Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bad Allesheim

Gestart door ernstcramer dinsdag 28 juli 2020, 10:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim
Een nieuw draadje over het bouwen van mijn modulebaan. Nu ik verhuisd ben heb ik de beschikking gekregen over een prachtige zolder. Ik zal zo wat foto's posten. Het concept blijft hetzelfde: een modulaire opbouw waarbij de modules op 3 niveaus boven elkaar worden gemaakt. Oftewel: het idee van/voor de Schappenbaan.

De drie niveaus gaan als landschappelijk themakrijgen: Duitsland, grensgebied, Nederland. Op die manier kan ik mij materieel eigenlijk overal laten rijden :)
Ik weet niet hoe vaak ik berichten kan gaan posten. Dat gaan we wel zien. Maar het voelt lekker om weer concreet aan de slag te gaan/zijn.
Bad Allesheim: Nieuwe zolder
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: Nieuwe zolder
In Woerden heb ik een mooie grote zolder tot mijn beschikking. Hoewel daar ook mijn grote gereedschap staat en werkbank (waar ik misschien nog een oplossing voor ga vinden) kan ik de baan opstellen. En heb ik ook een ruimte voor het wat fijnere knutselwerk, met opbergruimte voor de treinen.

De zolder:




...en met mogelijke opstelling van de Schappenbaan:




Om de module die al een heel behoorlijk eind klaar is heb ik beschermschotjes gemaakt. Daar hang ik nu een laken over zodat stof van zagen en/of schuren nog een beetje weggehouden kan worden.
En ik hoop dat duidelijk te zien is dat er meerdere lagen boven elkaar gemaakt kunnen gaan worden.

En dit is dan de knutselruimte:








Een lekkere ruimte dus.
Bad Allesheim: nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: nieuw baanplan
Om een indruk te krijgen van wat de mogelijkheden zijn qua ruimte ben ik weer aan het tekenen geslagen. Het blijkt dat ik de grote railspiralen zoals ik die bij de vorige uitvoering gepland had, en waar ik al met een basis versie was begonnen (maar weer afgebroken, en een keerlus voor had gemaakt) eigenlijk niet kwijt kan. Maar is wel ruimte om aan zowel de voor als de achterzijde van de staanders een normale module van 500x1000 te hangen. en dat geeft ook weer nieuwe mogelijkheden.

De staanders zijn 1200 mm hoog. Ik kan 3 lagen maken, 450 mm boven elkaar. Ik moet nog even kijken of ik dan onder het onderste nivo nog de basisvoorzieningen kan onderbrengen: booster, voeding verlichting, aansluiting op de computer.

Vooralsnog is dit het baanplan.
Onderste nivo:


Midden laag:


Bovenste laag:


En nu op zoek naar een bakken leverancier; maar daar heb ik inmiddels al goede adviezen voor gekregen.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bad Allesheim
Ik ben benieuwd naar de bouwupdates. Veel bouwplezier :) :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Bad Allesheim: een module van "Duitsland" is al bijna klaar...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: een module van "Duitsland" is al bijna klaar...
In het andere draadje heb ik her en der ook wel wat foto's gezet, maar ik zag dat ik van de het (bijna) eindresultaat van de module nog niet zoveel gepost had. Vandaar dit bericht.

Het betreft een uitsnede van de lijn naar Bad Allesheim, die door een moeras achtig gebied gaat. En ja: in Duitsland hebben ze ook behoorlijk wat moerassen. Eerst maar eens een bovenaanzicht:


en een overzicht:


En tot slot nog wat detail opnames:
Gasthaus Zum Moorgeist




Langs het spoor:






Voor het Gasthaus langs:


En de kapel:


Het zal even duren voordat een volgende module zo ver is, maar ik krijg er zelf weerl helemaal zin in om aan de slag te gaan.
tot een volgende update.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Allesheim
Dat is een prachtige ruimte Ernst. Met die modules kan het bouwen snel gaan lijkt me. Ik ga het ook hier volgen.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bad Allesheim
Mooi hoor Ernst. En bovenal een prachtige ruimte tot je beschikking
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,

Dat is een prima ruimte om een mooie baan te bouwen, de eerste module legt de lat gelijk erg hoog  :thumbup: :thumbup:

Nu je in Woerden woont heb je gelijk een leuke winkel om de hoek  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Allesheim
Ziet er mooi uit Ernst. :) :thumbup:
Ben benieuwd hoe de andere module(s) eruit gaan zien.

