Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Waarom die pdf? Als je die baan wilt bouwen moet je die toch gewoon uittekenen in het railsysteem dat je gaat gebruiken, dat kan zelfs van een potloodschets.
Heb de tekening al geprint op een A4
schad .stat. lukt niet  8o
Zal wel aan de leeftijd liggen  ;)
Ik bedoeluit post 293

BLIJ dat ik analoog RIJ

Twee wat gaat 't weer hard hier; bijna een dagtaak om bij te lezen iedere keer :thumbup: !

Die tekeningen van Loisl zijn trouwens fenominaal :favorite: !
Geweldig allemaal. Ik ben hier al drie avonden lang deze schitterende draad aan het opsouperen.
CiteerWat hier wel nog ontbreekt is werk van Loisl, en voor wie hem niet kent:  klik
Grafisch heel sterk, echte kunstwerkjes en ook zijn baanplannen mochten er zijn.
Eentje uit een Miba Special van 1991:
"Melodie der Grossstadt" ... ik vraag mij af of dat geen bewuste knipoog is naar die oude zwartwitfilm van tussen de twee Wereldoorlogen die de titel droeg: "Berlin, Symfonie einer Grossstadt". Dat is een soort lang sfeerbeeld op muziek in korrelige zwartwitfilm van de stad Berlijn van bij het ochtendgloren tot bij zonsondergang waar je de stad ziet ontwaken en tot leven komen. Er zijn in die film enorm veel scènes met rondstomende Dampflokomotiven uit die tijd ...

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Het ontwerp van het kopstation uit #293 staat mij wel erg aan, maar wat ik jammer vind van deze grote baan is de onevenwichtige opbouw. Een heel korte verbinding tussen het kopstation en het doorgangsstation en ook nog zichtbaar (?) en vervolgens een heel sporenplan uit het zicht. En vanuit het kopstation is ook alleen de route door het andere station te maken.
Verder is dit een geweldig topic  :thumbup: (mening uiteraard).

gr. Gertjan
Ik zie eigenlijk maar 1 station dat grotendeels kopstation is en waar een zijlijn aftakt.
Over dit Amerikaans baantje uit Model Railroader van 1983 is goed nagedacht, het laat zich op verschillende wijzen exploiteren door er al dan niet de 'oversteek' in te plaatsen.
Zonder 'oversteek' kun je van een zichtbaar kopstation via een 'spitzenkehren' (geen idee hoe dat in het Engels of Nederlands heet) naar een schaduwkopstation rijden, met de 'oversteek' kan er in het centrale station doorgereden worden.
Leuk bedacht en mooi uitgevoerd.

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Citaat van: spoorz op woensdag 29 mei 2024, 15:59:18Ik zie eigenlijk maar 1 station dat grotendeels kopstation is en waar een zijlijn aftakt.
Ja, sorry. Haalde de verkeerde MIBA aan. Bedoel post #293. Heb het aangepast.
In een oude Miba Special van 1990 staat een gans andere benadering van een station, in plaats van de lange perronsporen (waar eigenlijk niks te doen is) prominent in beeld te brengen ligt de nadruk op de voorhof waar altijd van alles te doen is en op de meeste modelbanen eigenlijk zelfs niet eens aanwezig is, meestal is er behalve de broodnodige wisselstraat voor de perronsporen niks om treinen samen te stellen. Goed gevonden is ook de manier waarop ze op heel weinig ruimte aan de linkerkant toch nog de illusie wekken dat er een heel groot stationsgebouw aanwezig is.
En dat gecombineerd met een open schaduwstation waar veel kan opgesteld worden en dat gemakkelijk toegankelijk is, helemaal mijn ding.
Ook weer mooi! Het stukje stad (Stephanstraße) lijkt veel op wat ik van plan ben te maken op mijn baan. Stukje stad tussen de sporen en (in mijn geval) de industrie. Een verkeersbrug over het spoor is al in een vergevorderd bouwstadium

Aan Wim (FPU) deed ik trouwens de suggestie precies zo'n stuk station te bouwen als hier getoond op een shelf layout. Geen rondom baan, maar een rangeerbaan met kopstation en fiddle yard op de plek van de perronsporen. Maar hij zoekt wat anders.

Ik vind dit wel heel erg leuk!

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: spoorz op woensdag 29 mei 2024, 15:59:18Ik zie eigenlijk maar 1 station dat grotendeels kopstation is en waar een zijlijn aftakt.
Er zijn toch echt duidelijk 2 stations in baanplan #293 te zien: bij A het kopstation (dat stiekem een doorrijdstation is) en bij B een doorrijdstation.

Edit: laat maar, er was wat verwarring en dat is al recht gezet.

Herinner je het Amerikaanse boekje '101 track plans for model railroaders' met de prachtige tekeningen en zie ze nu tot leven komen  ;)
Nog eentje ;-)
We dachten al dat je het niet kon laten. Dit tot groot genoegen van ontwerpende gemeenschap.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat niemand benieuwd is hoe je treinen kunt laten rijden op een baanplan van 1956...
Een gok, iedereen weet het al 😉

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké vertel, vertel!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Frenky.

Dat boekje is mij onbekend, maar ...
Citaat van: spoorz op dinsdag 02 juli 2024, 21:42:22... en zie ze nu tot leven komen

Hoe dan?  :O

Groeten,

Erik.
 @citaat door te blijven kijken, Erik. Er rijden heus treinen over de getekende sporen. En hoe het geflikt is, weet ik niet, maar het is grappig.

Groet,

Peter
Ha, nu is er toch een beetje interesse  ;)
Het zijn heus geen filmpjes die van 't internet geplukt zijn, 'k heb ze zelf gemaakt en de treinen daarvoor zelf bestuurd, en dat is best leuk. En alles kan wat op een echte layout kan, niet alleen rijden, maar ook rangeren.
En dat is best leuk, zelfs een beetje verslavend... je weet dus misschien maar beter niet wat er achter zit 😉

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ah een beetje geheimzinnig gaan doen. Ja, nu wil ik het zeker weten. Eerst lekker maken en dan niks vertellen daar trappen we niet in he

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kom op heren, zo moeilijk is het niet toch?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Heel erg leuk gedaan, rijdende trein over een getekend spoorontwerp. Ik heb geen Röntgen-ogen maar zie ze zelfs door tunnels rijden.  :thumbup:

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Ja op het grote plan wel, op het kleine niet. Maar ik zie wel een mouse pointer die wissels omzet en seinen die rood en groen worden. Denk dat het een computer overlay is. Een simulatie van WT?
Het is allemaal begonnen met het boekje met 101 baanplannen van Linn Westcott uit 1956!
De ontwerpen van Linn waren zo goed en zo mooi uitgewerkt dat er ontelbare layouts zijn gebouwd met zijn plannen en de drang om op die plannen treinen te zien rijden was zo groot dat er veel later een CAD programma is gemaakt waar dat mee mogelijk werd. Ondertussen is de software zo universeel dat je zelf een baanplan kunt overtrekken en er treinen kunt laten op rond rijden.
De oude ontwerpen van Linn zijn uiteraard al allemaal door de een of ander bewerkt, maar je kunt dat net zo goed met je eigen ontwerp doen als je het volledige programma hebt.
Het is allemaal bewust in 2D gehouden om de instapdrempel zo laag mogelijk te houden en je mag ten slotte verwachten van een modelbouwer dat hij een beetje fantasie heeft en niet perse een 3D prentje moet voorgeschoteld krijgen  ;)
Ik speel een beetje met de Demo versie.
Oh ja, het gaat over TrainPlayer, blijkbaar bij ons niet echt bekend...

@citaat Kijk, daar komt de vork uit de mouw!  :cool:
Grappige software, ik kan mij goed indenken dat het verslavend werkt wanneer je daar eenmaal aan begint :thumbup:

In 2005 had ik een demo van "Create your own model railway", wat ik zeker net zo interessant vond:
het programma bevat rails/tracks die overeenkomen met M-rails.
Bevat ook de mogelijkheid om besturing te maken voor b.v. een schaduwstation.

Groeten,

Erik.
Er is ook nog het Franse programma CDM Rail, daar kun je tegelijk ook je baan mee aansturen, maar dat vraagt wel de nodige tijd om je in te werken.
Bij TrainPlayer ligt de instapdrempel heel laag.
Het programma dat jij laat zien ga ik toch ook eens uitproberen  ;)

M* en bezig te digitaliseren

Toevallig begin vd week dit onderwerp tegen gekomen, ben al een paar avonden aan het doorbladeren.
in mijn modelspoorgeschiedenis ben ik ook al vaak aan het plannen geweest en heb daarvoor in m'n jeugd ook vele uren in de bieb doorgebracht.
Er zijn hier al veel plannen voorbij gekomen en vroeg me ook af waar al die afbeeldingen van baanplannen uit die oude magazines vandaan komen.
Zijn die al ergens gedigitaliseerd?
Het simuleren van treinverkeer heeft me in het verleden niet zo geboeid, nu vind ik het leuk om mee te kijken,
Mss begin ik er ook wel 's mee,

if we don't try we will never know

Je haalt de merken door elkaar Erik. Een Aap komt uit een Mouw en een Vork zit in een Steel :D
groet, Wim

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo is dat :thumbup: .
Hoge bomen geven lange planken zeg ik altijd maar!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik weet niet of deze website al voorbij is gekomen: er staan legio ouderwetse baanplannen van BTTB benoemd.
Ik stuitte op deze website bij de zoektocht naar informatie over het TT-gebeuren.

