Het is al eenpoosje stil in dit draadje. Zoals jullie in
"onderste laag" kunnen lezen vergt de techniek om die onderste laag in orde te krijgen heeeeeel veel energie...
Na aanvankelijke euforie dat ik de boel weer aan de praat had, en ik ook een 4-tal modules met hun gegevens in JMRI (besturingsprogramma) had ingevoerd, was twee dagen later de baan "dood"...de computer zag geen enkele module meer...en dus kon ik er niets mee.
Inmiddels weer contact gehad met Hans Deloof, maar diens aanwijzingen hadden nog niet het gewenste effect, helaas. Maar op miraculeuze wijze deed de baan het weer na een kleine week. Toen opnieuw aan het testen gegaan, en het lijkt erop dat de verbinding nu weer stabiel is. Alhoewel het formeel volgens de instructies van bouwers en makers geen invloed kan en mag hebben ga ik de LocoNetkabel tussen de computer en de baan weghalen uit de goot die ik ook voor de voeding van de baan heb liggen (om niet over losse draden te struikelen enzo...)
Daarom even de aandacht even op wat anders gericht. Ik gebruik tot nu toe het programma WinRail X3. Ik krijg weinig respons van mensen die dit ook gebruiken, en van de website hoef je het niet meer te hebben. Er wordt ook niet meer op mails gereageerd. En dat is jammer, want ik kon lezen schrijven met dat programma. Na enig vergelijkend waren-onderzoek heb ik eerst een proeflicentie voor AnyRail gedownload, en al gauw ook aangeschaft. Met de proeflicentie mag je 50 railstukken tekenen...dat had ik al heel snel voor elkaar
Het is wel weer even zoeken, maar na 14 dagen denk ik dat ik al redelijke vorderingen maak. En die wil ik graag hier delen:
Als eerste het totale plaatje. De Schappenbaan staat voor een modulaire baan (eigenlijk een segment-baan...

) in verschillende lagen. En hier dan de indruk die dat met AnyRail geeft:

De eerste laag zijn schaduwstations. Dat is die eerder genoemde "onderste laag". En dat ziet er dan zo uit:

Aan de rechter kant van de baan zie je de aanzet naar de railspiraal die de verschillende lagen moet gaan verbinden.
De tweede laag is dan Bad Allesheim: de laag waar ik als eerste aan begonnen ben. Ook hier aan de rechterkant de verbindende laag van zowel laag 0 als naar laag 2)

De derde laag moet nog een naam krijgen, maar zal als thema zowel landelijk gebied als industrie aansluitingen krijgen. Daar komt in ieder geval de brouwerij die ik al langer bezit.

En dan zijn we ook al bijna aan de bovenkant van de Schappenbaan aangekomen. Dat gaat een Nederlands tintje krijgen. Op alle lagen kan je "in principe" rondrijden, maar de bovenste laag gaat dat niet krijgen. Na rondgereden te hebben ga je weer terug de railspiraal in.

En ja, dan maar eens een totaaloverzicht van alle rails: inclusief de railspiraal:

Er is gelukkig nog zat te doen...