Groet Michel
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Allesheim
Halo Ernst,
Gefeliciteerd met deze mooie ruimte.

Je modules zullen vast een goed plekje krijgen in je nieuw ontwerp.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 28 juli 2020, 21:11:46
@citaat Ben benieuwd hoe de andere module(s) eruit gaan zien

ik ook  :D

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 28 juli 2020, 19:45:33
@citaat Nu je in Woerden woont heb je gelijk een leuke winkel om de hoek

Dank voor je opmerking. En inderdaad: de keuze voor welke winkel ik ga wordt er niet makkelijker op  O:-D

Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Allesheim
Hallo Ernst,

Je hebt de boel weer opengegooid? :D Ik kan weer reageren!

Mooie ruimte heb je nu. Er staat jou helemaal niets meer in de weg om ons mee te laten genieten van jouw vorderingen. Ik ben erg benieuwd wat je gaat maken. De modules kun je toch ook makkelijk zelf maken? Waarschijnlijk is uitbesteden wel sneller dus dat heeft natuurlijk ook voordelen.

Hoe dan ook ik wacht lekker rustig af wat voor mooie zaken jij ons gaat voorschotelen! :P

Re: Bad Allesheim
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bad Allesheim
Ziet er heel mooi uit Ernst. Ben erg benieuwd naar de voortgang. Veel succes.

mvg
Jurrien
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Allesheim
Dat is een mooie ruimte Ernst, fijn dat je weer kan gaan bouwen.
vr gr Arie
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,
Proficiat met die prachtige ruimte. Hierin heb je "ruim baan"  ;) voor je treinhobby. Als straks die modules staan opgesteld, zal het een schitterend gezicht zijn.
Veel succes :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,
Dit ontwerp ziet er mooi uit :) :thumbup:. Veel rijmogelijkheden met tevens voldoende ruimte voor je scenery.
Die keerlussen en spiralen zijn altijd ruimtevreters. Maar je hebt ze nodig . Misschien een een radius 2 en 3 gebruiken? Moet kunnen.
Je schaduwstation ziet er ruim uit. Alleen zijn 3 sporen voldoende? is er geen breedte te maken voor 2 of 3 meer? Tip; maak ze wel goed bereikbaar. Dit is mijn fout en dus klus voor als de baan "af" is. Ik wil dan net als Egon zo'n 50 cm boven de vloer een groter station maken. Daan moet alleen de spiraal met 2 toeren verengd worden.
Ik ben benieuwd naar je vervolg! :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: Lotschberg op donderdag 30 juli 2020, 18:17:22
@citaat Misschien een een radius 2 en 3 gebruiken?

volgens mij gebruik ik ook R2 en R3. en de drie sporen zijn niet bedoeld als schaduwstation, maar als gewoon station. ik ben nog aan het denken of ik er toch een lok/trein lift in ga verwerken, maar dat is wat moeilijker in de eilandopstelling zoals ik deze nu bedacht heb.

ben er wel achter gekomen dat ik met de vorige staanders niet erg nauwkeurige gewerkt heb. op één staander kan ik de bakken direct koppelen, maar op alle andere plekken heb ik of +4/5 mm teveel ruimte of -3mm  :-( 8o

En omdat je op deze staanders niet op zo'n korte afstand opnieuw de rails van het element systeem kan vastschroeven, moet ik dus de staanders vernieuwen.
bestelling voor de bakken is eruit; ff wachten  :D
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bad Allesheim
Balen van de te ruime toleranties Ernst. Dit is ook door onervarenheid ook overkomen met mijn huidige keerlussen. Maar ja alles wat je achteraf weet....

