Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Adriaan_Berg en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanplan versie 6

@citaat Knap dat je dat schrijft, en inderdaad de "Grandpa" is wat ze inderdaad zegt, alhoewel het meer als "grampa" klinkt... ;-)
Of ik dat versie 7 ga noemen... 🤔
Dus voor de moment blijf ik gewoon verder "spelen" - wel eerst terug wat banen leggen, vooraleer ik aan een (weeral voorlopige) bovenleiding begin... of misschien toch weer niet, al was het maar om mijn eLocs voorlopig weer eens te zien rijden... ;-)

Voor mij blijft het een bezigheid, zonder een uiteindelijk doel in het achterhoofd te hebben...
Misschien verandert één en ander een beetje ALS ik de bekleding van de tafels waar maak.
Er volgt binnenkort een update daarvan   :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Nou nou nou Herman , het is me wel wat met die bekleding, moeilijke bevalling hè ....🙂�↔️

@citaat inderdaad, maar het deed mij wel één en ander overwegen...  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

De keuze is reuze zeker als je een geldboompje in de tuin hebt staan, maar die wil met het Canadese klimaat nog niet erg hard groeien heb ik de indruk ;) ...

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hans,

@citaat

We kunnen wat mest opsturen.
We trekken gewoon een overvolle gierput leeg.
Daar hebben we hier genoeg van.

Henk

Outlaw, banned forever

Zuinig als ik ben heb ik alle vloerbescherming die hier over gans ons huis lag bij de eindafwerking (witte polyuretaan gietvloer over gans het huis...) weer netjes opgerold en bewaard. Dat is aan de ene kant (bovenkant) lichtblauw en geplastifieerd om vocht niet te laten doordringen en aan de andere kant (onderkant) viltachtig en heel matig klevend om goed te blijven liggen op de vloer.
Nu gebruik ik dat ondersteboven op mijn experimenteerbaantje en de M-rails liggen er zonder schroeven muurvast op  ;)
13-02-2026 10-51-51.jpg

Outlaw, banned forever

En nu denken er veel dat het stof daar ook zal blijven inplakken, wel dat is zeker, maar liever dat dan dat het rond vliegt en op mijn treinen terecht komt.
Mijzelf kennende zal het baantje ook wel niet lang blijven liggen  ;)

Toch even een samenvatting maken - net zoals indertijd in de klas  ;-)
Tegelijkertijd ook een beetje alles op een rijtje zetten en proberen het bos te zien, na alle bomen een beetje op een rij gezet te hebben.  ;-)
:thumbup:
Het is inderdaad een beetje moeilijk om de weg te vinden in het bos, en er komen steeds nieuwe bomen bij... ;-)
De laatste boom noemt blijkbaar plankbekleding, goedkoop, gemakkelijk te snijden, en maakt geen stof, maar laat mij niet vooruitlopen. Het gaat allemaal al snel genoeg.

Welke waren of zijn momenteel de parameters, waarvan ik uitga? 🤔
Min of meer in volgorde van belangrijkheid:
-hoeveel kost mij dat?
-is het min of meer de kleur, die ik goedvond?
-wordt het geluid gedempt?
-wat is de dikte van de voorgestelde oplossingen?
-is het gemakkelijk te versnijden?
-maakt de toepassing stof? en ook:
-moet het worden vastgelijmd en/of vastgezet?

Wat het geluid betreft: daar was ik niet echt mee bezig. Maar dan haal ik gewoon mijn hoorapparaten uit mijn oren, dacht ik. Wel dat haalt wel de hoge tonen uit het lawaai, maar echt positief is het niet te noemen.
Dan de volgende optie: een oorkap - en dat werkt dus wel, maar dat voelt nu niet echt ontspannend aan... :roll:
Dus toch maar op zoek naar lawaai dempende onderbouw voor de baan?

En dan zijn er tal van oplossingen, en ik dacht het gevonden te hebben:
https://www.nproject.org/nl/aanleg/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails/
En dan even samenvatten:
De goedkoopste oplossing werd dus gelijk afgeraden: Geen piepschuim: ik werd GEK van de losse balletjes die je krijgt tijdens het verwerken.
Je kan hun eindconclusie lezen op de website, maar het komt hier op neer:
Er komt van alles en nog wat bij kijken, met uiteindelijk de goede raad om even te bekijken of je überhaupt [ik vind dat :thumbup: woord ;-)] geluidsisolatie wilt! En waar je nog eens goed moet over nadenken.... boem...

