Ik werk voor het belangrijkste deel op een aparte werkplek aan mijn modules. Maar dat is (relatief
) ver van de plek waar ik de computer heb staan en de LocoBuffer die de computer met de baan verbindt.
Hans Deloof heeft tegenwoordig een LocoBuffer die via bluetooth met de computer verbinden kan worden. En dat blijkt super handig te zijn. En werd het idee geboren om een "mobiel" station te bouwen wat ik bij mijn werkbankje kan plaatsen om zo de modules te testen, maar ook eventueel een treintje te kunnen laten rijden.
NAV opmerkingen in dit draadje: de aansluitingen voor 220V worden nog afgedekt! Dit is een "oude" foto...
Hier is de eerste opzet. Belangrijk om LocoNet echt te kunnen testen Moet je dan ook de centrale koppelen; in mijn geval dus de IB Basic. Hoewel het best goed leek te werken ontdekte ik twee grote hobbels. De eerste was dat zowel de IB als de
LocoBooster van Hans Deloof rare fouten vertoonde. En mijn wissels wilden helemaal niet goed schakelen. Dat laatste bleek te komen omdat ik ze met 12V= schakelde in plaats van de 16V~ wat Märklin biedt. Voor het eerste probleem is de oplossing dat ik zowel de IB als de Booster met een eigen voeding voedt; en voor de wissels heb ik een aparte 16V~ trafo aangeschaft.
En toen was het dus zaak het bord opnieuw in te delen, om alles een goede plek te geven. Dat is gelukt, en inmiddels heb de eerste modules ook alweer opnieuw onder handen genomen om ze definitief in te delen.
Onderaan het bord zie je de twee verbindingen naar de modules: een DIN25 connector
(van Huib Maaskant) en de RJ12 verbinding van LocoNet. Via de DIN25 haal ik de 3 soorten spanningen van de éne naar de andere module en eventueel verbindingen die ik onderling nog wil leggen. Maar daar kom ik vast nog wel een keer op terug.