Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Allesheim

Gestart door ernstcramer dinsdag 28 juli 2020, 10:27:52

Re: Bad Allesheim

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hahaha, ja leuke verbastering. Friedhof, afgeleid van Frieden. Maar dat zal bij jou dan ook wel vrete worden, om het maar in dezelfde trant te houden.  ;)

Als het maar Zwitsers is.

Ernst, je zou bijna een plekje willen reserveren op je mooie aangelegde begraafplaats. ;)
Het ziet er met de boom meteen levendiger mooier uit. :thumbup:

Bedankt voor het uitleggen van wat je gedaan hebt en voor het kijkplezier.

Groet Michel
Bad Allesheim: verder met de stad

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Bad Allesheim: verder met de stad
De volgende stap in de bouw van de stad: wat gaat er nu naast de kerk komen? Er komt in ieder geval een weg aan, en die moet de hoek om naar de 1e stationsmodule. Maar wat kan er dan precies geplaatst worden. Mijn wens is dat ik rond de kerk dus echt wel een wat ouder type huis kan neerzetten.
2407 (39).jpg
En die heb ik recent ook via dit forum kunnen kopen: naast de apotheek die ik al heb gebouwd, ook nog twee pakketjes van een wijnhuis, en een zogenoemd gildehuis. Ik ben nu met allebei bezig, want ondertussen ben ik aan het bedenken hoe ik ze ga inrichten en welke functie ze moeten krijgen.
De eerste is dat wijnhuis:
2407 (34).jpg
2407 (35).jpg 
ik ga daar maar een echte wijnzaak van maken
2407 (38).jpg
Met een inrichting die het mogelijk maakt ook op de eerste verdieping nog details aan te brengen:
2407 (37).jpg
Uiteraard komen daar ook figuren in: hier klanten om een felsje wijn te scoren
2407 (36).jpg

Ondertussen ook al bezig met dat gildehuis: dat wordt een restaurant. Moet nog wel ff gepimpt worden...

Fantasietjes op de baan

Prachtig werk 👌

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Ernst,

Eindelijk eens tijd om je draadje te bekijken.
Heel veel gezien en leuke details.

groet
Harald

Dank Wim en Harald!
Er zijn wel vorderingen, maar gecombineerd met werk, tuin, weekend weg, etc was er nog geen update beschikbaar.
En niet in de laatste plaats omdat (vanwege aanpassingen van mijn werk op de telefoon) de foto's niet meer gesynchroniseerd werden... 8o
Maar dat heb ik gisteren verholpen. Dus misschien morgen een update.
Nu eerst ff de bui over laten waaien... ;)
Bad Allesheim: sneak preview

Bad Allesheim: sneak preview
Zoals eerder geschreven ligt Bad Allesheim hoger dan het spoor. Op de stationsmodule heb ik geen ruimte om het station op het niveau van het perron te plaatsen. Dus is nu het idee om het station op de hoogte van de stad te plaatsen, maar dus een verbinding te maken naar het perron. Ik zit nu te kijken of ik dit station, wat ik er wil hebben, de "achterkant" naar 1 verdieping te brengen, om vervolgens dat deel aan de perronkant er tussen te zetten...

202408 (12).jpg

's ff goed over nadenken...

Bad Allesheim: toch een kleine update...

Bad Allesheim: toch een kleine update...
Alhoewel op dit moment bijna alle aandacht uitgaat naar de onderste laag van de Schappenbaan, toch ook hier maar even een update.

Ik ben bezig met stadmodules van Bad Allesheim. En daar ben ik opnieuw bezig met een vakwerkhuisje (weer een wat ouder, maar wel heel leuk model). Dit huisje moet op het plein komen naast de kerk: zie hier een mogelijke opstelling:
202411 (2).jpg
In dit model komt er op de begande grond twee restaurants,
202411 (5).jpg
maar is er op de eerste een echt grote diner ruimte. En die wil ik wel echt inrichten als restaurant
202411 (4).jpg

Met natuurlijk de nodige details en verlichting zodat je ook wat kan zien wat er boven te beleven is:
202411 (3).jpg

Tot zover. Het zal weer even stil blijven - zometeen weer verder met de onderste modules  B)   
Speciale Gast

