Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat muskietengaas zou ik -voor deze toepassing- juist achterwege laten. Dat slaat bij de minste vervuiling dicht waardoor de pomp niks meer verzet en je kelder juist onder loopt. Het middel erger dan de kwaal zeg maar. Bovenop een rooster is voor deze pomp en de te verwachten vervuiling voldoende.

@citaat ik ga hier een dezer dagen (lokale doe-het-zelf zeg maar) eens navragen wat er hier te lande gebruikt wordt en/of beschikbaar is.

Ik vermoed dat bij Home Depot, Rona, Home Hardware of welke dan ook, wel een plaat geperforeerd RVS (Stainless steel) verkrijgbaar is. 3 mm dik is een mooie maat en met gaten van 3 mm voldoende om te voorkomen, dat de pomp vast slaat. Behalve vuil tegenhouden, houd het ook Jan Rodent tegen, die er niet in kan vallen en zo aan het einde van zijn leven komt. Dit laatste is niet zo erg, maar als je het laat ontdekt kan het zo maar voorkomen, dat de neus gaat protesteren.  O:-D

Citaat van: Hanzi op woensdag 14 januari 2026, 05:56:28Dat muskietengaas zou ik -voor deze toepassing- juist achterwege laten.
De bedoeling is dat je filtert in stadia. Zeker zal muskietengaas of vergelijkbaar met een maasgrootte van 1 mm of kleiner dichtslaan als je niet eerst voorfiltert. Daar juist éérst een groffilter er voor zetten. Grofweg eerst filteren naar 1 cm, en dan naar 1 mm. Hangt uiteraard ook af van de vervuiling die je wilt filteren.
Ik heb persoonlijk de meeste ervaring met visafval. Daar gebruikte ik een omgekeerde pallet voor het grofste vuil, dan een geperforeerde plaat met gaten van 1 à 1,5 cm en daarna een korf met gaten van ca 0,5 cm. Wat daardoorheen ging kon de centrifugaalpomp (150 m³ per uur) wel verwerken.
Ik verwacht dat je in een kelder met stof en zaagsel wat fijner moet filteren, ook al omdat de pomp veel kleiner is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En ik zeg nogmaals: niet doen!

@citaat

Sterker nog, niet nodig.
Je gaat er niet zo heel veel meer zagen en dan kan 'Dude' ook weer even zijn gang gaan. Zo te horen zal de pomp niet veel aanslaan en je kunt voor de frisse lucht er ook een scheut chloor in doen. Ik weet het, niet erg milieuvriendelijk, maar is wel bacterie en schimmel dodend. En hun restproduct is vaak waar een filter van verstopt.
En mocht je stoffig werk gaan doen, dan kun je altijd nog even een kleedje over de put leggen.

Het zal allemaal wel niet met zo'n vaart lopen, want twee keer per jaar testen moet mijn neef in de US ook en dat gaat altijd goed.

Met andere woorden, de meningen zijn verdeeld  :D . In dat geval: gewoon doen wat je het beste lijkt (moet je toch altijd doen). En als het mis gaat, jammer dan.

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 23:51:21@citaat Ik liet ooit ergens hier op het forum vallen, dat een bel transfo ook best kan dienen (ook iets van een 16V wisselspanning), maar kreeg dan "tegenwind" omdat die niet beveiligd zijn tegen kortsluiting. Iets wat ik toch regelmatig zag gebeuren bij mijn vroegere baan...
Maar misschien bestaan daar schakelingen voor....
Vermits ik dus analoog rij, moet er ook nog een variabele weerstand ergens tussen hangen, toch?
Maar wel geen gelijkrichter nodig - Märklin rijdt volledig op wisselstroom...

Nu voor de moment heb ik er geen nodig...
Hier een foto van de laatste setup..  ;)
red_transfo_setup.jpg
De 3 linkse zijn 220V, waarvan de -oh gruwel ;) - twee linkse met metalen behuizing;  helemaal rechts een voedingstransfo (ik ken de juiste benaming niet - enkel geel/bruin circuits), en om het leven moeilijk te maken de grotere donkerblauwe een 110V, ook met metalen behuizing....

