Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Update 2 van 2 - Tekst bij de volgende update.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Update 1 van 2 - Foto's in beide updates zo veel mogelijk chronologisch.

Vandaag weer lekker doorgewerkt. De constructie en een deel van de sporen voor het bovenste deel van het Zuidelijke schaduwstation is gerealiseerd. De aansluitende sporen naar de hoofdbaan liggen er, kurk is gelegd etc. Op de laatste foto is het 'verdwijnen' van de  sporen naar het onderste niveau te zien. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog even een kleine update. Ben inmiddels ook begonnen met de bouw van de Bietschtal Brücke (het Faller model).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het blijft een prachtige brug, die al op heel wat banen een plek heeft gevonden! Op de foto hoe mijn exemplaar uiteindelijk opgedroogd is ;). Succes met de verdere bouw.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Die ziet er goed uit Wico. Hoop dat die van mij ook zo opdroogt.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat een grote baan en vooral wat een tempo van bouwen. Op beide wel jaloers  ;)

gr Gerard
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Wie kan mij verder helpen?

Ik probeer mijn wisseldecoders (LDT S-DEC-4-DC) door mijn ESU ECoS-II te laten erkennen maar dat geeft een aantal problemen...wat heb ik gedaan:
1. De wisseldecoders aangesloten zoals door LDT angegeven
2. De wissel decoders worden door een apparte voeding gevoed
3. Het inleren van de decoders volgens LDT voorschriften uitgevoerd. Dat duurt lang maar op een bepaald moment is er een adres voor de decoder gegenereerd.
4. In de ECoS een wisselsymbool geprogrammeerd etc.
5. Tenslotte schakelen de wissels niet.

Wat ik me afvraag is hoe ik kan zien welk adres de M-DEC aanmaakt want ik heb geen idee of het adres (nr 1:4) in de ECoS ook het adres is dat door de LDT is gegenereerd.

Is er iemand die dit probleem herkent en er wellicht een oplossing voor heeft? Ik zal toch ergens wel iets fout doen vermoed ik zo.

Mvg,
Marc

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wanneer ik je berichten en foto'op de juiste manier interpreteer, gebruik je voor de wissels de reguliere magnetische wisselaandrijvingen van Märklin.
De decoder van LDT die je noemt is bestemd voor motorische wisselaandrijvingen.
Die zijn niet geschikt voor magnetische aandrijvingen en dus werken die niet.
Waarschijnlijk gebruik je dus de verkeerde decoders en dien je deze te gebruiken:
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1120_Wissel_Decoders_motorola_dcc_fomat_LDT-Modelbouwled.html

Cees
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Cees - Goed opgemerkt. Ik gebruik de M-DEC voor servo aangedreven wissels en de S-DEC voor spoelaandrijvingen. De problemen die ik heb zijn met de S-DEC en niet zoals beschreven met de M-DEC (daar ben ik nog niet eens aan begonnen). Ik heb een DC bvaan dus gebruik de DC decoders.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Marc,

Zelf stuur ik aan via een CS3 Plus en ik gebruik als wisseldecoder de S-DEC-4-MM.
Bij het inprogrammeren krijgt de decoder de serie nummers gekoppeld aan de wissel die je in je centrale aanklikt nadat je de programmeertoets op de decoder hebt ingedrukt en de wissel gaat klikken van links naar rechts als teken dat de decoder in de programmeerstand staat.

Hopelijk is deze uitleg behulpzaam.

Greetz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allemaal - Inmiddels heb ik de decoders aan de praat...tijdelijk...heel even kon ik ze schakelen via de ECoS en ook via de PC met Railware. Helaas stopte het er naar enige tijd weer mee.  Ik denk dat er iets mis is met de communicatie tussen ECoS en de decoder(s). Geen idee waar het aan ligt. De wissels schakelden via Railware maar stopten er naar enige tijd weer mee. Zie wel (nog steeds) dat als ik op de PC via railware schakel ook de ECoS symbolen mee schakelen maar de wissels niet. Als er iemand iets weet hoor ik het graag. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Lotschhard Bahn
Het is wel 100% zeker dat de wissels in de Ecos aangestuurd worden op DCC? en hoe krijgen de decoders hun data en hun power?