:) Je weet er weer een erg leuk en sfeervol bouwsel van te maken. :thumbup:
Die Preiserman in dat rode jasje en met hoed kijkt turend naar buiten, hoopt misschien mooie treintjes te zien. B)
:o) Of misschien een leuk jong Preiserinnetje, want die naast em zit is al wat over datum. :mrgreen:

Leuk gemaakte interieur Ernst. :thumbup:

Groet Michel

Leuk om je nieuwe bouwsels te zien, slim ter afwisseling van je technische uitdagingen.
Bad Allesheim...hulpvraag

Bad Allesheim...hulpvraag
zie mijn hulpvraag...

Hoi Ernst, grappig die interieurs. Je ziet dat niet zo vaak. Maar erg leuk. Straks met verlichting erin wordt dat een mooie blikvanger. Gr henk

Ha Henk
Dank voor je reactie! Ja, ik heb daar erg veel plezier aan. ook al weet ik dat je het straks eigenlijk alleen maar goed kan zien als je het dak eraf haalt. Maar voor mij is het een belangrijk deel van de lol om een landschap te maken: je doet het voor de preisertjes... :-)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ernst.

Citaat van: ernstcramer op woensdag 29 januari 2025, 16:18:48je doet het voor de preisertjes...

Humor!  :lol:  :lol:  :lol:
Die heb ik nog niet eerder gehoord,  :thumbup:
maar in zekere zin heb je wel gelijk! :cool:

Groeten,

Erik.
Bad Allesheim: sketches op de eerste module (deel1)

Bad Allesheim: sketches op de eerste module (deel1)
Omdat ik nu (nog  O:-D  :P ) weet waarom ik bepaalde scenes heb gemaakt zal ik ook af-en-toe die hier plaatsen.
Deze eerste foto's komen van de boerderij-module.

In de boerderij, met daarbij kassen en een schapenstal, heb ik een echte opkamer gemaakt. Een kamer waar een Schreiner - zo'n echt duits beroep - de inrichting heeft getimmerd.
module 11 - sketsch 1.1.jpg

De boerderij bij avond
module 11 - sketsch 1.2.jpg

De opkamer (of pronkkamer zoals wij dat in Nederland noemen)
module 11 - sketsch 1.3.jpg

En de boerin in de keuken die staat te koken
module 11 - sketsch 1.5.jpg

Daarnaast dus de kassen, waar ook verlichting in is aangebracht
module 11 - sketsch 2.3.jpg
...met daarin de verwarmingsinstallatie, voorzien van een knipperled (zo eentje uit een kaarslampje)
module 11 - sketsch 2.2.jpg

De oogst moet voortdurend gecontroleerd worden
module 11 - sketsch 3.2.jpg
...waarna het intern transport uiteraard per trekker wordt uitgevoerd  :D
module 11 - sketsch 3.4.jpg 

En tot slot: goederen worden geleverd of opgehaald in grote partijen:
module 11 - sketsch 4.1.jpg
...of gewoon in de boerderijwinkel
module 11 - sketsch 6.1.jpg

Er is nog meer, maar dat doe ik wel een volgende keer! Ik hoop dat jullie dit leuk vinden! 

Citaat van: ernstcramer op woensdag 29 januari 2025, 19:02:03Ik hoop dat jullie dit leuk vinden! 

Heel erg leuk Ernst. :thumbup:
Prachtige stukjes scenery zeker de inrichting van het huis is zeer geslaagd en sfeervol.

Groet Michel

doe maar een treintje

heel mooi en gedetailleerd gemaakt  :thumbup:

gr. Ruud
Speciale Gast

B) En ook ik vind het erg mooi, de vele leuke details maken het allemaal erge leuke scenery. :thumbup:
Petje af voor al dit moois. O:-D

En een opkamer betekent ook een kamer die hoger ligt dan de naastgelegen kamers.
Vaak is er dan onder de opkamer nog een souterrain.
(Deze wijsheid heb ik omdat ik vroeguh vaak in zo'n huis kwam bij familie)
Maar die was lang niet zo mooi als de door jou gemaakt opkamer natuurlijk. :)

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 29 januari 2025, 20:08:43@citaat
En een opkamer betekent ook een kamer die hoger ligt dan de naastgelegen kamers.
Vaak is er dan onder de opkamer nog een souterrain.
 @citaat

Ah Dirk-Jan dat is nieuw voor mij...ik ken het alleen vanuit de Nederlandse boerderijen waar je maar 2x kwam: als je net getrouwd was, en als je opgebaard lag... En als er heel "hoog" bezoek kwam. De foto's die ik gebruikt heb, komen vooral vanuit de Duitse cultuur: van die rijkversierde kamers waar echt alles van hout was...

