Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dwarsverbinding.

Dwarsliggers liggen alleen maar dwars.  :-)

Henk

@citaat ikzelf lig soms of dikwijls (?) dwars... :lol:

Citaat van: Cor op maandag 09 februari 2026, 07:48:22Als die grijze tapijttegel het hem niet wordt, kun je ook nog grijs karton overwegen.
Ook dat moet ik even bekijken...ik weet niet of ik vlak (grijs) karton zou kunnen bemachtigen.
Ik heb hier wel veel dozen liggen, maar dat zie ik nu niet direct op de baan liggen...

Die beige of is het grijze van Win "Nobody" zie ik wel zitten. Wel een moeilijke kleur om terug te vinden...
Maar ook wat groen zie ik best zitten...
Vooral dat witte vlak moet weg - dat steekt af..  :thumbup:

Herman,

@citaat

Kleur is niet zo heel erg belangrijk.
De essentie is dat je vloertegels gebruikt om het geluid te dempen.
Al neem je pimpelpaars..... >:-D  >:-D

Henk

@citaat Toch wel. Tegen het geluid kan ik oordoppen of gehoorkappen (?) opzetten.. ;-)
Maar dan moet ik wel steeds naar die baan kijken.... dus wil ik het graag juist (qua kleur) hebben.
Die zwarte baan was geen probleem, maar dat witte extra stuk zat mij gelijk dwars en nu zit dat zwart mij ook dwars, vooral na die beige/grijze ondergrond te hebben gezien.

Zie #252 hierboven... >:-D  :lol:
Citaat van: Trainhenk op maandag 09 februari 2026, 19:32:44Kleur is niet zo heel erg belangrijk.
De essentie is dat je vloertegels gebruikt om het geluid te dempen.
Al neem je pimpelpaars..... >:-D  >:-D
En anders schilder je het over met een grijstint.

Even gaan kijken bij de locale doe-het-zelf winkel en vond het volgende.
Niet echt wat ik wou, al blijf ik nog even zoeken naar die beige/grijze tegels van Wim "Nobody"...  :thumbup:

Ik liet hen weten, wat ik eigenlijk wou, en ze hielpen mij mee naar een mogelijke oplossing te zoeken, met mij eerst tegels te laten zien, maar dat was wel degelijk een "nogo".
Dan:
red_JayHH_karton_rol_20260209.jpgred_JayHH_karton_detail_20260209.jpg 
Met detail: (rond de $26.00 CAD): en inderdaad FWIW: tweetalig Engels/Frans EN metrisch/imperiaal.
Wel genoeg: 37m² - da's bijna drie keer van wat ik nodig heb. Ik weet ook niet of dat geluid gaat dempen. Het is dus wel een soort karton/papier, dat kan overschilderd worden... 🤔

En dan stelden ze ook nog dit voor: MID GRADE POLY TARP 🤔

Misschien toch dat groen? toch niet echt gelukkig mee... (ook hier weer tweetalige afmetingen ;-) )
red_JayHH_tarp_1_20260209.jpg
12' x 16' = en dat terwijl Canada verondersteld metrisch is... ;-)
red_JayHH_tarp_2_20260209.jpg

Ik ben er dus nog niet uit... 🤔

Met dat karton kun je natuurlijk ook een paar lagen op elkaar leggen.

Wat het lawaai van de m-rail betreft, toen ik het vroeger ook had, heeft mijn vader er tochtband onder geplakt. Soort van dit spul. Misschien kun je hier ook mee experimenteren.

Dat karton in lagen leggen is een goed idee. :thumbup:

Optie 1 lijkt wel heel dun

De 2e optie zal vrijwel geen geluidsdemping hebben en ligt nooit lekker stabiel/schuift/bobbelt.
Als het alleen om de kleur zou gaan dan zou ik eerder gaan schilderen maar daarmee heb je geen demping van het geluid.

