Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: Hanzi op vrijdag 21 februari 2025, 21:58:35Oei sommige lampjes/ledjes branden wel heel erg fel als ik die raam-projectie op de muur zie B) . Weerstandje of afschermen doet wonderen.
Voor de rest echt heel fraai met dat grote kasteel :thumbup: !

Ja dat is de kolen industrie, die moet ik inderdaad eens bijstellen.

Alleszins ik heb alles teruggeplaatst, by day:

By night (ish)

Prachtige zowel de dag als de nacht overzicht foto's. :favorite:

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat een overweldigend landschap :thumbup: ! Heel gaaf, je moet wel lef hebben om zoiets te maken dwars tegen de Duits-Zwitserse traditie in. Knalblauwe, rode, gele en witte bloemen/struiken en toch -of wellicht in dit geval juist daardoor- heel geloofwaardig.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 februari 2025, 21:59:21Wat een overweldigend landschap :thumbup: ! Heel gaaf, en ik heb het al vaker gezegd: je moet wel lef hebben om zoiets te maken dwars tegen de Duits-Zwitserse traditie in. Knalblauwe, rode, gele en witte bloemen/struiken en toch -of wellicht in dit geval juist daardoor- heel geloofwaardig.
Dank je voor de mooie woorden! Het is een kleurrijke baan inderdaad.. zondag is treindag hier in Hana no shima.
Dus heb ik me al geamuseerd om alle treinen hun rondes te laten maken.. Wat sfeer foto's

De komende dagen zal vooral opruimen worden gezien het maken van scenery veel rommel veroorzaakt.
Een sneak preview van wat eraan komt... en nog iets meer op de rechterkant.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heel herkenbaar dat scenery een hoop rommel geeft en je een tijd bezig bent om weer te kunnen rijden, maar het resultaat mag er wezen  :thumbup: :thumbup:
Dat is toch een serieuze rotspartij op de laatste foto, zeker als je weet hoe groot deze bruggen zijn, ik kijk alweer uit naar je vorderingen.

Mvg,

Peter Degeluidsman  
Ondertussen is er al wat gipsverband, flexibele tegellijm en kleur op de rots gekomen.

Eerst had ik wat groen in gedachten, wat bomen errond maar dat was een beetje te generiek  :)
De bruggen staan stabiel en de rots komt mooi uit met die witte regen erop, dus bij deze..

Heel dat dal zal aan beide kale kanten ook witte regen hebben dat overal tegenop klimt tot onder de brug.
Ook aan het denken om onderaan die brug wat witte regen te zetten, om een wat overgroeid gevoel te krijgen.

Cheers!
En er is een "change of plans" gekomen.. de witte regen is leuk voor een eye catcher.
Het geheel met die witte regen zou de boel wat te saai maken en vlak van kleur.

Dus het is een paars/blauwe regen geworden  :D

Wat detail foto's

Nu even wachten want dat kruipen en hot glue gedoe doet niet goed aan de rug en de verbrande vingers.
Ook vrouwlief wil wat gaan doen nu de zon uitkomt  :)

Cheers!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Jo Yo,

Het was een prins die dit fenomeen ooit redelijk
succesvol heeft bezongen en dat blijkt te kloppen:
het geeft een vorstelijk resultaat!  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat moest ff denken wat die cryptische Almeloër bedoelde, maar het muntje is gevallen :thumbup: :thumbup: :thumbup: !
Schitterende kleurrijke plaatjes van de purple rain aan de rotswand(en). :thumbup:

Groet Michel
Vandaag de resterende blauw/paarse regen geplaatst.

Morgen is het starten aan de berg dat de locomotieven stofvrij houd.
Dan nog een grote partij bomen verder maken en een plaats voor zoeken
Vandaag het bergje dat dienst doet als de locomotief loods in de technische ruimte afgewerkt.
Deze heeft een boomgaard en plukkers dat bezig zijn.