En dank Michel en Ruud voor de complimenten!

Swiss rail .. what else?

Ernst,

Mooi al die aandacht voor sfeer en details (ook binnen in de gebouwen etc.). Daarmee komt de miniatuurwereld echt tot leven :thumbup:.

Groeten,
Wico

mooi gemaakt super het zijn echt  de kleine details die doen heel mooie sfeer gr.

Dank Wico en Harrie!
Binnenkort weer een paar...
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuke update weer Ernst  :thumbup: en ja dat smaakt naar meer  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Ernst.

Oef, van het interieur heb je flink wat werk gemaakt, met een prachtig resultaat  :thumbup:
Echt heel veel details aangebracht en telkens als je de foto's bekijkt zie je er nog meer!  :cool:
Trouwens alles ook prima in beeld gebracht  :wink:

Groeten,

Erik.

Dank Peter en @Erik!
Het liefst zou ik er zelf in kruipen merk ik...maar ja, leuke foto's er van maken komt daar wel heel dicht bij.
Ik denk dat ik vandaag of morgen toch maar eens mijzelf laat verkleinen, om dan een kijkje op de baan te nemen...

Bedankt voor de link Ernst. :thumbup:
Wel leuk een kleine Miessie in Michelstadt ergens op een perron. :D

Groet Michel

Wat er allemaal bedacht wordt.
Dan maar ff een leuke foto van mijn vrouw zoeken dan is ze er tijdens de hobby ook altijd bij  :-)

groet
Harald
Bad Allesheim: sketches op de eerste module (deel2)

Bad Allesheim: sketches op de eerste module (deel2)
We gaan verder met het verhaal dat ik hier gestart ben:

Frau Klee komt aan bij de boerderij om bloemen te halen. Op de oprit staat een electriciteitskast, en ja, ook al in deze rustige omgeving heeft de graffiti toegeslagen...
module 11 - sketsch 6.2.jpg
..maar ze moet zich niet laten afleiden door de dieren rechts van haar

module 11 - sketsch 7.1.jpg
Daar zitten altijd wel eenden, ganzen en zwanen bij het oude eendenhok.
module 11 - sketsch 7.2.jpg
Er is ook altijd wel wat te beleven bij de beek.
Deze komt onder het spoor door en is een belangrijke bron voor de boerderijom water te gebruiken. Voor de kassen, maar ook om de beesten water te geven.
module 11 - sketsch 10.2.jpg

De boerderij beschikt over een stal waar schapen gehouden worden. Normaal worden deze ingezet om open vlaktes in dit gebied ook open te houden en niet te laten vergrassen. Maar nu zijn ze binnen gehaald door schaapherder Knut Kucnik. Hij staat te kijken hoe de laatste schapen de sta in gaan...
module 11 - sketsch 8.1.jpg
...waarbij de meeste van de dieren er aan de achterkant gelijk weer uitlopen...
module 11 - sketsch 9.2.jpg
...naar het omheinde gedeelte
module 11 - sketsch 9.1.jpg

Aan de andere kant van het spoor is het bos.
module 11 - sketsch 13.1.jpg
En daar kan je zomaar ineens een paar herten tegenkomen...
module 11 - sketsch 13.2.jpg
...als je na je wandeling vanaf de vuurplaats weer verder gaat op verkenning in dit mooie gebied
module 11 - sketsch 12.1.jpg

Zo...dit is de eerste module.
op naar de volgende! 

