Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

Citaat van: Cor op vrijdag 09 januari 2026, 09:09:13
Citaat van: hermanvk op vrijdag 09 januari 2026, 02:12:00En de spanning stijgt....

Daar moet je mee uitkijken, Herman. Voor jullie in Canada is 220V al krachtstroom. Hier in Europa kunnen we nog uitwijken naar 400V. Of dat een modelbaan ten goede komt, is een ander verhaal. >:-D  O:-D
Die "hoogspanning" hier is een ander verhaal. ;-)
Er ligt binnen in huis buiten de standaard 110V (gemeten 127V) ook nog 220V, wat gebruikt wordt voor de droogkast (wasdroger in NL?). Vroeger eens nagemeten in het vorige huis: bleek tot 247V te gaan. Daardoor had ik toch wel te hoge secundaire spanning op de baan!
Om een lang verhaal kort te maken:
red_Voltmeters_IMG_2047.jpg

Swiss rail .. what else?

Herman,

Sommigen kopen af en toe een treintje, maar jij doet het gelijk goed! Gefeliciteerd met je aankopen en "binnenkort" zien we ze wel op je baan rijden :).

Groeten,
Wico

@citaat Hij had nog veel meer moois in aanbieding, onder andere 3 krokodillen, maar dat heb ik moeten laten gaan... allemaal nog analoog....

Het was een keuze, en ik koos voor liever meer wagons voor dezelfde uitgave.

Swiss rail .. what else?

Herman,

Met mijn hart voor Zwitsers spoormaterieel was ik voor de krokodillen gegaan :P.

Maar ja keuzes keuzes ...

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

En ombouwen naar digitaal had altijd nog gekund. :D

Henk

:offtopic:
Citaat van: hermanvk op vrijdag 09 januari 2026, 11:10:22droogkast (wasdroger in NL?)
Een droogkast is in mijn terminologie een gewone kast met een verwarmingsspiraal er in. Stamt uit de tijd dat er nog geen automatische wasdrogers waren.
Een wasdroger heeft een draaiende trommel waar warme lucht doorheen geblazen wordt. Hier wordt meer en meer een warmtepompdroger gebruikt waarbij de warmte gegenereerd wordt door een warmtepomp. Momenteel is dat de meest zuinige optie.

Citaat van: Wico op vrijdag 09 januari 2026, 11:41:31Herman,

Met mijn hart voor Zwitsers spoormaterieel was ik voor de krokodillen gegaan :P.

Maar ja keuzes keuzes ...

Groeten,
Wico
Die ene was een Duitse krokodil (3022 BR E94 276), die andere twee waren in één pakket.
Volgens zijn beschrijving:
3300 DB BR 194 155-8 + SBB CFF Be 6/8

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 09 januari 2026, 11:42:40@citaat

En ombouwen naar digitaal had altijd nog gekund. :D

Henk
Wat in mijn geval niet van toepassing is .. eerder het omgekeerde ;-)

Een korte update van de aankoop:
Omdat je nooit weet met wie je te doen hebt - er is ietsjes meer beveiliging bij eBay of gelijkaardige sites - is het altijd een beetje afwachten.
Ik had wel een goed gevoel bij de onderhandelingen, en dat goed gevoel werd effectief bevestigd.
Hij (Roland Kahl - Duitse afkomst - had ik hem gevraagd ook - altijd een test) stuurde mij foto's van het inpakken van de wagons, en daarbovenop kreeg ik dus het "tracking number" en een bericht van Canada Post, dat het pakket ontvangen was en de verwachte levertijd is 20 januari... ik ga regelmatig updates of ik zou regelmatig updates moeten krijgen van Canada Post...

Gelukkig kan ik ondertussen mijn aandacht afleiden naar het verder werken in de basement...
Dit was mijn grootste aankoop van een onbekende verkoper, maar alles werkte prima - ik leerde hem kennen via https://www.marklin-users.net/Forum/

Ik vermoed dat je geregistreerd moet zijn, maar je kan altijd proberen, mocht je geïnteresseerd zijn:
https://www.marklin-users.net/forum/posts/t53322-Marklin-HO-for-sale

En neen: ik heb geen commissie....  >:-D :lol:

@citaat

je moet inderdaad geregistreerd zijn.