Trouwens de beste keuzes (Kurk, Styrodur) pasten sowieso niet in mijn budget - en dat was al ruim overschreden door de laatste aankoop  ;-)
Ook later voorgestelde lopers zag ik niet echt zitten: zie het stofgehalte en de moeilijke verwerking (op maat snijden)

Dan dacht ik aan het karton bij de locale doe-het-zelf zaak, en misschien ga ik toch maar voor deze keuze, al was het maar voor de kleur en het feit dat ik die dan kan beschilderen.  🤔

Maar geluid dempen is misschien toch wel iets om over na te denken. Eén treintje is te doen (net nog getest), maar als er zo 4-5 hun gedacht gaan zeggen, zou dat wel eens niet echt aangenaam kunnen zijn, En die oorkap... toch weer niet...
Dus dacht ik aan "Peel and Stick Carpet Roll", maar dan uiteraard niet voor de hele baan, maar enkel onder de sporen. 🤔
Qua kleur, inderdaad in beige, maar versnijden 🤔, of volgens een goede bron, gaan de versneden stukken redelijk wat stof creëren, tijdens het snijden en ook door de uitrafelende randen... :sad:

En dan mijn eigen conclusie:
Maar die kan nog perfect veranderen... ;-)
Zo veel informatie: ik mis allicht wel wat...

Trouwens: er moet nog niets echt beslist worden, want de hele tafel toestand, moet nog minstens één keer worden "afgebroken", eens mijn kleindochter tijd vindt om de muren te isoleren, wat dus inhoudt dat er kaders moeten gebouwd worden, die dan tegen de muur moeten verankerd worden en dan heb je wel iets of wat ruimte nodig... ;-)  :thumbup:
Hopelijk vindt ze tijd, eens ze terug verder theoretisch opleiding volgt (in plaats van vele uren per dag te werken - van maandag tot donderdag)

En inderdaad: Onderschat toch het plezier niet van zo maar wat rails uit te leggen en er iets te laten op rond rijden en het gemak er iets aan te veranderen. (dixit @Franky )
Misschien toch maar eerst terug wat spelen - de linker bocht heeft een 5200 cirkel, en daar kan ik niet van aftakken om rechtdoor te gaan. Dus die hoek een klein beetje herbouwen en dan zien of ik dat lange stuk toch ook weer kan in de baan onderbrengen... ;-)

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Herman,

Ik zou toch eens een grote bouwmarkt inlopen en eens neuzen, wat er allemaal te krijgen is.
Hier kost een dikke pak dunne schuimplaten ( = geen piepschuim ) bijna 3x niks en zoiets zal in tapijt-minnend Canada toch ook te krijgen zijn, lijkt me.
En anders 2 keer geen steak eten  B)

Grtz Tony

@citaat En daar is weer een boompje bij in het bos..  ;-)

Maar alle gekheid op een stokje: gelijk even gaan zoeken hier, ook naar een bouwmarkt... ;-)
Ik ken wel twee doe-het-zelf daken: een homedepot ligt op 42 minuten, of 72km, de andere homehardware -bij wijze van spreken- om de hoek, op 16km.
Of online natuurlijk bij amazon, dan hoef ik niet te rijden en/of te "sleuren" met die schuimplaten.... ;-)

Nu de tip is meegenomen en ik ga wel degelijk eens (zoals je schrijft) eens neuzen, wat er allemaal te krijgen is.   :thumbup:

Net gerealiseerd, dat ik al eens bij de kortbij gelegen tweede winkel geweest ben en niet echt goede opties had meegekregen, behalve dan die papier/karton rol...

Nog even verder "bomen"; ik zit nu eenmaal in het bos van de onwetendheid en besluiteloosheid.. ;-)
Ik ben als het ware de tappers wat kwijt, in de zin van: "waar ben ik nu mee bezig, buiten het eigenlijke trein gebeuren?"

Buiten de kleur (die papier/karton rol - en zelfs dat staat niet vast) dan enkel nog ja/neen geluiddempende onderbouw/isolatie? En vooral dat laatste: naar wat soort materiaal ben ik op zoek of om in de bomen allegorie te blijven: welke bomen zoek ik?  :lol:
En vooral: heeft wat ik dan ook uiteindelijk kies, wel inderdaad de beoogde geluiddempende kwaliteit?

Allicht wordt dat laatste effectief een probleem, als ik de huidige treinbaan even uitbreid EN meerder treinen laat rijden? ;-)

Ach, karton wordt gemaakt van cellulose. Cellulose gewonnen uit hout en hout komt van bomen.  >:-D  >:-D  O:-D

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Misschien is dit een beter alternatief en betaalbaar.
Karton trekt vocht aan, dat moeten we niet hebben op de modelspoorbaan en zeker niet met Märklin M-rail.
Neopreenband zelfklevend.
Henk, dat zullen ze daar bij jou in de buurt ook wel verkopen, misschien eens zoeken bij de watersport bedrijven.

KLIK NEOPREEN

Carpe diem

Een beetje laat, maar allee, paar fraaie filmpjes Herman. Kwa geluidsisolatie allerlei tips maar ja Canada ......... niets mis met dat land hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Ze verkopen daar echter andere dingen als hier.
Ter zake, er wordt dus gezocht naar "acoustic panels" of "acoustic underlayment" wat vaak in Canada wordt gebruikt en aldaar verkrijgbaar is gezien de importheffingen en douane kosten.
Zo kwam ik bij rona.ca op sonopan acoustic panels uit. Uiteraard weer platen van 1,22 x 2,44 die vast wel bewerkbaar zijn. Mocht dat stof opleveren gelieve dat dan in de zomer buitenshuis te bewerken. 
En heb er nu geen slapeloze nachten van Herman, want vroeg of laat vind je wel wat.
Tenslotte nog deze tip: "Geduld is een schone zaak". 

Citaat van: iTom op zondag 15 februari 2026, 00:06:48Karton trekt vocht aan, dat moeten we niet hebben op de modelspoorbaan en zeker niet met Märklin M-rail.
Dat zal hier -in mijn geval- best meevallen.

Toch even verder gezocht en dit gevonden:
Effecten van te lage luchtvochtigheid
Wanneer de relatieve luchtvochtigheid te laag is (onder 40%), trekt de lucht vocht uit het karton.

Als ik dan dat percentage bekijk: ik krijg met moeite woon- en slaapkamer boven de 40%, en de basement zit zo rond de 20-25%...
Dus als ik alles goed interpreteer: gaat mijn karton (als ik dat al koop) eerder uitdrogen, dan vochtig worden, toch... 🤔

Trouwens, als het even mag: ( @Cor ) Met een luchtvochtigheid van 26% hoef jij je niet ongerust te maken voor roest op de m-rail. Eerder voor je gezondheid, want 26% is wel laag om langdurig in te werken. Ogen en longen vinden dat niet fijn.

Citaat van: Freek op zondag 15 februari 2026, 11:39:41Een beetje laat, maar allee, paar fraaie filmpjes Herman.
Dankjewel... positieve commentaar is altijd zeer gewaardeerd!!  Ietsjes meer dan negatieve, maar ook dat is wat mij betreft, best in orde. Ik kan alleen maar leren - ook en vooral van fouten... ;-)

CiteerKwa geluidsisolatie allerlei tips maar ja Canada ......... niets mis met dat land hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Ze verkopen daar echter andere dingen als hier.
Het is inderdaad altijd een beetje zoeken hoe het in Nederland noemt en of ik dan de juiste vertaling heb, om het hier in Alberta te zoeken...
Maar zoals @Tony stelt: Ik zou toch eens een grote bouwmarkt inlopen en eens neuzen, wat er allemaal te krijgen is.

CiteerTer zake, er wordt dus gezocht naar "acoustic panels" of "acoustic underlayment" wat vaak in Canada wordt gebruikt [...]
Zo kwam ik bij rona.ca op sonopan acoustic panels uit. Uiteraard weer platen van 1,22 x 2,44 die vast wel bewerkbaar zijn. Mocht dat stof opleveren gelieve dat dan in de zomer buitenshuis te bewerken.
Ik was inderdaad rona vergeten, omdat die winkels nog verder weg liggen, van waar ik woon... :sad:, maar ik ga dat zeker bekijken...  :thumbup:

CiteerEn heb er nu geen slapeloze nachten van Herman, want vroeg of laat vind je wel wat.
Tenslotte nog deze tip: "Geduld is een schone zaak". 
En deze raad, ga ik zeker opvolgen. Ik laat de bekleding van de tafels even voor wat het is, en het geluid hou ik in de gaten, als er meerdere treinen gaan rijden.

Want ondertussen ben ik wel bezig met verder wat -min of meer, maar meer min dan meer ;-) gepland- banen aan te leggen. 🛤 Gelukkig dat M-rail redelijk flexibel is... ;-)
Dat stuk baan is nu ook onderverdeeld in drie blokken, met elk een schakelaar om aan of af te zetten.

Met die 5200 bocht aan de linkerkant, kon ik niet aftakken naar de lange baan ervoor, dus zo'n lange wissel (5140) gebruikt. Dan al mijn bovenleiding materiaal op een ander tafeltje gelegd en begonnen met de lange baan.  :thumbup:
En dan moet ik nog uitfijnen hoe die aan de bestaande baan te koppelen...
Ondertussen ook even opgezocht hoe men met M-rail een helling maakt - ik heb daar immers nog wat houten blokjes liggen, maar ik moest wel nog de juiste mm's kennen.. ;-)

Eens de grote baan volledig is aangelegd (enkelspoor), kan het ik misschien niet laten om dan toch aan bovenleiding te beginnen...🚟 🤔

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Heb je geen 5202 wissels dan? Tesamen met een 5205-bochtstukje zijn die gewoon in een 5200-circel op te nemen.

@citaat Fantastisch:thumbup: even snel in mijn M-rails gedoken en JA: alletwee in voldoende voorraad.  :thumbup:
Straks wat baan herleggen... ;-)  :thumbup:

Even een update. Blijkbaar is het iets meer dan een week geleden, sinds mijn laatste post (op mijn eigen topic dan wel ;-) )
Dus toch even iets om dit draadje levend te houden. Het is niet echt een "volgende stap" te noemen, want ik heb helemaal geen idee waar ik naartoe wil of wat ik verder wil gaan bouwen...

Het heeft echt niet veel om het lijf, zeker niet in vergelijking met de prachtige banen, die ik hier opgebouwd zie worden, of "ware bouwwerken" ter ondersteuning en voorbereiding van een (komende) baan.  :sad:

Wat heb ik dan toch gedaan?
Dat witte vlak,
Dat mij tegenstak  ;-)
Heb ik nu bedekt met een groen matje.. :thumbup:

Al dat zwart van die tafelbladen begon mij ook wat tegen te steken, en dus heb ik toch maar die rol papieren vloerbescherming gekocht, en mij daar even mee bezig gehouden.

En dat leek iets makkelijks te worden, TOT ik er aan begon.
Ik had gehoopt om dat zonder problemen onder de (al gelegde) rails te kunnen schuiven?!
Maar dat was buiten de waard gerekend:
Uiteindelijk werd -zonder het te willen- de halve baan "afgebroken", en kon ik mij nadat dat (vrij stijf) papier/karton overal was aangelegd, weer bezig houden om de de banen opnieuw aan te leggen.
Maar zo blijf ik van de straat en weg van de slechte vrouwen... :lol:

En mijn baan ziet er momenteel zo uit... misschien later een video, eens ik mijn "besturing" onder controle kan krijgen  ;-)
Want filmen EN tegelijkertijd knoppen bedienen... dat is een serieuze opgave   ;-)
red_Marklin_V6_13_3048.jpg
red_Marklin_V6_13_3049.jpg 
red_Marklin_V6_13_3050.jpg
red_Marklin_V6_13_3051.jpg

Eens dat alles voor mekaar was het dus terug testen, en ook dat viel niet echt mee:
Ontsporingen, maar niet ALTIJD, dus soms wel, soms niet... :roll:
Stroomonderbrekingen, waardoor de treinen stoppen en dan ook niet altijd.. :roll:
En doordat ik niet goed oplette... reed er een paar keer een trein op stilstaande in.. :roll:
En dat was dus constant terug opmeten waar er spanning was en waar die onderbroken was - merendeels omdat rails niet goed aaneen gesloten waren. :roll:

En dat kortbij kijken en aanpassen, gaf mij vroeger al de nodige problemen, want mijn kortbij zicht is op zijn zachts gezegd, niet up-do-date.. ;-)
Maar daar heb ik dan een oplossing voor gevonden: op Amazon vond ik dus een clip-on dubbel vergrootglas, dat perfect op mijn bril kan geklemd worden.
Moet ik wel opletten, dat ik niet uit pure gewoonte toch weer mijn echte bril naar beneden schuif, in plaats van de "klembril" naar beneden te klikken... ;-)
red_clip-on_vergrootglazen.jpg

Uiteindelijk was de hele baan weer aan elkaar gezet, met alles bij elkaar 5 blokken, die via schakelaars en twee transformatoren van stroom worden voorzien of onderbroken, en dus kon ik dan toch weer spelen, DE reden van deze hele opzet... ;-)
De blokken zijn vrij groot (ik hou wel van mijn lange slepen), en als er al eens 3 locs van dezelfde trafo stroom moeten krijgen, is de 10A echt niet je-dat. En dat zie ik dan vooral gebeuren in het vertragen en/of versnellen, eens er meer stroom beschikbaar is...

Daarboven moet ik nog goed opletten en niet vergeten welke drukknoppen welke bokken besturen... :lol:

Alhoewel de meeste rommel is opgekuist, moet je maar even vergeten dat er nog rommel ligt... voornamelijk van materieel, dat ik niet steeds in dozen wil opbergen, omdat ik die toch wel nodig heb voor de verdere "ontplooing", om een duur woord te gebruiken.  :lol:
Maar spijtig genoeg: met net geen 13°C is de leute er vrij snel af, en ben ik dus toch gevlucht om hierboven mijn versie 6 wat bij te werken.

Voor zover ik van plannen kan spreken:
-De beide wissels aansluiten: zodat ik kan kiezen of een trein de lange weg of de kortere weg gaat berijden - en dan nog opletten voor botsingen met aankomende treinen uit de lange loop... Wie zei ook weer "spelen"?  ;-)
-Graag nog minstens één station, maar allicht meer: eentje voor personenvervoer (ik heb hier ergens nog twee perrons liggen) en dan iets wat op een laad- of losplaats trekt?
-Ergens ook wil een stuk van de baan verhogen, met een (zelf te bouwen?) brug
-De bovenleiding blijft natuurlijk wel knagen.. met vier elektrische locs, waarvan er drie geen sleper meer hebben.. 🤔

Swiss rail .. what else?

Herman,

We hadden je natuurlijk al gewaarschuwd om eerst de basis in orde te hebben en dan pas een baan op te bouwen ;). Gewoon even plagen hoor want je bepaalt gelukkig lekker zelf hoe jij de boel aanpakt! Het papier/karton geeft in elk geval wel een beter gezicht, dus dat doel is alvast gehaald :thumbup: .

En wie heeft er geen last van storingen et cetera, al schrijven de meesten daar niet over. Bij mij weigert sinds kort een wissel zijn (digitale) werk te doen, en natuurlijk ligt die kritisch om het stationsgebied te kunnen bereiken. Binnenkort dus hakken en bikken om de ballast weg te halen en een nieuwe wisselaandrijving installeren. We zien het maar als onderdeel van de hobby :).

Groeten,
Wico

@citaat jouw eerste zinnetje leek bijna "I told you so" :lol:

En dat plagerijtje kan ik echt wel slikken.. ;-)  :thumbup:
Ik heb zo'n lachje op het gezicht, terwijl ik dit typ.. ;-)  :thumbup:

Citaat van: Wico op dinsdag 24 februari 2026, 20:53:12want je bepaalt gelukkig lekker zelf hoe jij de boel aanpakt! Het papier/karton geeft in elk geval wel een beter gezicht, dus dat doel is alvast gehaald :thumbup: .
Yep 2x raak.
🎯🎯
100% gelijk, krijg je hier van mij... ;-)

CiteerBinnenkort dus hakken en bikken om de ballast weg te halen en een nieuwe wisselaandrijving installeren. We zien het maar als onderdeel van de hobby :).
Ik mag er niet aan denken...  :(

Toch goed dat je dit klusje eerst hebt opgelost en afgewerkt. Nu kan je in betere omstandigheden treinen laten rijden. Misschien zijn seinen een oplossing voor de botsingen...
Het op punt krijgen van de stroomtoevoer is bij iedereen soms een (klein) probleem. Systematisch uitzoeken is dan meestal de oplossing.
Veel plezier nog in de koele kelder...

Luc

BLIJ dat ik analoog RIJ

zorg ook vooral dat de lipjes van de puco's goed contact maken. Ik buig de bovenliggende altijd iets naar beneden en de onderliggende iets omhoog voordat ik ze in elkaar schuif, zodat ze gegarandeerd goed tegen elkaar aan drukken. Op die manier heb je over het algemeen een voldoende goede verbinding.
Ik heb bij mijn baan ieder "baanvak" tussen 2 wissels schakelbaar gemaakt; ieder baanvak wordt zowel aan het begin als eind gevoed, dit en een goede verbinding van de puco-lipjes voorkomt problemen met de stroomtoevoer.

@citaat goede raad is inderdaad (2×) goud waard...

Die lipjes had ik wel door, maar toch best interessant om dit eens duidelijk te zien bevestigen..  :thumbup:

En stroomtoevoer aan beide zijden van de blokken.. DAT ga ik nu eerst doen  :thumbup:
Dat had ik eigelijk toch moeten weten. :roll:

Citaat van: lucdiels op woensdag 25 februari 2026, 09:39:32Toch goed dat je dit klusje eerst hebt opgelost en afgewerkt. Nu kan je in betere omstandigheden treinen laten rijden.
:thumbup:

CiteerMisschien zijn seinen een oplossing voor de botsingen...
Ik had bij mijn versie 5 baan een combinatie van contactrails en relais.. 🤔
Ik heb hier wel nog ergens twee seinen liggen. Nieuwe of tweedehands kopen... 🤔

CiteerVeel plezier nog in de koele kelder...

Luc
Komt dik in orde en voor elkaar. Vandaag eerst nog even de propaan bus gaan opvullen...

Hoi Herman,

Er is de afgelopen dagen bij jou weer een hoop gebeurd.
Het belangrijkste is dat jij er van geniet, en dat het niet in een keer goed gaat....
Dat overkomt ons allemaal, zelfs de doorgewinterde professionele hobbyisten onderons.
Zelf heb ik ook recentlijk zo'n probleem gehad.
Ik had een ringleiding aangelegd voor het voeden van mijn servo's en daar zit een overgang in van soepel draad naar nietsoepel draad.
Heel simpel, met een kroonsteentje.
DE eerste keer doormeten en overal 5V gemeten.
Tweede keer ook goed en derde keer een verval van 50% en og maar 2,5V.
Andere voeding, twee keer goed en ook weer het verval.

Op zo'n moment roep ik heel hard HELP!!
Mijn zoon gebeld, die heeft hier veel meer verstand van dan ik en het probleem voorgelegd.
Hij adviseerde mij om er een ander kroonsteentje tussen te plaatsen en dat bleek de oplossing.
Kom er maar op.
Logisch vind ik het nog steeds niet.

Maar goed wat ik wil zeggen als je problemen met treinen hebt (we hoeven niet al je problemen te weten >:-D ) dan is dit de plek om naar oplossingen te zoeken en zullen we je graag helpen.

Henk

@citaat Hallo Henk ( @Trainhenk ):
Je slaat hier een paar nagels op de kop...  :thumbup:

En dan kon ik het niet laten: toen ik deze morgen de gordijn opentrok:
red_Stavely_morning_20260226_1.jpgred_Stavely_morning_20260226_2.jpg

:offtopic: En terwijl ik ergens anders het schoolmeester berichtje mocht bewonderen, zie ik nu toevallig ook "de gordijn" staan, of is het "het gordijn" ... :lol:
En geloof het of niet: ensie schrijft dat gordijn onzijdig is?
Terwijl volgens de meeste andere sites beide kunnen en mogen gebruikt worden....  :lol:

En nog even verder  :offtopic: : ik moet toch regelmatig iets opzoeken, want mijn Nederlands/Vlaams is wat "verouderd"  ;-)

Het gordijn of de gordijnen.

Outlaw, banned forever

Volgens van Dale, en daar kennen ze er toch wel iets van, is gordijn zowel vrouwelijk, onzijdig als mannelijk, alhoewel dat laatste niet de voorkeur geniet.
Dus van een gesloten gordijn mag je zeggen, zij is dicht, het is dicht en zelfs hij is dicht.
Schermafbeelding 2026-02-27 195935.png
Citaat van: Franky op vrijdag 27 februari 2026, 20:02:51Dus van een gesloten gordijn mag je zeggen, zij is dicht, het is dicht en zelfs hij is dicht.
Zolang het maar niet wordt: hun is dicht...

Herman,

Citaat van: hermanvk op vrijdag 27 februari 2026, 17:16:56En nog even verder  :offtopic: : ik moet toch regelmatig iets opzoeken, want mijn Nederlands/Vlaams is wat "verouderd"  ;-)

Schaam je!  :-)
Terug naar de schoolbanken dus.  :D

Henk

@citaat :lol: :lol: :lol:
Dat is weer een hele goeie om mijn dag mee te beginnen  :thumbup:
mvg (28 februari 2026 om 08:22)
red_20260228_081843.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: hermanvk op zaterdag 28 februari 2026, 16:27:08(28 februarie 2026 om 08:22)

Herman,  :confused:  talenwonder  :lol:
Het is toch echt februari ... :wink:

Groeten,

Erik.

@citaat :lol: effe  >:-D verbeteren.
De schuld van mijn cell phone/mobieltje/GSM, waar ik geen spellingscontrole heb. Ik mmoet dat misschien toch eens opzoeken...🤔

doe maar een treintje

@citaat nee hoor, niks aan doennn  ;)

Als update heeft het eigenlijk weer niet echt veel om het lijf, behalve dan een paniek aanval...

Hoe dat zo?
Wel: momenteel speel ik gewoon met de baan, die ik heb. In al zijn eenvoud: Van links naar rechts
red_Marklin_V6_13_panic_3062.jpg
red_Marklin_V6_13_panic_3061.jpg
red_Marklin_V6_13_panic_3060.jpg
Waar ik nog niet verder aan heb gewerkt, zijn de twee wissels, die moeten toelaten om even voor de grote ronde, toch te kunnen afdraaien...

Ik gebruik twee transfo's, die in totaal met simpele schakelaars 5 blokken "aansturen".
Op die manier heb ik - als ik goed oplet - 3 slepen, samen op de baan. Maar dat opletten loopt al eens fout en eentje daarvan had dus de paniekaanval als gevolg.
Door de verkeerde knopjes om te schakelen, zorgde ik voor een "wreed accident" (met een ;-) naar Urbanus)
In andere woorden, een aanrijding en de wagonnetjes vielen van de tafel, wat misschien nog niet zo erg zou zijn, maar het was wel in de hoek waar die waterput ligt....
Voor zover ik kon nagaan, zijn er geen in het water gevallen....
red_Marklin_V6_13_panic_3057.jpgred_Marklin_V6_13_panic_3059.jpg

En dat is het zowat. Nu wil ik wel wat verder bouwen, maar het wordt dus eerst studeren - ofte proberen een goed idee te krijgen van de geometrie en opbouw van M-rails...
Dus daar ben ik nog even mee bezig. 

if we don't try we will never know

Hoi Herman,

Ik was begonnen om de leesachterstand die ik had met het lezen van je topic in te halen en in februari had je het over geluidsisolatie. Dat het inmiddels allang weer ergens anders over gaat weerhoudt mij er niet van om er toch even op terug te komen. Ik herinnerde mij een topic van lang geleden wat hierover ging. "Verkleinen geluidsoverlast van M-rails " Het was gestart door Georges in 2014.
Zelf heb ik bij het leggen van mijn rails gebruik gemaakt van Marklin 7171. Ik kan werkelijk niet aangeven met hoeveel procent het geluid hierdoor vermindert omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met het leggen van rails zonder dit product.
Doe er je voordeel mee maar misschien heb je het probleem allang getackeld of boeit het je niet meer.

groet Wim

@citaat  :thumbup:
Ik ben even op zoek gegaan en vond het topic: Verkleinen geluidsoverlast van M-rails
En daar worden redelijk wat grapjes gemaakt... ;-)
(zoals oordopjes of niet rijden... :lol:)
De moeite om er even verder over te lezen....

Jouw oplossing is spijtig genoeg niet meer beschikbaar.. :sad: 7171 - Vanaf fabriek uitverkocht.

Ik had wel al deze site gevonden: Geluidsisolatie en demping voor de rails

Toch bedankt voor het opvolgen. Momenteel ligt het geluid of het dempen ervan een beetje in de ijskast - ik heb nog andere katjes te geselen  ;-)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: hermanvk op vrijdag 06 maart 2026, 20:07:40Jouw oplossing is spijtig genoeg niet meer beschikbaar.. :sad: 7171 - Vanaf fabriek uitverkocht.
Ik heb er nog een stuk of wat ... Of je daar blij mee moet zijn, is een tweede.
Destijds (1968) was ik daarmee begonnen, tot ik er achter kwam dat andere middelen zoals zachtboard en schuimplastic beter pasten onder metaalrails, en ook beter geluidsisolerend werkten.

