Even een update. Blijkbaar is het iets meer dan een week geleden, sinds mijn laatste post (op mijn eigen topic dan wel

)
Dus toch even iets om dit draadje levend te houden. Het is niet echt een "volgende stap" te noemen, want ik heb helemaal geen idee waar ik naartoe wil of wat ik verder wil gaan bouwen...
Het heeft echt niet veel om het lijf, zeker niet in vergelijking met de prachtige banen, die ik hier opgebouwd zie worden, of "ware bouwwerken" ter ondersteuning en voorbereiding van een (komende) baan.
Wat heb ik dan toch gedaan?Dat witte vlak,
Dat mij tegenstak

Heb ik nu bedekt met een groen matje..

Al dat zwart van die tafelbladen begon mij ook wat tegen te steken, en dus heb ik toch maar die rol papieren vloerbescherming gekocht, en mij daar even mee bezig gehouden.
En dat leek iets makkelijks te worden, TOT ik er aan begon.
Ik had gehoopt om dat zonder problemen onder de (al gelegde) rails te kunnen schuiven?!
Maar dat was buiten de waard gerekend:
Uiteindelijk werd -zonder het te willen- de halve baan "afgebroken", en kon ik mij nadat dat (vrij stijf) papier/karton overal was aangelegd, weer bezig houden om de de banen opnieuw aan te leggen.
Maar zo blijf ik van de straat en weg van de slechte vrouwen...

En mijn baan ziet er momenteel zo uit... misschien later een video, eens ik mijn "besturing" onder controle kan krijgen

Want filmen EN tegelijkertijd knoppen bedienen... dat is een serieuze opgave

Eens dat alles voor mekaar was het dus terug testen, en ook dat viel niet echt mee:
Ontsporingen, maar niet ALTIJD, dus soms wel, soms niet...

Stroomonderbrekingen, waardoor de treinen stoppen en dan ook niet altijd..

En doordat ik niet goed oplette... reed er een paar keer een trein op stilstaande in..

En dat was dus constant terug opmeten waar er spanning was en waar die onderbroken was - merendeels omdat rails niet goed aaneen gesloten waren.

En dat kortbij kijken en aanpassen, gaf mij vroeger al de nodige problemen, want mijn kortbij zicht is op zijn zachts gezegd, niet up-do-date..

Maar daar heb ik dan een oplossing voor gevonden: op Amazon vond ik dus een clip-on dubbel vergrootglas, dat perfect op mijn bril kan geklemd worden.
Moet ik wel opletten, dat ik niet uit pure gewoonte toch weer mijn echte bril naar beneden schuif, in plaats van de "klembril" naar beneden te klikken...

Uiteindelijk was de hele baan weer aan elkaar gezet, met alles bij elkaar 5 blokken, die via schakelaars en twee transformatoren van stroom worden voorzien of onderbroken, en dus kon ik dan toch weer spelen, DE reden van deze hele opzet...

De blokken zijn vrij groot (ik hou wel van mijn lange slepen), en als er al eens 3 locs van dezelfde trafo stroom moeten krijgen, is de 10A echt niet je-dat. En dat zie ik dan vooral gebeuren in het vertragen en/of versnellen, eens er meer stroom beschikbaar is...
Daarboven moet ik nog goed opletten en niet vergeten welke drukknoppen welke bokken besturen...

Alhoewel de meeste rommel is opgekuist, moet je maar even vergeten dat er nog rommel ligt... voornamelijk van materieel, dat ik niet steeds in dozen wil opbergen, omdat ik die toch wel nodig heb voor de verdere "ontplooing", om een duur woord te gebruiken.

Maar spijtig genoeg: met net geen 13°C is de leute er vrij snel af, en ben ik dus toch gevlucht om hierboven mijn versie 6 wat bij te werken.
Voor zover ik van plannen kan spreken:-De beide wissels aansluiten: zodat ik kan kiezen of een trein de lange weg of de kortere weg gaat berijden - en dan nog opletten voor botsingen met aankomende treinen uit de lange loop... Wie zei ook weer "spelen"?

-Graag nog minstens één station, maar allicht meer: eentje voor personenvervoer (ik heb hier ergens nog twee perrons liggen) en dan iets wat op een laad- of losplaats trekt?
-Ergens ook wil een stuk van de baan verhogen, met een (zelf te bouwen?) brug
-De bovenleiding blijft natuurlijk wel knagen.. met vier elektrische locs, waarvan er drie geen sleper meer hebben.. 🤔