Wil je geluidsdemping dan een zachter materiaal eronder, hoeft dit niet waarom dan niet gewoon de tafels in kleur naar wens "rollen"?  :idea: 

@citaat optie 1 is inderdaad dun. Maar wel voldoende oppervlakte om tot 3 keer boven elkaar te leggen. Dan heb ik wel een eenvormige, lichtere kleur over heel de baan, in plaats van dat zwart en wit...🤔

Het geluid/lawaai zelf is (nog) niet een bekommernis.
In het slechtste geval haal ik mijn hoorapparaten uit mijn oor :lol:
Ik heb hier trouwens nog een gehoorbeschermer liggen. Zou ik best eens kunnen testen.. ;-)

Wat ik ook kies moet wel redelijk snel gebeuren, want eens er echt meer sporen liggen, wordt het zo goed als onmogelijk om dan nog aan te brengen... 🤔

Swiss rail .. what else?

Herman,

Misschien eens op zoek naar een loper (1 meter breed) of beurstapijt. Zit hier in NL tussen de 3,50 en 5 euro per m2. Je kunt het maar één keer goed doen :).

Groeten,
Wico

Herman,

Citaat van: hermanvk op dinsdag 10 februari 2026, 09:19:11Wat ik ook kies moet wel redelijk snel gebeuren, want eens er echt meer sporen liggen, wordt het zo goed als onmogelijk om dan nog aan te brengen... 🤔

Dus op naar de tapijtwinkel! En snel!  >:-D  >:-D

Henk

Maar ik had beloofd om ook mijn vrachtwagons even op film te zetten.

Eerst geprobeerd met de camera, maar dat is niet echt 100% - het dingetje heeft redelijk wat jaren... het is een PowerShot ELPH 360 HS, en de scherpstelling werkt niet echt goed.. :sad:
Dus dan maar opnieuw alles opnieuw gefilmd, maar met de cell phone/GSM/mobieltje... ;-)
Het is wel iets beter  :thumbup:

Het zijn er vier geworden:
Eerst eentje met alle kool wagons - eentje geladen, EN met een knipoog naar @lucdiels - echt Luc: zoek er niets achter, want het is gewoon voor de fun.  ;-)

Dan nummer twee, met "Bier her" of toch zoiets... ;-) 🍺 🍻

En dan de hele boel aan mekaar hangen... ;-) (omdat ik het mij niet kon laten :lol:)

En tenslotte, alle andere vrachtwagons, die nog niet aan bod kwamen - ook in één sleep  ;-)

En voor de rest: ik denk dat ik de tafelbedekking even ga laten rusten. Dat papier gaat allicht toch rimpelen, dat lichte zeil 🤔 toch ook niet je dat.
Toch maar even verder zoeken in een tapijten winkel... 🤔

En ook nog wild enthousiast aan de bovenleiding beginnen, staat ook op waakvlam: eerst even nadenken over wat ik als spoor nog wil verder aanleggen (lees: station, met blokken om de treinen te kunnen laten stoppen), en dan ook nog bekijken, hoe al die bovenleiding moet geïnstalleerd worden, niet de simpele masten met rijdraad, maar de dwarsverbindingen en het maken van blokken met bovenleiding.

M.a.w. ik ben er nog niet uit... misschien toch maar eerst de baan uitbreiden, met blokken om meerdere treinen tegelijkertijd te kunnen laten rijden... 🤔

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké Herman, al je materieel heeft nu gereden, dat geeft voldoening!
Maar nu even pas op de plaats, denk even na wat je wil.
De tafels zoals ze zijn vind je niet oké, daar moet wat op. Ga dat eerst doen, want al het andere dat je doet is zonde van je tijd want het moet er dan toch weer van af. Vind ergens in de buurt (bij jou een rekbaar begrip; soms heeft de overbevolking hier in de randstad ook zijn voordelen ;) ) een partij 2e hands tapijttegels. Of ga je toch voor rollen modelbouwgras? Kijk wat er beschikbaar is en wat er in het budget past.
Leg vervolgens een baan en ga spelen, schuiven, veranderen, verbeteren, ... , maak blokken, ... Pas als dat allemaal gedaan is kan je volgens mij eens gaan denken over bovenleiding plaatsen.
Je hebt een prachtruimte en genoeg materiaal en materieel om er wat leuks van te maken; gaat helemaal goed komen, veel plezier :thumbup: !

Kleine toevoeging nog: je zou ook van die goedkope dunne fleecedekens op je tafels kunnen spannen als ondergrond. Verkrijgbaar in alle kleuren: ballastgrijs voor onder je station, een groentint voor de landelijke gebieden etc.

Swiss rail .. what else?

Herman,

Met plezier naar de filmpjes gekeken. Ik ben meer van het goederenvervoer, dus ze vielen goed in de smaak :thumbup:. Verder sluit ik me aan bij het advies van Hans, zorgt eerst (letterlijk) voor een goede basis.

Groeten,
Wico

Onderschat toch het plezier niet van zo maar wat rails uit te leggen en er iets te laten op rond rijden en het gemak er iets aan te veranderen. Ik kan het mij niet voorstellen jarenlang vast te zitten aan het zelfde baantje.

Swiss rail .. what else?

Frank,

Daarin heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar als je naar een meer definitief ontwerp wilt gaan is het toch verstandig om de ondergrond te hebben liggen.

Ter illustratie mijn nieuwe zolder nadat daar vinyl op de vloer was gelegd. Die rails en trein moesten gewoon uit de doos :D.

20180129_113139a.jpg

Groeten,
Wico

Herman, no hard feelings, het zijn gewoon leuke lange treinen die over je tafel scheuren.
Wat betreft bedekking van de tafels volg ik Wico en Hans, doe dat nou eerst dan zal je later des te meer genieten van jouw baan.

Luc

Fantasietjes op de baan

Mooie & lange slepen Herman en nu toch maar eerst wat tegels of zo...

Weer een slapeloze nacht... :sad:
Terwijl al die goede raad door mijn hoofd wervelt (NIET sarcastisch bedoeld  :thumbup: ), zoek ik verder EN:
Dan komt dit te voorschijn:
Hij speelt wel een thuis match.. IKEA... :lol:

Lijkt mij een goed compromis en ook budget vriendelijk? 🤔

KOMPLEMENT
Drawer liner, light gray, 90x53 cm (35x20 7/8 ")  -  Price $15.00

Alhoewel: snel even geteld: grosso mode 10 stuks.. :roll:

Swiss rail .. what else?

Herman,

Voor dat geld koop je goedkoper een restpartij bij de tapijthandel ...

Groeten,
Wico

@citaat Misschien even benadrukken: de prijs is wel in $CAD, niet in €... Omgerekend: €9,31 - give or take...
Effe niet vergeten om een "," te plaatsen, en geen "." ;-)

@citaat  @citaat er bestaat hier zoiets als End of the Roll, maar die geven geen online prijzen. Misschien moet ik morgen maar eens bellen.  🤔

Een alternatief:
Poker/Card Table Felt - Regular price $19.57 (voor 1 yard x 2 yards - 1 yard=0,94m) :roll:

Hoi Herman,

"marklinofsweden" produceert op yuotube veel filmpjes hoe je, vaak op een simpele en goedkope manier, iets voor elkaar kunt krijgen.
Je zou ook eens ook www.nproject.org kunnen kijken.

Dat is een Nederlandse website gericht op N-spoor maar het idee werkt vaak net zo goed voor H0-spoor.
Ik heb daar al de nodige leuke tips gezien.

Wat ze ook doen is diverse oplosssingen voor een probleem uitproberen en geven dan hun ervaringen weer.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dit (klikkie) bedoelde ik, nu ff op zoek naar een voordelige leverancier in Canada.
:idea: : bestel er eentje extra voor in die kouwe kelder van je :P .

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

De beste oplossing is denk ik rubber ondervloer laminaat/parket.
Hier hebben wij als ondervloer Timbermate Excel KLIK

Enorm geluiddempend wat we in de volgende woning ook zeker weer willen toepassen omdat laminaat of parket daar eigenlijk alleen wordt toegestaan indien er een goede geluid dempende ondervloer onder ligt.
Het verschil wat we horen met deze ondervloer en veel andere is dat we nu vriendinnen op hoge hakken ( :-) ) niet horen binnen komen.

Het kost een paar dollars maar dan heb je ook wat en het voordeel is, je hoeft het niet te plakken ligt door zijn eigen gewicht gelijk vlak.
Of het bij Herman in de buurt te koop is weet ik niet dat kan hij vast zelf wel opzoeken.  ;)

@citaat ga ik inderdaad ook nog even moeten bekijken en opzoeken. Allicht moet dat hier ook ergens te vinden en/of koop staan...🤔

Aan €9,95/m² x 11m².. mooi prijskaartje, dat wel
Bedankt voor de tip.   :thumbup:

@citaat  @citaat  @citaat @Hanzi : zo had ik het wel begrepen. Ik vraag mij wel af of dat vast genoeg op de baan blijft liggen..🤔

Enne: die heb ik niet nodig voor mezelf... trek ik maar een extra pullover aan... :lol:
En als het echt niet te doen is, dan staat er nog een propane brander ;-) of anders vluchten... :lol:

@Trainhenk : bedankt voor de tip.. :thumbup:
Ooit eens bezocht en ondertussen steil vergeten. :sad:

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat gewoon een paar stroken tapijttape (klikkie) eronder.

Swiss rail .. what else?

Puur ter oriëntatie deze site. Ook in groen verkrijgbaar :).

tokyo-104-appelgroen-lopers-rodelopers-242210.jpg

Ziet er chique uit toch voor die prijs B).

Groeten,
Wico

Citaat van: Trainhenk op woensdag 11 februari 2026, 13:25:40Je zou ook eens ook www.nproject.org kunnen kijken.
Hallo Henk,
Nog even een tweede antwoordje op je suggestie.
Ik ben net gaan kijken: Geluidsisolatie en demping voor de rails
Dus dat wordt even studeren...  :thumbup:

BUITEN alle andere adviezen, die ik hier mocht krijgen... Ik ben er wel even mee bezig.
Ondertussen ben ik ook wat gaan filosoferen ;-) over wat ik wil en wat de parameters/opties voor mij zijn.
Samenvatting volgt - net zoals in de klas vroeger... ;-)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Ik heb erg genoten van jouw filmpjes  :thumbup:
Prachtig Old Skool materieel!  :cool:

Voor wat betreft goede en budget-vriendelijke
geluidsisolatie zal ik ook nog een duit in het zakje doen:
hier in Europa is het in de meeste landen verplicht
om pallets bij (internationaal) transport op rubber
antislipmatten te zetten, opdat deze niet verschuiven
tijdens het rijden. De matten zijn vaak uit gerecyclede
autobanden (rubber granulaat) vervaardigd.
Deze matten zijn vaak bij verlaadstations
(distributie centra) volop te vinden.
Gezien jouw arbeidsverleden als vrachtwagenchauffeur
heb je wellicht connecties die deze voor je kunnen regelen?

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 11 februari 2026, 17:35:41Gezien jouw arbeidsverleden als vrachtwagenchauffeur
heb je wellicht connecties die deze voor je kunnen regelen?
Bedankt voor de toffe commentaar, en of je het nu gelooft of niet: daar had ik nog nooit van gehoord... 😳
Ik heb een paar keer vracht op paletten vervoerd, maar nooit gezien. En dat is jaren vóór mijn recentere flatbed arbeidsverleden, en misschien is er toch iets veranderd?
Aan de andere kant: dat soort matten lijkt mij wel een vuile (??), stoffige bedoening te zijn... maar ik kan fout zijn.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Herman, ik bedoel zoiets.
En nee, dat is van zichzelf niet stoffig  :wink:

Groeten,

Erik

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 11 februari 2026, 20:12:20Herman, ik bedoel zoiets.
Dit soort rollen gebruikte ik aan boord ook nog wel eens, bijvoorbeeld voor zware stukken. Machines en zo.

misschien bij de Chinees: klik

Ik ben hier even online gaan zoeken, maar ik vind niets bij de transportbedrijven... :sad:
Ofwel zoek ik op de verkeerde woorden. Het enige wat ik vond waren waren deze GRIP sheets om te voorkomen dat de lading OP de palletten verschuift...

@citaat  @citaat Ik heb mij daar nooit goed bij gevoeld en ook nu, krijg ik die site niet weg van mijn vroeger VPN... :roll:
Ze kunnen den boom in... toch bedankt voor de link

@hermanvk
Is dit misschien wat?
Of anders deze?
(gezocht op "anti-skid" "rubber" "rolls")