Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Haha toevallig ook nog precies post 200 als mijlpaal Fem!
Een leuke puzzel voor een regenachtige dag is de totale nieuwwaarde van de rails van het laatste plan berekenen. :D
Leuk lijkt mij ook te bekijken waar er nog een wisseltje meer kan gelegd worden...
Ik denk dat Märklin destijds failliet is gegaan omdat deze baan niet gebouwd werd  ;)
Voor wie de kostprijs wil berekenen, dit zit er in aan wissels, maar om nu te zeggen dat 35 Engelse wissels veel is...
Citaat van: spoorz op woensdag 08 mei 2024, 19:30:18In een oud Fleischmann banenboek vond ik een toch wel bijzondere wisselstraat. Iemand een idee wat hier de bedoeling kan van zijn behalve een kruising toevoegen die voor niets nodig is? Links afslaan met een rechts wissel...

Even terug naar deze niet logische wisselstraat. Toevallig zag ik een oud plaatje (60'r jaren) van Santpoort Noord.
Haarlem - middenspoor Santpoort Noord - IJmuiden lijkt op zich ook niet logisch ............

BLIJ dat ik analoog RIJ

En kan je dat plaatje met ons delen, Freek?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: spoorz op zaterdag 11 mei 2024, 09:46:10Ook in de DDR hadden ze modeltrein tijdschriften, Modelleisenbahner verscheen zelfs maandelijks.
Omdat de Oostduitsers niet bepaald groot woonden stonden er dikwijls ontwerpen in waar je kunt uit leren om in een kleine ruimte toch een heel aantrekkelijke baan te bouwen. Ze gebruikten uiteraard veel TT, maar je zag toch heel vaak de rond-om-rond bouwwijze waar je visueel een oneindig lange baan kunt mee voorstellen, in een klein kamertje kan zich dan veel meer afspelen dan op de tafel die in het midden staat en vele malen groter is, een mens heeft nu eenmaal geen zicht van 360°.

Dat is een prachtige modelbaan  :thumbup:

Dit weekend had ik een hele goede vriend te logeren. Afkomstig uit Halle Neustadt, maar al jaren woonachtig in Hamburg heb ik veel van hem over de DDR geleerd.
Hij kwam met een kist trein spullen en een fraaie catalogus.
Ik wou jullie de plaatjes eruit niet onthouden:

Image_2024_05_12_15_14_55_0.jpg
De voor- en achterzijde van de catalogus

Image_2024_05_12_15_15_24_0.jpg
Geen echte baanplannen, maar het bekende ovaaltjes met de uitbreidingsets

Image_2024_05_12_15_14_55_1.jpg
Wel fraaie illustraties, tekenend voor de DDR

Image_2024_05_12_15_15_24_1.jpg

Image_2024_05_12_15_15_42.jpg
En op de laatste pagina wel een verwijzing naar een baanplannenboek.

Groeten,

Erik.
Op speciaal verzoek van Hanzi even gezocht naar een duidelijk plaatje en zo kwam ik bij de "buren" uit.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/80B72547-AF40-40C6-B66F-C805DFD9A625-66353af0622b8.jpg
Ten tijde dat Lovers daar ging rijden was het linkerspoor richting IJmuiden opgebroken. Dus als je van IJmuiden kwam maakte je een rare slinger via linker naar rechter spoor.
Ter aanvulling op de posting van Erik, trouwens ook weer veel ovaaltjes in de diverse catalogi:
https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/tech.asp

@citaat Bedankt voor de link, Freek!
Daar staat o.a. het door mij laatst genoemde boek met baanplannen bij, maar er staan zeker nog meer pareltjes bij :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ga zo door met het plaatsen van de nostalgische baanplannen en foto,s, hierbij herinner ik me de tijd dat ik zelf met modeltreinen begon.
Victoria22.
Nog even verder terug in de tijd, nu iets uit een Amerikaans boekje van 1956.
't Ligt er wel aan dat ik er speciaal op let, maar je komt bij weinig plaats toch gauw op 2 kopstations en een tussenstation uit, en met wat kronkels kan er zelfs nog een lange rijweg tussen zitten op weinig plaats. En ook als het wat groter kan zijn blijft het een geweldig concept om treinen heen en weer te laten rijden.
Dit zijn toch heel fraaie ontwerpen. Qua scenery is er al heel erg nagedacht zo te zien. Uit 1956?
Dat was nog de tijd waarin 'we' zeiden dat in Nederland alles 25 jaar later gebeurde dan in Amerika.
Alleen de bereikbaarheid van delen van deze banen is niet echt om over naar huis te schrijven.