Gezellige beestenboel bij je op de module Ernst. :thumbup:
Zeker de schapen die door het stal weer naar buiten gaan is zeer leuk bedacht. :)

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Ernst,

Leuke rondleiding zo langs alle kleine mini-scenes op de baan. Herkenbaar ook om daar dan weer je eigen fantasie op los te laten om er een verhaal mee te maken.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Prachtig gedetailleerde baan, Ernst; en mooi op de foto gezet! Smaakt naar meer :P .

Citaat van: ernstcramer op zondag 16 februari 2025, 19:42:58Aan de andere kant van het spoor is het bos.
module 11 - sketsch 13.1.jpg

Wat een prachtige boom staat daar op de achtergrond! :thumbup:
Heb je die zelf gemaakt, Ernst?

Groeten,

Erik.

Ha Erik: nee, kon ik dat maar. Die heb ik gekocht, ik dacht van MiniNatur/Silhouette.
Maar die vond ik dus daar ook heel goed passen. Thnx!

Ha Michel, Wico en Hans
dank voor de opmerkingen/complimenten. Inspiratie voor zo'n verhaallijn vind ik vaak bij Toni met Carl en z'n vrinden. Maar die "vertelt" echt, ik merk dat ik toch vooral de scene beschrijf. Ik heb ooit een boekje gekocht waarin diverse banen beschreven werden, met als highlight altijd een paar scenes in de baan die dan ook zo'n kort verhaaltje vertellen. Ik ben dat zelf ook voor iedere bak aan het maken. Wat ik eerder als schreef: nu weet ik nog wat ik wilde maken...  ;)
Maar daar heb ik ook veel aardigheid aan.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Super mooie update Ernst, vooral het water wat onder het spoor vandaan komt vind ik geweldig  :thumbup: :thumbup:
De rest natuurlijk ook  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Weer bij-gelezen, mooi zeg al die details: priestertjes, interieur, planten...

Hi Ernst,

Je hebt het weet mooi gedaan.

groet
Harald

Dat is echt smullen zoveel detail in scenery. De grote boom kan je zelf maken van draad maar zag ook een filmpje gisteren dat iemand zo'n boom kocht en dan eerst het groffe scenery spul eraf haalde (zelfs eraf brandde met een kleine toorts) en vervolgens de boom bestreek met nieuwe mix van verf, zaagsel en mod podge om zo een mooie stam te krijgen waar je de onderliggende gewikkelde koperdraad minder zit en welke mooie schorstructuur geeft. Vervolgens de takken wat bijknippen en op de einden takjes van zeeschuim plakken en daarop dan uiteindelijk coarse turf en blaadjes van Noch erover.
boompjes.png

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat @wirbel010: heb je misschien nog een link naar dat filmpje?

@FransW Heb het even opgezocht; waar de bomen behandeld worden is vanaf 8:27

Dank Peter, Wim, Harald en Harrie voor jullie reacties. En ook dank voor het filmpje Harrie; daar zijn er trouwens nog veel meer van.
Zelf heb ik alleen nog maar geëxperimenteerd met "zeeschuim" en de bevlokking daarvan. Zie hier een paar beelden (al in 2015 gemaakt... :P )
De "basis" heb ik een echt takje uit de tuin gehaald, gaatje erin geboord, en daar dan het dunne eindje van een zeegras-takje in gestoken.
202502 (11).jpg
Hier een paar foto's hoe dat er dan uit ziet:
202502 (10).jpg
202502 (12).jpg

Ik vind zelf die kwaliteit wel kunnen voor ergens achterop de bak, of voor kleine struiken, maar niet echt om aan de voorkant van een module te plaatsen. Daar gebruik ik dan ook de mooiere gekochte exemplaren voor...

Maar dank voor de opmekringen! 

Het geeft best een mooi resultaat! Je kan ook met takjes en zeeschuim (vanwaar die naam?) de stam nog beschilderen zoals in de video en daarna het geheel nog even overspuiten met een bruingrijze kleur om er één geheel van te maken.

Citaat van: wirbel010 op maandag 24 februari 2025, 10:17:39...(vanwaar die naam?)...

