Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Crabbedam; De bouw
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Crabbedam; De bouw  (gelezen 4807 keer)

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 15 juli 2020, 22:09:25 »

Weer een update.
Afgelopen week weer veel gezaagd en geschroefd.
Daarnaast het een en ander verplaatst op de zolder.
Van een vorige modelbaan had ik nog Ikea kasten staan waar de oude modelbaan in een vorig huis, nu ruim 12 jaar geleden, op stond, in een hoek staan.
Deze stonden vol met tijdschriften over de hobby. De afgelopen weken/maanden ben ik bezig geweest deze in te scannen en daarmee digitaal te maken, waarna ze in de papiercontainer belanden. Ze zijn toch waardeloos geworden omdat de rug eraf gesneden is. Maar het scheelt wel enorm veel plek op zolder. ;)
En toen kwam het idee om deze kasten onder de modelbaan te plaatsen.
Mijn manier van bouwen lijkt een beetje een omgekeerde volgorde en dat is het ook, maar dat heeft een reden.
Na 12 jaar, waarvan meerdere jaren financieel zwaar was er weinig van bouwen gekomen.
Een deel van de verzameling werd verkocht en ik heb alleen dat gehouden waar ik mee verder wilde. Treinen uit de jaren 1983 tot 1996. Dus na de serie 1000, maar nog wel met de 1500 en voor de komst van particuliere vervoerders. Alleen heb ik wel een Duitse en 2 Oostenrijkse locomotieven gehouden, maar dit is omdat het Feuerwehr locs zijn.
Na 12 jaar wilde ik wel weer eens bouwen en financieel kan het weer, maar ik wil wel zuinig aan doen. Er zijn nog zoveel andere dingen die ik nog wil doen in huis. Dus werd het idee geboren met modules te gaan werken zodat ik in ieder geval wat kon gaan bouwen. Mijn vrouw vond echter dat ik er meer mee moest doen, zodat ik wel kon rijden, dus werd de constructie onder de baan gewijzigd zodat er ook een schaduwstation onder kan.
Dat is hierboven te lezen.
Om meer ruimte te krijgen op zolder werd het idee geboren om de kasten, die nu bijna leeg zijn van tijdschriften, onder de modelbaan te plaatsen. Dat is afgelopen weekend gedaan. Het ziet er gelijk veel netter uit, al zeg ik het zelf.
In de open plaats tussen de kasten zijn 2 planken gemaakt waar mijn verzameling Märklin catalogussen van 1979 tot heden op staat. Die worden niet ingescand. De plank er boven is een uitschuifbare plank geworden. Hier komen alle digitale componenten, zoals Trafo's, Boosters, wisseldecoders e.d. op. Als laatste van deze update zijn de platen waar het schaduwstation om moet komen op maat gezaagd en geplaatst. Gelukkig zijn de delen erboven modules die verwijderd kunnen worden om de rails in het schaduwstation te leggen.

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 15 juli 2020, 23:14:49 »

Mooi nieuws, ook nog een schaduwstation! En dat ook nog eens op initiatief van de vrouw des huizes. In het Engelse tijdschrift What HiFi was the wife factor nog wel eens een punt van discussie: 'Waarom zulke enorme speakers? Je hebt er ter grootte van een pak melk!'
En dan ging het erom toch her ladyship te overtuigen van de noodzaak van aanschaf van de mooist klinkende boxen die de huiskamer geweldig zouden (ont)sieren.
Maar jij hebt een spoorvrouw waar je trots op kunt zijn! Die meedenkt. Mooi, man.


Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juli 2020, 09:46:26 door BlikkenTinus »
Gelogd

Erik Baas

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 16 juli 2020, 00:40:12 »

speakers [..] ter grootte van een pak melk

Ja, die herinner ik me ook nog wel. Ze klonken als een pak bedorven yoghurt...  ;-)
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 16 juli 2020, 13:28:30 »

Hoi,

Zelf ben ik dol op compacte banen, en dit is ook een pareltje in de maak. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je richting schaduwstation gaat. Mijn vermoeden is met een helix, maar wellicht gaat het op een andere manier gebeuren? Ook ben ik benieuwd hoe je beide lagen als modules gaan bouwen/ koppelen. Kortom, ik blijf je volgen!

