Citaat van: pn235 op dinsdag 04 januari 2022, 15:48:23
Met 'alles op papier' bedoel je dat dan letterlijk? Misschien een kleine (overbodige) tip: zelf heb ik belangrijke electronische bestanden in kopie bij een familielid ondergebracht. In geval van een ramp (wateroverlast, brand) gaan meestal juist dat soort belangrijke zaken verloren.
Marco, ja ik heb getracht mijn baan te analyseren en alle materialen in te schatten. Natuurlijk zijn de treinen, gebouwen, decoders, seinen, verlichting, vitrine, vrij simpel. Daarvan weet ik precies wat ik heb. Ook alle rekeningen daarvan heb ik bewaard, omdat je soms wat terug moet zoeken.
Maar het gaat om draad, stekkertjes, hout, lijm, sculptamold, verf etc. etc. Alle bouwmaterialen heb ik getracht te beschrijven en heb daar een waarde aangehangen. Dat heb ik ook gedaan met alle bouwpakketten en wagons waarvan ik nieuwprijs niet weet.
Ik heb bijv. rijtuigen onderverdeeld in klassen van € 35,- ; € 50,- ; € 75,- en zelfs van € 90,- per stuk (ICE). Ook voor de goederenwagons. is er nu een staffeling. De locomotieven van € 250,- tot wel € 850,-
Het geeft een aardig beeld van de opgebouwde waarde van de baan.
Voor opslag heb ik een NAS (heb ook een bedrijfje aan huis), en die wordt weer volledig gekopieerd naar een NAS op een andere locatie. Dan maak ik ook weer elke jaar een DVD van de belangrijkste (zakelijke en privé) bestanden van het hele jaar.
Die bewaar ik in een kluis. Zo heb ik alles wel redelijk veilig gesteld.