Maar goed, het kost niets.  ;)

Henk

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Dat duurt nog best een tijd voordat je het pakket
thuis kan verwachten: over 10 dagen pas!  :eek:
Nu is Canada wel ietsje groter dan Nederland,
maar dan toch ...

Ik duim met je mee dat de verwachting waarheid wordt  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

Herman, net de link geopend en deze meneer heeft een hoop mooi spul te koop staan. :thumbup:
Hoop dat je de spullen snel in huis hebt al duurt 10 dagen best lang maar gelukkig gaat de tijd best snel tegenwoordig dus valt het wachten erg mee. ;)

Groet Michel

Herman, een oud Vlaams spreekwoord zegt: "geduld is een mooie deugd". Je kan er nu beroep op doen...

Luc

@citaat of een schone zaak... en dat geduld wordt nu op de proef gesteld... ;-)

@citaat  @citaat ( @citaat )
En die 10 dagen is inderdaad veel te lang, eens te meer een bewijs van een falende Canada Post.

Als vergelijking: als er iets van Amazon wordt verstuurd uit het oosten van het land (zoals nu bvb. uit Missisauga), is dat 's anderendaags in Calgary, en soms nog dezelfde dag aan mijn deur...

Het is nu echter een beetje een luxe probleem, want er liggen nog geen rails uit...

Citaat van: hermanvk op zaterdag 10 januari 2026, 11:43:28eens te meer een bewijs van een falende Canada Post
Je weet nooit waar het aan ligt. En wat afstand betreft, in het verleden kwamen brieven uit Nieuw Zeeland eerder aan in Nederland dan die uit Duitsland. En als je er vragen over stelt ligt het altijd aan de andere partij.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Herman,

Ik heb je nieuwe topic gevonden  :P en heb met paint wat aan je plattegrond van je baantafel(s) liggen rommelen.
Bij al mijn banen ga ik altijd uit van de (hoofd)plek van waaruit ik het zaakje wil aansturen en bekijken.
Dan bedenk ik van daaruit ook wat ik zeker wil zien.
Wil ik de treinen van de zijkant door ruime binnen- of buitenbochten zien, ze schuin van voren op me af zien komen, ze lang kunnen volgen ?

Ik heb een grote hoofdletter E-vorm getekend en de middelste "poot" kan lekker dik/breed zijn, want je kunt er van alle kanten goed bij.
Hoe je dat met rails invult, ligt aan wat je -zoals gezegd- wil zien en hoe je wil rijden.
Mogelijkheden te over !

Enne, je hebt een mooie vangst aan wagens gescoord  :thumbup:
En ook de prijs is niet verkeerd. Zeker niet voor Canadese begrippen.

Grtz Tony

red_baanplan_V6_first_try_plan - kopie - kopie - kopie.jpg

@citaat Bedankt Tony, dat wordt zeker bekeken! Ik vind het wel knap, dat je qua besturing op zowat dezelfde golflengte zit als ikzelf. Ik wil inderdaad ten allen tijde mijn treinen/slepen zien rijden... en dus een centrale "controle post" is zeker meegenomen. Tof!! (is blijkbaar een Hebreeuws woord voor 'goed' - ooit geleerd in Israël zelf - ±50 jaar geleden!)

Nu even een update bijeen schrijven.  :thumbup:

Even een update, of beter gezegd wat frustratie wegschrijven, want uiteindelijk is er nog steeds geen baan in het zicht. Alhoewel het serieus begin te kriebelen...
Misschien toch maar eerst een "voorlopige"... makkelijk af te breken om een uiteindelijke baan te hebben? :confused:

Ik heb buiten twee kleine schuurtjes staan, waarvan er eentje veel hout heeft (meestal kortere stukken 2x4) van de vroegere baan, en dat moet allemaal naar de basement.
Maar eerst de bestaande rekken reorganiseren, om plaats te maken!