Groet, Anne W
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Anne,

IN de ECoS heb ik inderdaad DCC aangevinkt (en ook in Railware). De decoders worden apart gevoed (power) via een trafo en ringleiding. Data krijgen ze van de booster (ook ECoS) die dat deel van de baan ook van stroom voorziet.

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Lotschhard Bahn
Toevallig nog een andere "gewone", zonder toeters en bellen, DCC centrale liggen, ik ben gene liefhebber van toeters en bellen, gewoon cijfer decoder intypen en rood of groen...

En voorlopig Railware even er buiten laten, eerst de centrale-decoder-wissel combinatie goed werkend krijgen, daarna Railware pas er bij.

Groet, Anne W
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Problemen zijn opgelost. Kwam een tip tegen op Stummi. Ompolen van de data/voedingskabels. Gedaan en het werkt. Volgens ESU zou dat bij DC niets uit moeten maken maar dat blijkt dus anders te zijn.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Lotschhard Bahn
 @citaat

Staat ook in de LDT gebruiksaanwijzing, groet, Anne W
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Anne - Ja dat is inderdaad zo en de decoders waren dan ook geheel volgens de LDT instructies aangesloten. Ik heb de voeding aan de zijde van de ESU boosters omgedraaid. In de ESU instructies staat dat nml niet uit zou maken (bij DC, wel bij AC). Jouw toeters en bellen opmerking heeft overigens ook geholpen. Ik heb welliswaar geen andere centrale u nit liggen maar heb alles abgekoppelt (PC, internet, afstansbedieningen etc), de centrale in zijn simpelste stand Gebet en dat heeft ook de communicatie tussen railware en de centrale verhopen door idd eerst alles in de centrale te zetten en daarna de PC pas weer aan te sluiten. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
hoi,

Citaat van: marc-lin op zondag 07 februari 2021, 19:18:17
Hallo allen - Problemen zijn opgelost. Kwam een tip tegen op Stummi. Ompolen van de data/voedingskabels. Gedaan en het werkt. Volgens ESU zou dat bij DC niets uit moeten maken maar dat blijkt dus anders te zijn.

Bekend probleem en bekende oplossing.

Groet Ronald.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Helaas onbekend bij mij maar weer wat geleerd!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Lotschhard Bahn
KISS, is hetzelfde als geen toeters en bellen, groet, Anne W
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Kleine update - Er wordt druk gewerkt aan de automatisering. Aanleggen van de decoders voor de wisselbediening van het Zuidelijke Schaduwstation. De tweede foto een nieuw setje DB Vectrons voor de Lotschhardbaan.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi setje Vectrons :thumbup:. Ik zie ze al met een mooie sleep containers over je baan rijden :P.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jij zit niet graag stil! Heel wat werk gedaan, maar tussendoor toch nog twee hele mooie DB Locs op de kop getikt. Deze Vectrons doen het altijd prima met een lange sleep wagons erachter. Ik had geen foto van twee, maar slechts  met één van de serie 193! Ook met een lange sleep achter 'hem' aan.
Nog veel aansluitplezier tijdens het a.s. weekend!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie foto weer Gerard. Maak je die allemaal zelf?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heel veel draadjes, bedrading etc. Op vier na zijn alle wissels op de twee niveaus van het zuidelijk schaduwstation aangesloten. Daarnaast nu halverwege alle voedingsaansluitingen van de inrijsectie. Ik maak aansluiting voor en na elk wissel. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jij laat er geen gras over groeien! Wat een werk en het ziet er strak en prachtig uit. Werking zal ook weer perfect zijn, zoals alles wat jij aanpakt. Dit deel is al klaar en nu de volgende fase nog. Sterkte en toch maar plezier maken, nietwaar? Niets is teveel voor jou! Dank voor de bijgeleverde foto's. 8) :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Met dit heerlijke weer kon er weer gezaagd worden buiten en dus begonnen met het zagen van de spiraal die het zuidelijke schaduwstation gaat verbinden met het begin van de zuidelijke helling van de Lotschhardbahn. Foto 1 het aftekenen met mijn teken hulp. 2. Zagen van de bodemplaat en de spiraaldelen. Foto 3 en 4 het plaatsen van de spiraalbodem boven de uitrijsporen van het zuidelijke schaduwstation. Groet Marc.
Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat ga je hard Marc  :thumbup: :thumbup:

