Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Dat is mooi gedaan Martin; goed idee om de treeplanken over de perrons te laten gaan. Ik worstelde ook al met dat idee, zeker als je sporen wat smaller liggen  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Spannende fase, deze afwerking. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de afwerkign van de bovenkant van de perrons. Lastig om precies dezelfde curve te snijden. Ik ben benieuwd wat voor 'grind' je zult nemen. Zelf heb ik wel eens gewerkt met vogelzand. Mooi fijn materiaal; Je moet dan vaak wel eerst de zaadjes er tussenuit zeven en het is wat lastiger glad te strijken. Bovendien moet het dan weer ingekleurd worden.
Ben benieuwd. Veel succes!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik denk dat ik voor de bovenlaag van het perron gewoon ballast materiaal voor spoor N ga gebruiken.
Dat pas ik nu ook toe op alle plaatsen waar de rails verder uit elkaar liggen en opgevuld moet worden.
Het is ideaal voor paden en vlakken waar mensen moeten kunnen lopen, bijvoorbeeld rond het rangeerstation of BW.
Het is in vele soorten en kleuren bij verschillende fabrikanten te krijgen.
Ik gebruik het ballast materiaal van Spurenwelten, maar je hebt natuurlijk ook bv. Woodland Scenics etc.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dat ziet er goed uit Martin.  Ook niet te grof.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Ondanks jouw trage start van dit modelspoorseizoen ga je nu als een trein! :D

Het ziet er allemaal zeer mooi uit. Ik blijf de ballast van Spurenwelten geweldig vinden. Ik krijg er gewoon een beetje spijt van dat ik er ooit van af heb gezien door de op dat moment onzekere verkrijgbaarheid in de toekomst. :-(

Alles bij elkaar laat je weer geweldige stukjes vooruitgang zien, en ook de gebouwen en dan vooral het station, komen geweldig mooi tot zijn recht.

Ik ben benieuwd naar het vervolg in dit seizoen!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: pn235 op dinsdag 04 januari 2022, 15:48:23
Met 'alles op papier' bedoel je dat dan letterlijk? Misschien een kleine (overbodige) tip: zelf heb ik belangrijke electronische bestanden in kopie bij een familielid ondergebracht. In geval van een ramp (wateroverlast, brand) gaan meestal juist dat soort belangrijke zaken verloren. 

Marco, ja ik heb getracht mijn baan te analyseren en alle materialen in te schatten. Natuurlijk zijn de treinen, gebouwen, decoders, seinen, verlichting, vitrine, vrij simpel. Daarvan weet ik precies wat ik heb. Ook alle rekeningen daarvan heb ik bewaard, omdat je soms wat terug moet zoeken.
Maar het gaat om draad, stekkertjes, hout, lijm, sculptamold, verf etc. etc. Alle bouwmaterialen heb ik getracht te beschrijven en heb daar een waarde aangehangen. Dat heb ik ook gedaan met alle bouwpakketten en wagons waarvan ik nieuwprijs niet weet.
Ik heb bijv. rijtuigen onderverdeeld in klassen van € 35,- ; € 50,- ; € 75,- en zelfs van € 90,- per stuk (ICE). Ook voor de goederenwagons. is er nu een staffeling. De locomotieven van € 250,- tot wel € 850,-
Het geeft een aardig beeld van de opgebouwde waarde van de baan.
Voor opslag heb ik een NAS (heb ook een bedrijfje aan huis), en die wordt weer volledig gekopieerd naar een NAS op een andere locatie. Dan maak ik ook weer elke jaar een DVD van de belangrijkste (zakelijke en privé) bestanden van het hele jaar.
Die bewaar ik in een kluis. Zo heb ik alles wel redelijk veilig gesteld.
Re: Station Engental
ACTS.zuid
gast

Re: Station Engental
Heki 3345, is dat iets voor je perrons? Het is modelleerpasta en je kunt het prima uitsmeren met een breed plamuurmes langs de perronranden als geleiding. Snel klaar en is al op de kleur grijs.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Landscape+%26+Decoration/Decoration/Heki-3345/gb/modell_51626.html

En je kunt het overschilderen en verweren.