En ik wou dat nu doen, want het was plus 10°C buiten (wat warm is hier voor de tijd van het jaar) en eigenlijk niet veel warmer beneden: tussen de 13° en 14°.
En met de (relatieve) warmte buiten kon ik de deur laten openstaan :thumbup:
Maar dat is prima, zodat ik alles wat ik kon vinden naar beneden sleurde.
En het was dus T-shirt werk ;-), eens alles binnen lag en naar beneden kon gedragen worden. :thumbup:

Maar ik vond dan ook nog redelijk wat extra materiaal, dat ik later ga kunnen gebruiken.... :thumbup:
Planken in verschillende groottes en nog wat (inpak) piepschuim... ;-)

Het is wel "beu werk" natuurlijk, maar het moet nu eenmaal gedaan worden. Trouwens in volle gang, besefte ik plots dat er nog een hele pak dozen MET treinmateriaal in de woonkamer stonden en die moesten dus ook naar beneden!
En dus nog steeds op en af die trap, met dozen en/of hout in de handen, langs de eigenlijk gevaarlijke trap naar beneden, maar ik heb het overleefd! ;-)
Het was wel een uitdaging...

Wat staat er op het programma?
Wel eerst en vooral ga ik mijn tafels en deuren opmeten, zodat ik (toch) de deuren op eenzelfde hoogte kan brengen, om dan aan te sluiten met de IKEA tafels. Ik weet nu al dat er wel degelijk een hoogteverschil is, maar dat hoop ik te kunnen wegwerken. Ik heb dat vroeger ook al eens geprobeerd en daar min of meer in gelukt. De uitdaging voor de nieuwe baan...
Eens ik die afmetingen heb, kan ik proberen één en ander op te zetten....door de tafels te herschikken...
Maar eerst ga ik moeten proberen om van die 4-5 deuren, die ik heb een soort van tafels te maken. DAT is (voor mij dan toch) ook weer een uitdaging, maar dat is iets voor morgen of later...

En voor zover het interessant is:
Bij het weghalen van de bedrading recupereerde ik 2 tra(ns)fos, en ik vond een derde tussen al het materiaal van mijn vorige baan.
Even uitmeten ik en vond de volgende waardes (allemaal wisselstroom) 16.5 24.8 29.3
Of ik daar ooit iets ga kunnen mee doen... die 16.5 allicht wel?

Herman,

Als ik het goed begrijp, jij verschillende tafels, die ook nog vrolijk wat in hoogte willen verschillen. De bladen van de tafels zijn eigenlijk te klein voor bijvoorbeeld ruime bogen. Dan is het eerste wat in mij opkomt het volgende:
Is het wat budget betreft mogelijk om een plaat plywood te kopen en deze doormidden te zagen. Dan van twee tafels het blad eraf halen en daar de halve platen plywood op te maken?
Je schrijft ook, dat je uit wilt zoeken of de kasten onder de tafels kunnen. Ook dat je nog wat 2&4 hebt liggen. Deze 2&4 kun je ook gebruiken om de tafels op te hogen. Bepaal de hoogte, die je wil van de tafel, leg een 2&4 langs de poten, zodat je weet waar je een klosje op de 2&4 moet maken. Dan door de stalen poten van de tafel twee M5 gaten boren en de 2&4 met M5x60 of M5x70 vastschroeven aan de tafelpoten. Op deze manier kun je alle tafels op gelijke hoogte brengen en kunnen de kasten eronder.

@citaat opties, die ik zeker ga bekijken.
Hoe ik het ga doen, weet ik nog niet, maar op de uiteinden van de baan, ga ik tafels dwars zetten, om ruimte te scheppen voor de bogen, want die wil ik wel hebben.