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

In het HOVM opruiende lectuur gekocht voor € 2,00 :o) :IMG-20240921-WA0013.jpg
Dat is dan  1,3333333 Eurocent per banenplan.

doe maar een treintje

@citaat dat's een koopje dus  :D

Nog zoiets leuk zeg  :thumbup:

Prachtig
Laatste komt mij op één of andere manier bekend voor Retrotreintje.
Is het niet min of meer een demobaantje?
Heeft iemand hier het railplan van?
En nog zo lekker oldskoool: treinen die met een ruk stilstaan en op volle snelheid er weer van door gaan.
:) Erg leuk baantje, klein maar fijn en lekker Old-Skool. B)

Citaat van: Baanloos op dinsdag 18 februari 2025, 17:08:33Heeft iemand hier het railplan van?
8) Je kan bij 2.53 minuut redelijk zien hoe het baantje in elkaar zit, je zit zelfs een passtukje zitten van 1 biels.
En her en der contact rails voor de stopsecties.
Met een beetje kennis van M-Rail moet dit makkelijk na te bouwen zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En zo te zien met lekkere scherpe 5120 bochten, goed voor lekker compact bouwen :-) !
Dit is niet exact hetzelfde maar zelfs nog iets kleiner.
En zonder passtukjes.
Wow, dank je.
Eigenlijk nog een tof plan om in Marklin Z te maken.
Om zo eventjes op tafel te zetten  :thumbup:
Jammer Lapjeskat dat die niet in 5100 bogen is uitgevoerd.
Nu weet ik dat ik een erge zeur ben...excuus.
Voor elk wat wils, uiteraard allemaal zonder die gekke passtukjes  ;)
Zoveel mogelijk 5120 en zonder 5120:
Langere opstelsporen, het kan allemaal ;-)
't Blijft voor mij wel een mysterie waarom in het origineel al die pastukjes zitten...
Waarschijnlijk in elkaar gepast tot het een beetje klopte ipv eerst een tekeningetje te maken?
De kleintjes zijn blijkbaar populair, daarom nog eentje, maar dit zijn geen 'oude baanplannen die niet mogen verloren gaan' meer...
Vroeger hadden ze al die handige computer programma's niet.
Klopt, vroeger tekenden we met passer, gradenboog en meetlat. En daarna met sjablonen. Om een tekening te maken heb je helemaal geen computer nodig, enkel wat gezond verstand.

@citaat Desnoods, wanneer je niet zo geometrisch bent aangelegd, kun je met mallen op ware grootte ook prima een baanplan uitleggen. Dat kost wel wat moeite en nauwkeurigheid, maar dat is bij deze hobby sowieso handig om te hebben  :wink:

Groeten,

Erik.
Ook ik heb verschillende boeken met "oude" baanplannen. Veelal omdat ik op zoek ben naar smalle baanplannen. Er hoeft niet eens een rondje gereden te kunnen worden. Aan de ene kant een kopstation (of Spitzkehrenbahnhof), aan de andere kant een schaduwstation met (manuele) draaischijf of een fiddle yard. Dergelijke plannen zijn echter schaars en als ze er zijn, zijn ze vaak (in mijn ogen) te eenvoudig. Zelf vind ik het lastig om een plan te bedenken (of simpelweg iets te kiezen uit Fromm's boek)...

Mocht iemand dergelijke plannen uit het (recente) verleden tegen komen, schroom dan niet om deze ook te plaatsen.  :thumbup:
 @citaat William, heb je al eens gezocht op Britse of Amerikaanse sites?
Daar komt het concept dat jij beschrijft best vaak aan de orde.
Ik zit zelf te filosoferen over een Engels georiënteerd baantje. Thema zou een station worden waar GWR en LMS samen komen. Mooie groene, rode en zwarte stoomlocs en allerhande rijtuigen en goederenwagonnetjes. Het verkeer gaat van een kopstation naar een fiddle yard die vermoedelijk maar heel beperkt geautomatiseerd wordt.

Groet,

Peter