Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Ik heb er hier nog eentje dat ik gemaakt heb op basis van een ontwerp van Fromm dat dan weer gebaseerd was op het echte station Wildbad.
'k Heb het zelfs eens uitgetekend met M-rails ;)
@Lapjeskat
Baas boven baas!  :P
Minimaal baantje.jpg
 @citaat Stoppen op een draaischijf spaart veel wissels uit en heeft niet veel breedte nodig, ideaal voor wat je wil.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leon vroeg mij om het baanplan van de "Quadratbahn" die ik onlangs in Tony's topic postte. Om dat draadje niet verder te vervuilen én omdat het om een oud baanplan gaat dat niet verloren mag gaan (al was het maar door Leon's verzoek om het te publiceren ;) ), onderstaand het ietwat volle baanplan inclusief schaduwstation!
IMG-20251109-WA0002.jpg
IMG-20251109-WA0003.jpg

En nog wat plaatjes in diverse bouwstadia om het baanplan te ondersteunen:
IMG-20250221-WA0000.jpg
IMG-20250221-WA0001.jpg
IMG-20250221-WA0003.jpg
het spoor met de blauw-witte rijtuigen werd later het best wel steile spoor naar het schaduwstation (en weer terug)

Word zeer gewaardeerd! :thumbup:  :thumbup:
Heel veel dank voor de moeite Hans.
En ja dit is het juiste topic er voor.
De tekenmethode op zich mag zelfs niet verloren gaan, zo ben ik ooit begonnen en pluk er nu nog altijd de vruchten van bij het tekenen met Wintrack. Ik zou iedereen die naar een wit beeldscherm zit te staren en niet van wal geraakt adviseren ook eerst iets te proberen op papier  ;)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@Hanzi Lekkere nostalgie, geweldig!
Ik heb ook nog eens in mijn archieven gegraven en ben er eentje tegengekomen van 1971 toen ik 15 jaar oud was.
Getekend met passer, gradenboog en meetlat, op mooi tekenpapier, en dan zorgvuldig in Chinese inkt gezet. Een origineel dat heilig was  ;)
Er werd dan op fotocopies ervan allerhande bijgekliederd om het origineel te vrijwaren.
En omdat de vraag waarschijnlijk toch zal komen, ja, ik kon daar volledig rond lopen in een kamer met allemaal rechte wanden, een luxe die ik bij het verlaten van het ouderlijk huis achter mij heb moeten laten, daarna waren er altijd schuine dakhellingen die een domper waren op de feestveugde.
M1971.jpg
M1971s.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Mooi sporenplan, Franky :thumbup:
Dat moet een beste berg geweest zijn!  :cool:

Hoe herkenbaar, ik heb mijn droomontwerp vroeger met een Märklin tekenmal voor M-rails getekend op polyester met meerdere lagen, zoals hoogtes, artikelnummers en plattegronden met infrastructuur en gebouwen.
Ik vraag mij af of ik het nog ergens heb  :roll:

Groeten,

Erik.
Hier begrijp ik uit Franky, dat deze baan ook echt gebouwd en in bedrijf geweest is?
Het ontwerp rammelt langs alle kanten maar bedenk dat ik toen 15 jaar was en alle materiaal dat ik had er moest in verwerkt worden. Bijkopen om iets beter te doen passen of logischer aan te leggen kon niet meer, er werd toen al verwoed gespaardvvoor een bromfiets op mijn 16de.
Maar 't was best een leuke baan om niet gehinderd door enig bedrijfsplan treintjes naar hartenlust op te laten rondrijden.
En bovenal, er was geen internet, dus geen bemoeienis van lang alle kanten over wat wel en niet kon ;-)
Those were the days.
@citaat  @citaat Ja, zeker, die baan is in bedrijf geweest, de uren dat er op gereden is zijn niet te tellen, maar verder dan rails en techniek is ze nooit afgewerkt, dat interesseerde mij toen al geen knijt. Ik ben een verzamelaar en techneut, meer niet. Alhoewel ik toen de huisjes er nog bij zette  ;)
Herkenbaar,
Had op 15-jarige leeftijd baan op zolder gebaseerd op een baan uit het railplanboek voor M-rails.
Wel veel van geleerd: hoe wissels en seinen aan te sluiten; ik had zo waar een vereenvoudigd bloksysteem.
Oude 2e hands locjes weer rijvaardig maken, dat was soms hele uitdaging, spannend als je dat voor de 1è keer allemaal uit moest vogelen.
"Those were the days!'
Als we het toch over nostalgische gevoelens gaan hebben, ik heb zo'n 50 jaar geleden een volledig geautomatiseerde baan in elkaar geknutseld met M-rails, twee treintjes konden continue rijden. Volledig analoog uiteraard. Alles met relais en schakelrails. Het originele ontwerp van de layout kwam van mijn vader. Ik vraag me nog altijd af of 'ie het uit een boekje had of zelf gemaakt had.
Later min of meer omgezet naar mijn huidige Z-spoor. De oude m-rails, locomotieven, wagons en wat dies meer zij liggen nu bij mijn broer in de kelder te verstoffen.
Hier het TRA bestand van de Z variant in Wintrack 9: Pas baantje.tra
Voor degenen die het niet kunnen openen een screenshot van het geheel.
Pa's baantje.jpg
Ik heb er ook nog eentje van toen ik 10 jaar was, terug naar 1966  ;)
Nog een Märklin baantje avant la lettre, ovalen en achten allemaal in elkaar passend zodat meerdere treinen konden rijden zonder te 'botsen'.
Ik was toe blijkbaar al een pietje precies, elk draadje staat er op  :)
Leuk is de evolutie te zien naar mijn latere baantjes, daar was van ovaaltjes totaal geen sprake meer, ik was toen de Märklin school blijkbaar al een beetje ontgroeid.
Deze is waarschijnlijk met een sjabloon getekend, op mijn 10de was ik het tekenen met passer, gradenboog, lineaal en Chinese inkt blijkbaar nog niet meester, 't was nog met 'Sinterklaasstiften'.
1966.jpg
Vermoedelijk denkt nu zowat iedereen bij sjabloon aan het blitse oranje ding dat Märklin toevalling ook in 1966 op de markt bracht, maar dat was net na het maken van deze tekening...
IMG_0233.PNG
Neen, ik moest mij toen behelpen met een zelf gemaakt sjabloon uit stevig karton, een methode die ik toen gevonden had in de oude Faller 840 brochure:
Schermafbeelding 2025-11-11 090620_resize_2.png
En dit was wat in de brochure stond:
Schermafbeelding 2025-11-11 085443.png
Schermafbeelding 2025-11-11 085522.png   
Omdat deze methode  op zijn zachtst gezegd niet zo heel accuraat was heb ik dan het Märklin sjabloon aangeschaft, maar tot mijn verbazing was dat naar hoekafwijkingen al niet veel beter.
Daarom ben ik dan later overgeschakeld naar de passer, lineaal, gradenboog methode die ook al in de Faller brochure stond maar voor een 10 jarige wat te hoog gegrepen was, ik denk niet dat ik toen al een deftige passer en gradenboog had.
Ja, zo is het allemaal begonnen en het duurt nog altijd voort  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik moet toch zeggen dat dat oranje tekenmalletje me al jaren -en nog steeds- prima bevalt!

@Lapjeskat
Ik had een andere 'blitse' tekenmal:
de 0209, opvolger (1981) van de 0206.
De mal is in 2010 tegen verzendkosten
van eigenaar verwisseld via dit forum.
De baanplannen werden inmiddels ietwat
accurater middels AutoCad uitgetekend.

Groeten,

Erik.
Ik heb het ook nog altijd, maar ben mij bewust van de nadelen die je met passer en gradenboog niet hebt. Met de gradenboog ben je voortdurend aan het rekenen en kloppen de hoeken veel beter. De hoekfouten stapelen zich ook niet op, toch niet als je goed beseft waar je mee bezig bent. En net daarvan pluk ik nog altijd de vruchten.
Kijk maar eens hoe hopeloos sommigen een plannetje willen doen passen als ze tekenen in Wintrack of die niet beseffen dat kleine hoekafwijkingen afhankelijk van waar ze zitten in een plan grote of kleinere pasfouten kunnen laten zien (die er in werkelijkheid natuurlijk niet zijn). 
Er zijn hier zo al meerdere gevalletjes gepasseerd als je het gevolgd hebt.
Met een sjabloon leer je dat niet.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 11 november 2025, 09:40:48de 0209, opvolger (1981) van de 0206.
Dat is er eentje waar ik bestaan niet van kende, weer iets om naar uit te kijken bij mijn volgend beursbezoek  ;)
Idem voor het bovenleiding sjabloon 0211, dat moet ik ook ooit nog eens zien te vinden.
Misschien tijd om weer eens wat oude in tijdschriften gepuliceerde baantjes onder de aanadcht te brengen.
In Eisenbahn Magazin 5 van 1996 stond wel een heel speciaal baantje, de Gipfelstürmer: als je niet veel plaats hebt bouw dan in de hoogte  ;)
IMG_7915_resize.PNG
IMG_7916_resize.PNG
IMG_7917_resize.PNG
IMG_7918_resize.PNG
IMG_7919_resize.PNG
IMG_7920_resize.PNG

In Loco Revue 404 van april 1979 stond ook een leuk baantje, een klein station gekoppeld aan wisselbakken in een kast:
Schermafbeelding 2025-11-11 194510_resize.png
Schermafbeelding 2025-11-11 194614_resize.png
Schermafbeelding 2025-11-11 194653_resize.png

@citaat
Inventief concept die ladenkast met opstelsporen  :cool:
In dat schaduwstation kun je heel wat treintjes kwijt  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Nog een leuke uit dezelfde serie uit Loco Revue 412 van 1980:
IMG_7885_resize.PNG
Schermafbeelding 2025-11-12 080917.png
Nu hoor ik al van alle kanten roepen dat je daar niet kunt op rijden met 1 keerlus  ;)
Klopt voor een Sinterklaasbaantje waar treintjes op rond rijden als kippen zonder kop, maar van zodra je ontdekt dat treinstellen in 2 richtingen kunnen rijden en dat andere treintjes mits er mee te rangeren ook 2 kanten op kunnen valt er toch wel lol te beleven op zo een baantje.
Toch als je het een beetje door elkaar haspelt zodat op het eerste zicht het ovaal verdwijnt:
Schermafbeelding 2025-11-12 080943.png
En als je er dan nog dubbelspoor van maakt en op de gepaste plaatsen stations aan toevoegt wordt het echt leuk:
IMG_7884R.PNG
't Is niet de kapstok die telt, 't zijn de kleren die je er aan ophangt  ;) 

Klein maar fijn kan ook, een kerstbaantje uit Miba van november 84.
Schermafbeelding 2025-11-12 104510_resize.png
Een klein baantje kan ook groots aangekleed worden en mits voorzien van de nodige rangeersporen veel plezier geven.
Schermafbeelding 2025-11-12 104307_resize.png
Alleen al voor de tekening is het herpubliceren na meer dan 40 jaar de moeite waard.
Schermafbeelding 2025-11-12 104422_R.png

Geweldig, die klein maar fijn baantjes! Ik moet ook maar eens wat gaan uitleggen, om te kijken of een dergelijk baantje kan bekoren. (Gezien de beschikbaar ruimte zal het wel moeten!)

Keep them coming (als er nog meer zijn)...

Bedankt aan alle mensen die hier één of meerdere bijdragen hebben gepost!

Met vriendelijke groet,
William
Als je zoekt op rangeerbaan, sideboard en nog zo wat termen die je tegen zult komen, dan vliegen de kleiene (rangeer)baantjes je om de oren.
Ik weet even niet meer of ie er al tussen staat maar a switchman's nightmare van Linn Westcott is zo'n leuk, klein ontwerpje.

Ook John Allens Timesaver is een leuke basis, waar je helemaal los op kunt gaan en velen ook al gedaan hebben.

Ene meneer Kaasschieter heeft er een hele studie van gemaakt: https://www.kaasschieter.net/railway/index.nl.html
Het baanplan van Bernd Schmid uit het boek Märklin-Bahn mit Pfiff 0328 is niettegenstaande al van 1984 nog altijd eens het bekijken waard, het boek zelf ook ten andere.
Er staan bij het baanplan enkele prachtige tekeningen.
Sorry voor de heel matige kwaliteit, maar het plan is zo groot dat ik mij beholpen heb met fotograferen ipv scannen, en dan nog in het half donker... Maar het boek is nog her en der te koop  ;)
IMG_0252_resize_resize.JPEG

Er stond ook een plannetje van Bernd Schmid in het boek Märklin modelbanen van Gernot Balcke uit 1980, dat ondanks het met M-rail uitgevoerd is toch knap in mekaar zit, de bijhorende foto's laten wel een (voor die tijd) heel mooie modelbaan zien.
HPscan13112025.jpg
HPscan13112025_resize_resize.jpg
HPscan13112025_20251113213529_resize.jpg
HPscan13112025_20251113213503_resize.jpg
HPscan13112025_20251113213608_resize.jpg   
Mooi boek van Gernot Balcke. Daar heb ik behoorlijk wat tijd aan gespendeerd :)

Het boek Profi-Tips van Bernd Schmid is ook een aanrader.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooie tekeningen en foto's uit de tijd van weleer, al moet er op het schaduwstation van Märklin-Bahn mit Pfiff niks ontsporen; nogal onbereikbaar...
Profi-Tps is van 1995, net oud genoeg (30 jaar) om er iets te mogen van reproduceren.
Ik zal het baanplan ook eens fotgraferen want dat is weer zo een onmogelijk formaat...

Dag Franky.

Fraaie baanplannen schotel je ons weer voor :thumbup:
De eerste van Bernd Schmid is werkelijk prachtig geïllustreerd! Al lijkt mij het station achter de draaischijf nagenoeg onbereikbaar, er is ook geen plek voor een mangat ...  En je mag ook hopen dat er niets misgaat in het schaduwstation  :roll:
Bij de tweede vraag ik mij af waar het gedeelte is waar men kan staan: er is niet veel ruimte over, zelfs met de sporen op de rand. Echter dat is opgelost wanneer een stuk of tien van die opstelsporen weggelaten worden. Daar wordt het ook een stuk rustiger van en het station niet kleiner en dan is het best een aantrekkelijk M-rails baanplan :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 november 2025, 21:15:39al moet er op het schaduwstation van Märklin-Bahn mit Pfiff niks ontsporen; nogal onbereikbaar...
Onderschat Bernd niet, hij had dat redelijk goed voor elkaar  ;)
HPscan13112025.jpg
Op de foto's is ook te zien dat er wel degelijk her en der mangaten zitten.
't Gaat ten slotte om een helemaal gebouwde en gefotografeerde baan hé.

@citaat Bernd was blijkbaar erg lenig ... :wink:

Groeten,

Erik.
Zijn tijd ver vooruit  ;)
HPscan13112025 (2).jpg
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 13 november 2025, 21:30:25@citaat Bernd was blijkbaar erg lenig ... :wink:
Als je het boek hebt zie dat hij daar zijn vrouw voor inzette  ;)
En voor de heel moeilijke plaatsjes, zijn kat.
HPscan13112025 (3).jpg
Nog wat plaatjes van de banen van Bernd, die zaten vol luikjes en behalve zijn vrouw werden er ook kinderen ingezet  ;)
HPscan13112025 (4)_resize.jpg
HPscan13112025_20251113233649_resize.jpg 
HPscan13112025_20251113233722_resize_resize.jpg
Allemaal baantjes tusen de 30 en 40 jaar oud, maar er kunnen er op vandaag nog veel iets van leren, dergelijke bouwwijze is eerder zeldzaam hier op het forum, behalve bij wie de boeken van Bernd Schmid heeft bekeken  ;)
Het baanplan van Bernd Schmids Profi-Tips ook eens gefotografeerd:
IMG_0261_resize.JPEG
Hoe hij overal bij kon om te bouwen, onderhoud te plegen en te fotograferen zag je al in de vorige plaatjes.
En als afsluiter het baanplan van Bernd Schmid uit het boek Märklinbahn+Landschaft 0327.
IMG_0263_resize.JPEG
IMG_0264_resize.JPEG
En hoe denk je dat Bernd Schmid dat allemaal ontworpen heeft?
Met zijn hoofd en getekend met potlood op papier  ;)
Ontwerpsoftware was er niet en is er nog altijd niet, alleen het tekenen gaat nu gemakkelijker... Vooral het werken met de gom  :P
Schermafbeelding 2025-11-14 064701_resize_2.png
Schermafbeelding 2025-11-14 064730_resize_resize.png 
Het bekijken van al die oude baanplannen gekoppeld aan mijn leeftijd zegt mij toch ergens dat ik destijds in die oude boekjes meer wijsheid over banen ontwerpen en bouwen heb opgedaan dan in de daarop volgende 30 jaar internetgebruik... Mijn boekenkast wordt nog heel regelmatig geraadpleegd  ;)
Dat geloof ik meteen!

Vooruitgang heeft ons veel gebracht, maar is zeker niet zaligmakend...
Foto #385 heeft veel weg van mijn schaduwstation.
Prachtige banen van Bernd Schmidt. Zoiets zou toch in een museum moeten staan!
Overigens was er ook een tekensjabloon voor c-rails, maar volgens mij zijn ze daar na enige tijd mee gestopt? Dat sjabloon had ook alleen maar radius r1 t/m r2 of r3.
@citaat  @citaat Inderdaad, maar jij kunt er waarschijnlijk beter bij  ;) Zelfs langs onder.
Er is ten andere nog iets interessant te zien op de foto: bij veel schaduwstations wordt de bekabeling onder de plaat gelegd en is daardoor moeilijk bereikbaar, beter is gewoon bovenop zoals hier getoond. Met oogvijzen de boel bundelen is ook interessant, dat is minder brandbaar dan boekbindertjes en houdt de draadjes weg van alle ander brandbaar materiaal...
In een oud boek van Gernot Balcke, "Die Schönsten Modellbahnanlagen" van 1976 is in de Nederlandse vertaling van 1978 "Modelbaan scenery" op de laatste bladzijde een lijstje opgenomen met Nederlandse Modelbouwzaken; 'k ben benieuwd wat daar nog van bestaat en wie de zaken kent of gekend heeft.
HPscan14112025_resize_resize.jpg
HPscan14112025_20251114224252.jpg 

@citaat
Merkelbach in de Kalverstraat  :thumbup:
Toch wel regelmatig daar geweest in m'n jeugd,
zeker na een bezoek aan de postzegelmarkt.
Volgens mij was op de begane grond speelgoed
en op de verdieping de modelbouw.

Groeten,

Erik.
Lucas was indertijd een bekende winkel in hobby-artikelen die vaak op de artikelenlijst van de middelbare scholen stond.

Knipa zegt me helemaal niks terwijl ik in die tijd toch actief lid was van de Eindhovense Modelbouw Vereniging (die bestaat nog steeds)

Het boek heb ik vorig jaar als verjaardagscadeau gekregen. Blij mee. De laatste baan, met dat paleis, die heb ik in het echt gezien; was van een tandarts uit Vaassen. Prachtige baan. Helaas bestaat die niet meer. Modelbouwvereniging Apeldoorn schijnt nog wat stukken te hebben bewaard maar wat daar nog van over is, geen idee. Het is zeker 30 jaar geleden dat die beste man overleden is.
Baan 16 is mijn inspiratie. Zo'n lang tracé door landschap (ik kan ca 7mtr bouwen) dat wil ik hier eigenlijk ook.