Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes

Gestart door Daan maandag 03 januari 2022, 22:10:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: UPDATE 11-11 Modelbaan van Daan: Leggen rails schaduwstation.
Die bakstenen lagen in onze bijkeuken  ;)
Re: UPDATE 11-11 Modelbaan van Daan: Leggen rails schaduwstation.
Schroefjes en ringetjes is voldoende. Niet te strak aandraaien, anders heb je platte puko's.
UPDATE 28-12 Modelbaan van Daan: Schaduwstation ligt, maken bedradingsplan
Hoi allemaal,

Kerstvakantie, lekker 2 weekjes vrij, dus volop tijd voor de hobby. Afgelopen week veel kunnen doen:
  • Leggen en slijpen van de laatste sporen met flexrails
  • Boren van de gaatjes voor voeding en terugmelding
  • Bevestigen kabelgoten
  • Spelen met de OC32 NG om o.a. seinen en wissels te besturen
  • Begonnen met bedradingsplan

Alle rails voor het schaduwstation liggen nu op hun plek, behalve de opritten van de spiraal, dat komt later. Zoals je op de foto's kunt zien een 10 tal sporen varierend van 3 tot 4,5 meter, waaronder 2 kopsporen voor treinstellen zoals, Plan V, wadloper, DDM-1 enz.

Kabelgoten heb ik 40x40mm pvc goten van attema voor gebruikt. Werkt super fijn, en heel makkelijk op maat te slijpen met de dremel.

20231228_125000.jpg
20231228_124945.jpg
20231228_125056.jpg
20231228_125031.jpg     

Hieronder zie je de OC32, een werkelijk fantastisch apparaat met ontelbare mogelijkheden. Elke OC32 heeft 32 poorten waarmee je dingen kunt besturen, bv 8 NS 3 lichtseinen. Heel makkelijk te configureren via de PC, en heeft standaard al een hele hoop configuraties voor verschillende seinstelsels, magneetartikelen etc. Zie ook een filmpje van de NS sein. Erg mooi hoe hij door de seinbeelden loopt vind ik zelf.

20231228_131829.jpg
20231228_131852.jpg 


Vervolgens komt het hoofdstuk bekabeling. Heb me laatst eens goed laten voorlichten bij Martin Domburg (top bedrijf  ;) ). Ik ga werken met 3 draad diktes:
  • 1,5mm2 voor de hoofdverbinding tussen bv CS3+ en verdeelpunten, of tussen gelijkstroom voeding voor OC32 en verdeelpunten
  • 0,75mm2 voor de voeding van componenten vanuit verdeelpunten, zoals terugmeldmodules en OC32
  • 0,25mm2 voor de verbdinging van verdeelpunten naar alle rails, en voor de verbinding van componenten naar wissels en seinen etc.

Ik ga PTFIX blokken gebruiken om alle draden te verbinden. Werkt super, gewoon voedingsdraadjes met stuk of 6 bij elkaar draaien, en in 1 gaatje van de PTFIX blokken prikken. Ik gebruik zelf de volgende kleuren:
  • ROOD/ZWART --> digitale spanning baan
  • GROEN --> terugmelders naar S88 modules van Marklin
  • ORANJE/BLAUW --> gelijkstroom voeding 12V voor de OC32
  • vanuit OC32 naar wissels/seinen gewoon de kleur zoals die uit seinen/wisselmotoren komt

Voor de kleinere kabelbundels gebruik ik plastic bindruggen van 10 en 19 mm doorsnede, die niet je zo vast op het hout, en zo blijft alles lekker geordend.

Andere kleuren kunnen er later nog bijkomen, mocht ik extra booster kringen of bv MCC autotjes willen.
Kwa kabelgoten, leg ik alle voedingen bij elkaar, en alle terugmelders/patchkabels in een aparte goot om storingen te voorkomen. Nu ben ik bezig met het bedradingsplan. Allereerst bepaal ik waar alle terugmeld modules en OC32's moeten komen,  evenals de gelijkstroomvoeding en CS3+. Vervolgens ga ik die elementen allemaal plaatsen en de voeding hiervan evenals de verschillende verdeelpunten aansluiten. Als dit allemaal getest is en met de computer communiceert, gaan we verder met het aansluiten van alle draadjes vanuit de baan. Hopelijk snel weer een update.

20231228_131807.jpg20231228_131814.jpg 

Groeten,
Daan
Re: UPDATE 28-12 Modelbaan van Daan: Schaduwstation ligt, maken bedradingsplan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 28-12 Modelbaan van Daan: Schaduwstation ligt, maken bedradingsplan
Hallo Daan,

Je bent weer een mooi stukje verder met de opbouw van je baan, leuk dat je de OC32 ontdekt hebt, voor onze hobby een zeer uitgebreid apparaat.
Op mijn eigen baan komen straks ook de OC32 printen voor seinen maar ook de huisjes, straatverlichting en dergelijke wil ik erop aan gaan sluiten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: UPDATE 28-12 Modelbaan van Daan: Schaduwstation ligt, maken bedradingsplan
Hallo Daan, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de PTFIX blokken. Dat werkt wel heel strak en netjes denk ik. Succes, Peter
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en draadjes
Hoi allemaal,

In tussentijd hebben we niet stilgezeten. We hebben alle componenten besteld, montage draad en bindruggen om het overzichtelijk te houden.