Groet,

Peter
Fem,
Kun je uit dit boek ook iets van de "very small tables" en van 1 of w hoofdstukken verder plaatsen?
Leuk voor de (her)beginner(s) onder ons.
Ik zal eens verder op zoek gaan naar kleine baantjes voor (her)beginners, ik heb er hier alvast eentje uit de allereerste jaargang van Miniaturbahnen (nu Miba) en dat was al in 1948/1949. En 't mag gerust nog getoond worden  ;) 
En voor wie het misschien niet gezien heeft, minimum radius 50cm voor spoor 00 terwijl 35 cm destijds nog gangbaar was voor spoor 0  ;)
Op verzoek nog even terug naar Amerika 1956.
Opvallend is het streven naar veel rijlengte op kleine oppervlaktes. Op 't eerste zicht veel ovalen binnen ovalen maar bij nader toezien zit het beter in elkaar en met minder wissels dan de Duitse modeltrein fabrikanten gewoonlijk lieten zien.
Ook interessant is het advies iets kleins te bouwen dat later in een grotere baan kan opgenomen worden.
Al bij al werd er destijds blijkbaar veel beter nagedacht over baanplannen dan op vandaag.
Hmm, in de USA is alles "bigger" volgens een reclame spot uit het verleden, daar lijkt het hier allerminst op. Zitten leuke ontwerpen bij.
't Waren eerder de Italianen die het al in 1951 groot zagen  ;)
Ik denk niet dat loc op de cover op dezelfde schaal is als het baanontwerp...

Dag Fem.

Bijzonder hoe de Amerikaanse banen geïllustreerd zijn: enkel lijns baanplan met 3D scenery.
Op de Italiaanse cover valt te lezen dat er een modelbaan in staat uit Villa d'Alme, wellicht dat die eronder staat afgebeeld.

Groeten,

Erik.
Veel van die oude baanplannen zijn prachtig geïllustreerd, soms pentekeningen, soms geschilderd. Alleen daarvoor verzamel ze ik. Die tekenaars konden er echt wel iets van! Ook allemaal kunst die verloren dreigt te gaan...
 @citaat

Dat ben ik helemaal met je eens, ieder woord! Denk ook aan Rolf Knipper's ontwerpen en tekeningen. Gewoon fantastisch om die met enige regelmaat te bekijken.

Die Amerikaanse banen zijn idd zo gek nog niet...

Groeten,
William

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 17 mei 2024, 09:04:45Die Amerikaanse banen zijn idd zo gek nog niet...
Ooit had ik ook een Amerikaans drukwerkje, nou ja zeg maar gewoon een dik boek. De titel van het werk was Hi Rail en het kwam uit in circa 1946 -47. Na vele jaren van mijn omzwervingen is het ergens verloren gegaan en heeft, hopelijk, iemand anders zich er over ontfermt. Veel echte baanplannen stonden er niet in voor zover ik mij herinner. Wel veel foto's van bestaande banen variërend van tafeltop formaat tot reusachtige clubbanen in zowel H0 als 0 schaal. Heb in mijn jeugd vaak in dat boek zitten kijken, foto's bestuderen en (bouw)beschrijvingen lezen. Dan verbaasde ik mij over het vernuft om een enkelsporige lijn op een tafel van 2x1 meter tot wel vier niveaus omhoog ging en dan weer naar beneden om het ovaaltje rond te krijgen. Een geweldige rijlengte op een gewoon tafelformaat. Of het ook mooi was is een kwestie van smaak, vernuftig vond ik het wel.
 En dat in een tijd dat het modelspoor gebeuren in Europa nog in de kinderschoenen stond maakten die Amerikanen al reusachtige realistische banen. Ik bedoel toen ik dat boekje voor het eerst in handen kreeg waren we al begin jaren zestig. Zo maar dik 15 jaar later en veel van de banen in het boek waren al gebouwd in de aanvang van de veertiger zo niet eind dertiger jaren. Zeker in de 0 schaal.
Eens kijken of ik de komende dagen tijd heb om te zien of hier iets instaat...
Even terug naar 101 track plans. Vond hem in pdf voor de liefhebbers.
https://www.trains.com/wp-content/uploads/2021/01/101-Track-Plans.pdf

En speciaal voor Henk, hi-rail is een merk wat al heel lang bestaat. En je raad het nooit ............. met middenrail.
Merci, een latere uitgave met betere druk dan wat ik heb  ;)
Nog eentje voor beginners en met een prachtig plaatje er bij, uit Minaturbahnen/Miba van 1984.
En hoeveel mooier is een wat grilligere omloop dan een puur ovaal of cirkeltje...
En dan eentje uit M+F Journal (later Eisenbahnjournal) van 1976.
M+F stond natuurlijk voor Merker und Fischer (en niet voor Modellbahn + Fachteitschriften) en het magazine was dan ook grotendeels gevuld met hun producten, maar er stonden ook heel mooie en wat speciale baanplannen in, veelal industrieel en met prachtige tekeningen van Barkhoff.
Deze is is er eentje voor de liefhebbers van helices  ;)
Industriebaantjes uit M+F Journal, Barkhoff deed weer zijn best.
Dat zijn zeker mooie tekeningen!
Een industrieel baantje uit M+F Journal:
Nebenbahn romantik uit M+F Journal, veel plaats heb je er niet voor nodig.
Bij M+F Journal waren ze in industrie geïnteresseerd en dan vooral wat zich onder de grond afspeelt. Barkhof wist dat meesterlijk te tekenen.
Ik heb zo het idee dat er hier liefhebbers gaan zijn, helices, schaduwstations en alles wat onder het maaivlak ligt wordt hier heel veel getoond, dat kan dus beter ook wat aangekleed worden  ;)
En nog eentje, ook uit M+F Journal.
Die publiceerden ten minste iets dat je niet overal zag  ;)
M+F Journal zocht het toch vooral onder de grond:
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 17 mei 2024, 07:18:56Op de Italiaanse cover valt te lezen dat er een modelbaan in staat uit Villa d'Alme, wellicht dat die eronder staat afgebeeld.
Het baanplan is inderdaad van Villa d'Almè en was daadwerkelijk gebouwd, in h0.
Knap bedieningspaneel ten andere voor 1951!

@citaat
Er staat dat de baan H0 3-rail is,
zou dat Märklin geweest zijn?

Groeten,

Erik.
Ik weet het, we kleuren nu een beetje buiten de lijntjes, maar ik toon je de rest van het artikel ook en het vervolg in een later nummer.
Nooit geweten dat de Lire destijds zo snel devalueerde, op 2 maanden tijd was de prijs van het tijdschrift verdubbeld...
En het vervolg. De foto's zijn slechte kwaliteit maar ik heb eens maximaal ingezoomd en dat lijkt wat rails betreft alvast geen Märklin, eerder zelfbouw 3-rail.

@citaat  @citaat
Een indrukwekkende modelbaan! :thumbup:
Erg veel animatie, zeker voor die tijd
en zelfs een dag- en nacht simulatie!  :cool:

Groeten,

Erik.
Nog eens terug naar lang vervlogen tijden, een Amerikaans baantje uit M+F Journal dat met fantasie ook voor bij ons kan gebouwd worden als het rollende materiaal maar klein gehouden wordt.
Een mooi voorbeeld van 2 baantjes in 1, zelfs op zeer klein oppervlak met een midden achtergrondplaat om de boel op te delen. Veel mooier dan alles ineens te kunnen zien.
En ook een voorbeeld dat een klein baantje om mee te beginnen kan hergebruikt worden in een veel grotere baan. Niet direct te groot bouwen maar er wel al aan denken is een goede ingesteldheid.
En nu wat ze er later van gemaakt hebben:
40 jaar terug in de tijd, eentje uit Modell Eisenbahner van 1984.
Het is veel interessanter door de combinatie van normaalspoor en smalspoor dan het zelfde baanplan zou zijn als er overal normaalspoor zou liggen. Nu kan voor de exploitatie (en voor wie zo iets interesseert natuurlijk) niet iedere trein overal komen.
Vette lijnen zijn normaalspoor, fijnere lijnen zijn smalspoor en er is een koppeling smalspoor-normaalspoor.
Veel plaats is er niet nodig maar wel gegarandeerd heel veel uren speelplezier en meer dan genoeg te doen aan de aankleding.
Hier blijkt weer de enorme voordelen van een baan langs de wand en komt nog bij dat je het geheel nooit in 1 oogopslag kunt zien.
Creativiteit vind je vooral bij klein behuisden.
't Moet echt niet altijd supergroot zijn, minder is soms meer  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat is nog wel een uitdaging, er zitten wissels in waar het normaal- en het smalspoor met elkaar verbonden worden.

Dergelijke wissels zijn normaal door diverse fabrikanten leverbaar. Uiteraard niet met middenrail. Moet je maar normaal doen en niet zo een exotisch systeem gebruiken.  >:-D
Bij verschillende fabrikanten verkrijgbaar? In OostDuitsland? 't Zal wel DIY geweest zijn  ;)

Ik heb het niet over wat toen gebruikt is. Geschiedenis, het verleden, historie is heel interessant om er van te leren. Niet om er in te leven.

Fantasietjes op de baan

Mooi verder doen met jouw draadje zoals je bezig bent. Vindt iemand het niet leuk, so be it. Dat ie dan het draadje gewoon niet meer bezoekt.
Ik denk dat de enige die hier tegenwind gaf het helemaal niet over de inhoud van dit draadje had gezien het ontwerp van zijn hand dat ik hier ter illustratie van hoe het niet moet heb geplaatst, 'k heb nog niet veel meegemaakt dat iemand zijn eigen werk zo afkraakt. Neen dat was echt op de man spelen ipv op de bal, om de een of andere reden mag chef baanplannen mij niet, en ik vond het wel leuk dat hij zichzelf zo hard tegen spreekt, voor mij mag zo iets zeker blijven staan, het moedigt mij nog aan, ofwel houdt hij het hier voor bekeken of beter nog, kan hij hier misschien ook nog iets opsteken  ;)
En 't allerleukste voor iedereen zou zijn dat hij zelf ook eens iets laat zien waar we wat zouden kunnen aan hebben...
Ik weet het, dit is hier al getoond, zeker wat concept betreft en in allerlei verschillende uitvoeringen, maar ook Rivarossi propageerde het over en weer rijden ipv rondjes rijden al in zijn catalogus van 1954.
Eigenlijk niet verwonderlijk, treinen konden al van in het begin vooruit en achteruit rijden, kopstations hoeven dus helemaal geen probleem te zijn, nu lijkt het soms dat ze tientallen functies hebben en vooruit-achteruit er niet meer bij zit  ;)
Wat opvalt aan dit ontwerp is de symetrie. Maar uiteraard geen probleem voor een creatieve modelbaan bouwer. Bovendien is nog wel ruimte om het wat uit te breiden en dan doel ik op het midden "station".
Het mooie hiervan is dat harstikke simpel is, ten tweede het is op een paar "planken" te bouwen, ten derde er is genoeg rij en rangeer werk en ten vierde er is al dan niet beperkt ruimte voor scenery. I love it!
Het simpele achtje moet ook niet onderschat worden, het schaduwstation kan dienst doen als gecombineerd kopstation voor beide richtingen zodat er met keertreinen en treinstellen een leuk over en weer verkeer mogelijk is op het zichtbare gedeelte. Dat kan natuurlijk ook met een ovaal met schaduwstation, maar bij de 8 ligt het station schuin op de tafel wat altijd speelser oogt en komt het element verschillende niveaus er bij wat voor scenery liefhebbers mischien interessanter is. En ja, ik vergeet het bijna, je kunt er natuurlijk ook gewoon op rond rijden  ;)
Als voorbeeld eentje uit Loco Revue van 1980.