Wat foto's van de berg/loods op zijn plaats

Wat detail foto's

Next up is het meer wat bijwerken en dan de bermen overal wat aankleden met kiezels en kleur.
Vandaag vooral kleine updates in de technische ruimte, de details her en der kleine plaatsen updaten
Voor de boerderij zijn de bomen vervangen door seafoam bomen.
Ervoor:

Erna:

Dan is de spoorbedding gedaan aan de trein loods, wat hoge kleurige bloemen langs de berm

Dan zijn we wat creatief bezig geweest met het meer. Dat was te saai en groot.. dus wat groen en koeien op de zijkant.

En morgen gaan we hier een railing zien te maken in balsa

Verder is het wachten op wat lampen voor in de loc berg loods.
Dan is het rondom eens kijken voor de details aan te pakken zodat de baan in de technische ruimte vrijwel klaar is.

Cheers!
Vandaag was het zeer mooi weer, wat werk verplichtingen en partner dat van het mooie weer wou genieten.
Dus al bij al wat vooruitgang gemaakt, 5 pilaartjes gelijmd en vanavond een rij momentje gehad met de treinen.

Dus wat foto's..

Wat trein actie.. snachts is die reactie snelheid van de camera niet zo goed

En de grote voorutigang aan de houten paaltjes

Over de bruggen gaat ie

Dan nog een andere zweed die voorbij komt door de dorp route

En ja een klein filmpje van de zaken snachts..

Cheers!

Nu nog wat schijnwerpers op het kasteel... ;)

Effe gekeken of dat inderdaad in Japan ook zo is (dat een kasteel in de schijnwerpers staat) Himeji Kasteel

Prachtige opnames, Yo :thumbup:

Citaat van: MrAdmiral op vrijdag 07 maart 2025, 20:46:24... 5 pilaartjes gelijmd ...
Staat de zesde wellicht nog los dan?  :wink:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat scherp ;) .
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 08 maart 2025, 10:26:53Prachtige opnames, Yo :thumbup:

Citaat van: MrAdmiral op vrijdag 07 maart 2025, 20:46:24... 5 pilaartjes gelijmd ...
Staat de zesde wellicht nog los dan?  :wink:

Ah... dat was dus dat paaltje dat ik in de haven vond..
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Prachtige nacht opname van je baan  :thumbup: :thumbup:
Er zit al heel wat verlichting in wat een prima sfeer geeft.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Vandaag al de led strip van de action gemonteerd, deze doet leuk dienst om te helpen rangeren in de berg loods.

Volgende stap is verder aan de details en spoorbedding werken in de technische ruimte.
En ook eens een prototype van tunnels maken, het idee zo ver is zwart A4 papier te gebruiken.
Daarvan een boog maken en her en der een snede in maken zodat het kan overlappen in de bochten.
Wat hot glue en papiertape zal me hier wel kunnen helpen..  :)
Vandaag de laatste stukken seafoam in bomen en blauwe regen omgezet.

Morgen is de pur droog en kan ik verder doen.
Meer foto's morgen (waarschijnlijk)
Wel een dagje vrij en een dagje zodner vrouwlief.. dus besloten we maar eens naar Hobby2000 te gaan in Luik.
Wat rondstruinen door de gangen, rondkijken en de reden waarom ik ging: noch laub

En dan ging het goed verkeerd, want deze jongen stond te koop voor 255€

Voorzien van alle poten en oren dat deze trein maar kon hebben en qua afmeting ideaal voor de bergroute.
Dus deze is mee naar huis. Momenteel zit ie nog in de doos, ik moet nog een zijspoor maken om hem te placeren.

Verder ben ik ook alle grote berm werken aan het doen in de technische ruimte.

Dus lekker knutselen om erna een treintje te zien rondtuffen  :D

Mooie aanwinst, Yo!  :cool:
Gefeliciteerd daarmee  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Vandaag nog de bomen en de rest van de scenery in orde gezet in de technische ruimte.
Rond de sporen komen er nog wat details, een mix van gras en stenen, wat bloemen en struiken.

Genoeg geleuterd, wat detail foto's

En het overzicht van alles op zijn nieuwe plaats

Rondom de boerderij en pagode ga ik zien om de sporen omringd door struiken en hoog gras te maken.
Dit is vooral om te simuleren dat de trein door een struiken wildernis rijd.

Cheers!
Weer bijzonder fraai geworden Yoni, ik kijk uit wat je van je struikenwildernis maakt ..............

M* en bezig te digitaliseren

Vanochtend op 't "ontbijt"nieuws bij RTL4:
Alishan Spoorlijn Taiwan
Een indruk van een historische spoorlijn door de bergen in Taiwan gedecoreerd met kersenbloesem.
Toen moest ik gelijk aan deze baan denken.
Het bestaat dus echt !
Citaat van: robkop op donderdag 27 maart 2025, 23:37:08Vanochtend op 't "ontbijt"nieuws bij RTL4:
Alishan Spoorlijn Taiwan
Een indruk van een historische spoorlijn door de bergen in Taiwan gedecoreerd met kersenbloesem.
Toen moest ik gelijk aan deze baan denken.
Het bestaat dus echt !

wow, mooi, ik heb ook even wat youtube werk gedaan en er is een filmpje van

Verder is er nog wat scenery werk gedaan rondom het spoor in de technische ruimte.

En een muurtje aan de bediening

Dan nog nieuws uit Rome, het 2de kasteel is onderweg!
Tegen als deze aankomt hoop ik alle scenery rondom de sporen in de technische ruimte af te hebben.

Cheers!
Prachtige foto's Yoni van je schitterende baan!
Een dagje weekend, en wat kleurige bloesem vooruitgang, .
Zoals het ervoor was:

En erna..

Wat close ups

Maandag een tulpenboom (magnolia) planten in de tuin en dan het laatste stuk spoor van groenerij voorzien.

Cheers!
De onderstaande vooruitgang in de technische ruitem zal moeilijker te zien zijn want het is vooral her en der kleine imperfecties oplossen.
Er ontbreekt nog een stuk maar ik wacht nog op verlichting (lantaarn palen etc) die komen ergens in de week aan.

Het bruine langs de sporen komt nog blauwe regen tot aan het station.
Verder zijn alle spoorbermen en vergeten stukjes bijgewerkt.
Dit stuk van de baan is een 95% af.

In de grote kamer is feitelijk ook niet veel werk meer.
Rond de grote 5 verdiepingen pagode is er nog wat scenery werk, daarna is het wat tunnel dichting om de opklimmende treinen te verbergen.

Dus al bij al denk ik op een maandje of 2 deze baan volledig af te hebben.

Qua rijdende treinen zijn er nergens ontsporingen, ontkoppelingen of dode stukken en rijd alles vrolijk rond.
Tevens zijn ook de nodige wissels geautomatiseerd door de loop van de baan heen.

Wat erna komt, geen idee eerlijk gezegd.
Vaak heb ik zitten denken aan een ander thema na dit japanse.
Er zijn wat ideen gekomen, sommige zijn al weer opgeborgen.
Idee 1: Een zweedse natuurbaan waar een enkele trein door een landschap slingert => opgeborgen: te weinig kleur.
Idee 2: USA baan in een grand canyon setting => opgeborgen: ferm eentonig en amper kleur
Idee 3: Caraiben, witte bounty stranden met palmbomen en een mix van exotische bloemen en planten => is een kanshebber
Idee 4: De scenery elementen zijn uitneembaar dus ik kan het huidige thema aanpassen en dan blijft het baanplan as is.
        Het thema zou dan caraiben (hawai) kunnen worden omdat er plek is voor een baai met bootjes etc.
Idee 5: Verder gaan op het japan thema maar uitbereiden naar een heel eiland => onzeker: hiervoor zou ik een loods moeten vinden of ex showroom.
        Gezien de afmetingen  ik op het oog heb (10-15m lang en 10-15m breed) voor een hoofdeiland en een aantal schiereilanden.
        Wat al zeker is in dat idee is dat er een massieve bergketen in komt zodat ik verschillende settings en levels kan hebben.

Momenteel neig ik eerder naar een caraiben baan gezien de vrouw wil dat het in het huis blijft, ander zit ik de hele tijd elders.
Maar ook weer als ik die baan wil maken zit ik met een japans landschap dat de ruimte inneemt.
Dus dan zou dit eerst verkocht moeten worden als ik ooit iets ander zou kunnen bouwen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Haha, je bent nog niet eens klaar en de creatieve plannen voor een nieuwe baan borrelen al op :D !
En dat op een forum waar de meeste banen -uitzonderingen daar gelaten- nooit afgebouwd worden.
De hobby is veelzijdig; de één houdt van de automatiserig, de ander verzamelt vooral materieel, weer een ander rijdt graag of stort zich vol overgave op de scenery. Jij bent vooral van de laatste categorie hoewel je ook aardig wat materieel verzameld hebt de afgelopen periode.
We zien wel wat het wordt, maar eerst deze baan afbouwen en ons maar weer eens verwennen met wat filmpjes van mooie treinen rijdend door het vrolijke landschap!
Yoni, prachtige foto's en heel mooi belicht trouwens. Tja en de laatste loodjes ......

Je hebt wel leuke plannen voor de toekomst maar eh Hawaii behoort niet tot de Caraiben. Dan kom je meer in de hoek van Barbados, Puerto Rico en Cuba te zitten.

Maar behalve Hawaii (met vulkaan) zijn er natuurlijk meer eilanden met spoorlijnen. Corsica, Sardinie en Sicilie (met vulkaan) bijvoorbeeld. In elk geval je idee van een eiland vind ik heel interessant.
Vandaag een item gekocht axt al lang op de verlanglijst zit.
RunCam 5 Orange 56g Ultra-Light 4K met een afmeting van ‎38 x 38 x 36 millimeter.

Dus er is eindelijk een camera dat op een wagon past.
Deze gaat gebruikt worden om defecten en gemiste stukken in de scenery te vinden.
Enne ook hier een aantal filmpjes te plaasten  :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat ja joh, gewoon dat niks-aan-de-hand (op een wekelijkse moord na dan ;) ) sfeertje van het fictieve eiland Saint-Mary Saint-Marie (Death in Paradise) nabouwen.
Citaat van: Hanzi op zondag 06 april 2025, 22:37:37Saint-Mary (Death in Paradise) nabouwen.
:offtopic: Efkes moeilijk doen: Saint Marie (ook in het Engels zo geschreven ;) )
Daarbuiten: een prachtige serie - ik kijk of beter gezegd kijk er telkens opnieuw naar!!  :thumbup:
Tot en met de aflevering waar Humphrey kiest om in Engeland te blijven bij zijn Martha... trouwens een heel goede eind scene!!
(fantastisch acteer werk trouwens ook van Sally Bretton in de rol van Martha :thumbup:)

Citaat van: Freek op zondag 06 april 2025, 17:53:25... Sardinie en Sicilie (met vulkaan) bijvoorbeeld.

Ik zeg: goed idee, doen! :thumbup:
Inspiratie Sardinië: klik
Inspiratie Sicilië: klak

Groeten :cool:

Erik.
Wel alle nieuwe ideen ter zijde, het 2de kasteel met de print fouten is aangekomen

Ondertussen heeft vrouwlief nog een leuk idee gehad om er een eye catcher van te maken.
"Wat als je het kasteel op de plek van de berg zet in de hoek daar"

Dus deze deze berg dus

Dan is dat al wat meer uitgevlakt en is het een leuke eye catcher als je de technische ruimte inkijkt.
Dus zijn we gestart om een stuk berg eraf te zagen en een kasteel te verven.
Meer info later!
Een andere dag een ander kasteel.. de berg is zijn piek kwijt en de vlakte is bijgewerkt.
Momentele is de tegellijm nog aan het drogen, morgen alls in de verf, groen en kleur zetten.

Wat foto's om je in te leven:

De ingang van het kasteel zit onderin de voet, zo is het makkelijker om er een weg naartoe te brengen.
Qua accentkleuren is het nog even kijken wat ik zou gebruiken..

Cheers!
De eerste test met de camera, er zijn wat issues op te lossen met het flikkeren met de led verlichting en de baan moet ik eens kuisen op sommige plaatsen.

Dus het eerste filmpje vanaf een wagon voor de locomotief.