Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Ik doelde meer op zoiets:
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Mij is het nu eigenlijk meer te doen om het uitwijkspoor van de overweg vandaan te krijgen, het opstelspoor daar pas ik niet meer toe, er is voldoende opstelplaats bovenaan. Thx anyway.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op donderdag 20 januari 2022, 13:43:29Veel impact: de hoekverdraaiïng eruit halen en sporen boven parallel met tafel, bochtenverloop links wordt ruimer en aansluiting van uitwijkspoor met de binnenbocht goed te doen. Dit is niettegenstaande de drastische wijziging volgens mij de beste oplossing.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar wat jij 'boven' noemt, noem ik 'achter' om verwarring te voorkomen. De plaatjes zijn dan wel plat, ik denk in drie dimensies  :). Bij jouw schets is er rechtsachter een probleem: daar is niet genoeg vrije ruimte boven het onderliggende verbindingsspoor. Dat was de reden dat ik de opstelsporen alleen maar linksachter had gelegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is, maar de wijziging wordt wel nog wat drastischer dan je al dacht.

Gelukkig is jouw andere idee, het naar links schuiven van het uitwijkspoor, wél goed uitvoerbaar. In het onderstaande ontwerp is het uitwijkspoor zelfs nog 10 cm langer dan in het vorige.

Wat is er allemaal veranderd om dit mogelijk te maken?
  • Het belangrijkste is misschien wel dat de brug is veranderd. Hij ligt iets verder naar rechts, zowel door aanpassingen aan diverse rechte sporen als door hem iets schuiner te leggen. Het scheelt 7,5°. Daardoor gaat het blauwe spoor niet meer onder het rechte deel van de brug door, maar dat lijkt me niet erg. Als je wilt, kan de brug ook nog wel iets verder naar rechts komen. Zo'n 10 cm is nog wel te doen (oftewel ruim de helft van een rechte 2200).
  • Links in de 180°-bocht is een meegebogen wissel gekomen, zoals je zelf al had bedacht. Om te zorgen dat die bocht daardoor niet veel te groot wordt, zijn er een paar 2241's aan het begin en eind vervangen door 2231's.
  • Rechts is de wissel 2262 een flink stuk naar links geschoven om ruimte te maken voor de overweg, eveneens zoals je zelf al had bedacht.
  • Door de al eerder genoemde aanpassingen aan de rechte sporen is het achterste van de vier stationssporen iets langer. Het gebogen kopspoortje bij het station schuift daardoor iets verder naar rechts, maar het past nog makkelijk.
  • Het verborgen oranje verbindingsspoor is iets aangepast om het geheel weer sluitend te maken.

Dankzij de langere brug kun je nu de weg direct na de overgang onder de brug door laten gaan voordat hij in een tunneltje onder het achterste spoor verdwijnt. Ik zou de weg enigszins schuin over het blauwe spoor leggen, zodanig dat de tunnel deels onder de paarse wissel 22716 en deels onder de paarse 2201 komt. En helemaal zwart maken van binnen, die tunnel, want noodgedwongen moet de weg al heel snel doodlopen: vlak achter dat spoor loopt het verbindingsspoor met het schaduwstation en dat spoor ligt niet laag genoeg om er een weg boven te kunnen leggen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 22 januari 2022, 07:21:03
Citaat van: yves op donderdag 20 januari 2022, 13:43:29Veel impact: de hoekverdraaiïng eruit halen en sporen boven parallel met tafel, bochtenverloop links wordt ruimer en aansluiting van uitwijkspoor met de binnenbocht goed te doen. Dit is niettegenstaande de drastische wijziging volgens mij de beste oplossing.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar wat jij 'boven' noemt, noem ik 'achter' om verwarring te voorkomen. De plaatjes zijn dan wel plat, ik denk in drie dimensies  :). Bij jouw schets is er rechtsachter een probleem: daar is niet genoeg vrije ruimte boven het onderliggende verbindingsspoor. Dat was de reden dat ik de opstelsporen alleen maar linksachter had gelegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is, maar de wijziging wordt wel nog wat drastischer dan je al dacht.
Rob,
het probleem met de overweg is puik opgelost  :)
ik begrijp nog niet goed wat het probleem is rechtsachter wanneer de achterste sporen parallel met de tafel zouden geplaatst worden met ruimere bochten links.
Blijft daarmee in die hoek niet alles grotendeels hetzelfde?
Je zegt dat het niet helemaal onmogelijk is dus ik trek me daaraan op, zou het nog kunnen onderzocht worden?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: yves op zaterdag 22 januari 2022, 08:31:56ik begrijp nog niet goed wat het probleem is rechtsachter wanneer de achterste sporen parallel met de tafel zouden geplaatst worden met ruimere bochten links.
Blijft daarmee in die hoek niet alles grotendeels hetzelfde?
Zoals je op het plaatje met alle sporen kunt zien, twee posts terug, ligt er rechtsachter een verborgen lichtbruin spoor. Als je teruggaat naar post #390, zie je dat dat spoor nog niet zo ver onder het maaiveld ligt: bij het uitkomen van de bocht is het 957 mm, dat is 43 mm lager dan het station. Dat is nog niet laag genoeg om er een spoor boven te leggen zoals jij dat had geschetst, dat kan pas een flink stuk verder naar links.

