Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Al van kinds af verzamel ik baanplannen die ik regelmatig herbekijk om inspiratie op te doen. En omdat het velen ontbreekt aan inspiratie om zelf een baanplan te maken is het misschien geen slecht idee er hier af en toe eentje uit de oude doos te laten zien.
Om te beginnen een toch wel bijzonder ontwerpje van Jouef uit 1965, een pendelbaan met 2 kopstations met keerdriehoek en een doorgangsstation halverwege. Opvallend is de obligate symmetrie voor die tijd en de fantasie die nodig is om de stations heel ver van elkaar te denken 😉 Maar wel met gegarandeerd veel speelplezier.
Let ook op de ontvangstgebouwen die haaks op de perrons staan, dat spaart veel plaats in de breedte die toch best zo smal mogelijk gehouden wordt.
Re: Oude baanplannen

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dank voor het delen  :thumbup:
Inderdaad belachelijk symmetrisch, heerlijk Old skool, maar nog nooit eerder gezien  :cool:
Dit smaakt naar meer, dus heel graag meer van zulke fraaie exemplaren!

N.B. ik had hier al eens enkele baantjes gepost. :wink:

Groeten,

Erik.

Enerzijds een totaal bizar plan, maar je kunt er wel een heel leuk treinbedrijf op uitvoeren dat in principe klopt, al ben je lopend net zo snel van het ene ststion naar het andere.
Laat je het middelste doorgangsstationnetje weg dan kun je beide baanhelften optisch scheiden met een berg of dichte stadsbebouwing, eventueel gecombineerd met een achtergrondfoto.
Het blijft wat stijfjes maar het kan.

Groet,

Peter
spoorz
gast

Hier is het extreem, maar zelfs op een veel grotere baan liggen de stations veel te dicht op elkaar als er meerdere zijn, zonder fantasie kom je er nooit, je moet de grotere afstanden er zelf bij denken, maar wie kan dat nog als de wagons tegenwoordig zelfs al perfect 1:87 moeten zijn (terwijl zelfs niemand de ruimte heeft om een perron te voorzien voor een deftige sleep rijtuigen 1:100...).
Hier is duidelijk gekeken naar de exploitatie, een didactisch baantje zeg maar, om te leren dat treinen geen rondjes rijden maar heen en weer.

Ik heb ook de indruk dat de baan bedoeld is om met twee te besturen... ieder een kopstation... en dan treinen uit te wisselen in het middenstation.

Ik ben fan.
spoorz
gast

Voor een baantje van 1965 is het ook opvallend dat er toen al aandacht was om meer ruimte te voorzien tussen de sporen waar perrons tussen liggen, iets dat ik op heel veel baantjes van nadien en zelfs op vandaag nog mis...
Ook de keerdriehoeken, zelfs voor een gelijkstroombaantje, zijn opvallend, maar gecombineerd met de vele  ontkoppelrails een goede basis voor een leuke exploitatie.

Of het zo opvallend is dat er in 1965 ook aandacht kwam voor andere zaken dan rails, weet ik niet.
Er waren best al 'serieuzere' modelbouwers en ook interessante ontwerpen voorhanden. Misschien niet direct bij de grote modeltreinfabrikanten, maar wel elders. Günther Fromm ontwierp banen met een zeker realiteitsgehalte en er zijn de (haast onovertroffen) met de hand getekende banen van PitPeg.

Märklin hield nog lang vast aan de vlakke tafel met hier en daar een vage aanduiding van een station of loods.
Ik was daar ruim 40 jaar geleden wat teleurgesteld over. Ik kon niet uit de voeten met de tekeningen zonder railnummers want hoe bouw je dat nou na? Maar de banenboeken van Märklin boden weer nauwelijks inspiratie: een ovaal, nog een en nog een, dan een achtje, nog wat ovalen...
Uiteindelijk vond ik mijn weg wel, onder andere door Fallers boekje: Modellbau leicht gemacht (profi). Vergeleken met nu is het duidelijk niet meer Old Skool maar het was ook niet onhaalbaar ingewikkeld. Veel van de nuttige tips gebruik ik nog.

Groet,

Peter
spoorz
gast

Märklin liet heel lang geleden ook wel eens baanontwerpen zien waar de exploitatie veel meer was dan een rondje rijden en het zijn juist die ontwerpen die altijd mijn aandacht getrokken hebben, ik laat nog wel eens zien wat ik bedoel, zelfs zonder enig landschap kun je treinen heel leuke dingen laten doen  ;)

if we don't try we will never know

Mijn interesse heb je gewekt. Zelf ben ik op zoek naar een leuke baan van ongeveer 280 x 120 en ook al denk ik al zoiets gevonden te hebben in de Zolderbaan van Peter van L ben ik toch nog steeds ook andere baanplannen aan het volgen. Nu is de symmetrie van dit baantje mij toch een beetje te maar de kopstations met het hoofdgebouw haaks op de sporen oogt zeker leuk. Maar dan moeten de afmetingen van het hoofdgebouw natuurlijk niet te fors zijn want dan is het geen ruimtewinner meer.
Ik hoop dat je meer van deze oude baanplannen gaat tonen.
groet, Wim
spoorz
gast

Dit baantje zou je kunnen uitvoeren met een keerlus in plaats van de 2de bediening/kopstation, eventueel met een klein schaduwstation.
Ik wil wel eens zo iets proberen tekenen op een oppervlak van 280x120.
spoorz
gast

Dit zou je er kunnen van maken voor 1-mans bediening maar met dezelfde rangeermogelijkheden.
spoorz
gast

Wim, waar gaat jouw voorkeur naar toe? Meerdere lagen? Schaduwstation? Kopstation? Rangeermogelijkheden? Railsysteem?
Ik wil wel eens iets bedenken en presenteren in een apart draadje, hier wil ik liever niet verder gaan dan iets dat nog gebaseerd is op het originele oude baanplan.
spoorz
gast

Om het toch een klein beetje realistischer te maken zou er een zo groot mogelijk hoogteverschil kunnen gemaakt worden tussen het doorgangsstation en het kopstation, maar aan de exploitatie verandert dat niets, ik zou het zoals vroeger bij een wat ruimere fantasie houden  ;) Spaart veel werk...

Een hoogteverschil kun je redelijk makkelijk creëren in dit voorbeeld, er ligt al haast een volledige cirkel. Die kan mooi een helix worden.
Ooit had Railhobby in de jaren 80 een artikel over de nu zo vaak gebruikte methode met triplex en draaienden om de spoorspiraal te maken. Ter inspiratie was er een baanvoorbeeld van station Boppard. Kennelijk lagen daar ook twee stations op het oog dichtbij elkaar maar op verschillende hoogte.
Liever wil ik helices vermijden, maar soms biedt het misschien uitkomst.
Of is het al te modern voor dit topic?

Groet,

Peter
spoorz
gast

Hier mag alles  ;)
Maar ik hou het bij KISS.
Een helix is denk ik ook niet echt nodig, als de helling al heel voorzichtig begint in de wisselstraat van het kopstation bereik je al een redelijk hoogte zoals het er nu bij ligt.
spoorz
gast

Helling van 4%, beginnend met 1% en dan 2% op de wissels, dan geraak je aan 7cm, dat lijkt mij haalbaar voor korte treinen en 't ziet er al direct helemaal anders uit.
Maar we wijken inderdaad steeds meer af van de oorspronkelijke bedoeling, niet te veel aantrekken van 't landschap was dat en een geloofwaardige exploitatie opzetten met zijn tweetjes.
't Een geeft meer plezier bij het bouwen, 't andere meer bij het rijden, de ene rijdt graag doelloze rondjes in een mooi landschap en de andere wil geloofwaardige treinbewegingen op een kale plaat, en daar is nog van alles tussen  ;)   

@citaat ja, zo is het nog Old Skool genoeg, al stonden er in diverse banenboeken van Märklin ook spoorviaducten die een volledige stijgingscirkel bevatten. Vaak maar een omwenteling zodat je de trein steeds goed kon blijven zien.
Ook waren er nauwelijks tunnels waar de trein helemaal in verdween. En waarom ook?

Groet,

Peter
spoorz
gast

Deze  ;)

@citaat yep, die onderste bedoelde ik! In het boek waar deze uitkomt staat er minstebs nog een, herinner ik mij.

Groet,

Peter

Wat waren we toen snel tevreden, en wat hebben we een lol gehad met dergelijke banen (ik althans)!
spoorz
gast

We dwalen verder af, maar 't blijft binnen 'oude baanplannen' ;)
En voor wie niet beseft hoeveel sleet een helix doet aan een locomotief, bij dergelijke banen werd een reserve loc meegeleverd...
spoorz
gast

En dit moet zo wat de natte droom geweest zijn voor elke helix liefhebber en was dan ook uitverkocht ;-)
Je kunt banen bouwen met veel aandacht voor landschap of veel aandacht voor exploitatie, maar je kunt ook met vooral of zelfs enkel aandacht voor helices, en dat is blijkbaar van alle tijden.

"Hoor ik daar iemand 3% zeggen? Waanzin! Wie heeft zoveel ruimte? We leveren wel een extra loc mee!"

Holy Moly! Dit maakt me echt sprakeloos...
spoorz
gast

Ik veronderstel dat het 'modelbanen' waren om in de vitrine van een winkel te zetten, als blikvanger kon dat wel tellen  ;)

Uit welk jaar komen de laatste drie foto's?
spoorz
gast

spoorz
gast

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 10 april 2024, 10:04:33"Hoor ik daar iemand 3% zeggen? Waanzin! Wie heeft zoveel ruimte? We leveren wel een extra loc mee!"   
Dit was dan ook spoor 0, dat reed zelfs tegen een muur op...                                                         
Destijds was 10% voor 00 'normaal', op de steilste stukken mocht het zelfs meer dan 13% zijn, toch volgens Märklin in hun banenboeken.
Maar wel een interessant banenplan naar functionaliteit toe, afgezien van de stijging van 24mm op een raillengte van 18cm...
spoorz
gast

Zonder die idioot steile helling maar wel met zoveel mogelijk behoud van het retro blokkendoospatroon van 15, 30 en 90 graden en alle rij- en rangeermogelijkheden van het oorspronkelijk ontwerp zou je er wel iets bruikbaars kunnen van maken:

Leuke rubriek!  Bij sommige foto's zeker herkenning aan oude baanplanboeken die ik ooit heb gehad.
Mild bedoelde kritiek: Deze voorbeelden zijn meer veredelde trambanen, al zijn de rijmogelijkheden legio, da's dan weer een leuk aspect.
In oude banenboeken werd vooral met veel onlogische liggende wissels gewerkt, kennelijk om de verkoop hiervan te promoten.
Zelf zoek ik ook een banenplan maar dan wat realistischer volgens de opvatting minder is (vaak) meer.
Maar ga er beslist mee door Spoorz!
Blijf het zeker volgen.
spoorz
gast

Niet helemaal akkoord met de milde kritiek, ik zoek uit die stokoude baanplannen net die waar zinvol kan op gereden worden. Het voorgestelde plan van Jouef met 2 kopstations met keerdriehoek en doorgangsstation is juist naar exploitatie toe heel zinvol en heeft mijn inziens niets met trams te maken... Er zit ook geen wissel te veel in. En 't was heel ongebruikelijk voor die tijd, toch in de banenboeken van de grote merken.
Al wat er van Märklin in de loop van de gesprekken is bijgehaald heeft inderdaad een heel hoog speelgoed gehalte, maar dat is tot op vandaag nog niet veel veranderd  ;)   
Maar laat duidelijk zijn dat ik iedere keer zal proberen om te vertrekken van een plan dat niet beantwoord aan het ovaal binnen ovaal concept waarbij de ovalen verbonden zijn met nooit gebruikte wissels omdat er 2 treinen tegelijk hun rondjes moeten draaien. Maar de ovalen mogen en moeten en moet er wel bij genomen worden om de verschillen te tonen en een beetje compleet te zijn.
spoorz
gast

Märklin verkocht ook heel graag seinen destijds  ;)
Maar je wist wel wat je waar kon opstellen.
Net zoals de aanduiding van waar de sporen voor dienden, dat ontbreekt toch in latere baanplanboeken.
Enfin, uit alles kun je wel iets leren.

Bedankt voor uitleg Spoorz! Helemaal eens met je antwoord.
spoorz
gast

En nog ter verduidelijking, dat is mijn voorkeur, een beetje zinvolle exploitatie, maar ik nodig iedereen uit om hier om het even welk oud baanplan te presenteren, maar toch graag met een woordje uitleg waarom dat plan precies gekozen is, 't mag niet de bedoeling zijn hier zoveel mogelijk plannen te plaatsen, ik zou het liever bij de plannen houden die om een of andere reden in ons geheugen zijn blijven hangen.

Hallo,

Dit is een plan dat me altijd intrigeerde:

Plan 17 uit boek 350.

Anlage 17 uit boek 350.jpg

Een (keer)lus boven en een (keer)lus beneden met elkaar verbonden plus mogelijkheid tot rangeren.
Beide lussen kunnen in twee richtingen bereden worden.

Jammer vond (en vind) ik bij dit plan dat de randen veel hoger zijn dan het midden. Nu zou je het wellicht precies omgekeerd neerleggen (de keerlus naar beneden en eventueel een schaduwstation).
spoorz
gast

Dit is inderdaad een klassieker. 't Is de verbeterde versie van dit plan uit een ouder baanplanboek met als grote voordeel dat er maar 1 verbinding is tussen boven en beneden en de treinen zowel boven als beneden kunnen blijven rondrijden. In het originele plan moesten alle treinen constant bergop en bergaf rijden.
spoorz
gast

Het baantje moet in vele varianten ontelbare keren zijn nagebouwd. Ook ik kon het niet laten, toen mijn kleinzoon een doos afgedankte sporen kreeg heb ik een variante uitgewerkt met wat we ter beschikking hadden en hem het baantje laten bouwen. Traditioneel is het niet verder geraakt dan rails op een plank, van zodra er kon gereden worden lag de bouw zelf stil, maar we wisten wel wat het zou kunnen worden ;-)

graag een glaasje wijn

fem #38 : dat plan heb ik omgezet naar C rails voor iemand.Als er interesse is plaat sik de tekening hier wel.
spoorz
gast

Doen!  ;)

graag een glaasje wijn

hier dan het plan dat wel ietsje ruimer is maar als je er rechten van tussen haalt kan het op dezelfde oppervlakte.Plan is makkelijk aan te passen naar #36

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: stijn op dinsdag 16 april 2024, 11:38:51Hallo,

Dit is een plan dat me altijd intrigeerde:

Plan 17 uit boek 350.

Een (keer)lus boven en een (keer)lus beneden met elkaar verbonden plus mogelijkheid tot rangeren.
Beide lussen kunnen in twee richtingen bereden worden.

Dit vind ik inderdaad al jaren een een uniek baanplan, staat ook hoog in de WOSA Top-10!

Nog een oude van Mäklin uit, "Märklin miniatuur railways HO"
spoorz
gast

Zo zal mijn retro baantje er moeten uitzien, veel wissels en alles gepresenteerd op een hagelwitte plaat  ;)

In welk jaar Anno Domini is dit baanplan in post nr. 44 uitgegeven 1211?
Aan de dikke wisselaandrijvingen te zien voor 1965 nog?
Toch altijd een leuk extra weetje. ;)
spoorz
gast

Het bijhorende station:
spoorz
gast

Komt uit een Märklin boek dat er was van 1954 - 1968.

Aha,
Nog meer fraais daar in te vinden?
Laatste baanplan heeft wel veel allure.
Kost wel aardig wat ruimte.

spoorz
gast

Het volledige baanplan heb ik nog nooit ergens gezien, het boek waar de foto's uitkomen is ten andere geen baanplanboek.