Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 06 januari 2023, 18:52:40ik heb de seinen al in mijn bezit, dus wil ik die natuurlijk ook plaatsen.
Dat klinkt logisch ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste medebouwers,

Vandaag voor de afwisseling wat muurtjes gegoten van gips.
Die bij de bocht van de station sporen heb ik allemaal voorzien van een lichte buiging door de mallen in een gebogen vorm te leggen.
Als alles goed is uitgehard dan worden ze verlijmd op een strook zeer dunne en buigzame multiplex.
Daarna in de verf.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Lekker productie draaien! Ik vind dat gips gieten de minder leuke klusjes maar het resultaat is altijd geweldig. Dit stukje baan laat steeds beter zien hoe mooi het daar gaat worden!

ik ben benieuwd naar het vervolg.... :P

Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
De gips wat dikker (minder vloeibaar) gemaakt om die bocht er mooi in te kunnen maken? Vloeistoffen hebben toch altijd de neiging om te  egaliseren.

Leuk hoekje overigens.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@marcel , Ja inderdaad, het is echt een smeerboel. Mijn vrouw bekijkt het altijd met argusogen.
Als ik er mee bezig ga, dan maak ik het liefst een hele serie. Dan ben ik er weer even van af.

@Henk, ik maak het papje inderdaad wat dikker. Het hoeft immers niet in alle hoekjes te vloeien. Een beetje tikken tegen de mal is voldoende.
Overigens een licht gebogen mal, heeft weinig invloed op het gips. Ik heb de mal in het midden verhoogd met 2 gestapelde reepjes karton en daar links en rechts 1 reepje naast gelegd. De kopse kanten liggen dan weer vlak. Werkt super.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste spoorders,

Even een update, ook om te laten zien in welke puinhoop ik soms moet werken.
Zodanig geklieder dat ik echt geen leuke detail foto's kan maken, laat staan dat ik met treintjes kan rijden  :|
De laatste maanden bezig geweest om het landschap te vormen, het restant van de seinen en verlichting aan te sluiten.
De losse voorseinen zonder een hoofdsein in combinatie met de DR4018 van Digikeijs was lastig, maar toch gelukt.
Alles doet het, althans tot nu toe  ;)
Vandaag de laatste hellingen, muurtjes en rotspartijen in de grondverf (acryl) gezet, ook de afneembare delen.
Dat is voor mij wenselijk, omdat ik direct oneffenheden zie, die anders onopgemerkt blijven.
Met wat kruimel-sculptamold is dat dan zo weg te werken, opnieuw even de kwast erover en klaar.
Ook is het zuigend effect van de sculptamold en gips een stuk minder, zodat de kleurlagen niet zoveel verf meer verlangen.
Verder heeft die verf een goed dichtend effect.
Als de basislaag droog is, ga ik beginnen met het aanbrengen van de kleuren en daarna ruim ik alles op voor de zomerstop.
Er komen dan nieuwe gedetailleerde plaatjes om te delen.
In de lente en zomermaanden ga ik dan eindelijk proberen de treinen te laten rijden met iTrain.
Daartoe is alles al zoveel mogelijk in gereedheid gebracht.

Continue...
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
de Laatste foto.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Mooi Martin, dat zijn toch flinke vorderingen. Het geklieder en geknoei valt best mee, of komt dat omdat alles weer opgedroogd is?
Lekker doorprutsen, hoor!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 22 maart 2023, 21:08:28te laten zien in welke puinhoop ik soms moet werken.
Hahhahaha, dat is toch geen moeten, dat is eigen vrije keus. Maar wel een leuke woordkeus, ook uit vrije wil.