Citaat van: yves op zaterdag 22 januari 2022, 08:31:56Je zegt dat het niet helemaal onmogelijk is dus ik trek me daaraan op, zou het nog kunnen onderzocht worden?

Ik schreef "Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is".

Het verschil met jouw interpretatie lijkt minimaal. Ik geef ook toe dat dubbele ontkenningen verwarrend kunnen zijn, daarom voor alle duidelijkheid: met wat ik scheef deed ik geen uitspraak of het mogelijk is of niet. Tegelijkertijd sloot ik het niet helemaal uit.

Aangezien het me nogal wat werk leek om het uit te werken, ben ik er niet eens aan begonnen. Jouw andere idee was immers goed uitvoerbaar zónder drastische ingrepen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Sorry voor de spraakverwarring was niet de bedoeling Rob.
Zou je het desalniettemin een try kunnen geven? Ik zou zeggen ik betaal voor jouw arbeid maar dit gaat helaas niet  :( :( :(
Andere forummers hebben er mss ook iets aan.
Het zal dan ofwel de gedraaide versie ofwel de rechte versie worden we zien wel.
Thx anyway.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Rob kan toch een Tikkie sturen? ;)
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Me laten betalen voor ontwerp? Dan zou het zomaar op écht werken gaan lijken, daar ben ik allang mee gestopt! Ik puzzel met baanontwerp omdat ik het leuk vind en omdat ik anderen er mee kan helpen. Leuk bedacht trouwens, een tikkie ;).

Citaat van: yves op zaterdag 22 januari 2022, 11:54:20
Sorry voor de spraakverwarring was niet de bedoeling Rob.
Zou je het desalniettemin een try kunnen geven?
Excuses zijn niet nodig hoor, je had het immers alleen maar anders begrepen dan wat ik bedoelde. Of ik nog een poging ga wagen, zal ik eens over nadenken. Zoals gezegd, het lijkt me nogal veel werk. Aan de andere kant, misschien kan ik de puzzel toch niet weerstaan.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee

Tikkie is in 't Vlaams een overschrijving vermoed ik?

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 22 januari 2022, 13:10:09
Aan de andere kant, misschien kan ik de puzzel toch niet weerstaan.
Dit ware natuurlijk het meest wenselijk, maar ja het hangt af van jouw goodwill hoor Rob.
Over dat laatste heb ik zeker niet te klagen.

Mvg,

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Niet Vlaams maar gewoon een app:
Geld terugvragen én overmaken hoeft niet lastig te zijn. Met Tikkie betalen je vrienden jou eenvoudig terug via WhatsApp, Telegram, Messenger of sms.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
nu je het zegt ik heb er al in de verte eens van gehoord maar nog niet zelf gebruikt.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2015

offline
Re: simpel baanidee
Tikkie werkt alleen met een Nederlandse betaal/zichtrekening
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
applicatie van ABN Amro -> ik heb research gedaan!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Yep, maar werkt ook prima met de andere banken :)
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hallo beste forummers,

na mijn laatste post die wat verzandde in no-topic talk hier een nieuwe bijdrage.
Om dit topic finaal af te sluiten had ik graag nog een wijziging doorgevoerd in de bijdrage van Rob van 20 januari.
Met name de hoekverdraaiïng van de bovenste sporen omturnen naar sporen die parallel liggen met de tafelrand bovenaan.
Dit om ruimere bochten links te verkrijgen.
Dit zal ook replicaties hebben op het baanplan van het niveau daaronder.

Kan iemand dit visualiseren en als het kan in het bestandstype/ontwerpsysteem dat in de post van 20/1 gebruikt werd.

Allen reeds hartelijk dank.

Mvg,



Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
De hoekverdraaiïng is verwijderd en de sporen bovenaan liggen nu parallel met de tafelrand, resultaat ruimere bochten links.
Nog vragen hierover:

- moet er gedaald worden vanaf het rode naar het oranje spoor om onder de brug met 80 mm vrije hoogte door te komen?
  Eigenlijk zou de daling moeten starten aan bocht 2251 om het bovenste stationsspoor vlak te houden (niveau 1000) maar komen we dan nog de brug 
  onderdoor?
- veel kleine stukjes linksonder en rechtsboven,kunnen deze door langere rails vervangen worden?
- kunnen de 2 raileinden linksboven gelijk eindigen?
- heeft deze wijziging gevolgen voor de tussenlaag/schaduwstation of mogen die blijven zoals nu?

Rob,
zou je dit nog even willen onderzoeken en als 't kan met niveau's en 3D aanzicht/ruwbouw, als afsluiter van dit topic.

Mvg,

Edit Fred: foto was verwijderd na geclaimd copyright. De eigenaar geeft aan dat een link naar de buren wel is toegestaan.

Na uitzoekwerk is er een link naar de foto boven water: KLIK

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Bij deze praktisch hetzelfde maar met minder passtukjes en met gelijke einden voor de twee sporen linksachter.

Het overal precies instellen van hoogtes is me teveel werk, daarom heb ik dat alleen gedaan voor de beide paarse sporen van het station naar de brug en de blauwe sporen van het station die onder de brug door gaan. Door de aanpassingen zijn sommige van die sporen iets langer geworden. Het is geen probleem om voldoende hoogteverschil te bereiken. Zoals ik het heb ingesteld, komt het stijgingspercentage nergens boven de 3% en is er 90 mm hoogteverschil tussen de sporen op en onder de brug.

De wijzigingen hebben uiteraard gevolgen voor de verborgen sporen want het blauwe spoor gaat immers op een andere plaats de tunnel in. Het aansluitende oranje spoor zal daarom een klein beetje aangepast moeten worden, de rest van de tussenlaag blijft gelijk.

Aangezien ik niet overal de hoogtes goed heb ingesteld, kan ik geen correcte 3D-plaatjes maken.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

zeer bedankt.
ik denk dat we dit nu kunnen afsluiten, een alle sporenplan/3D aanzicht nog misschien?

Mvg,

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Rob,

kan je nog de bocht die in de berg ligt tussen de paarse 2200 en paarse 2231 visualiseren?

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
en het schaduwstation in een donkerder kleur dan het lichtgeel nu, dit is niet zichtbaar op de prints.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: simpel baanidee
Het kost niet veel tijd om een korte vraag te stellen, maar ik heb niet de indruk dat je begrijpt hoeveel tijd het kost om zoiets allemaal uit te zoeken.

Ik had de bovenbaan en de oranje verbinding aangepast en gedeeltelijk hoogtes ingesteld, om er zeker van te zijn dat er voldoende ruimte zou zijn boven het spoor onder de brug maar met de rest had ik niets gedaan. Aangezien ik het in de demo-versie van WinTrack 15 had gedaan en daarna mijn pc heb uitgezet, heb ik ze niet meer. Om meer plaatjes te maken zou ik op z'n minst een deel van de sporen weer moeten invoeren en voor 3D plaatjes ook hoogtes moeten instellen. Van het verborgen paarse spoor in de berg had ik vergeten een screen print te maken, daarom heb ik een klein stukje opnieuw ingevoerd, maar voor de rest is me dat te veel werk.

Voor het overgrote deel van de sporen kun je de hoogtes blijven gebruiken uit deze post.

Als het lichtgele schaduwstation niet goed zichtbaar is, kun je het zwart-wit afdrukken en dan extra donker of met extra contrast. Of je maakt het plaatje zélf al wat donkerder voordat je het afdrukt.

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
wat een geduld Rob O:-D
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Inderdaad Hanzi wat een geduld van Rob, pluim op zijn hoed! :thumbup:
Maar ik heb ook wel wat geduld moeten oefenen, zij het een ander soort geduld, om tot het einde te geraken. ;)

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: simpel baanidee
Wat Rob hier niet allemaal doet , en " zomaar" ( wat velen hier niet zouden doen ) voor velen is onbeschrijflijk , echt petje af hoor.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Je zou 'm bijna een WinTrack-15 licentie cadeau doen ;).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Onlangs herlas ik het openingsbericht, en daaruit:

Citaat van: yves op dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06
had ik dit idee voor een simpel baanplan +/- 260 x 100 cm.
alles vlak behalve een stijg- en daalspoor, een doorrij en enkele rangeersporen, simpel dus.

Ik moest even denken aan een draadje bij de buren. Verwantschap zonder motivatie. Hersenspinsels zonder tastbaar resultaat.

En naar de eerste reactie die je ermee ontlokte:
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 26 mei 2021, 00:27:31
In de beperking toont zich de meester.


  • Het plan is volledig los getrild van het uitgangspunt, het oppervlak is diverse keren veranderd (van 2.60x1.00 naar 2.70x1.20, naar 2.80x1.20 naar 2.60x1.50, wat is het nou?), en het resultaat is allerminst simpel.
  • Er zijn aannames gedaan: kleine locs (korter dan 15 cm), korte wagons, korte treinen (meer dan 40-45 cm lengte kan niet), dus zijn steilere hellingen en krappe bogen  aanvaardbaar.
  • Er zijn klassieke trucs ingebouwd, zoals 7 cm hoogteverschil verdeel je over 2 sporen die dan elk maar 3,5 cm hoogte hoeven te overwinnen (in tegengestelde richting)
  • Aanname: als de onderlaag onbereikbaar wordt, dan maakt dat niet uit.
  • Niveaus zitten zo strak boven elkaar, dat je er niet bij kunt bij ongevallen.
  • Het plan is uitgevoerd in M-rails en K-rails waarbij het verschil tussen die twee werelden duidelijk wordt.
  • Jij schetst het snelst uit de hand, anderen met programma's zoals Wintrack (demo's)
    en dat blijft ook zo (van begin tot eind), terwijl duidelijk is dat hoogteverschillen in schetsen
    lastiger zijn te doorzien (met name de reden waarom ze de uitbreidbaarheid inperken).
  • Als parallelle sporen in verschillende richting stijgen, dan vergt dat timmermanskunst (aanname, heb je die?).
  • Er staan ontkoppelrails in het plan, maar geen seinen, dus is het digitaal een uitvoerbaar plan, maar analoog ontoereikend (aanname bij kopsporen: sein overbodig of onorthodox gebruikt).
  • Wat totaal ontbreekt, is de uitvoerbaarheid (de timmermanskunst): waar komen de spanten (of doe je het anders), hoe dik is het hout, hoe wordt het tracé gedragen, hoe dik zijn bruggen, wat voor geluidsisolatie pas je toe (en hoe dik is die laag), kun je om de baan heenlopen, staat de baan op wieltjes?

Nu kun je denken: dat komt allemaal nog als ik met pensioen ben,
maar ik ben inmiddels met pensioen, en ik kan je verzekeren dat je dan niet meer tijd hebt dan daarvoor.

Het is zinvol om de dingen alvast te doen, die nu wel al kunnen. Dat kan bijvoorbeeld de aanschaf van hout (van welke dikte?), geluidisolatie en rails zijn, of het maken van bomen en huisjes voor op de baan, of zelfs alleen maar een vitrine om aan de muur te hangen. Of verdiep je in de kant-en-klaar gekochte treintafel. Doe iets.

Het minste wat je kunt doen met dit draadje en de tijd erin gestoken om jouw hersenspinsels vorm te geven,
is nadenken over hoe je dit, eigenhandig of uitbesteed, bouwt.

Want al die losse afwegingen, overwegingen, argumenten en aannames ben je vergeten over 2 jaar,
omdat ze niet gedocumenteerd zijn in het ontwerp. Je moet er op z'n minst opnieuw naar zoeken.
Een samenvatting ervan kan handig zijn.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Min of meer gelijke gedachten als die van Jan Willen bekropen mij. Zo simpel wordt het allemaal niet!
En toch blijft het in de basis niks meer dan kleine rondjes rijden. Het treinverkeer ontstijgt het niveau van een spel- en experimenteerbaantje niet.
En of daar na de pensionering of wanneer dan ook, echte voldoening in te vinden is, ik vraag het mij af. Tenzij je het net zo druk als Jan Willem krijgt... Och de wereld gaat nog eens aan vlijt ten onder. Pensionado's die het drukker hebben dan werkenden... Waar moet dit heen?
Maar dat terzijde!
Klap gewoon een oefenovaal met twee inhaalspoortjes op een plank van 2.65 bij 1.20 meter. Rijd analoog, of ga experimenteren met digitale besturing op die platte plaat. Zet er wat scenery op waardoor een van de twee 'stationnetjes ' uit het zicht komt en je hebt een schaduwstation!  Wie weet levert het nog een geloofwaardig landschapje op.
En het kost geen tijd de eerste opzet in elkaar te zetten, toch? Een kamer behangen is ingrijpender qua tijdsbesteding.

Groeten,

Peter


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Beste allen,

Het zichtbare sporenplan heb ik onderaan nog wat bijgeschaafd.
ik heb me dan wat onledig gehouden met het bouwen van een kartonnen maquette op schaal 1/10e van 1/87e dus op 1/870e.
Zo zie je beter de verborgen sporen en het verloop ervan.
Voor het witte vlak heb ik nog niet meteen een invulling, mss een heuvel en wat bebossing maar andere voorstellen zijn welkom.
Bomen met stam moeten er nog komen maar op die schaal heb ik daar nog geen oplossing voor.
Ik zal dan nog een finaal afgewerkte maquette posten.
In de volgende post komen nog foto's van de maquette.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
vervolg foto's, er volgt nog een post met de rest.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
einde foto's
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
betere foto
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Wauw, leuk gebouwd, Yves :thumbup:
Zo zie je pas goed hoe het kan worden, al mis ik de treintjes 1-870 nog ;).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Op een maquette zonder treintjes zie je niet welke steunpilaren in de weg staan.
Door een paar staanders heb ik rode kruisen gezet.

Ik denk dat je wat nauwkeuriger moet meten, of het daar wel echt past (met het profiel vrije ruimte)....
En zo niet de staanders iets verder uit elkaar zetten (en dus iets langere leggers).


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2012

offline
Re: simpel baanidee
over het plan zelf spreek ik mij niet uit, en leuk dat je het zo nabouwt :thumbup: ;


ik zie wel dat je baan 150 cm breed is, hoe ga je daar in het midden aan geraken? zeker als je nog eens een achtergrond plaatst;


mvg,
Michel
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: simpel baanidee
in het witte vlak een mangat voorzien.Zoals gezegt : hou rekening met de uitzwaai van wagons bij het plaatsen van de steunen
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: simpel baanidee
Dag Yves.

Ik heb zelf ook ooit een maquette 1 : 10 van een modelbaan gemaakt, er was toen nog geen passende 3D-software.
Niet zo netjes als jouw ontwerp uitgewerkt, maar het gaf mij wel inzicht in het verloop en de verhoudingen van de scenery.
Ik neem aan dat dit voor jou ook de insteek is geweest om de maquette te maken.
De constructie van het geheel doet hierbij minder ter zake, er is weinig wat je niet in het digitale ontwerp kan vaststellen!
Veel succes met de bouw, maar met zulke voorbereiding mut dat gaan lukken  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee

-ik weet wel dat de steunen niet op proefondervindelijke afstand van de sporen geplaatst zijn, het was me meer te doen om het ondersteunen van de sporen ivm de
hoogtepeilen van de onderliggende sporen. Nu komen die overal makkelijk onderdoor met aanvaardbare stijgingspercentages. De afstanden tot de sporen kunnen
op deze schaal niet echt nagebootst worden wegens geen rollend materieel voorhanden op die schaal (dat zouden ze nog eens moeten uitvinden).
-een mangat in het witte vlak is een idee (met evt een afneembaar decoronderdeel).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
ondertussen nog wat aan het verder borduren aan de maquette...
Waar plaats ik best de seinen op dit plan -> rechts rijden, Duitsland epoche III à iV ?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
 @citaat Aan de rechterzijde van het spoor.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
zover was ik ook reeds, ik bedoel de locaties en seintypes natuurlijk!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
Wat voor seinen wil je gebruiken? Armseinen of lichtseinen?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
gezien het tijdperk dacht ik eerder aan armseinen, is wat "antieker".
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
TP III/IV kan allebei hebben namelijk.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
wat is het gemakkelijkste of wat heeft de minste impact?
Maw van welk type seinen moeten er het minste komen, licht- of armseinen?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpel baanidee
In het kort:
Langs doorgaand spoor moet een sein het beeld Hp0 en Hp1 weergeven. Bij afbuigend Hp0 en Hp2. In stations heb je daarnaast ook nog de combinatie met Sh0/Sh1. Dit is om zowel treinen als rangeerbewegingen mogelijk te maken. De voorseinen zullen overeen moeten komen met het te geven beeld van de hoofdseinen.

Anders is dit wel een handig boekje om te gebruiken. Seinen zijn zowat een wetenschap en een wereld op zich.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Hartstikke interessant allemaal, maar tegelijkertijd kan je je natuurlijk afvragen of je dit leuke, compacte en tevens volle baantje wilt volproppen met seinpalen inclusief voorseinen conform de regels uit het grootbedrijf.
Mijn advies: zet gewoon seinen op punten waar je een trein zou willen laten stoppen, zoals bv stationssporen, maar maak t niet te gek.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Het bovenste spoor wil ik nog middels 2 x een wissel 2263 verbinden met het spoor eronder.
In het bovenste spoor komt de lengte van een wissel 2263 één op één overeen met een rechte rail 2200 die hij vervangt, maar op het onderste spoor komt dit niet één op één overeen. Op de plaats van de 2 mij niet bekende raillengtes heb ik een vraagteken geplaatst.
Hoe pas ik deze laatste wissel daar het best in?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Om te beginnen hoop ik dat de railsfstand overeen komt met de railafstand van twee 2263's.
Verder zou 't voor mij een kwestie zijn van in de praktijk neerleggen en de gaten opvullen met opvulstukjes, danwel een andere combinatie van rechte raillengtes toepassen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
bedankt Hans voor je antwoord.
Ik ontdek nu dat mijn bewering dat de rechte raillengte van wissel 2263 (168,9 mm) hetzelfde is als de raillengte van een 2200 (180 mm) niet klopt.
Dus ook de rechte railcombinatie van het bovenste spoor zal moeten aangepast worden.
Zou er iemand dit eens kunnen visualiseren? Het betreft de bovenste 2 stationssporen van het railplan.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
tja, ik weet niet of Rob "speeltmettreintjes" zin en tijd heeft om dit deel wéér opnieuw te tekenen...