Quote van WikiPedia:
Een populaire benaming is 'zeeschuim' (Frans: 'écume de mer'), omdat het soms lijkt op zeeschuim, maar de plant heeft voor de rest niets met de zee te maken.
ik heb op vergelijkende foto's gezocht...maar dan vind ik die vergelijking nog wel vergezocht...  ;)

en nog een pagina van de buren: zeeschuim

Boomschuim zou een meer toepasselijke naam zijn.  :P  :D
Bad Allesheim: overzicht...

Bad Allesheim: overzicht...
Het is al eenpoosje stil in dit draadje. Zoals jullie in"onderste laag" kunnen lezen vergt de techniek om die onderste laag in orde te krijgen heeeeeel veel energie...  :?  :(
Na aanvankelijke euforie dat ik de boel weer aan de praat had, en ik ook een 4-tal modules met hun gegevens in JMRI (besturingsprogramma) had ingevoerd, was twee dagen later de baan "dood"...de computer zag geen enkele module meer...en dus kon ik er niets mee.
Inmiddels weer contact gehad met Hans Deloof, maar diens aanwijzingen hadden nog niet het gewenste effect, helaas. Maar op miraculeuze wijze deed de baan het weer na een kleine week. Toen opnieuw aan het testen gegaan, en het lijkt erop dat de verbinding nu weer stabiel is. Alhoewel het formeel volgens de instructies van bouwers en makers geen invloed kan en mag hebben ga ik de LocoNetkabel tussen de computer en de baan weghalen uit de goot die ik ook voor de voeding van de baan heb liggen (om niet over losse draden te struikelen enzo...)

Daarom even de aandacht even op wat anders gericht. Ik gebruik tot nu toe het programma WinRail X3. Ik krijg weinig respons van mensen die dit ook gebruiken, en van de website hoef je het niet meer te hebben. Er wordt ook niet meer op mails gereageerd. En dat is jammer, want ik kon lezen schrijven met dat programma. Na enig vergelijkend waren-onderzoek heb ik eerst een proeflicentie voor AnyRail gedownload, en al gauw ook aangeschaft. Met de proeflicentie mag je 50 railstukken tekenen...dat had ik al heel snel voor elkaar  :P
Het is wel weer even zoeken, maar na 14 dagen denk ik dat ik al redelijke vorderingen maak. En die wil ik graag hier delen:

Als eerste het totale plaatje. De Schappenbaan staat voor een modulaire baan (eigenlijk een segment-baan... O:-D ) in verschillende lagen. En hier dan de indruk die dat met AnyRail geeft:
Schappenbaan_totaal modules_3D.jpg

De eerste laag zijn schaduwstations. Dat is die eerder genoemde "onderste laag". En dat ziet er dan zo uit:
Schappenbaan_laag 0_3D.jpg
Aan de rechter kant van de baan zie je de aanzet naar de railspiraal die de verschillende lagen moet gaan verbinden.   

De tweede laag is dan Bad Allesheim: de laag waar ik als eerste aan begonnen ben. Ook hier aan de rechterkant de verbindende laag van zowel laag 0 als naar laag 2)
Schappenbaan_laag 1_3D.jpg

De derde laag moet nog een naam krijgen, maar zal als thema zowel landelijk gebied als industrie aansluitingen krijgen. Daar komt in ieder geval de brouwerij die ik al langer bezit.
Schappenbaan_laag 2_3D.jpg

En dan zijn we ook al bijna aan de bovenkant van de Schappenbaan aangekomen. Dat gaat een Nederlands tintje krijgen. Op alle lagen kan je "in principe" rondrijden, maar de bovenste laag gaat dat niet krijgen. Na rondgereden te hebben ga je weer terug de railspiraal in.
Schappenbaan_laag 3_3D.jpg

En ja, dan maar eens een totaaloverzicht van alle rails: inclusief de railspiraal:
Schappenbaan_totaal rail_3D.jpg

Er is gelukkig nog zat te doen...  >:-D     

Fantasietjes op de baan

4 lagen als ik het goed zie... 8o

@citaat Inderdaad Wim: 4 lagen is het ontwerp. Ik ben nu met de onderste bezig - die is bijna rond. En met de eerste landschapslaag ben ik ook al een heel eind (4 bakken met landschap, 3 in aanbouw, waarbij er op twee ook al de rails is aangebracht)