Gr, Ben.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dat is een goede tip Ben. :thumbup: Ik zal er eens induiken. Wellicht is het wat.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: narwal op donderdag 06 januari 2022, 20:13:27
Ik blijf de ballast van Spurenwelten geweldig vinden. Ik krijg er gewoon een beetje spijt van dat ik er ooit van af heb gezien door de op dat moment onzekere verkrijgbaarheid in de toekomst. :-(

Marcel, die ballast is gewoon volop te verkrijgen bij Horster Modelbouwwereld. Ik heb eigenlijk nooit bedacht of dit slecht verkrijgbaar was. Ik ben die korrels eens tegengekomen op de beurs in Houten en daar was ik direct enthousiast geworden,
omdat er ook enkele proefstukjes van geballaste rails stonden. Je kon dus goed vergelijken.
Later via internet gezocht op "Spurenwelten" en je komt bij de leveranciers uit. Geen probleem eigenlijk.
Re: Station Engental
ACTS.zuid
gast

Re: Station Engental
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Tussendoor ook nog even de Engental brug aangepakt, door er aan de binnenzijde een houten balustrade op aan te brengen. Dit geeft een wat strakkere afwerking.
Tevens ook met de dremel en een klein freesje de steenstructuur wat opgehaald op plaatsen, waar dat niet goed uit de verf was gekomen.
Op sommige plaatsen is dat namelijk met de stempels op het sculptamold niet overal goed gelukt.
Ik vind het resultaat echter bevredigend, want veel zin om daar nog tijd aan te besteden is er niet meer.
En zeg nou zelf....in werkelijk bestaat perfectie helemaal niet.
Alle overige "lelijke" plekjes kan ik wel camoufleren met wat verf en groene aanslag cq. mos etc.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Gisteren ook de perron lantaarns van Viessmann (Baden-Baden) binnen gekregen en vandaag maar even verdeeld. Tevens de plaats bepaald voor de overige verlichtingsmasten. De komende weken ben ik nog wel even druk met het aansluiten hiervan.
Ook alle seinen weer tevoorschijn gehaald en ook deze zal ik allemaal gaan aansluiten. Genoeg werk dus.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De 1e seinen op min baan, de sperseinen in mijn BW, zijn een feit en werken naar behoren.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2012

offline
Re: Station Engental
jouw baan begint steeds completer en mooier te worden  :favorite: ;


en sommige dingen geven mij ook inspiratie voor mijn baan;


mvg,
Michel
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Van een paar brandende lampjes gaat het meteen leven! :thumbup: Mooi beeld op de foto richting jouw BW. Ook met het station heb jij het jezelf niet makkelijk gemaakt maar het ziet er geweldig uit met die mooie flauwe bochten.

De ballast van Spurenwelten was toen (al jaren geleden) ook door Ben (Horster Modelbouwwereld) moeilijk te leveren en niet te garanderen. Achteraf jammer maar is natuurlijk niet echt een probleem.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ja Michel / Marcel, ik begin er steeds meer geluk aan te ervaren. In het begin had ik toch wel zoiets van:  Moet ik hier nou meer doorgaan of niet?
Het werd soms echt wel ingewikkeld en moeilijk, zonder uiteindelijk resultaat.  Ik ben wel blij dat ik heb doorgepakt en steeds de eindfase voor me zag.
Zonder die inspiratie is het soms moeilijk om gemotiveerd te blijven.
Nu ontstaat langzamerhand meer ruimte om te werken en hoef ik niet meer zo hoef te kruipen.
Het is staand werken op de m2 en je ziet het resultaat opdoemen.
Foto's zeggen soms meer dan dat je zelf constateert.  De arcade muur van mijn BW is opgebouwd middels gipsafdrukken en je ziet nu heel duidelijk waar toch luchtbellen hebben gezeten.
Op de foto veel groter dan in werkelijkheid. Die gaten geven een goed houvast aan stukjes groen, waarmee ik het kan aankleden en camoufleren.
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Mooie lantaarns Martin, als het straks brand zal je zien hoeveel sfeer dat gelijk extra geeft  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Erg leuke foto Martin! Ik heb altijd al willen weten hoe het er uit ziet om als machinist op jouw prachtige baan te rijden ;). Er komt nu echt leven in. Super!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Ik heb vandaag naast andere klusjes aan de baan, ook de perronlantaarns aangesloten. Wat een gepriegel met die superdunne lastige draadjes voorzien van diode en weerstand.  :? Mensenkinderen, lang leve de lantaarns van Viessmann met patent-insteekvoet.
Die zijn toch wel een stuk beter te verwerken. Wellicht komen er van deze perronlantaarns nog een keer een andere versie, ook voorzien met insteekvoet, maar deze zitten er en gaan er niet meer uit. Ze doen het ook nog  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Station Engental
Het resultaat mag er zijn! Leuke lantaarns. Nou ben ik wel benieuwd hoe je dan het perron afwerkt. Of haal je dan de lantaarns even weg?  >:-D
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Henk, de lantaarns kan ik niet weghalen, maar alleen loshalen en neerklappen. De losse stukken schuim, gaten en gootjes plak ik af met schilderstape en daarna snij ik dun karton in vorm om het hele perron af te dekken.
Daar overheen komt dan de definitieve deklaag van "zand", waarbij ik
waarschijnlijk railballast van spoor N ga gebruiken.
Het is nagenoeg ondoenlijk om een harde toplaag exact op maat te snijden.
Als ik een lantaarn moet vervangen, ja, dan moet ik een stukje perron loshalen, maar dat is dan ook zo weer verholpen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Station Engental
Martin,