Zachtboard koop je tegenwoordig onder een andere naam in, als 7 mm dik underlayment voor laminaatvloeren, met 96 dB isolatiewaarde.

Het is maar net even welke bouwmarkt welk jargon gebruikt, met welke prijsstelling, en je bent zo om, van 7171 naar iets beters en goedkopers.

Aardig accidentje!  :D

Weer even wat bijlezen overal, op een of andere manier liep de laatste tijd bij mij het forum regelmatig vast, vooral als er een youtube filmpje op de pagina geplaatst was. nu werkt het ineens weer.. dus heb ik weer wat in te halen

BLIJ dat ik analoog RIJ

En je moest tòch nog eens op zoek naar een rooster voor op je pompput...
En je had nog nèt geen valbescherming geplaatst...
En toen:...nun wreed accident :O

@citaat Indendraad... :lol:
Standaard antwoord: I told you so of ook nog Wie zijn gat/billen brandt, moet op de blaren zitten  :lol:
Ja: dat rooster-verhaal steekt opnieuw de kop op en ik heb een deksel voor die put, alleen is die (nog?) niet aangepast om de put volledig af te sluiten.... alsmaar uitstellen nietwaar..  :roll:

En dan nog even  :offtopic: (moet kunnen toch ;-) het is mijn draadje) :lol:
Het is donderdag ochtend.. 12 maart 2026: (even een paar toeristische foto's :lol:)
Ik moest er wel door, want ik had een doktersafspraak  ;-)
red_20260312_084711.jpgred_Screenshot_at_2026-03-12_11-56-02.pngred_Screenshot_at_2026-03-12_11-56-38.png
Er was nog geen sneeuw geruimd, hier lokaal in het dorp. De highway was wel al sneeuwvrij gemaakt  :thumbup:
red_20260312_092629.jpgred_20260312_093044.jpg   

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Citaat van: hermanvk op donderdag 12 maart 2026, 20:27:05Het zou best handig zijn, moest er een mogelijkheid bestaan om draadloos een schakelaartje te hebben in zo een eLoc - die omschakelt tussen bovenleiding en puko's...

Zou je daarvoor de rijrichting-schakelaar kunnen aanwenden ... ?  🤔

Groeten,

Erik.

Citaat van: hermanvk op donderdag 12 maart 2026, 19:28:56... alsmaar uitstellen nietwaar...

Dat zou een conclusie kunnen zijn, maar aan de andere kant ben je ook bezig met je baan. En ook al ben je een Vlaming, die aan de andere kant van de grote plas woont, ook jij hebt maar 24 uur in een dag.

Daarnaast is er nog geen kalf verdronken en hoeft de put nog niet worden gedempt. O:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat tja, wellicht geen kalf verdronken maar wel -bijna- een wagon in de put!

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 13 maart 2026, 12:05:01
CiteerHet zou best handig zijn, moest er een mogelijkheid bestaan om draadloos een schakelaartje te hebben in zo een eLoc - die omschakelt tussen bovenleiding en puko's...

Zou je daarvoor de rijrichting-schakelaar kunnen aanwenden ... ?  🤔
Zelfs als dat mogelijk zou zijn, wat ik betwijfel, heb ik die wel nodig om inderdaad de rijrichting te wisselen.

Die omschakeling bovenleiding-puko is echt wel iets mechanisch...
Om dat eventueel te verwezenlijken, moet de stroomtoevoer worden heropgebouwd met iets van een relais??? Allicht veel te veel rompslomp voor iets wat niet echt nodig is... 🤔

Citaat van: Cor op vrijdag 13 maart 2026, 12:36:58maar aan de andere kant ben je ook bezig met je baan
Even een kanttekening... ;-)
Ik ben eigenlijk meer bezig met anderman's banen, dan de mijne... ;-)

Om maar een idee te geven: er staan hier weer dik twintig berichtjes te wachten... ;-)   

maar wel -bijna- een wagon in de put!
zolang ik zelf maar niet in (die?) put zit...  >:-D :lol: