Even een update, want het waren weer twee intensieve dagen.
De updates volgen het al dan niet bezoeken door Wim..

.
Dat verplicht mij als het ware om ook verder te gaan met de treinbaan.
Ik zie net dat de laatste update op 19 april 2026 was, en dus wordt het tijd.

Er is veel en niet veel gebeurd: weinig of beter gezegd niets op de baan zelf, onder het oppervlak daarentegen

Alle wissels zijn nu aangesloten via een DB25 (die dus dient om de wissel tafel makkelijk los te koppelen van de baan).
Mijn wissel tafel is netjes opgekuist...

En mocht het nodig zijn, kan dat bord netjes omhoog geklapt worden..

En ook mijn Raspberry PI heeft z'n plaatsje gevonden: (om de Arduino aan te sturen)
Af en toe moest er iets aangepast worden en Wim voelt zich altijd geroepen - om echt te zagen...

Dus terug wat spelen/testen, en wat te verwachten was, gebeurde dus ook: panto's, die blijven haken..

Er moest dus redelijk wat bovenleiding worden aangepast en hier een daar een mast verplaatst, want wat eerst niet was opgemerkt bij het simpel testen met één loc, wordt dan dan wel een probleem als er langere passagier rijtuigen mee moeten over de wissels...

We waren dus weer goed (druk) bezig... En dan is het prettig om met z'n tweeën te zijn: ik aan de knoppen en Wim aan de problemen.

Dat gold ook bij het aansluiten van de wissels: draden trekken, aansluiten, testen en verder aankoppelen. Plus alle draden rustig in een korset van bindruggen inbinden, ook tussendoor aan de transfo's

Wat even voor bezorgheid zorgt, is die verdomde waterput, die zich op één of andere manier vult.. grondwater 🤔
Komt er smeltwater binnen via de afvoer slang - lijkt ook wel niet echt.. 🤔
De pomp zelf werkt dus goed - dat wel!
Dus dat moet opgevolgd worden...
En wat staat er nu op het programma Wel ik ga met de treintjes rijden, want er staat hier redelijk wat locomotief te wachten op actie, en voor mij DE uitdaging:
Bovenleiding en puko's op dezelfde baan of banen, en als ik het dan nog moeilijk wil maken, laat ik ze beide kanten oprijden..
Daar ga ik dan wat "verwittiging" inbouwen via een Arduino sketch (via buzzers of leds 🤔) , maar bijna niets automatisch wegens niet gebouwd om zoiets te ondersteunen..

Maar daarover moet ik nog even verder filosoferen en/of nadenken. Het spelen gaat mij zeker helpen om de knelpunten te identificeren

Waar ik wel al verder mee ga gaan:
Ik heb hier twee perrons liggen: eentje met de standaard 16V AC van Märklin en het andere (om mijn leven moeilijk te maken) opgebouwd uit twee leds (van de vorige versie nog), dat gevoed kan worden met de 4.75V DC transfo, die ik daarvoor al gebruikt had.

Die kan ik nu aan- en uitschakelen, maar daarvoor ga ik sensoren gebruiken en een Arduino sketch om de lichten aan- en af te zetten, afhankelijk of er perrons bezet zijn of niet... mijn hobby in een hobby...

En terwijl ik dan toch bezig ben, ga ik nog leds gebruiken (groen en rood) om aan te geven of en welk perron er bezet is of zijn=deel van mijn spelen
En dan ook nog: dat extra spoor, dat ik wil omhoog leiden om over de bestaande sporen heen een bocht te maken...

Kan ik eventueel nu nog als opstelspoor gebruiken..
En waar las ik ook alweer, dat het gras moe(s)t afgemaaid worden... 🤔
't Zal hier nog even duren, want een
toeristische foto kan of mag niet ontbreken..

We schrijven zaterdag 25 april, om kwart over zes in de morgen.. ondertussen weer weg en een nieuw laagje deze morgen..