railballast spoor N is nog veel te grof als afwerking van je perron. Het grind heeft dan een korrel van 30 mm in werkellijkheid.
dat is niet fijn lopen voor je reizigers.  ;)

neem beter onderstaand product of makkelijker: ga zand uit de tuin zeven met een theezeefje.  :) je krijgt dan alleen de hele fijne fractie.


https://www.koemo.de/wegschotter-0-00-0-15mm.html
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

Als ik de gebruiksaanwijzing bekijk, en mijn herinneringen laat werken, dan zijn dit ook steekvoeten, alleen met doorlopende draden, https://viessmann-modell.com/sortiment/spur-h0/led-leuchten/65/h0-bahnsteigleuchte-baden-baden-doppelt-2-leds-warmweiss?number=6109

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Klopt Anne, maar die draden zijn heel dun, stug en weerbarstig met aan de uiteinde een diode of een weerstand. Daarbij zijn ze ook nog eens lang. Als je die lantaarn uit het voetje haalt, krijg je de draden nooit meer goed terug door de opening.
Dit is voor mij de beste oplossing, omdat vlak onder het perron een schaduwstation ligt en met die draden is het dan al helemaal niet te doen. Ik kan de lantaarns een stukje uit het voetje oplichten en neerleggen. Daar moet ik het maar mee doen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: RocnetHans op zondag 16 januari 2022, 11:10:03
neem beter onderstaand product of makkelijker: ga zand uit de tuin zeven met een theezeefje.  :) je krijgt dan alleen de hele fijne fractie.
https://www.koemo.de/wegschotter-0-00-0-15mm.html

Dat is wellicht een nog betere optie Hans.  :-) Niet aan gedacht. Ik ga dat even bestuderen. Thnx.  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik heb me vandaag bezig gehouden met het vervangen van de hoofdschakelaar.
Aanvankelijk had ik een normale lichtschakelaar, zoals overal in huis ingebouwd, maar daar kreeg ik toch wel spijt van.
Ondanks dat ik deze in een hoekje had gemonteerd, schakelde ik steeds weer onbedoeld de stroom in en uit, hetgeen niet wenselijk is.
Ik heb daarom een draaischakelaar gekocht en deze op dezelfde plek geplaatst.
Dit ging niet zonder hak en breekwerk met de nodige herstelwerkzaamheden, waaronder het maken van een apart vulplaatje.
Deze heb ik tegen een paar kleine aan de achterzijde geplakte strookjes hout geplakt.
De voorzijde moet ik wel helemaal glad plamuren en schilderen, maar dat moet ik met de rest ook , dus dat kan wel wachten.
Ik heb nog een mooie zilverkleurige ring voor aan de frontzijde om het geheel strak af te werken, maar die staat niet op de foto.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Ik zou een frontplaatje van 3 mm gebruiken wat je over de kieren laten steken. Het is nu erg ruw verwerkt en ik betwijfel of dit nog mooi glad afgewerkt kan worden zonder enorm veel inspanning wanneer je gaat plamuren.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Een goed idee Maarten.  :thumbup: Ik zal me er eens over buigen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Slimme aanpassing. Een gewone lichtschakelaar is inderdaad vragen om onbedoelde problemen. :idea:

Nog even afwerken en klaar ben je weer. :D Tenminste met dit klusje!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Bij mij is de stekker in de wandcontactdoos de "hoofdschakelaar".

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Kan ook, maar ik vind het wel iets hebben om het ingebouwd te hebben. Anders moet ik zo'n stekkendoos ergens in het zicht neerleggen
en dat staat bij mij erg rommelig omdat de plek daarvoor ontbreekt.  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Ik heb ook gekozen voor een draaischakelaar. Precies vanwege de zorg een gewone schakelaar onbedoeld aan te raken.
Ik heb ook nog een noodstop gemaakt. Daarmee is alle stroom overal van af te halen in een klap.
Beetje overdone misschien maar ik vond het toch handig!