Ik zag dat je ook met draden aan de slag bent, en er komt altijd meer bij kijken dan je in eerste instantie gedacht had.
Je bent een super baan aan het bouwen en pakt de zaken goed aan  :)

Veel plezier met de mooie Vectrons.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor je leuke reactie Peter.

Allen - Kleine vorderingen en hierbij nog twee foto's. De spiraal vordert gestaag.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Je hebt de snelheid er nog steeds goed in zitten.
Cool hoor om zo een grote baan op poten te zetten.
Blijf je volgen!

Groet Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Dat jouw 'spiraal' goed vordert, verbaast mij in het geheel niet! De snelheid zit er goed in en jij houdt niet van langzaam gaan. Dankzij de foto's zie ik nu 'het waarom'! Niets verbaasd mij nu nog, omdat die 'racefiets' mij heel wat verduidelijkt. De 'vaart' blijft er telkens goed in en verminderen van die snelheid komt in jouw woordenboek niet voor! Er moet nog flink wat hout gezaagd gaan worden, Die spiraal is er - denk ik - zelfs nog deze week! We gaan het meemaken!
Ook aan het nauwgezet werken ligt het totaal niet! Neen, die MARC weet van 'wanten'! Laat dat maar aan hem over.

Heel veel suk6 en vooral wij kijken er met plezier naar!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor je bericht Gerard!

Hierbij nog twee foto's van de laatste stand van zaken.

Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,
Ik las in jouw topic dat je Railware gebruikt. Kun je aangeven met welke reden je deze keuze hebt gemaakt?
Groet Jos
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Jos,

Railware tja...ik heb uiteraard het één en ander bekeken. De belangrijkste overwegingen voor mij waren:
- Gebruiksvriendelijkheid
- Slechts 1 melder per blok nodig (wel lengte van het blok in RW opgeven)
- Interface met de computer en ESU werkt goed
- Het wordt door verscheidene grote modelbanen gebruikt (de combinatie ESU, Railware en LDT)
Heb er in ieder geval geen spijt van.

Hoop dat het helpt.

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Lotschhard Bahn
ziet er nice uit! veel succes met zoon grote baan!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
De spiraal (1,5 omwentelling) is 'af', de laatste wissels van het schaduwstation (inrij wissels tussen onder en boven niveau van het zuidelijke schaduwstation) zijn aangesloten. Nu begint de bouw van de zuidelijke helling met het stationnetje van Hohtenn. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Geweldig mooie spiraal heb je weer gebouwd met een stevige basis zo te zien. Toch vraag ik mij af of dat met slechts 4 maal 2 draadeinden niet gaat werken. Het ding heeft een forse diameter, schatting 130 cm, waardoor de overhang tussen de steunen vrij groot is. Ondanks de vrij dikke plaat die je gebruikt.
De manier waarop jij je rails (tijdelijk) vastlegt vind ik nog steeds subliem.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor je reactie Henk. De spiraal met de twee keer vier draadeinden daar heb ik er meerdere van gebouwd maar die zijn inderdaad ook tussen de draadeinden (langs de wand) vastgezet. Ga de spiraal eens goed testen en kijken of er problemen ontstaan. Zonodig zal ik er nog een paar draadeinden tussen plaatsen. Het vastzetten van de sporen met de schroeven doe ik inderdaad tijdelijk op de zichtbare delen, die gaan er weer uit na het ballasten. De schroeven blijven zitten in de niet zichtbare delen.Het grote voordeel is dat er ook heel makkelijk aanpassingen gedaan kunnen worden.

