Nieuws: Jubileum actie 3railforum 15 jaar gaat door! Kijk hier voor onze actie! DIT IS HET LAATSTE WEEKEND OM ZONDER LIMIET TE BESTELLEN!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Station Engental
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omlaag

Auteur Topic: Station Engental  (gelezen 71060 keer)

narwal

• Vaste Gast
  • **
Re: Station Engental
« Reactie #450 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 17:30:09 »

Hallo Jan,

Die bedoel ik inderdaad zeer zeker niet. Ik ben daar als eens mee aan het stoeien geweest; de betrouwbaarheid van het wissel omzetten werd daar nog veel slechter van... B) Ik bedoel een echte vaste aandrijving. (onder de wissel)

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #451 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 19:34:04 »

@citaat tja, dan kom je toch op iets anders uit dan wat de firma M te bieden heeft, motoraandrijving of servo's..

Groet,

Peter

Tjoekedoris

• Stamgast
  • Eigenlijk klooi ik maar wat an
« Reactie #452 Gepost op: vrijdag 29 januari 2021, 20:12:08 »

Ik ben nu mijn plan verder aan het aanvullen met seinen, maar loop nog even tegen een onwetendheidje aan.
Mijn station heeft aan 2 zijden een enkelspoor die vertakken naar de sporen 1 t/m 4.
Nu plaats ik aan beide zijden voor de wisselstraat een inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) die aangeeft of de trein mag binnenrijden.
Maar als we bijv. uitgaan dat spoor 1 en 3 bezet zijn, regelt iTrain dat alleen spoor 2 en 4 bereden mogen worden.
Bij het reserveren hiervan is natuurlijk bij iTrain al bekend waar de trein heengaat.

Maar de "machinist" kan nog niet zien welk spoor hij gaat of mag berijden.
Is het niet zo dat elk spoor bij binnenrijden hiervan, separaat ook nog een eigen inrijsein (al dan niet gekoppeld met een voorsein voor het uitrijsein) moet hebben?
Zonder trein spoor je niet.

MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330),iTrain,Tams Redbox,Rosoft,Digikeijs

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #453 Gepost op: vrijdag 29 januari 2021, 22:57:43 »

Beste Martin,

In Duitsland hebben ze wissellantaarns, verder is het niet zo interessant dat de machinist weet naar welk spoor hij rijdt, hij weet welke snelheid hij moet aanhouden via het inrijsein of borden en hij dient het spoor waar hij op terecht komt wel te kennen, onderdeel van de opleiding.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #454 Gepost op: zaterdag 30 januari 2021, 17:09:14 »

Maar de "machinist" kan nog niet zien welk spoor hij gaat of mag berijden.
Is het niet zo dat elk spoor bij binnenrijden hiervan, separaat ook nog een eigen inrijsein (al dan niet gekoppeld met een voorsein voor het uitrijsein) moet hebben?
Een inrijsein is voldoende. Die geeft aan als er een spoor vrij is dat er doorgereden kan worden. Het zou ook een beetje duur worden om vervolgens nog separate inrijseinen te gebruiken ;)
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #455 Gepost op: zaterdag 30 januari 2021, 17:14:12 »

Daar ben ik blij om.  :-) Het wordt anders dan ook wel erg vol en duur inderdaad. ;)

MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330),iTrain,Tams Redbox,Rosoft,Digikeijs

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #456 Gepost op: dinsdag 02 februari 2021, 20:10:16 »

Gisterenavond mijn (nog in opbouw zijnde) brug geplaatst om eens te kijken naar de totale afwerking van de scenery.
Ik kwam tot de ontdekking dat de brug, nu hij voorzien was van sculptamold, breder was uitgevallen en er daardoor te weinig ruimte was voor de Engental beek tussen het spoorbed en de pijlers van de brug.
Daarom heb ik besloten de zijkanten van de baan te vermaken en de beek vanuit de kleine brug meer haaks naar de rand van de baan te laten lopen.
Ik zag dat het afwerken van de scenery hierdoor een stuk makkelijker zal worden, een goede move dus.
Wel weer gezaag, geplak en rommel, maar ik verwacht echter dat dit de laatste bouwaanpassingen zullen zijn.
Verder is nu de lay-out van de scenery nagenoeg voltooid.
Heb tegelijk wel  besloten, dat ik, voordat het seizoen ten einde loopt, de zijkanten en de beschadigde vlakken van de kamer opnieuw ga schilderen.

MARTIN

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #457 Gepost op: dinsdag 02 februari 2021, 20:13:04 »

@citaat
soms kan een "oh shit moment" toch wel kansen bieden en dat is in dit geval het geval  :)

alle spulletjes in verhuisdozen

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #458 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 18:59:24 »

Mijn eerste Märklin seinen zijn binnen en dat gaf direct een probleem bij montage tussen de rails.
Omdat ik slanke wissels en flexrail gebruik is de spoorafstand 57 mm.
De meegeleverde sokkel voor K-rails is echter te breed om er tussen te passen, althans ik krijg hem er wel tussen, maar het sein staat dan te dicht op het andere spoor, eigenlijk bijna tegen de bielsen aan.
Dit heb ik opgelost door de sokkel van M-rails te gebruiken en die in te korten tot het schroefgaatje. Deze rail gebruik ik toch nooit meer.
Het voordeel van die sokkel is dat hij ook een rood klemmetje heeft voor de draden, voor bescherming. Het is allemaal heel fragiel.
Doordat deze hoger is dan die van de K-rail, moet ik ook wat van de ondergrond weghalen.
Nu past hij wel en staat zeer stabiel.

MARTIN

narwal

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #459 Gepost op: zondag 07 februari 2021, 11:24:43 »

Hallo Martin,

Mooi opgelost! :thumbup:

Ik twijfel soms ook over dit soort oplossingen: iets nieuws gaan slopen (verbeteren...) wat Märklin heeft geleverd. Dit is typisch weer probleem waar je eigenlijk niet lang over moet nadenken. Die sokkel had je anders toch nooit gebruikt, die was toch in een doosje blijven zitten, maar nu past het perfect!

Het wordt straks zeker een mooi gezicht: flauwe stationssporen, daartussen mooie meegebogen perrons en dan ook nog een mooie batterij seinen. En daar mag jij dan tussenin zitten! O:-D

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #460 Gepost op: zondag 07 februari 2021, 15:18:40 »

Keurig opgelost met die seinen, Martin!

En ja, bij de firma in Göppingen zijn ze niet alwetend en niet altijd heel erg consistent.
Het is niet anders. Ik heb de indruk dat de Amerikanen en de Britten meer aan de knutselaar overlaten. Enerzijds leuk, maar anderzijds krijg soms het gevoel met een onaf product te zijn opgezadeld. Er moet gewicht bij, andere koppelingen op, kleur bijgewerkt. Er staat echter tegenover dat in het algemeen die modelspoorspullen wat goedkoper zijn dan wat,  bijvoorbeeld, Märklin levert.
Het belangrijkst is voor mij dat je zelf datgene maken kunt wat je voor ogen hebt. Een perfecte Märklin-demobaan met volkomen origineel en onaangetast materiaal, zo uit de ovp, maakt M maar lekker zelf!

Groeten,

Peter

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #461 Gepost op: zondag 07 februari 2021, 17:14:11 »

Ik heb ook het idee, dat Märklin ervan uit gaat dat als je de profi lijn wilt volgen, je méér en méér zelf moet gaan doen.
Onder het motto...zoek het maar lekker zelf uit, als je niet standaard wil  :-)
Het streelt de hobbyist wel natuurlijk....althans ....als het lukt. ;)

MARTIN

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #462 Gepost op: maandag 15 februari 2021, 19:52:15 »

Ik wil een aantal voorseinen plaatsen, die niet fysiek gekoppeld worden aan een hoofdsein.
Dat is met de nieuwe Märklin lichtseinen lastig, want die voorseinen hebben maar 2 draden die je in de decoder van het hoofdsein moet steken.
In een ander draadje heeft Laurent mij verteld dat de Märklin hobby seinen een goed alternatief zijn en rechtstreeks op een decoder aangesloten kunnen worden.
Het nadeel is echter dat die seinen alleen Vr0 en Vr1 kennen.

Ik denk nu zelf aan de Viessmann voorseinen (4010 of 4030), omdat deze de seinbeelden Vr0, Vr1 en Vr2 hebben.
Deze lichtseinen moeten volgens mij afzonderlijk op een seinstuurmodule (5220) worden aangesloten, die weer naar een decoder gaat.
Althans, dat vermoed ik.
Heeft er iemand daar ervaring mee of heeft iemand een mogelijke andere oplossing?

MARTIN

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #463 Gepost op: maandag 15 februari 2021, 23:10:11 »

Beste Martin,

Kijk eens naar Rosoft of https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ls-dec-db

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #464 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 15:51:14 »

Dus als ik het goed begrijp, kun je de Viessmann voorseinen (zonder multiplex) gewoon direct aansluiten op een decoder.
Maar als het hoofdsein fysiek niet bestaat (alleen in iTrain), hoe weet iTrain dan dat het voorsein geschakeld moet worden, want dit sein heeft eigenlijk geen functie?
Moet je misschien het betreffende hoofdsein, waar het fysieke voorsein een voorbode van is, in iTrain ook hetzelfde adres van de decoder geven ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 februari 2021, 15:54:47 door Tjoekedoris »

MARTIN

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #465 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 16:16:46 »

Beste Martin,

Hoe dat in iTrain werkt weet ik niet natuurlijk, maar in mijn systeem moet ik elk hoofdsein een decodernummer geven, ongeacht of er werkelijk een hoofdsein staat, dat zal in iTrain ook kunnen, iTrain heeft ook geen ogen, dus kan niet zien of er werkelijk een sein staat.

Overigens is Mutiplex alleen maar uitgevonden om de hoeveelheid draden in een ingewikkelde seinpaal te verminderen.

Groet, Anne W

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #466 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 16:29:14 »

Overigens is Mutiplex alleen maar uitgevonden om de hoeveelheid draden in een ingewikkelde seinpaal te verminderen.
Niet overdrijven hé  :)
Laat het er ons bij houden dat ze multiplex toegepast hebben, het was wel al veel langer uitgevonden  ;)
Groeten,

Anton

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #467 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 19:12:54 »

Daarom denk ik dat je in iTrain bij het hoofdsein het decoderadres moet ingeven (waarop het voorsein is aangesloten), als ware het een fysiek hoofdsein.
Het zal iTrain een zorg zijn of je wel of geen sein op de baan plaatst, dus als je daarbij ook het fysieke voorsein van hetzelfde adres voorziet,
gaat deze naar mijn mening hetzelfde sein beeld tonen als het (softwarematige) hoofdsein.
Althans, ik denk dat het zo werkt.
Kan iemand dat onderbouwen of juist ontkrachten?

MARTIN

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #468 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 22:53:27 »

Beste Martin,

Natuurlijk kun je het voorsein laten "branden" via de decoder van het hoofdsein, alleen het gedrag van voorseinen kan anders zijn, ik weet niet hoe dat bij iTrain is.

Groet, Anne W

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #469 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 14:07:29 »

Ik blijf toch nog even met een vraag zitten.
Moet je de Viessmann voorseinen 4010 en 4030 afzonderlijk wel of niet aansluiten op een seinstuurmodule 5220?
Of is die stuurmodule alleen nodig bij analoog gebruik en kan je die voorseinen direct op een decoder aansluiten bij digitaal gebruik?
Wie heeft het antwoord?
« Laatst bewerkt op: zondag 21 februari 2021, 21:56:09 door Tjoekedoris »

MARTIN

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #470 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 23:47:29 »

Kunnen rechtstreeks op een decoder die een constante spanning levert, zoals een Viessmann 5213

Groet, Anne W

Hannyvan

• Beginnende Gast
« Reactie #471 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 21:28:58 »

vraagje, hoe heb je het opgelost met de bedrading van de draaischijf? heb hier hetzelfde, alle draden zijn doorgeknipt van de stekker flatband, heb er ook geen printplaatje bij, alleen alles van de Dinasys dtc/dts, ik hoor graag van je, Hans

Tjoekedoris

• Stamgast
« Reactie #472 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 21:55:21 »

Welke kleuren draden zitten er in de flatband?
Ik heb zelf steeds mail verkeer gehad met de leverancier van de DTC , destijds PiCommit.
Uiteindelijk wist ik welke kleur draad van de draaischijf aan de betreffende draden van de DTC moesten komen.

MARTIN

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omhoog