Groet,

Peter
Re: Station Engental
antonv
gast

Re: Station Engental
Verschuif je het probleem van ongewenst afschakelen dan niet naar de noodstop want dat is dan vast een drukknop die heel gemakkelijk bedienbaar is?
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 16 januari 2022, 18:56:46
Ik heb me vandaag bezig gehouden met het vervangen van de hoofdschakelaar.
Aanvankelijk had ik een normale lichtschakelaar, zoals overal in huis ingebouwd, maar daar kreeg ik toch wel spijt van.
Ondanks dat ik deze in een hoekje had gemonteerd, schakelde ik steeds weer onbedoeld de stroom in en uit, hetgeen niet wenselijk is.
Ik heb daarom een draaischakelaar gekocht en deze op dezelfde plek geplaatst.
Dit ging niet zonder hak en breekwerk met de nodige herstelwerkzaamheden, waaronder het maken van een apart vulplaatje.
Deze heb ik tegen een paar kleine aan de achterzijde geplakte strookjes hout geplakt.
De voorzijde moet ik wel helemaal glad plamuren en schilderen, maar dat moet ik met de rest ook , dus dat kan wel wachten.
Ik heb nog een mooie zilverkleurige ring voor aan de frontzijde om het geheel strak af te werken, maar die staat niet op de foto.

Ik heb ook een soortgelijke hoofdschakelaar in mijn bedienpaneel ingebouwd.
Deze schakelt ook de schakelaars en de wcd ernaast.
De schakelaars bedienen de Intellibox en de verlichting boven de baan.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
@Anton: Inderdaad is de noodstop een gemakkelijk in te drukken knop, maar deze zit zo geplaatst dat het per ongeluk aanraken niet zo gemakkelijk is. En ja, dat kun je misschien met een gewone lichtschakelaar ook zo doen, zou je zeggen. Maar toch: zo'n platte tuimelschakelaar is net wat makkelijker een 'veeg' te geven en dan staat hij al om. De noodstop moet wel een stevige tik hebben. Precies het soort tik wat je uitdeelt als je echt heel snel wilt laten gebeuren, of in dit geval: stoppen.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 04 januari 2022, 20:07:43
Hier een paar foto's van de aanleg van de perrons.
Daarvoor heb ik de perronranden van Auhagen met een hoogte van 12 mm. gebruikt.


Martin, een prachtige baan die je maakt. Ik volg het met belangstelling om een aantal redenen:
- Je loopt precies een aantal stappen voor qua bouw
- Je baan ontwerp heeft de mijne geïnspireerd omdat ik ook mijn station in een grote boog bouw!
- Je werkt 'cleaner' dan ik, daar kan ik wat van leren :-)

Kort vraagje over die perronranden van Auhagen die je gebruikt. Hoeveel lengte zit er (ongeveer) in 1 verpakking van 6 stuks? Kon dat nog niet terugvinden op internet.

Aart-Jan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Éen lengte is 24 cm. Er zit dus 1.44 mtr. per zakje van 6 stuks.
Of ik cleaner werk weet ik niet...het is bij soms ook een grote puinhoop hoor en dat komt door gebrek aan ruimte naast de baan. Ik moet alles op de baan doen  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2015

offline
Re: Station Engental
Je K-Rail ligt er strak bij. En je perrons liggen er ook mooi tussen.

Dat van de hoofdschakelaar vervangen is wel een goeie. Die standaard huis schakelaars schakel je inderdaad vrij makkelijk om bij per abuis stoten terwijl je dat niet wilt. Zelf had ik ook zo een maar die zat op een plek waar je hem niet kon aanstoten. Wel aandachtspuntje. En zo een industriele standen schakelaar doet het ook altijd goed kwa looks.