Je maakt nu toch flinke vorderingen zo te zien, dat is mooi. En het wordt vast ook mooi als is daar nu nog weinig van te zien. Dat komt wel in de volgende fase. Ook grappig, je kondigt een zomerstop aan om dan meteen te zeggen dat je die gaat gebruiken om met iTrain te rijden en in te regelen. Is het dan nog wel een zomerstop?
Hoe dan ook, ga gewoon door met plaatjes plaatsen en tijdens het rijden filmpjes maken. Wij genieten er wel van en jij hopelijk ook.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@citaat Ja Henk, ergens heb je wel gelijk, maar echt aan de baan werken in de lente en zomer is dan even niet aan de orde.
Dan is het weer netjes opgeruimd en dan kan ik daar weer van genieten na 10 jaar bouwen.
Rijden is dan eigenlijk testen, storingen verhelpen, achter de PC zitten, etc.
Dan ben ik wel met de baan bezig, maar niet fysiek en daar heb ik dan tijd genoeg voor tot het volgend bouwseizoen.
De Nederlandse zomers kunnen soms erg nat en fris zijn  ;)

Het wordt ook veel te warm op mijn zoldertje en er is nog een tuin die aandacht vergt.
Voorts gaan we graag op reis, fietsen en wandelen.
Dus genoeg andere zaken.
Het voordeel is dan weer als de herfst nadert dan komen de kriebels weer opzetten. :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Dat " geklieder" klinkt mij niet onbekend in de oren hoor, bij jou is het nog netjes als ik kijk hoe het er bij mij uitziet als ik aan scenery doe... :-)    Geniet er van
Re: Station Engental
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Station Engental
trouwens dat geklieder ziet er mooi en realistisch uit

gr. Ruud
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Je doet altijd je stinkende best, maar als ik de foto's van anderen voorbij zie komen die al kunnen rijden en tegelijk met de scenery bezig zijn, dan denk ik soms
"wanneer kom ik nu eens uit die rommel".  :-)  :-)
Ik heb weleens het idee, dat ik nooit echt aan rijden toe kom  :|  :(
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Ach ja, rijden is best leuk, maar het bouwen en kliederen is toch eigenlijk het leukst. Ik vind het fijn dat ik het allebei kan. Het is work in progress. Daardoor is ook wel heel de tijd ook wel een rommeltje. Maar dat komt oom wel weer goed, net als bij jou!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Van het landschap dicht maken worden de plaatjes steeds completer en ziet het er geweldig uit! Ik ken de hindernissen waar jij mee moet werken en dat geeft het resultaat extra gewicht!  :thumbup: Als je na het kliederen alles schoon maakt heb je altijd een mooi en net resultaat en ziet niemand dat je aan het smeren bent geweest. (weet ik uit eigen ervaring. B) )

Bij de laatste foto moest ik even goed naar kijken waar ik het moest plaatsen, even op het verkeerde been gezet maar ik heb het natuurlijk toch ontdekt.

Als je het landschap heel binnenkort een kleurtje hebt gegeven kun je daar absoluut zeker de hele zomer van genieten! Ik kan niet wachten....

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Ha,ha....ja die foto moet je een slag draaien. Je kunt eigenlijk verticale gemaakte foto's niet goed kwijt. ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
 @citaat Gedraaide foto's 900 pixels hoog maken, Martin.
Dan gaat het prima !

Enne, er begint al aardig vorm en schot in de zaak te komen.
Belooft een fraaie baan te worden  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Station Engental
Ik vind werken aan de scenery altijd leuker dan het rijden met mijn treintjes.
Ooit wel eens gezegd, als ik een nieuwe baan ga bouwen dan zonder treinen  :P maar ja, das natuurlijk ook niet echt de beleving van de modelspoorbaan.

Als ik met de scenery bezig ben staan de treintjes stil. Dan na het opruimen van de rommel wil ik nog weleens op de startknop drukken en dan eens kijken of het hele beeld is geworden wat ik er van had verwacht.

Beetje de boel verdelen op die manier en zo kan je er van blijven genieten.

Ga lekker zo door, gaat zeker een mooi geheel worden.  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Tony,goede tip. :thumbup:
Ik zal het de volgende keer eens proberen.

@Tom, het is mijn 1e baan en door goede voorbeelden van jullie allemaal kom ik een heel eind. :-)
Het gaat echter niet altijd van harte hoor.
De keren dat het opnieuw moet doen zijn niet te tellen.
Maar je doet er veel ervaring mee op.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik ben eens begonnen met wat eigen ideeën. :idea:
Bij het schilderen heb ik altijd een bakje met water voor de kwasten en om doekjes nat te maken voor wegpoetsen van knoeiwerk.
Aan het einde van de sessie is dat een grauwe vloeistof.
Ik dacht....daar moet ik wat mee doen.
Op een filmpje heb ik eens gezien dat men afvalstukjes roodband verzamelde en gebruikte voor scenery, bijv. beekjes.

Toen dacht ik, laat ik al mijn foutieve en afgebroken gipsgietstukken (heb ik allemaal bewaard, voor...je weet maar nooit), nu eens met een hamer aan gort en poeder slaan,
tot kleine brokjes en gruis en dit allemaal in dat verfwater kiepen om dit daarna te laten drogen.
De gipsbrokken zijn poreus en zuigen al het water op.
Het resultaat is verbluffend, want doordat dit verfwater is samengesteld met allerlei gebruikte kleuren, voldoet de ontstane kleur op het gips prima bij elke situatie.
Ik ben ontzettend tevreden en kan na 100% drogen deze "steentjes" verdelen in de beek.
Zo spaar je ook het milieu en hoef ik niets te kopen. :-)



Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Wow! Ja, zo gaat dat dus, gewoon doen wat je denkt dat wel eens zou kunnen werken. Dit bijvoorbeeld. Ziet er heel geloofwaardig uit. Niet als gipsafval maar als los geraakt gesteente.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ja klopt  ;)
En al dat losse gipspoeder van de 1e foto heeft zich door het water weer aan elkaar gehecht tot kleine korreltjes (2e foto).
Werkt super.
De 3e foto, met het groene bakje, zijn losse grijze steentjes die ik een keer in een zakje heb gekocht.
Ook die heb ik in het afvalwater gekieperd en laten drogen.
Het resultaat zijn steentjes met verschillende kleurtjes, omdat het water roodbruin was.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat is geweldig goed en vooral mooi gelukt!

Bedankt voor de tip.. :thumbup:

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vrijdag de bergen van een laag verf (HEKI "Graniet") voorzien. Daarbij ook een kleurnuance (HEKI "Zandsteen" en "Bruin") aangebracht
De delen die bruin zijn gekleurd geven straks de hellingen aan die minder steil zijn en wellicht wat groenaanplant krijgen.
Nu even laten drogen en daarna de bergen van een groene wash voorzien om groenaanslag en mos na te bootsen.
Hiervoor zal ik sterk verdunde groene verf van HEKI proberen toe te passen.
Vooral daar waar geen licht komt, zoals in het smalle Engental.
Daarna de zaak met de bekende HEKI "Lasuur" behandelen voor de schaduwaccenten.
Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. :)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Station Engental
Ziet er mooi uit Martin, mijn complimenten!  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Wat een verschil in één keer. Daar gaat het al van leven en begint het minder op een bouwplaats te lijken.

Heel erg mooi!  :favorite:

Ga vooral snel verder, dan kan ik daar mooi van leren. Die washes is iets waar ik ook wat mee wil doen dus daar ben ik zeer nieuwsgierig naar!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Gisteren de zaak met HEKI lazuurverf behandeld en de beek ingekleurd met een wash van verdunde gele verf van HEKI.
Het resultaat is erg mooi geworden, hoewel ik de donkerbruine kleur nog moet afzwakken, want die vind ik iets te sterk naar voren komen.
Daarvoor zal ik dit met verdunde HEKI "zandsteen" nabehandelen.
Ook zal ik de rotsformaties nog drybrushen met de kleuren wit en graniet zodat deze er meer uit gaan springen.
Maar dit moet ik weloverwogen doen, want anders moet ik weer opnieuw beginnen.

De waterval door de nauwe en steile wand is erg goed gelukt.
De donkere kleur vermengt met groen, geeft je het gevoel dat de hele wand nat en bemost is, hetgeen normaal is op plekken waar geen zon komt.
Volgende week zal ik de beek verder vorm geven, door de stenen in de beek  te behandelen, de losse steentjes te plaatsen en verder in te kleuren.

Alleen door de enorme krappe ruimtes waartussen en waarbinnen ik moet werken, ontkom ik niet aan knoeien en is goed te zien dat ik andere elementen onbedoeld met de kwast, gips, pleister en sculptamold heb geraakt.

Wanneer alles naar wens is en op zijn plaats is gezet, ga ik het allemaal nalopen met een penseel.
Ook de brug moet ik met een dremel opnieuw ingraveren, zodat de steen structuur er beter uitkomt.
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden.



 
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Nog een paar fotootjes.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Station Engental
indrukwekkend!  :thumbup:  het wordt mooi  :)

gr. Ruud
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Wat wordt het daar anders van. Zo maak je in korte tijd grote sprongen vooruit. Heel erg mooi! :thumbup:

Ik denk dat je de zomerstop nog even uitstelt met deze resultaten. Nu kun je de hele baan op kleur brengen en daarna lekker rijden! (en voor het komende winterseizoen voorzichtig gaan nadenken over de groene invulling met grassen, struiken en bomen..... :-) )

Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Station Engental
Dat is een complete metamorfose die hier is uitgevoerd de laatste tijd. Echt indrukwekkend mooi Martin 👍🏻.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Het muurtje met daarachter het gebergte met de weg in de hoek van de baan is ook bijzonder goed gelukt en ziet er verweerd uit.
Dat was ook de bedoeling, maar het ging niet zoals gepland, want de voorzienigheid hielp een handje mee.
Bij het gieten van de muurdelen, heb ik gezorgd dat de mal een beetje gebogen was, door deze aan de einden wat omhoog te halen.
Wat ik me niet heb gerealiseerd is dat deze muurtjes dus in het midden dunner zijn geworden dan aan de rand.
Bij rustig verwerken geen probleem, maar je moet er bij na blijven denken, want ze zijn kwetsbaarder.
Ik had ze allemaal verlijmd op buigbaar triplex en daarna op de baan geplaatst.
Bij het verplaatsen van het geheel heb ik even een verkeerde beweging gemaakt en toen ....knap...
één van de delen dus doormidden. :(
Met een beetje lijm ertussen was dat wel weer verholpen en wanneer je gaat schilderen zie je er niet meer van en het zat toch vast op hout.
Toen alles echter op de baan gemonteerd was, lijmde ik de steunpilaren ertegen en was alles gereed om te schilderen.

Bij het verrijden van een rijtuig ontspoorde deze, omdat hij tegen een van de steunpilaren aan kwam, die ik in een later stadium had geplaatst.
Niet over nagedacht dat dit ook ruimte kost en daardoor balen natuurlijk.
Alles maar weer  losgehaald om naar achteren te verplaatsen.
Ja, en toen ging het dus fout, want daar konden de gipsstukken niet tegen.
Alles knapte doormidden en soms wel in 4 stukken.
Letterlijk een puzzel, want de delen lieten gewoon los van het hout. :-(  :|

Ik had geen zin om nieuwe gietstukken te maken, dus ik alles als een puzzel in elkaar gelijmd, maar dat krijg je nooit meer goed.
Niveau verschillen, grote breukvlakken, verpulverde stukjes en openingen, alles kwam voorbij.
Toen alles weer naar wens was gemonteerd heb ik alle naden en gaten opgevuld met kant en klare pleister en vlak gestreken.
Mijn vrouw zei direct..."wat mooi...echt een verweerde muur, eentje met een rafelrandje".
Ik heb het zo gelaten, geschilderd en vind het prachtig geworden.

De volgende keer eerst het houtwerk op de juiste positie plaatsen en daarna de gebogen delen vastlijmen....maar ja, dan moet je het toch nog verweren en nu ging het vanzelf.
Ik zou dat zo niet hebben verzonnen.

Morgen maar eens de bruine kleur wat afvlakken en drybrushen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
Tja Martin, dat was dan weer even een leermomentje nietwaar. Ik heb nog even teruggezocht maar kan nergens vinden welke je lijm gebruikt om die gipsstukken op het hout te verlijmen. Zit ik goed als ik aanneem dat je dat met houtlijm hebt gedaan?
Tijd voor een gouden tip? Neem voor het verlijmen van dergelijke constructies een koker hybride lijmkit op polyurethaan basis. Na een dik half uur al droog genoeg om verder te bewerken. De uiteindelijke sterkte wordt na circa 48 uur bereikt (afhankelijk van luchtvochtigheid) en dan laat het echt nooit meer los.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Goede tip.  :idea:  :thumbup: 
Ik heb inderdaad houtlijm gebruikt. Wil best maar duurt een tijdje voordat het goed vast zit.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Station Engental
Dit wordt mooi! Die kleuren doen echt veel voor de beleving. Ik vind die lazuurverf vaak te prijzig maar het levert met een mooi resultaat op. Die brug komt ook erg goed uit zo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