Voor alle duidelijkheid: op de voorlopige opzet (zie foto) liggen er kastdeuren op de tafels. Met die kastdeuren ga ik proberen tafels te maken,met de 2x4, die ik heb.
"proberen" is hier het sleutelwoord.  ;-)

En @Cor : ergens is het fout gelopen met de communicatie, want ik hoef geen kasten onder de tafels  :wink:

Dag Herman,

Je bent flink aan het slepen geweest!

Ook al heb je nu nog geen baan, je hebt in ieder geval flinke (veel) stappen gezet.

Henk

Carpe diem

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 10 januari 2026, 11:03:11Dag Herman.

Dat duurt nog best een tijd voordat je het pakket
thuis kan verwachten: over 10 dagen pas!  :eek:
Nu is Canada wel ietsje groter dan Nederland,
maar dan toch ...

Ik duim met je mee dat de verwachting waarheid wordt  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Niet alleen groter dan Nederland, er ligt ook meer sneeuw.

@ Herman, gefeliciteerd met de aankoop, meteen behoorlijk wat materieel voor handen. En eerlijk gezegd ik vind het een leuke verzameling.
En niet ongeduldig worden, je behoort niet tot de digitale jongens die altijd haast hebben.

Citaat van: Freek op zondag 11 januari 2026, 18:26:38Niet alleen groter dan Nederland, er ligt ook meer sneeuw.
Maar dat meer sneeuw is veel minder een probleem hier. Sneeuwploegen zijn in geen tijd op de baan om de sneeuw weg te scheppen, de zijkant in...
In geen tijd zijn de wegen dus terug berijdbaar...

En ongeduldig word ik nog niet ;-)

Ik moet immers eerst mijn tafels voor mekaar krijgen en uitfijnen hoe ik het allemaal ga opzetten...
En inderdaad: ik behoor niet tot de digitale jongensclub....  >:-D  :lol:

Die sneeuw maakt niets uit, pakketjes vanuit Lithouwen naar NL zijn er ook binnen een dag of 5, duitsland meestal 3 dagen.

En vandaag dan toch maar geprobeerd om van die kastdeuren tafels te maken, en dat is redelijk gelukt zou ik zo durven zeggen.
Maar eerst: waarom ik het advies van @Cor niet gevolgd heb? Het is enerzijds redelijk wat pas werk en zelfs als dat al zou lukken, is er nog het probleem dat die vloer niet echt pas ligt, waardoor er toch nog moet aangepast worden - lees: met spieën...
Dus ging ik het mij makkelijk maken en dan zie ik wel, eens alles is opgebouwd. Ik heb er hier ergens nog een aantal van 20-30cm liggen (spieën bedoel ik)... ;-)

red_basement_work_20260111.jpg

En dan aan het werk, en alles bij elkaar -en buiten verwachting- lijkt het redelijk goed gelukt te zijn. Even al mijn korte 2x4 opgemeten, en wat bleek: de meeste waren bijna exact 69cm, per vier met zware schroeven aan de deuren aangebracht en bingo: tot hiertoe 2 vrij stabiele tafels - al moet je er natuurlijk niet op gaan dansen, maar voor de treintjes voel ik mij heel zeker!! :thumbup: Ik heb het vergeleken met de IKEA tafels die ik heb en ze kunnen de vergelijking doorstaan... :thumbup:
En voor zover ik had opgemeten waren de deuren 20mm en inderdaad even nagemeten: beide "tafels" hebben een hoogte van 71cm. Soms lukt er mij iets ;-)

En zo ziet de eerste deur er uit:
red_basement_table_1_20260111.jpg

Die derde "tafel-deur" wordt iets voor morgen. Ik heb het wel gehad voor vandaag. Want het aanbrengen van die eerste vier bouten werkte perfect, de tweede set wou maar niet volledig in het tafelblad en dus -gelukkig had ik- een dopsleutel set om die bouten effectief volledig in te vijzen. :thumbup:

En nu laat ik onze "dude" los op de vloer. "Dude" is de robot stofzuiger, die heel raar werkt om een ruimte te stofzuigen (vandaar de naam 'dude") - in dit geval om al het zagemeel op te zuigen

Had de scharnieren erop laten zitten dan had je de deur open kunnen doen als je aan de onderkant moest zijn!  >:-D

Mooi werk weer :thumbup:

@citaat Humor! :thumbup:

Maar serieus: de deurscharnieren kun je wel gebruiken om de deur-tafels mechanisch
met elkaar te verbinden, waarbij ze middels de scharnierpen toch los neembaar zijn.

Groeten,

Erik.

Citaat van: hermanvk op maandag 12 januari 2026, 01:35:25... waardoor er toch nog moet aangepast worden - lees: met spieën...

Was niet nodig geweest. Waterpas op de 'tafel', schroeven los maken, tafel waterpas zetten en schroeven weer vastmaken. :D
Denk in oplossingen, niet in problemen!

Maar goed, dus niet nodig.

Rusten die deurtafels nu alleen op de vier poten aan het uiteinde? Dan heb je natuurlijk altijd nog een optie om er in het midden nog twee tussen te zetten. Ik denk namelijk, dat na verloop van tijd deze tafels door gaan hangen.

@citaat en  @citaat  @citaat : het waren hangdeuren van een kleerkast. :lol:

Herman,

Citaat van: hermanvk op maandag 12 januari 2026, 01:35:25En nu laat ik onze "dude" los op de vloer. "Dude" is de robot stofzuiger, die heel raar werkt om een ruimte te stofzuigen (vandaar de naam 'dude") - in dit geval om al het zagemeel op te zuigen

je maakt ons nieuwsgierig.
Dat vraagt om een filmpje.   >:-D  >:-D

Henk

@citaat :lol:
Ik denk nu niet dat de wereld zit te wachten op een stofzuiger robot... :lol:

@citaat

Klopt; maar wel van "dude".   :D  :D

Henk

Big Boy 4014

Hoi Herman,

Als ik zo de foto's bekijk ziet het er heel goed uit mag zeggen.
Hopelijk dat het ook zo mag zijn als je het binnen hebt en het de moeite waard is.
Blijf je volgen en ben benieuwd. :)  :thumbup:
Mvgr,

Theo.

Heeft "Dude" ook een dudelsack :help:

Vandaag (12 januari) weer een stapje verder.
Ik ging deur 3 ook in een tafel omzetten, wat mij ook weer is gelukt. Daarbovenop bemerkte ik dat er nog een (iets minder stevig) vierde deur was, en ja: ook die is nu een tafel.
En dan was ik nog de deur-tafel vergeten in de washoek, maar dat laat ik nu even voor wat het is.

Dan even alles aan de kant, en min of meer wat opkuisen en dan is het tijd voor "dude" om de vloer te stofzuigen.

Wat "dude" betreft: volgens wat opzoekwerk op het internet, gebruik ik de term niet echt correct. Maar daar ga ik bij gelegenheid eens wat rondvragen hier lokaal. ;-)
Voor mij betekent het zoiets als "domoor"... en die stofzuiger-robot doet mij daar aan denken, maar uiteindelijk blijkt het zagemeel toch van de vloer te zijn. :thumbup:
En dan op aanvraag :lol: een foto van de parkeerplaats (hij/zij is aan het opladen) en een kort filmpje van zijn start - waarom die na een twee meter stopt om dan helemaal de andere kant op te gaan... dat mag Joost weten (of is het "dude" :roll:).
Hier is 't ie:
red_dude.jpg

Ondertussen was er ook een grote upgrade voor de computer beschikbaar. Die heb ik dan ook geïnstalleerd!
Voor de geïnteresseerden: van Linux Mint 22.2 naar Linux Mint 22.3 :thumbup:

En de basement ziet er nu zo uit:
red_basement_2980.jpg
red_basement_2981.jpg 
En nu komt het wel echt dichtbij. Eerst eens een inventaris maken van de tafels, die ik heb. Dan ga ik die even op papier op schaal zetten, alsook de beschikbare ruimte en dan wat te spelen, met wat mogelijk is, rekening houdend met de suggesties (oa. de E-vorm), rekening houdend met verschillen in hoogte en ook hoe breed alles moet zijn om die bochten mogelijk (en veilig - een trein op de grond is geen goed idee) te maken.
Het is iets makkelijker met papier (op schaal) te werken, dan effectief met de tafels te sleuren ;-)

Hier een overzicht van de tafels, gesorteerd op hoogte (van laag naar hoog) D=deur T=tafel]
Type     Lengte     Breedte     Hoogte   
D1938371
D1938371
D1938372
T1208073
T1508073
D2027173
T1508074
T1157876

Geen wonder dat er drie deur-tafels zijn: dat waren de drie (schuif)deuren van een slaapkamer kast.. ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Al die tafels met elkaar vormt een mooie oppervlakte. Succes met je "Tangram-Puzzle" om de juiste vorm te verkrijgen!

Hier in de "lage landen" zij kelders altijd een bron van zorg ivm hoog grondwater en lekkages; ook bij hevige regenval zijn er altijd weer berichten over ondergelopen kelders.
Dat hoge grondwater zal bij jou niet spelen verwacht ik(?), maar hoe zit het met een flinke hoosbui?

Dag Herman.

Nou die tafels zijn ruim 10 m2 aan oppervlak voor de modelbaan, da's toch niet verkeerd!  :thumbup:
Eerst maar eens zorgen dat alle tafels dezelfde hoogte krijgen, wellicht middels stelvoetjes?

Het is allemaal wel worstelen met de ruimte :lol: : want in welke vorm ga je de tafels dan aan elkaar koppelen?
En dan nog een passend baanplan ... dillemma's en keuze's, gelukkig wordt je niet beperkt door ruimtegebrek!  :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 januari 2026, 07:10:58Dat hoge grondwater zal bij jou niet spelen verwacht ik(?), maar hoe zit het met een flinke hoosbui?
Dat is hier -ik woon hier pas sinds september- nog niet "getest".
Voor alle zekerheid werd hier door de vorige eigenaar een permanente dompelpomp geïnstaleerd. Dat is -leerde ik- blijkbaar nu verplicht in gebouwen?
Hoog grondwater en/of een flinke hoosbui zou geen probleem zijn.
Toch niet volgens de buren, die ook allen een basement hebben.

Onze vorige woning had die niet en is ook zonder probleem zo verkocht.

@citaat  @citaat Inderdaad een mooie oppervlakte en daarbovenop heb ik nog -van de vorige baan- "hardboard" liggen, wel relatief dun:
1/4" x 4' x 8' = 6mm x 1.2m x 2.4m
Daarvan heb ik er twee liggen en nog eens twee maar iets korter: 6' = 1.8m
Ook dat moet ik eens bekijken, hoe die te gebruiken om meer oppervlakte te creëren.

Momenteel heb ik dus 13m lengte en ±10.4 m²
Straks begint het puzzelen...  ;-)

Herman,

Dank voor je filmpje van "Dude".

Mijn zoon heeft een automatische grasmaaier in zijn tuin en dat ding onvoorspelbaar vliegt ook alle kanten op.

Succes en sterkte met het maken enbepalen van je treintafel.
Je hebt een mooie ruimte om een mooie baan te maken.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

:idea: Kleine tip Herman, test die dompelpomp -inclusief aansturing- periodiek zodat hij het ook nog doet op het moment dat je hem nodig hebt; pompen die langere tijd stilstaan hebben de vervelende gewoonte vast te gaan zitten :? ...

Tenzij je een havengebied rond je treinbaan wil uitbeelden natuurlijk :D !

@citaat niet of nooit aan gedacht.
Dankjewel. Straks even testen...  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Herman,

Ik liep erg achter met het volgen van jou topic  :(

De nieuwe ruimte is erg mooi en lekker groot dat ziet er allemaal goed uit  :thumbup: :thumbup:
En dozen vol nieuwe aanwinsten onderweg jou kant op, je zult vast regelmatig op de track en trace code klikken  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 januari 2026, 11:49:51:idea: Kleine tip Herman, test die dompelpomp -inclusief aansturing- periodiek zodat hij het ook nog doet op het moment dat je hem nodig hebt; pompen die langere tijd stilstaan hebben de vervelende gewoonte vast te gaan zitten :? ...

Tenzij je een havengebied rond je treinbaan wil uitbeelden natuurlijk :D !
Nog een ietsjes  :offtopic:
Hoi Hans, ( @Hanzi ): net gedaan. De put is echter redelijk diep en een volle emmer was er zo in kwijt, zonder de pomp te activeren. Dus even paniek.. :roll:
En na wat verkeerd interpreteren van de vlotter, :roll: kwam dat ding wel heel snel aan de gang en in geen tijd (letterlijk seconden) was de hele emmer weggepompt.
red_basement_sump_pump.jpg

Nogmaals bedankt voor de tip. Volgens sint-google  >:-D  zou dat best tweemaal per jaar gebeuren. Misschien doe ik uit (overdreven (?) voorzichtigheid dan toch maar meer, 4 keer?
Vermits het hier heel droog is, is het misschien best om dat regelmatiger te doen?

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 13 januari 2026, 19:46:39je zult vast regelmatig op de track en trace code klikken
Redelijk waardeloos hier bij Canada Post.. maar gelukkig ben ik nog druk bezig met de basement...  :thumbup:

2026-01-13 12.33.15 www.canadapost-postescanada.ca 1110c1edce9e.png :roll:

En zowel aan jou en alle andere volgers: ik ben onder de indruk van het aantal duimpjes.   :thumbup:  :thumbup:
En er rijdt/rijden nog niet eens een trein/treinen....  :favorite:

Big Boy 4014

Dag Herman,

Als je handig bent zou ik die pomp onderhouden door deze af en toe uit elkaar halen en reinigen etc om te zorgen dat deze zijn dienst blijft doen.
Dit even als aanvulling maar beslist wel nodig gezien wat deze pomp te verduren krijgt en wat er allemaal doorheen gaat tijdens het afpompen.
Mvgr,

Theo.

@citaat bedankt voor de goede raad, MAAR: Als je handig bent en dat is nu HET probleem.. nul op het request.. :sad:

Tip: Battenlight

Dat zijn van die platte TL strips (led), véél licht, weinig hoogte/verbruik/geld, althans hier.
Pak je de 4000K versie heb je wit licht, de 6500K = daglicht.
kamer.jpg
Echt fijn als je de 50 gepasseerd bent!  8o 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zolang er geen water in je kelder komt zal de pomp ook niet vervuilen. Maar als er wél water komt dan kan er natuurlijk het nodige vanaf je vloer meespoelen hetgeen op dat moment een verstopping kan veroorzaken. Dat is te voorkomen door het pompputje aan de bovenzijde te voorzien van een vuilrooster; dat is ook goed om te voorkomen dat er tijdens je bouwwerkzaamheden allerlei vuil in de put terecht komt.
Proefdraaien zou ik minimaal 4x per jaar doen.

Citaat van: Hanzi op woensdag 14 januari 2026, 00:16:07Dat is te voorkomen door het pompputje aan de bovenzijde te voorzien van een vuilrooster
Is een héél goed idee. In vergelijkbare situaties (lensputten op een schip) gebruikte ik bij voorkeur drie filters: Zeer grof, grof en fijn. Voor jou zou grof en fijn voldoende moeten zijn. Grof filter zoals @Hanzi aangeeft (met openingen van ½ à 1 cm), en een fijnfilter (iets van muskietengaas of zo) rond de aanzuig van de dompelpomp. Dat geeft wat capaciteitsverlies maar scheelt enorm in schoonmaken van je schoepen (aangenomen dat je daar bij kunt komen).

@citaat dat wordt dan even uitzoeken. Werk aan de winkel ;-)