MvG,

Timaximus   
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vorige week nog even verder gegaan met de perrons. Ik heb er nu een harde bovenlaag van karton tussen gesneden, zodat het wat strakker is. De bovenzijde hiervan ligt onder de rand.
Later bestrijk ik dit met hout lijm en komt er een zandlaag overheen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Vraagje: wat doe jij nou zoal om zo'n knik ter hoogte van een raillasje tegen te gaan in flexibele K-rails?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat
Jan, daar kan ik niet zo veel meer mee. Helaas is het gewoon moeilijk om flexibele rails goed af te slijpen en onderling te verbinden. Ik heb wel meer van die plekjes.
De meeste zoals deze, zijn zo klein dat het niet opvalt en de trein gaat er zonder problemen overheen.
Soms probeer ik de rails met een tangetje wat bij te buigen, of naar elkaar toe te schuiven, maar op de foto lijkt het erger dan het is. Het is niet echt een knikje.
Wellicht zal ik in een later stadium de plekjes opvullen, maar ik weet nog niet goed hoe.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Belangrijk blijft het goed buigen. Het is fijn als je de rails zo goed mogelijk in vorm weet te buigen en dat betekent soms wat verder buigen dan strikt noodzakelijk. Het helpt ook naderhand zo'n terugverende spoorstaaf met een kleine schroevendraaier wat bij te buigen.
En ja, soms blijf je zitten met een klein open stukje dat doorgaans geen problemen oplevert. K-rail is niet de gemakkelijkste flexrail om mee te werken.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

online
Re: Station Engental
Goedemorgen,

Ik heb laatst gelezen dat een mogelijke oplossing zou zijn om de railassen enkele cm te laten verspringen. Jij lijkt dat ook gedaan te hebben, maar slechts een cm, als ik het goed zie?

Nu is alles natuurlijk al van ballast voorzien, maar wellicht zijn er andere plekken waar dit geprobeerd zou kunnen worden?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Station Engental
Eindelijk jouw draadje eens doorgenomen en toen vroeg ik me af waarom je dit dacht.

Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 18 februari 2022, 15:53:53
Prachtig Tom.  :P
Had ik maar de helft van jouw capaciteiten  :(

Man, man, er is niks mis met jouw capaciteiten.
Heb genoten van de bouw, ga zo door.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Het probleem is dat je de boogstraal zo gelijk mogelijk moet zien te houden.
Daarbij heb ik 2 flexrails aan elkaar en soms één hele met een gedeelte, omdat je tussen de wissels moet werken.
Zodra je de 1e aan een wissel vast maakt en fixeert, dan verschuift de buitenste staaf uiteraard naar buiten en de binnenste staaf naar binnen.
Voordat je de volgende er aan kan maken, moet je eerst slijpen en dan ook nog de boogstraal aanhouden.
Op het moment dat je een gedeelte van een flexrail nodig hebt, dan moet je ook hier al rekening houden met de lengteverschillen.
Het aan elkaar breien van die rails is dan nog een heel klusje, omdat je ook de railassen erop moet proberen te schuiven.
Dus met een mesje de railbouten wegsnijden.
Je hoeft er maar iets naast te zitten in de boogstraal of het slijpen en je hebt een opening.
Ik heb het als zeer lastig ervaren, ondanks de benodigde speciale klemmen die ik heb gebruikt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: iTom op zondag 20 februari 2022, 11:24:52
Man, man, er is niks mis met jouw capaciteiten.
Heb genoten van de bouw, ga zo door.

Goed voorbeeld doet volgen Tom.  :)
Dit forum is er om vragen beantwoord te zien worden en om inspiratie op te doen door goed te kijken naar anderen.
Verder natuurlijk je eigen invulling hieraan geven. Er zijn immers vele wegen die naar resultaat leiden.
Het geeft wel voldoening als je ziet dat het er een beetje uit komt te zien wat je voor ogen hebt.
En dat is het belangrijkste.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vanmorgen het dienstperron aangepakt en voorzien van een laag karton. Later komt de toplaag erop.
Ook de plaats van de verlichting lantaarns bepaald. Dat vond ik nog niet zo eenvoudig, omdat ik een onderlinge afstand van 25 tot 30 cm, in gedachten had
en het natuurlijk ook functioneel moet lijken.
Niet als een malle een gaatje boren dus, want er staan ook seinen waarop men vrij zicht moet hebben.
Het is me aardig gelukt om voor alle lantaarns een plekje te vinden.
Ze staan nog een beetje scheef, maar ze staan er even tijdelijk voor de foto.
Nu alleen nog aansluiten, maar eerst andere zaken.
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Dat zal een leuke sfeer geven als je de lantaarns straks hebt branden, nog even een paar draadjes aansluiten en genieten maar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2020

offline
Re: Station Engental
Goed bezig! Prachtig sporenverloop heb je :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik ben van de week voor de afwisseling ook eventjes bezig geweest om met sculptamold de basis voor de scenery te leggen.
Een hoop gesmeer, maar wel leuk.
Ik heb ook een giet mal van Noch aangeschaft om grote rotsblokken te kunnen maken van modelgips.
Deze kan ik dan in zijn geheel of in brokken verwerken.
De volgende keer post ik wat meer foto's van mijn poging om de Engental beek vorm te geven.