Fantastisch dat je nu je bakken in bestelling hebt. Krijg je nu in iedergeval de gewenste maten :thumbup: 
Ik ben heel nieuwsgierig naar wat je gaat bouwen. Je modules die je heb gebouwd vind ik echt heel mooi! :) De  kleuren en hoe je de boompjes hebt gemaakt zijn. heel natuurlijk.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,

Alles goed gegaan met de bestelling van het hout? Hopelijk hebben ze alles goed gezaagd, anders gewoon reclameren sturen ze gewoon nieuw materiaal.
Ben je er al aan toegekomen om de bakken in elkaar te zetten?

Ben erg benieuwd naar de voortgang.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ha Marco e.a.

dat is eigenlijk super verlopen met het bestellen van het hout. Het was er snel, en zeer nauwkeurig gezaagd.




Daarna snel aan de slag gegaan om de eerste bak in elkaar te zetten:




Ook voor staanders had, zoals ik al eerder schreef, hout besteld. Ik moest een nieuw profiel maken omdat de oude niet nauwkeurig genoeg was. Na zorgvuldig meten, en nameten, bleek dat ik tussen de ophangprofielen in precies 12 mm nodig had. en dat was een houten lijstje bij de Gamma ook.
Dus staanders gemaakt en een test gedaan met de profielen: moet goed zijn.






En nu eerst maar een gaan schilderen en de boel in elkaar zetten...
Bad Allesheim: bouw nieuwe staanders en bakken
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: bouw nieuwe staanders en bakken
Schilderwerk is niet echt mijn hobby, maar het moet wel gebeuren...






Maar daarna komt het leuke werk: kijken of het past. En hoe...
Eerst maar een kijken of de afstand nu klopt...


Dan kijken hoe de eerste en de nieuwe modules erop kunnen: tot de gewenste drie lagen hoog...


En kijken met de bakken die ik nu heb hoe het staat als ik de onderste laag helemaal leg...


Super blij mee! Zover ben ik op mijn vorige zolder nog nooit geweest...
Gauw verder met de opmaak van de nieuwe bakken...
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Daar is goed over na gedacht Ernst, je kunt zo een hoop kwijt op een relatief kleine oppervlakte  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Bad Allesheim: nieuwe module
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: nieuwe module
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 02 februari 2021, 20:55:00
...je kunt zo een hoop kwijt op een relatief kleine oppervlakte
Dank Peter, dat is ook de bedoeling. Dat en de keuze om niet (of eerlijker...nooit 8o) weer een vaste baan te maken. Iets met verhuizen en zo...

Inmiddels al weer een stuk verder. Dus maar een update van de tweede bak waar ik nu mee bezig ben, en die aansluit op de allereerste bak van de Schappenbaan.
De 2e module is een voortzetting van het thema. Op deze bak wil ik op de achtergrond het heuvelige gebied doorzetten, en aan de voorzijde een boerderij maken. En verder gaat het spoor een scherpe bocht maken om op de keerlusmodule terecht te komen.

Het baanplan geprint om die bij de hand te hebben. Ik heb gemerkt dat de wifi in huis nog niet zo is dat ik met een dongel de modelbaanPC aan de praat kan krijgen. Dus dat moet dan ff allemaal beneden gebeuren. Uitleggen en kijken hoe ik de bocht om kan naar de aansluitende bak. En nog belangrijker: hoe scherp de bocht terug gaat worden vanaf de bestaande module.

De bocht die op de bestaande module gemaakt is kwam voort uit het plan dat ik toen had, en waar de bak aansloot op een haakse hoek in de opstelling. dat heb ik nu aangepast, en gaat het spoor in principe gewoon nog even "rechtdoor".

De ondergrond voor het spoor verhoog ik iets, een plaatje triplex van een mm of 4. En ik wil een duiker maken. daarvoor heb ik met een bovenfrees (dat is ook leuk spul zeg!) een watertje gefreesd in de bak.


Ik bedacht me dat een vijvertje aan het water vast een leuk detail kan zijn. Setje is een lasercut setje van Faller; een gepriegel om dat in elkaar te krijgen.

En gelijk ook meer een eerste keer water erop gemaakt, waarmee ook het eendennest vastgezet is.

Rechterkant van deze module. Achter de baan een voortzetting van het verhoogde landschap, met een onderdoorgang waar het water dan uit komt.


En dit is dan de linkerkant van de module, waar ik de voorbereiding voor het landschap aan het maken ben. Als eerste stap: de kartonstroken...


Inmiddels zijn we echt al wel verder, maar dat komt een volgende keer.
Bad Allesheim: vervolg landschap op module 2
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: vervolg landschap op module 2
Mijn basis voor het landschap doe ik langs een voor mij beproefd recept: stroken karton als raster, daarover een laag in gips gedrenkt textiel (oud laken bv), dan vliegengaas op de delen waar ook gras komt, en dan nog een laag textiel/gips. Je krijgt dan een sterke "schil" die stevig genoeg is om het landschap op te maken. Voor eventiele bouwsel voeg ik dan een plankje toe in de opbouw als ondergrond.

Eerst nog even de overgang naar de naastliggende module:




Hier twee foto's van het vliegengaas, gewoon vastgezet met een tacker:




Nadat ik de voetstukken voor de bovenleidingmasten heb bepaald en aangebracht is het spoor geballast en de eerste laag turf e.d. voor het landschap aangebracht.








Hier en daar als wat grasplukjes, en de keermuur aan de rechterkant gekleurd:






En dit is dan het overzicht zoals het er nu voorstaat: ik kan als alles droog is aan het gras beginnen.

Bad Allesheim: vervolg op de nieuwe module
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: vervolg op de nieuwe module
Eerst verder met de basisaankleding van de baan: goed het gras aanbrengen en dan de eerste details:





Aan de slag met de boerderij: samenbouwen, verouderen, inrichting maken







Bij het bouwen van de kas is er een lelijke barst in het gals geschoten. Balen, maar ik maak er maar het beste van...

Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bad Allesheim
Leuk project om te volgen :)
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bad Allesheim
In werkelijkheid zie soms ook serre's met een gebroken GLAS.
Re: Bad Allesheim: vervolg op de nieuwe module
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Allesheim: vervolg op de nieuwe module
Citaat van: ernstcramer op woensdag 28 april 2021, 15:34:08
Bij het bouwen van de kas is er een lelijke barst in het gals geschoten. Balen, maar ik maak er maar het beste van...

Dat vraagt haast om een scene, een preiser-kind, spelend met bal of katapult
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
10 september 2021...is het laatste bericht dat ik gepost heb. Ik krijg nu ook de waarschuwing dat er tenminste 120 dagen niets gepost was...dat klopt dan ook wel.
ik weet niet of ik zo regelmatig kan worden met het posten van updates als eerder wel. ik ben behoorlijk druk op mijn werk, maar eigenlijk ook best druk mijn baan. en daarom ga ik maar eens kijken of ik het draadje weer op kan pakken...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ik begin maar bij waar ik gestopt ben, nl de barst in de kas. Ik heb ervoor gekozen een busje, die iets komt bezorgen, er de schuld van te geven. En dit dan nu zoals ik het neer kan zetten:

En dit met iets meer van de omgeving voor de kas:

De groentebedden aan de voorkant vind ik zelf wel erg leuk, maar de kolen zijn aan de forse kant...misschien dat ik nog een keer ga zoeken naar dat soort spullen N, maar voor nu is het ff goed genoeg.

tussen de kassen door gebeurd er natuurlijk ook van alles. Ik heb een prachtige trekkertje gekocht, zadel "uitgeslepen" zodat boer Preiser erop kan, en laat 'm maar gaan:


De boerderij is echt een boerderij zoals je dat steeds meer ziet: er is eigenlijk niet één bedrijfspoot waarop er een levensvatbaar bedrijf bestaat, maar meerdere onderdelen zijn nodig voor een gezonde bedrijfsvoering. Zo heb ik aan de linkerkant een schapenstal geplaatst, waarvan de schapen geregeld ergens ingezet worden om de vegetatie klein te houden. Hier komt de herder net thuis met een koppeltje schapen en laad deze de stal ingaan...

...om ze vervolgens de gelegenheid te geven aan de andere kant de wei op te gaan.


Tot slot voor deze bijdrage: er worden ook spullen verkocht direct uit de kas, of als opbrengst van de schapen. Een aantal bezoekers zijn per auto gekomen of onderweg.
Het blauwe Renaultje 4 heb ik de achterklep open gemaakt, een daar kunnen nu de spullen ingezet worden:


En daarnaast komt er net een oude bak aangereden:

verlichting erin gemaakt, en nummerplaat erop:



Tot zover de reeks foto's van de module die ook al een heel eind klaar is  :)
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Een paar overzichtsfoto's van de "boerderij module"

20210507_201943.jpg
20210507_202008.jpg

en wat details:
20210417_164720.jpg
20221103_203933.jpg
20210505_212113.jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
Dag Ernst.

Erg fijne sfeer heb je gecreëerd op de boerderij  :thumbup:
Wel logisch dat die kluns tegen de kas is gereden, want dat busje heeft helemaal geen spiegels :wink:
Het R4-tje is ook in een erg leuke scène terechtkomen!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 02 april 2023, 15:27:46...
Wel logisch dat die kluns tegen de kas is gereden, want dat busje heeft helemaal geen spiegels...

Dank je wel! en oops...  8o dat had ik nog helemaal niet echt op gelet...
ik had wel mijn best gedaan om de chaffeur zo te verbouwen dat ie ook echt achteruit keek...  ;)
20210418_210658.jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Om wat meer stad te kunnen maken, maak ik een verhoging op de modules. Die verhogingen moeten er eigenlijk wel weer makkelijk af kunnen, en ik heb een poosje gezocht naar wat een mooie oplossing zou kunnen zijn. Hier zie je zo'n verhoging op één van de eerste modules waarbij we de stad naderen:
2304 (4).jpg

Het is leuk om dat deel natuurlijk met een bruggetje te ontsluiten. Eerst goed uitzoeken welke hoogte ik dan moet hebben:
2304 (3).jpg
om vervolgens te kijken of dat een leuk beeld geeft vanuit het kikkerperspectief:
2304 (2).jpg

Met de proefopstelling op de achtergrond en hoe je daar alles op aangesloten krijgt, bevestigde mijn beeld dat ik verhoging afneembaar wil maken.
Daarvoor he ik 3,5mm jackpluggen gebruikt. Eventueel kan de stroom erdoor, maar ik heb in de module voor de zekerheid ook een gat gemaakt:
2304 (6).jpg
2304 (5).jpg

Hier staat de opbouw op mijn werkbank, en ben ik druk met de aankleding ervan:
2304 (1).jpg

Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Allesheim
Mooie vorderingen Ernst. :thumbup:
Ik vind je brug erg mooi en de hoogte lijkt mij zeer goed zo mooie foto trouwens zo met de doorkijk naar het stadsgedeelte. :)

Groet Michel
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Inmiddels een stuk verder met deze module. stukje bij beetje komen we er wel:

keermuren aangebracht, en een eerste keer verouderd:


In had nog een klein (Faller)vakwerkhuisje gemaakt een keer, maar vond de imitatie van het rieten dak niet echt wat:


Na de cursus gras aanbrengen bij Martin Welberg dacht ik: als ik nou eens de kleinste vezel op dat dak aanbreng: zou dat lukken.
Het huisje op een aluminium plaatje gezet, dak ingesmeerd met lijm, en zie daar:




Dat huisje krijgt nu een plek in het tweede gedeelte van het moeras. Daarvoor ook de omgeving van het huisje voorbereid voor verdere beplanting:


En ja: dan begint het geklloi met allerlei groen, bomen, srtuiken, riet, etc:


Nu eerst de onderbouw voor de rest van dit stukje landschap maken, en dan weer proberen water erin te krijgen...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Maar: eerst weer even verder met de elektronica: verlichting op de baan en besturingplatines voor LocoNet van Hans Deloof aanbrengen:
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: ernstcramer op maandag 24 april 2023, 12:22:39en dan weer proberen water erin te krijgen.
Dat is toch eenvoudig: Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen. Je hoeft het niet naar de zee te dragen, nietwaar.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
Dag Ernst.

Het rieten dak van het Faller huisje ziet er nu veel geloofwaardiger uit!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Allesheim
Leuke update van je gedane vorderingen Ernst. :thumbup:
Het dak ziet er inderdaad stukken beter uit nu en komt er ook een ooievaarsnest op het dak ?
De bedrading onder de module ziet er strak en goed geordend uit. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Ik liep een beetje achter Ernst, maar super wat jij de afgelopen tijd gebouwd hebt, de foto die over het bruggetje genomen is vind ik geweldig.
Je rieten dak is  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 28 april 2023, 09:00:49super wat jij de afgelopen tijd gebout hebt
Echt? In de fecaliëntank gedoken?
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bad Allesheim
 :D  :D Simon O. Stokvis >:-D
Re: Bad Allesheim LocoNet kabel gepruts…
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim LocoNet kabel gepruts…
 :(
Vanavond een lange LocoNet kabel geprobeerd te maken. En dat vind ik al zo'n gepruts, om de RJ-12 connectoren eraan te krijgen. Ik heb er een best goede tang voor gekocht (al zeg ik het zelf...) test ik 'm: geeft aan één van de stekkers aan dat ie niet ok is.... Connector eraf geknipt en opnieuw gedaan: weer fout... grom. Nog één weer fout doen, en dan is de lange kabel te kort aan het worden...
Als ik daar toch eens een keer een echt goede werkwijze voor kon vinden...
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Wat gaat er dan niet goed Ernst, ik maak ze ook zelf, de kabel voorzichtig aanstrippen en de draden iets van 4mm lang houden ( doe ik altijd op de gok ).


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
ha Peter
ik heb zo'n speciale tang gekocht (al een poos geleden) om dit soort kabels te maken. een zware versie omdat ik met een lichte tang (die ooit bij een pakket zat om gewonen netwerkkabels voor je thuisinstallatie te maken) veel te licht bleek te zijn: daar had ik maar zelden een kabel die kennelijk genoeg "aangeknepen" was dat alle aders contact maakten.
En tot nu toe ging het met die nieuwe tang ook nagenoeg altijd goed: ook het strippen gaat(redelijk) goed met die tang.
de tester geeft keurig aan dat beide kanten van de kabel contact hebben. maar nu blijft één kant een foutmelding geven. ik heb de stekker er al twee keer weer afgeknipt en opnieuw aangemaakt, maar de fout blijft bestaan...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ha Michel
Citaat van: h0_miessie op maandag 24 april 2023, 17:56:46...komt er ook een ooievaarsnest op het dak ...
Groet Michel

ik denk het wel, volgens mij heb ik het "setje" met ooievaars al ergens liggen.

Ha Peter
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 28 april 2023, 09:00:49...de foto die over het bruggetje genomen is vind ik geweldig. Je rieten dak is  :thumbup:
thnx!!
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,

Test eens een op dit moment goed werkende kabel, misschien gaat je tester de mist in?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Allesheim
Ik lees verschillende keren over strippen; maar dat moet toch helemaal niet met dit soort connectors?
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
 @citaat De kabel dient gestript te worden, de draden niet. :wink:

Groeten,

Erik.