De afgelopen dagen wat aan de "finishing touch" gedaan, omdat ik nieuwsgierig was of het mij zou lukken dit vorm te geven.
Ik had alle materialen in huis, maar nog niet eerder geprobeerd.
Ik vind het best geslaagd voor de 1e keer.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Station Engental
Ik vind het er zonder 'groen' al prachtig uit zien, Martin!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Station Engental
Ik vind het zonder groen en met (vs) groen en (vs) oranje ook al super.
De kleuren komen voor mij heel natuurlijk over.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Ja, dat gaat er steeds fraaier uitzien!
Door te doen, kun je dit. Er is niet echt een andere manier om het te zeggen. Gewoon beetje afkijken van anderen. Dat gaat met alle filmpjes op internet hek goed. En vervolgens die je het zelf!

Gaat heel mooi zo, Martin.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Station Engental
Martin,

dit ziet er al zo goed (natuurlijk) uit, dat wordt met het groen erbij straks gewoon een plaatje om van te kwijlen :).

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: iTom op zondag 16 april 2023, 14:25:13Ik vind het zonder groen en met (vs) groen en (vs) oranje ook al super.

Dank voor je compliment Tom, :)  maar wat bedoel je met (vs) ?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Station Engental
 @citaat vs voorsein   ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik ben nu bezig om een aantal hoekjes verder te voorzien met wat groen en ballast.
Vooral de moeilijk bereikbare plaatsen zijn voor mij de plekken die ik nagenoeg gereed wil hebben, omdat dit veel energie kost.
Dan kan ik eind deze maand de baan eventjes aan de wilgen hangen.
Daarna kan ik naar de voorzijde werken en is dat wat meer ontspannen.
Deze foto's zijn aan de rechterhoek genomen, waar het verweerde muurtje begint.
Ik heb daar een paar trappetjes geplaatst voor de fun en ik overweeg om er ook nog een schakelkastje neer te zetten, want daar heb ik er nog een paar van en die moeten ook een plaatsje krijgen.
Het perron is nog niet klaar. Het karton wat daar op ligt vormt een mal voor de platen die er straks op komen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2018

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin, ik vind de manier waarop je die rotsen vormgeeft en kleurt zeer indrukwekkend. Gr. Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Voor dit seizoen is het in principe afgelopen.
Ik heb alles rondom de baan opgeruimd, in kratten gestopt en verborgen onder de tafel.
De meeste gebouwen staan weer op hun plekje, de laatste software is gedownload, Window's is geüpdatet en de kamer gestofzuigd.
Klaar voor een nieuwe periode vanaf het najaar en dat geeft rust.
Volgend weekend halen we de caravan op en beginnen ook andere leuke dingen, zoals de tuin, bbq., wandelen, fietsen etc. :)

Wat minder leuk is dat ik graag wil dat alles naar behoren werkt als ik er (tijdelijk) mee stop, dus op het eind nog even alles getest.
De trein rijdt over de rail, weliswaar met haperen, maar na schoonmaken hiervan gaat het alweer beter, hoewel de wissels steeds weer voor problemen zorgen.
Het sein werkt ook, dus die schakeling is ook naar wens, maar de wisselaandrijving vertikt het en dat is niet de 1e keer.
Altijd op een zeer moeilijk bereikbare plaats  :D  :( 
Dat is steeds spanning alom en blijkens de wet van Murphy was het teveel gewenst dat het goed zou gaan.
Gelukkig heb ik een aantal reserve aandrijvingen en de komende tijd zal ik deze rustig vervangen.
Dat kost heel veel energie, omdat ik er niet goed bij kan, maar dat moet er maar tussendoor anders heb ik geen rust, als ik weet dat dit op me zit te wachten ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Schrijf dat ene wissel op het to do lijstje. Voor na de zomer.
Het beste is het dan als eerste aan te pakken. Soms zijn dingen waar je tegenop ziet, makkelijker te hanteren of op te lossen dan je denkt.
Het nadeel van een tijdje de boel stil leggen is wel dat alles wat kan verstoffen en oxyderen. Een beetje aanslag op je rails is niet te voorkomen als alles stilstaat.
Misschien toch elke maand even 'roest rijden'? Alleen met een onverstoorbare robuuste loc op wat hogere snelheid.
Zie maar.
Ik blijf benieuwd naar je vorderingen!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Wat wordt dit heel realistisch mooi! En dat is nog zacht uitgedrukt. Dat is inderdaad een mooie afsluiting van dit modelspoorseizoen. Inderdaad weer lekker naar buiten in jouw fijne tuin en genieten maar tegelijk dromen over nieuwe vorderingen in Station Engental!

Ik heb afgelopen zaterdag ook de hele dag moeten besteden aan een onwillige kruiswissel. Alles splinternieuw, helemaal niets aan te ontdekken, maar het wilde gewoon niet werken. Zeer frustrerend. Ik geef de schuld aan het koppelen van de aandrijving aan "iets" in de wissel wat heel vaak, zeker bij kruiswissels, niet degelijk genoeg past. Ook weer een blauw draadje opnieuw moeten solderen, die viel gewoon van de aandrijving af, en dat is niet de eerste keer bij een nieuwe aandrijving... B)  Ik heb het uiteindelijk wel aan het werken gekregen en dat geeft wel rust maar geen vertrouwen in de toekomst.

Op een rustig moment gewoon even proberen en dan gaat het misschien gewoon zoals het moet.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
Heren, breek me de bek niet los. Ik weet precies wat je bedoelt en heb het ook allemaal al meegemaakt.
Tijdens het leggen van de rails alles gecheckt, gecontroleerd en getest op goede werking. Dan een paar maandjes later zover dat het geheel in gebruik getest kan worden en het eene na het andere wissel verdomd het ineens. Als iemand mij hier nog gaat vertellen dat Märklin hoge kwaliteit levert lach ik hem vierkant uit en verklaar deze persoon voor volslagen gek. Ooit lang geleden was het goed, nu allang niet meer.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Station Engental
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 23 april 2023, 13:46:10Misschien toch elke maand even 'roest rijden'? Alleen met een onverstoorbare robuuste loc op wat hogere snelheid.

Tja, ... good old 3000 :roll:

Groeten  :wink:

Erik.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Iedereen kent het gezegde..."gedeelde smart is halve smart" en vanuit dat oogpunt wil ik jullie delen in de puinhoop die mij ten deel viel. :(  :-(
Ik had al doorgegeven dat er een wisselaandrijving haperde.
Maar dat was nog niet alles, naar bleek.

Van 2 wissels werkte de wisseltong niet naar behoren en weigerde bij die wissels het meeveren van het puntstuk (ik heb nog de oude 2272/2273 wissels, met beweegbaar puntstuk).
Eén van de wissels heb ik vervangen (ik had nog een gebruikte reserve) en de ander heb ik kunnen maken.
De hefboom van het puntstuk zit maar met een hele kleine pen/gat verbinding vast aan de schakelboom van de wisseltong en daarmee erg storingsgevoelig dus.
Ook kwamen van 2 aandrijvingen aan één zijde de blauwe draad los, maar die heb ik alweer vast gesoldeerd.
Het vastzitten van de puntstukken weit ik aan het ballasten.
Gelukkig gebruik ik voorstrijk, het kleeft prima, blijft flexibel en is makkelijk te verwijderen.
Een nadeel is echter dat het erg vloeit en bij gewoon gebruik is dat geen probleem, wenselijk zelfs.
Maar bij onnauwkeurig gebruik (en dat heb je al gauw bij moeilijk bereikbare plaatsen),loopt het ook tussen de delen die beweegbaar moeten blijven.
Alles is nu ter plaatse verwijderd en de ballast is weggezogen.
Na het fijn kruimelen hiervan kan ik het weer gebruiken.
Ik overweeg nu de ondergrond alleen maar grijs te schilderen en de wissels op die plek niet meer te gaan ballasten.
Je ziet er toch niets van, tenzij je met je hoofd in de meest idiote houding gaat staan en dan nog kijk in tegen je eigen schaduw.
Niets voor de toeschouwers dus  ;)
Ook overweeg ik de wisselaandrijving van de meest diep weggestopte wissel gewoon normaal te monteren en niet op zijn kop. :|
Dan kan ik het allemaal beter afmonteren en wat belangrijker is....minder storingen op die plek. :D  ;)