Toen ik het zag, dacht ik ook meteen dat het wel eens kleiner zou kunnen zijn dan H0, maar omdat de foto toch alleen maar ter inspiratie dient, maakt dat niet uit.
Wissels liggen er doorgaans niet om hun fraaie uiterlijk, maar om van het ene spoor op het andere te komen. Omdat er op de foto maar vier te zien zijn, heb ik dan ook zo gelaten want ik wilde alleen maar tonen hoe het mogelijk is om zelfs bij zo'n kleine baan een paar keerlussen te maken.
Door de vier wissels kunnen treinen van het voorste stationsspoor naar het middelste en weer terug, zowel vanaf de rechter- als de linkerkant. Meer mogelijkheden om van spoor te wisselen zijn er niet op deze baan. Da's weinig, maar het is ook maar een klein baantje. Ik kan me goed voorstellen dat je meer rijmogelijkheden wilt en er zijn gelukkig ook nog genoeg plaatsen waar eventueel extra wissels ingepast kunnen worden. Het schuine spoor van de brug verbinden met het achterste voegt naar mijn idee echter niet zo veel toe.
Het gevolg van het kleine aantal wissels is trouwens wel dat de treinen elkaar alleen maar in het station kunnen inhalen. Als er maar een paar treinen zullen rijden, lijkt me dat nog wel acceptabel, maar anders zou ik nog een inhaalspoor extra aanraden, ergens in de verborgen sporen bijvoorbeeld.
In overeenstemming met de foto heb ik voor perrons geen extra ruimte tussen de sporen gelaten. Het is echter heel gemakkelijk om het wat breder te maken: met linksvoor een ruimere bocht dan de 2231 en tussen de slanke wissels een langer passtukje dan de 2203 kun je allerlei parallelafstanden tussen de voorste sporen bereiken. En het derde stationsspoor iets opschuiven is al helemaal gemakkelijk: bijvoorbeeld een wat kortere rechte in plaats van de 2209 van de brug, of een 2231 in plaats van de bocht 2241 naast die brug. Dat zijn er al twee simpele manieren.
Oprekken naar ± 260 bij 150 kan natuurlijk moeiteloos. Bij het oprekken van 200 naar 260 kun je volstaan met het verlengen van een aantal rechte sporen, te beginnen bij het station. De rest kan gelijk blijven. Dat kun je zelf al wel tekenen. In het midden zou ik geen extra sporen willen leggen. Zoals de foto al illustreert, kun je daar een mooi dorpje maken. Bij oprekken van 120 naar 150 stel ik mij een extra stationsspoor aan de voorkant voor, en rechts misschien nog wat zijsporen voor een klein industriegebiedje of zelfs een depot, inclusief locloods voor twee locomotieven.
Hoewel je er niets van ziet, zou ik bij 260 x 150 ook de verborgen keerlussen aan willen passen. Ik denk aan een klein schaduwstation dat ook de rol van beide keerlussen overneemt. Niet moeilijker te bouwen dan twee keerlussen boven elkaar en je hebt meteen een heleboel ruimte om treinen te parkeren. Bovendien betekent een schaduwstation ook per definitie extra inhaalmogelijkheden.
Geen plaatjes deze keer, het zit alleen nog maar in mijn hoofd.