Tot hiertoe heb ik dat allemaal overleefd.. :lol:
Advies om enkel met 30 VA trafo's te werken. De 3 links op de foto zijn dat niet en worden gauw warm waardoor het analoge omschakelen met overspanning niet eenvoudig meer is.

Citaat van: ns1200 op woensdag 14 januari 2026, 16:18:37Advies om enkel met 30 VA trafo's te werken.
De kleinere, lichtere, trafo's kunnen best gebruikt worden op plaatsen waar relatief weinig stroom  (Ampères) nodig zijn. Houdt sowieso alle stroomkringen gescheiden. Het zijn allemaal trafo's van verschillend model. daardoor kunnen lekstromen (kortsluitstromen) optreden.
Wisselstroom heeft een frequentie en een fase. In elke trafo treedt een fase draaiing op. Maar die is niet voor elke trafo gelijk. als je de circuits niet gescheiden houdt moet je daar terdege rekening houden. Je kunt de ampères (VA) niet zomaar bij elkaar optellen. zet je de trafo's wel op hetzelfde circuit kunnen in het meest ernstige geval de stromen in tegenfase lopen. Je krijgt dan een gigantische kortsluiting. In minder ernstige geval (gebruikelijk) krijg je een gedeeltelijke kortsluiting met als gevolg capaciteitsverlies en het warm worden van de gebruikte draden.
Kortsluiting door fasedraaiing.png 

Sorry, maar je uitleg klopt echt niet...
Maar verder ga ik er niet op ingaan, dat zal weer leiden tot ellenlange discussies vrees ik.

Nog even en dan durft Herman niet meer de kelder in met al die "adviezen"..  :o)

:mrgreen:

Wat mij in het verleden was uitgelegd door een niet meer bestaande modelspoorwinkel in Groningen, was dat je het risico liep op een schok. Het probleem was, dat deze trafo's twee kanten op konden werken. Als je 2 trafo's aan sloot op de baan zonder scheiding in de rails en je deed van 1 de stekker in het stopcontact er weer 220V op de stekker van de andere kon staan. Dat kon dus nogal schokkend zijn. Ik heb dat later eens uitgeprobeerd en door een gloeilamp op de stekker te zetten, ging die inderdaad gewoon branden (had in dit tijd geen multimeter waar ik ook het bestaan ervan niet wist :D )
De metalen behuizing van de oude trafo's was niet het ergste probleem. Alleen als het heeeeeel vochtig was.
Maar hem gewoon gebruiken als voeding in één stroomkring zal weinig problemen opleveren.

Citaat van: Bulletje op woensdag 14 januari 2026, 18:44:12Nog even en dan durft Herman niet meer de kelder in met al die "adviezen"..  :o)

:lol: Inderdaad.. :lol:
Alle gekheid op een stokje: het was meer dan één goede raad:
Eerst en vooral om die pomp te testen  :thumbup:
Tweedens, om dat regelmatig te doen  :thumbup:
En ook om daar toch een filter te hebben. Al was het maar om te voorkomen, dat er materiaal inrolt - ik denk niet dat er hier muizen zitten of rondlopen.

En als ik hier nog zaag, en dus zagemeel produceer, denk ik dat "dude" (of een shopvac, die ik ook daar beneden heb) dat wel oplost en die pomp moet toch wel wat stof kunnen verzetten....
Dat laatste moet ik even opzoeken. Of uitzoeken welke pomp het is en dan proberen technische gegevens ervan opzoeken, zoals wat ze kan verzetten en wat er aan onderhoud nodig is.

Of met andere woorden: werk aan de winkel... en ik wil alleen maar met treintjes spelen... :sad:

Citaat van: Cor op woensdag 14 januari 2026, 19:11:53je deed van 1 de stekker in het stopcontact er weer 220V op de stekker van de andere kon staan
Ook dat moet ik even verder bekijken, maar ik vraag mij af of dat nodig is, want je stelt dus dat je daarvoor één van de twee transfo's uit het stopcontact moet trekken.
Wat ik mij niet direct zie doen. Ze staan allen op dezelfde stekkerdoos aangesloten en gaan dus wel samen aan of af....

