Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tony's simpele banen.........eerst testen, spelen, aanpassen en overdenken......

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

Re: Tony's simpele banen..........schots en scheef.........

Märklin fahren-ärger sparen

Hallo,

@ Benny; goed gezien ! Het gaat inderdaad weer lekker hier  :)

@ Freek; vandaag word je op je wenken bediend  O:-D

@ Henk; de rollator word nog 2 á 3 keer per dag gebruikt, maar niet om te schuifelen hoor. Het is trainen geblazen met dat ding en het vergroot mijn actieradius aanzienlijk. Dus die houden we er in hier  B)

"Wat dan met de topictitel ?", is de vraag.
Wel, die beantwoord ik vandaag !

Het nieuwe plankje op de baan
bleef fijn met schroefjes rechtop staan
en deelde mooi de ruimte op !
Ik geef mezelf een schouderklop  :o)

Kijk zelf maar op de plaatjes,
ze zijn voorzien van praatjes.

Nu is de tijd gekomen,
voor het leiden van de stromen.
Dat gaat langs hele simpele paden,
met aan elkaar geknoopte draden.
Dat alles eindigt bij een schakelaar
en dan is Tony bijna klaar.
Het dashboard moet dan ingericht
en ook getest, want da's verplicht.
Dan wordt het door de WOSA nog gekeurd,
daarna gelachen of getreurd.
Simpel sturen, analoog of digitaal
het kan straks -om beurten- allemaal.

Hoe snel dat gaat, dat weet ik niet,
maar het wordt wel een heel eenvoudig lied.

Grtz Tony

23a.jpg

23b.jpg

23c.jpg

23d.jpg

23e.jpg

23f.jpg

23g.jpg

23h.jpg

23i.jpg

23j.jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ziet er weer goed uit Tony, je maakt lekker vorderingen. Je zal het in de aanloop naar 5 december vast wel druk hebben met verzoekjes van vrienden en familie voor de Sinterklaas-gedichtjes?

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Citaat van: Tony op woensdag 21 augustus 2024, 10:38:46de rollator word nog 2 á 3 keer per dag gebruikt, maar niet om te schuifelen hoor. Het is trainen geblazen met dat ding en het vergroot mijn actieradius aanzienlijk. Dus die houden we er in hier  B)

Ik snap het helemaal Tony.
Heb dat hier thuis ook gemerkt, moeders wilde eerst geen rollator maar kan nu niet meer zonder.
Het is net als een leesbril, als het nodig is dan vraagt het brein er vanzelf om en zo kan je dan op den duur niet meer zonder.
Overigens is zo'n rollator ook wel soms makkelijk, als moeders erg moe is en kan ze niet meer lopen dan gaat ze lekker op het zitje plaats nemen en duw ik haar voort. De rollator is gelukkig strek genoeg.
Is voor mij ook gelijk weer een goede lichamelijke inspanning.
2 ouwe vliegen in 1 klap, hahaha. :)

Swiss rail .. what else?

Tony,

Het gaat hier weer van rapmanshuizen! Die proefopstelling is inderdaad helemaal goed (zei hij bescheiden). Mooi dat je de scenery zo kunt hergebruiken en het vult lekker snel :).

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tony.

Die scheidingswand schuin opgesteld geeft aan beide zijden een smal en een breed oppervlak, dat biedt meer mogelijkheden  :thumbup:
Een doorgang in de scheidingswand middels weg door een tunnel, is hier ook nog een optie  :idea:

Groeten,

Erik.
Ik ben blij dat je weer aan de gang kunt
En ik volg je voorlopig in stilte ,en geniet weer van je{her} bouw kunsten

Als het maar Zwitsers is.

Schitterende vorderingen Tony. :thumbup:
Het scheidingswandje geeft dubbel plezier zal ik maar zeggen.
Het muurbloempje bahnhof Schwebheim krijgt een mooi eerbetoon om daar geplaatst te worden zodat ze kan mee genieten van al het moois wat er onder haar gaat gebeuren.

Maar wat betekent WB dus! ? Want in afkortingen  en ik niet zo heel best meer.

Groet Michel
 :) Je knutselfrutselt er lekker op los. :thumbup:
En erg goed en leuk idee om de scheidingswand schuin te plaatsen, dat levert inderdaad een veel mooier aanzicht op, dan wordt het niet zo recht toe recht aan.
Maar ja, je bent ook een ouwe en ervaren rot in het modelbaanbouwen, dat gaat allemaal erg mooi worden. O:-D
 :o) en dat van dat koud lijmen geloof ik niet helemaal, zal toch boven de 20* zijn bij je, dat is niet echt koud. :P

@citaat
 :roll: Die WB snap ik ook niet, zal wel een Limbabwiaanse afkorting zijn. Of is het Weer Bruikbaar?
Dat gaat er al heel goed uitzien Tony. Tja en zo'n rollator kan diverse functies hebben, tot en met boodschappen wagen.
En dan WB ................... ik ken die uitdrukking wel als WerkBon. Zo'n ding gebruikten we bij elke trein die binnenkwam. Maar Tony zal wel wat anders bedoelen.
Dat tunneltje in de scheidingswand van Erik lijkt me ook wel het overwegen waard.
WB zal in dit geval wel staan voor 'Welkom terug'.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 21 augustus 2024, 22:41:39'Welkom terug'.
Nu zit er geen B in 'Welkom terug', zou het dan Welkom Brug moeten zijn? Ikken wel een 'Welkomst Brug'. Die ligt over de snelweg van Hoogeveen naar Meppen (D) nagenoeg op de grens. Maar dat is ook een eind van Limbabwe verwijderd dus denk niet dat Tony die bedoelt.
Wat dan wel heb ik ook geen idee van.

Idd ! WB=Welcome Back  :P

Faller station Lenzkirch was net uitgebracht toen ik lang geleden op deze -toen nog kale- zolder mijn treinavontuur begon.
Je keek er zo tegen de onderkant van de dakpannen, maar ik was er blij mee.
Ik had een hondebot-baan en wilde een vakwerkstadje maken en dit station was daarvoor uitverkoren !
Met heel veel M-rails op grote spaanplaten (122x244cm) en de enorme schuifdeuren uit de woonkamer die daar lagen had ik een flinke baan op schragen.
In U-vorm voor het raam langs, tussen de dakspanten en met bergen van oude bruine vloerbedekking.
Ooit nog eens stuifsneeuw binnen gehad en de schade ( roestige rails ) werd wonderwel door de verzekering gedekt !
Later toch maar op een slaapkamer opnieuw begonnen. Kleiner, maar veel comfortabeler.
Maar nu ben ik dus - zwaar gemotiveerd - weer helemaal terug !
En net zo blij als toen  B) !!!

Grtz Tony
Goed te zien dat je creativiteit weer terug is. Het inspireert mij ook weer  :)
Trouwens een goede oplossing om die scheidingswand schuin te plaatsen. Ik heb wel vaker een scheidingswand op een kleine baan gezien, maar inderdaad, door die schuin te plaatsen krijg je meer dieptewerking.

Dus dit is smullen naar meer.

groet,
Roel
Begin je ook al Engels te lullen Herr Tony? Waar is dan straks het eind in je spannende conversaties? Ik had Algemeen Beschaafd Limbabwiaans verwacht, of toch minimaal Welkom Zuruck, WZ dus. Dat laatste dus omdat de WOSA voertaal Duits is.

Citaat van: Freek op donderdag 22 augustus 2024, 17:32:29Dat laatste dus omdat de WOSA voertaal Duits is.
Is dat zo? Ik had begrepen dat het hoofdkwartier in Geneve zit. Dan zou het Frans moeten zijn.

Tis internationaal hiero  8)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Over de locatie van het hoofdkantoor der WOSA lopen de meningen uiteen. Genève ben ik overigens nog nooit tegengekomen in deze context, Bern wel.
Diverse schimmige locaties in (voormalig Oost-)Duitsland strijden ook mee voor de eer; kan allemaal want het schijnt dat ze meermalen noodgedwongen verhuisd zijn.

@citaat

Volgens mij had Wico met die dame van de WOSA contact via het hoofdkantoor in Bern omtrent de WOSA kalenders die helaas niet meer gemaakt/gedrukt worden. :-(

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Even checken in de 3-rail wiki en het antwoord is duidelijk :).

Groeten,
Wico
 8) De oorsprong van de W.O.S.A. was inderdaad in voormalig Oost-Duitsland ten tijde van de D.D.R.
Daar waren ze nogal van de regeltjes en voorschriften, in die tijd is ook het oorspronkelijke Handbuch mit allen W.O.S.A. Vorschriften gemaakt.
Het kwam deels ook voort uit de behoefte om met de weinige middelen een leuke modelbaan te bouwen,
simpel en eenvoud stonden hoog in het vaandel met het opstellen van de regelgeving.
Het oorspronkelijke W.O.S.A kantoor werd geleid door Werner Nörgler en met enkele  medewerkers
en secretaresse Brunhilde gaven ze jaarlijks het herziene W.O.S.A. handboek uit.
Na de val van de muur is W.O.S.A Sekretär Frau Brunhilde Pünktlich verhuist naar Bern en daar al vrij snel getrouwd
met een Zwitserse uitgever en kon zodoende het W.O.S.A. handboek voortzetten.
(Werner Nörgler en de andere medewerkers waren te dik om de restanten van de gevallen muur over te klimmen, zodoende bleven zij achter)
Brunhilde kon gelukkig veel documentatie meenemen tijdens haar haastige verhuizing/vlucht
en haar man Josef gaf haar alle ruimte (en geld) om het handboek voort te zetten in de Bernse Verlag naast hun huis.
Hoewel ze inmiddels van hoge leeftijd is blijft ze actief met het handbuch en zo af en toe verschijnen er verbeterde en aangepaste versies.
Denk onder andere aan de C-rail, is gewoon toegestaan onder de huidige regelgeving. :)
Voor zover ik weet woont ze nog steeds in Bern maar W.O.S.A. Herr inspektor Otto die bij mij woont laat daar weinig tot niets over los.
Ze schijnt dus nog wel contacten te onderhouden met de W.O.S.A. inspektors die hier op het forum actief zijn,
en die hebben de opdracht van haar om ons scherp te houden  en de regeltjes te eerbiedigen. O:-D
Dat doen wij dan ook, vaak met veel plezier, soms met wat gezucht en gepuf van onze kant, soms zijn de W.O.S.A. Inspektors nogal drammerig. :D

@citaat
De WIKI benoemt inderdaad Bern als locatie van het hoofkantoor, waarschijnlijk klopt dit dus ook. :roll:
Frau Brunhilde Pünktlich is natuurlijk opgegroeid in de tijd van de stasi, daar zal haar schuwheid nog wel een gevolg van zijn. :?

:) Ja, ja, een heel verhaal maar dan weten jullie nu een beetje hoe het zit.
Als je dit zo leest is het een filmwaardig verhaal al zeg ik het zelf. B)

@citaat  @citaat  @citaat  :-)  :-)  :-)

Swiss rail .. what else?

Citaat van: h0_miessie op donderdag 22 augustus 2024, 19:16:03@citaat

Volgens mij had Wico met die dame van de WOSA contact via het hoofdkantoor in Bern omtrent de WOSA kalenders die helaas niet meer gemaakt/gedrukt worden. :-(

Groet Michel

Dat klopt helemaal. In die periode had ik contact met Frau Dr. Ing. Lisa Uber-Wachung over de uitgifte van die zeer exclusieve kalenders. Zij was de rechterhand van Frau Brunhilde Pünktlich, die het vanwege haar hoge leeftijd niet allemaal meer alleen af kon. Dat waren nog eens mooie tijden :).

Groeten,
Wico

@citaat

Wico, misschien kan je weer eens contact opnemen met Frau Dr. Ing. Lisa Uber-Wachung met het idee om eens in de 5 jaar een klassieke WOSA kalender uit te geven te beginnen met het jaar 2025.
Want het niet meer verkrijgen van de prachtige WOSA kalender gaat mij en ik denk vele WOSA liefhebbers toch aan het hart.
Het is altijd het proberen waard lijkt mij. ;)

Groet Michel
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 22 augustus 2024, 18:50:20
Citaat van: Freek op donderdag 22 augustus 2024, 17:32:29Dat laatste dus omdat de WOSA voertaal Duits is.
Is dat zo? Ik had begrepen dat het hoofdkwartier in Geneve zit. Dan zou het Frans moeten zijn.

Alleen heb ik nog geen WOSA Inspector hier een verhaal in het Frans zien afsteken. Als we het hebben over Handbuch lijkt het er op dat die ook in het Duits is geschreven.
Wat dan wel weer erg verwonderlijk is dat WOSA een afkortong is van World Old Skool Association. Je had dan Welt Alte Schule Vereinigung verwacht. Maar dat bekte dus klaarblijkelijk niet als afkorting.

Citaat van: Freek op zaterdag 24 augustus 2024, 16:30:48Welt Alte Schule Vereinigung
:-)  :-) hahaha, denk niet dat een Duitser ooit een dergelijk frivole uitspraak zou doen. Eerder iets in de trant van "Mondiales Verein für die Nostalgische Modell Eisenbahn". Mhja, als afkorting ist das auch Scheisse.

Tsja, stond mij iets bij dat Wico ooit in Geneve het Hauptkwartier besucht hat. Blijkt dus Bern geweest te zijn. Kleine vergipsing mijnerzijds, Mea Culpa.
En nee, Sculptamold of dat andere goedje (Mifoshape?) gebruik ik niet.
Inderdaad is het hoofkantoortje in Bern, voertaal is daar Duits en Frans.
En de Engelse vertaling van W.O.S.A. bekt inderdaad lekkerder en wordt wereldwijd beter gesnapt. :P
En Freek, gelieve verder niet te veel na te denken en alles uit te pluizen, wij zijn ook maar amateur scenario schrijvers en het verhaal van de W.O.S.A. is tenslotte maar een bedenksel. 8o
Maar gelieve dat niet verder te vertellen, anders zal mijn advocaat contact met je opnemen. >:-D
Dirk-Jan, nadenken laat ik aan een paard over. Uiteraard dank voor de tekst en uitleg wat toekomstige misverstanden hopelijk vermijd.

Na dit intermezzo, geef ik graag de microfoon eh pen, weer aan Tony voor verdere ontwikkelingen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, aub heren, genoeg gewroet in de W.O.S.A.! Het is niks, maar die Inspektören worden daar om mij onbekende reden behoorlijk chagrijnig van en dat moeten wij op onze banen -die de verblijfplaatsen zijn van enkele van hen- dan weer ontgelden. Puntenaftrek is nog de minst vervelende consequentie...
Re: Tony's simpele banen.........eerst testen, spelen, aanpassen en overdenken......

Re: Tony's simpele banen.........eerst testen, spelen, aanpassen en overdenken......
Ach, ik weet niet wat erger is, puntenaftrek of puntenglijden.  >:-D
Hallo eeniederallemaals !

Na een spannend weekje met uitvoerig medisch onderzoek (uitslag over 2 weken  :? ) weer een berichtupdeetert vanuit Limbabwe.
Ook spannend was het zoekwerk naar mijn WOSA-lancering/introductie hier op het forum. Dat alles naar aanleiding van de reacties hierboven. ( Die me veel plezier opleverden  :-)  :thumbup:  )
Via mijn foto-archief kwam ik er niet achter en ten langen leste ben ik vooraan in dit topic beginnen te lezen en te zoeken.
Dat moest toch ergens staan, maar nee hoor. En pas op blz 130 begon er een  :idea:  in men hersens te knipperen !!!!!!
Dat heb ik misschien wel in iemand anders'topic gedaan en dat was ook zo ! Bij Hanzi dus; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1080648#msg1080648
Intussen is de WOSA een samenwerkingsproject geworden en gegroeid/veranderd tot wat het tegenwoordig is en zijn eigen leven gaan leiden :P En een bron van veel plezier.
Doel bereikt !

Ook ondertussen ben ik iedere dag -vooral 's ochtends- wel even(langer) op zolder geweest.
Daar was het zoals de titel van deze updeet al zegt, testen, spelen, aanpassen, proefpassen, overdenken, knutsen, wegdromen en wat al dies meer.
Pas als alles goed loopt en enigermate definitief mag worden, ga ik de stroomaansluitingen en het "bedieningspaneel" aanleggen.

Het hoofddoel - de treinen komen goed tot hun recht op de baan - is in ieder geval bereikt !

Genoeg geleuterd weer,
tot de volgende keer
en de foto's zeggen nog veel meer
over mijn gepruts en -probeer  ;)

Grtz Tony

23k.jpg

23l.jpg

23m.jpg

23n.jpg

23o.jpg

23p.jpg

23q.jpg

23r.jpg

23s.jpg

23t.jpg

8o je mag zowat wel aan een Preiser crash dummy met dat testen van de sporen. :D
Wel allemaal leuk en goed bedacht en gemaakt die extra spoortjes. :thumbup:
En zo te zien moet je nog wel wat Camembertjes opeten, er is nog meer valbeveiliging nodig.
Dus zet maar op het boodschappenlijstje, kan mevrouw Tony niks van zeggen, wat nodig is is nodig. >:-D
Suc6 met verder prutsen en proberen. O:-D
Weer aardige vooruitgang geboekt Tony. Prima valbeveiliging, maar zoals Dirk-Jan al memoriseerde U komt nog wat te kort. Nu zijn er natuurlijk wel andere mogelijkheden als de doosjes van de camambert maar dat hoeft Frau Tony niet te weten.
Voor de rest duimen we natuurlijk voor een goede afloop van U medische keuring, zijnde, U bent weer top-fit Hr Tony.

Spannende weken breken aan für Herr Tony. Gaat het goed komen of moet er nog verder behandeld en gerevalideerd worden. In ieder geval af te leiden uit de animo en het enthousiasme geopenbaart in dit draadje denk ik het eerste.

Nu kan ik mij natuurlijk sterk vergissen want ik (we) zijn nog niet zo heel erg vertrouwd met de geologie van je zolderbaan en omstreken. Maar ik meen toch dat die gevaarlijke bocht in eerste instantie anders lag. Maar misschien kan Herr Tony ons nog een keer beter vertrouwd maken met de geologisch ligging van de diverse hoeken en bochten. Alleen een detail opname zegt dan helaas niet zo heel veel.

Verder wil ik opmerken dat de treinen in Libabwe steeds langer lijken te worden. Iets wat ons natuurlijk heel veel deugd doet, ook al zijn de rijtuigen niet op 1;87 schaal.

Houterige  camambertkaas doosjes. Je moet er maar op komen. Was mij niet gebeurt, gewoon omdat ze die dingen hier niet hebben. Hier wordt alles in milieu(on)vriendelijk plastic verpakt. Omdat het ongedierte daar een hekel aan heeft. Ieder nadeel heb zijn voordeel.

Sterkte Tony en speel rustig door.
Handig hoor, die fix-und-fertig scenery op foto 8 (Bahnhof Lenzkirch) :thumbup: !
En verder heerlijk aan de knutsel. Het gezegde een man is nooit te oud om te spelen, hij wordt pas oud als hij niet meer speelt is op jou meer dan van toepassing.
Heerlijk treintje ook, die turcoise 212 met die niet te lange blikken rijtuigen :favorite: .
Oh ja, we gaan natuurlijk ook nog hopen op :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: uitslagen voor je!
Tony, Allereerst zal ik duimen voor goede uitslagen van de test die gedaan zijn.

En ja wederom een heerlijke update waar het (bouw)plezier vanaf spat. :thumbup:
De uitbouw voor het extra spoor neemt inderdaad weinig ruimte in in je loopgedeelte en je val beveiliging is simpel maar heel doeltreffend gezien de foto waar het mis ging.
Ga door op de ingeslagen weg en wij (trouwe) kijkers blijven genieten van je prachtige creaties die uit de hoge hoed komen.

Groet Michel
Weer een moje updeet Tony. :mrgreen:
Hoi,

@ Dirk-Jan + Freek; op mijn WOSA-modelbaanbouwcursus was de Camenbert-module vaste kost ! Graag of niet. En voor het testen gold; trafo open, of anders lopen !  :o)

@ Henk; speciaal voor jou heb ik wat extra plaatjes geschoten. Kun je zien waar de Tarzanbocht zich precies bevindt  O:-D

@ Hans; ja, ik ben blij dat de bruikbare brokstukken van de vorige banen bewaard zijn gebleven. Dat geeft snel inzicht op het totaalplaatje  :)

@ Mies; ieder extra opstelspoortje is mooi meegenomen en ik hoop, dat ik nog lang in de hoge hoed mag graaien  ;)

@ Henk; dank u ! Vandaag nog wat extra moje plaatjes  B)

Of er nog meer valbeveiliging komt, valt nog te bezien. Ik heb het bewust heel beperkt gehouden; dit is eigenlijk de enige plek waar gebotst kan worden en ik wil het spoor ook gebruiken om nieuwe slepen te formeren. Dat heb ik op de bovenbaan op de treinkamer ook zo. Ook op het randje, zonder beveiliging en nog veeeel hoger. Gaat tot nu toe (nog) altijd goed én een beetje spanning in het leven hoort er ook bij.
Bijgaand nog een paar foto's, die een beter beeld van de ligging van de Tarzanbocht geven.

Grtz and keep cool, Tony  :P

23u.jpg

23v.jpg

23w.jpg

23x.jpg

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Tony,

Het is maar goed dat je de valbeveiliging op sommige plaatsen al gemonteerd had  :) ik zal er wel een prachtig stammetje Shimmns wagons staan, jij hebt dat Shimmns virus ook te pakken  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Tony,

Ik was effe een weekendje naar Zwitserland (waarover in mijn topic later meer) anders had ik je kunnen vertellen dat in de 3Rail WIKI keurig wordt aangegeven waar de eerste vermelding van de WOSA te vinden is. Dat had je een hoop zoekwerk gescheeld 8o.

Verder weer genoten van de update plaatjes en de rode rakkers!

Groeten,
Wico 
Citaat van: Wico op maandag 02 september 2024, 17:17:20Dat had je een hoop zoekwerk gescheeld 8o.
Het gaat niet om het doel, maar om de reis ;)
Herr Tony is weer goed aan de slag. Lekker hè , die camambert  ... en zo te zien gaat er niets verloren : verpakking gebruikt als valbeveiliging 👌Ook die Shimmns kon ik waarderen
Nog 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 voor de uitslag
Prachtige update Tony. :thumbup:

Groet Michel