Besturing:
- Intel NUC PC (win11)
- Itrain
- OC32 NG
- Marklin S88 terugmeldmodules (60881)
- Meanwell 12V 50W gelijsktroom voeding voor de OC32 (en dus de seinen)
- Meanwell 18V 50W gelijkstroom voeding voor de wisselspoelen (die hebben hun eigen voeding op de OC32)
- SP04 --> printjes die ism OC32 de servo's voor de wissels in eht zichtbare gedeelte aansturen

Bedrading:
- PTFIX blokken als verdeelpunt zoals eerder getoond
- 1,5mm2 draden van de gelijkstroom voedingen en centrale naar de verdeelblokken
- 0,75mm2 draden van de verdeelblokken naar de componenten, voor nu zijn dat de OC32NG en de S88 modules
- 0,25mm2 draden voor het voeden van de baan, de terugmeldingen en de verbinding tussen OC32 en seinen/wissels

De volgende kleuren heb ik toegepast:
- Zwart/Rood --> Digitale baanspanning
- Oranje --> 12V +
- Wit --> 18V +
- Blauw --> gezamelijke GND voor de gelijsktroom voedingen
- Groen --> terugmelders
- UTP kabel voor S88 bus/R485/servobesturing. S88 naar de Central Station 3+ voor de terugmelders, R485 van de OC32 naar de Intel NUC(PC).

Vervolgens alle voedingen bij elkaar in de kabelkoker/bindrug, en alle UTP kabels bij elkaar in een goot.

20240202_132837.jpg
DIe PTFIX blokken werken echt fantastisch, en het ziet er ook nog eens ontzettend gaaf uit  :P 

20240202_132920.jpg
En zoals je ziet gaan er stiekem al best veel draadjes doorheen.

20240202_132845.jpg
De Intel NUC links, en de 12V voeding rechts.

20240202_132853.jpg
Ook de 220V loopt hier netjes door de goten.

20240202_133000.jpg
Een van de 2 OC32's

20240202_133032.jpg
Twee van de 4 S88 modules met de GND al aangesloten.

20240202_133048.jpg
Die bindruggen werken super makkelijk. Heel goedkoop bij bol.com ofzo voor 100stuks ineens, en met een niettang zet je ze zo vast. Blijft alles netjes georganiseerd.

Ook in iTrain het baanplan met de teugmelders alvast ingetekend.
20240202_133313.jpg


Ondertussen ook beneden op de eetkamer tafel met een proefbaantje wat zitten spelen met iTrain. Een stuk makkelijker om alles zo onder de knie te krijgen. Zie hieronder n klein filmpje. Ook het configureren van de OC32 is een fluitje van een cent. Werkt echt fenomenaal en de mogelijkheden zijn oneindig.


Nu verder met een voor een alle voedingen aansluiten, en daarna zijn de terugmelders aan de beurt.

Groeten Daan
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Mooie update, Daan!

Is bij een PTFIX-blok 1 draad de voeding, en de rest een aftakking van deze voeding? Of worden ze van achteren gevoed?

Alvast bedankt voor de toelichting.

Met vriendelijke groet,
William
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 02 februari 2024, 14:36:55Is bij een PTFIX-blok 1 draad de voeding, en de rest een aftakking van deze voeding? Of worden ze van achteren gevoed?
Idd,aan de achterkant zit niks, gewoon een x aantal 2,5mm2 connectors die verbonden zijn.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
OK, thanks!

Dan heb ik gelijk een vervolgvraag: voor een ringleiding heb je zo'n blok niet echt nodig, toch? Of wellicht eentje van 3? Daar kun je vanuit 1 voedingsdraad 4 aftakkingen maken naar de rails en 1 vervolg van de voeding?
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 02 februari 2024, 14:52:15OK, thanks!

Dan heb ik gelijk een vervolgvraag: voor een ringleiding heb je zo'n blok niet echt nodig, toch? Of wellicht eentje van 3? Daar kun je vanuit 1 voedingsdraad 4 aftakkingen maken naar de rails en 1 vervolg van de voeding?
Dat is precies het punt.  Je moet geen ringleiding gebruiken maar een stervorm. En alle sterren hebben in het midden zo'n blok en zijn met 1,5mm2 onderling verbonden.
DTS heeft een zeer nuttig artikel geschreven hierover met uitleg waarom beter geen ringleiding te nemen.

Klik

Een huis heeft ook geen ringleiding, met n goede reden  ;)

Gr Daan
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Lekker bezig Daan  :thumbup: :thumbup:

Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 15:59:33Lekker bezig Daan  :thumbup: :thumbup:

Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen

Why not?
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Bekabeling met hoge spanning kan allerlei storingen veroorzaken, ( straling / magnetisch-veld   ) dat invloed kan hebben op bv de draden van terugmelders.
Dat is ook een van de redenen waarom afgeraden worden om draden van bv baanspanning en wissels parallel langs terugmeld draden te laten lopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
volgens mij is er geen straling maar het magnetisch veld is dan de boosdoender
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
dat proefbaantje is toch ook een ringleiding  ;), verder doe ik er geen uitspraken over  O:-D;

mvg,
Michel
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 16:35:35Bekabeling met hoge spanning kan allerlei storingen veroorzaken, ( straling ) dat invloed kan hebben op bv de draden van terugmelders.
Dat is ook een van de redenen waarom afgeraden worden om draden van bv baanspanning en wissels parallel langs terugmeld draden te laten lopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Klopt, om die reden ook alles moeten omleggen qua bedrading.
Erg veel spookmeldingen
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Ik heb gelukkig alleen de voedingen gemaakt. Terugmeldingen en utp kabels liggen nog niet die die kan ik nog prima beiden in een eigen goot leggen.

Gr Daan
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
@citaat
Een eigen goot is een goed idee, maar deze dien je wel uit de buurt van de huidige goot te houden, moet je onverhoopt oversteken doe dat dan als een kruis, dus zo min mogelijk de kabels parallel laten lopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Dat was de gedachte. Voorkant van de modules zit nu de spanninggoot. Achterkant de terugmelders.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Citaat van: Daan op vrijdag 02 februari 2024, 16:21:36
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 02 februari 2024, 15:59:33Lekker bezig Daan  :thumbup: :thumbup:

Persoonlijk zou ik de 230V spanningen niet bij de overige bekabeling leggen

Why not?

Normalerwijze zal er niks fout gaan wanneer 230Volt en 12 &16 Volt leidngen naast elkaar liggen. Beide kabels zijn afdoende geïsoleerd om spanningsoverslag te vermijden. Maar niet alles is altijd wat het lijkt.
Bij het inschakelen en in mindere mate bij het uitschakelen van een 230V gebruiker (trafo, verlichting ed.) treedt er een stroompiek of spanningspiek op afhankelijk van de gebruiker (inductief of capacitief). Deze piek veroorzaakt een magnetisch veld dat weer een inductie kan veroorzaken in naast gelegen kabels. Bij kabels met gelijke spanning is deze piek te verwaarlozen maar bij laagspanningskabels naast hoogspanning is dat niet zo. Dan kan het opgewekte magnetisch veld een relatief hoge inductiespanning veroorzaken. En wanneer dat een digitale voedingskabel is dan wordt je digisignaal vernaggeld en kunnen er hele rare dingen gebeuren. Of een draad die je wissel bestuurd kan zomaar het wissel onbedoeld omgaan. Dat heeft dan ook hele nare gevolgen voor je treintjes.

Dus daarom nooit hoogspanningskabels, en ja 230 Volt is hoogspanning, direkt naast laagspanningskabels leggen in dezelfde goot. Altijd in een aparte goot leggen en dat die dan direct naast de andere goot ligt is geen probleem, zover reikt het magnetisch veld dan ook weer niet.
Hoop dat deze uitleg duidelijk is. Heb geprobeerd zo min mogelijk technische termen te gebruiken.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Ik snap het Henk. Dat lijkt mij een prima graadmeter ;)
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Heel erg duidelijk Henk. Thanks. Als ik dus de 220v aan de achterzijde van het hout waar de goot nu zit monteer zou het goed moeten komen.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Op zich een duidelijk verhaal Henk, maar 230V is absoluut geen hoogspanning.
Tot 1000V wisselspanning of 1500V gelijkspanning heet het nog gewoon laagspanning. Hetgeen zeker niet verward mag worden met veilige spanning, want dat is het natuurlijk niet.

En Daan, als je dan je 230V aan de andere zijde van het hout monteert doe dat dan voor de zekerheid niet op dezelfde hoogte als het kabelgootje aan de voorkant. Maar bv 10cm lager; met wat extra afstand nemen de storingsinvloeden keihard af.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Nou in mijn tijd, en die is waarschijnlijk wat ouder als jouw tijd, wel. Ik kan mij nog heel goed de (groene) schakelkasten herinneren waarop stond:  "GEVAAR - Hoogspanning 380Volt". Is dus 2 fase 220V.
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Mensen kunnen van alles op schakelkasten zetten Henk, al is het maar om af te schrikken. Maar officieel is het zoals ik schreef en da's niks van de laatste tijd.
Terug naar de Modelbaan van Daan maar weer!
Re: UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Dat is al spannend genoeg!