Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Dirksheim

Gestart door Dirk59 zaterdag 27 juni 2020, 14:20:12

Re: Bad Dirksheim - Weer een stukje verder

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dirk.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten,
als zijnde Startset 'groen'  :thumbup: :cool:

Groene groeten,

Erik.

Niets laat meer sporen na dan een trein.

@citaat
En groen is het geworden Erik :).

De eerste proef op het teststukje met wat verschillende kleuren/lengtes statische grasvezels, gemengd en niet gemengd, is aardig gegaan.

-

Na het goed doorkomen van de bovenleidingtest in het betonnen viadukt is het nu definitief definitief van zijn plafond voorzien.

wordt vervolgd.

Als het maar Zwitsers is.

Dirk,

Het groen ziet er goed uit. :thumbup:
Meteen een heel ander gezicht met het dak van de tunnelbak erop.
Ook de betonlook is mooi gedaan kortom weer heerlijk genoten van de update. :)

Groet Michel

Dank je Michel.
beetje geknutsel met wat stukken XPS, wat verf en voilà een lichtgewicht betonnen viaduct :-)

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Dirk,

Ik heb weer genoten van je leuke update  :thumbup:
Dat je nu meer tijd hebt omdat je met pensioen bent snap ik, al hoor ik vaak zeggen dat je dan juist minder tijd krijgt / over hebt voor de hobby.

Het groen is goed gelukt net als de rest eigenlijk  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Mooi mooi mooi 👌

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat  @citaat

Peter, dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn ook mensen, hele volksstammen hoor, die langere tijd van een karige uitkering hebben moeten leven en dan ineens weer een goeie baan krijgen. Je wilt niet weten hoeveel daarvan dan in de financiële problemen komen omdat ze denken dat het niet meer op kan. Dat is net zoiets, een psychische misvatting, denken dat je hetzelfde dubbeltje drie keer kan uitgeven. Mijn eerste echtgenote leed ook aan dat syndroom.

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Hey Dirk,

Heb weer eens alles bijgelezen, was een tijdje niet echt actief geweest op het forum.
Mooie vorderingen weeral.
En de grote hoeveelheid aan groenmateriaal, zullen er in de komende tijd weer heel wat prachtexemplaren van bomen en struiken te voorschijn gaan komen.
Veel knutselplezier gewenst ermee.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 14 juli 2023, 11:03:05Ik heb weer genoten van je leuke update  :thumbup:
Dat je nu meer tijd hebt omdat je met pensioen bent snap ik, al hoor ik vaak zeggen dat je dan juist minder tijd krijgt / over hebt voor de hobby.

Het groen is goed gelukt net als de rest eigenlijk  :)

Hallo Peter,
ik heb nu juist wat meer tijd omdat ik het buiten te warm vindt oa voor de klussen die daar liggen te wachten ;) . Als het wat minder warm wordt ga ik buiten in de tuin bezig zijn, dan ligt de hobby waarschijnlijk een tijdje stil. Maar tijd kom ik zo wie zo te kort, we doen namelijk nu ik geen werkgever meer heb regelmatig een uitstapje van een aantal dagen. Lekker ergens genieten in een klein hotelletje, weg van de drukte, stukken wandelen en genieten van de natuur.

Citaat van: wimpietje op vrijdag 14 juli 2023, 12:19:04Mooi mooi mooi 👌

Hallo Wim,
mooi gezegd :D

Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 14 juli 2023, 18:00:15Mooie vorderingen weeral.
En de grote hoeveelheid aan groenmateriaal, zullen er in de komende tijd weer heel wat prachtexemplaren van bomen en struiken te voorschijn gaan komen.
Veel knutselplezier gewenst ermee.

Hallo Freddy,
vandaag bezig geweest om te kijken of ik wat eerste struiken kon produceren en getracht iets van een boom te maken. Er is wel iets wat er op lijkt ontsproten aan mijn noeste arbeid. Zal wat foto's van de frutsels maken en hier tonen. Was leuk om hier mee bezig te zijn maar er moet nog wel het nodige aan bijgeschaafd worden denk ik.

Zoals ik had beloofd op de reactie van Freddy hier mijn gefrutsel om te trachten mijn eerste struiken te produceren en te kijken of ik een boom kon maken door wat zeeschuim te combineren.

De foto's in stappen van de struiken gemaakt van sisal touw / lijm / verf / statisch gras en wat verschillend loof.
Tussen stap 3 en stap 4 is het struikje met de grasvezels nog een keer met verf bespoten en alleen een foto hiervan ben ik vergeten te maken.

En dan ook de eerste boom van zeeschuim / lijm / verf / en wat verschillende kleuren blad.

Fantasietjes op de baan

Mooi 😂

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als dit je eerste resultaten zijn dan kan er wel geconcludeerd worden dat je er talent voor hebt :thumbup: !

Ik ben het helemaal mee Hans eens Dirk. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Dirk,

Voor een eerste poging meer dan geslaagd. Deze struiken en bomen kunnen zo op je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dirk.

Prima eerste uitvoering :thumbup:, al mis ik enig vergelijk t.a.v. van het formaat!
Indien gewenst kun je met Boomschorspasta de stam van de boom nog wat aandikken  :idea:

Groeten,

Erik.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Mooi Dirk, prima gelukt. Mag ik vragen welke groenproducten je voor het loof hebt gebruikt? En waarvan heb je de stam van de boom gemaakt?

Citaat van: Hanzi op zaterdag 15 juli 2023, 07:22:13Als dit je eerste resultaten zijn dan kan er wel geconcludeerd worden dat je er talent voor hebt :thumbup: !
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 15 juli 2023, 07:27:56Ik ben het helemaal mee Hans eens Dirk. :thumbup:
Hallo Hans en Michel,
dit zijn inderdaad mijn eerste stappen bij het maken van struiken en bomen, moet wel zeggen dat ik YouTube flink afgestruind heb naar allerlei filmpjes over dit onderwerp. Daar heb ik de kunst wel afgekeken en niet zelf uitgedacht :).

Citaat van: Wico op zaterdag 15 juli 2023, 09:54:18Voor een eerste poging meer dan geslaagd. Deze struiken en bomen kunnen zo op je baan :thumbup:.
Hallo Wico,
de resultaten van deze eerste poging groen ligt al opgeslagen in het magazijn. Zo gauw er scenery op de baan gaat verschijnen wordt dit groen zeker ook geplant.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 15 juli 2023, 11:29:55Prima eerste uitvoering :thumbup:, al mis ik enig vergelijk t.a.v. van het formaat!
Indien gewenst kun je met Boomschorspasta de stam van de boom nog wat aandikken  :idea:
Hallo Erik,
om een idee te geven van het formaat de struiken zoals ze geplaats moeten worden, dus zonder de verdikking onderaan, zijn tussen de 25 en 35 mm hoog. De boom ie een flinke jonge van 17 cm hoog. De tip van de boomschorspasta :thumbup:  dat jij noemde om de stam wat dikker te maken ga ik bestuderen voor volgende probeersels.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 15 juli 2023, 13:36:18Mooi Dirk, prima gelukt. Mag ik vragen welke groenproducten je voor het loof hebt gebruikt? En waarvan heb je de stam van de boom gemaakt?
Hallo Henk,
het loof van de struiken en de boom zijn twee soorten: 15152 meigroen en 15153 donkergroen beide van Heki. De stam van de boom komt van gesnoeide struiken hier uit de tuin. Ik heb daar een hele bussel van apart gehouden tijdens het snoeien eind vorig jaar.

-

Verder is vandaag de postbode langs geweest met een pakketje waar de resterende Evergreen profielen in zaten. De tekening voor de pijlers van het Kreuztalviadukt is al te voorschijn gehaald klaar om aan de hand hiervan iets leuks in elkaar te knutselen, maar dat is ergens voor de komende week.

Hallo allemaal,

de afgelopen week dan eindelijk toch de pijlers voor het Kreuztalviadukt inelkaar gezet met de Evergreen profielen.

Gisteren hebben ze een kleurtje gekregen. De pijlers moeten alleen nog een verouderingskuurtje ondergaan, die actie staat bijgeschreven op mijn to-do lijstje ;).

Swiss rail .. what else?

Complimenten hoor, dat ziet er strak uit :thumbup:.

Groeten,
Wico

@citaat
Wico ik doe m'n best om er iets moois van te maken en tot nu toe lukt dat dacht ik nog aardig 😊.

Zwitserland fan

Wow! mooie pijlers en mooi groen (van de bomen en struiken). Er gaat niets boven zelfbouw!

@citaat

Henk, zelfbouw is ook leuker dan alles maar kant en klaar te kopen, hoewel dat ook wel eens makkelijk is :D

De prachtige pijlers zijn mooi geschilderd Dirk. :thumbup:

Groet Michel

@citaat

Michel, verven is niet echt mijn favoriete bezigheid maar hoort er ook bij. Stevig muziekje op en dan gaan met de kwast :P.

Re: Bad Dirksheim - Bouw weer opgestart

Hallo allemaal,

we zijn weer terug van een paar weken vakantie in Denemarken en Zuid-Zweden en daarmee gelukkig de tropische dagen hier in Brabant misgelopen. De bouw van Bad Dirksheim is weer opgestart maar ik wil jullie eerst nog de stand van de bergbouw tonen voordat we met vakantie gingen.

en wat verder uitgezoomd :).

Ook is er hier net voor we op vakantie gingen een mooie set rijtuigen afgeleverd waar we al ruim een jaar(!) op hebben moeten wachten, maar het was het wachten waard.

Een schitterende set van vijf complete ingerichte rijtuigen met verlichting, die achter de SBB Ce 6/8 II komen te hangen.

Vanwege alle bouw activiteiten zijn ze weer terug de doos in want gereden kan er momenteel niet :(.

De huidige bouwstand in Bad Dirksheim is dat de bovenleiding richting het station in de S-bocht onder het Kreuztalviadukt is uitgemeten, bezig geweest met het fabriceren van een eenvoudige spoorovergang, er weer een deel van het spoor van ballast wordt voorzien en het gipsberg gedeelte is van een tweede laag gips voorzien en heeft een kleurtje gekregen. Maar van dit moet ik eerst nog wat foto's maken, die volgen dan binnenkort.

Dirk,

Ik ben blij dat je heerlijke vakantie achter de rug is want nu komen de prachtige update's weer te voorschijn. ;)  :P
Je berg zag er voor de vakantie al erg mooi en goed uit ik ben benieuwd na de verdere vorderingen aan de berg kan alleen maar mooier worden.
De Leichstahlwagen-set is er één om door een ringetje te halen zo mooi en staat erg fraai achter de Ce 6/8 II. :thumbup:  :favorite:
Hopelijk vindt je het niet erg maar deze set gaat hier op de verlanglijst(je) en ze mogen ook hier rijden hoor dan hoeven ze niet de doos in. ;)  :D
Succes met de verdere vorderingen en kom maar op met de volgende update's ik zit er klaar voor. :)

Groet Michel
Hallo Dirk,

Als liefhebber wordt ik natuurlijk heel blij met de laatste foto.
Mooie stam met schitterende loc. Veel rijplezier

Swiss rail .. what else?

Dirk,

Goed bezig met het berglandschap, ik ben erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien als het aangekleed is :thumbup:.

Mooie set rijtuigen ook. Die rijden hier ook rond, maar dan oudere uitgave zonder binnenverlichting en getrokken door een groene Ae 6/6 :).

Groeten,
Wico

As-je-me-noe

Lekker bezig Dirk  :thumbup:
Die viadukt-pijlers zijn goed gelukt.

Mvg,
Hans63
Dat ziet er allemaal donders mooi uit.

Dat stuk tunnel met die bovenleiding is echt super mooi, erg mooi ook hoe de rails is bewerkt/geweatherd.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 19 september 2023, 19:29:31Dirk,

Ik ben blij dat je heerlijke vakantie achter de rug is want nu komen de prachtige update's weer te voorschijn. ;)  :P
Je berg zag er voor de vakantie al erg mooi en goed uit ik ben benieuwd na de verdere vorderingen aan de berg kan alleen maar mooier worden.
De Leichstahlwagen-set is er één om door een ringetje te halen zo mooi en staat erg fraai achter de Ce 6/8 II. :thumbup:  :favorite:
Hopelijk vindt je het niet erg maar deze set gaat hier op de verlanglijst(je) en ze mogen ook hier rijden hoor dan hoeven ze niet de doos in. ;)  :D
Succes met de verdere vorderingen en kom maar op met de volgende update's ik zit er klaar voor. :)

Groet Michel

De vakantie was zeer geslaagd Michel, Denemarken is toegevoegd aan onze favoriete landen.

de trein naar het waddeneiland Sylt

Kopenhagen CS

De berg gaat langzaam steeds meer op een berg lijken. Zou het allemaal wat vlotter willen maar de rug werkt niet zo mee :(. De Leichstahl wagons horen eigenlijk wel rond te rijden maar de ballast ploeg loopt wat achter, is dus veiliger voor de preisertjes als er niet gereden wordt ;).
Van het weekend ga ik proberen wat foto's online te krijgen, nog even blijven zitten dus :D

Citaat van: erik01 op dinsdag 19 september 2023, 20:08:52Hallo Dirk,

Als liefhebber wordt ik natuurlijk heel blij met de laatste foto.
Mooie stam met schitterende loc. Veel rijplezier

Erik, het rijplezier staat hier even in de wacht maar zo gauw de seinen hier op groen gaan wordt het ook hier weer genieten.

Citaat van: Wico op dinsdag 19 september 2023, 21:19:38Dirk,

Goed bezig met het berglandschap, ik ben erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien als het aangekleed is :thumbup:.
Mooie set rijtuigen ook. Die rijden hier ook rond, maar dan oudere uitgave zonder binnenverlichting en getrokken door een groene Ae 6/6 :).

Groeten,
Wico

Wico de berg zal eerst de definitieve kleur krijgen deze week, en dan volgende maand hoop ik dat het gras gaat groeien ;). Voor de bomen en struiken moet ik de groenafdeling wat meer onder druk zetten, het gaat erop lijken dat we daarvoor op het nieuwe jaar moeten wachten.
De Ae 6/6 is ook geen verkeerde loc om voor deze stam rijtuigen te zetten, zal er daarmee zeker ook goed uitzien.

Citaat van: hans63 op woensdag 20 september 2023, 11:08:54Lekker bezig Dirk  :thumbup:
Die viadukt-pijlers zijn goed gelukt.

Mvg,
Hans63

Dankjewel Hans, we doen ons best en dan lijkt het soms nog ergens op ook :), en anders beginnen we weer op nieuw.

Citaat van: Janvis op woensdag 20 september 2023, 12:10:41Dat ziet er allemaal donders mooi uit.

Dat stuk tunnel met die bovenleiding is echt super mooi, erg mooi ook hoe de rails is bewerkt/geweatherd.

Jan dank je voor het compliment. De bewerkte rails is mij honderd procent meegevallen. Je probeert wat met een kwastje en dan dit resultaat, dat had ik zelf ook niet verwacht :P. Moest wel een nachtje drogen/wachten, het leek namelijk in eerste instantie een flop te worden.

Forum Moderator

Hoi Dirk,

Leuk dat jou draadje weer actief is na een welverdiende vakantie, je laatste aanwinst is prachtig.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat

Nu het warme weer ons langzaamaan gaat verlaten wordt het weer tijd voor de trein hobby. Al moeten we volgende maand ook nog flink aan de gang in de tuin om die winter klaar te maken.
De aanwinst zit voorlopig helaas in de doos Peter. Hoop eind van het jaar dat er weer gereden kan worden.

Hallo allemaal,

zo als eerder belooft hier de foto's van de gipsberg die nu zijn verflagen heeft gehad. Vanmorgen de sporen onder het Kreuztalviadukt van ballast voorzien. Ziet er nu nog wat bleekjes uit maar dat wordt in de komende tijd verder aangepakt met een roest kleurtje. Ook het spoor op de stenen Kreuztalbrücke is voor een deel in de ballast gelegd maar daar moet nog een foto van komen. Was iets met batterij en opladen :oops: . Ook een foto van mijn overweg geknutsel houden jullie daardoor nog tegoed.
Hier dan de foto's.

01

02

03

04

05

06

07

08

As-je-me-noe

Ziet er indrukwekkend uit Dirk, mooi met dat viadukt en de pijlers.
Ben nu al benieuwd als je verder gevorderd bent.
 :thumbup:

Mvg,
Hans63

Zwitserland fan

Wat wordt dat mooi! Heel veel werk maar dat zie je in het goede resultaat. Benieuwd naar het vervolg van het schilderwerk.

doe maar een treintje

inderdaad, ziet er allemaal mooi uit  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fantastisch mooie bruggen / viaducten :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: .
Speciale Gast

B) Erg mooi, het is dan nog wel niet klaar maar het is al goed te zien dat dit het werk is van een Profi modelbaanbouwer. :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Dit zijn de foto's waar ik als collega scenery bouwer erg enthousiast en vrolijk van wordt :thumbup:. Er gaat een hoop werk in zitten maar grote complimenten voor het (tussen) resultaat.

Groeten,
Wico 

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Indruk wekkend.
Forum Moderator

Onder de indruk Dirk  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

zonder fantasie ook geen creativiteit

Sodeknetter, dat is niet mis hoor. Leuke foto's maar ik bedoel natuurlijk dat het schitterend is. Met die hoge bruggen weet je goed de dieptewerking te bereiken. En de kleuren zijn zeker goed getroffen!

Dirk,

Het kijkplezier van je updates worden leuker en leuker. :thumbup:

Groet Michel

Hans, Henk, Rudi, Hans, Dirk-Jan, Wico, Jan, Peter, Frans, Michel, en alle anderen allemaal heel hartelijk bedankt voor de mooie complimenten :thumbup:  :thumbup: .
Hier dan de andere foto's die er door technische problemen :D niet bijzaten in mijn vorige post.

Het geknutsel met wat roerhoutjes en een ijzerdraadje van 0,5mm om tot iets van een dubbelspoor baanovergang te komen.

09

De eerste stap om dit hoge spoor van ballast te voorzien.

010

011

Re: Bad Dirksheim - Het eerste groen is in aantocht

Hallo allemaal,

afgelopen dagen bezig geweest met het uitproberen om een eerste boom te vervaardigen op een manier die Luke Towan laat zien op YouTube.
hieronder de eerste stappen op weg naar een groen exemplaar van zo'n 16 cm hoogte.

Na het nodige  gepriegel met balsa hout en bloemistendraad van 0,4mm gekomen tot een kale paal met stekels

Hierna aan de slag met verf, fine turf nog meer verf en grasvezels wat resulteerde in deze redelijke dode boom.

Gemotiveerd door dit resultaat met de groene grasvezels aan de gang gegaan wat uitmondde tot deze toch niet verkeerde boom.

Het begin van het bos in Bad Dirksheim is er.

Ja die Luke maakt mooie scenery. Niet altijd simpel. Was het een beetje te doen?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Wunderschöner Wald im Entstehen :thumbup: .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Voor een eerste boom prima gelukt :thumbup: !
Wellicht bij de volgende de stam bovenin wat dunner maken.

Citaat van: Jongslog op zondag 08 oktober 2023, 21:22:18Ja die Luke maakt mooie scenery. Niet altijd simpel. Was het een beetje te doen?
Henk het is niet de simpelste manier, maar ik vind het resultaat wat je hiermee kan bereiken en stuk mooier. Kost wel wat meer tijd maar is goed te doen.

Citaat van: FransW op zondag 08 oktober 2023, 21:27:48Wunderschöner Wald im Entstehen :thumbup: .
Frans de eerste is er, nu zien dat het gaat uitdijen.

Citaat van: Hanzi op zondag 08 oktober 2023, 21:38:24Voor een eerste boom prima gelukt :thumbup: !
Wellicht bij de volgende de stam bovenin wat dunner maken.
Hans deze was om te kijken of het te doen was. Bij de filmpjes van Luke lijkt het vaak redelijk eenvoudig.
De stam moet zeker wat dunner bovenin, dat klopt. Het wegsnijden van balsa hout moet ik nog ff onder knie krijgen, voor je het door hebt is de stam doorgesneden ipv er iets afgesneden :).

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.