na veertien dagen (wettelijke bewaartijd) gaan de kadavers naar de destructie (de "dode beestenbak" van de plaatselijke milieustraat).

Snorharen van katten zijn inderdaad hier prima geschikt voor, ook als hengel trouwens.

Wij hebben twee katten en zo nu en dan liggen er gewoon van die snorharen los op de bank of waar er ook geslapen of gevochten wordt.
Dan kun je ze gewoon pakken zonder de kat te beschadigen en in een bakje doen  :P

@citaat Inderdaad Frank, hier net zo  :thumbup:
Beide katten zijn er inmiddels niet meer,
maar ik heb nog steeds de verloren snorharen,
zowel witte als zwarte, bewaard in een bakje.

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Het wachten is op het eerste snoezige kattenfilmpje op dit forum >:-D.

Groeten,
Wico

@citaat
Ik heb het (vooralsnog) weten te beperken tot wat foto's....

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.