En tussen al het geweld van mogelijke water- en elektriciteitsproblemen:
:thumbup:

We leven op hoop - dat zou nu toch vrij snel moeten uitgeleverd worden en mijn baan is nog niet klaar :sad:
2026-01-14 12.23.24 www.canadapost-postescanada.ca f5be161f58cc.png

Als ik het allemaal goed begrijp, geeft een (onbeveiligde?) transfo spanning af op de primaire kring (zeg maar de 220V aansluiting) als er spanning komt te staan op de secundaire kring (de laagspanning uitgang voor de treinen)
En wat ik dit even ben gaan testen:
Geen van transfo's staan verbonden met een rail. Mijn 110V transfo gaf mij 33V aan de uitgang. (de draaischakelaar blijft vaak fout op de omschakel spanning staan).
Dan bruin/bruin en geel/geel naar een 220V, en dan zou ik -in het slechtste geval- spanning moeten meten aan de stekker, tenminste als ik het allemaal goed begrijp en juist heb opgesteld?
Geen enkele gaf spanning op de stekker, maar de lichtstroom transfo (enkel geel/bruin) gaf wel een brommend geluid, dus daar ben ik dan mee gestopt.

Citaat van: hermanvk op woensdag 14 januari 2026, 20:49:03Als ik het allemaal goed begrijp
Voor zover ik bekend met de materie klopt dat inderdaad. Maar als je stekkers in de contactdoos laat zitten verwacht ik niet dat er veel aan de hand zal zijn.

Je gaat van primair 220V naar 16V secundair. De onbeveiligde tweede trafo wordt gevoed met 16V primair (op het secundaire circuit) waardoor er 220V op het secundair (origineel de primair) komt te staan (Van de tweede trafo worden de facto de primair en de secundair omgewisseld). Dan staat er inderdaad 220V op de pennen die je normaal op het stopcontact doet.

Dat brommende geluid wat je hoort is misschien de beveiliging die inpikt. Ik weet te weinig van die specifieke constructie om dat te kunnen beoordelen.

Swiss rail .. what else?

Van elektriciteit heb ik helemaal geen verstand, maar als ik dit allemaal lees zou ik ook een goede brandverzekering afsluiten O:-D.

Groeten,
Wico

@citaat Om je gerust te stellen: die heb ik...(de brandverzekering, bedoel ik)  ;-)  :thumbup:

Enne: ik ben helemaal niet ongerust over brandgevaar. Mijn hele baan (de vroegere versie [5]) stond nooit constant onder stroom en mijn nieuwe baan [6] gaat ook nooit echt lang onder stroom staan, alleen als ik speel... ;-)

PS: mijn laatste aanwinst is blijkbaar nu in Calgary aangeland en mijn frustratie is dan: waarom moet die daar nog 6 dagen blijven "hangen":mad:
En daarbovenop: ik had van de nieuwe status een email moeten krijgen :roll: Als jij/jullie die gezien hebt/hebben... :roll:
Elke andere leverancier/transportbedrijf levert dan dezelfde dag al, of [als het laat is] 's anderendaags. 
[/frustratie]  ;-)

Citaat van: Cor op woensdag 14 januari 2026, 19:11:53Wat mij in het verleden was uitgelegd door een niet meer bestaande modelspoorwinkel in Groningen, was dat je het risico liep op een schok. Het probleem was, dat deze trafo's twee kanten op konden werken. Als je 2 trafo's aan sloot op de baan zonder scheiding in de rails en je deed van 1 de stekker in het stopcontact er weer 220V op de stekker van de andere kon staan. Dat kon dus nogal schokkend zijn.

Dit klopt. Zo kreeg ik als tienjarig manneke mijn eerste schok,

Groet,

Guus

BLIJ dat ik analoog RIJ

De moraal van het verhaal: zet trafo's secundair niet parallel.
Dus niet de gele én de bruine doorkoppelen.

@citaat Nooit geprobeerd en zeker nooit aan gedacht om zoiets te doen. Ik ben het net even aan sint-bravius  >:-D  (Brave is mijn zoekmachine) gaan vragen en krijg het volgende antwoord:
Parallel schakelen van transformatoren bij Marklin is theoretisch mogelijk, maar niet aan te raden in de praktijk, vooral bij analoge modelspoorinstallaties.
Van diezelfde bron:
Kortom: Niet parallel schakelen, maar belasting verdelen over aparte transformatoren.

Voilà: dat weet ik nu ook al weer... ;-)

Maar je mag wel een gemeenschappelijke massa gebruiken waar je van elke trafo 1 aansluiting van de secundaire wikkeling mee verbindt. De problemen van weer optransformeren of verkeerde fase spelen pas als de beide aansluitingen van de secondaire wikkelingen met elkaar verbindt.

@citaat dat wist ik en dat gebruikte ik ook op mijn vorige baan, en -zoals ik vroeger leerde- zorgde ervoor dat ze in fase stonden... nodig of niet.  ;-)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Guus op woensdag 14 januari 2026, 22:49:13Zo kreeg ik als tienjarig manneke mijn eerste schok,
En hoe schokkend was dat nou helemaal? Net zo iets als pissen tegen schrikdraad?

Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik kan het niet vergelijken 😉

Ik heb alleen maar willen aangeven, wat het potentieel gevaar was met de metalen trafo's. Natuurlijk gaat het niet mis, als je ze op de juiste manier gebruikt, maar dat geldt natuurlijk voor alles.

Wat de schok betreft, deze is niet te vergelijken met een schok van schrikdraad. Van beide kan ik uit persoonlijke ervaring spreken.  :?  8o

De trafo geeft een klap van 230V en met een vermogen van 30 VA (lees 30 W) dus ongeveer 8 ampère. Doordat het een continue stroom is dus echt wel iets waarvan het licht in je ogen uit kan gaan. Het menselijk lichaam ervaart 30mA al als pijnlijk, dus kun je nagaan wat 8 A (8000 mA) doet. Zelf herinner ik me, dat ik het gevoel had in een vrije val te verkeren na een enorme duw te hebben gehad.

Schrikdraad heeft een spanning tussen 6000 en 13000 V. In tegenstelling tot een trafo geeft een schrikdraad apparaat en korte hoge energiepuls. Weliswaar kan er dan een stroom lopen van ruim 10 A, maar door de korte duur (0,1-0,5 ms) voor het lichaam niet funest. Zie filmpje

Wel schijn je het risico te lopen bij plassen over schrikdraad dat de kringspier van de blaas in een langdurig kramp kan komen, waardoor plassen niet gaat. Blijft oppassen, anders moet je ook nog langs spoedeisende hulp.  >:-D

In mijn werkzaam leven gebruikte ik wel eens de Wimshurst machine. Liet leerlingen in een onderbroken kring staan. De leerlingen aan het uiteinde kregen een statiefstang in een hand en dan tussen de stangen een vonk trekken. Van te voren legde ik hun uit, dat de stroom door hun lichaam ging en ze dat konden voelen als schrikdraad. Ondanks de 'angst' wilden ze het wel doen. Nieuwsgierigheid en ongeloof natuurlijk. Maar als de vonk dan oversloeg sprongen ze allemaal omhoog.   >:-D  >:-D
En de grootste lol was, dat er altijd wel een paar waren die nog eens wilden.  :D  :D  :D

Ik denk niet, dat je zulke proefjes nu nog met leerlingen kunt doen. Boze ouders, klachten bij directie en inspectie, onverantwoorde lesmethodes.
Ik was, denk ik, te ouderwets. ik was meer van leren door ervaren. O:-D

Wij zijn niet bang
25 kV boven je hoofd en gewoon een plasje doen :-)

@citaat
Dacht dat de Bundesbahn 15kV was, maar dat maakt voor plasje niet uit. >:-D

Citaat van: digibert op donderdag 15 januari 2026, 15:36:2125 kV boven je hoofd
Een stoomlok op 25 kV?  :roll:  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat ja, denk eens na, dat water moet toch verwarmd worden?!?

En nu niet gelijk gaan lachen; ze bestonden echt:
dump.png
Bron: Reddit

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

:-)  :-)  :-)

sorry, ik moet toch lachen.

Leuke Hans!  :thumbup:

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Cor op donderdag 15 januari 2026, 09:41:57De trafo geeft een klap van 230V en met een vermogen van 30 VA (lees 30 W) dus ongeveer 8 ampère. Doordat het een continue stroom is dus echt wel iets waarvan het licht in je ogen uit kan gaan. Het menselijk lichaam ervaart 30mA al als pijnlijk, dus kun je nagaan wat 8 A (8000 mA) doet. Zelf herinner ik me, dat ik het gevoel had in een vrije val te verkeren na een enorme duw te hebben gehad.
Stoere verhalen Cor, het klopt alleen niet >:-D .
Basiskennis elektro: P=U*I  in dit geval: 30VA=230V*I  dus: I=30/230=0,13A oftewel 130mA. Nog steeds dodelijk en iig niet fijn, maar dat is wel heel wat anders dan de 8A waar jij op uit komt :?

Je hebt gelijk, Hans. Giga moment van verstandverweking. Zal de migraine van gisteren wel zijn geweest.  8o  :-(

En zelfs die 130mA zal nog zo gauw niet door je lijf lopen, dat kan pas bij een weerstand van minder dan 2k terwijl je toch al gauw, zelfs met natte vingers, 200k meet tussen je 2 handen, laat het ons dus maar bij 1 mA houden...

En ik, die dacht dat het hier over een nieuwe versie van mijn baan ging... >:-D

Een beetje "ontspoord" zullen we maar denken... :lol:  >:-D

Om terug (min of meer) op het juiste spoor te geraken  :thumbup:
Het pak heb ik vandaag afgehaald in het postkantoor, en snel uitgepakt! Heel nauwkeurig ingepakt.  :thumbup:

En foto's genomen, maar die moeten nog aangepast worden om gepubliceerd te krijgen hier.

En "tijd genoeg, komt altijd te laat?
Gisteren pas een plannetje gemaakt voor de tafels.  :roll:

En vandaag even geen of te weinig tijd om verder te "banen"...
Maar "wordt vervolgd" ;-)
Of: "come and see next week" ;-)

Je ziet het Herman, als jij geen tijd hebt, houden we je topic wel warm en onder de aandacht. >:-D  >:-D  >:-D

@citaat :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi dat het pak heel is aangekomen, en ach de foto's van de inhoud heb je ons al getoond, toch ;) ?

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Bulletje op woensdag 14 januari 2026, 18:44:12Nog even en dan durft Herman niet meer de kelder in met al die "adviezen"..  :o)

Misschien helpt dan deze oorwurm om toch af en toe de pomp te testen.

@citaat :lol:... but, no, not my style  ;-)

I'm in!  :mrgreen:

En nu toch nog even een update, vooraleer ik effectief aan een (toch weeral) voorlopige versie 6 kan bouwen.
Zoals de tafels nu staan, is er enorm veel plaats in het midden, wat ik later wel ga gebruiken - dus versie 7 dan  :?
Er is nog wel een andere reden: de basement moet nog worden geïsoleerd, en dus moet er ruimte worden gemaakt tussen de baan en de muur achteraan. Ik wou de tafels (dat zijn 3 van de gemaakte tafels) toch wel wat extra steun geven, vandaar.

Woensdag avond dus, had ik eindelijk een plan op papier, met de beschikbare ruimte op schaal, maar ook de tafels, in kleur volgens hoogte. En dan kon ik even zien hoe ik welke tafels waar kon gebruiken en kwam dan met dit plan op de proppen. Dan morgen naar de basement om de tafels effectief te plaatsen.
red_Marklin_V6_0_paper_plan_20260114.jpg

Maar buiten de waard gerekend (bij wijze van spreken), want 's morgens zag ik twee belangrijke e-mails, zowaar eentje van Roland, de verkoper, die eigenlijk bevestigde wat ik in de tweede e-mail van Canada Post kon lezen: het pakket was afgeleverd in het postkantoor.
Dus mijn eerdere frustratie was onterecht... Sorry Canada Post  ;-)
En turbo mode naar het postkantoor en daar was ze dan: een vrij grote doos, vooral door het vele beschermende opvulsel, waar Roland een prima job had gedaan. Een toeristische kijk op het postkantoor inclusief  ;-)
red_Marklin_V6_1_delivery_1_post_office_20260115.jpg

En dan toch maar even uitpakken, zelfs vóór de tafels effectief op zijn plaats stonden. Maar ik kon niet wachten, als een kind in een snoepwinkel?
red_Marklin_V6_2_20260115_100419.jpg

Later die avond, dan toch de tafels op zijn plaats gezet, en dan bemerkte ik, dat de vloer toch niet echt pas staat, want:
-waar ik dacht dat 3 tafels dezelfde hoogte hadden, bleek dat nu niet te kloppen.
-en omgekeerd: waar er hoogteverschil was, bleek het nu gelijk te lopen... :roll:
Maar ik heb aan beide uiteinden nu voldoende plaats voor keerlussen. En dit plan wijkt af, waar ik eerste een 90° hoek wou bouwen. Het is nu een "U" geworden, met zoals ruimte zat... dan denk ik aan de "E" suggestie van @Tony , maar zoals geschreven: dat is voor later!
red_Marklin_V6_view_20260115_162343.jpg

Dus dat wordt dan even "spelen" met spieën om de tafels uit te lijnen. De hoogteverschillen zouden dan hopelijk zonder problemen overbrugd worden door de slepen - hopelijk.

Maar vooraleer ik daar aan begin (straks allicht) wou ik toch wel even zien, wat ik nu effectief in bezit had gekregen. Ik had ze wel al op foto gezien, maar ik wou dus alle wagons uitgepakt zien en op een spoor...
Dus @Hanzi  ;-) deze twee foto's, en of de wagons nu in de originele verpakking zaten of met bubbeltjes plastic waren ingepakt, het maakte niet uit: alles voelde perfect aan! :thumbup:

@citaat :roll: :roll:
Hoe deze twee foto's... :roll:

Hier nu snel toevoegen:
Eerst de goederenwagons:
red_Marklin_V6_3_purchase_freight_20260116.jpg

En dan de passagiers wagons:
-daar is een grijze bij, die een sleper heeft...-
red_Marklin_V6_3_purchase_passenger_20260116.jpg 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: hermanvk op vrijdag 16 januari 2026, 13:37:01@citaat :lol:... but, no, not my style  ;-)
Deze dan?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Dat is een groot aantal nieuwe aanwinsten  :cool:
Gefeliciteerd daarmee! :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: hermanvk op vrijdag 16 januari 2026, 21:57:04En dan de passagiers wagons:
-daar is een grijze bij, die een sleper heeft...- 

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar is dat niet een Silberling stuurstand rijtuig, Märklin 4160?

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi stammetje kolenkarren trouwens, ik hou van die korte vierassers :favorite: .
En de rest ziet er ook prima uit.
Toch handig, tafels met verschillende hoogtes op een vloer met verschillende hoogtes; het wordt even puzzelen en schuiven maar dan opeens staat alles waterpas B) !

@citaat  @citaat 20260116_141001.jpg

Er plakte een klevertje op onderaan, met het nummer 4160.. :thumbup:

Dat wordt stelvoetjes plaatsen.

@citaat ik moest het even opzoeken. ;-)
Maar ik denk dat ik het kan oplossen met spieën.
Het grootste verschil is de tafel links vooraan. Die heeft dus 4 stelvoeten, maar staat al zowieso te hoog... 1.88cm.
De baan is lang genoeg om langzaam omhoog (en omlaag) te kruipen... :thumbup: