Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Nog eens hetzelfde principe met de 2 kopstations maar in verschillende uitvoeringen.
Deze keer uit Loco Revue van 1973.
Een hot item in de boekskes maar blijkbaar veel minder in de praktijk, hier nog niet gezien (of ik keek er over).
Een leuke variante is de 2 kopstations als 1 kopstation uitvoeren.
Uit een Spaanse vertaling van een Duits boekje waar Balcke aan mee werkte nog een achtje maar waar meer spoor te zien is.
En uit hetzelfde boekje nog eens eentje met 2 kopstations en een schaduwstation:
Zo'n achtbaan heeft natuurlijk ook zijn mogelijkheden. Alhoewel persoonlijk zou ik rechtsboven met linksboven laten lussen. Maar eh dat is persoonlijk. Nadeel is dan natuurlijk dat als een loc omrijd de overweg dicht gaat dit tot groot ongenoegen van het preiservolk.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Het Spaanse baantje spreekt tot de verbeelding en biedt veel mogelijkheden qua rijden, al dan niet geautomatiseerd  :thumbup:
Al had ik hierbij het enorme bouwwerk wat het schaduwstation moet verhullen, vervangen voor een (stuw)meertje o.i.d. ...

Groeten,

Erik.
Dat Spaanse baantje is inderdaad ook een leuk ontwerp met vele mogelijkheden. En bovendien neemt het niet teveel ruimte in.
Door nog eens te grasduinen in al die oude plannen kom ik toch tot de vaststelling dat menig kleine baantje eigenlijk veel meer te bieden heeft dan het gros van de grote banen, ik denk dat iemand met weinig ruimte niet moet wanhopen dat er niets leuks zou te verzinnen zijn op de beschikbare oppervlakte, meer dan voorbeelden genoeg hoe het wel kan.
Nog een paar naar het Spaans vertaalde Duitse baantjes waar weinig plaats voor nodig is uit hetzelfde boekje, het boekje staat er vol van.
En dan nog met al die prachtige tekeningen, 't is voor mij een kunst boek  ;)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Helemaal waar, echter het gros van de modelspoorders willen die trein eindeloos rondjes laten rijden. En dan nog het liefst met drie tegelijk. De enige mogelijkheid van rondjes op een dergelijk klein oppervlak vormt dan een acht. Maar dan kan je slechts één trein gelijk laten rijden, nou ja, twee met enige trucage. En dat terwijl kopstations toch eigenlijk veel meer speel plezier vormen en een veel grotere uitdaging is om te automatiseren. Mocht men dat willen tenminste.
Keertreinen en treinstellen automatisch laten pendelen tussen 2 kopstations met eventueel tussenstops kan zelfs zonder computer, het manueel omrijden of de lokwissels er tussendoor kan best manueel, ik denk er daarom aan op mijn toekomstige baan helemaal geen computer meer te gebruiken, de lange opstartduur vooraleer je iets aan het rijden krijgt is er mij al altijd teveel aan geweest...
Ach, die paar minuten in een mensenleven...
Juist ter beveiliging en het behouden van het overzicht vind ik het prettig een groot aantal zaken door de computer te laten doen.

Maar ieder zijn ding! Er is zeker iets te zeggen voor 'nog handmatiger'  bedrijf: wissels omzetten met een trekkabel werkt eigenlijk net zo goed als met een paar spoelen of een motor. En het is goedkoop. Het is maar wat je fijn vindt.

Groet,

Peter

Haha Peter je brengt me op ideeën. Bowdenkabels onder de baan naar het bedienpaneel waar je met echte (seinhuis)hendels de wissels en seinen kunt bedienen. Hartstikke realistisch.

Je hoeft natuurlijk niet alles te automatiseren op een baan. Bijvoorbeeld het achterste kopstation automatisch en het voorste, goed in zicht liggende, station manueel. Twee stations gelijktijdig manueel bedienen lukt je toch niet.

Met mijn oude trage laptop duurde het opstarten nog geen vijf minuten. Met de nieuwe, die een stuk sneller is, duurt het nog geen twee minuten. Daar kan ik best op wachten en ondertussen andere dingen aanzetten, bedienen oid.
Inderdaad ieder zijn meug. Maar manueel hoeft echt niet zo'n probleem te zijn. Het hangt een beetje af in welk tijdperk het allemaal speelt. Heden ten dage wenst men elk kwartier een trein naar elke bestemming en het liefst met 200 km/u.
Maar op zo'n lokaal baantje is dat niet van toepassing. Vroeger was het leven een stuk gemoedelijker. In de 60'r en 70'r jaren vertrok er misschien 6 a 8 x een personen trein naar deze en gene bestemming en 2 x per dag een goederentrein. Je hebt dan nog de mogelijkheid om het personenverkeer met railbussen en/of TD treinen te doen. Die railbussen zou je in de spits nog kunnen uitbreiden.
Zo'n dag op een kopstation of 2 kopstations hoeft absoluut niet tot stress te leiden.

Omdat iedereen toch iets anders wil nog eentje uit hetzelfde boek maar met 1 kopstation en een gecombineerde keerlus/schaduwstation.
Weer lange rijwegen en veel te doen op weinig plaats.
En moest iemand de oorspronkelijke Duitstalige versie van het boek ergens tegen komen hoor ik het graag, Duits ligt mij toch iets beter dan Spaans  ;)

Eigenlijk klooi ik maar wat an

@citaat
Dit plan en alsmede anderen plannen die in dit draadje zijn voorgesteld, staan o.a. in dit boekje...."deel 1" van Spoorwegmodelbouw.
Gewoon in het Nederlands dus  :-).      Er zijn wel 13 tot 15 delen van deze serie, waarvan ik "deel 5 - voorbereidingen voor de modelbaan" het meest interessant vind.
Je kunt uit deze boekjes heel veel inspiratie opdoen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat Deze spoorplannen zijn vaak van de hand van Ir. H.F. Enter, hij tekende in de jaren '60 en '70 ook dergelijke spoorplannen in het kleine Nederlandtalige modelspoortijdschrift Miniatuurbanen.
Ik heb het oorspronkelijke Duitse boekje ondertussen gevonden en besteld op internet. Het Nederlandstalige boek lijkt inderdaad net hetzelfde te zijn. Staan daar ook 100 ontwerpen in?
Citaat van: FransW op donderdag 23 mei 2024, 21:12:03Deze spoorplannen zijn vaak van de hand van Ir. H.F. Enter
Ik heb heel wat plannen van Enter, maar deze zijn niet van hem.
Dit zijn er van Enter, ook prachtig getekend.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Citaat van: spoorz op donderdag 23 mei 2024, 22:28:11Ik heb het oorspronkelijke Duitse boekje ondertussen gevonden en besteld op internet. Het Nederlandstalige boek lijkt inderdaad net hetzelfde te zijn. Staan daar ook 100 ontwerpen in?

Ja, het is eigenlijk hetzelfde boekje en het barst van de banen.
Je kunt die boekjes trouwens nog steeds vinden op o.a. de beurs in Houten en andere beurzen.
Dat boekje is echt een aanrader, er staan enorm veel bruikbare ideeën in. Op internet in 't Nederlands precies moeilijk te vinden, maar het originele Duitse zal voor mij even goed zijn.
Wat een contrast met alle rommel die ze in Märklin Magazin publiceren en veel eenvoudiger dan wat ze de laatste jaren in Miba publiceren, daar staan banen in waarvan de schaduwgedeelten bijna niet meer te ontwarren zijn, meestal een enorme spaghetti aan sporen zonder begrijpelijk doel behalve om ontelbare treinen tegelijk op de baan te hebben die alle willekeurige kanten kunnen op rijden.
Ik ben tevreden als er wat treinen over en weer kunnen rijden volgens een vast schema  ;)
Blijft bijzonder dat er echt jaren geleden al steengoede ontwerpen gemaakt zijn, met hele verhandelingen over het treinverkeer en de plaats van handeling, soms zelfs uitgewerkt naar verschillende tijdperken, maar dat die hele 'traditie' nu verdwenen lijkt.
In alle eerlijkheid, Märklin bakte er zelf weinig van, maar er elders was van alles beschikbaar wat overgenomen kon worden.
Goed om dit weer eens uit te spitten en de bevrijding van helixtorens te herontdekken.

By the way: zijn jullie bekend met de ontwerpen en gedetailleerde tekeningen van het duo Pit-Peg?
Vast wel. En horen die ook niet een plaatsje ergens in deze eregalerij?
Ingenieur Enter heeft terecht al een vermelding gekregen.

Groet,

Peter
Pit-Peg was geen duo  ;) Maar hij werkte wel voor 2: klik
Ik heb heel wat werk van hem, maar dat is allemaal nogal recent uitgegeven en ik probeer om wat ik hier plaats te zoeken in publicaties van minstens 30 jaar oud en liefst ouder.
We komen hem nog wel tegen.
Pit-Peg kom ik tegen in een uitgave van 2004, ik denk dat die nog nieuw te koop is, dus publiceer ik daar liever niets uit, dat is op papier nog makkelijk aan te schaffen.
Voor wie Pit-Peg niet kent een klein stukje duiding:
Omdat het weekend is nu eens iets helemaal anders, niet direct voor het baanplan, maar om eens te laten zien hoe zelfs een grote modelbaan alternatief kan gevoed worden  ;)
Eentje uit Miba 1980:
En nog eentje uit Miba 1980, een baantje uit 1930 maar blijkbaar nu nog brandend actueel, ovaaltjes met 2 zichtbare keerlussen.
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar oude plaatjes van Pit-Peg  ;)
In MIBA 10/95 namen ze afscheid van Pit-Peg, maar later gebruikten ze zijn schetsen nog heel veel, zelfs in speciale uitgaven.
Een deel van de stations van Günter Fromm heb ik ooit omgezet naar C-rails met de bedoeling die eens na te bouwen om er wat op te rangeren net zoals op de originelen. Günter had de echte stations al zo aangepast dat ze op een modelbaan pasten, het omzetten naar C-rails of iets anders is dan nog een fluitje van een cent. En je moet er niet veel meer bij nadenken, als het vroeger zo werkte bij het grote voorbeeld zal het voor ons ook wel in orde zijn  ;)
Ik zal er hier ook eens enkele plaatsen.
Nog wat oude interessante uitgaven van Miba:
Bf Gedern uit het boek van Günter Fromm, ooit begonnen als kopstation op de lijn van Stockheim (St) en later uitgebreid met een 2de verbinding naar Lauterbach (L); eens met korte wissels en eens met slanke wissels:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Wat een heerlijke trip to Memory-lane, dit topic :thumbup:
Als tiener heb ik mij suf gesjouwd met dergelijke boekwerken uit de bibliotheek :cool:
Menig van die boekjes had een bepaalde muffe lucht of rook zelfs naar sigaren  :eek:

@citaat  @citaat  @citaat  @citaat  @citaat
Meermaals prachtig geïllustreerd: twee totaal verschillende benaderingen van hetzelfde baanplan :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat en inmiddels moeten we ons best doen om niet zelf net zo als die boekjes te gaan ruiken >:-D !

Fantasietjes op de baan

:D  :D  :D
Bf Wildbad uit het boek van Günter Fromm met een interessant geplaatste draaischijf, een kopstation op het einde van de lijn van Pforzheim (Pf):
Uit het zelfde boek, Bf Schwarzburg tussen Rottenbach (R) en Köditz (K):
Je hebt mij ooit Günther Fromm's boek aangeraden, en het gaat vrijwe iedere vakantie mee 😉.

Mijn favoriet: Bahnhof Altenau. Dus toen we op vakantie waren in de Harz, ben ik er door de sneeuw naartoe gereden. Het Bahnhof staat er nog en... wordt bewoond door een Nederlander! In het begin vond hij me een rare snuiter, maar al snel raakten we in gesprek, mocht ik wat foto's maken en heb ik een boekje bij hem gekocht. Ik zal de foto's nog eens opzoeken...
Bf Schwartzburg staat er ook nog altijd.
Het gebouw is vast bekend van Faller, maar nu beginnen 2 draadjes elkaar te overlappen  ;)
Forum Moderator

Citaat van: FransW op donderdag 23 mei 2024, 21:12:03@citaat Deze spoorplannen zijn vaak van de hand van Ir. H.F. Enter, hij tekende in de jaren '60 en '70 ook dergelijke spoorplannen in het kleine Nederlandtalige modelspoortijdschrift Miniatuurbanen.

Ik heb daar ook een boekje van. Een van de belangrijkste dingen die er in staat zijn de "spoorwegwetten" zoals altijd een recht stuk voor een wissel en zo. Ik zal er wat van kopiëren als ik terug van vakantie ben.

Eén van de beste dingen die erin staan gaat over een baan in een kamer die langs de muur loopt. Het is gewoon een leuk boekje en leuk geschreven. En je hebt er nog wat aan
Uit het boek van Günter Fromm Bf Altenau  ;)
Nu eens compleet, zoals bij alle stations eerst de beschrijving van het voorbeeld en dan van het model. Voor mij zeer leerrijk!
Speciaal is dat ze zelfs in dergelijk kleine stations een draaischijf hadden.
En aangevuld met wat plaatjes van Google Maps.
Nog eentje dat je in model nooit zou verzinnen, Bf Zwotental.
Door een latere uitbreiding en plaatsgebrek aan de kant waar al sporen lagen is er een spoortje bijgelegd aan de andere kant van het ontvangstgebouw waardoor dat op een eiland kwam te liggen.
En een paar uitwerkingen in C-rails.
Over "spoorwegwetten" gesproken en de S in wisselstraten ............... Inmiddels zijn er een aantal te korte slingers uit maar Asd Centraal had er een paar aan de westzijde. In praktijk bleven ze over het algemeen wel in de rails, soms ook niet ........ Uiteindelijk bleef er een 20 km/u zone over. Niet dat het echt hielp, want de kans van overbuffering bleef aanwezig bij het langere materieel. Korter materieel had er minder last van. (daar was die wisselstraat ook op berekend, maar als je geen ruimte hebt ...........)

De consequenties werd jaren na dato opgemerkt. DDM 1 was niet echt een "stijf" gebouwd rijtuig. Gevolg was in zo'n S straat veel gewring. Op zich niet zo'n probleem maar de stijve wandplaten konden daar niet tegen. Menig wandplaat raakte dan ook gescheurd. Ook de lassen tussen het marmoleum gingen er aan. Dat laatste werd opgelost door met een daarvoor geschikte kit te "lassen". 
Wat hier wel nog ontbreekt is werk van Loisl, en voor wie hem niet kent:  klik
Grafisch heel sterk, echte kunstwerkjes en ook zijn baanplannen mochten er zijn.
Eentje uit een Miba Special van 1991:
Dat is zeker een pareltje!
Is zeker een pareltje!

Nog even terug naar Bf Zwotendal. Na nog eens het ontwerp bestudeerd te hebben viel mij op dat het stellwerke niet echt op een logische plaats staat.Het overzicht op het emplacement is nogal belabberd. Persoonlijk zou ik er voor kiezen hem op het eiland te zetten.

Citaat van: Freek op maandag 27 mei 2024, 12:29:55Het overzicht op het emplacement is nogal belabberd
Zouden er daarom twee van die dingen staan? En die kunnen elkaar zien, als er tenminste geen perronoverkappingen in de weg staan.
Henk, dat had ik wel gezien. Normaliter is dan vaak het emplacement opgeknipt in een oost en een westzijde, of beter in een linker en rechterzijde. Nu kun je natuurlijk zeggen ieder doet zijn eigen ding, maar zeker gezien de mogelijkheden is het niet echt logisch/realistisch. Maar misschien ben ik te kritisch ............

Gezien het feit dat het emplacement naderhand is uitgebreid lijkt het mij logisch dat er een extra stelwerk is gezet om de uitbreiddingen te bedienen. Het zou zomaar kunnen dat het originele stelwerk niet voor uitbreiding vatbaar was.
Je mag natuurlijk niet vergeten dat het echte station vele keren langer was dan het modelstation en dat Fromm zoveel mogelijk originele elementen heeft willen behouden die nu misschien wat minder logisch geplaatst lijken.
Nog eentje van Rolf Knipper uit Rail Miniature Flash (RMF) van 1992, vertaald uit Miba.
Alhoewel de ontwerpen van Rolf prachtig getekend zijn en heel knap in mekaar zitten zijn het toch niet mijn favorieten, 't is mij ondergronds allemaal veel te ingewikkeld en moeilijk bereikbaar. Ik ben er meer een voorstander van 1/3 tot de 1/2 van de beschikbare ruimte te reserveren voor een 'open' schaduwstation en het onder de zichtbare baan zo eenvoudig mogelijk te houden. 't Zal wel iets met ouder worden te maken hebben zeker?
Al bij al toch een prachtig ontwerp van Rolf dat de Fransen zelfs lusten  ;) 
Ik heb toch liever die miba baan
Zit er aan te denken om die te gaan maken
Heb al een mail naar miba gestuurd of ze het baanplan in pdf kunnen geven
Ik dacht een gelijkende baan al eens in eisenbahn magazine te hebben gezien