Het is leuk om te zien hoe over een simpel baanidee zoveel gedachten uit te wisselen zijn, en zoveel kan veranderen, zoals lengte en breedte van de tafel, en nut/onzin van een schaduwstation, een uitwaaiering van kopsporen, en keerlussen. De een zweert erbij, de ander ziet er liever van af.
Het hangt er maar net van af waarin het speelplezier schuilt en om wat voor treintjes het gaat.
Citaat van: yves op dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06
simpel baanplan +/- 260 x 100 cm.
alles vlak behalve een stijg- en daalspoor, een doorrij- en enkele rangeersporen, simpel dus.
Via een ontwerp van 122x272 met twee keerlussen, een schaduwstation en een mangat (het omgekeerde van simpel).
Naar
Citaat van: yves op vrijdag 09 juli 2021, 18:19:54
-afmetingen in de breedte verminderd naar 244 cm (standaardlengte handelsplaat) en
wat verdiept naar 150 cm (past nu beter in mijn kamer) , verrijdbare tafel
-schaduwstation geëlimineerd, nu veel zichtbare opstel- en rangeersporen om dit te compenseren
Het plan maakt duidelijk dat opstelsporen en rangeersporen de functie van een schaduwstation kunnen vervangen, en dat die keus kan leiden tot een kortere tafel van b.v. 2.44 en een tafel die dan ook meer diepte nodig heeft.
Maar dat komt wel door andere beslispunten.
Hier spelen mijn beslispunten niet: Bij mij zou een opstelspoor lang moeten zijn, omdat de trein ruim 2 meter lang is.
Rangeren zou bij mij een probleem vormen door die treinlengte, op een dergelijke tafel.
Het maakt ook duidelijk dat een schaduwstation-met-keerlussen een langere tafel vergt (272),
zeker als je die wilt bereiken met een keerlus.
Het voordeel van kunnen doorrijden weegt niet op tegen het nadeel van "veel" rijdende treinen
die wel herrie maken maar die je niet kunt zien.
Natuurlijk rijdt er altijd maar 1 tegelijk (of 2 bij dubbelspoor), maar je ziet ze niet, en je hoort ze wel.
Een mangat heb je nodig als de "tafel" op z'n plek blijft staan.
Als een "tafel" verrijdbaar is, vervalt de noodzaak van het mangat (al blijft het handig om er eentje te hebben).
Er zitten heel veel beslismomenten in, tot nu toe,
zoals korte treinen, korte wagons, dus krappe bogen mogen, en steilere hellingen ook.
De keus keerlussen recht boven elkaar of juist niet, heeft vooral te maken met constructievaardigheden, en
vergen ofwel draadstangen (juist wel boven elkaar) ofwel een open frame (juist niet boven elkaar).
De keus 1 of 2 keerlussen werd ingekopt als van 1 krijg je spijt, neem je er 1 dan neem je er dus 2 (tegengesteld), want de trein moet ook weer terug kunnen zonder te keren. Dat hangt ervan af hoe je de treinen laat rijden.
Keren kost tijd (hangt ervan af: een railbus keren kost minder tijd dan een loc met wagons, en loc-omloop kost meer tijd dan loc-wissel). Keren kost moeite: hangt ervanaf hoe je dat doet. Automatisch of niet (analoog werkt dat anders dan digitaal).
Terug komend op je eigen tekening:
Ik heb er hoogtes in aan gegeven:
De voorgrond is een dubbelsporige helling (dalend van rechts naar links)
Daarachter ligt op 0-niveau een keerlus in een horizontaal vlak en een uiteenwaaierend stel opstelsporen
Het rode spoor is een keerlus in een horizontaal vlak op niveau +12.
De keerlussen liggen niet recht boven elkaar.