Tenslotte nog een fotootje van de laatste stand van zaken. De aansluiting die zich nog in de tunnel zal bevinden (naar rechts buigende sporen) gaan uiteindelijk naar het Italiaanse deel van de baan.  Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Even een korte update. Geen foto's want er is visueel weinig veranderd maar alle bedrading is aangesloten, spiraal getest, alle sporen en wissels schaduwstations getest dus nu kan ik verder bouwen richting Hohtenn en Göschenen. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Vandaag weer even lekker aan het spoor gewerkt. Begonnen met de spiraal die het bovenste niveau van de zuidelijke helling met Hohtenn gaat verbinden. Hohtenn ligt straks zich op het middelste niveau. De spiraal die hieronder ligt verbindt het schaduw station met het onderste niveau van de zuidelijke helling. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - Inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor het tweede (middelste) niveau van de zuidhelling, hier komt het station van Hohtenn (inmiddels besteld). Onder Hohtenn moet nog een schaduwstation komen en dat zal ik eerst moeten aanleggen voordat Hohtenn definitief kan worden aangelegd. Om de exacte hoogte te bepalen en de spiraal (links) goed te kunnen afstellen wilde ik graag kijken hoe een precies komt te liggen. Mvg, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Imposant plan en bouwproces  :) :)
Je hebt geen aanmoediging nodig zo te zien
Greetz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Zoals eerder gezegd: "Jij gaat als een sneltrein door"! Van ophouden is geen sprake. Ja, nu komt het deel waar de "Lötschberg" beroemd om is geworden. Een 'imposant' bouwwerk (brug) gaat verschijnen.
Dit stukje gaat heel erg mooi worden. Kan er niet op wachten!
Heerlijk om jouw bouwvorderingen in foto's te mogen aanschouwen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allemaal - Ik hoop dat het weekend goed begonnen is voor iedereen. Nu ik (globaal) weet hoe Hohtenn in de baan komt te liggen ben ik begonnen met het schaduwstation (Italiaans) dat onder Hohtenn komt te liggen. Met de beschikbare ruimte komen er vijf doorgaande sporen en twee kopsporen. De doorgaande sporen deel ik op in twee delen zodat er naast één lange trein er ook twee korte(-re) treinen kunnen staan.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het komt er al mooi uit te zien! Gaaf die hoogteverschillen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen,

Dit weekend weer een stukje verder gekomen. Bezig met de bouw van de zuidhelling van de Lotschhard bahn. Er komen drie niveau's. Het hoogste niveau bevat de Bietschtal brug, het middelste niveau is het stationnetje van Hohtenn en het onderste niveau heet een stukje met een gescheiden rijbaan waarbij één deel door een kort tunneltje zal gaan en het andere deel om de rotspartij heen. Uiteraard moet al dit moois nog gerealiseerd worden. Dit weekend is een deel van de rails van het onderste niveau gelegd en een stukje van Hohtenn (westelijke inrij wissels). Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er goed uit die vloeiende bogen :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het is een geweldig gevoel om op dat punt te komen. Nu kunt jij je concentreren op jouw station Hohtenn op de Lötschberg route. Nu kunt jij er nog van dromen, maar als je nog eens in werkelijkheid aldaar wilt gaan komen, dan is een bezoek aan "jouw HOHTENN" wel een vereiste. Zoals jij wel weet, heb ik heel veel info over CH, maar ook veel vrienden aldaar (ook die met de SBB en BLS te maken hebben). Daarom flink zitten zoeken en wat dacht je? Natuurlijk heb ik weer wat voor jou!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie foto weer Gerard! Dank je.

Ik heb inmiddels het station van Hohtenn besteld (inclusief trafo huisje en onderdoorgang. 
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Geen dank, want indien ik de mogelijkheid heb om jou 'iets' verder te helpen, dan zal ik er zeker zijn. Natuurlijk ben ik erg benieuwd hoe jouw Hohtenn er dan zal uitzien op jouw baan. Ben eveneens nieuwsgierig of 'we' er ook nog heen kunnen wandelen! Maaer dat is voor veel later. Eerst maar eens kijken of de bestelling bij jou thuis gaat arriveren. Er zijn vele vertragingen opgelopen. Maar voor jouw 'station' zal het allicht meevallen.
Suk6 met de verdere bouw van jouw modelbaan! :O :thumbup: