De oorsprong van de W.O.S.A. was inderdaad in voormalig Oost-Duitsland ten tijde van de D.D.R.
Daar waren ze nogal van de regeltjes en voorschriften, in die tijd is ook het oorspronkelijke Handbuch mit allen W.O.S.A. Vorschriften gemaakt.
Het kwam deels ook voort uit de behoefte om met de weinige middelen een leuke modelbaan te bouwen,
simpel en eenvoud stonden hoog in het vaandel met het opstellen van de regelgeving.
Het oorspronkelijke W.O.S.A kantoor werd geleid door Werner Nörgler en met enkele medewerkers
en secretaresse Brunhilde gaven ze jaarlijks het herziene W.O.S.A. handboek uit.
Na de val van de muur is W.O.S.A Sekretär Frau Brunhilde Pünktlich verhuist naar Bern en daar al vrij snel getrouwd
met een Zwitserse uitgever en kon zodoende het W.O.S.A. handboek voortzetten.
(Werner Nörgler en de andere medewerkers waren te dik om de restanten van de gevallen muur over te klimmen, zodoende bleven zij achter)
Brunhilde kon gelukkig veel documentatie meenemen tijdens haar haastige verhuizing/vlucht
en haar man Josef gaf haar alle ruimte (en geld) om het handboek voort te zetten in de Bernse Verlag naast hun huis.
Hoewel ze inmiddels van hoge leeftijd is blijft ze actief met het handbuch en zo af en toe verschijnen er verbeterde en aangepaste versies.
Denk onder andere aan de C-rail, is gewoon toegestaan onder de huidige regelgeving.
Voor zover ik weet woont ze nog steeds in Bern maar W.O.S.A. Herr inspektor Otto die bij mij woont laat daar weinig tot niets over los.
Ze schijnt dus nog wel contacten te onderhouden met de W.O.S.A. inspektors die hier op het forum actief zijn,
en die hebben de opdracht van haar om ons scherp te houden en de regeltjes te eerbiedigen.
Dat doen wij dan ook, vaak met veel plezier, soms met wat gezucht en gepuf van onze kant, soms zijn de W.O.S.A. Inspektors nogal drammerig.
De WIKI benoemt inderdaad Bern als locatie van het hoofkantoor, waarschijnlijk klopt dit dus ook.
Frau Brunhilde Pünktlich is natuurlijk opgegroeid in de tijd van de stasi, daar zal haar schuwheid nog wel een gevolg van zijn.
Ja, ja, een heel verhaal maar dan weten jullie nu een beetje hoe het zit.
Als je dit zo leest is het een filmwaardig verhaal al zeg ik het zelf.