Groeten,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 16 juli 2020, 16:48:49 »

De verbinding tussen het schaduwstation en het station zal inderdaad gemaakt worden met een klimspiraal. Aan de andere zijde van het station komt een tijdelijke keerlus met 2 sporen en 3 kopsporen. Als de zolder verbouwd is zal daar de rest van de treinbaan aan vast komen, maar dat is nog verre toekomst.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #55 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 05:49:34 »

Achter de modules komt een verbindingsspoor naar de klimspiraal. Er is net ruimte genoeg voor het spoor.
Als ondergrond is een vuren paal van 44 x 44 gebruikt die aan de staanders voor de achtergrondplaten is vastgemaakt.
De platen waar het schaduwstation op moet komen liggen inmiddels vast en zijn voorzien van geluiddempende platen.
De rails kan gelegd worden in het schaduwstation. Het sporenplan zal echter wel iets gewijzigd worden.
Hierdoor kunnen er iets langere treinen in het schaduwstation geparkeerd worden.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #56 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 06:38:33 »

Dat ziet er prima uit Martin, je bent toch niet de hele nacht bezig geweest ( of gewoon vroeg op )  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #57 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 08:24:41 »

Hoi Martin,

Maakt het schaduwstation ook deel uit van de modules, of zijn het separate modules, of ligt het gewoon vast bovenop de kastjes?

Ziet er netjes uit, dat moet gezegd worden  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

lucdiels

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #58 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 09:12:49 »

Je bent goed bezig Martin, proper en gestructureerd. Volhouden zou ik zeggen :)

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #59 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 13:53:30 »

Dat ziet er prima uit Martin, je bent toch niet de hele nacht bezig geweest ( of gewoon vroeg op )  :D

Haha, nee Peter. Ik had nachtdienst en als het rustig is ideaal om het forum te bekijken en bij te werken, net als het inscannen van tijdschriften. Heerlijk die nachtdiensten.  :P :P

Hoi Martin,

Maakt het schaduwstation ook deel uit van de modules, of zijn het separate modules, of ligt het gewoon vast bovenop de kastjes?

Ziet er netjes uit, dat moet gezegd worden  :thumbup:


Het schaduwstation is één geheel, geen modules dus, maar is wel deelbaar in het lange smalle stuk en het bredere deel, omdat dit deel van de baan, als de zolder verbouwd is, naar de andere hoek van de treinkamer moet verhuizen.

Je bent goed bezig Martin, proper en gestructureerd. Volhouden zou ik zeggen :)


Dankjewel. Ik hou wel van structuur en netheid.  B) :P :D
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 21:04:58 »

Het sporenplan in het schaduwstation is iets aangepast. In het eerste plan zaten veel linkse wissels. Hiervan had ik er echter te weinig in mijn bezit. Rechter wissels daarentegen had ik veel meer. Dan kan je twee dingen doen. Nieuwe linkse wissels kopen of het sporenplan aanpassen. Ik heb voor het laatste gekozen. Het bijkomend voordeel is dat de opstelsporen nu ook langer zijn. Om het schaduwstation compleet te maken moeten er nu nog wel wat railstukken gekocht worden.

Ook het stationsgebouw van Crabbedam nadert haar voltooiing. De bak aan de gevel met het NS logo is van verlichting voorzien. Helaas lijkt het op de foto erg fel, maar in werkelijkheid is dat niet zo. De stationsrestauratie is voorzien van een interieur en verlichting.

Als laatste is de wand voor de achtergrond geplaatst. Boven de achterste 2 modules ( waar het spoor rond het dorp loopt) is aan de onderzijde een opening gehouden zodat de rails er onderdoor kan als de bakken weg moeten. Alleen de opening waar de trein door achter de wand verdwijnt moet ik nog maken.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 21:06:12 »

En nog wat foto's.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #62 Gepost op: zondag 06 september 2020, 23:48:04 »

Na een heerlijke vakantie vandaag weer eens verder gegaan met de bouw van de modelbaan Crabbedam.
Vandaag heb ik het hout gezaagd voor de klimspiraal dat de verbinding moet gaan vormen tussen het schaduwstation en de modules.
Het frame staat nu de helling moet nog wel gesteld worden.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 03:11:13 »

De afgelopen maand heb ik niet stil gezeten bij het bouwen aan de modelbaan. De vorderingen gaan niet snel, maar wat er gedaan wordt is wel noodzakelijk. Wat is er allemaal gedaan:
1 het bedientableau is verder afgemaakt. De intellibox zit ingebouwd en de modelbaan is aan te zetten met één hoofdschakelaar. Hierna kan ik kiezen om de verlichting boven de baan aan te zetten om te bouwen of de Intellibox om te rijden.
2 De uittrekbare plank onder het schaduwstation in verder ingericht met trafo's, een booster, wissel- en terugmelddecoders.
3 Alle secties in de blokken zijn aangesloten op de ringleiding voor de spanning.
4 Er is een begin gemaakt met het aansluiten van de wissels.
5 De klimspiraal is goed afgesteld zodat de treinen continu onder een zelfde hellingshoek naar boven of beneden rijden.
6 de eerste testritten zijn gereden.
De komende tijd zal vooral staan in het teken van nog meer kabels trekken om alle terugmelders aan te sluiten en dan kijken of de diode truc, zoals deze in de Rail-wiki staat vermeld, werkt.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 03:12:42 »

De laatste foto's
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 07:48:27 »

Dit soort dingen kost altijd meer tijd dan je van te voren inschat Martin, maar het is noodzakelijk om straks je treinen lekker te laten rijden.

De diode truc zal zijn werk wel doen, dat een een bewezen stukje techniek.

Je bent lekker bezig en ook nog zo laat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ludo1957

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Positief denken kan nooit kwaad ;-)
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 08:52:17 »

Wow ! :-)
Eén ding is zeker: het hek is van de (Crabbe)dam.

lucdiels

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 09:28:58 »

Ik herken de fase in de werkzaamheden, ik ben er ook mij bezig voor het zichtbare niveau van mijn baan.
Gaatjes boren, kabelgootjes leggen, kabels trekken enz. Je bent volop bezig en er komt geen rail bij.
Maar hou vol van want daarna gaat het des te sneller bij de verdere bouw.``

mvrgr

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 08 oktober 2020, 16:49:06 »

Dit soort dingen kost altijd meer tijd dan je van te voren inschat Martin, maar het is noodzakelijk om straks je treinen lekker te laten rijden.

De diode truc zal zijn werk wel doen, dat een een bewezen stukje techniek.

Je bent lekker bezig en ook nog zo laat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Bij mijn vorige modelbaan had ik leds gemonteerd tussen de decoderdraad en de Terugmelddecoder. Eigenlijk is dit hetzelfde. Dat werkt prima. Geen stoor-bezetmeldingen meer. Alleen de truc met een diode tussen de 2 spoorstaven kende ik niet. Ik hoop dat dit inderdaad ook werkt.
O, by the way, ik was niet nog zo laat aan het hobbyen hoor. Gewoon nachtdienst.  ;)

Wow ! :-)
Eén ding is zeker: het hek is van de (Crabbe)dam.

Haha. Zeker.... en door...  :D :D

Ik herken de fase in de werkzaamheden, ik ben er ook mij bezig voor het zichtbare niveau van mijn baan.
Gaatjes boren, kabelgootjes leggen, kabels trekken enz. Je bent volop bezig en er komt geen rail bij.
Maar hou vol van want daarna gaat het des te sneller bij de verdere bouw.``

mvrgr

Luc

Nou inderdaad Luc. En dan werd er jaren geleden gezegd. Digitaal? 2 draden is genoeg.
En dan te weten dat dit nog maar een klein deel is van wat het ooit moet worden in de modelspoorkamer...
Nog heel veel draden te trekken.
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 03:25:24 »

Het is weer even geleden dat ik wat nieuws heb gemeld over de bouw van Crabbedam.
Toch heb ik niet stil gezeten, maar het trekken van en aansluiten van draden is nou niet echt interessant om steeds foto's van te plaatsen.
Intussen zijn alle terugmelders en wissels aangesloten en werken via Koploper. De truc met de diodes lijkt goed te werken.
Er kan nu zo langzamerhand gewerkt gaan worden aan de scenery.
Als eerste heb ik de perrons gezaagd. De gebouwen in het dorp zijn op hun definitieve plek gezet. Hiervan kunnen de draden van de verlichting aangesloten worden. De overweg is in ruwe vorm van triplex gesneden en vastgezet.
Van karton worden de perron zijkanten gesneden en tegen op hun plaats gelijmd.
De railovergangen tussen de modulebakken heb ik aangepast naar een tip van Josef Brandl, Als de modules onderling gekoppeld zijn kan een railverbinder verschoven worden zodat de spoorstaven altijd mooi in elkaars verlengde liggen.
In de afgelopen weken hebben wij hier thuis in quarantaine gezeten omdat mijn vrouw positief getest was.
Die tijd heb ik nuttig besteed door een plan V te pimpen. Het interieur geschilderd en van verlichting te voorzien.
Ook een BR628 werd gepimpt en gedigitaliseerd.
Als laatst nieuwtje heb ik gisteren de bestelde plan U van Artitec opgehaald. Deze moet nog van een sleper worden voorzien.
Op de foto's staat de plan U naast de plan U die ik 12 jaar geleden heb gebouwd uit een bouwset van www.sleutelspoor.nl
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 03:27:09 »

En de rest van de foto's
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 06:02:01 »

Hoi Martin,

Mooie update weer  :thumbup: :thumbup:
Je hebt een erg leuk station op je baan staan, en er staan twee prachtige treinstellen in, was de plan U niet meer in wisselstroom leverbaar ?

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Timaximus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 07:28:03 »

Die flauwe boog in je station geeft wel een mooi aanzicht zo.

MvG,

Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 16:51:42 »

Hoi Martin,

Mooie update weer  :thumbup: :thumbup:
Je hebt een erg leuk station op je baan staan, en er staan twee prachtige treinstellen in, was de plan U niet meer in wisselstroom leverbaar ?

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dankjewel Peter. Dit station is van Tilly Models. Ik ben alleen nog niet helemaal tevreden over de kleur. Dat gaat misschien nog veranderen.
Via de website was er geen wisselstroomvariant meer te bestellen. Daarom heb ik er één zonder sleper besteld. Die frot ik er zelf wel onder :D

Die flauwe boog in je station geeft wel een mooi aanzicht zo.

MvG,

Timaximus

Bedankt Timaximus. Ik heb dat bewust gedaan. Dat geeft net dat beetje meer op de modelbaan, al heeft het ook nadelen.
Het bouwen van het perron in de boog is een uitdaging....  ;)

Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Ik ben me er eentje
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #74 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 21:42:13 »

Hallo Martin,

Het ontwerp is simpel en daarom zeer interessant  :thumbup:, maar toch even een kleine kanttekening.

De linkerzijde met die scherpe boog is een groot contrast met je prachtige flauw gebogen station met de slanke wissels.
Dat doet afbreuk aan het geheel en zou mij een doorn in het oog zijn.
Kun je die niet eerder uit het zicht onttrekken?
Het spoor daalt toch af.
Wellicht kost het een kleine inspanning om de scenery te veranderen.
Het zal de aanblik van het sporenverloop absoluut aanzienlijk verbeteren. ;)
Gelogd
Zonder trein spoor je niet.

MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330),iTrain,Tams Redbox,Rosoft,Digikeijs

Vinkendrecht

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Vinkendrecht
Re: Crabbedam; De bouw
« Reactie #75 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 23:18:14 »

Hallo Martin,

Het ontwerp is simpel en daarom zeer interessant  :thumbup:, maar toch even een kleine kanttekening.

De linkerzijde met die scherpe boog is een groot contrast met je prachtige flauw gebogen station met de slanke wissels.
Dat doet afbreuk aan het geheel en zou mij een doorn in het oog zijn.
Kun je die niet eerder uit het zicht onttrekken?
Het spoor daalt toch af.
Wellicht kost het een kleine inspanning om de scenery te veranderen.
Het zal de aanblik van het sporenverloop absoluut aanzienlijk verbeteren. ;)

Hoi Martin,

Daar heb je een punt. Ik ben er ook nog niet uit of ik het zo wil laten.
De tafel staat wel dusdanig hoog, dat als je zit de boog nauwelijks zichtbaar is en de trein door de bebouwing uit het oog onttrokken wordt.
Bedankt voor je feedback
Gelogd
groeten,
Martin Vink
Dordrecht
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.15 seconden met 38 queries.